Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:01
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:30:
[...]

"Dit is mijn LinkedIn pagina, we spreken elkaar. Houdoe!" Zoiets?
"Ziet er interessant uit wat jullie doen, zullen we eens een bak koffie doen om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen?"

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-04 20:07
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:51:
[...]

Wat is het alternatief?
Een videoboodschap? :r

Het heeft echt *niets* met bureaucratie te maken, een motivatiebrief zegt gewoon meer over een kandidaat dan een CV of LinkedIn profiel. Uiteindelijk is het ook in het belang van de kandidaat om bovenaan de stapel te komen en uitgenodigd te worden.
En wat als een goede vakman met jaren ervaring niet goed een brief kan typen?
Ga je die dan ook niet laten afkomen?
Zo ga je veel goede vakmensen missen. Er zijn meer dan genoeg vakbekwamen mensen die nog steeds niet met een computer overweg kunnen en alles via telefoon doen.

Maar dat is mn hier op tweakers niet mee bezig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Pizza_Boom schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:00:
[...]
Oh? Dat lees ik nergens. En volgens mij zitten op tweakers voldoende mensen met een MBO achtergrond, ook in het beginstadium van hun carrière.
Dus?
Ik ben uitgegaan van een kantoorbaan, of iig een baan waarbij motivatie relevant is.

Ook met MBO aan het begin van je carriere kun je prima een paar regels proza typen. Natuurlijk, er zijn vacatures waar dat niet of minder relevant is, maar in mijn beleving gaat het daar niet over.

Zodra je een functie raakt waar een beetje kunnen typen en communiceren belangrijk is, is een motivatiebrief opeens veel belangrijker. Ga je een helpdeskmedewerker aannemen die niet eens in staat is te vertellen wie 'ie is en waarom 'ie bij jou wil komen werken?

Ik zou het niet snel doen.

Ook een sysadmin, netwerk engineer, whatever heeft zulke skills nodig. Je hebt in zulke functies niets aan mensen die niet eens in staat zijn zichzelf een beetje zinvol uit te drukken in woord en geschrift.
blubbers schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:00:
[...]
En wat als een goede vakman met jaren ervaring niet goed een brief kan typen?
Ga je die dan ook niet laten afkomen?
Zo ga je veel goede vakmensen missen. Er zijn meer dan genoeg vakbekwamen mensen die nog steeds niet met een computer overweg kunnen en alles via telefoon doen.

Maar dat is mn hier op tweakers niet mee bezig. ;)
Als ik een timmerman zoek zou ik dat inderdaad minder relevant vinden. Zo iemand moet vooral goed kunnen timmeren.

Ik denk dat het niet heel raar is dat de context van mijn uitspraken hierover vooral gebaseerd zijn op kantoorbanen in deze of gene vorm en meer specifiek, ICT banen. Da's denk ik toch waar een groot deel van de mensen hier volgens mij mee bezig is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:12
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:22:
Zodra je een functie raakt waar een beetje kunnen typen en communiceren belangrijk is, is een motivatiebrief opeens veel belangrijker. Ga je een helpdeskmedewerker aannemen die niet eens in staat is te vertellen wie 'ie is en waarom 'ie bij jou wil komen werken?
Dat soort gesprekken heb je over 't algemeen face to face. Dan is het een stuk makkelijker te pijlen of iemand het echt meent. Liegen is face to face een stuk lastiger dan in een brief, niet in de laatste plaats omdat een voorbeeld van een motivatiebrief vol beleefde platitudes natuurlijk makkelijk te vinden is online.

Of iemand die skills heeft haal je niet uit een brief. Da's gewoon naief.

N.b. ik heb de laatste motivatiebrief van m'n vriendin voor haar geschreven. Tot zover het kunnen beoordelen of iemand 'gemotiveerd' is. Dat soort dingen gebeurt vaak.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 30-04-2019 12:48 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:45:
[...]
Dat soort gesprekken heb je over 't algemeen face to face. Dan is het een stuk makkelijker te pijlen of iemand het echt meent. Liegen is face to face een stuk lastiger dan in een brief, niet in de laatste plaats omdat een voorbeeld van een motivatiebrief vol beleefde platitudes natuurlijk makkelijk te vinden is online.

Of iemand die skills heeft haal je niet uit een brief. Da's gewoon naief.
Je bent wel een ongelooflijke lamlul als je voor een motivatiebrief ctrl-c ctrl-v doet. Zou voor mij 100% disqualificatie betekenen.

Er vanuit gaande dat iemand dat *niet* doet en zelf zijn proza schrijft, haal je daar vind ik juist heel veel informatie uit. (Het spreekt voor zich dat iemand wel hulpbronnen inschakelt. Niets mis met iemand met kennis van zaken de brief laten lezen en waar nodig redigeren. Da's wat anders. Speeches worden ook zelden en zonder redigeren geschreven door diegene die speecht.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:48:
Je bent wel een ongelooflijke lamlul als je voor een motivatiebrief ctrl-c ctrl-v doet. Zou voor mij 100% disqualificatie betekenen.
De meeste mensen zijn wel zo snugger zo'n voorbeeld als voorbeeld te gebruiken, en niet het rechtstreeks 1 op 1 over te nemen. Anders moet je op een gesprek misschien uitleggen waarom je motivatiebrief voor een ander bedrijf geschreven lijken te zijn.
Er vanuit gaande dat iemand dat *niet* doet en zelf zijn proza schrijft, haal je daar vind ik juist heel veel informatie uit. (Het spreekt voor zich dat iemand wel hulpbronnen inschakelt. Niets mis met iemand met kennis van zaken de brief laten lezen en waar nodig redigeren. Da's wat anders. Speeches worden ook zelden en zonder redigeren geschreven door diegene die speecht.)
Ik vind dat je jezelf enorm tegenspreekt. Als een brief sterk aangepast wordt met input van een ander, in hoeverre zegt het dan nog wat? Zoals ik al zei; de laatste motivatiebrief van m'n vriendin is 90% van mijn hand.

Een motivatiebrief is weinig meer dan een beleefdheidsdingentje dat tegenwoordig, vooral omdat veel communicatie begint via bijvoorbeeld LinkedIn, gewoon weggelaten wordt. Ik vrees dat je, met de enorme waarde die jij er nog aan hecht, een uitzondering bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:28
Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:53:
[...]
Een motivatiebrief is weinig meer dan een beleefdheidsdingentje dat tegenwoordig, vooral omdat veel communicatie begint via bijvoorbeeld LinkedIn, gewoon weggelaten wordt.
Mee eens. Ik voeg nog wel een motivatiebrief toe maar die is erg generiek. Het is meer een standaard toevoeging geworden bij een sollicitatie. De echte motivatie licht ik wel toe in het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:53:
[...]
Ik vind dat je jezelf enorm tegenspreekt. Als een brief sterk aangepast wordt met input van een ander, in hoeverre zegt het dan nog wat? Zoals ik al zei; de laatste motivatiebrief van m'n vriendin is 90% van mijn hand.
Als haar brief voor 90% van jouw hand is, doen jullie beiden iets verkeerd. :)

Ik ben nu bezig met een heel ander soort document (adviesdocument) en dat laat ik absoluut ook door mijn vrouw lezen en haar input verwerk ik. (Ze heeft ervaring met dit soort zaken en werkt ook in de ICT, dat scheelt.) 18 pagina's proza. 100% is mijn eigen hand te herkennen en ze heeft geen letter aan het document geschreven. Enkel input gegeven om de kans te vergroten dat ik het document later redelijk soepel door het MT weet te loodsen.

Zo ook als ik zaken van haar (bijvoorbeeld haar CV of sollicitatiebrief) redigeer, is het 100% haar tekst. Ik geef enkel suggesties.

