Het is dat ze veel klappen met Fortnite hebben kunnen opvangen, vraag natuurlijk blijft wel hoelang dit zo blijft. Ik heb nu meer dan 520 games in mijn Epic Game Store account staan, en nog nooit iets betaald. Een paar games heb ik dan wel via Amazon Luna kunnen claimen, maar onder de streep aan Epic nog geen euro betaald.
Ik zal vast niet de enige gebruiker zijn, en wat @
MazeWing terecht zegt, hoelang kun je dit blijven ondersteunen en hoelang blijven ontwikkelaars dit leuk vinden. Ik ben hier even op gaan Google en ik heb even door Gemini een korte samenvatting laten maken.
Hoe verdienen ontwikkelaars aan de "Free Games" van Epic?
Veel mensen vragen zich af of ontwikkelaars wel iets verdienen als hun game gratis wordt weggegeven. Dankzij informatie uit de rechtszaak tussen Epic en Apple weten we precies hoe de vork in de steel zit:
- Geen vergoeding per download: In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, krijgt een ontwikkelaar meestal niet betaald per geclaimde game. Of er nu 100.000 of 5 miljoen mensen de game toevoegen aan hun library, het bedrag voor de studio blijft hetzelfde.
- De "Flat Fee" (Eenmalig bedrag): Epic betaalt de uitgever een vooraf afgesproken afkoopsom. Dit bedrag varieert enorm:
- Kleine indie-games: Ontvangen vaak rond de $50.000.
- Grote indie-hits: (Denk aan Subnautica) vangen tussen de $200.000 en $300.000.
- AAA Blockbusters: (Zoals GTA V) gaan gepaard met deals van miljoenen dollars.
- Strategisch voordeel: Ontwikkelaars doen dit niet alleen voor het directe geld. Het zorgt voor een enorme boost in DLC-verkoop, creëert naamsbekendheid voor een komend vervolg, en blaast nieuw leven in de spelersaantallen van multiplayer-titels.
- Nieuwe deals (2025/2026): Epic is inmiddels nóg agressiever geworden om ontwikkelaars te trekken. Zo hanteren ze sinds medio 2025 een 0% store fee over de eerste miljoen dollar die een game verdient op hun platform.
Conclusie: Voor een ontwikkelaar is een weekje "gratis" op Epic vaak een gegarandeerde megadeal die meer zekerheid biedt dan de normale verkoop in diezelfde periode.
Dus, ik denk dat het ontwikkelaar afhankelijk is of ze deze deal wel of niet leuk vinden, voor een nieuwkomer die dringend geld nodig heeft kan $50.000 misschien een mooi start bot zijn, maar of het op de langer termijn zich loont, geen idee.
[
Voor 5% gewijzigd door
Linksquest op 12-01-2026 09:01
]
Every Game has A Story, Only One is A Legend.