Rotte glaslatten kun je natuurlijk nog wel vervangen zonder het hele kozijn mee te nemen. Kan wel zijn dat het bij elke spijker doorgerot is een eind het kozijn in.
Bij kaalmaken met brander / hetelucht oppassen dat je ruit niet breekt.
Die bouwkundige keuringen... ach. Stoppenkast zonder aardlekschakelaar zetten ze ook nog onder "mooi uitgebreide kast met 8 groepen, geen actie nodig".
Als ik die keurder was had ik bij ventielatie opgemerkt dat die box antiek is en met redelijke TVT vervangen kan worden door een gelijkstroom exemplaar.
Altijd als ik een makelaar om details vraag, bijvoorbeeld bij een huis uit 1969 of er ooit wat aan isolatie was verbeterd; "Dan kunt u een bouwkundige keuring laten uitvoeren" als antwoord. Maar in die rapportjes komt dat helemaal niet terug... Die makelaars zelf zijn zelfs nog te laf om plafondhoogtes te vermelden. Dat is ook zo'n dingetje; er mag bij die rapporten over jaren '90 / '00 panden gewoon een gele driehoek in;
"Let op; 2,4m plafond hoogte. Risico op ernstige claustrofobische stoornissen. Brengt uw hoofd en handen ernstige schade toe indien u wat langer bent."
En als ik hier op de medetweakers mag geloven heb je toch niks aan zo'n bouwkundige keuring, want een gebrek is linksom of rechtsom volgens hen toch nooit de schuld van de verkoper.
Dat ik ergens een kitvoeg moet vervangen kan ik zelf ook wel bedenken voor €400
Ik blijf het zeggen; de gemiddelde eBay pagina voor een plastic frutsel uit China van €9 heeft meer details dan de gemiddelde Funda pagina.
_JGC_ schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:00:
[...]
Condens. De kou is omdat je oud dubbelglas hebt, condens is omdat je warme vochtige lucht condenseert langs de randen en daar lekker gaat schimmelen. Komt overigens vnml door te weinig ventileren. Als je kunststof plaatst en niks aan je ventilatie doet kan je het uit de rubbers poetsen ipv uit de kitranden.
In plaats van nieuwe kozijnen kan je ook besluiten om glas te vervangen door HR++. Zou dit vooral doen in de woonkamer. Financieel haal je die investering er nooit uit, qua comfort is het verschil enorm.
Als je het comfort gelijk houdt kun je de thermostaat nog een stukje lager zetten en haal je het er waarschijnlijk wel uit. Sowieso hangt het terugverdienen er vanaf hoe warm je het stookt. En het wel of niet meetellen van opportuniteitskosten // kapitaalkosten telt ook fors door.
Maar qua condens; ja, aan de binnenkant. Daar krijg je geen houtrot aan de buitenkant van.
Ik heb geregeld condens op een HR++ ruit, gewoon omdat ik die deur niet in de rubbers trek. Ik mis daar namelijk een ventilatierooster. Af en toe een doekje er over en klaar.
[
Voor 37% gewijzigd door
kabeltjekabel op 07-04-2019 23:04
]