Als je een document van mij of haar leest en je kent onze schrijf en communicatiestijl, is dat waarschijnlijk goed te herkennen. We schrijven totaal anders en we waken bij een redigeerverzoek er dan ook voor om tekstueel zaken aan te passen. Je maakt er dan je eigen document van, niet het document van de ander met jouw input.
Een motivatiebrief is weinig meer dan een beleefdheidsdingentje dat tegenwoordig, vooral omdat veel communicatie begint via bijvoorbeeld LinkedIn, gewoon weggelaten wordt. Ik vrees dat je, met de enorme waarde die jij er nog aan hecht, een uitzondering bent.
Daar twijfel ik aan.
Ook hier zie je mensen die er precies zo over denken als ik en het is lang niet altijd zo dat diegenen die het hardste roepen, ook in de meerderheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik heb het meer dan eens meegemaakt dat mijn CV nauwelijks gelezen was voor ik op gesprek kwam. Vragen die gesteld werden die je met 5 seconden leeswerk ook zelf had kunnen beantwoorden. Verwacht dan ook niet dat een motivatiebrief intensief gelezen wordt in de meeste gevallen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:09:
Als haar brief voor 90% van jouw hand is, doen jullie beiden iets verkeerd. :)
Niks verkeerds aan. Motivatiebrieven hebben nauwelijks waarde. Ze wou er graag een meesturen. Ze heeft een prima motivatiebrief gekregen. En de baan.
Ik ben nu bezig met een heel ander soort document (adviesdocument) en dat laat ik absoluut ook door mijn vrouw lezen en haar input verwerk ik. (Ze heeft ervaring met dit soort zaken en werkt ook in de ICT, dat scheelt.) 18 pagina's proza. 100% is mijn eigen hand te herkennen en ze heeft geen letter aan het document geschreven. Enkel input gegeven om de kans te vergroten dat ik het document later redelijk soepel door het MT weet te loodsen.
Wat een vergelijking weer. Dit hele stuk tekst doet volledig niet ter zake. Dat je belangrijke documenten laat reviewen is de normaalste zaak van de wereld. Of moet je hier zo nodig weer even melden dat jij iets "door het MT hebt weten te loodsen?" Ja het valt op. Al een tijdje.
Als je een document van mij of haar leest en je kent onze schrijf en communicatiestijl, is dat waarschijnlijk goed te herkennen.
Doet er niet toe want bij een motivatiebrief kent die persoon jou niet.
Daar twijfel ik aan.
Je doet maar. Dat ik jou niet ga overtuigen weet ik wel en daar gaat 't me ook niet om. Je hebt alleen soms nogal eens de neiging je eigen kleine wereld als de uniforme waarheid tentoon te spreiden, en het gaat me er vooral om dat mensen zoals de TS een tegengeluid horen (/lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:29:
[...]
Niks verkeerds aan. Motivatiebrieven hebben nauwelijks waarde. Ze wou er graag een meesturen. Ze heeft een prima motivatiebrief gekregen. En de baan.
[...]
Wat een vergelijking weer. Dit hele stuk tekst doet volledig niet ter zake. Dat je belangrijke documenten laat reviewen is de normaalste zaak van de wereld. Of moet je hier zo nodig weer even melden dat jij iets "door het MT hebt weten te loodsen?" Ja het valt op. Al een tijdje.
Dat is het punt niet. Het punt is dat je toch niet de motivatiebrief voor een ander gaat schrijven?
What's next, je CV tegen betaling laten opstellen door een bureautje? (Oh, wacht, dat soort bureautjes zijn er al. Kansloos.)
[...]
Doet er niet toe want bij een motivatiebrief kent die persoon jou niet.
Je mist het punt. Het gaat er niet om dat een complete vreemde mijn tekst kan herkennen als zijnde van mij. Het gaat er om dat iemand zijn eigen schrijfstijl heel blijft. Redigeren is een kunst en redigeren betekend niet "iemands tekst voor 90% (her)schrijven".
[...]
Je doet maar. Dat ik jou niet ga overtuigen weet ik wel en daar gaat 't me ook niet om. Je hebt alleen soms nogal eens de neiging je eigen kleine wereld als de uniforme waarheid tentoon te spreiden, en het gaat me er vooral om dat mensen zoals de TS een tegengeluid horen (/lezen).
Mijn kleine wereld?
Right. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:38:
Dat is het punt niet. Het punt is dat je toch niet de motivatiebrief voor een ander gaat schrijven?
Waarom niet? Jij bent ongeveer de enige die er zoveel waarde aan hecht lijkt het. Het is, zoals ik al zei, weinig meer dan een beleefdheidsdingetje. Om een of andere reden overschat jij jezelf zo erg dat je denkt dat je er iets uit kunt halen.

Snap dan wel dat de notie dat mensen die dingen vaak nieteens from scratch zelf schrijven een beetje een schok is. Maarja, c'est la vie. Soms leer je iets.
What's next, je CV tegen betaling laten opstellen door een bureautje? (Oh, wacht, dat soort bureautjes zijn er al. Kansloos.)
Je CV is een sales pitch. Sommige mensen hebben goeie technische skills maar moeite dat over te brengen. Heb genoeg mensen CV tips gegeven. Ik review ook vaak CVs voor mensen, vooral starters.

Vind het nogal bijzonder dat jouw vrouw wel zaken mag reviewen die daadwerkelijk vakinhoudelijk zijn, maar dat een simpele sales pitch over je eigen skills iets is dat je zelf moet schrijven. Nog maar afgezien van dat de dingen die ik "door een MT heb moeten loodsen" zoals bids over 't algemeen onder NDA vallen, en m'n vriendin die helemaal niet mag lezen.

Ik vind je onderscheid extreem arbitrair en je zit je m.i. hier ook nogal enorm mee in een hoek te lullen.
Je mist het punt. Het gaat er niet om dat een complete vreemde mijn tekst kan herkennen als zijnde van mij. Het gaat er om dat iemand zijn eigen schrijfstijl heel blijft. Redigeren is een kunst en redigeren betekend niet "iemands tekst voor 90% (her)schrijven".
Jij mist het punt. Hoe ga je in hemelsnaam iemand schrijfstijl vergelijken in een in person interview? Komt nog eens bij dat een relatief formele korte motivatie over 't algemeen niet te vergelijken is met bijvoorbeeld een e-mailtje als antwoord op een hulpvraag. Mijn schrijfstijl hier en in een bid is, afgezien van dat die laatste in het Engels zijn, ook niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-04 20:20
unezra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:22:
[...]

Dus?
Ik ben uitgegaan van een kantoorbaan, of iig een baan waarbij motivatie relevant is.

Ook met MBO aan het begin van je carriere kun je prima een paar regels proza typen. Natuurlijk, er zijn vacatures waar dat niet of minder relevant is, maar in mijn beleving gaat het daar niet over.

Ik zou het niet snel doen.

Ook een sysadmin, netwerk engineer, whatever heeft zulke skills nodig. Je hebt in zulke functies niets aan mensen die niet eens in staat zijn zichzelf een beetje zinvol uit te drukken in woord en geschrift.
Dan heb jij hogere standaarden dan meeste helpdesk stellen bij sollicitatie.

Ik zelf ben ook niet van een motivatie brief, er omheen draaien met mooie woorden voelt het voor me aan. Zelfde als het lezen van sollicitaties... Allemaal zelfde teksten in zijn uiterst uitgerekte positieve vorm of onnodige "luxe" woorden en zinnen om iets te beschrijven dat in 1 woord te zeggen is.

Als het wordt verwacht of nodig is schrijf ik het wel, zelfde waarom ik LinkedIn heb omdat het blijkbaar nodig is tegenwoordig. (zie de waarde er niet van in, is gewoon een professionele facebook).

Als ik het in mijn eigen echte woorden ga beschrijven hoe ik echt erover denk of voel, wordt ik afgewezen.

Bijvoorbeeld op de vraag waarom zou je hier willen werken:

Ik zoek wat nieuws waar ik kan groeien en deze sollicitatie kwam ik tegen die daar aan voldoet.
(Want in het echt maakt het me weinig uit voor welke organisatie ik werk. Ik kom er om te werken.)

Maar ze willen het ongeveer zo zien ( Nog steeds slecht, maar ik ben dan wel wat langer bezig en laat het na lezen )

Op het moment zoek ik een nieuwe uitdaging in mijn carrière als IT professional. Het bedrijf ziet er veel belovend uit met de richting van werkzaam heden en hoop daarbij mij te ontwikkelen om een goede bijdrage te geven voor de groei van het bedrijf.

