Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djtdjtdjt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 14:23
Dag mede-Tweakers,

Context
In de afgelopen weken ben ik bij mijn werkgever zijdelings betrokken geweest bij het wervingsproces voor nieuwe implementatie consultants en projectleiders (ik ben zelf werkzaam als implementatie consultant). Onze organisatie is klein en dit proces is daarom ook niet belegd bij een HR of recruitment afdeling/functionaris.

Hoewel het aantal reacties veel hoger lag dan mijn initiële verwachting, viel het mij in negatieve zin op dat er maar heel weinig sollicitanten zijn die een motivatie(brief) meesturen. Het gevoel bekroop mij dat veel sollicitanten zich er zelfs wel erg gemakkelijk vanaf maken door simpelweg hun automatisch gegenereerde CV via één klik op de knop in te sturen.

Mijn mening
Nu is mijn insteek bij het solliciteren altijd geweest om een motivatie mee te sturen. Deze motivatie is dan ook specifiek toegespitst op de functie/organisatie waar de sollicitatie over gaat. Uiteraard schrijf ik niet de gehele motivatie iedere keer opnieuw, maar her-gebruik ik ook een deel van eerder gebruikte alinea's en zinnen. Los van de inhoudelijke toevoeging die het meesturen van een motivatie bijdraagt, vind ik ook dat dit uitstraalt dat je tijd en energie in je sollicitatie hebt gestoken en dat je het proces serieus neemt. Als het insturen van een motivatie via een sollicitatieformulier niet kan, dan bel ik vaak even na om te vragen of deze alsnog gewenst is en waar ik deze naartoe zou kunnen sturen.

Vragen voor jullie
Nu ben ik benieuwd hoe de andere forumleden hier tegenaan kijken.
- Stuur je altijd een motivatie mee bij een sollicitatie? (Waarom wel/niet?)
- In hoeverre is de motivatie per sollicitatie uniek?
- Als je zelf een selectie moet maken uit sollicitanten voor een bepaalde rol, zou iemand die een motivatie meestuurt dan een voorsprong hebben op iemand die dat niet doet?

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 19:01
Ik stuur bij een sollicitatie altijd een motivatiebrief mee, veelal wordt ook gevraagd om een motivatie mee te sturen tijdens het formulier. Juist omdat dit een goede kans is om jezelf te laten zien en een cv niet alleen iets zegt.

Heb veel cv's gezien in de uitzendwereld en je krijgt toch een bepaald beeld bij een cv terwijl dit niet altijd juist is. Want dat is bijvoorbeeld de reden dat je 1,5 jaar niet gewerkt hebt? Daar zou een hele goede reden voor kunnen zijn namelijk opleiding/cursussen ect...

Als ik echt opzoek ben naar een nieuwe baan dan stuur ik eerlijk gezegd wel dezelfde motivatiebrief, vaak aangepast op de organisatie maar mijn basisbrief blijft hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:58
Ik stuur altijd een motivatiebrief mee. Ik zou zelf een sollicitatie zonder motivatie brief linea recta de prullenbak in mieteren. Als je die moeite niet eens kan nemen dan ben je niet geschikt naar mijn mening.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Lijkt mij redelijk normaal om een motivatiebrief mee te sturen. Inderdaad vanwege de redenen die al genoemd zijn: wat over jezelf vertellen, laten zien dat je moeite stopt in je sollicitatie, je laat zien dat je 'onderzoek' hebt gedaan naar de functie/het bedrijf, en je kunt wat dingen op je CV verklaren. Bijvoorbeeld waarom je voor de opleidingen en cursussen hebt gekozen die op je CV staan, of uitleggen waarom je een bepaalde periode niet hebt gewerkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:37
Toen ik voor het laatst gesolliciteerd heb voor een baan, heb ik wel iedere keer een motivatiebrief meegestuurd, omdat het iets meer ruimte geeft dan alleen een CV. Maar na de zoveelste afwijzing was het ook wel heel lastig om nog de motivatie op te brengen er moeite in te steken, dus er zullen zeker wat slechte brieven tussen hebben gezeten destijds (ook omdat de afwijzingen vaak niet verder kwamen dan het makkelijk "We gaan niet met u verder" zonder verdere toelichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Lijkt mij vrij normaal om wel een motivatiebrief mee te sturen, anders getuigt het naar mijn inzicht toch van een gebrek van inzet en motivatie. Anderzijds zijn er veel mensen die zich platsolliciteren en vroegermisschien wel met uitgebreide motivatiebrieven aankwamen maar na tal van afwijzingen de boel wel een beetje zat zijn (kan me dit trouwens slecht voorstellen).

Acties:
  • +57 Henk 'm!

Anoniem: 380171

Als een bedrijf nog steeds met onzin als een motivatie brief aankomt zou ik niet eens solliciteren.

Ik vraag er zelf ook niet naar bij vacatures een waardeloos template verhaaltje over hoe gemotiveerd de kandidaat is doen we wel in de interview rondes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
ikbengeenvis schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:56:
Lijkt mij vrij normaal om wel een motivatiebrief mee te sturen, anders getuigt het naar mijn inzicht toch van een gebrek van inzet en motivatie. Anderzijds zijn er veel mensen die zich platsolliciteren en vroegermisschien wel met uitgebreide motivatiebrieven aankwamen maar na tal van afwijzingen de boel wel een beetje zat zijn (kan me dit trouwens slecht voorstellen).
Dat gaat heel snel kan ik je vertellen, iedere keer er moeite in steken en er alleen maar generieke afwijzingen voor terug krijgen, dat zuigt echt je energie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtdjtdjt
Anoniem: 380171 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:59:
Als een bedrijf nog steeds met onzin als een motivatie brief aankomt zou ik niet eens solliciteren.
Ik ben heel benieuwd waarom je schrijft: "nog steeds". Vind je de motivatiebrief ouderwets of is het enkel het gevoel dat sollicitanten een standaard template brief insturen?

Hoewel een deel van mijn brief wel redelijk standaard is (bijv. verhaaltje over mijzelf en opleidingskeuze), probeer ik altijd duidelijk te beschrijven waarom die functie en/of organisatie mij aanspreekt. Dit biedt de lezer ook de kans om eventuele verkeerde verwachtingen hierover aan te kunnen zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik denk dat een aanzienlijk deel van de sollicitanten (met die “druk op de knop” en die automatisch gegenereerde CV’s) niet aktief zoekend zijn. Ze gooien gewoon een balletje op om te kijken of het gras elders groener is.

Een formele sollicitatieprocedure is voor die gevallen niet het meest passend. Ik zou een informele meet&greet avond organiseren en ze daarvoor uitnodigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Transportman schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:02:
[...]

Dat gaat heel snel kan ik je vertellen, iedere keer er moeite in steken en er alleen maar generieke afwijzingen voor terug krijgen, dat zuigt echt je energie op.
Daarom vermeld ik het ook. Ik heb er begrip voor dat niet iedereen de werkgevers voor het uitzoeken heeft, gelukkig zelf nooit meegemaakt.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

djtdjtdjt schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:09:
[...]

Ik ben heel benieuwd waarom je schrijft: "nog steeds". Vind je de motivatiebrief ouderwets of is het enkel het gevoel dat sollicitanten een standaard template brief insturen?
Het is zo ongeloofelijk ouderwets dat ik geeneens zou overwegen voor een dergelijk bedrijf te werken.

Nu zit ik in aan de harde kant van de techniek in een redelijke niche dus wellicht is het bij jullie anders.

De suggestie van een motivatie brief zou bij ons aan beide kanten van de tafel tot hilariteit leiden.

Het CV , trackrecord en eventueel referenties moeten voor de kandidaat spreken.

Niet een een of ander butt kiss briefje , bij ons gaan juist die in de vuilnisbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is denk ik erg afhankelijk van het type werk waar je op solliciteert.

Zelf heb ik altijd een korte motivatie op m'n cv gehad, maar tegenwoordig vraagt bijna elk bedrijf wel om een aparte motivatiebrief. Aan de ene kant is het gewoon wat positief geneuzel, aan de andere kant kan je je idd wel onderscheiden ermee.

Als er geen aparte mogelijkheid is om deze te uploaden plak ik hem gewoon aan m'n cv vast. Zelfde met een positief getuigschrift, gewoon aan je cv plakken. Kan nooit kwaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:57

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 380171 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:25:
[...]

Het is zo ongeloofelijk ouderwets dat ik geeneens zou overwegen voor een dergelijk bedrijf te werken.

Nu zit ik in aan de harde kant van de techniek in een redelijke niche dus wellicht is het bij jullie anders.

De suggestie van een motivatie brief zou bij ons aan beide kanten van de tafel tot hilariteit leiden.

Niet een een of ander butt kiss briefje , bij ons gaan juist die in de vuilnisbak.
Bijzonder dat je zo fel tegen een motivatiebrief bent. Waarom vind je het ouderwets? Klinkt alsof je alleen maar slechte ervaringen ermee hebt gehad.

Voor net afgestudeerden (zonder significant track record of een dozijn aan referenties) is het een van de manieren om je te onderscheiden aan de poort.

De insteek van een motivatiebrief is wat mij betreft dan ook niet 'but kiss', maar om te laten zien waarom jij als kandidaat bij het bedrijf past. Dat kan prima zonder het bedrijf de hemel in te prijzen. Als je dat niet kort en krachtig op papier kunt zetten lijk je me geen geschikte kandidaat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor een echte baan verwacht ik wel een sollicitatiebrief, je wilt toch weten waarom iemand de komende jaren jou als werkgever wilt en hoe die persoon zijn eigen groei in jouw bedrijf ziet. En daar ga je ook een eerste selectie op uitvoeren.

Wanneer het om een tijdelijke opdracht gaat verwacht ik enkel CV's, dan is een motivatie niet nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik vraag er zelf ook niet naar bij vacatures een waardeloos template verhaaltje over hoe gemotiveerd de kandidaat is doen we wel in de interview rondes.
Mooi, dan filter je de mensen er al uit die niet eens de moeite willen nemen om op papier te zetten waarom ze graag bij het bedrijf zouden werken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
djtdjtdjt schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:38:
Vragen voor jullie
Nu ben ik benieuwd hoe de andere forumleden hier tegenaan kijken.
- Als je zelf een selectie moet maken uit sollicitanten voor een bepaalde rol, zou iemand die een motivatie meestuurt dan een voorsprong hebben op iemand die dat niet doet?

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover! O-)
Nu heb ik nog niet zo vaak hoeven te solliciteren gelukkig, maar:
1. Ja, omdat het nou eenmaal verwacht wordt door velen
2. Zal verschillen per sollicitatie, ergens tussen bedrijfsnaam wijzigen in en als het nou echt iets is waar ik toevallig een goed lul verhaal over kan schrijven iets heel anders.
3. Nop, bij ons solliciteren er hooguit een paar relevante op een vacature, dus dan is een motivatiebrief wel echt het allerlaatste wat mij zou uitmaken.

Op een enkele uitzondering na zal het toch allemaal generieke onzin zijn wat er in staat. Ja, als iemand die al van jongs af aan dol op alles wat met de ruimte en ruimtevaart te maken heeft is, en die gaat bij ESA solliciteren, dan kan hij vast een geweldige motivatiebrief erbij doen. Maar voor een generiek bedrijf wat boekhoudsoftware speciaal voor de uitvaartbranch maakt? Wat voor een motivatiebrief verwacht je daar bij?

En ja, als je een specifiek gat op je CV hebt wat je toch wil toelichten is het ook weer een ander verhaal, of als je echt een functie wissel wil doen, dat je uitlegt waarom je als loodgieter voor een baan als timmerman solliciteert. Ik vraag me dan ook af voor degene die wel het heel graag willen bij sollicitanten: Wat voor een dingen lees je er dan in waardoor je iemand besluit uit te nodigen die je anders niet had uitgenodigd? Die het liefst ook nog relevant zijn voor de functie.
Het gevoel bekroop mij dat veel sollicitanten zich er zelfs wel erg gemakkelijk vanaf maken door simpelweg hun automatisch gegenereerde CV via één klik op de knop in te sturen.
Nou ja, die CV hebben ze nog geheel moeten invullen, ook al kan uiteindelijk opmaak gegenereerd zijn. Maar euhm, ik ken een stuk meer werkgevers die een stuk diarree een vacature noemen en die met automatisch gegenereerde LinkedIn berichten rondsturen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 13-04-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtdjtdjt
Anoniem: 380171 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:25:
[...]
Ik vind het grappig om te horen dat het meesturen van een motivatie blijkbaar voor jou een negatief effect heeft op jouw oordeel over de sollicitant. Dit bevestigd dan in ieder geval mijn vermoeden dat de meningen hierover nogal kunnen verschillen.

Ik kan me juist ook wel vinden in hetgeen g0tanks beschrijft, hoe zou een starter zich bij jullie onder de aandacht kunnen brengen? (lees: geen relevant gevulde CV en referenties)

Daarnaast heb ik bij referenties toch juist ook vaak het gevoel dat mensen de meest geschikte referenties zelf uitkiezen en mensen elkaar helpen om het baantje te krijgen. Heb jij dat vermoeden niet?
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:58:
Nou ja, die CV hebben ze nog geheel moeten invullen, ook al kan uiteindelijk opmaak gegenereerd zijn. Maar euhm, ik ken een stuk meer werkgevers die een stuk diarree een vacature noemen en die met automatisch gegenereerde LinkedIn berichten rondsturen.
Heb je hierbij dan niet het gevoel dat je zegt: Het is gerechtvaardigd om niet veel moeite te doen als sollicitant, want er zijn ook veel bedrijven/recruiters die geen moeite doen in het recruitmentproces?

[ Voor 25% gewijzigd door djtdjtdjt op 13-04-2019 17:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Bij mij is het exact andersom. Als iemand niet eens de inzet kan tonen om duidelijk te maken waarom we juist díe CV moeten willen lezen dan gaat hij linea recta de prullenbak in.
Vlak daar achteraan degenen die een waardeloos template verhaaltje in de motivatie zetten.

De motivatie brief linkt het CV aan de vacature. De motivatie brief is bedoeld om duidelijk te maken welke delen van het CV juist voor mij, als werkgever, belangrijk zijn om te bekijken.

