Ik heb een Hyundai Ioniq EV als voorloopauto gehad. Van die werd ik helemaal gestoord van de 'piepjes'. Als je ook maar een millimeter afweek van de streep ging hij piepen. Handjes los, ook zo. En je kon het wel uitzetten maar bij de eerste beste rit er na stond het weer aan. Is dat met de i40 ook zo? Ziet er verder wel uit als een knappe auto.TooTall_NL schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:50:
Hyundai i40, zelf 2.02m twee kids van 6 en 2 en gaat dikke prima. Ruimte zat achter mijn stoel voor een volwassene.
Tot nu toe betrouwbaar en heerlijk rustig.
1.6 competent genoeg, 2.0 als je automaat wilt of wat meer oempf...
Jouw zoektocht is die van mij van twee jaar geleden ik kon er niet omheen en vond het een prachtige wagen. Maar moet er wel bij aangeven dat wij altijd een voorkeur hebben voor hyundai/andere Aziatische merken.
Heb alleen geen idee wat hij mag trekken, maar volgens mij gaat dat best, mogelijk is dan wel de 2.0 interessanter voor je.
Succes!!!
@Diazepam

Ford Smax

Renault espace
En misschien wat boven je budget maar voor 28K kun je deze nieuw kopen:

Dat soort omgebouwde bestelbusjes zijn er ook van de bouwjaren 2014 tm 2018 natuurlijk. 2e hands zijn ze heel betaalbaar door de afschrijving. En de running kosten zijn heel laag voor de ruimte die krijgt. Wel is het rijgedrag vaak minder.

Ford Smax
Renault espace
En misschien wat boven je budget maar voor 28K kun je deze nieuw kopen:

Dat soort omgebouwde bestelbusjes zijn er ook van de bouwjaren 2014 tm 2018 natuurlijk. 2e hands zijn ze heel betaalbaar door de afschrijving. En de running kosten zijn heel laag voor de ruimte die krijgt. Wel is het rijgedrag vaak minder.
[ Voor 43% gewijzigd door 3x3 op 31-03-2019 00:10 ]
| live and give like no one else |
Geen piepjes hier hoor. Alleen als het glad kan zijn geeft ie een korte toon. En als de batterij van de sleutels bijna leeg zijn, maar das wel handig, die kan je zelf namelijk snel vervangen. 😎😁
De I40 van mij heeft deze zaken in ieder geval niet en ik ken de systemen ook niet die dat doen bij onze auto.
Het is wel zo dat wij een 2013 i40 rijden, mogelijk is dat bij nieuwere wel zo? Geen idee.
Enige puntje van kritiek, af en toe een kraakje uit dashboard bij koud weer.
Wij rijden zon 8000 km per jaar met de auto en met name de vakanties zijn voor de i40 😎😎
De I40 van mij heeft deze zaken in ieder geval niet en ik ken de systemen ook niet die dat doen bij onze auto.
Het is wel zo dat wij een 2013 i40 rijden, mogelijk is dat bij nieuwere wel zo? Geen idee.
Enige puntje van kritiek, af en toe een kraakje uit dashboard bij koud weer.
Wij rijden zon 8000 km per jaar met de auto en met name de vakanties zijn voor de i40 😎😎
Opel Crossland X, of anders een SUV uit de Peugeot- of Citroën-stal (Peugeot 2008, Citroën C4)?
[ Voor 16% gewijzigd door Alex) op 31-03-2019 00:05 ]
We are shaping the future
Die crossland X is echt een hele krappe auto van binnen. En ik ken veel mensen die rugklachten hebben van de Opel stoelen.Alex) schreef op zondag 31 maart 2019 @ 00:04:
Opel Crossland X, of anders een SUV uit de Peugeot- of Citroën-stal (Peugeot 2008, Citroën C4)?
Dat hangt ook wel van je voorkeuren af, en hoe de stoel is afgesteld. Ik rij zelf in een Mokka X, met de AGR-stoelen, en ik vind dat een heerlijke stoel. Ik kan er uren in rijden.
We are shaping the future
Ik heb op vakantie eens een grand scenic gehuurd. Was een prima auto.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Toyota RAV-4.Ik ben absoluut geen fan van het merk, maar volgens mij betaalbaar en vooral betrouwbaar met een handige openslaande deur. Misschien wel een andere stoel overwegen.
Je noemt geen getallen, maar een Volvo x70 serie valt zeker af?
Gejubeleerde stoelen en kunnen een heel stuk naar achteren: Autotrack
Ford Focus Wagon?
Volkswagen Passat Station?
De opties zijn nu een stuk magerder i.v.m. toevoegen trefwoord "trekhaak". Dat betekent niet dat er geen auto's zijn met trekhaak die nu buiten de scope vallen. De informatie is niet altijd even accuraat.
Gejubeleerde stoelen en kunnen een heel stuk naar achteren: Autotrack
Ford Focus Wagon?
Volkswagen Passat Station?
De opties zijn nu een stuk magerder i.v.m. toevoegen trefwoord "trekhaak". Dat betekent niet dat er geen auto's zijn met trekhaak die nu buiten de scope vallen. De informatie is niet altijd even accuraat.
[ Voor 49% gewijzigd door PcDealer op 31-03-2019 03:57 ]
@PcDealer Ik ben 1.94 en vind een Focus aan de krappe kant. Lijkt me niet een hele beste optie. Wel een goed onderstel meestal. De 2.0 145 pk versie is wqua bruikbaar vermogen om te huilen. Pas bij, in mijn ogen, veel te hoge toeren is het vermogen beschikbaar.
En ik zie je wijziging net voor een Volvo V40.... Over krap gesproken...
En ik zie je wijziging net voor een Volvo V40.... Over krap gesproken...
