Fiets gekocht op Marktplaats, blijkt achteraf gestolen.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 20.039 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theboss100
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 19:17
Beste Tweaker's,

Gister heb ik via Marktplaats een fiets gekocht, omdat mijn eigen stationsfiets kapot is en had snel een nieuwe nodig. Na heel wat zoeken had ik, naar mijn mening, een degelijke stationsfiets gevonden.

Op de foto's waren hier en daar wat roestplekken te zien en wat andere plekken en de prijs kwam overeen met het merendeel van het fietsenaanbod op MP in deze categorie, namelijk 50 euro. Zo gezegd zo gedaan dus ik een afspraak gemaakt en de verkoper kwam ook heel normaal en vriendelijk over.

Gisteravond dus het moment. De fiets stond al netjes klaar in de voortuin en het was ook de fiets van de foto's. Stukje op gefietst en deed het prima, de 50 euro betaald en de sleutels ontvangen.

Op weg fietsend naar huis kreeg ik om de een of andere reden toch wat argwaan, maar ja dat was achteraf. Thuis heb ik de hele fiets afgespeurd naar een serienummer en wonder boven wonder zat deze er op. Of ik blij was met de uitkomst weet ik niet.

Na het serienummer opgezocht te hebben bij de RDW stond er dat deze sinds 2014 als gestolen geregistreerd staat! Ik overweeg uiteraard om hier aangifte van toe doen, omdat ik ook de adresgegevens heb van de verkoper, maar zelf ben ik nu ook waarschijnlijk schuldig aan heling... Iets wat ik natuurlijk niet wil.

Ik heb daarom ook enige twijfels, omdat de fiets al 5 jaar geregistreerd staat als gestolen en nu aangifte zou doen, haal ik dan niet meer problemen op mijn hals (zoals verdacht van heling) dan wanneer ik het gewoon laat varen?

Hopelijk kunnen jullie mij meer advies geven, want ik ben hier momenteel nogal gestrest over. :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bij een fiets voor 5 tientjes had je dat kunnen verwachten he.. If it's too good to be true, it usually is..

Advies is die fiets naar de politie brengen, en je verlies nemen.. Leergeld.

Meer adviezen kan je vinden op de site van de politie: https://www.politie.nl/themas/heling.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zorg dat je kan onderbouwen (MP screenshots) dat je te goeder trouw bent.

[half offtopic: kun je bij de RDW zien of een fiets-framenummer als gestolen geregistreerd is?]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik zou melding maken bij de politie dat je een fiets hebt gekocht die achteraf gezien gestolen blijkt te zijn. Neem al je schriftelijke bewijsmateriaal mee zodat jij ingedekt bent en laat de politie er een oordeel over vellen.

Als de politie zegt dat je hem moet inleveren, dan is het leergeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Versleije
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 13:46
AlterEgo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:50:

[half offtopic: kun je bij de RDW zien of een fiets-framenummer als gestolen geregistreerd is?]
https://fdr.rdw.nl/

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 14:16
Met 5 jaar ertussen is het ook nog eens heel plausibel dat de MP verkoper ook ter goeder trouw heeft gekocht en weer verkocht. 50 euro voor een wat gammele fiets met roestplekken klinkt voor mij niet echt als een "too good to be true" deal.
Ik heb mijn huidige fiets in vergelijkbare staat tweedehands bij een fietsenwinkel gekocht voor 120 euro ofzo, en bij de Aldi's van deze wereld koop je voor dat soort bedragen vaak ook al nieuwe fietsen (met uiteraard twijfelachtige bouwkwaliteit).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 09:00
RaZ schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:50:
Bij een fiets voor 5 tientjes had je dat kunnen verwachten he.. If it's too good to be true, it usually is..
Dat vind ik voor een fiets best een normale prijs. Je koopt een nieuwe voor €160 bij de Gamma en voor €300-€350 heb je al een nieuwe Gazelle. Als ik dan van de TS mag geloven dat er al roestplekken opzitten, dan ben je eigenlijk gek als je er meer dan €50 voor neerlegt. Zeker met het zeer grote aanbod op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theboss100

Meer adviezen kan je vinden op de site van de politie: https://www.politie.nl/themas/heling.html
Het was een voor mij onbekend merk. De fiets was nou ook geen 100 euro meer waard vandaar dat ik de fiets gekocht heb.
AlterEgo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:50:
Zorg dat je kan onderbouwen (MP screenshots) dat je te goeder trouw bent.

Ja ik heb screenshots gemaakt van de gesprekken met de verkoper.
En de het fietsregsiter kan je hier vinden https://fdr.rdw.nl/ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die fietsen van de Gamma/Karwei voor 160 euro roesten al na een maand.. Een van m'n slechtse aankopen ooit..Zeker als ie 24/7 in de open lucht staat..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien dat jij alleen handelt in ZGAN racefietsen met een magnesium of titanium frame, maar een (zichtbaar) gebruikte doorsnee fiets is regelmatig (en legaal) te koop voor <100 euro.

En daarnaast, de TS heeft deze fiets niet van een junkie op het station gekocht maar gewoon bij iemand thuis.
Dan verwacht je niet dat je meewerkt aan heling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Les voor de volgende keer. Vraag het frame nr aan de verkoper. Maar als je dit doet loop je ook tegen een probleem aan, je krijgt vaak opeens geen reactie meer. Ik heb zelfs een fietsendief aan de telefoon gehad die mij begon uit te schelden.

Ik bel op maandagavond persoon A woonachtig in plaats A
Dinsdag bel ik naar persoon B, woonachtig in B, hele andere fiets als persoon A... Krijg persoon A aan de telefoon haha.

Ik was het zo zat, dat ik scherp een nieuwe fiets online gekocht heb. Klaar met dat gezeik.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:53

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik zou in dit geval niets meer doen.. Als de fiets nu recent gestolen was misschien wel, maar de fiets is 5 jaar geleden gestolen. De vorige eigenaar zit er waarschijnlijk niet meer op te wachten, het is een crappy fiets en de kans is groot dat de verkoper hem ook maar heeft overgekocht.

Als het nu een fiets van een paar honderd euro was misschien nog de moeite waard, maar in dit geval zou ik het als "verjaard" beschouwen en lekker laten zitten.
Anders ga je politie en de verkoper hiermee opzadelen, en we hebben het over een gammele roestige fiets..

Doe het simpel en maak een pro/con lijstje:
Pro:
- gevoel dat je iets goeds doet.
- iemand krijgt mogelijk zijn fiets terug.
- heel misschien heb je een fietsendief te pakken.

Con:
- iedereen is die gestolen fiets al lang vergeten.
- wie wordt er blij van als hij een crappy fiets na 5 jaar nog terugkrijgt?
- verkoper weet mogelijk van niets en wordt ineens als verdachte bekeken.
- politie gaat moeite steken in een 5 jaar oude zaak, voor iets dat het totaal niet meer waard is.
- het gaat jou ook veel tijd/moeite kosten om hier iets mee te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Angeloonie op 19-04-2019 09:08 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

theboss100 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:45:
Beste Tweaker's,

Gister heb ik via Marktplaats een fiets gekocht, omdat mijn eigen stationsfiets kapot is en had snel een nieuwe nodig. Na heel wat zoeken had ik, naar mijn mening, een degelijke stationsfiets gevonden.

Op de foto's waren hier en daar wat roestplekken te zien en wat andere plekken en de prijs kwam overeen met het merendeel van het fietsenaanbod op MP in deze categorie, namelijk 50 euro. Zo gezegd zo gedaan dus ik een afspraak gemaakt en de verkoper kwam ook heel normaal en vriendelijk over.

Gisteravond dus het moment. De fiets stond al netjes klaar in de voortuin en het was ook de fiets van de foto's. Stukje op gefietst en deed het prima, de 50 euro betaald en de sleutels ontvangen.

Op weg fietsend naar huis kreeg ik om de een of andere reden toch wat argwaan, maar ja dat was achteraf. Thuis heb ik de hele fiets afgespeurd naar een serienummer en wonder boven wonder zat deze er op. Of ik blij was met de uitkomst weet ik niet.

Na het serienummer opgezocht te hebben bij de RDW stond er dat deze sinds 2014 als gestolen geregistreerd staat! Ik overweeg uiteraard om hier aangifte van toe doen, omdat ik ook de adresgegevens heb van de verkoper, maar zelf ben ik nu ook waarschijnlijk schuldig aan heling... Iets wat ik natuurlijk niet wil.

Ik heb daarom ook enige twijfels, omdat de fiets al 5 jaar geregistreerd staat als gestolen en nu aangifte zou doen, haal ik dan niet meer problemen op mijn hals (zoals verdacht van heling) dan wanneer ik het gewoon laat varen?

Hopelijk kunnen jullie mij meer advies geven, want ik ben hier momenteel nogal gestrest over. :)
toon volledige bericht
Het aanbod van 'Stationsfiets' komt overeen met de betaalde €50.-, toch ?
Wat was de reden van je argwaan ?

Een fiets die in 2014 als gestolen staat, en in 2019 aangeboden, kan al meerdere eigenaren hebben gehad.