Ik schrijf altijd een motivatie brief. Daarin maak ik duidelijk waarom ik het leuk zou vinden om bij het bedrijf te werken, maar nog veel belangrijker; hoe mijn ervaring aan sluit bij de vacature.
En ja, dat doe ik een keer of 10-20 per jaar (afhankelijk van hoe lang mijn opdrachten zijn). En iedere keer is die brief anders, en nooit zit daar één of andere waardeloze template achter.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:04:
[...]

Bij mij is het exact andersom. Als iemand niet eens de inzet kan tonen om duidelijk te maken waarom we juist díe CV moeten willen lezen dan gaat hij linea recta de prullenbak in.
Vlak daar achteraan degenen die een waardeloos template verhaaltje in de motivatie zetten.

De motivatie brief linkt het CV aan de vacature. De motivatie brief is bedoeld om duidelijk te maken welke delen van het CV juist voor mij, als werkgever, belangrijk zijn om te bekijken.
Hier breekt mijn klomp. Je gooit elke sollicitatie weg zonder motivatiebrief vanwege een gebrek aan inzet. En jij kan nog geen eens de moeite nemen om een CV van gemiddeld twee kantjes ofzo geheel fatsoenlijk te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
djtdjtdjt schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:00:
Daarnaast heb ik bij referenties toch juist ook vaak het gevoel dat mensen de meest geschikte referenties zelf uitkiezen en mensen elkaar helpen om het baantje te krijgen. Heb jij dat vermoeden niet?
Natuurlijk zullen mensen alleen geschikte referenties uitzoeken, maar er zullen maar weinig mensen bereid zijn te liegen als referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kortom, niemand heeft enige idee wat ze doen bij het aannemen van mensen, en ze maken er lukraak maar een zooitje van. Daarom is het ook zo intriest gesteld met de IT (en alles wat eromheen zit).

Het toppunt wat ik tegen ben gekomen: ik heb een e-brief verstuurd voor een IT security positie waarin ik security problemen heb gemeld. Standaard emailtje terug: andere kandidaten hebben meer kennis. Bij navragen: in mijn systeem staat dat je niet past in het profiel, de recruiter zal je terugbellen (nooit gebeurt dus). Na een maand wachten: security problemen zijn er nog steeds.

[edit] Overigens doen ze in sommige van die 2e wereld landen bij de overheid aan non-standaard examens voor vrijwel iedere positie. Gelukkig hebben wij daar certificaten voor (sarcastisch bedoeld dus).

[edit2] Top dat je navraag doet trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakerNummer op 13-04-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:10:
[...]

Natuurlijk zullen mensen alleen geschikte referenties uitzoeken, maar er zullen maar weinig mensen bereid zijn te liegen als referentie.
A) die kan je kopen.
B) vrienden.
C) ik zal je maar besparen wat ik de universiteitsprofessoren heb horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@djtdjtdjt Simpel gezegd: zorg dat je weet waar je aan schrijft! Een sollicitant die niet weet dat een kleine organisatie geen recruitment-software gebruikt (of geen recruiters in algemeen), tja, Dan zal die ook niet veel weten over jullie bedrijf. ikzelf zal het als lui omschrijven, toont weinig interesse, en zou ik eerder de brieven met motivatie doornemen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sissors schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:07:
Hier breekt mijn klomp. Je gooit elke sollicitatie weg zonder motivatiebrief vanwege een gebrek aan inzet. En jij kan nog geen eens de moeite nemen om een CV van gemiddeld twee kantjes ofzo geheel fatsoenlijk te lezen?
Ten eerste praten we, als werkgever, over enkele tientallen CVs, niet 1 CV. Daarnaast zijn dit over het algemeen geen CVs van twee kantjes of zo.

En dat is exact waarom een motivatiebrief zo belangrijk is.
- Een kleine inspanning bedoeld om te kijken of een grote inspanning het waard is
- Een focus middel om de grote inspanning te concentreren

Zoals in alles is de theorie van 1-10-100 ook hier van toepassing; je doet kleine inspanningen om te bepalen voor welke oplossing een grotere inspanning nuttig zou kunnen zijn.
Anders kun je je ook afvragen waarom je niet meteen iedereen uitnodigd voor een solicitatie gesprek......
Of waarom je niet gewoon alle solicitanten een contract met proefperiode aanbiedt....

[ Voor 4% gewijzigd door Croga op 13-04-2019 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:39:
[...]

Ten eerste praten we, als werkgever, over enkele tientallen CVs, niet 1 CV. Daarnaast zijn dit over het algemeen geen CVs van twee kantjes of zo.

- Een kleine inspanning bedoeld om te kijken of een grote inspanning het waard is

Zoals in alles is de theorie van 1-10-100 ook hier van toepassing; je doet kleine inspanningen om te bepalen voor welke oplossing een grotere inspanning nuttig zou kunnen zijn.
Anders kun je je ook afvragen waarom je niet meteen iedereen uitnodigd voor een solicitatie gesprek......
Of waarom je niet gewoon alle solicitanten een contract met proefperiode aanbiedt....
Waarom gooi je niet gewoon alle CV's weg die geen 2 kantjes zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:39:
[...]

Ja, en denk je dat die persoon één sollicitatie doet? Als er tientallen CVs per functie zijn, betekent het automatisch dat je tientallen keren moet solliciteren voor een functie. Dus die persoon moet wel elke keer een nieuwe motivatiebrief maken zodat jij niet die CV hoeft te lezen. Ik vraag me ook af wat voor een bijzondere functies dat zijn waarbij blijkbaar meeste CVs heel lang zijn.

Daarnaast lijkt het mij ook nou niet het handigste om de schrijver van de CV te laten vertellen welk gedeelte je zou moeten lezen. Als het echt teveel is kan je zelf wel besluiten waar je overheen scant (als je bijvoorbeeld het niet belangrijk vindt welke programmeertalen diegene heeft gedaan. Of voor een starter alles wat voor zijn MBO/HBO/WO opleiding is geweest bij het opleiding kopje.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 13-04-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djtdjtdjt schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:00:
[...]

Ik vind het grappig om te horen dat het meesturen van een motivatie blijkbaar voor jou een negatief effect heeft op jouw oordeel over de sollicitant. Dit bevestigd dan in ieder geval mijn vermoeden dat de meningen hierover nogal kunnen verschillen.

Ik kan me juist ook wel vinden in hetgeen g0tanks beschrijft, hoe zou een starter zich bij jullie onder de aandacht kunnen brengen? (lees: geen relevant gevulde CV en referenties)

[...]

Heb je hierbij dan niet het gevoel dat je zegt: Het is gerechtvaardigd om niet veel moeite te doen als sollicitant, want er zijn ook veel bedrijven/recruiters die geen moeite doen in het recruitmentproces?
toon volledige bericht
Ik denk dat we allemaal ook een beetje vergeten dat iedere sector ook weer zijn eigen insteek en mores heeft.

Zo benaderen wij geen starters zijn op zoek naar hardskills, softskills zijn wat ondergeschoven hier en onze target demographic weet donders goed waar ze op solliciteren.

Voeg daaraan toe dat zelfs als de vacature open is we meestal al een voor selectie hebben gemaakt binnen het wereldje.

Mischien zit ik wat dat betreft in een luxe positie dat ik al een heel goed idee of zelfs persoonlijke ervaring met de kandidaat heb. Then again ik merk dat ook onze vendors en competitors weinig op hebben met motivatie brieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:59

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik heb zowel met, als zonder motivatiebrief gesolliciteerd.
Als je in een niche zit, dan is het al gauw niet nodig omdat de capabele mensen wel bekend zijn in het kleine wereldje.

Een motivatiebrief is vooral aan te raden als een keuze iets meer uitleg benodigd, bijv. door switch van (IT-)gebied.
Stel je wilt data engineer worden, maar geen van je vorige banen had ermee te maken, dan helpt het wel als je kan uitleggen en liefst ook overtuigen waarom je een match kan zijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sissors schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:05:
Ja, en denk je dat die persoon één sollicitatie doet? Als er tientallen CVs per functie zijn, betekent het automatisch dat je tientallen keren moet solliciteren voor een functie. Dus die persoon moet wel elke keer een nieuwe motivatiebrief maken zodat jij niet die CV hoeft te lezen.

Daarnaast lijkt het mij ook nou niet het handigste om de schrijver van de CV te laten vertellen welk gedeelte je zou moeten lezen.
Yup. Die persoon moet elke keer opnieuw een motivatiebrief schrijven. Elke keer opnieuw bewijzen dat hij snapt bij welk bedrijf en voor welke functie hij aan het soliciteren is. Is dat zo raar dan? Dat ik uit de motivatiebrief (gedeeltelijk) op wil maken dat deze persoon snapt wat hij aan het doen is?
En ja, dat doe je idealiter door de solicitant te laten vertellen welke delen van zijn CV bewijzen dat hij in staat is het werk te doen wat bij deze baan past.
Ik vraag me ook af wat voor een bijzondere functies dat zijn waarbij blijkbaar meeste CVs heel lang zijn.
Meeste interim functies. Waarbij dus vooral mensen inschrijven die interim functies vervullen. Mijn CV is 10 kantjes en dat is alleen omdat ik de ervaring die niet meer relevant is voor wat ik nu doe er af gegooid heb. Met gemiddeld 2 opdrachten per jaar en een fatsoenlijke STAR beschrijving van iedere opdracht kom je dan makkelijk aan een pagina per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Met het risico dat ik aan het zeuren ben: niet onbelangrijk deel van de sollicitatiebrief is die foutloos schrijven. Het helpt als er geen spelfout zit in de eigen functienaam (spatieloos implementatieconsultant, of hooguit met streepje als je bang bent dat de lezer een dergelijk lang woord niet snapt) ;)

En ja, als ik een sollicitatie zou doen dan zou ik er wel een concrete begeleidende brief bij doen. Behalve als je of al bekend bent of juist voor een beginnende job gaat. Een motivatiebrief is onzinnig voor een positie als vakkenvuller (of juist in een niche waar iedereen de sollicitant al kent).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:57:
[...]

Yup. Die persoon moet elke keer opnieuw een motivatiebrief schrijven. Elke keer opnieuw bewijzen dat hij snapt bij welk bedrijf en voor welke functie hij aan het soliciteren is. Is dat zo raar dan? Dat ik uit de motivatiebrief (gedeeltelijk) op wil maken dat deze persoon snapt wat hij aan het doen is?
En ja, dat doe je idealiter door de solicitant te laten vertellen welke delen van zijn CV bewijzen dat hij in staat is het werk te doen wat bij deze baan past.
Ja, dat is raar als je vervolgens zelf niet de moeite wil doen een complete CV te lezen.
[...]

Meeste interim functies. Waarbij dus vooral mensen inschrijven die interim functies vervullen. Mijn CV is 10 kantjes en dat is alleen omdat ik de ervaring die niet meer relevant is voor wat ik nu doe er af gegooid heb. Met gemiddeld 2 opdrachten per jaar en een fatsoenlijke STAR beschrijving van iedere opdracht kom je dan makkelijk aan een pagina per jaar.
De vraag is dan of dat op een CV thuis hoort allemaal. Daarnaast, hij is 10 kantjes alleen omdat je niet relevante ervaring eraf gooit? Dat is toch logisch? En iedereen doet dat toch? Bij mijn eerste 'echte' sollicitatie stonden mijn oude bijbaantjes nog op mijn CV. Nu zijn die er echt allemaal afgegooid. Ik vermoed dat mijn afstudeeronderwerp er nu nog op staat, omdat ik hem al een tijd niet heb aangepast, maar als ik nu weer zou solliciteren gaat dat linea recta de prullenbak in, totaal niet interessant meer.

Persoonlijk lijkt mij een fatsoenlijk beknopte CV van 1-3 pagina's (afhankelijk van ervaring en specifieke situatie) handiger als een CV waar blijkbaar de laatste 18 opdrachten ofzo dus hebt beschreven. (9 pagina's opdracht beschrijvingen en nog 1 pagina met CV).

Maar gezien ik de vorige keer daar geen antwoord op heb gekregen, nogmaals: Wat voor een dingen lees jij in een motivatiebrief waardoor je iemand laat komen voor een gesprek die je normaal had afgewezen op basis van zijn CV? Ik geloof vast dat er uitzonderingen zijn, maar ik ga er toch vanuit dat 90%+ van die motivatiebrieven gewoon generieke lulverhalen zijn.
F_J_K schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:43:
offtopic:
Met het risico dat ik aan het zeuren ben: niet onbelangrijk deel van de sollicitatiebrief is die foutloos schrijven. Het helpt als er geen spelfout zit in de eigen functienaam (spatieloos implementatieconsultant, of hooguit met streepje als je bang bent dat de lezer een dergelijk lang woord niet snapt) ;)
Dat heb je juist, om precies te zijn het eerste stuk heb je juist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024

Nee, niet altijd. Wel bij functies die mij echt heel interessant lijken en waarvan ik denk dat ik hier 100% bij pas. Dan neem ik 'dat stapje extra' om mijn enthousiasme te tonen.

In 8/10 gevallen schrijf ik een 'nieuwe' motivatie, je ontkomt er niet aan dat ze soms op elkaar lijken. Als ik puur wil polsen wat de voorwaarden zijn e.d. kan ik deze wel eens 'hergebruiken'.

Nee, ik heb zelf ook selectie gedaan en sollicitatiegesprekken afgenomen van kandidaten. Ik vond het persoonlijke gesprek veel fijner om te kijken wat voor persoon er tegenover mij zat en of deze goed kon verwoorden terwijl diegene voor mij zat wat hij/zij te bieden had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

10 kantjes? Dat is echt te lang. Iemand die 20 jaar bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt gaat toch ook niet elk individueel project beschrijven op zijn CV? Ik heb 2 keer mijn inbreng mogen geven over potentiële kandidaten, en de kandidaten die meer dan 3 kantjes aan CV hadden kwamen wat mij betreft onder aan de stapel. Als je in 3 kantjes niet een goed beeld van je werkhistorie kunt geven die relevant is voor de positie, dan doe je gewoon iets fout. Een CV pas je ook aan op de vacature waar je op solliciteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10
Of een motivatiebrief nodig is zal afhankelijk zijn van de branche en/of het vakgebied waarbinnen je solliciteert. Voor mijn gevoel is het ouderwets en iets dat hoort bij het oude idee van langdurige vaste banen, één of twee werkgevers gedurende je carriere en het idee dat werken bij een club als Deloitte, Shell of Unilever het helemaal is. Als het al heel lang je droom is om bij zo'n bedrijf te werken dan kan je daar een motivatiebrief over schrijven. Maar in alle andere gevallen weet je dat nog helemaal niet en is zo'n brief niets meer dan een onnodige hindernis om tot zaken te komen.