Motivering brief dient een extra te zijn niet een must. Verwacht een bedrijf die wel bij een sollicitatie dan zouden ze het ook moeten vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Erazher schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:01:
Motivering brief dient een extra te zijn niet een must. Verwacht een bedrijf die wel bij een sollicitatie dan zouden ze het ook moeten vermelden.
Doen ze meestal ook. Als het er niet bijstaat kun je er wel vanuit gaan dat het niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
Ik heb familieleden met dyslexie. Daarvoor schreef ik alles. Die krijgen zelf simpelweg geen lopend verhaal op papier.
Jij mist het punt. Het enige doel van een motivatiebrief is ergens binnen komen. Al schrijft de koningin hem, als jij er enkel waarheden in hebt staan (en dus niet dat je ieder weekend aan je auto sleutelt terwijl je in werkelijkheid nog nooit de motorkap open hebt gehad), who cares. Zodra je in gesprek zit, wordt er toch praktisch niet meer naar die brief gekeken.
Mijn kleine wereld?
Right. :)
Je brengt al jouw ervaringen als de enige waarheid die er is, ook al geven velen aan dat zij toch echt in andere situaties zitten. En als dat onomstotelijk is, dan doet dat er niet toe. Opeens hoeven praktische mensen geen brieven meer te schrijven, zijn bij CAO's zijn de beloningen altijd als genoemd in de CAO, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 17:39
Persoonlijk kan ik een motivatiebrief wel waarderen waarin iemand aangeeft wat de beweegredenen zijn om voor het bedrijf te willen werken waar ik voor werk. Wat drijft iemand om voor ons te willen werken? Is dat omdat de uitgangspunten van het bedrijf goed bij haar/hem passen? Is dat omdat er goed betaald wordt? Is dat omdat hij/zij iets wil betekenen voor de maatschappij? Of heeft dat andere redenen?

Kijk, een standaard verhaal dat men van de website afplukt en daar iets omheen schrijft, daar heb ik niet zoveel aan, maar wat ik wel belangrijk vind, is dat men benoemd waarom zij/hij voor ons kiest.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
TRON schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:05:
Persoonlijk kan ik een motivatiebrief wel waarderen waarin iemand aangeeft wat de beweegredenen zijn om voor het bedrijf te willen werken waar ik voor werk. Wat drijft iemand om voor ons te willen werken?
Goed betaald. Leuk werk. Niet te ver weg. Da's waar het vrijwel altijd om draait. Iets meer van het een kan iets minder van het andere compenseren. Je kunt ook niet meer verwachten van mensen, de meeste van ons werken toch primair om die hypotheek te kunnen betalen en leuk op vakantie te kunnen. Verwachten dat mensen een lulverhaal ophangen over de 'missie' van een bedrijf bijvoorbeeld is eigenlijk verwachten dat ze je voorliegen. Je wint er volgens mij echt niks mee hier waarde aan te hechten. Dat mensen solliciteren laat al zien dat ze bij je bedrijf willen werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TRON
Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:42:
[...]

Goed betaald. Leuk werk. Niet te ver weg. Da's waar het vrijwel altijd om draait. Iets meer van het een kan iets minder van het andere compenseren. Je kunt ook niet meer verwachten van mensen, de meeste van ons werken toch primair om die hypotheek te kunnen betalen en leuk op vakantie te kunnen. Verwachten dat mensen een lulverhaal ophangen over de 'missie' van een bedrijf bijvoorbeeld is eigenlijk verwachten dat ze je voorliegen. Je wint er volgens mij echt niks mee hier waarde aan te hechten. Dat mensen solliciteren laat al zien dat ze bij je bedrijf willen werken.
Daar ben ik het met je eens. Men werkt om te kunnen leven, dat houd ik ook in mijn achterhoofd. Maar ik zou het wel erg plezierig vinden als men aangeeft voor ons te willen werken en dat goed beargumenteert. Als het alleen maar is: betaald goed, lekker dichtbij, dan vind ik dat te kort door de bocht en dan is er een kans dat ik andere kandidaten eerder uitnodig.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

TRON schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:46:
[...]

Daar ben ik het met je eens. Men werkt om te kunnen leven, dat houd ik ook in mijn achterhoofd. Maar ik zou het wel erg plezierig vinden als men aangeeft voor ons te willen werken en dat goed beargumenteert. Als het alleen maar is: betaald goed, lekker dichtbij, dan vind ik dat te kort door de bocht en dan is er een kans dat ik andere kandidaten eerder uitnodig.
Ik weet niet waar je werkt maar over het algemeen zijn er niet heel veel bedrijven waar je wilt werken om het bedrijf zelf toch? veel vaker ga je ergens werken vanwege de eerder genoemde redenen.

Wat mij (en denk ik ook wat anderen) dwars zit is dat veel bedrijven denken dat ze echt fantastisch zijn om voor te werken en dat alle sollicitanten dat wel ff mogen laten zien in hun motivatiebrief terwijl dat vaak helemaal niet zo is.

[ Voor 15% gewijzigd door thejoker80 op 30-04-2019 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
[...]

Bij mij: Vacature/functie lijkt mij leuk. En of dat bij jouw bedrijf is of bij de concurrent, daar hecht ik op zo'n moment niet zoveel waarde aan.

Andersom gaat het wel op: er zijn absoluut bedrijven waar ik niet wil werken, puur om het bedrijf. Maar ergens willen werken puur om het bedrijf, nee, heb ik nog niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Maar dan vraag je mensen dus eigenlijk om te liegen. Want ik solliciteer nooit bij maar 1 bedrijf. Ik selecteer er een aantal gebaseerd op de drie dingen die ik noemde. Natuurlijk heb ik een voorkeur, maar dat gaat weer terug naar die drie dingen. En verder speelt de naam van 't bedrijf op m'n CV nog een beetje mee. Maar het zal me daarbuiten verder een zorg weten wat je product is, zolang het niet iets onethisch is, maar dan had ik uberhaupt niet gesolliciteerd.

Vandaar: als ik solliciteer vind ik je bedrijf interessant genoeg om koffie te komen drinken en dan, als verwende senior software engineer, van jullie aan te mogen horen hoe geweldig julliie wel niet zijn als werkgever ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRON
@thejoker80 en @Pizza_Boom in mijn geval heb ik wel voor het bedrijf gekozen waar ik nu werk. Ik had twee mogelijkheden met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Dus ja, ik kan me heel goed voorstellen dat als je meerdere opties hebt (vooral in deze vragende markt) je niet alleen kiest voor de functie en de arbeidsvoorwaarden, maar dat je ook het bedrijf in kwestie meeneemt in de afweging. Ik wel in ieder geval.

Wat kan o.a. het verschil maken voor mij (naast de arbeidsvoorwaarden)?
  • flexibele werktijden vs 8:30 - 17:00 uur
  • mogelijkheden voor thuiswerken vs altijd verplicht op kantoor
  • strakke hiërarchie vs een lossere variant
  • de maatschappelijke positie van een bedrijf
  • autonomie vs geen autonomie
  • etc.
Het is anders wanneer ik zou moeten solliciteren vanuit werkloosheid, dan zou ik weer zo snel mogelijk aan het werk willen tegen een acceptabel salaris.

@Hydra Ik wil juist dat men eerlijk is. Waarom kiest men óók het bedrijf waar ik voor werk? Dat er gesolliciteerd wordt bij anderen is ook geen probleem. Maar als de enige redenen zijn: geld verdienen en lekker dichtbij, dan zie ik geen reden om iemand uit te nodigen als ik ook kan kiezen uit kandidaten die zich wel wat meer op schrift kunnen identificeren met het bedrijf. Tijdens het gesprek prik je daar doorgaans makkelijk doorheen of dat aangedikt / fake is of niet.

In die motivatiebrief (of -alinea, het hoeft geen epistel te zijn) kan je laten lezen dat je mogelijk past bij het bedrijf of niet.

