Storingen op de 433 MHz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 22:03
Op ons plein hebben we veel last van storingen op de 433 Mhz. Auto sleutels die niet werken maar helaas ook ons radio grafische handhelds (Orderman7 i.c.m. Orderman Base Station 4, werken op 433 Mhz) voor ons kassasysteem..

Nu heb ik meerdere topics gevonden maar nog geen oplossing. (Afstandsbediening auto werkt niet in mijn straat, Slecht reagerende afstandsbediening CV).

Na een beetje onderzoek ben ik erachter gekomen dat er 69 kanalen zijn in de 433 MHz maar hoe kom ik er nu achter welk kanaal ik nu het best kan kiezen? Spectrum Analyzer, een bepaalde app ? Wat werkt er nog allemaal op de 433 MHz die ervoor zorgt dat alles op het plein hier eruit gooit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Apps zijn er niet voor. Spectrum analyzer zou een ding kunnen zijn, maar die heeft niet iedereen. 433Mhz is een heel algemene frequentie waarop heel veel zooi werkt, bijvoorbeeld KlikAanKlikUit apparaten en alles wat daar op lijkt, autosleutels en allerlei andere draadloze apparaten. Ik merk dat ook sommige alarmsystemen een heel negatief effect heeft op deze frequentie. Mijn ouders wonen bij een schoolgebouw en als daar 's avonds het alarm aanstaat, reageert de afstandsbediening van de auto van mijn vrouw ook erg slecht. Is de school open en staat het alarm uit, dan is er niets aan de hand.

De meeste apparaten op 433Mhz werken volgens een heel simpel principe van pulsjes op die frequentie. Storingen zorgen al heel snel dat de boodschap niet meer over komt. Denk aan een elektrische motor die EMC storing maakt of een bromfiets die voorbij komt knetteren, (schakelende) voedingen van openbare verlichting, etc.

Bij weerstations op 433Mhz en KlikAanKlikUit spul willen deze apparaten ook nog wel eens heel hard op 433Mhz gaan roepen als de batterij leeg raakt, waardoor het hele frequentiegebied vol raakt.

Al met al is het dus heel moeilijk om de oorzaak te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dit valt eerder onder elektronica dan verkeer en vervoer. Daarom verplaatst naar het juiste subforum.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:04

StapelPanda

PB0MV

Een RTL-SDR is een goedkope manier om het spectrum rond 433MHz te bekijken. Weet alleen niet of je er dan iets aan hebt.

Als je voor een avontuur wilt gaan kan je van een conserveblik een can-tenna maken en dan met een laptop met RTL-sdr de buurt door en de bron zoeken ;)

[ Voor 46% gewijzigd door StapelPanda op 18-04-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Zoals gezegd 433MHz is een vrije frequentie waar iedereen tot een redelijk hoog vermogen (maar met zeer lage duty-cycle) op mag zenden. Voor korte commando's zoals het aan/uit zetten van een lamp, openen van een autodeur, etc, is dat prima. Zit je tegelijk te zenden dan druk je gewoon nog een keer op het knopje. Maar voor een storingsvrije dataverbinding, is het niet bepaald de meest geschikte band. Daarvoor kun je beter het 2,4GHz spectrum gebruiken. Nu zit je waarschijnlijk met een hoop dure apparatuur die je niet zomaar in de prullenbak wilt gooien, dus zal dat niet echt een optie zijn. Maar wat dan wel?

Ik denk dat StapelPanda wel het dichts in de buurt komt, met een RTL-SDR dongle, spectrumanalyse software, en héél veel geduld kun je misschien wat wijzer worden, hoewel het door de korte duty-cycles waarschijnlijk erg moeilijk gaat worden om een storingsbron uit te pijlen. Misschien is het ook een optie om een professioneel bedrijf een spectrum analyse uit te laten voeren. Er zijn bedrijven die dit doen bijv. voor industrieterreinen waar kranen met afstandsbedieningen gestuurd worden e.d.
Maar goed, stel dat het lukt een storingsbron te vinden, dan zit je met het volgende probleem: Hoe ga je daar in de praktijk wat tegen doen? Als het je eigen magnetron blijkt te zijn is het makkelijk, maar als het een duur apparaat van de buurman blijkt te zijn zal die er niet zo happig op zijn dat uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meest vervelend als er een zendamateur in de buurt zit.....

Ooit meegemaakt dat in het dorpscentrum met grote regelmaat de deur niet open of dicht wilde, bleek een zendamateur om de hoek te zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247398

Bellen met autoriteit telecom. 433mhz mag alleen met lage duty cycle (weinig verkeer) Teveel mag gewoon wettelijk niet. Of ze langs komen is de vraag. Info krijg je vast. Op de site staat ook de nodige informatie.

Even m'n eigen fact-check gedaan: 433mhz valt in een (veel bredere) band aan frequenties voor zendamateurs. Een klein stukje is gereserveerd voor autosleutels e.d. Die moeten aan voorwaarden voor vermogen en duty-cycle voldoen voor keuring.

Gewoon pech dus als er een zendamateur in de buurt zit...

(Of)Misschien woont er een Tweaker in de buurt met airduinos en China-433mhz zender (*kuch* heeft maar een middag geduurd voor ik de bug gefixt had)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 247398 op 18-04-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

memphis schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:15:
Meest vervelend als er een zendamateur in de buurt zit.....

Ooit meegemaakt dat in het dorpscentrum met grote regelmaat de deur niet open of dicht wilde, bleek een zendamateur om de hoek te zijn.
Dat is natuurlijk wel een beetje krom om zo te stellen. Zeg niet dat het niet kan gebeuren maar op de 70cm band zijn er maar weinig die continu gebruik maken (ATV bijvoorbeeld), en dan gebruiken ze apparatuur met nette filters erin. Zou het eerder net als @Anoniem: 247398 aangeeft eerder gooien op een goedkopere, minder nette zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

433 is gewoon de UHF band waar best veel zendamateurs op zitten, een beetje breedbandigheid of veel vermogen drukt zo een low power 433MHz dingetje weg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Bij het lezen van het volgende nieuwsbericht moest ik terugdenken aan dit topic: nieuws: Dab+-zendmast kan storingen veroorzaken bij ontvangers in auto's en g...

Wellicht staat er een mast in de buurt, dit kan je vinden in het antenne register: https://antenneregister.n...=Antenneregister%5Fextern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Je kunt het agentschap telecom inschakelen voor onderzoek, voor een leek is dit vrijwel niet te doen. Zonder de (geijkte en peperdure) apparatuur, training en kennis is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Bevoegd zendamateurs zijn goed getraind en veroorzaken zelden storingen, ze vinden daarentegen een hoop. Wellicht is het een piraat, consumentenelektronica die hier helemaal niet op de markt mag, of industriële techniek waar wat mis mee is (frequentieregelaars, omvormers, verlichting etc).
Pagina: 1