Ik ben zelf software ontwikkelaar en architect en heb slechts een enkele keer een motivatiebrief geschreven. Meestal bel ik op en probeer direct contact te leggen. Daarna volstaat het om het CV op te sturen. Persoonlijk contact is het belangrijkste en daarmee leer je elkaar vrij snel kennen en kan je zien of er een match is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

EddoH schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:35:
[...]

10 kantjes? Dat is echt te lang. Iemand die 20 jaar bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt gaat toch ook niet elk individueel project beschrijven op zijn CV? Ik heb 2 keer mijn inbreng mogen geven over potentiële kandidaten, en de kandidaten die meer dan 3 kantjes aan CV hadden kwamen wat mij betreft onder aan de stapel. Als je in 3 kantjes niet een goed beeld van je werkhistorie kunt geven die relevant is voor de positie, dan doe je gewoon iets fout. Een CV pas je ook aan op de vacature waar je op solliciteert.
10 kantjes is inderdaad te lang, maar zelf zit ik ook al aan 5 kantjes.

1 met personalia, opleidingen, certificaten en talen
2 met vaardigheden (imho in IT land kan je niet op basis van korte tekstjes of titels laten zien met welke tools en methodologieën je wel/niet ervaring hebt en hoe goed je ermee bent, dus dan maar een paar grote tabellen)
2 met werkervaring á la:
Periode x - y
Werkgever/Opdrachtgever x
Rol x

<Meestal 2 regels, bij opdrachten in afgelopen 12 maanden meer, tekst aan omschrijving>

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:06

SomerenV

It's something!

Toevallig zelf momenteel aan het solliciteren en ik vind een motivatie erbij belangrijk. Niet zozeer voor mezelf, maar zo weet 't bedrijf waarom ik specifiek voor hun kies. Ze weten dan dat ik hun website bekeken heb, eventuele projecten en dat ik weet wat zij doen qua opdrachten. Bedrijf X weet dan na het lezen van een korte motivatie (half kantje ongeveer) wie ik ben en waarom ik voor hun wil werken. Dat staat denk ik beter dan een random persoon met alleen een CV.

Andersom bekeken zou een motivatie ook goed moeten werken. Als ik als bedrijf zijnde op zoek ben naar nieuw personeel dan heb ik liever personeel dat graag bij mij komt werken dan personeel dat op het eerste oog alleen een uitmuntend CV heeft. Niet dat die persoon niet op gesprek mag komen maar persoon 1 heeft dan wel direct een streepje voor. Liever iets minder skills (als dat al van toepassing is) maar wel de passie om bij 'ons' te werken dan veel skills maar geen directe affiniteit met je bedrijf.

Mochten mensen dat ouderwets vinden: mijn CV is geheel digitaal (HTML/CSS) en online te benaderen. Geen gekut met Word-documenten en PDFjes. Mijn mail is als volgend opgesteld:

Voorstellen wie ik ben.
Waarom ik op zoek ben naar werk.
Hoe ik bij bedrijf X terecht ben gekomen.
Waarom bedrijf X me aanspreekt.
Waar je m'n CV en portfolio kunt vinden.
Afsluiting.

Kort en krachtig dus.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:07

3DDude

I void warranty's

djtdjtdjt schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:09:
[...]

Hoewel een deel van mijn brief wel redelijk standaard is (bijv. verhaaltje over mijzelf en opleidingskeuze), probeer ik altijd duidelijk te beschrijven waarom die functie en/of organisatie mij aanspreekt. Dit biedt de lezer ook de kans om eventuele verkeerde verwachtingen hierover aan te kunnen zien komen.
Nog steeds omdat er over het algemeen 'werk zat is' ?
En "goed personeel" schaars is, als in jouw CV je opdrachten staat en welke rol je daarin speelde is het toch goed?
m.a.w. als je in de IT / Techniek iets kunt zit je op een bepaald niveau, met een intake gesprek kom je daar vanzelf achter door wat te vragen.

Als we het hebben over een starters functie waar starters op reageren. Dan word het een ander verhaal; maar die hebben over het algemeen geen automatisch gegenereerde lange CV ? :?
Dan is een motivatie wel handig; want dan heb je nog geen werkervaring.

Hebben we het over consultancy -> we hebben _nu iemand nodig die hele lijst met eisen voldoet en dat kan --> zie CV dan grant --> intake gesprek.

[ Voor 22% gewijzigd door 3DDude op 13-04-2019 22:48 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sissors schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:07:
Ja, dat is raar als je vervolgens zelf niet de moeite wil doen een complete CV te lezen.
1-10-100....
De motivatiebrief is een eerste selectie. En als de motivatiebrief interessant genoeg is zal ik het CV door lezen. En als het CV interessant genoeg is zal ik ze uitnodigen voor een gesprek. En als het gesprek interessant genoeg is zal ik ze een contract met proeftermijn geven. En als de proeftermijn interessant genoeg is zal de persoon ook mogen blijven.

Als het complete CV lezen de eerste stap zou moeten zijn waarom dan niet het contract als eerste stap nemen?
Maar gezien ik de vorige keer daar geen antwoord op heb gekregen, nogmaals: Wat voor een dingen lees jij in een motivatiebrief waardoor je iemand laat komen voor een gesprek die je normaal had afgewezen op basis van zijn CV? Ik geloof vast dat er uitzonderingen zijn, maar ik ga er toch vanuit dat 90%+ van die motivatiebrieven gewoon generieke lulverhalen zijn.
Zoals al gezegd; een motivatiebrief laat zien dat de persoon snapt waar de vacature over gaat en waar het bedrijf over gaat. Als de persoon niet in staat is uit te leggen welke van zijn ervaring aantoont dat hij degene is die we moeten inhuren dan heeft hij duidelijk óf niet begrepen waar de vacature over gaat óf is niet geschikt.
EddoH schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:35:
Iemand die 20 jaar bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt zal over het algemeen niet meer snel de interim opdrachten in gaan. Iemand die 20 jaar interim opdrachten gedaan heeft komt heel eenvoudig aan 10 kantjes, of aan 20.

In mijn werk zijn de opdrachten die je doet belangrijk. En opdrachtgevers willen dan graag dat je kunt aantonen dat je soortgelijke opdrachten gedaan hebt; dat je in staat bent de patronen binnen die opdrachten te zien zodat je je kunt aanpassen aan de lokale context. Dat gaat niet als je 1 of 2 paginas aan opdrachten neer zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drooger schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:24:
[...]

10 kantjes is inderdaad te lang, maar zelf zit ik ook al aan 5 kantjes.

1 met personalia, opleidingen, certificaten en talen
2 met vaardigheden (imho in IT land kan je niet op basis van korte tekstjes of titels laten zien met welke tools en methodologieën je wel/niet ervaring hebt en hoe goed je ermee bent, dus dan maar een paar grote tabellen)
2 met werkervaring á la:

[...]
Als je alles in een opsommingsstijl neerzet kom je inderdaad zo aan meerdere kantjes. Zelf probeer ik vaardigheden en talen bij de werkervaring zelf te zetten, om lange lijsten te voorkomen. Dan heb je ook gelijk een context bij de genoemde vaardigheden. Werkervaring die geen groot raakvlak hebben met de vacature benoem ik maar in niet meer dan 1 a 2 regels. Ik begin dan ook met relevante werkervaring specifiek voor de vacature en daarna een kopje voor de overige werkervaring.

Meer on-topic: ik stuur altijd een motivatiebrief mee. Echter is men er bij het solliciteren nooit op teruggekomen, dus of het invloed heeft gehad weet ik eerlijk gezegd niet.
Croga schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:36:
[...]

Iemand die 20 jaar bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt zal over het algemeen niet meer snel de interim opdrachten in gaan. Iemand die 20 jaar interim opdrachten gedaan heeft komt heel eenvoudig aan 10 kantjes, of aan 20.

In mijn werk zijn de opdrachten die je doet belangrijk. En opdrachtgevers willen dan graag dat je kunt aantonen dat je soortgelijke opdrachten gedaan hebt; dat je in staat bent de patronen binnen die opdrachten te zien zodat je je kunt aanpassen aan de lokale context. Dat gaat niet als je 1 of 2 paginas aan opdrachten neer zet.
Als dat voor jou en de branche waarin je werkt goed voelt of gebruikelijk is, dan moet je het natuurlijk vooral (blijven) doen. Ik ben echter zelf van mening dat een goed CV de kunst van het weglaten is. Ik doe meerdere uiteenlopende projecten in een jaar, met compleet verschillende technieken, talen, en doelen. Dat tikt best aan na een tiental jaar. Ik pik er echter dan een paar uit die ik specifiek uitlicht. 50% procent benoem ik niet eens omdat ze naar mijn mening niet veel toevoegen. Die komen tijdens het gesprek wel naar voren als ze vragen over techniek X hebben of wanneer ze willen weten of ik toevallig ervaring met Y heb.
Tot nu toe werkt het in ieder geval want ik krijg complimenten over mijn duidelijke CV (dat is niet opschepperig of betweterig bedoeld overigens, en ik solliciteer ook niet jaarlijks).

[ Voor 38% gewijzigd door EddoH op 13-04-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke81
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik solliciteer altijd met een motivatiebrief. Over het algemeen waren mijn sollicitaties, waarvan ik het idee had een dijk van een brief mee te sturen, ook succesvol.
Vrienden die problemen hadden heb ik ook met regelmaat geholpen. Nadat ik hun hielp, werden zo ook nagenoeg altijd uitgenodigd voor minimaal een eerste gesprek. Hierdoor ben ik zelf van mening dat deze dan ook echt helpen.

Al moet ik bekennen dat mijn laatste baan wissel gebeurde zonder brief, alleen CV en de “gesprekken” waren alleen een formaliteit. Dit kwam puur doordat het bedrijf in kwestie mij al jaren kende en er intens mee samen werkte. (Was wel een aparte ervaring, dat wel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
Met een kantje per jaar heb je dan voor 10 kantjes nog steeds iets van 7-8 jaar aan opdrachten die je aan het beschrijven bent, lijkt mij toch een beetje overdreven (al weet ik niet hoe het interim-wereldje werkt).
drooger schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:24:
Hoe kan je twee kantjes vullen met vaardigheden? Als ik een vaardigheid op mijn cv zet, dan is dat omdat ik er daadwerkelijk iets vanaf weet, niet omdat ik per ongeluk een programma een keer gestart heb of een collega met een studieboek over dat onderwerp heb zien lopen.
[...]

1-10-100....
De motivatiebrief is een eerste selectie. En als de motivatiebrief interessant genoeg is zal ik het CV door lezen. En als het CV interessant genoeg is zal ik ze uitnodigen voor een gesprek. En als het gesprek interessant genoeg is zal ik ze een contract met proeftermijn geven. En als de proeftermijn interessant genoeg is zal de persoon ook mogen blijven.

Als het complete CV lezen de eerste stap zou moeten zijn waarom dan niet het contract als eerste stap nemen?
Ik zou denken dat het CV juist het startpunt zou zijn, heeft de persoon de vaardigheden/kennis die voor de functie nodig zijn? Maar dat wisselt misschien ook wel per functie, voor een traineeship en starterspositie zal de motivatie belangrijker zijn dan het CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

1-10-100....

Dat noemen we ook wel een reductio ad absurdum.

Als jij besluit dat je een dakkapel wil hebben, kijk je dan bij aannemers naar wat ze kosten en voorgaande projecten (danwel aanbevelingen van bekenden), of kijk je primair naar wie het leukste verhaal erbij kan ophangen? De meeste zullen liever naar de feiten kijken, dus waarom is jouw primaire schifting gebaseerd op wie het beste een verhaal kan ophangen, ipv naar de feiten kijken die in hun CVs staan?

Instaedit: wat @Transportman dus al schreef.
[...]

Zoals al gezegd; een motivatiebrief laat zien dat de persoon snapt waar de vacature over gaat en waar het bedrijf over gaat. Als de persoon niet in staat is uit te leggen welke van zijn ervaring aantoont dat hij degene is die we moeten inhuren dan heeft hij duidelijk óf niet begrepen waar de vacature over gaat óf is niet geschikt.
De gemiddelde vacature is ergens tussen vaag en onzin in. Bedrijf zoekt senior designer voor design dingen. Ik ben senior designer en kan design dingen. Woohoo?

Ik heb letterlijk een sollicitatie gehad waarbij hun eerste woorden waren dat ze wisten dat de vacature tekst niet klopte want eigenlijk zochten ze wat significant anders... (en ja, ze merkten dat ik daar niet blij mee was, ook al verliep het verder prima. Ze zouden binnen 1 a 2 weken contact met me opnemen. Tot mijn verbazing 4 maanden later een telefoontje of ik door wilde gaan met de procedure...).

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 13-04-2019 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Als mensen reageren op onze vacatures dan is dat al een plus punt.

Zeker als er dan ook nog een passend CV bijkomt is dat helemaal top.

En als de begeleidende brief dan ook nog enigszins lopende zinnen bevat als: hierbij mijn CV ik licht mijn mijn sollicitatie en motivatie graag mondeling toe.

Dan is het bijna rond.

Ergo; CV is bij vacatures voor specialisten het belangrijkste onderdeel. Dat je een begeleidend briefje van internet kan knippen plakken is mooi meegenomen. Wij zoeken namelijk geen journalisten of dichters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:58
Mijn laatste sollicitaties zijn vrijwel niet op eigen initiatief geweest, constant benaderd. No way dat ik daarvoor ga schrijven. Wellicht een paar regels begeleidende tekst of een kort telefoongesprekje en dan het CV erin. Ik heb mijzelf ook voorgenomen dat ik voortaan voor het gesprek al wil weten welke bandbreedte we hebben voor salaris, secundaire voorwaarden e.d. Nou een paar keer gehad dat ik eenzijdig een indicatie op geef en men vervolgens daaronder gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Zoals bovenstaand idd.

Ik ben natuurlijk een arrogante millenial en de eerste insteek van een sollicitatie is een potentiële werkgever een kans geven mij te overtuigen waarom ik voor hem zou willen werken.