Alles valt of staat wel met de markt. Is er meer werk dan dat er sollicitanten zijn, dan zal je zien dat soms alleen een CV voldoende is. Als er meer sollicitanten zijn dan dat er werk is, reken er dan maar op dat lang niet alle bedrijven een CV voldoende vinden om een gesprek aan te gaan. Tenminste, dan behoor je waarschijnlijk niet bij de eerste selecties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

thejoker80 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:48:
[...]
Ik weet niet waar je werkt maar over het algemeen zijn er niet heel veel bedrijven waar je wilt werken om het bedrijf zelf toch? veel vaker ga je ergens werken vanwege de eerder genoemde redenen.
Zat.

Misschien niet altijd vanwege het product of dienst die ze leveren, maar wel vanwege bijvoorbeeld werksfeer, interne ontwikkelingsmogelijkheden, naam van het bedrijf, etc. Allemaal kenmerken van het bedrijf en niet per-se van de functie.

(Aan de andere kant gaat het voor mij ook heel erg om het product of dienst. Net zo goed als dat er bedrijven zijn waarvoor ik absoluut niet zou willen werken om die reden, zijn er zat bedrijven waar ik wél om die reden zou willen werken.)

Zelf zou ik bijvoorbeeld graag bij een overheid of NGO willen werken, iets met een ideeel doel. Of een commerciële organisatie met een sterke maatschappelijke boodschap, zoals Triodos.

Met de financiële dienstverlening heb ik as-such minder, maar aan de andere kant werk ik al wel weer 7,5 jaar in die sector vanwege allerlei andere redenen en sluit ik niet uit dat ik nog een tijdje in de branche blijf. :) (Het is ook weer niet zo dat ik tégen het product ben, ik sta d'r volledig achter. Het is domweg niet een branche waar ik altijd had gedroomd te willen werken. Ik ben er toevallig tegenaan gerold. Overheid, ondanks alle nadelen daarvan, spreekt me veel meer aan.)

Het bedrijf of de sector is een van de factoren, niet de enige en niet altijd de beslissende. (Maar soms wel. Er zijn ongetwijfeld ook sectoren of bedrijven waar ik echt nooit zou willen werken puur vanwege de sector of het bedrijf. Ook niet als ze me letterlijk 10x mijn salaris bieden. Iets met principes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

TRON schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:02:
@thejoker80 en @Pizza_Boom in mijn geval heb ik wel voor het bedrijf gekozen waar ik nu werk. Ik had twee mogelijkheden met dezelfde arbeidsvoorwaarden.
mmm, maar dat blijkt pas ver na de brief. Je had al een aanbieding liggen, dat heeft niet veel te maken met het wel of niet schrijven van een brief.
ze zijn er inderdaad wel. Ik denk nog steeds dat er meer niet dan wel zijn. Werk je nu bij een dergelijk bedrijf en heb je er daarom gesolliciteerd?
Misschien niet altijd vanwege het product of dienst die ze leveren, maar wel vanwege bijvoorbeeld werksfeer, interne ontwikkelingsmogelijkheden, naam van het bedrijf, etc. Allemaal kenmerken van het bedrijf en niet per-se van de functie.
dit haal je niet uit de vacaturetekst toch? En daar kun je dan geen brief op schrijven. Althans, als je de teksten leest hebben alle bedrijven fantastische opleidingsmogelijkheden en een super werksfeer.
Zelf zou ik bijvoorbeeld graag bij een overheid of NGO willen werken, iets met een ideeel doel. Of een commerciële organisatie met een sterke maatschappelijke boodschap, zoals Triodos.

Met de financiële dienstverlening heb ik as-such minder, maar aan de andere kant werk ik al wel weer 7,5 jaar in die sector vanwege allerlei andere redenen en sluit ik niet uit dat ik nog een tijdje in de branche blijf. :) (Het is ook weer niet zo dat ik tégen het product ben, ik sta d'r volledig achter. Het is domweg niet een branche waar ik altijd had gedroomd te willen werken. Ik ben er toevallig tegenaan gerold. Overheid, ondanks alle nadelen daarvan, spreekt me veel meer aan.)
Dit zou niet zo'n beste motivatiebrief maken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@Hydra Ik wil juist dat men eerlijk is. Waarom kiest men óók het bedrijf waar ik voor werk? Dat er gesolliciteerd wordt bij anderen is ook geen probleem. Maar als de enige redenen zijn: geld verdienen en lekker dichtbij, dan zie ik geen reden om iemand uit te nodigen als ik ook kan kiezen uit kandidaten die zich wel wat meer op schrift kunnen identificeren met het bedrijf. Tijdens het gesprek prik je daar doorgaans makkelijk doorheen of dat aangedikt / fake is of niet.
Je skipt even het "leuk werk" deel voor 't gemak. En in mijn ervaring is er bijzonder weinig correlatie tussen type bedrijf en of 't werk leuk is. Dat is voor een heel groot deel gewoon afhankelijk van het team waar je in zit. En ook iets waar je in de eerste gesprekken uit moet komen voor een deel. Da's nog een reden om geen motivatiebrief te schrijven; ik weet op 't eerste gesprek helemaal niet of ik voor dat bedrijf wil werken. Die 'klik' komt van twee kanten.

Voor veel werkgevers is dat nogal een schok; dat werknemers opeens een mening hebben over het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
@thejoker80 en @Pizza_Boom in mijn geval heb ik wel voor het bedrijf gekozen waar ik nu werk. Ik had twee mogelijkheden met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Dus ja, ik kan me heel goed voorstellen dat als je meerdere opties hebt (vooral in deze vragende markt) je niet alleen kiest voor de functie en de arbeidsvoorwaarden, maar dat je ook het bedrijf in kwestie meeneemt in de afweging. Ik wel in ieder geval.

Wat kan o.a. het verschil maken voor mij (naast de arbeidsvoorwaarden)?
  • flexibele werktijden vs 8:30 - 17:00 uur
  • mogelijkheden voor thuiswerken vs altijd verplicht op kantoor
  • strakke hiërarchie vs een lossere variant
  • de maatschappelijke positie van een bedrijf
  • autonomie vs geen autonomie
  • etc.
Het is anders wanneer ik zou moeten solliciteren vanuit werkloosheid, dan zou ik weer zo snel mogelijk aan het werk willen tegen een acceptabel salaris.

In die motivatiebrief (of -alinea, het hoeft geen epistel te zijn) kan je laten lezen dat je mogelijk past bij het bedrijf of niet.

Alles valt of staat wel met de markt. Is er meer werk dan dat er sollicitanten zijn, dan zal je zien dat soms alleen een CV voldoende is. Als er meer sollicitanten zijn dan dat er werk is, reken er dan maar op dat lang niet alle bedrijven een CV voldoende vinden om een gesprek aan te gaan. Tenminste, dan behoor je waarschijnlijk niet bij de eerste selecties.
Dat doe je dus niet altijd (er doorheen prikken). De psychologen van de elitaire bedrijven hebben ook problemen met mensen die vakkundig liegen.

Er zijn onvoldoende IT'ers schreeuwen de kranten al tijden en toch moet je nog steeds motivatiebrieven rondsturen: er zijn ALTIJD genoeg sollicitaten.

Het gaat erom wie je NIET uitnodigt/aanneemt. Als werkloze wil je zo snel mogelijk aan het werk, maar jij gaat liever met de andere personen in zee die voor meer redenen gaan als geld...

Overigens is dit hele gebeuren zo zwak als ik weet niet wat. Een arts hoort geen patienten te kiezen, een docent hoort geen studenten te kiezen, een student op de universiteit wordt weleens in groepjes gestopt i.p.v. dat ze hun collega's mogen uitkiezen voor projecten.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerNummer op 30-04-2019 17:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRON
@thejoker80, ik drukte me niet helemaal duidelijk uit. Twee dezelfde soort functies met dezelfde arbeidsvoorwaarden; twee verschillende bedrijven. Ik ben het proces in gegaan met het bedrijf wat het beste bij mij leek te passen.

@Hydra ik ben het met je eens dat er een groot verschil kan zitten in hoe een bedrijf zich etaleert en hoe een team daar invulling aan geeft. Werkplezier is enorm belangrijk, voor mij heel belangrijk, maar daar kom je uiteindelijk pas echt goed achter als je er al een tijdje werkt. Dat je het werk leuk vindt, vind ik wel belangrijk om te lezen. Waarom? Omdat ik dan méér het idee krijg dat je met plezier en enthousiasme aan de slag gaat.