[ Voor 12% gewijzigd door BvZwolle op 31-03-2019 03:31 ]
Het zijn allemaal 1.0 Ecoboosts. Niemand zei iets over de 2.0. Daarbij weten wij niet wat je wensen op motorgebied is behalve zuinig en mogelijkheid tot trekken van een aanhanger. Dat kan ik ook met de Peugeot 206 1.6 van schoonpa.BvZwolle schreef op zondag 31 maart 2019 @ 03:29:
@PcDealer Ik ben 1.94 en vind een Focus aan de krappe kant. Lijkt me niet een hele beste optie. Wel een goed onderstel meestal. De 2.0 145 pk versie is wqua bruikbaar vermogen om te huilen. Pas bij, in mijn ogen, veel te hoge toeren is het vermogen beschikbaar.
Dat was niet de bedoeling.En ik zie je wijziging net voor een Volvo V40.... Over krap gesproken...
[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 31-03-2019 03:54 ]
Vanwege mijn lengte (1.92) kwam ik uit of op Opel (saai), of op een mazda. Dus een Mazda 6 of een CX5 voor je?
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Sommige auto’s die hier voorgesteld worden passen echt niet in het budget 
Ik zou gaan voor een Outlander Plugin hybrid:
- Lekker goedkoop rijden voor die korte ritjes
- 1500kg (ongeremd) trekken
- betrouwbare techniek (ook accu verhaal)
- 4x4
- automaat
- aardig ruim
- Genoeg keuze in modellen
- 1 nadeel, misschien genoegen nemen met een wat jonger facelift model met hogere kilometerstand. Maar met zulke jaarlijkse kilometers moet je denk ik niet druk maken om de kilometerstanden.
- 4x4
- automaat
- aardig ruim
- 1 nadeel, misschien genoegen nemen met een wat jonger facelift model met hogere kilometerstand. Maar met zulke jaarlijkse kilometers moet je denk ik niet druk maken om de kilometerstanden.
[ Voor 29% gewijzigd door Falcon op 31-03-2019 11:19 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Dit zijn allemaal kleinere auto's die niet voldoen aan de eisen van de TS, allemaal in de klasse Renault Captur. Daar kun je met je 2 meter niet zitten en je kinderen er vervolgens nog achter. Wij hebben het probleem al met de kinderstoel die we nog achterwaarts gebruiken in vergelijkbare klasse auto's, maar ik ben zelf 1.80.Alex) schreef op zondag 31 maart 2019 @ 00:04:
Mooie, grote auto: de Volkswagen Tiguan. Ik weet even niet of hij binnen budget is en hoe groot de oudere versie is, maar de nieuwere versie (die zal nog boven budget zijn) is ruim meer dan 600L en daarmee fors. Ook veel ruimte voor- en achterin doordat hij wat hoger zit.
Ik mis in de TS wel wat meer info, de Superb Combi is te duur: waar zit dit in? Verbruik, wegenbelasting, onderhoud? Heel relevant voor het advies. Via bijv. Autotrack kun je volgens mij zoeken op zowel bagageruimte (in L) als gewicht (in kg), dan moet je een heel eind komen denk ik omdat je het ook kan combineren met prijzen.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ford Tourneo Connect vanaf 2014 misschien?
Ruime wagen: wordt ook wel aangepast om als rolstoelauto dienst te doen, en dat is dan mét behoud van de 3-zits achterbank.
https://www.autoweek.nl/a...0-ecoboost-titanium-2014/
https://www.autoweek.nl/a...est-ford-tourneo-connect/
Ruime wagen: wordt ook wel aangepast om als rolstoelauto dienst te doen, en dat is dan mét behoud van de 3-zits achterbank.
https://www.autoweek.nl/a...0-ecoboost-titanium-2014/
https://www.autoweek.nl/a...est-ford-tourneo-connect/
[ Voor 13% gewijzigd door 3dfx op 31-03-2019 08:35 ]
Heb je de Peugeot 308 SW (T9) overwogen? Auto is relatief licht, de 1.2 PureTech 130 pk benzine rijdt redelijk zuinig en is een heerlijk soepel blok.
Een C4 Grand Picasso (of zoals ze tegenwoordig heten; Spacetourer) zijn anders bijzonder grote autos met meer dan zat laadruimte. Ik heb zelf een GP uit 2007 met 3 kinderen en ik heb tot nu toe nog geen 1 keer de skikoffer op het dak moeten zetten bij een vakantie omdat de achterbak heel veel ruimte heeft. En als bestuurder heb je ook nog zat ruimte (ik ben 1.86m)Arjan90 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:15:
[...]
Dit zijn allemaal kleinere auto's die niet voldoen aan de eisen van de TS, allemaal in de klasse Renault Captur. Daar kun je met je 2 meter niet zitten en je kinderen er vervolgens nog achter. Wij hebben het probleem al met de kinderstoel die we nog achterwaarts gebruiken in vergelijkbare klasse auto's, maar ik ben zelf 1.80.
Mooie, grote auto: de Volkswagen Tiguan. Ik weet even niet of hij binnen budget is en hoe groot de oudere versie is, maar de nieuwere versie (die zal nog boven budget zijn) is ruim meer dan 600L en daarmee fors. Ook veel ruimte voor- en achterin doordat hij wat hoger zit.
Ik mis in de TS wel wat meer info, de Superb Combi is te duur: waar zit dit in? Verbruik, wegenbelasting, onderhoud? Heel relevant voor het advies. Via bijv. Autotrack kun je volgens mij zoeken op zowel bagageruimte (in L) als gewicht (in kg), dan moet je een heel eind komen denk ik omdat je het ook kan combineren met prijzen.
