Ik vind de kwaliteit van de review van Anno 1800 ondermaats. Bij het lezen van de review krijg ik het gevoel een ander spel gespeeld te hebben dan de reviewer (@Paul Hulsebosch), ofwel dat de reviewer het hele genre niet interessant vind. Ik denk dat dit artikel gedeeltelijk herschreven dient te worden en een hoger cijfer verdient.
Belangrijkste kritiekpunten in mijn optiek zijn:
Ik ben het met de reviewer eens dat het een uitdagend spel is voor nieuwe spelers. Maar na een tijdje spelen wordt het spel veel duidelijker en merkt de speler dat alle systemen die hij nodig heeft in het spel gebouwd zitten, en dat ze na wat gewenning zeer nuttig zijn.
Ik denk dat elke speler een hoop waar voor zijn geld krijgt en vele uurtjes kwijt zal raken aan deze Anno. Een cijfer als een 9.0 zou daarom veel beter op zijn plaats zijn.
Belangrijkste kritiekpunten in mijn optiek zijn:
- Onjuiste informatie over laadtijden tussen de twee werelddelen. Vele tweakers geven aan deze niet te ervaren, mijzelf inclusief. Er is geen sprake van een tussen scherm in de release versie. Wél in de closed béta, maar dat is al lang geleden. Heeft de reviewer de nieuwste versie gespeeld?
- Reviewer geeft aan geen humor in het spel te zien aangaande maatschappelijke thema's, en weegt hier erg zwaar aan. Ik herken dit absoluut niet in het spel:
- Milieu: bewoners klagen over vervuiling, je ziet veel smog terugkomen. Er zijn diverse items (verder in het spel) waarmee je de polllution enigzins terug kunt dringen (te gebruiken in de Trade Union) . Tegelijkertijd was vervuiling in de 19e eeuw er nou eenmaal. Ik snap niet welke systemen reviewer zou kunnen wensen om dit terug te dringen in een realistische wijze, volgens mij doen we dat pas sinds de 21e eeuw.
- Grondstoffen Jatten? Het hoort bij de 19e eeuw dat we gingen ontdekken en experimenteren maar ook koloniseren. Wil de reviewer dat de spelmakers de werkelijkheid verdraaien? Ik vind het een sterk punt dat dit waarheidsgetrouw in het spel zit.
- Slavernij: het is erg duidelijk dat de Jornalero (letterlijk vertaald, dagloner) oude, vrijgekochte slaven zijn. Er zijn diverse quotes van in-game characters die daarnaar verwijzen. Wanneer de bevolking naar Obrera's wordt geüpgraded, breekt de 'age of indepence' aan. Ik vind dit een veilig middenweg tussen zelf slaven handelen en doen alsof ze nooit hebben bestaan.
- Er zijn diverse upgrades te verkrijgen die knipogen naar de vrouwenrechten in de 19e eeuw. Zo kun je een item kopen 'the subjection of woman', die een aantal bonussen geeft, maar een sterker item 'the independence of woman' (of iets dergelijks). Zo zijn er allemaal subtiele speldenprikjes naar verschillende thema's in het spel. Het moet je wel even opvallen, als je het spel snel speelt zie je dit niet.
- De kloof tussen rijk en arm wordt sterk benadrukt door de diverse quotes van bevolkingsgroepen. Sommige zijn echt zeer vermakelijk.
- Samengevat vind ik het erg kort door de bocht dat er geen humor in het spel zit en dat alle maatschappelijke thema's genegeerd worden. Los van de discussie of dat überhaupt wenselijk is dat ze benadrukt worden, hebben de developers er allerlei verwijzingen en grappen in de game over gemaakt.
- Ik snap niet wat de reviewer lastig vind aan het diplomatie menu. Dit wordt niet uitgelegd in het artikel. Ik vind het erg intuïtief.
- Handelmenu's zijn zeer geordend. Misschien is het even wennen bij de eerste twee routes, maar het went snel. De color coding zorgt ervoor dat je ook complexe routes kunt maken zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Ook wanneer het fout gaat, blijft het duidelijk: door middel van een rood icoontje wordt precies aangegeven welke goederen fout gaan. Wanneer een route niet lekker loopt, krijg je te horen of je een Major of Minor issue hebt. Dit werkt erg prettig, want hierdoor weet je gelijk wanneer je iets aan moet passen.
- Quest zijn veel eenvoudiger en beter gestroomlijnd in vergelijking met vorige Anno's. Het voegt een leuk element toe, namelijk het bewust even rondkijken naar je eigen stad of er een 'foto' van maken. Ik geef toe, dit is subjectief.