@TweakerNummer daar heb je een punt, ik zal er niet altijd doorheen kunnen prikken, maar in veel gevallen wel, behalve als ik te maken heb met een professionele leugenaar die zich goed voorbereid heeft. Ik zal inderdaad eerder het gesprek aan gaan met iemand die laat weten waarom hij/zij voor ons kiest dan iemand die dat niet doet en waarvan ik dan het idee krijg dat zij/hij haar/zijn CV naar 50 bedrijven tegelijk heeft gestuurd.

En is dat dan de beste manier van werken? Nee hoor, die illusie heb ik niet. Het is in ieder geval een manier die beter bij mij past. Ik verwacht dat een sollicitant zich een beetje inzet, zichzelf probeert te verkopen, laat weten welk beeld hij/zij van het bedrijf heeft en waarom dat juist is wat bij haar/hem past. Die mensen krijgen wel mijn voorkeur voor de eerste ronde, tenminste als het CV daar ook naar is ;)

Daar staat wel tegenover dat ik ook van mening ben dat bedrijven duidelijkere en realistischere vacatures moeten maken, waarin ze niet zoeken naar een schaap met vijf poten. En openheid over de arbeidsvoorwaarden en salarisrange waar je in kan komen te zitten. Niet dat vage taalgebruik, als in 'marktconformsalaris'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

PcDealer schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:04:
[...]
Ik kreeg laatst het verzoek van een uitzendbureau om naam en foto weg te laten.
unezra schreef op maandag 29 april 2019 @ 06:31:
Dat heeft een andere reden... Ze willen voorkomen dat het bedrijf jou direct gaat benaderen en zij hun fee kwijt zijn. :) Naam en foto googlen toch wat makkelijker dan keywords op een CV.
Of ze denken dat Mohammed en Fatima minder goed plaatsbaar zijn dan Jan en Marieke. Of ben ik dan te cynisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:25
Redigeren is een kunst en redigeren betekend niet "iemands tekst voor 90% (her)schrijven".
Nee, hoogstens een beetje de spelfouten eruit halen!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:57:
Of ze denken dat Mohammed en Fatima minder goed plaatsbaar zijn dan Jan en Marieke. Of ben ik dan te cynisch?
Ach, als een bedrijf iemand niet wil dan vinden ze wel een random standaardreden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
TweakerNummer schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:55:
Er zijn onvoldoende IT'ers schreeuwen de kranten al tijden en toch moet je nog steeds motivatiebrieven rondsturen: er zijn ALTIJD genoeg sollicitaten.
IT'er is nogal een breed begrip. Er is een grote verscheidenheid aan functies binnen de IT. Op veel functies is er sowieso wel een tekort aan goede, ervaren mensen. Bij ons worden veel kandidaten juist via collega's aangedragen bij de corporate recruiters die ze dan gewoon eens benaderen met de vraag of ze interesse hebben om eens op gesprek kunnen komen. Bij sollicitaties is een CV ook voldoende. Motivatie en enthousiasme kun je tijdens de gesprekken wel peilen voor zover dat nodig is.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Mugwump schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:53:
[...]

IT'er is nogal een breed begrip. Er is een grote verscheidenheid aan functies binnen de IT. Op veel functies is er sowieso wel een tekort aan goede, ervaren mensen. Bij ons worden veel kandidaten juist via collega's aangedragen bij de corporate recruiters die ze dan gewoon eens benaderen met de vraag of ze interesse hebben om eens op gesprek kunnen komen. Bij sollicitaties is een CV ook voldoende. Motivatie en enthousiasme kun je tijdens de gesprekken wel peilen voor zover dat nodig is.
Google zoekt software developers (met wat interne ervaring op je CV kan je al aangenomen worden). NL bedrijven zoeken een C# / Angular developer met 5 keer 1 jaar ervaring.

Wie zit er naast?

Kortom: IT is helemaal niet zo breed (zonder begrip van jouw idee van IT kan ik er verder ook niks mee).

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerNummer op 30-04-2019 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

TRON schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:07:
@Hydra ik ben het met je eens dat er een groot verschil kan zitten in hoe een bedrijf zich etaleert en hoe een team daar invulling aan geeft. Werkplezier is enorm belangrijk, voor mij heel belangrijk, maar daar kom je uiteindelijk pas echt goed achter als je er al een tijdje werkt. Dat je het werk leuk vindt, vind ik wel belangrijk om te lezen. Waarom? Omdat ik dan méér het idee krijg dat je met plezier en enthousiasme aan de slag gaat.
Ik denk ook dat dat werkelijk zo is.

Sure, ik ben zelf vrij strict in de bewaking van mijn vrije tijd, na werktijd ben ik niet bereikbaar, op vakantie ook niet. Da's pure zelfbescherming.

Maar wanneer het werk leuk is, het bedrijf fijn, etc, draai ik mijn hand niet om voor op momenten lange dagen, nachtwerk, weekenden, etc. Daar moet een vergoeding tegenover staan, maar werkplezier bepaald hoe makkelijk ik om ga met wat extremere werkuren.
En is dat dan de beste manier van werken? Nee hoor, die illusie heb ik niet. Het is in ieder geval een manier die beter bij mij past. Ik verwacht dat een sollicitant zich een beetje inzet, zichzelf probeert te verkopen, laat weten welk beeld hij/zij van het bedrijf heeft en waarom dat juist is wat bij haar/hem past. Die mensen krijgen wel mijn voorkeur voor de eerste ronde, tenminste als het CV daar ook naar is ;)
d:)b
Daar staat wel tegenover dat ik ook van mening ben dat bedrijven duidelijkere en realistischere vacatures moeten maken, waarin ze niet zoeken naar een schaap met vijf poten. En openheid over de arbeidsvoorwaarden en salarisrange waar je in kan komen te zitten. Niet dat vage taalgebruik, als in 'marktconformsalaris'.
Arbeidsvoorwaarden, ja. Salaris is prettig maar voor mij vooral om eerder genoemde redenen dat het voor mij iets zegt over de zwaarte van de functie. Verder zegt het niet zo veel. Als er staat "€3000 - €4000", heb je d'r heel weinig aan tenzij je verwacht ongeveer in het midden uit te komen. Zit je aan de bovenkant, loop je alsnog het risico dat ze té laag gaan zitten.

Da's het dubbele. Ik snap dat een salarisindicatie prettig is maar da's vooral gevoel. Objectief zegt het niet veel.

En inderdaad, sommige vacatures zijn zó standaard. Bij die van ons heb ik wel geprobeerd een beetje te sturen. Helaas met beperkte invloed en financiële dienstverlening kun je nooit écht sexy maken, maar ik heb mijn best gedaan om in ieder geval de functie correct weer te geven. :)
thejoker80 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:10:
[...]
ze zijn er inderdaad wel. Ik denk nog steeds dat er meer niet dan wel zijn. Werk je nu bij een dergelijk bedrijf en heb je er daarom gesolliciteerd?
Nope. :)

Bij mijn huidige bedrijf heb ik eigenlijk niet eens gesolliciteerd. Mijn sollicitatiegesprek bestond uit een "Hoi, ik ga het doen." gevolgd door salarisonderhandelingen. Het was een soort van interne sollicitatie. (Ik werkte bij een stiefzusje van mijn huidige werkgever en de nood was nogal hoog op het moment. Plus, ook los van dat, denk ik dat ik een van de beste kandidaten was die ze hadden kunnen krijgen. Mijn skillset en motivatie pas precies bij de uitdaging die ik voor mijn kiezen kreeg.)