Het (verplicht) moeten schrijven van allerlei documenten is dan wel een aardige drempel die er zomaar voor kan zorgen dat je je perfecte kandidaat misloopt.

Enigzins grappig bedoeld natuurlijk maar bij mijn huidige werkgever was ik in eerste instantie nog te beroerd een CV te maken/updaten. Via LinkedIn gesolliciteerd zonder zelfs een CV mee te sturen. Pas na telefonische toelichting heb ik besloten de moeite te nemen een CV te schrijven.

Het hangt dus heel erg van de situatie af. Gaat het om een sollicitatieprocedure waar een keuze gemaakt moet worden uit 40 sollicitanten dan zal dat ongetwijfeld anders werken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sissors schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:13:
Als jij besluit dat je een dakkapel wil hebben, kijk je dan bij aannemers naar wat ze kosten en voorgaande projecten (danwel aanbevelingen van bekenden), of kijk je primair naar wie het leukste verhaal erbij kan ophangen? De meeste zullen liever naar de feiten kijken, dus waarom is jouw primaire schifting gebaseerd op wie het beste een verhaal kan ophangen, ipv naar de feiten kijken die in hun CVs staan?
Dat noemen we ook wel appels met peren vergelijken....
De gemiddelde vacature is ergens tussen vaag en onzin in. Bedrijf zoekt senior designer voor design dingen. Ik ben senior designer en kan design dingen. Woohoo?
Koel. Mijn ervaring is anders. In mijn vakgebied zijn de eisen over het algemeen vrij duidelijk omdat ze opgesteld zijn door degene met de hulpvraag in plaats van door een HR afdeling die nauwelijks binding heeft met de aanvraag.

Ja, ik kom ook wel tegen "We zoeken een Scrum Master. Hij moet <kopieer de beschrijving van een Scrum Master uit de Scrum guide> kunnen". En ik weet van te voren dat een motivatiebrief daar niet veel gaat helpen. Maar de meeste aanvragen waar ik op reageer zijn heel specifiek en kan ik dus ook heel specifiek op reageren.

Wanneer er gevraagd wordt om iemand die helpt een helpdesk processmatig te professionaliseren kan ik verwijzen naar mijn werk met helpdesks. Wanneer er gevraagd wordt naar een Release Train Engineer kan ik verwijzen naar mijn ervaring als SPC en mijn werk met release trains. Wanneer er gevraagd wordt een management laag te helpen met modern management kan ik verwijzen naar mijn werk met management teams en mijn certificering in Management 3.0. Ja, dat kun je ook allemaal uit mijn CV halen maar mijn CV bevat veel meer dan dat; veel dingen die niet direct aansluiten bij deze specifieke aanvraag maar wel aangeven dat ik mij niet beperk tot alleen dat ene stukje kennis.

In vakgebieden waar specialisatie belangrijk is kan ik me voorstellen dat een kort CV voldoet. Dat is niet mijn vakgebied. Waar ik werk is het veel belangrijker om van veel dingen iets te weten. En dus vertel ik graag over de breedte van mijn kennis in mijn CV maar concentreer dat rond de aanvraag in de motivatiebrief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben ook implementatie consultant. Ik heb überhaupt nog nooit een sollicitatiebrief verstuurd. Zover ik weet is dat in de IT iets van “vroeger”, het heeft iets ouderwets in zich.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Transportman schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:04:
Hoe kan je twee kantjes vullen met vaardigheden? Als ik een vaardigheid op mijn cv zet, dan is dat omdat ik er daadwerkelijk iets vanaf weet, niet omdat ik per ongeluk een programma een keer gestart heb of een collega met een studieboek over dat onderwerp heb zien lopen.
Legenda
Ervaringsniveau
1 Geen kennis
2 Beperkte kennis
3 Voldoende kennis
4 Goede kennis
5 Expert

Methodologie/technieken
Agile / Kanban / Scrum
DevOps
DTAP
...

Cloud
...

Automation
...

Programming languages
...
toon volledige bericht
Zelfs als ik compleet zou schrappen waar ik de afgelopen 5 jaar mee heb gewerkt, omdat het maar semi-relevant is voor mijn huidige werkgever, dan kom ik alsnog uit op net iets meer dan dat op 1 pagina past.
Tenzij ik nog meer ga schrappen in leesbaarheid o.i.d.

Ik hanteer ook een iets ander startpunt voor mijn cv en dat is een (HR-)medewerker die een eerste filtering doet op termen die wel/niet voorkomen in het cv.
Als er bijv. gevraagd wordt om ervaring met tools x en y, dan zorg ik ervoor dat die ook in dat lijstje staan.
Verder is het gevuld met zaken waar ik echt wel iets van weet, niet dat ik ooit nog Subversion o.i.d. gebruikt heb.

[ Voor 4% gewijzigd door drooger op 14-04-2019 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zelf zou ook geen motivatie meer willen sturen. Gesprekken regel ik via via. Mijn cv mag je hebben, maar wil je horen wie ik ben etc, dan maak je daar maar tijd voor en dan vertel ik het met liefde. Andersom ben ik ik ook totaal niet geïnteresseerd in motivatiebrieven, als je in mijn teams wil werken. Als je cv aanleiding geeft, of je zorgt dat je netwerk je actief promoot, dan maak ik zeker tijd voor een gesprek.

Ik vind het ook wat ouderwets. Misschien helpt het bij vacatures waar heel veel mensen op reageren, maar dat is vanaf een bepaald niveau zeker niet het geval meer en dan zou ik ook echt niet een geschikte kandidaat willen afschrikken door om een motivatie te schrijven. Als er al een stukje personalisatie nodig is, dan kan je je cv altijd nog specifiek voor een functie of bedrijf tunen (en dat zou ik dan wel altijd aanraden als je op een vacature reageert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 08:34

SeatRider

Hips don't lie

Hoewel het aantal reacties veel hoger lag dan mijn initiële verwachting, viel het mij in negatieve zin op dat er maar heel weinig sollicitanten zijn die een motivatie(brief) meesturen. Het gevoel bekroop mij dat veel sollicitanten zich er zelfs wel erg gemakkelijk vanaf maken (...).
versus
Uiteraard schrijf ik niet de gehele motivatie iedere keer opnieuw, maar her-gebruik ik ook een deel van eerder gebruikte alinea's en zinnen.
Dus je stuurt zelf ook gewoon een ingevulde/licht aangepaste template als motivatie?
Los van de inhoudelijke toevoeging die het meesturen van een motivatie bijdraagt, vind ik ook dat dit uitstraalt dat je tijd en energie in je sollicitatie hebt gestoken en dat je het proces serieus neemt.
Uh-huh :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drooger schreef op zondag 14 april 2019 @ 07:44:
[...]

[...]

Zelfs als ik compleet zou schrappen waar ik de afgelopen 5 jaar mee heb gewerkt, omdat het maar semi-relevant is voor mijn huidige werkgever, dan kom ik alsnog uit op net iets meer dan dat op 1 pagina past.

Ik hanteer ook een iets ander startpunt voor mijn cv en dat is een (HR-)medewerker die een eerste filtering doet op termen die wel/niet voorkomen in het cv.
Als er bijv. gevraagd wordt om ervaring met tools x en y, dan zorg ik ervoor dat die ook in dat lijstje staan.
Verder is het gevuld met zaken waar ik echt wel iets van weet, niet dat ik ooit nog Subversion o.i.d. gebruikt heb.
Waarom zou je legendapunten 1. Geen kennis en 2. Beperkte kennis in je CV opnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:40
Ik stuur altijd een nieuwe motivatiebrief mee omdat ik niet de luxe heb dat ik een baan in de schoot geworpen krijg als ik m'n cv ergens dump. Een brief schrijven kost ook amper tijd. In een half uurtje staat de basis wel en dan hoef ik het later alleen nog even te controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door O88088 op 14-04-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Vanaf de aannemer kant lees ik eerst het CV van alle kandidaten, en meestal alleen de eerste pagina.

Daaruit komt een subselectie waar ik het CV meer in detail bekijk.

Daarna eventueel nog de motivatiebrief, maar puur om te zien of iemand een beetje fatsoenlijk kan schrijven. Wat er in staat interesseert me eigenlijk niet, want de persoon is altijd “de uitgelezen persoon voor de functie, omdat argument etc etc”

De motivatie haal ik wel uit het gesprek. Moet daarbij wel zeggen dat er meestal niet meer dan +\- 10 geschikte personen reageren, dus na voorselectie hou je max 4 gesprekken over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Het hangt natuurlijk an de situatie af.
Wordt je gevraagd voor een vacature en weet je dat je sowieso aan tafel gaat met degene voor wie je komt te werken, dan is een CV voldoende.
Stuur je een sollicitatie naar aanleiding van een vacature: ja, dan een motivatiebrief. Altijd.

Mijn vader was directeur van een school. In tijden dat er een overschot aan personeel was kreeg hij soms 150-200 sollicitaties op 1 vacature. En dan zijn de eerste selectiecriteria heel simpel:
- motivatiebrief
- CV
- beiden foutloos en goed verzorgd?
Hij vertelde dat hij sommige sollicitanten simpelweg afwees omdat ze zijn naam verkeerd hadden gespeld op de envelop...

Een motivatiebrief hoeft geen boekwerk te zijn, en ja, een template is voldoende. Zolang je in de eerste alinea maar laat zien waarom jij denkt dat je bij die functie past. Tweede en derde alinea iets over jezelf, 4e alinea afsluiten. Hooguit 1 kantje dus, waarbij je de eerste alinea aanpast aan de vacature en/of het bedrijf.

Als dat al teveel moeite voor je is, zou ik je CV (als werkgever zijnde) al heel snel onderaan de stapel gooien.

maar natuurlijk hangt dat ook af van het aanbod: in tijden dat er weinig personeelsaanbod is ben je als HR medewerker waarschijnlijk blij met iedere CV die in de richting komt van wat je zoekt :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
drooger schreef op zondag 14 april 2019 @ 07:44:
[...]

[...]

Naast wat @EddoH al aangeeft over Geen en Beperkte kennis, denk ik dat je het ook wel enorm opblaast als je zaken als Scrum/DevOps/DTAP opneemt. Daarmee kom je misschien langs de stereotype HR-medewerker/recruiter die geen flauw benul heeft waar het over gaat en alleen naar de keywoorden kijkt, maar ik zou iemand die met zo een waslijst aan basisvaardigheden aan komt persoonlijk niet serieus kunnen nemen omdat je eigenlijk in hetzelfde rijtje valt dat ze met Office, GIT en nog wat van die algemene tools kunnen werken*.

Vermelding van zulke basale vaardigheden voegt mijn inziens alleen wat toe als je er echt uitzonderlijke dingen mee hebt gedaan die verder gaan dan alleen de normale gang van zaken, maar die zouden in veel gevallen al in je werkervaring verwerkt moeten zitten of kan je juist expliciet benoemen in je motivatiebrief (Vervangend scrummaster, aanspreekpunt/vraagbaak zijn voor zowel Dev als Ops, opzetten DTAP-straat, dat soort dingen). En als je ze dan toch apart op je cv wil hebben, zou het maar beperkt moeten zijn tot een klein aantal.

*Helaas zijn er ook mensen bij wie het echt ontbreekt aan sommige van die vaardigheden, ik heb al vaak genoeg bij sommige collega's gehad dat hun code niet goed in GIT stond en dat mag prima een keer niet helemaal lekker gaan (brakke Eclipse plugin die veranderingen buiten Eclipse om niet automatisch oppakt), maar bij die collega's was het iedere keer dezelfde fouten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 10:21
Het mooie is aan de CV zegt het allemaal wel is dat het mijns inziens uitgaat van de recht toe recht aan specialismes. Het type top IT'er waarvan je in de trein van mijlenver kunt zien dat die in de IT zit?

Als het het toch over de huidige tijdsgeest hebben, dan zie je ook een steeds grotere groep mensen met een meervoudig expertise (ook op IT gebied). Juist omdat op de universiteiten (afhankelijk van het vakgebied) steeds meer gebruik wordt gemaakt van steeds grotere datasets en IOT toepassingen. Stel nu dus dat je een WO Master hebt in de Biologie, maar ook een HBO IT opleiding hebt afgerond. Ik ben benieuwd hoe vaak je een afwijzing zult krijgen vanuit een geautomatiseerd systeem die simpelweg ziet dat je hoogst genoten opleiding niet IT is.

Veel van de meest gewaardeerde collega's die ik de afgelopen tijd heb gehad, waren juist van dat type. Master in een compleet ander vakgebied, maar vanuit bijv. het onderzoeksveld wel ervaring opgedaan met statistiek, (big-data) analyse, IOT, leren programmeren in R of Python voor statistische doeleinden. Oftewel, technisch niet op die mate expert als de die-hard IT'er, maar een bulk meer inzicht in allerhande domeinen en een bulk meer soft-skills. De voordelen daarvan waren dat deze collega's makkelijker nieuwe dingen aanleerde, daarbinnen kritisch bleven kijken naar (eigen) processen en deze ter discussie durfde te stellen, en veel meer out-of-the-box denken, waardoor ik zelf ook weer nieuwe dingen leer.

Oftewel, ik haal uit een CV totaal niet hoe leergierig, sociaal, ruimdenkend, creatief iemand is. Daarvoor heb je dat prikkelende verhaal nodig in de vorm van een motivatiebrief als een eerste selectie, waarin dwarsverbanden voor mij worden gelegd en ik ze niet hoef te verzinnen, om dit daarna in mijn beperkte tijd in een gesprek verder te onderzoeken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djtdjtdjt
Leuk om zo veel verschillende reacties en meningen langs te zien komen!
SeatRider schreef op zondag 14 april 2019 @ 08:55:
[...]

versus

[...]

Dus je stuurt zelf ook gewoon een ingevulde/licht aangepaste template als motivatie?

[...]

Uh-huh :)
Wat je hiermee doet is mijn nuances vertalen naar uitersten. Het gaat voor mij om het vinden van de balans tussen effectief solliciteren en efficiënt solliciteren. Een beschrijving over mijzelf en de opleiding- en loopbaankeuzes die ik gemaakt heb zal niet per sollicitatie wijzigen (tenzij er echt andere aspecten benadrukt moeten worden). Het is dus in veel gevallen totaal niet efficiënt om dit te herschrijven als het resultaat vrijwel gelijk is aan de tekst die ik al eerder heb gebruikt.