Ik heb ooit zelf moeten betalen voor mijn eigen gestolen fiets (binnen 6 mnd) Politie deed weinig.

Ik zag tijdens de hond uitlaten mijn fiets bij iemand voor de deur staan. Politie gebeld etc, en als ik mijn fiets terug wou, moest ik de huidige eigenaar 200,- gulden betalen. Politie had alleen ff binnen gesproken met de huidige eigenaar. Weinig kans dat jij nu na 5j iets uithaalt als je dit gaat melden. Het kan ook goed, dat het niet uit de registratie is gehaald "vroeger was er dacht ik nog geen registratie"

edit: Pas nog gehoord dat een aanhangwagen, na 14mnd, nog steeds als gestolen geregistreerd stond

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theboss100
Bedankt allemaal voor de reacties! Kan hier wel wat mee :D

Ik heb wat verder onderzoek gedaan naar de verkoper en zag dat hij meerdere fietsen heeft verkocht. Erg verdacht dus. Nu wil ik wel aangifte doen alleen kan ik niet bewijzen dat hij de fietsen ook daadwerkelijk gestolen heeft. Hoe kan ik deze man het beste aangeven of moet ik dan een juridisch adviseur inschakelen?
Hackus schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:08:
[...]

Een fiets die in 2014 als gestolen staat, en in 2019 aangeboden, kan al meerdere eigenaren hebben gehad.

Ik heb ooit zelf moeten betalen voor mijn eigen gestolen fiets (binnen 6 mnd) Politie deed weinig.

Ik zag tijdens de hond uitlaten mijn fiets bij iemand voor de deur staan. Politie gebeld etc, en als ik mijn fiets terug wou, moest ik de huidige eigenaar 200,- gulden betalen. Politie had alleen ff binnen gesproken met de huidige eigenaar. Weinig kans dat jij nu na 5j iets uithaalt als je dit gaat melden. Het kan ook goed, dat het niet uit de registratie is gehaald "vroeger was er dacht ik nog geen registratie"

edit: Pas nog gehoord dat een aanhangwagen, na 14mnd, nog steeds als gestolen geregistreerd stond
toon volledige bericht
Geen idee wat mijn argwaan wekte. Kreeg gewoon plots een onderbuik gevoel. :|

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-05 22:06
Wat een vreemde reacties. "Verjaard" Gewoon houden" etc. Het is een gestolen fiets die als gestolen geregistreerd staat. Natuurlijk heeft de rechtmatige eigenaar al een nieuwe fiets, maar het is nog steeds zijn fiets.

Hoe kun je nou anders adviseren dan gewoon naar de politie te gaan?
Ik snap dat je dit topic opent omdat je hoopt dat er een paar mensen je naar de mond praten om hem te houden. Maar je weet dat hij gestolen is, en je rijd er toch op.. Schandalig.

Je hebt de MP screenshots om jezelf vrij te pleiten van heling. Je zal hiervoor ook niet in de problemen komen. Fiets je echter wel op de fiets, en wordt je door een ijverige agent aangehouden voor een routine controle, ben je wel de pineut.

Mijn advies; de nederlandse wet volgen zoals we die met elkaar hebben afgesproken. (direct de politie inlichten)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Bob Popcorn

Plop!

Toevallig onlangs op zoek geweest naar een stationsfietsie in m'n woonplaats (Utrecht) en het ligt er echt duimendik bovenop dat er een weelderige handel in gestolen fietsen is op Marktplaats. Mensen die 40 fietsen tegelijk aanbieden onder verschillende namen, die wekelijks van account wisselen maar wel dezelfde foto's gebruiken bijvoorbeeld.

Of je naar een leegstaand huis laten komen waar wel +/- 50 fietsen in de tuin staan. :z :z

De politie doet hier echt helemaal niks aan. Sowieso in de 33 jaar die ik jong ben is er nog nooit een framenummer van een fiets gecontroleerd, dus daar zou ik ook niet teveel van wakker liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bob Popcorn op 19-04-2019 09:21 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 23:03
Via de politie misschien contact nemen met de vorige eigenaar, tonen dat je ter goeder trouw handelde, en vragen of je hem mag houden.

Nu heb je een NEEN, want aangeven moet. Een "ja hou hem maar" kan je altijd nog krijgen.
Als oude eigenaar je de oude fiets laat houden, wel vragen om hem uit het "gestolen fietsen register" te laten schrappen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zeker als het een oude afgetrapte fiets is, is 50 euro niet direct een "to good to be true" aanbod.
Als ik een 10 jaar oude roestige fiets inruil bij de fietsenmaker (je wil toch van die oude fiets af als je een nieuwe koopt), dan krijg je er ook hooguit 50 euro voor terug. En maak je dan geen illusies: die 50 euro had je ook gekregen als je GEEN fiets ingeruild had.

Ik zeg: je handelde te goeder trouw en bent daarom niet schuldig aan heling. Kans is heel groot dat jij nu gewoon de rechtmatige eigenaar van de fiets bent.

Daarnaast: ik ben nu 40 jaar en heb ik mijn hele leven nog nooit meegemaakt dat oom agent het framenummer van mijn fiets even wilde zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 11:04
Een fiets van 50 euro is geen reden om te stressen. Ik weet niet waar je woont maar in mijn omgeving rijdt bijna iedereen op geheelde fietsen van 50 euro. :') (Amsterdam) Vrijwel al het aanbod in de omgeving is gestolen tenzij je naar een feitsenmaker gaat.
Geen haan die er naar kraait. Geniet lekker van je fiets en haal geen onnodige moeite uit, diegene die hem heeft opgegeven als gestolen heeft waarschijnlijk al meerdere andere fietsen gehad. (En deze fiets heeft waarschijnlijk al 3 andere eigenaren gehad dus wie weet werd er ook 'ter goede trouw' gehandeld)

[ Voor 56% gewijzigd door KirovAir op 19-04-2019 09:49 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je zo moeilijk doet over een fiets van 5 tientjes die ooit gestolen blijkt te zijn (goh, wie had dat verwacht?) moet je niet op marktplaats kopen maar bij een fietsenmaker. Anders heb je een vette kans dat een eventuele volgende fiets op marktplaats óók gestolen blijkt te zijn. En die daarna ook.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-03 15:08
theboss100 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:19:

Ik heb wat verder onderzoek gedaan naar de verkoper en zag dat hij meerdere fietsen heeft verkocht. Erg verdacht dus. Nu wil ik wel aangifte doen alleen kan ik niet bewijzen dat hij de fietsen ook daadwerkelijk gestolen heeft. Hoe kan ik deze man het beste aangeven of moet ik dan een juridisch adviseur inschakelen?

[...]

Misschien een beetje domme vraag, maar weet je zeker dat het gaat om het framenummer en niet modelnummer? Er staan bij het RDW namelijk ook fietsen geregistreerd met het typenummer als framenummer (waardoor het lijkt alsof iedere fiets van dat type gestolen is).

Dat had ik namelijk laatst (had de fiets nog niet gekocht, dus ik heb het bij de politie gemeld). Ook de politie kwam tot de conclusie dat de fiets gestolen was. Pas later ontdekte de politie dat het om het modelnummer (wat ook een lang nummer was) ging. Gelukkig voor de verkoper hadden ze toen nog niet z'n deur ingetrapt :)

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 16:59

Wow, je gaat wel heel snel hier vind ik. Een fiets met wat roestplekken klinkt me niet meer als een topmodel. Kan prima als "studentenfiets" te gebruiken zijn en dan is 50 EUR heus niet zo gek...
SndBastard schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:54:
Met 5 jaar ertussen is het ook nog eens heel plausibel dat de MP verkoper ook ter goeder trouw heeft gekocht en weer verkocht. 50 euro voor een wat gammele fiets met roestplekken klinkt voor mij niet echt als een "too good to be true" deal.
Dit dus ^ . Er zit 5 jaar tussen! Hoeveel keer is die fiets al van eigenaar gewisseld in die tijd?

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 19-04-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theboss100
kipppertje schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:40:
[...]

Misschien een beetje domme vraag, maar weet je zeker dat het gaat om het framenummer en niet modelnummer? Er staan bij het RDW namelijk ook fietsen geregistreerd met het typenummer als framenummer (waardoor het lijkt alsof iedere fiets van dat type gestolen is).

Dat had ik namelijk laatst (had de fiets nog niet gekocht, dus ik heb het bij de politie gemeld). Ook de politie kwam tot de conclusie dat de fiets gestolen was. Pas later ontdekte de politie dat het om het modelnummer (wat ook een lang nummer was) ging. Gelukkig voor de verkoper hadden ze toen nog niet z'n deur ingetrapt :)
Goede tip! Ik ga dit vanmiddag eerst eens dubbel checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

theboss100 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:19:

[...]