Maar ik twijfel aan de eis van 'moet een goede trekker zijn'
Het eerste waar ik aan dacht, was een Superb, maar die heb je zelf al 
Beetje soortgelijk is een Insignia B, het nieuwe model vanaf 2017. Met een beetje zoeken kan je die al vinden onder de 25k:

https://www.autoscout24.n...ed-47a7-857d-fe4f9152f69e
Bovenkant van je budget, maar dan heb je wel een gigantische stationwagon van nog geen 2 jaar oud. Lel van een kofferbak, en ik kan uit ervaring vertellen dat ik meer dan genoeg ruimte het op de achterbank als ik achter mezelf zit (1m93). Wel vrij laag.

Een andere vaak onderschatte auto: Kia Carens
https://www.autoscout24.n...c3-44ca-8e55-5fd90d1b8998
In hetzelfde schuitje heb je dan ook een:
Mag het allemaal iets minder "sexy" zijn maar gewoon uitermate praktisch: Dacia Lodgy. Binnen het budget genoeg keuze, van een paar jaar oud, tot zelfs spik splinter nieuw in (imho) geinig uitziende Stepway uitvoering, en met LPG installatie dus lekker goedkoop rijden (zelfs met 10k km/jaar)

https://www.autoscout24.n...3c-4d62-ad70-30715ebbc78b
Beetje soortgelijk is een Insignia B, het nieuwe model vanaf 2017. Met een beetje zoeken kan je die al vinden onder de 25k:

https://www.autoscout24.n...ed-47a7-857d-fe4f9152f69e
Bovenkant van je budget, maar dan heb je wel een gigantische stationwagon van nog geen 2 jaar oud. Lel van een kofferbak, en ik kan uit ervaring vertellen dat ik meer dan genoeg ruimte het op de achterbank als ik achter mezelf zit (1m93). Wel vrij laag.

Een andere vaak onderschatte auto: Kia Carens
https://www.autoscout24.n...c3-44ca-8e55-5fd90d1b8998
In hetzelfde schuitje heb je dan ook een:
- Opel Zafira (valt al af zeg je)
- Renault Espace (4de generatie is wel erg krap qua hoofdruimte achterin)
- Citroen C4 (Grand) Picasso/SpaceTourer (laatste generatie valt tegen qua beenruimte imho)
- Ford C-Max (geen ervaring mee)
- Renault (Grand) Scenic (geen ervaring mee)
Mag het allemaal iets minder "sexy" zijn maar gewoon uitermate praktisch: Dacia Lodgy. Binnen het budget genoeg keuze, van een paar jaar oud, tot zelfs spik splinter nieuw in (imho) geinig uitziende Stepway uitvoering, en met LPG installatie dus lekker goedkoop rijden (zelfs met 10k km/jaar)

https://www.autoscout24.n...3c-4d62-ad70-30715ebbc78b
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ik ben van een superb station naar een Passat station gegaan. Ergocomfort stoellen zitten prima. Achterin wel minder beenruimte. Kofferbak is net zo groot. Heb je trouwens een Skoda kodiaq overwogen? Geen idee of je die in je budget kan vinden trouwens, maar minstens net zo ruim als de superb én lekker hoog!
Edit; laat maar, zie dat die beginnen bij +30K
Edit; laat maar, zie dat die beginnen bij +30K
[ Voor 7% gewijzigd door flo-rist op 31-03-2019 10:42 ]
Wij hebben een Zafira B met 2 kids van 6 jaar. Gaat prima en veel ruimte in de achterbak. De achterste twee stoelen zitten standaard in de kofferbak maar zijn te gebruiken om er een 7 zitter van te maken (zonder kofferbak, dat wel). Maar ben er best wel tevreden mee.
Betreft een 2.2 liter benzine verbruikt 1:10 ongeveer en rijd dezelfde km's als jij doet. Ook voor vakantie etc.
Betreft een 2.2 liter benzine verbruikt 1:10 ongeveer en rijd dezelfde km's als jij doet. Ook voor vakantie etc.
Ga eens kijken naar een Mazda CX-5!
Daarnaast de eerder genoemde RAV4, welke eventueel zeker in een hybride variant zeer interessant kan zijn als die binnen budget valt.
Daarnaast de eerder genoemde RAV4, welke eventueel zeker in een hybride variant zeer interessant kan zijn als die binnen budget valt.
Out of the box:
Hoe vaak heb je de trekhaak en bijbehorende trekkracht nodig? Is huren voor die ritten een optie? Dan is er ineens een stuk meer keuze voor een ruime auto met lage vaste lasten waar je niet veel km mee rijdt.
Wat je nu zoekt is namelijk:
- ruim, hoog en mooi, maar dan wel betaalbaar.
- krachtig (zwaar), maar dan wel lage vaste lasten.
Daarmee maak je het jezelf best lastig.
Hoe vaak heb je de trekhaak en bijbehorende trekkracht nodig? Is huren voor die ritten een optie? Dan is er ineens een stuk meer keuze voor een ruime auto met lage vaste lasten waar je niet veel km mee rijdt.
Als je kijkt naar de VW Sharan of de Seat variant?
Ik zou persoonlijk een VW Touran geen slechte keuze vinden want qua motorisch zijn ze goed en het oude model kan je nog zelfs de stoelen eruit halen.
Ik heb in zowel de Opel Zafira als de VW Touran achter elkaar gereden. De 1.6 TDI diesel VW tov de Opel 2.0 diesel, kies ik toch voor de VW diesel. De Zafira is lomp, zwaar, minder solide gebouwd, slechte stoelen, minder comfort, ok je hebt een 7 zitter (ook de Touran kan dat zijn) en de auto rijdt op de top 200 km/h en de VW Touran maar 187 km/h maar de Opel reed wel 1 op 10 en de Touran 1 op 14 op de topsnelheid.
Ik zou sowieso naar een MPV kijken want je zit allemaal net even een slag prettiger en zeker met je lengte. Ook is het veel praktischer. Ik heb het gezien op vakantie met vier volwassen en vier koffers met daarnaast drie kleine rolkoffers als handbagage. Dat gaat niet in een normale auto maar in een Zafira gaat het binnen 1 minuut erin zonder stouwen of vloeken.
