Helaas zelf ook met een soortgelijke situatie te maken gehad. Normaliter ben ik een moraalridder, maar in dit soort gevallen kan ik tegenwoordig niet hard genoeg zeggen:
Gooi dat ding in de sloot!
Allereerst, heling op zich is niet strafbaar. Opzetheling en schuldheling zijn dat wel. Er lijkt hier (net als bij mij) duidelijk geen zaak voor opzetheling of schuldheling te zijn. Maar voordat de Politie dat vaststelt kom je eerst in een behoorlijke molen terecht waar je niet in gevonden wil worden.
Ik werd als verdachte gehoord 'omdat dat mij meer rechten zou geven'. Onzin, je bent gewoon verdachte, want ze doen onderzoek naar opzetheling. Vervolgens sta je dus in het systeem als verdachte in een onderzoek waar zij geen enkele prioriteit bij hebben.
Na weken niets te horen (en waarschijnlijk ook niets gedaan te hebben) zetten ze je onder druk om vrijwillig afstand te doen als de oorspronkelijke eigenaar eindelijk heeft gereageerd en het object terug wil hebben. Ben je zo dom om dat niet direct te doen omdat je vind dat je volkomen te goeder trouw bent geweest en je naam wilt zuiveren, dan krijg je weer een 'uitnodiging' van ze. Krijg je een gesprekje over hoe die weigering wel niet staat.
Vervolgens krijg je te horen dat je later geïnformeerd zult worden over de zittingsdatum waar jij als verdachte jezelf mag komen verdedigen. In de tussentijd gaat een OvJ een besluit over wie het product terugkrijgt. Daar stopte het voor mij, na ruim drie maanden, eindelijk. De OvJ, waarschijnlijk de eerste die echt naar de zaak gekeken had, was van mening dat er geen sprake kon zijn van opzetheling of schuldheling. (Maar daar kom je ook pas achter als je met veel moeite de OvJ aan de telefoon krijgt)
Vergis je niet, ze zullen je echt niet bedanken voor het vrijwillig melden hiervan. Noch sorry zeggen voor de hel waar ze je doorheen slepen mocht je er ook maar enigszins gevoelig voor zijn. In het beste geval krijg je een brief waarin staat dat ze de zaak seponeren. (Let wel, ze laten dus in het midden of je fout zat of niet. Het is geen vrijspraak).
En nee, ook je rechtsbijstand zal je niet bijstaan hierin. Die weigeren direct, want schuld/opzetheling is opzettelijk. Wellicht kun je achteraf de kosten voor een advocaat bij ze terughalen, maar jij mag ze voorschieten.
Bovendien: Ken je die vragen over of je een strafrechtelijk verleden hebt als je een verzekering wilt afsluiten?
Lees dit even door. Ook enkel verdacht zijn van opzetheling valt hieronder.
[
Voor 12% gewijzigd door
Nijn op 19-04-2019 12:48
]