Vergeet ook niet dat er eens in de zoveel tijd, een grote schoonmaak is bij het station, en 'alle' fietsen naar een sociale werkplaats gaan. Maar goed, ga naar je plaatselijke politiebureau en je weet meer dan je hier 'te horen krijgt'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

[...]

toon volledige bericht
Zo zag ik een aantal jaar geleden m'n gestolen fiets bij een supermarkt staan. Had ondertussen al een nieuwe 2e hands fiets gekocht, maar wilde hem natuurlijk wel terug. Ik had de aangifte als pdf op m'n telefoon staan met als details zelfs welk merk batterijen er in de verlichting zat. Voordat ik de politie belde dat mijn fiets daar stond heb ik er eerst een kettingslot omheen gehangen. Als ik die fiets niet mee krijg krijgt niemand hem mee :+

Mocht hem zelf direct meenemen nadat we 10min hadden staan wachten op degene die hem van slot ging proberen te halen. Die mochten in de gestreepte taxi mee om enige uitleg te gaan geven :)

Meer on-topic; als de fiets destijds verzekerd was en de toenmalig eigenaar heeft hiervoor een uitkering gehad van de verzekering dan is de fiets nu van de verzekering. Was de fiets niet verzekerd en heb je ter goeder trouw gehandeld (normale prijs etc) dan kan het dacht ik ook nog zo zijn dat de eigenaar de fiets van je kan overkopen voor het bedrag dat jij er voor betaald hebt zodat jij in dit gebeuren niet met het nadeel komt te zitten. Kan het fout heben, IANAL enzo, maar dacht zoiets gelezen te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Blerp op 19-04-2019 09:48 ]

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 22:59
@theboss100 gewoon 0900-8844 bellen, daar verhaal (kort en bondig) uiteenzetten. Vermoedelijk zal de politie contact met je opnemen en in het ergste geval de fiets bij je in beslag nemen. Dat is jammer, maar als je gewoon afstand doet, zal er verder niet veel aan de hand zijn denk. En je moet even op zoek naar een nieuwe fiets ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 12:35
kipppertje schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:40:
[...]

Precies dit gehad met een fiets van 130 euro bij de praxis.
Ik fiets in de eerste week een fuik in van de politie, controle op frame nummer en ja hoor dit is was gestolen fiets. Mevrouw agent begon mij al te beschuldigen van heling voor ik iets kon zeggen. Ze was helemaal in haar nopjes.
Dus ik zeg oké doe dan maar een inval bij Praxis ..... Hij is gloed nieuw en hier heb je het bonnetje (foto op mn telefoon).

Toen ging er een belletje rinkelen bij een andere agent. Dit komen we vaker tegen, hebben allemaal zelfde frame/serie nummer. Veel plezier en doei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
De enige tip die ik kan geven: het framenummer controleren in het FDR voordat je de fiets koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Goed van je TS dat je het checkt. Dat zouden meer mensen moeten doen. Bij mij is er ooit bijna maandelijks een fiets gestolen (10 in een jaar ofzo). Ik verdenk een buurman van toen want op adressen waar ik eerder en erna heb gewoond zijn er dan weer nooit fietsen gestolen. Ik ben toen ook maar gestopt met dure sloten kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 19-04-2019 09:55 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Blerp schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:45:
[...]

Zo zag ik een aantal jaar geleden m'n gestolen fiets bij een supermarkt staan. Had ondertussen al een nieuwe 2e hands fiets gekocht, maar wilde hem natuurlijk wel terug. Ik had de aangifte als pdf op m'n telefoon staan met als details zelfs welk merk batterijen er in de verlichting zat. Voordat ik de politie belde dat mijn fiets daar stond heb ik er eerst een kettingslot omheen gehangen. Als ik die fiets niet mee krijg krijgt niemand hem mee :+

Mocht hem zelf direct meenemen nadat we 10min hadden staan wachten op degene die hem van slot ging proberen te halen. Die mochten in de gestreepte taxi mee om enige uitleg te gaan geven :)

Meer on-topic; als de fiets destijds verzekerd was en de toenmalig eigenaar heeft hiervoor een uitkering gehad van de verzekering dan is de fiets nu van de verzekering. Was de fiets niet verzekerd en heb je ter goeder trouw gehandeld (normale prijs etc) dan kan het dacht ik ook nog zo zijn dat de eigenaar de fiets van je kan overkopen voor het bedrag dat jij er voor betaald hebt zodat jij in dit gebeuren niet met het nadeel komt te zitten. Kan het fout heben, IANAL enzo, maar dacht zoiets gelezen te hebben.
toon volledige bericht
Hangt een beetje van de situatie af. Als de nieuwe eigenaar kan aantonen de fiets te goeder trouw gekocht te hebben, dan heb je zelfs een goede kans dat je de fiets helemaal niet terugkrijgt. Als je een fiets koopt op straat voor 2 tientjes, dan is dat niet bij voorbaat te goeder trouw. Maar als je hem via een site als MP koopt voor een redelijk bedrag, dan zit je als koper al vrij snel goed. Eigendom van een fiets wordt niet geregistreerd, dus als eigenaar van een fiets zou je hem in principe kunnen verkopen en een uurtje later aangifte doen van diefstal. Dat maakt e.e.a. wat lastiger en zorgt er dus ook voor dat je je fiets niet altijd zomaar terug zult krijgen. De koper, die te goeder trouw handelde, is dan gewoon de rechtmatige eigenaar van de fiets geworden omdat hem niets te verwijten valt.

Wellicht was het in jouw geval een bekende veelpleger, waardoor men iets meer daadkracht toonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 13:07
Ik heb toevallig ervaring als een fiets diefstal slachtoffer:

Een jaar geleden is mijn electrische fiets gestolen.
Aangifte gedaan.
Een maand of 2 later kwam ik deze (relatief in de buurt) tegen op marktplaats.
Contact opgenomen met de politie/rechercheur. Politie gaf aan dat ik de fiets positief moest identificeren.
Afspraak gemaakt met de politie en verkoper. Heen gegaan, fiets geidentificeerd, en werdt direct in beslag genomen door de politie.

Ik kreeg de fiets echter niet "direct" terug. Er werd eerst onderzoek gedaan of de verkoper de fiets "rechtmatig" had verkregen (e.g. kon aantonen dat hij deze had gekocht). Kon hij dat wel? dan had ik pech, ondanks dat het mijn gestolen fiets was.
Daarnaast was het zo dat ik EXPLICIET moest aangeven dat ik mijn fiets terug wou hebben.

zolang je "bewijs" achter de hand houd voor de politie kun je met een gerust hart op de fiets rondfietsen.
Mocht je de oorspronkelijke eigenaar tegenkomen kun je het gewoon via de politie spelen en heb je ook weinig te vrezen.

Let wel dat het in mijn geval om een onverzekerde electrische fiets ging ter waarde van een paar honderd euro welke "vers" was gestolen en welke ik uiteraard wel graag terug wou.

Ik zou mijn "gewone" fiets na 5 jaar wel als verloren beschouwen. Waarschijnlijk is de oorpronkelijke eigenaar niet meer actief op zoek, en waarschijnlijk de politie ook niet meer.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
de politie zit echt niet te wachten op dit stukje extra werk :*) . val de politie niet lastig zou ik zeggen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Hamazaki schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:27:
de politie zit echt niet te wachten op dit stukje extra werk :*) . val de politie niet lastig zou ik zeggen :9
Hoezo niet? Dat is hun werk. Als je nou door de Politie bovenstaande vertelt wordt, terwijl jezelf netjes probeert te handelen, dan prima fiets is bij deze je "eigendom", naam & rugnummer noteren zodat je kan aangeven je due diligence gedaan te hebben indien nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door SpamLame op 19-04-2019 11:04 . Reden: interpunctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
SpamLame schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:03:
[...]

Hoezo niet? Dat is hun werk. Als je nou door de Politie bovenstaande vertelt wordt, terwijl jezelf netjes probeert te handelen, dan prima fiets is bij deze je "eigendom", naam & rugnummer noteren zodat je kan aangeven je due diligence gedaan te hebben indien nodig.
tjah, hoezo niet...aangezien er ergere zaken blijven liggen misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kid1988 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:24:
Ik zou mijn "gewone" fiets na 5 jaar wel als verloren beschouwen. Waarschijnlijk is de oorpronkelijke eigenaar niet meer actief op zoek, en waarschijnlijk de politie ook niet meer.
Het is mijn ervaring dat de politie helemaal niet actief op zoek gaat naar gestolen fietsen. Pas als ze die ergens tegenkomen via een andere zaak bv dan gaan ze wel serienummers checken o.i.d althans dat was zo bij de fiets die ooit eens van m'n vrouw is gestolen.

En dat vind ik niet erg. Er blijft al genoeg ander belangrijker werk liggen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleefei
  • Laatst online: 08-05 22:06
Hamazaki schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:04:
[...]

Jammer dat ik niet kan downvoten. ...

Als iedereen voor zichzelf gaat bepalen welke wet wel en welke niet nageleefd hoeft te worden kunnen we net zo goed het wetboek verbranden en weer met poep gaan slingeren naar elkaar..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• theboss100
Update: Net contact gehad met de politie en die zeggen dat ik vandaag even langs moet komen om de situatie uit te leggen. Ze vertelde me dat ze het gaan controleren of hij daadwerkelijk nog als gestolen geregistreerd staat en als dat het geval is moet ik hem helaas daar achterlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

[...]