Station is leuk en is lang maar niet echt hoog. Dat is wat je mist.
Je zou ook nog naar een BMW 5 serie kunnen kijken.
Ik zou persoonlijk een VW Touran geen slechte keuze vinden want qua motorisch zijn ze goed en het oude model kan je nog zelfs de stoelen eruit halen.
Ik heb in zowel de Opel Zafira als de VW Touran achter elkaar gereden. De 1.6 TDI diesel VW tov de Opel 2.0 diesel, kies ik toch voor de VW diesel. De Zafira is lomp, zwaar, minder solide gebouwd, slechte stoelen, minder comfort, ok je hebt een 7 zitter (ook de Touran kan dat zijn) en de auto rijdt op de top 200 km/h en de VW Touran maar 187 km/h maar de Opel reed wel 1 op 10 en de Touran 1 op 14 op de topsnelheid.
Ik zou sowieso naar een MPV kijken want je zit allemaal net even een slag prettiger en zeker met je lengte. Ook is het veel praktischer. Ik heb het gezien op vakantie met vier volwassen en vier koffers met daarnaast drie kleine rolkoffers als handbagage. Dat gaat niet in een normale auto maar in een Zafira gaat het binnen 1 minuut erin zonder stouwen of vloeken.
Station is leuk en is lang maar niet echt hoog. Dat is wat je mist.
Je zou ook nog naar een BMW 5 serie kunnen kijken.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
@MK_ Al doen ze het tegenwoordig steeds beter, Dacia, opel en Kia zijn wel een beetje merken aan de onderkant van de markt. Dat verschil ga je wel merken als je de afwerking en ergonomie van een VW gewend bent.
Ik heb zelf een Nissan Qashqai. Bevalt me goed, lekker veel ruimte voorin en op de achterbank (ook als de bestuurdersstoel in de achterste stand staat), heeft alleen een kleine bagageruimte. Daarom adviseerde ik een X-Trail, dat is z'n grote broer (en die wil ik ook als opvolger).
Ik heb de Business Edition, met alles erop en eraan. Alle "piepjes", zoals de lane assist, kun je uitzetten. En dat gaat eenmalig, dat hoef je dus niet elke keer te doen. Alleen de start-stop automaat (om brandstof te besparen) kun je niet eenmalig uitzetten, dat moet elke keer als je dat wilt.
Sturen gaat prettig, de zit is goed, ook op langere ritten. Het is geen Volvo, maar het is veel beter dan het ongedefinieerde Frans of het harde Duits.
Ik heb de Business Edition, met alles erop en eraan. Alle "piepjes", zoals de lane assist, kun je uitzetten. En dat gaat eenmalig, dat hoef je dus niet elke keer te doen. Alleen de start-stop automaat (om brandstof te besparen) kun je niet eenmalig uitzetten, dat moet elke keer als je dat wilt.
Sturen gaat prettig, de zit is goed, ook op langere ritten. Het is geen Volvo, maar het is veel beter dan het ongedefinieerde Frans of het harde Duits.
C4 Grand Picasso. Ex lease goed te krijgen. Kinderziektes zijn bij dit model opgelost.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Kia zit al jaren niet meer aan de onderkant van welk segment dan ook.3x3 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:52:
@MK_ Al doen ze het tegenwoordig steeds beter, Dacia, opel en Kia zijn wel een beetje merken aan de onderkant van de markt. Dat verschil ga je wel merken als je de afwerking en ergonomie van een VW gewend bent.
Kia heeft de afgelopen jaren heel veel terrein gewonnen.
Durf gerust te zeggen dat de afwerking zelfs beter is als volkswagen.
Volkswagen heeft zelfs in Duitse bladen toegegeven dat ze erg bang zijn voor kia/Hyundai omdat hun standaard schrikbarend omhoog gegaan is en volkswagen evenaart of op sommige vlakken zelfs voorbij gaat.
Ergonomie is heel persoonlijk.
Kia carens is inderdaad het bekijken waard.
Ruim, praktisch en netjes uitgevoerd.
Model is niet sportief, maar het is een familie wagen
Toch even een kant tekening. Je gaat een auto kopen voor max 25k voor vakanties en af en toe zooi van de bouwmarkt te halen.....
Is het niet veel handiger om helemaal geen extra auto aan te schaffen en voor de vakanties een auto te huren, misschien heeft je leasemaatschappij wel een regeling voor volledige electrische auto's om in de vakantie periode een benzine auto te mogen huren tegen een gunstig tarief?
Als je een auto wilt kopen moet je het doen, ik vind het alleen zonde geld. voor het aantal wat hij gebruikt gaat worden.
Is het niet veel handiger om helemaal geen extra auto aan te schaffen en voor de vakanties een auto te huren, misschien heeft je leasemaatschappij wel een regeling voor volledige electrische auto's om in de vakantie periode een benzine auto te mogen huren tegen een gunstig tarief?
Als je een auto wilt kopen moet je het doen, ik vind het alleen zonde geld. voor het aantal wat hij gebruikt gaat worden.
Zo, even een nachtje slapen en 30 reacties verder. Ik zie een aantal vragen waar ik op zal reageren.
Autotrack is goede tip! Dat wist ik niet.
.
Ik heb geprobeerd samen te vatten in een lijstje van auto's tot nu toe:
Ik moet het lijstje nog even 'tot mij nemen' en kijken welke de moeite zijn om te bezoeken.
Mijn lijstje eisen/wensen (bijgesteld):
- Wegenbelasting + verzekering is huidig € 125+75,- per maand. Bij voorkeur halveren. Verschil zat zitten in wisseling van diesel naar benzine.
