Meerderen, blijkt al uit het feit dat er al meerdere keren mensen een topic hebben aangemaakt omdat ze het woord niet kennen. Is dat genoeg reden om er iets aan te doen? Ik vind van wel, maar uiteindelijk ga ik er niet over.
Verder is het wel een beetje wat anderen ook zeggen: wij verwachten niet dat Belgische websites hun taalgebruik aan gaan passen naar onze maatstaven, dus waarom zouden wij Nederlandse websites (in dit geval Tweakers) aan gaan passen naar Belgische maatstaven?
Ik vind dit stuk best frappant vanwege een aantal redenen.
Ten eerste laat dit precies zien waarom veel reacties van Nederlanders hier het proberen te verdedigen: Tweakers wordt gezien als "wij Nederlandse websites". Tweakers is niet van ons. Tweakers is van Tweakers, en het komt toevallig uit ons land. Maar blijkbaar reageren meerdere mensen hier vanuit de gedachte dat er aan iets gezeten wordt wat 'van hun' is.
Ten tweede: wij verwachten van Belgische websites niet dat ze veranderen, omdat wij misschien niet op Belgische websites komen

Als jij dagelijks op een Belgische website zou komen, die jou ook graag als bezoeker ziet, en er staan soms woorden op die jij niet begrijpt, vind je het dan echt ondenkbaar om een keer de vraag te stellen of daar rekening mee gehouden kan worden? (En dan heb ik het natuurlijk niet over een website die duidelijk alleen gericht is op Vlamingen, zoals een nieuwssite over België. Maar een vergelijkbare site als Tweakers die over heel de wereld vertelt, in de Nederlandse taal.)
Het is sowieso slechts een verzoek van de topicstarter, hè. En het is aan Tweakers om er iets mee te doen, of niet. En ik denk dat Tweakers er goed aan doet om het in ieder geval te overwegen (mede doordat ik het een ontiegelijk non-issue vind om geen 'ton' te gebruiken).
[
Voor 6% gewijzigd door
Hahn op 13-04-2019 14:54
]
The devil is in the details.