Misschien, maar dat is niet aan de burger om te beslissen dan maar niet naar de politie te gaan.
Je gaat gewoon en laat aan de politie over hoe hoog de prioriteit is.
Als de prio te laag is dan wordt je aan de telefoon of aan de balie weggestuurt of whatever, maar heb jij als burger tenminste goed gehandeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 16:13
Al die moeite voor een fiets van 50 euro en dan ben je straks allebei nog kwijt ook. Had lekker doorgefietst, er zit echt niemand meer op deze fiets te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
kleefei schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:07:
[...]

Jammer dat ik niet kan downvoten. ...

Als iedereen voor zichzelf gaat bepalen welke wet wel en welke niet nageleefd hoeft te worden kunnen we net zo goed het wetboek verbranden en weer met poep gaan slingeren naar elkaar..
Tjah, moet je nagaan wat voor imago de politie heeft achtergelaten de afgelopen jaren. Eigenlijk is het bizar he wat ik nu zeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

theboss100 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:08:
Update: Net contact gehad met de politie en die zeggen dat ik vandaag even langs moet komen om de situatie uit te leggen. Ze vertelde me dat ze het gaan controleren of hij daadwerkelijk nog als gestolen geregistreerd staat en als dat het geval is moet ik hem helaas daar achterlaten.
Dit land is zo krom als wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 16:14
[...]

Natuurlijk ja.. helemaal vergeten. Het wijkagentje wat een fiets diefstal bekijkt kan daardoor totaal geen meervoudige moord oplo... ow shit, zo werkt het helemaal niet :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:56

MsG

Forumzwerver

Netjes dat je het checkt. Lijkt me sterk dat ze je als crimineel behandelen als je hier zelf netjes mee kwam. Bij een fiets van 50 euro krijg ik ook zeker geen argwaan. Al mijn fietsen zitten in de range 50-100 euro, lijkt me een heel redelijk segment. Dat de gemiddelde Tweaker wellicht een VanMoof van 2.5K rijdt is niet echt representatief voor de gehele bevolking. Bij dat soort bedragen heb ik niet eens argwaan, wèl bij de 's avonds rondlopende zwervers met "Psstt, fietsje kopen? 10 eurie!".

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
corset schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:13:
[...]

Natuurlijk ja.. helemaal vergeten. Het wijkagentje wat een fiets diefstal bekijkt kan daardoor totaal geen meervoudige moord oplo... ow shit, zo werkt het helemaal niet :+
Nu ga je overdrijven. Moet je eens voor de gein oplichtingszaken van duizenden euro’s volgen. Kijk wat de politie doet daar. Nee, een fiets van 50 euro zal wel wat uithalen :+

De ts is geroepen we zullen Zien

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Tip: politie doet geen kut.
Ik kocht voor 250 euro een iPad van 2 jaar oud een paar weken terug. Haal deze op bij een zekere meneer thuis. Check het ding, ziet er goed uit, werkt prima. Ik kom thuis, herinstall het en zet een iCloud backup voor mijn moeder terug. Uiteindelijk bleek er een remote management tool op te zitten van een bedrijf uit Engeland (oftewel, daar kwam die vandaan). Uiteindelijk was het ding gebrickt. Wou ik ermee verder moest ik het zonder iCloud doen (is no-go). Bedrijf gebeld. Hadden geen interesse. Politie, aangifte doen, adres, naam etc, van de persoon (en geconfronteerd, blijft volhouden dat dit niet zo is). Politie zegt letterlijk op het bureau als aan de telefoon: "Tja, misschien bellen we een keer over een week of 6 maar reken er maar niet op".

Heb uit frustratie de iPad kapot gegooid en een nieuwe gekocht bij CoolBlue met dezelfde dag bezorgservice. Echt gekkenwerk. In dit land moet je gewoon lekker dit soort dingen doen, prut verkopen op Marktplaats, beetje oplichten, beetje helen en dan scheelt je dat elke maand 500 euro zonder dat het iemand wat boeit blijkbaar... Echt belachelijk.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• theboss100
Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:11:
Al die moeite voor een fiets van 50 euro en dan ben je straks allebei nog kwijt ook. Had lekker doorgefietst, er zit echt niemand meer op deze fiets te wachten.
Zoals de meeste al aangaven is dat leergeld. In het verleden al vaak meegemaakt dat mijn fiets gejat werd.
Ik wil dan bij nader inzien ook niet op een gestolen fiets rijden. Misschien heeft de rechtmatige eigenaar geen behoefte meer aan de fiets maar misschien ook wel. :)

Hoop alleen wel dat de politie wel even verhaal gaat halen bij de verkoper zodat de moeite niet voor niets was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Met dit topic is in elk geval 'plausable deniability' van tafel als je ooit 'gepakt' wordt en een team rechercheurs er mee aan de slag gaat en dit topic opduikt. *kuch*

Ik denk dat je de belastingbetaler heel wat geld zal besparen als je geen aangifte doet maar aan de andere kant is die fiets wel gestolen en kan een eventueele dief/heler in de kraag worden gevat. Ik verwacht echter, tenzij het een bekende van de politie is, dat er weinig zal worden ondernomen. Een echt dilemma.

Bedankt voor RDW link.
Zou dat het project zijn van 30+ miljoen? o_O
Ga ik zeker gebruiken in de toekomst.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
theboss100 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:18:
[...]

Zoals de meeste al aangaven is dat leergeld. In het verleden al vaak meegemaakt dat mijn fiets gejat werd.
Ik wil dan bij nader inzien ook niet op een gestolen fiets rijden. Misschien heeft de rechtmatige eigenaar geen behoefte meer aan de fiets maar misschien ook wel. :)

Hoop alleen wel dat de politie wel even verhaal gaat halen bij de verkoper zodat de moeite niet voor niets was.
Ik vind het een nette actie :) Gewoon zien als leer moment.

Dat mensen hier heling goed zitten te praten.. dat is jammer, vooral als uiteindelijk hun eigen auto/fiets wordt gestolen, dan is het hek van de dam.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Ben ik de enige die zich afvraagt waar sommige mensen toch de tijd vandaan halen?

Ik ben het eens met angeloonie,
Ik zou in dit geval niets meer doen.. Als de fiets nu recent gestolen was misschien wel, maar de fiets is 5 jaar geleden gestolen. De vorige eigenaar zit er waarschijnlijk niet meer op te wachten, het is een crappy fiets en de kans is groot dat de verkoper hem ook maar heeft overgekocht.
Ik zou me er persoonlijk niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Les voor de toekomst is dus gewoon altijd framenummers checken. Je kan overigens veel dingen checken aan de hand van serienummers e.d. op websites sopheling.nl. Absoluut geen garantie natuurlijk maar je doet dan in ieder geval best effort.
Met je huidige kennis moet je dit aangeven bij de politie en aantonen dat je ter goeder trouw heb gehandeld door bijvoorbeeld je marktplaatscommunicatie te overhandigen.
Fiets ben je wel kwijt maar dan ben je wel een keurige modelburger. :)

Politie doet verder echter helemaal niets met het opsporen van fietsen, als iets bij je terugkomt is dat bijvangst van iets anders. Aangifte van mijn gejatte amper 2 jaar oude fiets werd ook binnen 24 uur in de ijskast gezet afgelopen maand.
Doe met die info wat je wil. Ik denk niet dat je je heel druk hoeft te maken over een fiets die tig jaar geleden als gestolen is aangemekt, maar echt netjes is het natuurlijk ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Koffiebarbaar op 19-04-2019 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Anoniem: 525104 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:25:
Ben ik de enige die zich afvraagt waar sommige mensen toch de tijd vandaan halen?

[...]

Totdat iemand dat doet met iets wat van jou gestolen is. Dan is de wereld te klein om het terug te halen 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 525104 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:25:

[...]

De kans is klein, maar er zijn wel eens controles op framenummers, vaak samen met de belastingdienst want dan wordt alles in een keer doorgelicht. Maar ik denk dat de TS het niet eens daarom doet. Ook best kans dat hij de fiets mag houden omdat het tegoedertrouw gekocht is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Bizar dat je straks ook nog eens bestelen gaat worden door de politie :+

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 19-04-2019 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:52
Ik zou het als belastingbetaler toch jammer vinden wanneer de politie hier veel moeite in stopt. Hooguit is de check interessant of de verkoper is te betrappen op het verkopen van veel gestolen fietsen, maar voor deze ene fiets is het niet interessant. Er gebeurt zoveel wat niet door de beugel kan, maar ik wil geen agent op elke straathoek. Dan ben ik meer aan belasting kwijt dan dat ik aan schade heb door vandalisme/diefstal.

Ik had er dus weinig moeite in gestoken. Maar ik zou ook niet snel een barrel van €50 kopen, maar liever een betere fiets en een steviger slot (mijn slot alleen al is duurder).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
corset schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:31:
[...]

Totdat iemand dat doet met iets wat van jou gestolen is. Dan is de wereld te klein om het terug te halen 8)7 |:(
Politie doet niets met je aangiftes met gestolen fietsen, dat doe je echt voor de bühne/verzekering en de onwaarschijnlijke buitenkans dat die fiets toch in het bezit van de politie komt op één of andere manier.
Mensen worden daar pessimistisch van dus die mentaliteit die daar een beetje rondom ontstaat heeft een duidelijk aanwijsbare oorzaak.
Is het goed? Nee. Maar ik vind het ook ruk dat je in dit land feitelijk maar gewoon moet accepteren dat je meuk gestolen wordt met zo'n minimale pakkans. Ook als je betrekkelijk nieuwe duidelijk omschreven fiets gewoon uit de stalling getrokken wordt bij het centraal station Den Haag waar waarschijnlijk niet minder dan 50 camera's hangen.