- Budget <25k
- Trekauto, moet gemakkelijk een bagagewagen of aanhanger met bouwmaterialen kunnen trekken.
- Voldoende ruimte voor (opgroeiende) kindjes achterin. Huidig 2 & 5 jaar. Ik ben zelf 1m98, en zit dus vrij ver naar achteren. De meeste wagens vallen af vanwege beperkte beenruimte achter de bestuurder.
- Benzine; DSG mag, hoeft niet per sé
- Laaghouden vaste lasten > lage brandstofkosten. Er wordt niet veel meer gereden dus de vaste lasten graag laag.
- GROTE achterbak. Wij nemen veel zooi mee op vakantie en dagdagelijks. 500+ liter of meer is wel gewenst.
Ik heb een Saris Arba (bagagewagen) van 1m20x1m80 die ik fatsoenlijk op kruissnelheid (130 km/uur) wil kunnen houden op de Franse Autoroute. Zonder dat je gek wordt van de herrie van de motor. De Superb kon dat met 106 pk. Dus veeleisend is het niet. Verder ben ik aan het verbouwen en haal ik met dezelfde aanhanger bouwmaterialen.PcDealer schreef op zondag 31 maart 2019 @ 03:47:
[...]
Daarbij weten wij niet wat je wensen op motorgebied is behalve zuinig en mogelijkheid tot trekken van een aanhanger.
[...]
Zit in de wegenbelasting. De auto is een diesel, destijds aangeschaft voordat werkgever met de leaseauto kwam. Verder ga ik ook kapot op de stoelen en de middenconsole. De zithouding sluit niet bij mij aan. Als ik meer dan een uurtje rijd met de auto heb ik een volledige massage nodig voordat we weer verder kunnen.Arjan90 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:15:
[...]
Autotrack is goede tip! Dat wist ik niet.
Ja, maar een paar keer per jaar natuurlijk. Echter een ruime auto huren met trekhaak voor 3,5 week kost al ruim € 2.100,=. Voor dat geldt kan je een grotere auto rijden het hele jaar door. Huren zou pas aantrekkelijk zijn als we zonder een 2de auto kunnen. En dat lukt de komende paar jaar nog nietSpazzII schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:48:
Out of the box:
Helaas. Ik wordt gedwongen in een elektrische auto. De werkgever maalt er niet veel om dat je daar niet mee op vakantie kan (nou ja, niet met een aanhanger in ieder geval). En er is geen regeling afgesproken voor het huren.inbedrijf schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:56:
... misschien heeft je leasemaatschappij wel een regeling voor volledige electrische auto's om in de vakantie periode een benzine auto te mogen huren tegen een gunstig tarief?
- Ford S-Max; twijfel over het interieur. Staat me niet zo aan.
- VW Touran; laatste model (>2015). Modellen hiervoor niet mooi. Dit model wel, maar net boven budget in de juiste motorisatie.
- Ford Galaxy; te zwaar, te duur in maandlasten.
- VW Passat; mogelijk. Wel weer lage bak en zou wel eens wat hogers willen.
- Opel Zafira. Weinig ruimte voor passagiers. @itsalex zegt: "De Zafira is lomp, zwaar, minder solide gebouwd, slechte stoelen"
- Nissan X-trail.
- Hyundai i40.
- Renault Espace / Grand Senic.
- Opel Combo. Eh nee. Ik ben niet heel gevoelig voor smaak, maar dit is het ook weer niet
.
- Opel Crossland X. @Alex) geeft aan dat deze niet ruim is van binnen. De achterbak is met 410 liter ook te klein. Valt daarmee af.
- Peugeot 2008.
- Citroen C4 (Grand) Picasso.
- Toyota Rav-4.
- Ford Focus Wagon. @BvZwolle geeft aan: aan de krappe kant. Ik heb er zelf ook wel ingezeten en bij een Focus is echt geen beenruimte achterin. Valt af.
- Volkswagen Passat Variant.
- Mazda 6 of CX5
- Volvo x70
- Outlander Plug-in Hybride. Naar deze had ik wel ook wel gekeken. Echter, dan betekent een auto met accu's van 5 jaar oud. Ik moet nog zien dat die 12 jaar gaan redden. Daarbij is een Outlander na volgend jaar ook niet echt goedkoop in de wegenbelasting
- VW Tiguan
- Ford Tourneo Connect >2014
- Peugeot 308 SW (T9)
- Opel Insignia B
- Kia Carens
- Dacia Lodgy. Niet echt mooi. Het staat wel de halve week op de oprit hé.
- Skoda Kodiaq. Boven budget (>30k). En wat huiverig voor Skoda naar aanleiding van de matige ervaring met de stoelen van de Superb.
- VW Sharan
- Nissan Qashqai
- Wegenbelasting + verzekering is huidig € 125+75,- per maand. Bij voorkeur halveren. Verschil zat zitten in wisseling van diesel naar benzine.
- Budget <25k
- Trekauto, moet gemakkelijk een bagagewagen of aanhanger met bouwmaterialen kunnen trekken.
- Voldoende ruimte voor (opgroeiende) kindjes achterin. Huidig 2 & 5 jaar. Ik ben zelf 1m98, en zit dus vrij ver naar achteren. De meeste wagens vallen af vanwege beperkte beenruimte achter de bestuurder.
- Laaghouden vaste lasten > lage brandstofkosten. Er wordt niet veel meer gereden dus de vaste lasten graag laag.
- GROTE achterbak. Wij nemen veel zooi mee op vakantie en dagdagelijks. 500+ liter of meer is wel gewenst.
Als ik het zo lees kan een Mondeo Station met trekhaak ook nog wel?
https://www.crum.nl/ford/...-rijklaarprijs/occ4824651
Zoiets bijvoorbeeld?
Zie nergens dat hoge instap of SUV een eis is
Dus waarom niet.
Zoiets bijvoorbeeld?