De daadwerkelijke motivatie alinea's, zoals waarom ik geïnteresseerd ben in die organisatie en functie is vaak heel specifiek per sollicitatie, deze herschrijf ik dus ook vrijwel volledig. Het lukt mij met deze methodiek om binnen relatief korte tijd kwalitatief hoogstaande sollicitaties uit te sturen. Dit bedoel ik niet arrogant, maar ik vind het belangrijk om mijn tijd efficiënt te besteden. Daarnaast respecteer ik ook het feit dat de lezer wel een goed beeld wil kunnen vormen, van mijn beweegredenen om te solliciteren, de verwachtingen die ik heb van de werkgever en de verwachtingen die hij/zij mag hebben van mij alvorens iemand mij vraagt voor een kennismaking. Het feit dat de ICT arbeidsmarkt nu erg voordelig is voor de werknemer heeft hier voor mij geen invloed op, die invloed gebruik ik liever tijdens de contractonderhandeling.

Offtopic: Ik kan mij er vervolgens enorm aan ergeren als ik merk dat mijn gesprekspartner mijn CV en brief totaal niet heeft doorgenomen voor het gesprek. Het wordt vervolgens nog erger als de gesprekspartner dit tijdens het gesprek alsnog gaat proberen te combineren. De balans tussen efficiënte tijdsbesteding en effectiviteit is dan toch wel slecht te noemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07

Dit. En dit blijven vasthouden aan, je zal wel te lui zijn als je er geen meestuurt. Zelf blijf ik liever weg van dit type bedrijven waar aan ouderwetse informatie vergaring wordt gedaan. En inderdaad, er zijn dus nog steeds mensen die kennelijk de macht naar het hoofd stijgt, in plaats van energie steken in het gedegen selecteren van bekwame mensen, en zelf wel CV's weggooien ongelezen ? Hier beginnen de kantoor machtsspelletjes al gelijk zichtbaar te worden en ik ben dan gelijk wel klaar eigenlijk met zo'n tent.
Pietervs schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:16:
Mijn vader was directeur van een school. In tijden dat er een overschot aan personeel was kreeg hij soms 150-200 sollicitaties op 1 vacature. En dan zijn de eerste selectiecriteria heel simpel:
- motivatiebrief
- CV
- beiden foutloos en goed verzorgd?
Hij vertelde dat hij sommige sollicitanten simpelweg afwees omdat ze zijn naam verkeerd hadden gespeld op de envelop...
De vraag is of je vader de school een dienst heeft bewezen met deze manier van selecteren. Dat lees ik niet terug.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 14-04-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:14:
Dit. En dit blijven vasthouden aan, je zal wel te lui zijn als je er geen meestuurt. Zelf blijf ik liever weg van dit type bedrijven waar aan ouderwetse informatie vergaring wordt gedaan. En inderdaad, er zijn dus nog steeds mensen die kennelijk de macht naar het hoofd stijgt, in plaats van energie steken in het gedegen selecteren van bekwame mensen, en zelf wel CV's weggooien ongelezen ? Hier beginnen de kantoor machtsspelletjes al gelijk zichtbaar te worden en ik ben dan gelijk wel klaar eigenlijk met zo'n tent.
Je bericht zit wel heel erg vol met aannames.....

1. Informatie vergaring? ur? Waarom zou een motivatiebrief enig raakvlak hebben met informatie vergaren, wat anders is dan een CV?
2. Macht naar het hoofd stijgt? Waar haal je dat vandaan?
3. Sinds wanneer kun je bepalen wie "bekwame mensen" zijn vanuit een CV? En waarom zou je dat niet vanuit een motivatie brief kunnen? (in mijn ervaring is er maar één manier om bekwame mensen te selecteren en dat is door met ze te werken. Alles wat daar voor komt is slechts een poging om een beter beeld daar op te krijgen maar is altijd slecht)
4. Wat heeft een motivatie brief te maken met machtsspelletjes?

Zoals al eerder gezegd; komen tot een selectie bestaat uit een aantal stappen. De enige manier om te bepalen of iemand bekwaam is, is met hem samen te werken. Alles wat daar voor komt is een poging de selectie eenvoudiger te maken. Het CV is zo'n poging, de motivatie brief is ook zo'n poging. Geen van beiden zeggen ze ook maar iets over machtsspelletjes of informatie vergaring. Het zijn stappen in het proces die bedoelt zijn om de inspanning van alle betrokkenen een zo hoog mogelijk rendement te laten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Transportman schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:14:
[...]

Naast wat @EddoH al aangeeft over Geen en Beperkte kennis, denk ik dat je het ook wel enorm opblaast als je zaken als Scrum/DevOps/DTAP opneemt. Daarmee kom je misschien langs de stereotype HR-medewerker/recruiter die geen flauw benul heeft waar het over gaat en alleen naar de keywoorden kijkt, maar ik zou iemand die met zo een waslijst aan basisvaardigheden aan komt persoonlijk niet serieus kunnen nemen omdat je eigenlijk in hetzelfde rijtje valt dat ze met Office, GIT en nog wat van die algemene tools kunnen werken*.

Vermelding van zulke basale vaardigheden voegt mijn inziens alleen wat toe als je er echt uitzonderlijke dingen mee hebt gedaan die verder gaan dan alleen de normale gang van zaken, maar die zouden in veel gevallen al in je werkervaring verwerkt moeten zitten of kan je juist expliciet benoemen in je motivatiebrief (Vervangend scrummaster, aanspreekpunt/vraagbaak zijn voor zowel Dev als Ops, opzetten DTAP-straat, dat soort dingen). En als je ze dan toch apart op je cv wil hebben, zou het maar beperkt moeten zijn tot een klein aantal.

*Helaas zijn er ook mensen bij wie het echt ontbreekt aan sommige van die vaardigheden, ik heb al vaak genoeg bij sommige collega's gehad dat hun code niet goed in GIT stond en dat mag prima een keer niet helemaal lekker gaan (brakke Eclipse plugin die veranderingen buiten Eclipse om niet automatisch oppakt), maar bij die collega's was het iedere keer dezelfde fouten...
toon volledige bericht
Ja, goede punten.
Ik heb ook maar een manier verzonnen die toen slim leek, maar idd kan het wel wat schoner. Dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Croga schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:21:
[...]

Je bericht zit wel heel erg vol met aannames.....

1. Informatie vergaring? ur? Waarom zou een motivatiebrief enig raakvlak hebben met informatie vergaren, wat anders is dan een CV?
2. Macht naar het hoofd stijgt? Waar haal je dat vandaan?
3. Sinds wanneer kun je bepalen wie "bekwame mensen" zijn vanuit een CV? En waarom zou je dat niet vanuit een motivatie brief kunnen? (in mijn ervaring is er maar één manier om bekwame mensen te selecteren en dat is door met ze te werken. Alles wat daar voor komt is slechts een poging om een beter beeld daar op te krijgen maar is altijd slecht)
4. Wat heeft een motivatie brief te maken met machtsspelletjes?

Zoals al eerder gezegd; komen tot een selectie bestaat uit een aantal stappen. De enige manier om te bepalen of iemand bekwaam is, is met hem samen te werken. Alles wat daar voor komt is een poging de selectie eenvoudiger te maken. Het CV is zo'n poging, de motivatie brief is ook zo'n poging. Geen van beiden zeggen ze ook maar iets over machtsspelletjes of informatie vergaring. Het zijn stappen in het proces die bedoelt zijn om de inspanning van alle betrokkenen een zo hoog mogelijk rendement te laten hebben.
toon volledige bericht
Wat aan "gedegen energie steken in selecteren van mensen" begrijp jij precies niet?

Het machtsspelletje waar ik het over heb, is dat mensen die CV's weggooien teveel macht hebben en bedrijven, en daarmee ook je collega's geen dienst bewijzen.

Lees CV's eens goed door, met name hobbies en profielschetsen. Dat dus bij jouw punt 3. Dat jij dat niet uit een gemiddeld CV kunt halen, maakt je ongeschikt voor het aannemen van mensen. Uit je taalgebruik haal ik een beetje dat je in je werk daarbij betrokken bent. Dan doe ik wel weer een aanname helaas.

Ok, anders gezegd, ervaring zegt zo enorm veel over iemand, en dit is zo makkelijk uit een CV te halen, deze persoon kan echter wel de slechtste brievenschrijver ooit zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 14-04-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 08:34

SeatRider

Hips don't lie

pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:39:
[...]
maakt je ongeschikt voor het aannemen van mensen. Uit je taalgebruik haal ik een beetje dat je in je werk daarbij betrokken bent. Dan doe ik wel weer een aanname helaas.
What you did there, I see it :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

[...]

toon volledige bericht
Sollicitaties zonder motivatiebrief weggooien en dan zelf met een cv van tien kantjes aan komen zetten, ongelooflijk :D Hoe relevant is die klus van een paar maanden die je zeven jaar geleden hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 10:21
[...]
Ok, anders gezegd, ervaring zegt zo enorm veel over iemand, en dit is zo makkelijk uit een CV te halen, deze persoon kan echter wel de slechtste brievenschrijver ooit zijn.
Als je carrière een lineair pad volgt wel ja. Maar niet als je met een brede (opleidings)achtergrond in allerhande type organisaties heb gezeten in verschillende type functies. Dan is die motivatiebrief echt de toegevoegde waarde om die op het oog onlogische paden coherent aan elkaar te verbinden met de huidige functie waarop gesolliciteerd wordt.

Niet iedereen komt uit de tijd van de back-end en front-end developers, maar men was gewoon (web)applicatie ontwikkelaar. Als je dus op je CV van front-end functie, naar back-end functie, naar scrum master, naar product owner, naar tester, naar team leider en weer terug naar front-end gaat, dan is het best handig om dat toe te lichten in een brief :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Wat aan "gedegen energie steken in selecteren van mensen" begrijp jij precies niet?

Het machtsspelletje waar ik het over heb, is dat mensen die CV's weggooien teveel macht hebben en bedrijven, en daarmee ook je collega's geen dienst bewijzen.
Verwacht je dat bedrijven een onbeperkt budget hebben voor het selecteren van mensen? Er is X capaciteit voor het vervullen van vacature Y en als er honderden mensen soliciteren dan moeten er gewoon harde keuzes gemaakt worden. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsnstellingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
RagingPenguin schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:15:
[...]

Verwacht je dat bedrijven een onbeperkt budget hebben voor het selecteren van mensen? Er is X capaciteit voor het vervullen van vacature Y en als er honderden mensen soliciteren dan moeten er gewoon harde keuzes gemaakt worden. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsnstellingen!
Dat snap ik. Cvs weggooien is potentieel nog veel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:16:
[...]

Dat snap ik. Cvs weggooien is potentieel nog veel duurder.
Alleen als er uit de rest van de stapel geen geschikte kandidaat meer komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:05:
[...]

Als je carrière een lineair pad volgt wel ja. Maar niet als je met een brede (opleidings)achtergrond in allerhande type organisaties heb gezeten in verschillende type functies. Dan is die motivatiebrief echt de toegevoegde waarde om die op het oog onlogische paden coherent aan elkaar te verbinden met de huidige functie waarop gesolliciteerd wordt.

Niet iedereen komt uit de tijd van de back-end en front-end developers, maar men was gewoon (web)applicatie ontwikkelaar. Als je dus op je CV van front-end functie, naar back-end functie, naar scrum master, naar product owner, naar tester, naar team leider en weer terug naar front-end gaat, dan is het best handig om dat toe te lichten in een brief :)
Persoonlijk ben ik het hier ook mee eens. Er zijn best prima redenen om een motivatiebrief er bij te doen. Als het echt wat bijzonders is bijvoorbeeld voor jou (eg, bij ESA gaan werken als je dol bent op alles met de ruimte). Of als je een flinke carriere switch maakt. Ik kan me er dan ook niet in vinden dat een motivatiebrief per definitie iets ouderwets is.

Maar ik kan me er ook niet in vinden bij degene die automatisch iedereen weigert zonder motivatiebrief. En ja, als er echt 200 sollicitaties zijn op één functie, dan kan ik begrijpen dat je een extreem ruwe eerste schifting maakt. Of dat veel beter is dan iedereen met voorletters A t/m H weg te gooien betwijfel ik wel.

Overigens onder de streep zou ik de meeste ook wel aanraden om een motivatiebrief er bij te doen, waarbij je bij voorkeur net creatief genoeg bent dat het niet echt een standaard template is wat je hebt overgenomen. Niet omdat ik het nou zo zinvol vind, maar puur omdat je dus mensen hebt die je anders automatisch afwijzen. Zelfde reden dat ik ook met 'u' daarin zou aanspreken: De meeste maakt het geen drol uit of hebben liever je/jij, maar de eerste die over de zeik gaat omdat iemand hem/haar met 'u' aanspreekt wanneer diegene liever 'jij' hebt moet ik nog tegenkomen. Andersom zijn er genoeg.

Een motivatiebrief kan natuurlijk ook negatief werken, als jij schrijft dat je zo snel mogelijk van een developer positie naar management wil doorgroeien, dan kunnen ze daar niet op staan te wachten als ze een developer zoeken en geen manager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb nu 3x zelf betrokken mogen zijn bij een werving van een directe collega, de sollicitaties zonder enige vorm van motivatie zijn vrijwel allemaal direct op de stapel "afwijzen" beland en ik heb daar absoluut geen spijt van.

Als je niet eens de moeite wil nemen te motiveren waarom je solliciteert, mag je je geluk lekker ergens anders proberen maar hoef ik je niet als collega. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Het hangt erg van de functie af, is het écht leuk, dan doe ik wel een goeie poging om mijn interesse en evt. zelfs enthousiasme schriftelijk over te brengen :)

Het is ook dé kans toe te lichten welke aspecten van de functie je aanspreken, en waarom je best bereid zou zijn minpunten zoals een langere reistijd (ik noem maar wat) op de koop toe te nemen.

Dit soort dingen zijn ook prima mondeling over te brengen bij een eerste kennismaking, maar "tegenwoordig" (Opa vertelt :P) moet het snel-snel-makkelijk-makkelijk en is de concurrentie voor een openstaande functie vele malen groter vanwege het internet en het daarbij behorende bereik.

25 jaar geleden stond een vacature bijvoorbeeld alleen in een lokale krant, en mensen uit een nabij gelegen plaats wisten bij wijze van spreken dus niet eens van het bestaan.
Nu kan iemand in Groningen zien dat ze in Roermond iemand zoeken.