[ Voor 36% gewijzigd door Koffiebarbaar op 19-04-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hamazaki schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:34:
Bizar dat je straks ook nog eens bestelen gaat worden door de politie :+
Hoezo, het gaat toch om een oude fiets, toch niet om vers gezette koffie en donuts? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Iva_Bigone schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:44:
[...]

Hoezo, het gaat toch om een oude fiets, toch niet om vers gezette koffie en donuts?
totdat ze het in beslag nemen, moet jij eens opletten. ik heb het gevoel dat je als eerlijk persoon meestal de dupe bent bij de politie.

maar onderbuikgevoelens he :+

[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 19-04-2019 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
Overigens, ik vraag me wel af, met welk belang de politie hier in beslag wilt nemen. Onderzoeksbelang lijkt me 0, foto's van de fiets en het framenummer voldoen ook voor het dossier, en inbeslagname ter revindicatie lijkt me hier niet heel opportuun. Ik zou me dus ten zeerste verzetten tegen inbeslagname. Je bent overduidelijk bezitter niet te kwader trouw. Als de voorgaande eigenaar revindicatie wenst, sta je daarvoor open, maar het is maar de vraag of dat nog gewenst is.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
SkiFan schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:52:
Overigens, ik vraag me wel af, met welk belang de politie hier in beslag wilt nemen. Onderzoeksbelang lijkt me 0, foto's van de fiets en het framenummer voldoen ook voor het dossier, en inbeslagname ter revindicatie lijkt me hier niet heel opportuun. Ik zou me dus ten zeerste verzetten tegen inbeslagname. Je bent overduidelijk bezitter niet te kwader trouw. Als de voorgaande eigenaar revindicatie wenst, sta je daarvoor open, maar het is maar de vraag of dat nog gewenst is.
kid1988 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:24:
Ik heb toevallig ervaring als een fiets diefstal slachtoffer:

Een jaar geleden is mijn electrische fiets gestolen.
Aangifte gedaan.
Een maand of 2 later kwam ik deze (relatief in de buurt) tegen op marktplaats.
Contact opgenomen met de politie/rechercheur. Politie gaf aan dat ik de fiets positief moest identificeren.
Afspraak gemaakt met de politie en verkoper. Heen gegaan, fiets geidentificeerd, en werdt direct in beslag genomen door de politie.

Ik kreeg de fiets echter niet "direct" terug. Er werd eerst onderzoek gedaan of de verkoper de fiets "rechtmatig" had verkregen (e.g. kon aantonen dat hij deze had gekocht). Kon hij dat wel? dan had ik pech, ondanks dat het mijn gestolen fiets was.
Daarnaast was het zo dat ik EXPLICIET moest aangeven dat ik mijn fiets terug wou hebben.

zolang je "bewijs" achter de hand houd voor de politie kun je met een gerust hart op de fiets rondfietsen.
Mocht je de oorspronkelijke eigenaar tegenkomen kun je het gewoon via de politie spelen en heb je ook weinig te vrezen.

Let wel dat het in mijn geval om een onverzekerde electrische fiets ging ter waarde van een paar honderd euro welke "vers" was gestolen en welke ik uiteraard wel graag terug wou.

toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dacuuu schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:00:
Les voor de volgende keer. Vraag het frame nr aan de verkoper. Maar als je dit doet loop je ook tegen een probleem aan, je krijgt vaak opeens geen reactie meer. Ik heb zelfs een fietsendief aan de telefoon gehad die mij begon uit te schelden.
Ook dat zegt weinig. Voor hetzelfde geldt geeft de heler jou een ander framenummer die niet geregistreerd staat als gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:04
CH4OS schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:57:
[...]
Ook dat zegt weinig. Voor hetzelfde geldt geeft de heler jou een ander framenummer die niet geregistreerd staat als gestolen.
Dan heb je (vooraf) alles gedaan om te voorkomen dat je een gestolen heeft koopt.
Tijdens de proefrit alsnog framenummer controleren, deze zal dan niet overeenkomen. Tijdens de proefrit alsnog het framenummer controleren.

Wanneer je tijdens je proefrit een ander framenummer ziet, zouden toch wel alarmbellen af moeten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door CappieL op 19-04-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook dan heb je geen zekerheid. Niet iedereen doet aangifte van diefstal van een fiets want 'de politie doet toch niets' of 'ze vinden de fiets toch nooit weer' en zelfs 'de fiets is allang in het buitenland, dat heeft geen zin meer'. Meermaals meegemaakt van mensen die daar slachtoffer van werden, maar geen aangifte deden, om eerder genoemde redenen.

Dus ja, ergens heb je dan aan de informatieve plicht voldaan, tijdens een proefrit heb je ook geen tijd meer om het vervolgens te controleren, terwijl je op dat moment dan dus zeker nog een mogelijkheid hebt om het te controleren, maar er ook niet meer aan denkt. Dus dat is dan wel heel dubbel, naar mijn idee.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 19-04-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:04
Dat het niet in de database staat, is nog geen garantie dat de fiets niet gestolen is.
Maar als deze wel in de database staat, heb je wel de garantie dat hij als gestolen is opgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

woning inbraak gehad, mooie full HD camera beelden; dief herkend - doet politie he-le-maal niets mee. Ga er maar niet vanuit dat men iets doet voor een oude fiets van paar tientjes. gewoon lekker fietsen pik

Tijdje terug hadden ze nog prachtig voorbeeld;
1. telefoon als gestolen opgeven
2. de "gestolen" telefoon, inleverne op politie bureau.
3. van die 20 modellen, zijn er 5 'opgelost' de overige 15 zijn 'verdwenen' na inlevering op politie bureau

(test panorama)

[ Voor 24% gewijzigd door himlims_ op 19-04-2019 12:13 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

himlims_ schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:11:
Tijdje terug hadden ze nog prachtig voorbeeld;
1. telefoon als gestolen opgeven
2. de "gestolen" telefoon, inleverne op politie bureau.
3. van die 20 modellen, zijn er 5 'opgelost' de overige 15 zijn 'verdwenen' na inlevering op politie bureau

(test panorama)
Net zoals de jaarlijkse portemonnee test van Rambam:
https://www.npo3.nl/rambam/09-03-2016/VARA_101378108

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
CH4OS schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:57:
[...]
Dat kan, maar dan kom ik langs om de fiets te kopen, en dan zie ik een ander frame nr op de fiets staan.

Zodra je naar het frame nr vraagt, reageren de fietsendieven niet meer, want voor mij 10 andere kopers die niet vervelend zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 15:18
Helaas zelf ook met een soortgelijke situatie te maken gehad. Normaliter ben ik een moraalridder, maar in dit soort gevallen kan ik tegenwoordig niet hard genoeg zeggen: Gooi dat ding in de sloot!

Allereerst, heling op zich is niet strafbaar. Opzetheling en schuldheling zijn dat wel. Er lijkt hier (net als bij mij) duidelijk geen zaak voor opzetheling of schuldheling te zijn. Maar voordat de Politie dat vaststelt kom je eerst in een behoorlijke molen terecht waar je niet in gevonden wil worden.

Ik werd als verdachte gehoord 'omdat dat mij meer rechten zou geven'. Onzin, je bent gewoon verdachte, want ze doen onderzoek naar opzetheling. Vervolgens sta je dus in het systeem als verdachte in een onderzoek waar zij geen enkele prioriteit bij hebben.

Na weken niets te horen (en waarschijnlijk ook niets gedaan te hebben) zetten ze je onder druk om vrijwillig afstand te doen als de oorspronkelijke eigenaar eindelijk heeft gereageerd en het object terug wil hebben. Ben je zo dom om dat niet direct te doen omdat je vind dat je volkomen te goeder trouw bent geweest en je naam wilt zuiveren, dan krijg je weer een 'uitnodiging' van ze. Krijg je een gesprekje over hoe die weigering wel niet staat.

Vervolgens krijg je te horen dat je later geïnformeerd zult worden over de zittingsdatum waar jij als verdachte jezelf mag komen verdedigen. In de tussentijd gaat een OvJ een besluit over wie het product terugkrijgt. Daar stopte het voor mij, na ruim drie maanden, eindelijk. De OvJ, waarschijnlijk de eerste die echt naar de zaak gekeken had, was van mening dat er geen sprake kon zijn van opzetheling of schuldheling. (Maar daar kom je ook pas achter als je met veel moeite de OvJ aan de telefoon krijgt)

Vergis je niet, ze zullen je echt niet bedanken voor het vrijwillig melden hiervan. Noch sorry zeggen voor de hel waar ze je doorheen slepen mocht je er ook maar enigszins gevoelig voor zijn. In het beste geval krijg je een brief waarin staat dat ze de zaak seponeren. (Let wel, ze laten dus in het midden of je fout zat of niet. Het is geen vrijspraak).