Zie nergens dat hoge instap of SUV een eis is
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
De Skoda Yeti al eens bekeken?
Naar aanleiding van die stoelen in je Superb: Waarschijnlijk heb je in die auto de "basis" (standaard) stoelen staan en zoals bij eigenlijk ieder VAG product zijn dat (meestal) niet de meest denderende stoelen qua ergonomie. Bij het aanschaffen van een tweedehands voertuig heb je daar niet veel zeggenschap over maar als je een nieuwe wagen aan gaat schaffen dan is de optie "comfort/ergo stoelen" eigenlijk gewoon een verplicht te zetten vinkje in de configurator.
De eerste keer dat ik géén andere stoelen in m'n nieuwe VAG auto liet zetten dan de basisstoel was met m'n Scirocco in 2010 doordat er daar géén optie toe was. Die sportkuipen mis ik nú nog steeds in m'n Golf 2.0TDi met Comfort/Ergo stoelen.
Naar aanleiding van die stoelen in je Superb: Waarschijnlijk heb je in die auto de "basis" (standaard) stoelen staan en zoals bij eigenlijk ieder VAG product zijn dat (meestal) niet de meest denderende stoelen qua ergonomie. Bij het aanschaffen van een tweedehands voertuig heb je daar niet veel zeggenschap over maar als je een nieuwe wagen aan gaat schaffen dan is de optie "comfort/ergo stoelen" eigenlijk gewoon een verplicht te zetten vinkje in de configurator.
De eerste keer dat ik géén andere stoelen in m'n nieuwe VAG auto liet zetten dan de basisstoel was met m'n Scirocco in 2010 doordat er daar géén optie toe was. Die sportkuipen mis ik nú nog steeds in m'n Golf 2.0TDi met Comfort/Ergo stoelen.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Nee, is de Elegance, met de dure 'sport'stoelen in leer. Het is de combinatie zithouding - stand van het stuur - middenconsole en stoel die het 'm doet.wimmel_1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:34:
[
Ik heb geen ervaring met de Superb, maar ik ben zeer tevreden over de Skoda Octavia (benzine) en ik ben ook niet bepaald klein (1.92 volgens mijn paspoort).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Mooi eisenlijstje, zoals gezegd zou ik zeker even op Autotrack kijken. Tip mijnerzijds als je met filters gaat werken: pak qua bedrag altijd net even 1000 euro meer en qua gewicht ook een hogere klasse. Vaak doen die paar euro's per maand (of op totaalbedrag) het niet en ik heb op die manier nog wel eens een veel luxere auto kunnen vinden die net 100 euro meer was dan ons budget. Ik zou niet op verbruik filteren: dat is theoretisch verbruik en de praktijk is weerbarstig (waardoor de op papier zuinigere auto, toch meer kan verbruiken).Diazepam schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:03:
- Budget <25k
Via https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen kun je de motorrijtuigenbelasting berekenen, je kan dan bijvoorbeeld uitrekenen waar je grens ligt qua kosten behorende bij een bepaald gewicht, dat kun je dan als filter instelling gebruiken bij Autotrack.
Heel veel succes met zoeken! Mooi dat we je zo een beetje op weg kunnen helpen, maar vergeet niet dat we allemaal door de bril van eigen ervaring kijken. Wij zouden bijv. geen Seat Leon ST kopen (van deze serie), omdat onze kinderen er ziek in werden. Dat is voor anderen misschien weer het geval bij elk willekeurig ander merk en model. Je kan het uiteindelijk niet beter ervaren dan wanneer je zelf gewoon gaat passen en meten. En dan kom je achter "simpele" dingen als ventilatieroosters achter die ontbreken (bij de nieuwe Ford Focus, terwijl elke concurrerende auto in die klasse hem wel heeft
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Voor 2100 euro aan huurpenningen kun je geen Toyota Tundra, Dodge RAM of Ford F-250 kopen. Heb je enig idee hoe veel beenruimte de passagiers achterin de RAM hebben? Zelfs als je je voorstoel volledig naar achteren zet, dan zit je achterin nog steeds als een koning. In ieder geval heb je meer ruimte dan in een S-klasse. Dan rijd je ook ineens in iets leuks, wat je in een Nederlandse wijk toch niet echt kunt parkeren en in Nederland dus ook niet wilt hebben. Ik huur gemiddeld twee maanden per jaar. Via Hertz, Alamo etc. heb je wel wat fun auto's, maar via bijvoorbeeld Turo kun je veel leukere auto's huren.Diazepam schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:03:
Ja, maar een paar keer per jaar natuurlijk. Echter een ruime auto huren met trekhaak voor 3,5 week kost al ruim € 2.100,=. Voor dat geldt kan je een grotere auto rijden het hele jaar door. Huren zou pas aantrekkelijk zijn als we zonder een 2de auto kunnen. En dat lukt de komende paar jaar nog niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 31-03-2019 13:04 ]
Wij hebben zelf een c4gp en hoewel het een fijne auto is qua ruimte (zowel achterbak als beenruimte achter) blijft het een Franse wagen met Franse probleempjes.
Maar qua positieve dingen vind ik hem wel fijn.
Maar qua positieve dingen vind ik hem wel fijn.
Als de accu’s afnemen wordt enkel je elektrische capaciteit minder, maar zelf in een extreem geval dat deze halveert na 17 jaar dan heb je nog steeds een groter elektrische bereik dan een regulier benzine auto.Diazepam schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:03:
Outlander Plug-in Hybride. Naar deze had ik wel ook wel gekeken. Echter, dan betekent een auto met accu's van 5 jaar oud. Ik moet nog zien dat die 12 jaar gaan redden. Daarbij is een Outlander na volgend jaar ook niet echt goedkoop in de wegenbelasting
Je betaalt wel meer aan wegenbelasting, maar je krijgt daar wel een lage afschrijving (zijn al veel afgeschreven) en een ruime en betrouwbare (laag onderhoud) auto voor terug.
