Sissors schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:55:
[...]
Iets wat ik nog handiger vind is nul clients te hebben. Ik mis nog steeds wat ze toevoegen. Oké, het is handig dat ik direct kan spelen en niet eerst op updates hoef te wachten, in theorie. In de praktijk echter doe ik hetzelfde als jij doet: Het eerste wat ik doe bij een launcher is automatisch starten bij Windows opstarten uitschakelen, anders heb ik er zo 6+ lopen (en dan heb ik helemaal niet veel spellen erop staan, nog geen eens 6, maar om nou direct oude launchers weer te verwijderen, daarvoor zijn ze te klein). En als hij niet opstart, zal hij ook niks updaten. (Behalve de Oculus runtime, gezien die wel moet draaien, en die vind het ook leuk om gewoon volledige internet dicht te trekken bij een update op de achtergrond).
Dus wat leveren die launchers mij op? Weinig behalve ergenis. Vooral bijvoorbeeld een battle.net launcher: Ik start Starcraft op, wat doet dat ding? Alleen de launcher opstarten waarna ik alsnog Starcraft weer moet opstarten. Origin en Steam enzo starten iig direct dan het spel op wat ik wilde. Maar die denken weer als ik afsluiten druk dat ik minimalizeren bedoel.
Maakt me dus weinig uit dat dingen bij de Epic store staan. Maar het was wel leuk geweest als de klant er wat van terug zag. Release een spel dan voor €50 op Steam of €45 op Epic, dan kunnen mensen zelf de beslissing nemen, en nog steeds houdt de uitgever er meer aan over op de Epic store.
Maar mijn TL;DR: Ik haat alle launchers gelijk, en zou willen dat een winkel geen eigen launcher had. Ik kon ook altijd bij de Bart Smit kopen zonder de Bart Smit launcher.
Het voegt wat mij betreft een groot stuk makkelijk bereikbare community toe. Al mijn gamende vrienden zijn in elke client toegevoegd aan mijn vriendenlijst en dat maakt het erg makkelijk om samen te kunnen gamen.
Het is gewoon een stuk makkelijker om elkaar te vinden, en je hoeft niet telkens in elk spel elkaar als vriend toe te voegen of connecten op IP of wat dan ook.
Steam is ver uit het compleetste platform met zijn user reviews, gift systeem, forum, de workshop, etc.
Verder komt het inderdaad wel eens voor dat ik een spel wil starten en dat die dan net moet updaten, maar dan haal ik even een bak koffie of wandel even een stuk met de hond en als ik terug kom is de game geupdate. Vervolgens worden de andere games die updates moeten hebben op de achtergrond geupdate terwijl ik aan het gamen ben. Dit is dus een van de voordelen van een client voor mij, en dan bij voorkeur 1 client met alles daar in.
De meeste clients hebben de optie om dataverkeer te limiteren, dus dat "het hele internet dichtgetrokken wordt" is ook te voorkomen.
De meeste clients hebben ook de optie " x = close of x = minimize to tray"
Voor troubleshooting kun je vaak in een client een repair of reinstall optie vinden terwijl dat met losstaande games nog wel eens zoeken is naar een losse exe ergens ver in een folder.
Ik zou inderdaad graag wat extra betalen om al mijn games in steam te hebben, maar dan heb je weer het probleem dat niet iedereen zo denkt. Dan is en avondje gamen ipv rechts klik op je vriend -> join game weer elkaar in de betreffende game opzoeken, 9 van de 10 keer met een net iets andere username dan ze normaal hebben omdat een dev vindt dat bepaalde tekens niet kunnen of een naam te lang of te kort is. En ik kan je verzekeren dat niet iedereen daar even goed in is...

. Gedoe dus.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar 1 client voor alles (steam), of anders, en eigenlijk onvermijdelijk meerdere clients maar een spel maar op 1 platform uitbrengen. WoWen? battle.net, Anno? Uplay, Battlefield? Origin.