En nee, ook je rechtsbijstand zal je niet bijstaan hierin. Die weigeren direct, want schuld/opzetheling is opzettelijk. Wellicht kun je achteraf de kosten voor een advocaat bij ze terughalen, maar jij mag ze voorschieten.

Bovendien: Ken je die vragen over of je een strafrechtelijk verleden hebt als je een verzekering wilt afsluiten? Lees dit even door. Ook enkel verdacht zijn van opzetheling valt hieronder.

[ Voor 12% gewijzigd door Nijn op 19-04-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tja, die molen heb ik ook wel eens ingezeten. Dat wil je inderdaad niet, het heeft me 4 jaar en 10.000 euro gekost om gelijk te krijgen.

Bij mij ging de ovj (procureur heet dat in België) mee met de politie. Kreeg ik gelijk van de rechter, werd er tegen me in beroep gegaan en kreeg ik nogmaals gelijk bij een hogere rechtbank.

[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 19-04-2019 12:50 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 13:41
kleefei schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:19:

Ik vind de punten van @Angeloonie best wel sterk;
Angeloonie schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:03:
Pro:
- gevoel dat je iets goeds doet.
- iemand krijgt mogelijk zijn fiets terug.
- heel misschien heb je een fietsendief te pakken.

Con:
- iedereen is die gestolen fiets al lang vergeten.
- wie wordt er blij van als hij een crappy fiets na 5 jaar nog terugkrijgt?
- verkoper weet mogelijk van niets en wordt ineens als verdachte bekeken.
- politie gaat moeite steken in een 5 jaar oude zaak, voor iets dat het totaal niet meer waard is.
- het gaat jou ook veel tijd/moeite kosten om hier iets mee te doen.
Persoonlijk zou ik na 5 jaar ook niet zitten wachten op een roestbak die ik jaaaren geleden had.

Het feit dat het een 5 jarig document is en de fiets hoogst waarschijnlijk al meer dan 2 eigenaren heeft gehad maakt het een moeilijke zaak voor de politie en gaat er nooit resultaat in komen.
Het is simpel weg verspilt geld en tijd van de politie.

Tuurlijk is het morele punt dat je "aan de wet" moet houden, maar ik ben er heilig van overtuigt dat iedereen in nederland wel eens de wet heeft overtreden in 1 weg of een ander (vuil op straat gooien, iemand uitschelden, geld te veel gekregen en niet terug geven etc.) dus is dit in vergelijking eigenlijk niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de verkoper ook de dief is die de fiets in 2014 gestolen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:53

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ach TS heeft het nu al in gang gezet. Ik ga me iig kapot lachen als de situatie van @Nijn hier van toepassing wordt :X

PS. het aantal fietsen dat gestolen wordt ieder jaar is iets van 450.000-700.000. Reken dat maar eens uit in manuren bij de politie die ze hieraan verspillen.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 15:18
Als je de Politie de kans wilt geven om de dief te pakken, dan kun je ze telefonisch (gebruik je beste spy-craft, zoek de laatste telefooncel) vragen hoe je ze anoniem van inlichtingen kunt voorzien. Stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Persoonlijk zou ik het omdraaien: ik heb die fiets te goeder trouw gekocht, kan dat aantonen en laat het daarbij. Nu naar de politie gaan met vragen over een roestige 10 jaar (roep even wat) oude fiets die mogelijk 5 jaar geleden gestolen is (en in de tussentijd misschien al wel 3 of meer andere eigenaren heeft gehad), is wel een beetje zoeken naar gedoe. Iets positiefs gaat het je zeker niet opleveren, hooguit een hoop gedoe.

Dat een framenummer in de DB staat, is namelijk nog helemaal geen garantie dat de fiets ook echt nog steeds als "gestolen" beschouwd moet worden. Weet je hoe vaak mensen een fiets als gestolen opgeven, terwijl:
- ze dit alleen maar gedaan hebben om de verzekering te tillen: je komt er namelijk in 9999 van de 10000 gevallen gewoon mee weg.
- ze de fiets toch ergens anders gestald hadden en hem later terugvinden, maar dan niet de moeite nemen om dat even te melden.
- er een tikfout is gemaakt in het framenummer of, zoals eerder al aangegeven, een typenummer hebben geregistreerd waarvan er 83.097 verkocht zijn.
- er een fiets geruimd wordt bij bijvoorbeeld een station (verbouwing, verkeerd gestald....). Dat zou in theorie allemaal netjes geregistreerd moeten worden, maar in de praktijk gaat daar ook vaak iets fout. Die fietsen worden gewoon verkocht als ze niet geclaimd worden door de eigenaar. Als de eigenaar dan aangifte doet van diefstal na een poosje.....

Ik ben bang dat de TS met het inschakelen van de politie maar 1 ding gedaan heeft: zichzelf benadeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-04-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
Angeloonie schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:59:
PS. het aantal fietsen dat gestolen wordt ieder jaar is iets van 450.000-700.000. Reken dat maar eens uit in manuren bij de politie die ze hieraan verspillen.
Niet zo absurd veel, want ze zetten je aangifte cq support ticket in de ijskast nadat het een aantal keer naar een afdeling gepingeld wordt onder het mom van "te druk".
Denk niet dat ze daar mee dan 1 FTE voor nodig hebben eigenlijk. Als er al uberhaupt naar gekeken wordt door een mens.

[ Voor 11% gewijzigd door Koffiebarbaar op 19-04-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ik blijf erbij dat de TS een hoop ellende op zich afgeroepen heeft. maar we zullen zien...

leergeld is straks wat anders dan je naam proberen te zuiveren.(tijd,energie,stress)

[ Voor 33% gewijzigd door Farabi op 19-04-2019 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 09:25
Wat een vreemde reacties. "Verjaard" Gewoon houden" etc. Het is een gestolen fiets die als gestolen geregistreerd staat. Natuurlijk heeft de rechtmatige eigenaar al een nieuwe fiets, maar het is nog steeds zijn fiets.

Ik snap dat je dit topic opent omdat je hoopt dat er een paar mensen je naar de mond praten om hem te houden. Maar je weet dat hij gestolen is, en je rijd er toch op.. Schandalig.

Je hebt de MP screenshots om jezelf vrij te pleiten van heling. Je zal hiervoor ook niet in de problemen komen. Fiets je echter wel op de fiets, en wordt je door een ijverige agent aangehouden voor een routine controle, ben je wel de pineut.

Mijn advies; de nederlandse wet volgen zoals we die met elkaar hebben afgesproken. (direct de politie inlichten)
Om eerlijk te zijn zou ik nu ook bovenstaande doen. Maar het zou wel helpen als je wist dat je je vijftig euro zou terug krijgen en de fiets bij de originele eigenaar terecht komt. Als je dit topic even leest naar ervaring komt het er dus op neer dat je met vrijwel 100 procent zekerheid kunt zeggen dat je je geld kwijt bent en de fiets een kleine kans heeft bij de originele eigenaar terecht komt, en de fietsendief in kwestie door kan gaan met wat hij al deed.

Waarom moet het slachtoffer in deze kwestie altijd dubbel genaaid worden en de dief in kwestie kan rustig doorgaan met wat hij al deed.

Hier lees je verhalen over ipads en andere dure spullen, waar al niet naar om gekeken wordt. Zelf de ervaring met gestolen iMac's (ja, meerdere) waar het adres waar de (5 high-end macs) stonden bekend was, nadat ze gestolen waren (inclusief foto van een gezin op de bank, gemaakt via de webcam) Afijn, politie kon er niets mee, uiteindelijk opgelost door de verzekering.

Schandalig tuig. Ik vind het echt te treurig voor woorden dat je als nette burger altijd de sigaar bent in dit soort gevallen. Niet echt motiverend om die moraal ridder te zijn om een crappy stations fiets. Als ik nog student was geweest en die 50 euro 2 weken boodschappen zou betekenen dan zou ik hem wel hebben gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
Nijn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:38:
Helaas zelf ook met een soortgelijke situatie te maken gehad. Normaliter ben ik een moraalridder, maar in dit soort gevallen kan ik tegenwoordig niet hard genoeg zeggen: Gooi dat ding in de sloot!

Allereerst, heling op zich is niet strafbaar. Opzetheling en schuldheling zijn dat wel. Er lijkt hier (net als bij mij) duidelijk geen zaak voor opzetheling of schuldheling te zijn. Maar voordat de Politie dat vaststelt kom je eerst in een behoorlijke molen terecht waar je niet in gevonden wil worden.

Ik werd als verdachte gehoord 'omdat dat mij meer rechten zou geven'. Onzin, je bent gewoon verdachte, want ze doen onderzoek naar opzetheling. Vervolgens sta je dus in het systeem als verdachte in een onderzoek waar zij geen enkele prioriteit bij hebben.

Na weken niets te horen (en waarschijnlijk ook niets gedaan te hebben) zetten ze je onder druk om vrijwillig afstand te doen als de oorspronkelijke eigenaar eindelijk heeft gereageerd en het object terug wil hebben. Ben je zo dom om dat niet direct te doen omdat je vind dat je volkomen te goeder trouw bent geweest en je naam wilt zuiveren, dan krijg je weer een 'uitnodiging' van ze. Krijg je een gesprekje over hoe die weigering wel niet staat.