Is de sollicitatie voor een 13-in-een-dozijn-baantje "omdat je even niks anders hebt", dan kost het mij trouwens erg veel moeite om meer neer te pennen dan "Geld?" bij het kopje motivatie ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:19:
Ik heb nu 3x zelf betrokken mogen zijn bij een werving van een directe collega, de sollicitaties zonder enige vorm van motivatie zijn vrijwel allemaal direct op de stapel "afwijzen" beland en ik heb daar absoluut geen spijt van.

Als je niet eens de moeite wil nemen te motiveren waarom je solliciteert, mag je je geluk lekker ergens anders proberen maar hoef ik je niet als collega. :)
Het scheelt dat die waarschijnlijk niet ergens willen werken waar jij nog geen eens de moeite wil nemen om een CV door te lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:43:
[...]
Het scheelt dat die waarschijnlijk niet ergens willen werken waar jij nog geen eens de moeite wil nemen om een CV door te lezen.
Oh, ik heb zeker ook alle CV's doorgenomen om te kijken of het CV de moeite waard was ook zonder brief uit te nodigen, maar het is wel een heel dikke vette -1 en guess what, eigenlijk altijd dat iemand te lui was een brief te schrijven, was het CV ook niet dusdanig aansprekend dat diegene de moeite waard was uit te nodigen.

Sowieso, in een baan waar je meer moet doen dan autistisch in een hoekje zitten nerden, is het op zijn minst slim te laten zien dat je ook op papier enige communicatieve vaardigheden hebt.

Geen brief komt op mij buitengewoon lui en ongeïnteresseerd over. Niet bepaald de 1e indruk die je wil maken bij een potentiële nieuwe werkgever tenzij het je *bedoeling* is afgewezen te worden. (Want dan heb je je sollicitatie activiteit voor die week weer kunnen afstrepen voor het UWV.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mooi, maar hoe zag de vacature tekst er uit?

Want gemiddelde vacature tekst is tegenwoordig een brief niet waard.
Als ik de teksten doorlees van onze eigen organisatie haal ik zelfs als ik weet welke functie het betreft soms de inhoud van de baan er niet uit.

Beetje CV kan toch ook stukje van jezelf in kwijt? Ik zie tegenwoordig best wel vaak CVs met een stukje over de persoonlijkheid.

Met een verzorgde opmaak en nieuw voor mij (maar ben best wel lang uit de werkzoekende kant afgelopen 10 jaar alleen maar intern gesolliciteerd) een profielfoto, dat met stukje motivatie wat men zoekt in een baan heeft me meer info dan "ik heb met interesse kennis genomen van de vacature op...bla bla".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:53:
[...]

Oh, ik heb zeker ook alle CV's doorgenomen om te kijken of het CV de moeite waard was ook zonder brief uit te nodigen, maar het is wel een heel dikke vette -1 en guess what, eigenlijk altijd dat iemand te lui was een brief te schrijven, was het CV ook niet dusdanig aansprekend dat diegene de moeite waard was uit te nodigen.

Sowieso, in een baan waar je meer moet doen dan autistisch in een hoekje zitten nerden, is het op zijn minst slim te laten zien dat je ook op papier enige communicatieve vaardigheden hebt.

Geen brief komt op mij buitengewoon lui en ongeïnteresseerd over. Niet bepaald de 1e indruk die je wil maken bij een potentiële nieuwe werkgever tenzij het je *bedoeling* is afgewezen te worden. (Want dan heb je je sollicitatie activiteit voor die week weer kunnen afstrepen voor het UWV.)
Wat ik anderen willen zeggen, is dat dit jouw kader is waarbinnen je werkt. Mogelijk als je daarbuiten treedt dan zie je wat voor mens er achter een lijst met ervaring schuilt. Jij noemt het meteen 'autistisch in een hoekje zitten nerden', hè, fijn voor autisten, maar daarmee geef je eigen beperkte, vooringenomen view eigenlijk al wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Barrycade schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:01:
Mooi, maar hoe zag de vacature tekst er uit?

Want gemiddelde vacature tekst is tegenwoordig een brief niet waard.
Als ik de teksten doorlees van onze eigen organisatie haal ik zelfs als ik weet welke functie het betreft soms de inhoud van de baan er niet uit.
Dat mag geen excuus zijn vind ik. Als de vacaturetekst te algemeen is en je niet aan spreekt, solliciteer je niet.

Doe het goed, of doe het niet.
Beetje CV kan toch ook stukje van jezelf in kwijt? Ik zie tegenwoordig best wel vaak CVs met een stukje over de persoonlijkheid.
Ik vind dat een CV daar in principe niet voor bedoeld is, net zoals dat ik vind dat je geen CV per vacature moet schrijven. Dat is niet te doen. In principe moet je LinkedIn kunnen exporteren en af kunnen geven. Dát is je CV, waarom je ergens wil werken en solliciteert voor een baan, dat stop je in je motivatiebrief.
Met een verzorgde opmaak en nieuw voor mij (maar ben best wel lang uit de werkzoekende kant afgelopen 10 jaar alleen maar intern gesolliciteerd) een profielfoto, dat met stukje motivatie wat men zoekt in een baan heeft me meer info dan "ik heb met interesse kennis genomen van de vacature op...bla bla".
Ik zie een motivatiebrief juist als én een goede introductie over jezelf én een verhaaltje over waarom je solliciteert. Je moet er vind ik vanuit gaan dat je brief en CV alles is dat je potentiële werkgever van je ziet. Zet je daar geen goed verhaal neer, lig je er af.
pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:02:
[...]
Wat ik anderen willen zeggen, is dat dit jouw kader is waarbinnen je werkt. Mogelijk als je daarbuiten treedt dan zie je wat voor mens er achter een lijst met ervaring schuilt. Jij noemt het meteen 'autistisch in een hoekje zitten nerden', hè, fijn voor autisten, maar daarmee geef je eigen beperkte, vooringenomen view eigenlijk al wel aan.
Ervaring is belangrijk, dus een brief zonder CV heeft ook niet zo veel nut. Maar een CV zonder brief, nee, ik begrijp niet waarom mensen dan uberhaupt enige kans maken *tenzij* via het meer informele cirquit ergens terecht gekomen.

Zoals gezegd, ik vind het buitengewoon lui en ongeïnteresseerd overkomen. Waarom zou een werkgever iemand aannemen die niet eens de moeite wil doen een goede eerste indruk te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:02:
[...]

Als jij voor een vacature in aanmerking wilt komen waarin je moet kunnen communiceren (zoals unezra het benoemt), en je kunt/wilt niet eens een briefje extra schrijven, tja, dan vind ik het niet zo raar dat een recruiter gauw "Next!" roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 21:04

Zenix

BOE!

Ik schrijf wel een motivatiebrief, als dat is aangegeven in de vacature.
Gezien de hoeveelheid berichten die ik krijg via Linkedin, hoef ik de komende jaren geen motivatiebrieven meer te schrijven.

Met een motivatiebrief kan je wel onderscheid maken als je gaat solliciteren. Dan moet je wel een 'leuke' brief maken, niet zo'n standaard motivatiebrief, maar probeer een beetje origineel te zijn met een beetje humor.. Dan zijn ook eigenschappen die gewaardeerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Ja, dat deed ik altijd. Het lijkt me ook logisch. Je wilt toch aangeven waarom je denkt voor die specifieke functie in aanmerking te komen. Je cv geeft enkel aan wat je allemaal gedaan hebt, niet wat je leuk vindt om te doen en wat je sterke punten zijn.
Het was deels knip en plakwerk. Ik reageerde toch vooral op functies die me leuk en/of interessant leken en die bij mijn kwaliteiten aansluiten. Dan zul je een omschrijving van bepaalde sterke punten wel eens hergebruiken. Maar de totale brief probeer je toch wel op dat specifieke bedrijf te richten.
Zonder korte motivatie, en dat hoeft dus echt geen lang epistel te zijn, komt iemand wat mij betreft onderop de stapel. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik die persoon aan zou nemen. Het komt op mij arrogant over als je niet eens de moeite neemt iets toe te lichten.
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:10:
[...]
Ik vind dat een CV daar in principe niet voor bedoeld is, net zoals dat ik vind dat je geen CV per vacature moet schrijven.
Dat dus. Ik had, toen ik nog echt aan het zoeken was, overigens wel twee CV's, elk met een nadruk op een bepaalde richting waarin ik wilde gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 14-04-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Iva_Bigone schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:11:
[...]
Als jij voor een vacature in aanmerking wilt komen waarin je moet kunnen communiceren (zoals unezra het benoemt), en je kunt/wilt niet eens een briefje extra schrijven, tja, dan vind ik het niet zo raar dat een recruiter gauw "Next!" roept.
Ik denk dat het voor heel veel functies belangrijk is dat je op zijn minst een beetje kunt communiceren en je sollicitatiebrief is zo'n beetje de enige manier wanneer je niet via een videoboodschap of telefoongesprek solliciteert.

Zo'n beetje iedereen werkt in een team, niet kunnen communiceren is buitengewoon onhandig.

Daarbij, er spreekt een stuk motivatie uit. Je doet moeite. Domweg je CV ergens neer kwakken komt voor mij nogal over als either arrogant, lui of geen zin want verplicht solliciteren.
Zenix schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:14:
Ik schrijf wel een motivatiebrief, als dat is aangegeven in de vacature.
Gezien de hoeveelheid berichten die ik krijg via Linkedin, hoef ik de komende jaren geen motivatiebrieven meer te schrijven.

Met een motivatiebrief kan je wel onderscheid maken als je gaat solliciteren. Dan moet je wel een 'leuke' brief maken, niet zo'n standaard motivatiebrief, maar probeer een beetje origineel te zijn met een beetje humor.. Dan zijn ook eigenschappen die gewaardeerd worden.
De brief moet vooral toegespitst zijn op de organisatie waar je werkt en de indruk die je wil wekken. Een frivole brief vol humor in een organisatie waar dat geen kernwaarden zijn, kan je een afwijzing opleveren. Aan de andere kant vind ik dat je door schrijfstijl, ook meteen wat van jezelf kunt laten zien. Daarop kun je afgewezen worden. Prima. Dan pas je hoogstwaarschijnlijk niet bij het bedrijf. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:10:
[...]

Dat mag geen excuus zijn vind ik. Als de vacaturetekst te algemeen is en je niet aan spreekt, solliciteer je niet.

Doe het goed, of doe het niet.

[...]

Ik vind dat een CV daar in principe niet voor bedoeld is, net zoals dat ik vind dat je geen CV per vacature moet schrijven. Dat is niet te doen. In principe moet je LinkedIn kunnen exporteren en af kunnen geven. Dát is je CV, waarom je ergens wil werken en solliciteert voor een baan, dat stop je in je motivatiebrief.

[...]

Ik zie een motivatiebrief juist als én een goede introductie over jezelf én een verhaaltje over waarom je solliciteert. Je moet er vind ik vanuit gaan dat je brief en CV alles is dat je potentiële werkgever van je ziet. Zet je daar geen goed verhaal neer, lig je er af.

[...]

Ervaring is belangrijk, dus een brief zonder CV heeft ook niet zo veel nut. Maar een CV zonder brief, nee, ik begrijp niet waarom mensen dan uberhaupt enige kans maken *tenzij* via het meer informele cirquit ergens terecht gekomen.

Zoals gezegd, ik vind het buitengewoon lui en ongeïnteresseerd overkomen. Waarom zou een werkgever iemand aannemen die niet eens de moeite wil doen een goede eerste indruk te maken?
toon volledige bericht
Gezien ik nog steeds geen antwoord van andere erop heb gekregen, maar voor een derde keer gaan: Wat heb jij nu in motivatiebrieven gelezen waardoor je diegene hebt uitgenodigd voor een gesprek, terwijl je dat anders niet had gedaan? (En dan dus even los ervan dat je ze lui vindt als ze geen brief erbij hebben, maar gewoon wat voor een dingen lees je erin die het verschil maken).
Zover mij bekend werk jij gewoon bij een random MKB bedrijf. Niks mis mee hoor, is mooi als het een prettige werksfeer enzo heeft. Maar er groeien weinig kindjes op met de droom om ook bij een random MKB bedrijf te gaan werken later, dus ik vraag me af wat voor een geweldige lulverhalen ze erin zetten waarom ze nu echt bij jou willen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:03:
[...]
Gezien ik nog steeds geen antwoord van andere erop heb gekregen, maar voor een derde keer gaan: Wat heb jij nu in motivatiebrieven gelezen waardoor je diegene hebt uitgenodigd voor een gesprek, terwijl je dat anders niet had gedaan? (En dan dus even los ervan dat je ze lui vindt als ze geen brief erbij hebben, maar gewoon wat voor een dingen lees je erin die het verschil maken).
De laatste ronde is dik 2 jaar geleden. Ik weet uit mijn hoofd echt niet meer wat ik nu precies heb gelezen dat mij over de streep trok iemand uit te nodigen.In 3 rondes waren het meer dan 100 brieven en CV's die ik heb beoordeeld, als het er geen 150 waren.
Zover mij bekend werk jij gewoon bij een random MKB bedrijf. Niks mis mee hoor, is mooi als het een prettige werksfeer enzo heeft. Maar er groeien weinig kindjes op met de droom om ook bij een random MKB bedrijf te gaan werken later, dus ik vraag me af wat voor een geweldige lulverhalen ze erin zetten waarom ze nu echt bij jou willen werken.
Dat snap ik dus niet. De onderschatting van en negatieve verhalen over het MKB. Alsof ICT in het MKB makkelijker is dan ICT in een grote organisatie. Het is vooral totaal anders. De uitdagingen zijn anders. Niet noodzakelijkerwijs minder.

Dus waarom zou iemand niet *juist* een carriere in het MKB willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:12:
[...]

De laatste ronde is dik 2 jaar geleden. Ik weet uit mijn hoofd echt niet meer wat ik nu precies heb gelezen dat mij over de streep trok iemand uit te nodigen.In 3 rondes waren het meer dan 100 brieven en CV's die ik heb beoordeeld, als het er geen 150 waren.

[...]

Dat snap ik dus niet. De onderschatting van en negatieve verhalen over het MKB. Alsof ICT in het MKB makkelijker is dan ICT in een grote organisatie. Het is vooral totaal anders. De uitdagingen zijn anders. Niet noodzakelijkerwijs minder.