Maar nee, de sector is niet mijn droomsector. Wil niet zeggen dat ik het op dit moment niet heel erg naar mijn zin heb en niet uit sluit nog wat langer in deze sector te blijven werken. (Niet bij dit bedrijf, grote kans dat dat midden 2020 klaar is. Daarna is er waarschijnlijk geen fulltime baan meer voor mij bij deze werkgever maar wie weet dat ik op de eoa manier nog verbonden kan blijven aan deze werkgever. Dat zou wel heel mooi zijn, ik zou het niet erg vinden parttime voor ze te blijven werken.)
[...]
dit haal je niet uit de vacaturetekst toch? En daar kun je dan geen brief op schrijven. Althans, als je de teksten leest hebben alle bedrijven fantastische opleidingsmogelijkheden en een super werksfeer.
Vaak staat er wel wat over op de website. Sure, dat word niet altijd waargemaakt (zoals bij ons, opleiding is voor ICT iig een ondergeschoven kindje gebleken), maar toch. Ik heb wel het idee dat je, zeker bij de iets kleinere organisaties, vaak veel uit de website kunt halen. In mijn beleving zijn die teksten vaak net even wat minder gepolijst. Bij grotere organisaties is het wat meer standaard lijkt het, al zijn daar ook nuanceverschillen. Maar daar merk je wanneer d'r een heel team aan specialisten heeft zitten schrijven aan de website teksten.
[...]
Dit zou niet zo'n beste motivatiebrief maken toch?
Klopt. :)

Maar ik ben niet zo goed in liegen, dus als ze me d'r naar zouden vragen zou ik dat ook eerlijk antwoorden. Mijn huidige werkgever was zoals gezegd een soort van interne sollicitatie, mijn vorige was via het uitzendbureau. "Met je CV kunnen we niet zo veel maar we hebben toevallig nét een vacature waar we ook niet zo veel mee kunnen. Misschien is het een match."

Dat bleek. Ik werd aangenomen. In een functie waar ik achteraf toch wat minder mee kon (functioneel beheer), midden op een kantoortuin met een callcenter pal achter me. (Daar kan ik dus écht niet tegen. Binnenkort weer diezelfde overgang dus ik ben nu aan het oefenen aan het werken met een koptelefoon en heb vorige week een nieuwe koptelefoon gekocht die hopenlijk redelijk af sluit waardoor ik alsnog daar kan werken. Anders word het regelmatig thuis werken, of mijn laptop pakken en compleet ergens anders in het gebouw aan de slag. Ver weg van het rumoer en collega's die soms om het uur vragen stellen. Gelukkig kan dat.)

Via deze functie binnendoor gerold naar mijn huidige en deze functie past *perfect* bij me. Met reden is het de eerste keer dat ik een vast contract heb gekregen én het al ruim 6,5 jaar uit hou hier. (Sinds september 2012 onofficieel, november 2012 officieel.) Deze functie heeft bijna alles dat ik ooit zocht in een functie. Pas nu begin ik er een beetje uit te groeien én is zoals gezegd de kans groot dat ik midden 2020 elders aan de slag zal "moeten".

Daarom dus ook dat ik zeg dat de sector belangrijk is, maar niet de enige factor. Zoals altijd leg je de functie op een weegschaal. Is de uitkomst positief: Ja! Is de uitkomst negatief: Nee! (In geval ik de luxe heb te kiezen en nee te zeggen. Het word wat anders als ik werkloos thuis zit en de kachel amper nog kan branden. Dan gaat er logischerwjs meer water bij de wijn.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TRON schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:05:
Persoonlijk kan ik een motivatiebrief wel waarderen waarin iemand aangeeft wat de beweegredenen zijn om voor het bedrijf te willen werken waar ik voor werk. Wat drijft iemand om voor ons te willen werken? Is dat omdat de uitgangspunten van het bedrijf goed bij haar/hem passen? Is dat omdat er goed betaald wordt? Is dat omdat hij/zij iets wil betekenen voor de maatschappij? Of heeft dat andere redenen?

Kijk, een standaard verhaal dat men van de website afplukt en daar iets omheen schrijft, daar heb ik niet zoveel aan, maar wat ik wel belangrijk vind, is dat men benoemd waarom zij/hij voor ons kiest.
Oftewel je wil dus dat mensen liegen op hun motivatiebrief. En dat zal het merendeel dan ook netjes doen om door de hoepeltjes te springen, maar voegt het wat toe? Nee, uiteraard niet. Het gaat dan alleen nog maar om wie het beste kan liegen.

En hoewel ik uiteraard niet jouw specifieke werkgever ken, maar de uitgangspunten van het bedrijf? Geld verdienen. Als ik iemand bij mij langs zie komen die bij ons wil werken vanwege onze uitgangspunten en onze 'social responsibility' en dat soort geneuzel zou ik hem afwijzen omdat diegene blijkbaar te dom is om zelf zijn veters te strikken als hij echt in dat gelul gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
TweakerNummer schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:51:
[...]

Google zoekt software developers (met wat interne ervaring op je CV kan je al aangenomen worden). NL bedrijven zoeken een C# / Angular developer met 5 keer 1 jaar ervaring.

Wie zit er naast?

Kortom: IT is helemaal niet zo breed (zonder begrip van jouw idee van IT kan ik er verder ook niks mee).
Ik zie IT'er, niet IT. Daarmee bedoel ik dat er nogal een verscheidenheid aan functies in de IT is. Helpdeskmedewerkers, Software-ontwikkelaars, business analisten, (enterprise) architecten, allerhande vormen van management en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TweakerNummer schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:51:
Bijzonder voorbeeld. Google staat er juist bekend om dat ze enorm lastige tests doen. Het gemiddelde Nederlandse bedrijf komt daar echt niet bij in de buurt. Daarbij begint een beetje dev manager spontaan te kwijlen als een ervaren dev op een vacature reageert; die is dan vooral bezig zijn bedrijf aan jou te verkopen. Dat gebeurt ook niet bij Google; die krijgen een stuk meer reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Inderdaad. Juist Google staat erom bekend dat je met een master de vuilnisbakken mag leeghalen en met een PhD drie jaar mag nadenken over de kleurtint van de tekst in een app. Gezien ze iedereen kunnen krijgen die ze willen werken daar een hoop mensen onder hun niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik zou er niet eens aan denken om het zonder motivatiebrief te versturen. Ik denk dat je beter 5 goede brieven kan versturen dan 50 keer alleen een CV. Ik doe er zelf ook altijd nog een foto bij (kan ook op de CV). Ik heb ook een tijdje zelf mensen aan mogen nemen en ik denk dat ik het zonder motivatie niet eens behandeld zou hebben. Je wilt toch een beeld hebben bij de persoon vooraf en niet je tijd verdoen met zo veel mogelijk solicitatiegesprekken.
Sissors schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:55:
[...]

Oftewel je wil dus dat mensen liegen op hun motivatiebrief. En dat zal het merendeel dan ook netjes doen om door de hoepeltjes te springen, maar voegt het wat toe? Nee, uiteraard niet. Het gaat dan alleen nog maar om wie het beste kan liegen.

En hoewel ik uiteraard niet jouw specifieke werkgever ken, maar de uitgangspunten van het bedrijf? Geld verdienen. Als ik iemand bij mij langs zie komen die bij ons wil werken vanwege onze uitgangspunten en onze 'social responsibility' en dat soort geneuzel zou ik hem afwijzen omdat diegene blijkbaar te dom is om zelf zijn veters te strikken als hij echt in dat gelul gelooft.
Het zegt in elk geval wat over je social skills. Als je geld verdienen als reden geeft heb je die niet. Zulke dingen haal je niet uit een CV.

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 01-05-2019 10:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Moet toch zeggen dat salaris en reisafstand een groot deel zijn van mijn motivatie om ergens te solliciteren. Alleen is het not done om dat in je motivatiebrief te zetten. Best gek eigenlijk. In plaats daar van zeg je eerder waarom de visie van het bedrijf je zo aanspreekt of dat je hun product zó ontzettend gaaf vindt dat je niet kan wachten om mee te helpen ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:03:
Moet toch zeggen dat salaris en reisafstand een groot deel zijn van mijn motivatie om ergens te solliciteren. Alleen is het not done om dat in je motivatiebrief te zetten. Best gek eigenlijk. In plaats daar van zeg je eerder waarom de visie van het bedrijf je zo aanspreekt of dat je hun product zó ontzettend gaaf vindt dat je niet kan wachten om mee te helpen ontwikkelen.
Ik denk dat je dat er best in mag zetten als je het goed formuleert zolang je hun product ook maar heel gaaf vindt ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:51:
[...]