Daarnaast als je een laadpaal thuis hebt kan je de Outlander eraan hangen als de baas niet kijkt
Diazepam schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:03:
Zo, even een nachtje slapen en 30 reacties verder. Ik zie een aantal vragen waar ik op zal reageren.
Met bagagewagen bedoel je een aanhanger en niet een trekhaakkoffer toch?Ik heb een Saris Arba (bagagewagen) van 1m20x1m80 die ik fatsoenlijk op kruissnelheid (130 km/uur) wil kunnen houden op de Franse Autoroute.
In Frankrijk mag je niet harder dan 80 met een aanhanger: https://www.kampeermagazi...hanger-caravan-in-europa/
In Duitsland 100 na een ontheffing: https://www.kampeermagazi...ing-ontheffing-duitsland/
Wellicht dat een Hyundai ix35 of Tucson wat is voor de TS? Net iets groter dan de Kona, met 5 jaar garantie en beide ruime auto's.
Toch de Galaxy of de S-Max, groot is nu eenmaal zwaar en dus duur. De 1.6 benzine met turbo rijdt prima, de nieuwe 1.5 schijnt dat ook te doen.
Waar baseer je dat op ? Dacia kan ik eventueel nog inkomen, maar Kia of Opel doen niks onder voor een VW hoor. Kan je niet echt "onderkant van de markt" noemen.3x3 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:52:
Sterker nog, de Insignia B heeft al meermaals VAG-concurrenten verslagen in concurrerende testen.
Kia Carens vind ik vanbinnen zelf mooier als het alternatief dat VW biedt.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Van binnen verrassend ruim (met mijn 1,96 kan ik achter mijzelf zitten) maar dan staat de achterbank in de achterste stand en is de bagageruimte behoorlijk krap geworden.wimmel_1 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:34:
De Skoda Yeti al eens bekeken?
De Outlander lijkt mij geen gekke optie, laadpaal heb je waarschijnlijk al voor de Golf?
Ik zou hier nog de Nissan Navara bij kunnen noemen - daar maakt rijkswaterstaat ook gebruik van - de betrouwbaarheid zit ook goed.Trommelrem schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:02:
[...]
Voor 2100 euro aan huurpenningen kun je geen Toyota Tundra, Dodge RAM of Ford F-250 kopen. Heb je enig idee hoe veel beenruimte de passagiers achterin de RAM hebben? Zelfs als je je voorstoel volledig naar achteren zet, dan zit je achterin nog steeds als een koning. In ieder geval heb je meer ruimte dan in een S-klasse. Dan rijd je ook ineens in iets leuks, wat je in een Nederlandse wijk toch niet echt kunt parkeren en in Nederland dus ook niet wilt hebben. Ik huur gemiddeld twee maanden per jaar. Via Hertz, Alamo etc. heb je wel wat fun auto's, maar via bijvoorbeeld Turo kun je veel leukere auto's huren.
Eventueel een Isuzu D-Max - erg ondergewaardeerde wagen.
[ Voor 3% gewijzigd door Comp User op 31-03-2019 15:56 ]
Vaste locatie, vast netwerk.
Wij hebben zelf een VW Caddy maxi. Groter ga je een wagen niet vinden en eigenlijk verrassend betaalbaar.
Wij hebben de 105pk benzine versie. Hiermee gaan we op vakantie met de caravan (1100kg).
Reserve heb je niet meer, maar het lukt perfect.
Wij hebben de 105pk benzine versie. Hiermee gaan we op vakantie met de caravan (1100kg).
Reserve heb je niet meer, maar het lukt perfect.
In Frankrijk nog gewoon 130 km/u met aanhanger als de combinatie onder de 3500kg zit.PcDealer schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:39:
[...]
![]()
[...]
Met bagagewagen bedoel je een aanhanger en niet een trekhaakkoffer toch?
In Frankrijk mag je niet harder dan 80 met een aanhanger: https://www.kampeermagazi...hanger-caravan-in-europa/
In Duitsland 100 na een ontheffing: https://www.kampeermagazi...ing-ontheffing-duitsland/
Zelf heb ik tot vorig jaar een Honda Shuttle 2.2 (1997) gereden met 1200kg caravan erachter in Frankrijk. Kost een slok benzine, maar je kan er probleemloos met 5-en in reizen. Helling op in het massif centraal nooit onder de 90km/u hoeven gaan. Ik heb de auto 11 jaar met nauwelijks storingen gereden.
Nu een wat jongere Honda CR-V.
t_captain schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:47:
Net zo’n superb maar dan een TSI?
Lijkt me niet zo geschikt dezelfde auto te kopen als hij nu ook niet bevaltDaarnaast krijg ik last van mijn rug van de stoelen en zit de middenconsole tegen mijn been aan.
Als ik op je wensenlijstje kijk zie ik als eerste:
Zodoende speelt kogeldruk veel minder een rol en kan je ook de kofferbak nog vullen met zware lasten.
Ik begrijp ook niet waarom dit hier nog niet is aangehaald, waarschijnlijk hebben de meesten hier geen ervaringen met zware lasten in of achter de auto rijden.
Variabele vering heeft lang niet elke grote auto, ook niet als optie. Maar met veel gewicht achterin of hoge kogeldruk rijdt het zo veel fijner èn veiliger. Verschillende merken hebben verschillende systemen, te denken valt aan pneumatisch verstelbare achteras (bmw 5, mercedes E), hydropneumatisch (oudere grote citroens als de c5), en volvo heeft (op de grotere stationwagens) als optie nivomat schokdempers (daarin zit een automatische hoogteregeling)
Anders krijg je dat effect wat we allemaal wel kennen; franse auto met grote caravan erachter en de achterkant van de auto sleept zowat over de grond.