Vervolgens krijg je te horen dat je later geïnformeerd zult worden over de zittingsdatum waar jij als verdachte jezelf mag komen verdedigen. In de tussentijd gaat een OvJ een besluit over wie het product terugkrijgt. Daar stopte het voor mij, na ruim drie maanden, eindelijk. De OvJ, waarschijnlijk de eerste die echt naar de zaak gekeken had, was van mening dat er geen sprake kon zijn van opzetheling of schuldheling. (Maar daar kom je ook pas achter als je met veel moeite de OvJ aan de telefoon krijgt)

Vergis je niet, ze zullen je echt niet bedanken voor het vrijwillig melden hiervan. Noch sorry zeggen voor de hel waar ze je doorheen slepen mocht je er ook maar enigszins gevoelig voor zijn. In het beste geval krijg je een brief waarin staat dat ze de zaak seponeren. (Let wel, ze laten dus in het midden of je fout zat of niet. Het is geen vrijspraak).

En nee, ook je rechtsbijstand zal je niet bijstaan hierin. Die weigeren direct, want schuld/opzetheling is opzettelijk. Wellicht kun je achteraf de kosten voor een advocaat bij ze terughalen, maar jij mag ze voorschieten.

Bovendien: Ken je die vragen over of je een strafrechtelijk verleden hebt als je een verzekering wilt afsluiten? Lees dit even door. Ook enkel verdacht zijn van opzetheling valt hieronder.
toon volledige bericht
Wat een absurde demonstratie van een falend proces. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online

ik zou een hoop woorden vuil kunnen maken aan je tekst, maar ik hou het kort: je leeft in een fictieve 'roze' wereld.

zodra je in deze situatie naar de politie stapt ben jij de pineut en niet de dief. of je moet je door een ellendige proces willen worstelen zodat de eigenaar zijn/haar fiets terugkrijgt, waar die waarschijnlijk niets meer om geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 19-04-2019 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 11:04

Je bent wereldvreemd als je denkt dat het er in het 'echt' zo aan toe gaat. Lees de post van @Nijn, dit is mijn ervaring ook.

Je bent bijna minder verdacht als je tijdens een routinecontrole 'gepakt' wordt. Dan kun je altijd nog de administratieve rompslomp in gaan als je toch het bewijs hebt. Het aangeven geeft (zeker in dit geval) alleen maar nadelen en ellende voor TS. Zeker als je waarde hecht aan je eigen tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door KirovAir op 19-04-2019 13:41 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nijn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:00:
Als je de Politie de kans wilt geven om de dief te pakken, dan kun je ze telefonisch (gebruik je beste spy-craft, zoek de laatste telefooncel) vragen hoe je ze anoniem van inlichtingen kunt voorzien. Stuk veiliger.
Waarom, dat is ouderwets. Je kunt nu M. contacteren. ;) https://www.rijksoverheid...ds/meld-misdaad-anoniem-m -> https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 19-04-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 16:24
Mwah, ter goeder trouw lijkt me, niet echt een groot probleem dus (behalve misschien moreel).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 01:56
theboss100 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:08:
Zit TS inmiddels in voorarrest? ;)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zie dat er ondertussen aangifte is gedaan.

Ik denk dat het vooral een morele kwestie is.

Ik zou zelf ook aangifte gedaan hebben. Al was het maar omdat ik kan bewijzen dat ik redelijkerwijs de fiets gekocht heb via marktplaats. En in het geval dat de politie mij betrapt met een fiets die als gestolen geregistreerd staat ik niks hoef uit te leggen. Ik denk dat het in je voordeel werkt om toe te geven dom geweest te zijn en -zoals waarschijnlijk half Nederland- niet het framenummer gecontroleerd hebt. Een fietsendief gaat denk ik niet schoorvoetend naar de politie om te vertellen dat hij net een fiets gejat heeft / een gestolen fiets gekocht heeft. Dat snapt de politie ook wel.

Je kunt je bij een eventuele controle nog altijd van de domme houden. Maar dan kunnen ze je wel beschuldigen van willens en wetens op een gestolen fiets gereden te hebben. En ja, het zal lastig te bewijzen zijn, want wie controleert het framenummer nou voor aankoop? En cowboy-verhalen zoals hier dat je in één of ander 'molen' terecht komt hoor je altijd. Ik denk dat het door eerlijk te zijn hartstikke meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:10
heb je echt aangifte gedaan?
Ik was gewoon lekker terug naar de verkoper gegaan ….

De politie doet toch niks met je aangifte.
Deze komt gewoon lekker op een stapel te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08

PcDealer

HP ftw \o/

Nijn schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:38:

Allereerst, heling op zich is niet strafbaar. Opzetheling en schuldheling zijn dat wel. Er lijkt hier (net als bij mij) duidelijk geen zaak voor opzetheling of schuldheling te zijn.
What about afval dumpen en milieuvervuiling dan?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie een aantal minder legale 'oplossingen' langskomen hier. Kunnen deze vooortaan achterwege blijven?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Goed bezig d:)b , eerlijk duurt het langst. Maar een beetje fatsoen is nooit weg. En laat mensen die anders zeggen maar een eind weg lullen, het gaat hier niet om €50,- maar om principes. Als het mijn gejatte fiets was geweest had ik het iig erg op prijs gesteld dat er nog mensen met een gezonde moraal rondlopen. Best kans dat de politie dit nog oppakt ook, voor de prestatiestatistieken waar de politie zelf weer op afgerekend wordt is dit relatief makkelijk op te lossen criminaliteit.

Ps. Als je ergens bij een woonadres de fiets hebt opgehaald en persoongegevens hebt bewaard sta je in principe al redelijk sterk dat je te goeder trouw hebt gekocht dus zou me daar niet al te druk over maken.

[ Voor 28% gewijzigd door -36- op 19-04-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 14:23

Tja, de reden dat ik het eens ben met de mensen die zeggen hou die fiets maar, is dat de oplossing die jij aandraagt geen toegevoegde waarde heeft voor ook maar 1 van de partijen.
TS loopt grote kans zijn fiets te verliezen. De verkoper wordt niet vervolgd omdat er geen bewijs is dat hij het gestolen heeft of daar weet van had omdat de fiets al 4 jaar geleden gestolen is, het diefstalslachtoffer zal een nieuwe fiets hebben en niet zitten te wachten op een gare oude fiets en de politie heeft het al druk genoeg om zich met zoiets bezig te houden.
Het lost dus niks op om het aan te geven.
Tuurlijk als hij zou zien dat de fiets twee maanden geleden is gestolen is het een ander verhaal, of als het een dure fiets was in goede staat. Nu heeft niemand iets te winnen bij aangifte. Rompslomp voor "een rechtvaardig gevoel". Vandaar is gewoon houden een rationele oplossing. En in de toekomst misschien wat beter opletten wat en waar TS een fiets koopt en zijn voorgevoel volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

BrockOlee schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:17:
[...]

Tja, de reden dat ik het eens ben met de mensen die zeggen hou die fiets maar, is dat de oplossing die jij aandraagt geen toegevoegde waarde heeft voor ook maar 1 van de partijen.
TS loopt grote kans zijn fiets te verliezen. De verkoper wordt niet vervolgd omdat er geen bewijs is dat hij het gestolen heeft of daar weet van had omdat de fiets al 4 jaar geleden gestolen is, het diefstalslachtoffer zal een nieuwe fiets hebben en niet zitten te wachten op een gare oude fiets en de politie heeft het al druk genoeg om zich met zoiets bezig te houden.
Het lost dus niks op om het aan te geven.
Tuurlijk als hij zou zien dat de fiets twee maanden geleden is gestolen is het een ander verhaal, of als het een dure fiets was in goede staat. Nu heeft niemand iets te winnen bij aangifte. Rompslomp voor "een rechtvaardig gevoel". Vandaar is gewoon houden een rationele oplossing. En in de toekomst misschien wat beter opletten wat en waar TS een fiets koopt en zijn voorgevoel volgen.
Je kan het wel helemaal gaan plat beredeneren met onbewezen aannames. Maar hoe weet je of de oorspronkelijke eigenaar niet prima nog een fiets kan gebruiken. De verkoper niet de originele dief of heler is en de politie er niet op zit te wachten. Als je geen aangifte doet lees je volgend jaar weer in de krant dat de criminaliteit gedaald is simpelweg omdat de aangifte bereidheid gedaald is waardoor er weer op de politie bezuinigd wordt waardoor die weer enkel hun handen vol heeft aan "belangrijkere dingen" en roeptoetert iedereen vervolgens weer dat het geen zin heeft om voor dit soort dingen aangifte te doen en is de vicieuze cirkel rond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:21
"Die persoon wil zijn fiets toch niet meer terug."