Het zegt in elk geval wat over je social skills. Als je geld verdienen als reden geeft heb je die niet. Zulke dingen haal je niet uit een CV.
In mijn post was geld verdienen het doel van een bedrijf. Overigens is het niet anders bij werknemers. 99.99% werkt primair voor het geld, al het andere komt secundair. En als je daar dus eerlijk over bent heb je geen social skills volgens jou? Tot zover waarom mensen liegen bij hun motivatiebrief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Precies. Het is weinig meer dan een achterhaald beleefdheidsdingetje. Als iemand die moeite wil nemen; prima. Maar een beetje werkgever weet ook best dat je daar komt solliciteren omdat je naar je werk kan fietsen, ze een reputatie hebben goed te betalen en de vacature interessant en uitdagend is. Of ze nu dinglebobjes voor de vliegtuigindustrie maken of hatselflatsjes voor de reisindustrie boeit dan niet zo veel. In ieder geval; zo denk ik erover.

Maargoed. Heb hier wel eens discussies met managers over gehad die niet snappen dat het product me niet zoveel boeit. Van die mensen die wel heel erg geloven dat je 'goeie' mensen moeten 'geloven' in die 'missie' van het bedrijf. Zeker zo hard 'geloven' dat ze er geen problemen mee hebben uren over te werken elke week :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:39:
[...]

Maargoed. Heb hier wel eens discussies met managers over gehad die niet snappen dat het product me niet zoveel boeit. Van die mensen die wel heel erg geloven dat je 'goeie' mensen moeten 'geloven' in die 'missie' van het bedrijf. Zeker zo hard 'geloven' dat ze er geen problemen mee hebben uren over te werken elke week :)
Nu ken ik iemand die is afgewezen bij een sollicitatie omdat diegene had gezegd dat hij bij dat bedrijf zich wilde inzetten om projecten tot een goed einde te brengen. Maar dat was niet genoeg, je moest echt inderdaad helemaal opgaan in de missie van het bedrijf 8)7 .

Bij mijn werkgever hadden we een tijdje geleden een stagair die mocht gaan onderzoeken hoe we meer 'young professionals' konden aantrekken. Nou daar had ik wel antwoord op: Goed betalen en stop eens met kutten met uitzendconstructies, geef ze gewoon direct een jaar contract via de werkgever (of zelfs vast contract als je iemand echt wil). Maar dat was niet hetgeen waar ze naar op zoek was, dat was meer van het soort dat je met collegas in het weekend vrijwilligerswerk kan gaan doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:39:
[...]

Maar een beetje werkgever weet ook best dat je daar komt solliciteren omdat je naar je werk kan fietsen, ze een reputatie hebben goed te betalen en de vacature interessant en uitdagend is. Of ze nu dinglebobjes voor de vliegtuigindustrie maken of hatselflatsjes voor de reisindustrie boeit dan niet zo veel. In ieder geval; zo denk ik erover.
Zo veel mensen zo veel voorkeuren; ik verkies 100x liever een bedrijf waar ik wat affiniteit heb met het product dat er gemaakt wordt dan een bedrijf wat beter betaalt of dichter bij huis is.
Ik zie werk (liever niet) als een plek waar ik alleen kom om 8 uur te gaan zitten en aan het eind van de maand mijn centen binnen te zien komen.
Ik steek mijn energie liever in iets waar ik echt in geloof en achter sta.

Op mijn 67e denk ik liever terug aan de mooie of toffe producten die ik gemaakt heb dan dat ik mij alleen herinner hoeveel ik op mijn bankrekening gestort kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
EddoH schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:40:
Op mijn 67e denk ik liever terug aan de mooie of toffe producten die ik gemaakt heb dan dat ik mij alleen herinner hoeveel ik op mijn bankrekening gestort kreeg...
Bedoel zeker niet dat je ongelijk hebt hoor, maar voor mij werkt dat anders. De uiteindelijke producten boeien me ten opzichte van de inhoud van het werk zelf weinig. Een van de leuke dingen die ik het afgelopen paar jaar gedaan heb was een orchestrator bouwen voor een complexe data ingest flow. Maar het ding zelf, het apparaat dat een berg data door een hoop data engineering meuk haalt, is eigenlijk niet interessant. Het uiteindelijke product is een financiele app die ik zelf niet gebruik.

Ik vermoed dus dat ik als ik straks met 65 67 75 jaar met pensioen ga vooral met plezier terugkijk op alle leuke dingen die ik gedaan heb (alleen of met de kids). En voor die leuke dingen is geld wel handig :) Geld is geen doel, het is een middel. De reden dat ik werk is niet dat ik geld wil hebben, maar dat ik een fijn leven wil hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 01-05-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Eigenlijk vind ik het best overzichtelijk:

- Als een bedrijf mij zelf benadert, dan vragen ze alleen een cv. Ik heb nooit gehad dat ze een motivatiebrief hadden gevraagd.
- Als is ik zelf solliciteer, staat duidelijk in de vacature vermeld wat het bedrijf nodig heeft. Solliciteer je bij een meer een traditionele sector (overheid, zorg, bankwezen etc.), dan is er een dikke kans dat je brief moet aanleveren. In genoeg andere gevallen ook niet. No way dat je als software engineer bij Uber een brief hoeft te sturen. Een cv of zelfs een LinkedIn profiel is dan genoeg.

Overigens werk ik bij de Consulting afdeling van een Big 4 en wij gebruiken nooit brieven. Een interessante cv aangevuld met diploma (en evt. cijferlijst voor starters) is je entreekaartje voor het eerste gesprek.

Zelf zie ik overigens weinig toegevoegde waarde in een brief. Ik heb ooit bij de grote drie banken naar een vergelijkbare functie gesolliciteerd (IT Strategie Consultant) en ik moest ook een brief aanleveren. Ik kan één ding zeggen: ik ben echt niet bij alle drie banken uitgenodigd vanwege die brief. Dat was namelijk één generiek verhaal iets getweaked naar de smaak van de desbetreffende bank. Nee, die cv gaf de doorslag en daar ging men bij ieder gesprek ook verreweg het meest op in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
_vision schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:59:
Overigens werk ik bij de Consulting afdeling van een Big 4 en wij gebruiken nooit brieven. Een interessante cv aangevuld met diploma (en evt. cijferlijst voor starters) is je entreekaartje voor het eerste gesprek.
Een cijferlijst? Damn, ik dacht dat een motivatiebrief achterhaald was. :+

Ik ben letterlijk 1x naar een cijferlijst gevraagd... En die persoon kon hem niet lezen. Verwarde EC's met cijfers. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Pizza_Boom schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:03:
[...]
Een cijferlijst? Damn, ik dacht dat een motivatiebrief achterhaald was. :+

Ik ben letterlijk 1x naar een cijferlijst gevraagd... En die persoon kon hem niet lezen. Verwarde EC's met cijfers. 8)7
Ja, bij starters wordt dat wel eens gevraagd. In bepaalde branches is dat overigens nog vrij standaard, zoals strategie consulting, advocatuur of uiteraard een PhD. Bij bepaalde traineeships bij de Rijksoverheid of multinationals heeft men daar overigens ook nog wel een handje van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:38
Niet dat ik er veel ervaring mee heb, maar ik zag motivatiebrieven ook altijd als een moetje waar je een leuk verhaaltje schrijft. Iemand uitnodigen voor een gesprek zou mijn inziens moeten gebeuren op basis van het cv, waar een motivatiebrief bij kan ondersteunen voor een extra plusje of als extra opvaller als je cv dat niet zozeer doet. Vooral ook niet meer dan dat, want wat voorbeelden hierboven dat iemand denkt uit een motivatiebrief te kunnen halen wat voor eigenschappen allemaal wel niet te koppelen zijn aan het al dan wel of niet hebben van (bijzondere) hobbies vind ik echt van de zotte en zelfs kwalijk.