- Er is goed over nagedacht over de kleinste dingen in het spel. Zo duurt een schip bouwen een flinke tijd waardoor je moet anticiperen op een oorlog, vaart een schip niet 1-2-3 tegen de wind in, duurt het even voordat je een schip van de oude naar de nieuwe wereld hebt laten varen. Dit geeft allerlei strategische elementen op het gebied van oorlog.
- De AI is een echte tegenstander(!!!), die dezelfde systemen als de speler gebruikt om vooruit te komen. Leg met een aanval een handelsroute plat van je tegenstanders en je kunt ze economisch flink dwars zitten, waarna je met een tactische overname de laatste aandelen opkoopt van zijn (tijdelijk) waardeloze eiland. Voorbij zijn de tijden dat de AI hard aan het cheaten is, of gewoon een ander spel aan het spelen is en opeens allerlei geavanceerde wapens heeft na een x aantal minuten.
- Een flink aantal nieuwe systemen ten opzichte van oudere Anno's. Elektriciteit, spoorwegen, musea, dierentuinen zorgen ervoor dat je stad niet permanent is, maar dat je wordt uitgedaagd om het te herinrichten. Zo blokkeren treinen daadwerkelijk een bezet spoor, waardoor je al snel een heel netwerk wilt bouwen om treinen efficient te laten rijden. Daarnaast zorgt de Attractiveness bonus ervoor dat je ook bezig bent met mooi bouwen, niet alleen met efficient.
- Het verzamelen van dieren en museumstukken zijn leuke lange termijn doelen in je spel. Je wordt uitgedaagd om lange games te spelen.
- Tegelijkertijd zijn de opties zo groot dat het spel ook veel replayability heeft. Ik heb na 30 uur nog geen perfecte manier gevonden om je eiland in een keer succesvol in te richten, iets wat je in eerdere delen wel al snel in de gaten had. Een enorm belangrijk punt voor de waarde van het spel.
- Productielijnen zijn allemaal netjes uitgewerkt in de UI. Een speler kan zonder een tweede scherm erbij precies uitrekenen hoeveel hij van welk gebouw moet bouwen om zijn stad draaiende te houden. Het heeft even wat tijd nodig om door te krijgen, maar als je er aan gewend bent, wil je niet meer zonder.
- Er is ontzettend veel tijd en moeite gestoken in de NPC characters. Ik heb zelden een spel gezien waar de NPC's zo duidelijk een eigen karakter hebben, maar tegelijkertijd heel natuurlijk overkomen.
- De sandbox gameplay is ontzettend goed gebalanceerd. Waar je in het begin erg tegen geldproblemen aan loopt, heb je na niveau 5 bereikt te hebben opeens overvloedig veel geld, maar geen ruimte op je eilanden. Dat betekent dus ofwel oorlog, dan wel je concurrenten uitkopen. Het geeft een ontzettend lekker gevoel om zo continue uitgedaagd te worden. Tegelijkertijd is 'normal' gamemodus makkelijk genoeg om voldoende te kunnen genieten van je eilanden, en voel je je niet snel bedreigd op de makkelijkere niveaus.
- Rampen zijn niet irritant, maar juist uitdagend, omdat je de consequenties in toom kunt houden door slim te bouwen en je bevolking tevreden te houden. Maar doe je dat niet, dan kunnen hele steden platbranden. Dit is iets wat ontzettend lastig te balanceren is in een game. Ik denk dat Anno 1800 daar erg goed in geslaagd is.
- Het spel is instabiel met DirectX 12. Dit wordt wellicht aangepakt in een patch.
- Je hebt geen mogelijkheid om een minimale hoeveelheid in een warenhuis achter te laten wanneer er goederen worden opgehaald door een trade-route. Hierdoor worden je opties wat beperkt wat betreft het netjes distribueren van goederen.
- Er zijn maar twee bevolkingsgroepen in de nieuwe wereld, ik had het leuk gevonden als er nog wat extra diepgang had gezeten in de nieuwe wereld.
- Het zou leuk zijn als je wat meer mogelijkheden had om het path-finding algoritme van treinen te beïnvloeden.
Ik ben het met de reviewer eens dat het een uitdagend spel is voor nieuwe spelers. Maar na een tijdje spelen wordt het spel veel duidelijker en merkt de speler dat alle systemen die hij nodig heeft in het spel gebouwd zitten, en dat ze na wat gewenning zeer nuttig zijn.
Ik denk dat elke speler een hoop waar voor zijn geld krijgt en vele uurtjes kwijt zal raken aan deze Anno. Een cijfer als een 9.0 zou daarom veel beter op zijn plaats zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door jhnddy op 22-04-2019 21:25 ]