Het was toch zo overtuigend en belangrijk, en diegene werkt nu nog bij jullie bedrijf, of tot voor kort, en je weet nu al van hem/haar niet meer wat hij schreef, in zijn door jou zo op waarde geschatte brief?

Niemand heeft het over onderschatting en negatieve verhalen. De meeste mensen willen gewoon werken in hun ervaring en doen wat ze leuk vinden, is wat erachter zit, waar dan ook. MKB of niet heeft er weinig mee te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

[...]

Ik schrijf toch expliciet erbij dat er niks mis mee is? Het gaat mij er niet om dat het een random MKB bedrijf is, het had ook een random multinational kunnen zijn. Feit is, er zijn ongeveer een half miljoen MKB bedrijven in Nederland. En ja, ik heb de ZZP'ers er al af gehaald om op dat getal te komen. En dan moet ik echt een motivatiebrief maken dat van die half miljoen MKB bedrijven ik nou echt heel graag specifiek bij dat ene bedrijfje waar jij werkt wil werken? (Als ik bij jullie solliciteer). Dat geloof je toch zelf niet?

Een eerlijke motivatie is: Heb geld nodig, ziet er niet verkeerd uit, en afstand valt mee. Ik denk alleen niet dat je daarmee heel ver komt.

[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 14-04-2019 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:19:
[...]

Het was toch zo overtuigend en belangrijk, en diegene werkt nu nog bij jullie bedrijf, of tot voor kort, en je weet nu al van hem/haar niet meer wat hij schreef, in zijn door jou zo op waarde geschatte brief?
Het lijkt wel of jij je persoonlijk aangevallen voelt of zo :X Alsof jij nog precies zou weten wat je exact - en per brief - voelde of dacht bij 100-150 verschillende brieven die je twee jaar geleden zou hebben gelezen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:07:
Van een CV wordt over het algemeen ook alleen de eerste pagina gelezen. Dus de meeste interessante informatie kun je het beste daarop zetten. Een motivatiebrief wordt ook nauwelijks meer gelezen. Recruiters scannen vooral de CV op trefwoorden en proberen op basis daarvan matches te maken. Ook bedrijven kijken vooral naar de CV, omdat daarin gewoon heel snel is op te maken of je als potentiele werknemer genoeg competenties hebt, denk dan aan opleiding en certificaten, bijvoorbeeld.

Bij het bedrijf waar ik nu werk en een aantal werkgevers daarvoor, was een motivatiebrief ook niet per se nodig. Die bedrijven kregen liever een indruk van me aan de hand van het kennismakingsgesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Sissors schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:03:
[...]

Waarom zo negatief over het MKB? De meeste mensen willen gewoon een interessante baan met leuke projecten, een goede sfeer en een voldoende salaris. Waarom zou dat niet bij het MKB kunnen? Of waarom niet juist bij het MKB? Ik heb wel eens verhalen gehoord over een aantal gerenommeerde bedrijven uit mijn vakgebied (ingenieursbureau's / bouwconstructies) en daar word je ook niet altijd vrolijk van. Concurrentie tussen afdelingen, projectmanagers zonder enige begrip voor het feit dat een werknemer af en toe ook thuis afspraken heeft: daar zou ik zo weer weg willen.

En als ik als directeur van een MKB bedrijf iemand zou aannemen dan zou ik dus graag van een werknemer willen horen wat hij denkt bij mijn bedrijf te kunnen vinden. Werknemers die alleen maar op de naam van een bedrijf afkomen zou ik ook als directeur van een grote bekende organisatie kunnen missen als kiespijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:19:
[...]
Klopt. :)
Diegene die we uiteindelijk hebben aangenomen kende ik via het informele cirquit.

Ik weet wel dat ooit iemand in zijn brief heeft aangegeven een Christelijke overtuiging te hebben. Nu heb ik daar niets mee, maar het feit dat iemand het er in zette intrigeerde me wel. Dus uitgenodigd. (En uiteindelijk aangenomen.)
Niemand heeft het over onderschatting en negatieve verhalen. De meeste mensen willen gewoon werken in hun ervaring en doen wat ze leuk vinden, is wat erachter zit, waar dan ook. MKB of niet heeft er weinig mee te maken.
Er word hier op Tweakers niet zelden laatdunkend gepraat over het MKB en uit de tekst van @Sissors meende ik op te maken dat ook hij negatief denkt over het MKB. Dat hele MKB word er opeens met de haren bijgesleept, terwijl het daar niet over ging.
Sissors schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:20:
[...]
Ik schrijf toch expliciet erbij dat er niks mis mee is? Het gaat mij er niet om dat het een random MKB bedrijf is, het had ook een random multinational kunnen zijn.
Het komt op mij mogelijk anders over dan je het bedoelt. :)
Feit is, er zijn ongeveer een half miljoen MKB bedrijven in Nederland. En ja, ik heb de ZZP'ers er al af gehaald om op dat getal te komen. En dan moet ik echt een motivatiebrief maken dat van die half miljoen MKB bedrijven ik nou echt heel graag specifiek bij dat ene bedrijfje waar jij werkt wil werken? (Als ik bij jullie solliciteer). Dat geloof je toch zelf niet?
Toch wel. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je mijn werkgever niet kent, zou je die kennen zou je kunnen afleiden dat we binnen ons segment, zeker iets bijzonders doen.

Natuurlijk, enerzijds is het "gewoon een van de -tig MKB's die NL rijk is", anderzijds is dat nu net *niet* wat we zijn. :) Uit de website is dat denk ik wel een beetje te halen en daar op inspelen, of tenminste iets over jezelf vertellen dat triggert helpt.

Niet alleen vertellen waarom je die functie wil en bij het bedrijf wil werken, maar ook iets over jezelf, wie je bent, wat je drijft. Dát triggert mij en kan je een uitnodiging en een baan opleveren. Ik geloof er nog altijd niet in dat ik uniek ben in mijn selectiecriteria en proces.
Een eerlijke motivatie is: Heb geld nodig, ziet er niet verkeerd uit, en afstand valt mee. Ik denk alleen niet dat je daarmee heel ver komt.
Klopt. Ik verwacht wel dat er meer in staat dan dat én dat je eerlijk bent.
Daan XVII schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:24:
[...]
Het lijkt wel of jij je persoonlijk aangevallen voelt of zo :X Alsof jij nog precies zou weten wat je exact - en per brief - voelde of dacht bij 100-150 verschillende brieven die je twee jaar geleden zou hebben gelezen. 8)7
Dat dus. :) Ik heb 3 sollicitatieprocedures gehad, de eerste was een jaar of 5 geleden, de laatste 2. Ik weet waar ik op heb gelet, ik weet een paar sollicitatiegesprekken nog en ik weet een detail uit de vorige ronde, maar ik weet écht niet meer wat ik in al die 150 brieven heb gezien en waarom ik bepaalde kandidaten wel of niet heb uitgenodigd.

Lijkt me ook onredelijk dat te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Daan XVII schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:24:
[...]

Je hoeft alleen maar die ene te onthouden volgens mij want die spring eruit. En ja ik ben wat fel op kwalificaties als lui en autist welke gewoon zonder pardon rondvliegen. Edit- sorry als ik wat te fel was.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 14-04-2019 15:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik snap de kriegeligheid van Sissors wel hoor. Je reageert altijd met een bepaalde stelligheid alsof je het dagelijks in je huidige werkomgeving meemaakt.

Na enig tegengas komt er nuance.

Ikzelf voer 10 tot 15 sollicitatie gesprekken uit per jaar. Jij komt tot 3 in 5 jaar.

Prima, maar blijkbaar is de praktijk tegenwoordig iets anders bij veel bedrijven. 5 jaar geleden was het nog normaal een brief te sturen / fax.

Als je dat nu bij ons doet verdwijnt je brief zeker, want post is bij ons zeldzaam aan het worden een fax komt meestal niet op de juiste plaats aan. Dus bij ons kan je of een pdf-je bijsluiten met je motivatie of in het veldje op onze portal.

Dus nogmaals, mooi als je een motivatie hebt, maar ik zit niet te wachten op andere zaken dan als toe aan een andere uitdaging, lijkt me een interessante functie/werkomgeving. Dus na het CV kijk ik even met een schuin oog naar de motivatie, maar dan alleen als het CV aanknopingspunten heeft om iemand uit te nodigen.

En gebruik ik de motivatie brief om wat ankers te hebben in het sollicitatiegesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

CH4OS schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:26:
[...]
Van een CV wordt over het algemeen ook alleen de eerste pagina gelezen. Dus de meeste interessante informatie kun je het beste daarop zetten. Een motivatiebrief wordt ook nauwelijks meer gelezen. Recruiters scannen vooral de CV op trefwoorden en proberen op basis daarvan matches te maken. Ook bedrijven kijken vooral naar de CV, omdat daarin gewoon heel snel is op te maken of je als potentiele werknemer genoeg competenties hebt, denk dan aan opleiding en certificaten, bijvoorbeeld.
Sommige bedrijven zullen eerst het CV bekijken en daarna iemands brief en voor sommige bedrijven en functies zal enkel een CV voldoende zijn, maar in mijn beleving zegt het veel te weinig over iemand.

Soms kan iemands CV minder goed aansluiten en kan het tóch een ideale kandidaat zijn. Wijs je die af omdat diegene een CV heeft dat niet perfect match? Nee. Zo iemand neemt de moeite een brief te schrijven en die lees je. Een goede brief kan een minder passend CV denk ik heel goed counteren.
Bij het bedrijf waar ik nu werk en een aantal werkgevers daarvoor, was een motivatiebrief ook niet per se nodig. Die bedrijven kregen liever een indruk van me aan de hand van het kennismakingsgesprek.
Kennismakingsgesprek is leuk, maar als ik 50 sollicitanten heb, ga ik er geen 50 uitnodigen. Dan nodig ik de 5, 6 uit waar ik het meest vertrouwen in heb. Een motivatiebrief maakt op dat moment het verschil.

50 sollicitanten is weinig, ik ken ook gevallen waar er 150 of meer sollicitanten waren. Ga je die allemaal uitnodigen? Nee. Dan selecteer je op een aantal zaken waaronder een goede motivatiebrief.
D-e-n schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:26:
[...]
Waarom zo negatief over het MKB? De meeste mensen willen gewoon een interessante baan met leuke projecten, een goede sfeer en een voldoende salaris. Waarom zou dat niet bij het MKB kunnen? Of waarom niet juist bij het MKB? Ik heb wel eens verhalen gehoord over een aantal gerenommeerde bedrijven uit mijn vakgebied (ingenieursbureau's / bouwconstructies) en daar word je ook niet altijd vrolijk van. Concurrentie tussen afdelingen, projectmanagers zonder enige begrip voor het feit dat een werknemer af en toe ook thuis afspraken heeft: daar zou ik zo weer weg willen.
Jup.
Grote organisaties hebben zeker hun voordelen, maar zijn niet zaligmakend.

Ik sluit niet uit dat ik ooit bij een groter bedrijf ga werken en om heel eerlijk te zijn, de groei bij mijn huidige werkgever is er waarschijnlijk over 1,5 jaar zo'n beetje uit dus ik ben aan het nadenken over de toekomst. Meer dan ooit, sluit ik niet uit dat ik dán juist bij een grotere organisatie ga solliciteren.

(Ik ben bezig met een project dat ik af wil maken, als dat af is, kijk ik verder. Dat weet ook mijn manager. Sterker nog, ik hoop dat hij samen met mij wil nadenken wat er bij me past en zich wil inzetten voor een logisch vervolg voor mij. Vandaar dat ik dit ook publiek durf te zeggen, het is allang geen geheim meer binnen de organisatie.)
En als ik als directeur van een MKB bedrijf iemand zou aannemen dan zou ik dus graag van een werknemer willen horen wat hij denkt bij mijn bedrijf te kunnen vinden. Werknemers die alleen maar op de naam van een bedrijf afkomen zou ik ook als directeur van een grote bekende organisatie kunnen missen als kiespijn.
Juist. Same here. We zijn dochteronderneming van een grotere organisatie. Leuk, maar als dát de reden is waarom je bij ons wil komen werken zou ik daar persoonlijk niet heel enthousiast van worden. Je moet bij ons willen werken, niet stiekem in no-time willen solliciteren bij onze moedermaatschappij.

Ik denk dat we een heel leuke en interessante ICT omgeving hebben (nog wel), denk ook dat het bedrijf interessant is. Dáár moet je op af komen. Niet op de naam van onze moeder.
pennywiser schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:32:
[...]
Je hoeft alleen maar die ene te onthouden volgens mij want die spring eruit. En ja ik ben wat fel op kwalificaties als lui en autist welke gewoon zonder pardon rondvliegen. Edit- sorry als ik wat te fel was.
Zie een stukje omhoog. :) Maar ik denk dat ik alles bij elkaar een stuk of 20, 25 kandidaten op gesprek heb gehad die allemaal zijn uitgenodig op basis van een aanwezige motivatiebrief en passend CV.

Of al die motivatiebrieven heel interessant waren? Denk het niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:26:
[...]

En als je nu zes minuten terug zou lezen dan zou je weten dat ik niks negatiefs had over het MKB en dat er ook specifiek bij had geschreven.
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:30:
[...]

Diegene die we uiteindelijk hebben aangenomen kende ik via het informele cirquit.