Echter de plek van waar ik nu zit heb ik grotendeels te danken aan mijn "onbedoelde" motivatiebrief. Ik solliciteerde een dag nadat de reactietermijn verlopen was en kon dus niet meer via de reguliere weg solliciteren. Daarom maar gebeld naar het nummer wat erbij stond of er toch niet nog een mogelijkheid was, met als antwoord dat ik dan per direct mijn cv en motivatiebrief moest mailen en er dan misschien nog hoop was deze op de stapel te krijgen.Snel dus ergens mijn cv opgeduikeld en vlot geupdate, maar geen tijd meer om uitgebreid een motivatiebrief te tikken. Uiteindelijk een paar extra regels in de mail aangaande mijn motivatie en snel de deur uit.

Achteraf nu te horen gekregen dat die paar regels wel de doorslag hebben gegeven om mij uit te nodigen omwille van dat het heel oprecht en authentiek overkwam (wat ook wel klopt gezien het a la minute geschreven is).

Belangrijk hierbij wel is dat ik een starter ben met best een aardig gevuld cv, maar natuurlijk niet te vergelijken met iemand die xx jaren werkervaring heeft. Wat dat betreft denk ik dat een motivatiebrief voor een starter veel meer kan bijdragen dan iemand met de nodige ervaring waar deze op beoordeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:43:
[...]

Bijzonder voorbeeld. Google staat er juist bekend om dat ze enorm lastige tests doen. Het gemiddelde Nederlandse bedrijf komt daar echt niet bij in de buurt. Daarbij begint een beetje dev manager spontaan te kwijlen als een ervaren dev op een vacature reageert; die is dan vooral bezig zijn bedrijf aan jou te verkopen. Dat gebeurt ook niet bij Google; die krijgen een stuk meer reacties.
Daarom kom je ook met PhD in distributed algoritms en wat intern ervaring binnen bij Google als SE, en ben je niks waard bij de NL bedrijven want je hebt geen developer ervaring.

Ja, dan is er niet voldoende personeel en is de IT breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
TweakerNummer schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:05:
Daarom kom je ook met PhD in distributed algoritms en wat intern ervaring binnen bij Google als SE, en ben je niks waard bij de NL bedrijven want je hebt geen developer ervaring.
Wat een larie. Volgens mij ben je je eigen frustratie hier aan het tentoonspreiden. Hoe denk je dat al die mensen met een bachelor hier elk jaar aan een baan komen? Of zijn die allemaal werkloos volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:10:
[...]

Wat een larie. Volgens mij ben je je eigen frustratie hier aan het tentoonspreiden. Hoe denk je dat al die mensen met een bachelor hier elk jaar aan een baan komen? Of zijn die allemaal werkloos volgens jou?
Ja, ik ben zo gefrustreerd dat Google me wel aannam en de NL bedrijven niet. De verschrikking...

Een oud-collega van mij heeft zijn eigen bedrijf opgericht (paar man groot) om toen na een paar jaar aan de slag te kunnen in de C-Suite van een miljard-omzet bedrijf. Want ja, ze trapten erin. <- maar hij doet het goed.

Samenvatting topic: motivatiebrieven horen niet te werken, maar ze doen het toch.

Edit: Nope, we hebben het over jaren terug en de klassieke SE.

[ Voor 30% gewijzigd door TweakerNummer op 01-05-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TweakerNummer schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:43:
Ja, ik ben zo gefrustreerd dat Google me wel aannam en de NL bedrijven niet. De verschrikking...
Heb je het over Google Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Zo veel mensen zo veel voorkeuren; ik verkies 100x liever een bedrijf waar ik wat affiniteit heb met het product dat er gemaakt wordt dan een bedrijf wat beter betaalt of dichter bij huis is.
Ik zie werk (liever niet) als een plek waar ik alleen kom om 8 uur te gaan zitten en aan het eind van de maand mijn centen binnen te zien komen.
Niemand wil ergens werken waar alleen geld goed is en rest kut. Dan moet het geld wel heel goed zijn (zodat ik na een jaar met pensioen kan). Maar alsnog blijft geld zo goed als altijd de primaire reden om te werken. Toen jij klaar was met je opleiding, en je afvroeg wat je daarna moest gaan toen, ging je solliciteren omdat je graag leuke collega's wilde leren kennen, of omdat je nou eenmaal geld nodig had?
Aan wat voor een producten werk je dan?

Ik werk zelf aan deelblokjes die in allerlei zaken komen. Is het leuk dat er een stukje van mij in een auto, een telefoon, een lamp, etc komt te zitten? Natuurlijk. Voor hooguit een dag nadat ik dat hoor, dan is dat gevoel van "heh, leuk", wel weer weg. Verder maakt het voor mijn dagelijkse werk weinig uit wat het eindproduct is.
TweakerNummer schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Ja, dan is er niet voldoende personeel en is de IT breed.
Ja, je komt binnen als SE bij Google met een PhD. Om dan in de Youtube app de kleur van het logo te mogen aanpassen :P.

Oké, granted dat zal niet altijd zo zijn, maar Google staat gewoon bekend erom dat mensen onder hun kunnen er werken. En Nederlandse bedrijven doen weinig anders dan communicatie studenten omscholen tot IT'ers, ik kan me niet voorstellen dat met een PhD in algoritmes je dan niet aan de slag kan komen. Ik kan me wel voorstellen dat die ontwikkelaar van mobiele apps voor het MKB denkt dat je niet de perfecte fit bent.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 01-05-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Sissors schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:36:
[...]

Niemand wil ergens werken waar alleen geld goed is en rest kut. Dan moet het geld wel heel goed zijn (zodat ik na een jaar met pensioen kan). Maar alsnog blijft geld zo goed als altijd de primaire reden om te werken. Toen jij klaar was met je opleiding, en je afvroeg wat je daarna moest gaan toen, ging je solliciteren omdat je graag leuke collega's wilde leren kennen, of omdat je nou eenmaal geld nodig had?

[...]
Mijn punt was niet alleen kunnen kiezen tussen helemaal niet werken of werk doen wat je leuk vind he ;) Maar als ik kan/moet kiezen tussen 4k en een product of bedrijf waar je je echt in kan vinden of 5k voor iets wat je eigenlijk geen reet interesseert, dan ga ik zonder twijfel voor het eerste.

Ik heb gewerkt aan veel verschillende producten, van medisch, consumer tot het militaire domein, maar het heeft altijd direct invloed op mensen hun werk of leven. Als ik er niet meer achter sta zoek ik iets nieuws. Zo zal ik nooit in de financiële wereld (willen) werken, daar heb ik echt niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Sissors schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:55:
[...]

En jij te laag op de loonlijst om een echt verhaal op de website te gooien in plaats van de generieke mission values die in de praktijk toch neerkomen op wie het beste de kont van diens baas kan kussen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Reisafstand zou ik geen problemen mee hebben om te vermelden. Salaris is, als het goed is, hoe dan ook passend bij de functiezwaarte en dus daarom minder relevant.

Het weegt mee, maar alleen wanneer 2 aanbiedingen verder gelijk zijn, is voor mij het salaris doorslaggevend. Ik ga niet mijn ziel verkopen aan een bedrijf waar ik iedere dag met de ellende in mijn lijf een uur enkele reis heen moet forenzen als ik voor €250 per maand minder een baan kan vinden die veel leuker is, een kwartier fietsen en waar ik bij wijze van spreke iedere dag met plezier heen ga.

Volgens mij kun je best mooi verwoorden dat je de reisafstand prettig vind.
[...]
Ik steek mijn energie liever in iets waar ik echt in geloof en achter sta.

Dat. Maar ook voor mijn pensioen wil ik graag plezier hebben.

Ik zie mijn collega's door de week vaker en langer dan mijn eigen vrouw, werkplezier is absoluut belangrijker dan salaris, al is een eerlijk salaris wel een basisvoorwaarde. De kachel moet branden en een baas die lowballed op salaris is ook niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Werkplezier is heel belangrijk ja, maar dat draait voor mij vrijwel volledig om hoe leuk het team is (en dus de collega's persoonlijk). Niet welk product er wordt gemaakt door het bedrijf.
Pagina: 1 2 3 Laatste