Fijn dat jullie dat voor die persoon bepalen.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 19-04-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
-36- schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:10:
Goed bezig d:)b , eerlijk duurt het langst. Maar een beetje fatsoen is nooit weg. En laat mensen die anders zeggen maar een eind weg lullen, het gaat hier niet om €50,- maar om principes. Als het mijn gejatte fiets was geweest had ik het iig erg op prijs gesteld dat er nog mensen met een gezonde moraal rondlopen. Best kans dat de politie dit nog oppakt ook, voor de prestatiestatistieken waar de politie zelf weer op afgerekend wordt is dit relatief makkelijk op te lossen criminaliteit.

Ps. Als je ergens bij een woonadres de fiets hebt opgehaald en persoongegevens hebt bewaard sta je in principe al redelijk sterk dat je te goeder trouw hebt gekocht dus zou me daar niet al te druk over maken.
Waarom zou je na 5 jaar nog blij zijn als jouw gestolen fiets terecht komt? Tegen die tijd heb je allang een nieuwe fiets gekocht. Ik zou de fiets niet terug willen hebben. Als de fiets nog in goede staat verkeerd wel natuurlijk, dan vang ik nog mooi wat geld. Bedoel, het is wel mijn fiets en het is altijd een risico om een gestolen fiets te kopen op marktplaats. Op marktplaats kun je een prima deal sluiten, maar een groot deel van de verkopers en kopers is ook gewoon tuig. Maar z'n fiets die je voor 50 euro moet verkopen, nee die mag de koper zelf houden, mits aanneembaar dat de fiets gekocht is en de verkoper gewoon pech heeft gehad een gestolen fiets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

hoi1234 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:55:
[...]

Waarom zou je na 5 jaar nog blij zijn als jouw gestolen fiets terecht komt? Tegen die tijd heb je allang een nieuwe fiets gekocht. Ik zou de fiets niet terug willen hebben. Als de fiets nog in goede staat verkeerd wel natuurlijk, dan vang ik nog mooi wat geld. Bedoel, het is wel mijn fiets en het is altijd een risico om een gestolen fiets te kopen op marktplaats. Op marktplaats kun je een prima deal sluiten, maar een groot deel van de verkopers en kopers is ook gewoon tuig. Maar z'n fiets die je voor 50 euro moet verkopen, nee die mag de koper zelf houden, mits aanneembaar dat de fiets gekocht is en de verkoper gewoon pech heeft gehad een gestolen fiets te kopen.
Als je hem niet hoeft, zet je hem voor €50,- op MP. is snel verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
-36- schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:10:
Best kans dat de politie dit nog oppakt ook, voor de prestatiestatistieken waar de politie zelf weer op afgerekend wordt is dit relatief makkelijk op te lossen criminaliteit.
Als ze die fiets na een halve decennium weer bij de eigenaar brengen omdat iemand dat ding komt langsbrengen hebben ze exact niets opgelost.

Wat wel interessant voor hun statistiek zou kunnen zijn is jou als eerlijke goedaardige vinder met een misschien wat opgeblazen moreel verdacht maken van heling, gebeurd gewoon als je eerder geplaatste verhaal mag geloven. En dat zit er op papier natuurlijk tof uit als je dat gedaan krijgt.

Ik zou met die voorkennis echt wel twee keer nadenken voordat ik dat traject in ga voor iets wat op zijn best een goed werkend barrel mag heten.

[ Voor 20% gewijzigd door Koffiebarbaar op 19-04-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Koffiebarbaar schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:20:
[...]

Als ze die fiets na een halve decennium weer bij de eigenaar brengen omdat iemand dat ding komt langsbrengen hebben ze exact niets opgelost.

Wat wel interessant voor hun statistiek zou kunnen zijn is jou als eerlijke goedaardige vinder met een misschien wat opgeblazen moreel verdacht maken van heling, wat gewoon gebeurd zoals je in dit topic kan lezen.
Als je een gejat spul in bezit hebt heb je wat uit te leggen bij de politie dat lijkt me niet meer dan logisch. Beetje raar dat je dat als een negatief iets ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
En ook op https://www.stopheling.nl/ :) Eigenlijk zou je dat vóór de aankoop moeten checken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
-36- schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:29:
[...]

Als je geen aangifte doet lees je volgend jaar weer in de krant dat de criminaliteit gedaald is simpelweg omdat de aangifte bereidheid gedaald is waardoor er weer op de politie bezuinigd wordt waardoor die weer enkel hun handen vol heeft aan "belangrijkere dingen" en roeptoetert iedereen vervolgens weer dat het geen zin heeft om voor dit soort dingen aangifte te doen en is de vicieuze cirkel rond.
Het enige wat aan die pessimistische houding tegenover aangiftes ten grondslag ligt is dat die aangiftes linea recta het archief in verdwijnen en er niets meer mee gebeurd.
Verhalen van mensen die gewoon weten waar de fiets is, en een politie die dan nog steeds niets doet, zijn legio.
En dan is dat een keer in het nieuws en dan spreken ze inderdaad hun verbazing uit over al die mensen die geen aangifte meer doen en dat je toch echt wel super serieus overal aangifte van moet doen en vooral niet je eigen fiets moet gaan terughalen, maar de realiteit is gewoon dat het geen zin heeft als je niets te claimen hebt bij de verzekering.
Zeker als de monetaire waarde sowieso al nihil is van het gestolen object.

Dan kan je een keer een barrel. Of 50 barrels, of 250 barrels terugbrengen, maar als de politie geen capaciteit blijft hebben of wil toeleggen aan kleine criminaliteit blijft dat gewoon een hekelpunt.
-36- schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:26:
[...]

Als je een gejat spul in bezit hebt heb je wat uit te leggen bij de politie dat lijkt me niet meer dan logisch. Beetje raar dat je dat als een negatief iets ziet.
Dat traject waar @Nijn in zat ging wel iets verder dan even je juiste intentie en "eer en geweten" laten zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Koffiebarbaar op 19-04-2019 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Nijn Er is pas sprake van een opzetdelict, wanneer 'heling' bewezen is. Kleine kans dat een 'stationsfiets' in 5j tijd nog steeds in het bezit was van de dief. 'kan me ook echt niet voorstellen dat de politie zich druk maakt om een fiets als deze' Bij opzetheling, gaat het erom dat er bewezen moet worden dat u wist dat het goed van een misdrijf afkomstig was. Bij voorwaardelijke opzet -de lichtste variant van opzet-, gaat het erom dat u op de koop hebt toegenomen, dat het één van een misdrijf afkomstig goed zou betreffen.(vermoeden van)
Zoals ik eerder al aangaf, kan het makkelijk dat de fiets al meerdere eigenaren heeft gehad in deze 5jaar.

@theboss100 leesvoer https://www.politie.nl/themas/diefstal-fiets.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 14:23
-36- schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:29:
[...]

Je kan het wel helemaal gaan plat beredeneren met onbewezen aannames. Maar hoe weet je of de oorspronkelijke eigenaar niet prima nog een fiets kan gebruiken. De verkoper niet de originele dief of heler is en de politie er niet op zit te wachten. Als je geen aangifte doet lees je volgend jaar weer in de krant dat de criminaliteit gedaald is simpelweg omdat de aangifte bereidheid gedaald is waardoor er weer op de politie bezuinigd wordt waardoor die weer enkel hun handen vol heeft aan "belangrijkere dingen" en roeptoetert iedereen vervolgens weer dat het geen zin heeft om voor dit soort dingen aangifte te doen en is de vicieuze cirkel rond.
Klopt ik maak een flink aantal aannames en die kan ik idd niet bewijzen, daar heb je gelijk in.
Maar wat ik daarmee probeer aan te geven is dat het naar mijn mening geen zin heeft om het aan te geven omdat de kans te klein is dat iemand hier iets mee op schiet in de praktijk. De waarde van de fiets te klein, te lang geleden, moeilijk bewijsbaar waar schuld ligt en de capaciteit van de politie speelt daarin ook mee.
De kans dus zeer aannemelijk dat aangifte puur voor de vorm is, zonder positief resultaat.

Ik zou er dus geen energie in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Koffiebarbaar schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:33:

Dat traject waar @Nijn in zat ging wel iets verder dan even je juiste intentie en "eer en geweten" laten zien.
Ja maar in dit geval hebben we het dus over een handelaar op MP die dus in het beste geval nalaat zijn inkoop met een simpele handeling te checken op diefstal, daar heb ik geen medelijden mee, of bezwaren tegen om die verdacht te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Koffiebarbaar schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:33:
Verhalen van mensen die gewoon weten waar de fiets is, en een politie die dan nog steeds niets doet, zijn legio.
Wel in dit topic meer dan een maal het tegendeel. Ik zelf heb ook gewoon mijn gestolen fiets teruggekregen.

Ik snap werkelijk niets van mensen die vinden dat je hier niets aan moet doen. Wat de waarde van de gestolen goederen is, hoe lang het geleden is en wat de politie ermee doet is volgens mij van heel weinig belang. Je hebt als burger de kans om een gestolen fiets weer bij zijn eigenaar terug te krijgen, dat is toch mooi?

Dit is een beetje in dezelfde trend als de mensen die op tweakers openlijk vertellen dat ze de wet overtreden en illegaal downloaden. Ik snap best dat dat vaak tieners zijn maar dat is een verdomd vreemde houding als die mensen later volwassen zijn en verantwoording moeten dragen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.