Ik weet wel dat ooit iemand in zijn brief heeft aangegeven een Christelijke overtuiging te hebben. Nu heb ik daar niets mee, maar het feit dat iemand het er in zette intrigeerde me wel. Dus uitgenodigd. (En uiteindelijk aangenomen.)
Van alle idiote redenen om iemand uit te nodigen is deze wel het idiootst. Sorry hoor, maar je gaat dus iemand uitnodigen voor een baan omdat je zijn geloofsovertuiging wel grappig vindt?
Er word hier op Tweakers niet zelden laatdunkend gepraat over het MKB en uit de tekst van @Sissors meende ik op te maken dat ook hij negatief denkt over het MKB. Dat hele MKB word er opeens met de haren bijgesleept, terwijl het daar niet over ging.
Het is simpelweg een feit dat je bij het MKB werkt. Dat jij daar een discussie over wilde starten is niet echt mijn probleem...
En de rest is dus gemiddeld genomen gewoon tussen niet relevant en onzin in. Het hele idee bijvoorbeeld om überhaupt je geloofsovertuiging in een motivatiebrief te zetten gaat er bij mij al echt niet in. Ik kan weinig andere dingen bedenken die nog minder relevant zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Sissors op 14-04-2019 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Sissors
De bewuste post komt over als minachting van het MKB. Misschien bedoel je dat niet maar zo leest het wel. Je lijkt alle MKB bedrijven op een oninteressante hoop de gooien terwijl elk bedrijf weer anders is. En wat betreft de motivatie : ook onbekende bedrijven willen gewoon gemotiveerde werknemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:49:
@Sissors
De bewuste post komt over als minachting van het MKB. Misschien bedoel je dat niet maar zo leest het wel. Je lijkt alle MKB bedrijven op een oninteressante hoop de gooien terwijl elk bedrijf weer anders is. En wat betreft de motivatie : ook onbekende bedrijven willen gewoon gemotiveerde werknemers.
Het punt is niet dat MKB bedrijven oninteressant zijn, het punt is dat er een half miljoen van zijn. Sommige zullen vast hele speciale dingen doen. Veruit de meeste zijn gewoon random website makers voor andere MKB'ers. Of een klein bouw bedrijf wat toch een parttime administratief medewerker nodig heeft. Of een makelaarskantoor die een receptioniste/telefoniste zoekt. En zoals ik al schreef, daar kan je met heel veel plezier werken in een leuke omgeving (en ze zullen er ook zijn waar je echt niet wil werken). Het punt is alleen dat het niemand zijn jongensdroom is om ooit administratiefmedewerker bij een bouwbedrijf met 15 man te worden. En dus ook dat iedereen die in zijn motivatiebrief voor die functie schrijft dat het echt zijn droomfunctie is, simpelweg aan het liegen is.

En uiteraard, bij de gemiddelde multinational functie is het niet anders. Dat iemand echt heel graag bij ASML een technische functie wil hebben kan ik geloven. Dat iemand daar heel graag facilitair medewerker wil worden geloof ik weer wat minder. Ja, dat kan diegene willen, omdat zonder geld er geen hypotheek betaalt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

[...]
Alles leuk en aardig, maar wat jij MKB noemt (jouw eigen werkgever), is toch gewoon een werkmaatschappij van een beursgenoteerde onderneming? Dat is naar mijn (hele bescheiden) mening toch een wezenlijk verschil en afwijking van wat de meeste mensen onder een MKB verstaan.

Ben overigens zelf op het moment aan het switchen, dus ik lees met interesse mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:30:
[...]

[...]

[...]

Het komt op mij mogelijk anders over dan je het bedoelt. :)

[...]

Toch wel. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je mijn werkgever niet kent, zou je die kennen zou je kunnen afleiden dat we binnen ons segment, zeker iets bijzonders doen.

Natuurlijk, enerzijds is het "gewoon een van de -tig MKB's die NL rijk is", anderzijds is dat nu net *niet* wat we zijn. :) Uit de website is dat denk ik wel een beetje te halen en daar op inspelen, of tenminste iets over jezelf vertellen dat triggert helpt.

Niet alleen vertellen waarom je die functie wil en bij het bedrijf wil werken, maar ook iets over jezelf, wie je bent, wat je drijft. Dát triggert mij en kan je een uitnodiging en een baan opleveren. Ik geloof er nog altijd niet in dat ik uniek ben in mijn selectiecriteria en proces.

[...]

[...]

Dat dus. :) Ik heb 3 sollicitatieprocedures gehad, de eerste was een jaar of 5 geleden, de laatste 2. Ik weet waar ik op heb gelet, ik weet een paar sollicitatiegesprekken nog en ik weet een detail uit de vorige ronde, maar ik weet écht niet meer wat ik in al die 150 brieven heb gezien en waarom ik bepaalde kandidaten wel of niet heb uitgenodigd.

Lijkt me ook onredelijk dat te verwachten.
toon volledige bericht
Er is geen meerwaarde aan een motivatiebrief: die is heel makkelijk te schrijven voor een leugenaar, makkelijk voor iemand die zichzelf en het bedrijf niet goed kent, en ondoenelijk voor iemand die zich drukt maakt over de echte waarde van het bedrijf naar zijn persoon toe (want zo een persoon weet dat dingen vaak anders zijn als ze voorgespiegeld worden). Niet mee eens? Google haalt in zijn hele sollicitatieprocess sociopathen er niet uit.

Een CV is ook nikszeggend. Ik heb geen lange 20 jaar carriere van C# developer naar Architect bij MS, met bijverdiensten uit het schrijven van boeken en artikelen over .NET, en als kers op de taart de MVP award. Wat ik wel heb is hobby research om de fouten te vinden in wat dit soort mensen beweren en schrijven (en ja, die maken ze, met lastig te vinden fouten tot gevolg).

Sollicitaten afwijzen is buitenlanders, oudere mensen, lastige CV's, no-motivatiebrief enz. eruit knikkeren. Dat mag, want er is een grote crisis in het hele process. Het dan verantwoorden is gewoon achterlijk. Maatschappelijk moet dit op de kaart komen en opgelost worden.

Disclaimer: ik zit niet in de 40+ groep, niet in de buitenlandse groep, en ook ik ben bij bedrijven binnen gekomen door een leuke sollicitatiebrief te schrijven die nergens over ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Barrycade schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:40:
Ik snap de kriegeligheid van Sissors wel hoor. Je reageert altijd met een bepaalde stelligheid alsof je het dagelijks in je huidige werkomgeving meemaakt.

Na enig tegengas komt er nuance.

Ikzelf voer 10 tot 15 sollicitatie gesprekken uit per jaar. Jij komt tot 3 in 5 jaar.
Ik denk dat ik 20, 25 mensen heb geïnterviewd in 5 jaar.
Prima, maar blijkbaar is de praktijk tegenwoordig iets anders bij veel bedrijven. 5 jaar geleden was het nog normaal een brief te sturen / fax.

Als je dat nu bij ons doet verdwijnt je brief zeker, want post is bij ons zeldzaam aan het worden een fax komt meestal niet op de juiste plaats aan. Dus bij ons kan je of een pdf-je bijsluiten met je motivatie of in het veldje op onze portal.
Uhm, ik neem aan dat het duidelijk is dat ik met "sollicitatiebrief", niet een fysieke brief bedoel maar een motivatie in een email? Dát is een sollicitatiebrief anno 2019, geen met een ganzenveer geschreven brief die per postkoets naar de ontvanger getransporteerd word.
Dus nogmaals, mooi als je een motivatie hebt, maar ik zit niet te wachten op andere zaken dan als toe aan een andere uitdaging, lijkt me een interessante functie/werkomgeving. Dus na het CV kijk ik even met een schuin oog naar de motivatie, maar dan alleen als het CV aanknopingspunten heeft om iemand uit te nodigen.
Je wil niet weten waarom iemand op die functie en bij jullie bedrijf solliciteert en geen tipje van de sluier over wat iemand nog meer beweegt? Je leest niet tussen de regels door, let niet op schrijfstijl, op woordbeeld, etc.?

Er is zó veel meer uit een brief te halen dan enkel "ik wil bij jullie werken omdat".
En gebruik ik de motivatie brief om wat ankers te hebben in het sollicitatiegesprek.
Ook dat. :)
Sissors schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:45:
[...]
Van alle idiote redenen om iemand uit te nodigen is deze wel het idiootst. Sorry hoor, maar je gaat dus iemand uitnodigen voor een baan omdat je zijn geloofsovertuiging wel grappig vindt?
Waarom is dat idioot?
Iemand zet dat in zijn brief met reden, wil daar klaarblijkelijk iets mee zeggen.

Natuurlijk is dat niet de enige reden dat ik die persoon heb uitgenodigd, maar het was wel een +1 en diegenen met de meeste +1's heb ik uitgenodigd.

Ik zou in een motivatiebrief bijvoorbeeld mogelijk ook iets vertellen over mijn extracurriculaire activiteiten en ambities. Dit om ze alvast wat anchors te geven én te triggeren door te vragen, hun interesse te wekken, etc.

Ofwel, ik zou in mijn brief, precies dat doen wat ik van een kandidaat verwacht. :)
[...]
Het is simpelweg een feit dat je bij het MKB werkt. Dat jij daar een discussie over wilde starten is niet echt mijn probleem...
Ik wil daar helemaal geen discussie over starten, daarbij heb ik niet enkel bij het MKB ervaring en werk ik bij een MKB die onderdeel is van een veel grotere organisatie waar ik de nodige contacten mee heb. Je doet nu net of ik enkel verstand heb van hoe het er in het MKB aan toe gaat en dat doet mijn 23 jaar werkervaring en 41 jaar levenservaring geen recht.
[...]
En de rest is dus gemiddeld genomen gewoon tussen niet relevant en onzin in. Het hele idee bijvoorbeeld om überhaupt je geloofsovertuiging in een motivatiebrief te zetten gaat er bij mij al echt niet in. Ik kan weinig andere dingen bedenken die nog minder relevant zijn.
Ik vind het niet relevant, maar áls iemand dat er in zet, triggert dat zeker. Dus wil ik in zo'n geval weten wat er achter zit. Het kan net de +1 zijn die maakt dat ik iemand op gesprek wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 567735 schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:58:
[...]
Alles leuk en aardig, maar wat jij MKB noemt (jouw eigen werkgever), is toch gewoon een werkmaatschappij van een beursgenoteerde onderneming? Dat is naar mijn (hele bescheiden) mening toch een wezenlijk verschil en afwijking van wat de meeste mensen onder een MKB verstaan.

Ben overigens zelf op het moment aan het switchen, dus ik lees met interesse mee :)
We zijn een zelfstandige dochter. :)

Dus nee, geen werkmaatschappij van een beursgenoteerde onderneming. Onze totale ICT is 100% zelfstandig en ik ben daar samen met een collega verantwoordelijk voor. (Waarbij mijn verantwoordelijkheid iets groter is wegens langer werkzaam bij het bedrijf, senior functie en meer werkervaring.)

Het maakt wel dat mijn blikveld breder is dan enkel het MKB, ook heb ik hiervoor bij grotere organisaties gewerkt of gedetacheerd gezeten. Ook dat draagt bij aan een groter denkraam.
TweakerNummer schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:00:
[...]
Er is geen meerwaarde aan een motivatiebrief: die is heel makkelijk te schrijven voor een leugenaar, makkelijk voor iemand die zichzelf en het bedrijf niet goed kent, en ondoenelijk voor iemand die zich drukt maakt over de echte waarde van het bedrijf naar zijn persoon toe (want zo een persoon weet dat dingen vaak anders zijn als ze voorgespiegeld worden). Niet mee eens? Google haalt in zijn hele sollicitatieprocess sociopathen er niet uit.
Redelijke kans dat ze er dan alsnog in de 1e ronde door de mand vallen. Intuitie is een groot goed.
Een CV is ook nikszeggend. Ik heb geen lange 20 jaar carriere van C# developer naar Architect bij MS, met bijverdiensten uit het schrijven van boeken en artikelen over .NET, en als kers op de taart de MVP award. Wat ik wel heb is hobby research om de fouten te vinden in wat dit soort mensen beweren en schrijven (en ja, die maken ze, met lastig te vinden fouten tot gevolg).
Hoe wil je dán dat bedrijven je beoordelen? Een brief en CV is alles wat je hebt.
Sollicitaten afwijzen is buitenlanders, oudere mensen, lastige CV's, no-motivatiebrief enz. eruit knikkeren. Dat mag, want er is een grote crisis in het hele process. Het dan verantwoorden is gewoon achterlijk. Maatschappelijk moet dit op de kaart komen en opgelost worden.
Het mag volgens de wet helemaal niet. Je mag niet discrimineren, niet op leeftijd, niet op komaf, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:07:
[...]

Waarom is dat idioot?
Iemand zet dat in zijn brief met reden, wil daar klaarblijkelijk iets mee zeggen.
En dat lijkt mij een goede reden om iemand af te wijzen. Niet echt het doel van je motivatiebrief :P. En nee, niet omdat hij Christelijk is, maar omdat hij zoiets compleet irrelevants bij een sollicitatie duidelijk wil melden. Voor je het weet worden er bijbels achtergelaten in de koffieruimte...
En tja, hobbies, die heb ik ook op mijn CV staan omdat het nou eenmaal schijnt te horen, maar is het relevant? Nee totaal niet. Ja, als je schrijft dat je groot Ajax fan ben, en degene die je CV leest is dat ook, zal dat vast een plus punt zijn. Is hij PSV fan dan weer wat minder. Maar relevant is het totaal niet.
[...]

Ik wil daar helemaal geen discussie over starten, daarbij heb ik niet enkel bij het MKB ervaring en werk ik bij een MKB die onderdeel is van een veel grotere organisatie waar ik de nodige contacten mee heb. Je doet nu net of ik enkel verstand heb van hoe het er in het MKB aan toe gaat en dat doet mijn 23 jaar werkervaring en 41 jaar levenservaring geen recht.
Hebben alle MKB medewerkers zo'n calimero syndroom? Het enige dat ik heb geschreven is dat je bij een MKB bedrijf werkt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:56:
[...]

Het punt is alleen dat het niemand zijn jongensdroom is om ooit administratiefmedewerker bij een bouwbedrijf met 15 man te worden. En dus ook dat iedereen die in zijn motivatiebrief voor die functie schrijft dat het echt zijn droomfunctie is, simpelweg aan het liegen is.
Je verzint er nu van alles bij. Waarom zou iemand die nu bij een multinational werkt, en solliciteert bij een "random MKB", niet in zijn motivatiebrief kunnen vertellen dat hij liever bij een kleiner bedrijf werkt waar je al je collega's persoonlijk kent en je geen nummertje bent? Daarmee laat je zien dat jij een bewuste keuze hebt gemaakt om op die vacature bij dat (type) bedrijf te schrijven en niet zomaar je CV naar random bedrijven stuurt op zoek naar eentje die net € 100 p/m meer betaalt. Kan net het verschil maken tussen een uitnodiging voor een gesprek en een plekje onderaan de stapel.

Hetzelfde geldt voor iemand die nu bij een beursgenoteerde onderneming werkt en solliciteert bij een (semi) overheid of een stichting. Misschien doe je dat niet alleen omdat ze daar een goed betaalde baan aanbieden maar omdat je graag voor het algemene nut werkt en niet alleen voor de winst van de aandeelhouders.
Pagina: 1 2 3 Laatste