En als je op heuvelachtig terrein met weinig grip veel moet trekken is 4x4 natuurlijk erg handig maar dat spreekt voor zich
In dat geval zou ik kijken naar een auto die in ieder geval variabele vering op de achteras heeft.- Trekauto, moet gemakkelijk een bagagewagen of aanhanger met bouwmaterialen kunnen trekken.
Zodoende speelt kogeldruk veel minder een rol en kan je ook de kofferbak nog vullen met zware lasten.
Ik begrijp ook niet waarom dit hier nog niet is aangehaald, waarschijnlijk hebben de meesten hier geen ervaringen met zware lasten in of achter de auto rijden.
Variabele vering heeft lang niet elke grote auto, ook niet als optie. Maar met veel gewicht achterin of hoge kogeldruk rijdt het zo veel fijner èn veiliger. Verschillende merken hebben verschillende systemen, te denken valt aan pneumatisch verstelbare achteras (bmw 5, mercedes E), hydropneumatisch (oudere grote citroens als de c5), en volvo heeft (op de grotere stationwagens) als optie nivomat schokdempers (daarin zit een automatische hoogteregeling)
Anders krijg je dat effect wat we allemaal wel kennen; franse auto met grote caravan erachter en de achterkant van de auto sleept zowat over de grond.
En als je op heuvelachtig terrein met weinig grip veel moet trekken is 4x4 natuurlijk erg handig maar dat spreekt voor zich
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 31-03-2019 18:13 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dan kom je toch juist op Een Franse wagen uit - die hebben dat hydropneumatische systeem.mr_petit schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:08:
Als ik op je wensenlijstje kijk zie ik als eerste:
[...]
In dat geval zou ik kijken naar een auto die in ieder geval variabele vering op de achteras heeft.
Hebben alle franse wagens hydropneumatische vering? wat denk je zelf? Wat schrijf ik in mijn post?Comp User schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:14:
[...]
Dan kom je toch juist op Een Franse wagen uit - die hebben dat hydropneumatische systeem.
Toch hier even op inhaken een goede C5 Break fase III met Hydroactief? Dat systeem is beresterk en je auto kun je volladen en niks inzakken.mr_petit schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:21:
[...]
Hebben alle franse wagens hydropneumatische vering? wat denk je zelf? Wat schrijf ik in mijn post?
Merk wel dat het de moeite waard is om via een Citroen Club (forum facebook) een goede garage te vinden die het systeem goed onderhoudt. Ik vind het heerlijk rijden.
@Diazepam Een Honda Civic Tourer? Meer opbergruimte in zijn klasse ga je niet vinden namelijk. Verder zit ik best riant met mijn 189cm, de kinderen achterin hebben ook genoeg ruimte, ik lach mij rot om de bagageruimte en de dubbele bodem/compartiment waar je twee kleine koffers in kan leggen.

Je topic deed mij denken aan mijn eigen topic, wellicht staat er ook wat advies voor je in
Keuze gezinsauto, welke te kiezen?

Je topic deed mij denken aan mijn eigen topic, wellicht staat er ook wat advies voor je in
Keuze gezinsauto, welke te kiezen?
[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 31-03-2019 19:29 ]
Als ik naar de tijd - van de wijziging - kijk, hebben onze posts elkaar gekruist.mr_petit schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:21:
[...]
Hebben alle franse wagens hydropneumatische vering? wat denk je zelf? Wat schrijf ik in mijn post?
Je quote mijn post op 18:08 met inhoud. Ik zie niet hoe mijn wijziging jouw conclusie kon beinvloeden.Comp User schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:51:
[...]
Als ik naar de tijd - van de wijziging - kijk, hebben onze posts elkaar gekruist.
Mijn wijziging betrof de laatste zin van het hebben van 4x4 op heuvelachtig terrein.
Inderdaad, voor weinig geld heb je een auto met veel trekkracht. De Nissan Navara kan tot 3500 kg trekken. De F-250 kun je op C-rijbewijs krijgen zodat je er nog meer mee kunt trekken. Deze auto's zijn mogelijk binnen het gestelde budget.Comp User schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:51:
[...]
Ik zou hier nog de Nissan Navara bij kunnen noemen - daar maakt rijkswaterstaat ook gebruik van - de betrouwbaarheid zit ook goed.
Eventueel een Isuzu D-Max - erg ondergewaardeerde wagen.
Een (pickup) truck heeft doorgaans ook een vergelijkbaar of beter luxeniveau dan een personenauto. Eigenlijk heeft een truck alleen maar voordelen. Als ik niet beperkt was tot drie parkeerplaatsen, dan had ik er allang zelf een gekocht.
[ Voor 17% gewijzigd door Trommelrem op 31-03-2019 21:00 ]
TS wil af en toe een aanhangertje met bouwmaterialen of een vouwwagentje trekken. Een auto die 3500 kg kan trekken en de rest van het jaar een klein vermogen aan brandstof en belasting kost?Trommelrem schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:56:
[...]
Inderdaad, voor weinig geld heb je een auto met veel trekkracht. De Nissan Navara kan tot 3500 kg trekken. De F-250 kun je op C-rijbewijs krijgen zodat je er nog meer mee kunt trekken. Deze auto's zijn mogelijk binnen het gestelde budget.
Als je kijkt naar de wensenlijst van TS:Steven.w schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:00:
[...]
TS wil af en toe een aanhangertje met bouwmaterialen of een vouwwagentje trekken. Een auto die 3500 kg kan trekken en de rest van het jaar een klein vermogen aan brandstof en belasting kost?
Trekauto; voldoende ruimte voor- en achterin; benzine; automaat; lage lasten; grote achterbak
Dan voldoet iedere truck eigenlijk wel meer dan de passende personenauto's. Vergeet niet dat de huidige auto hooguit 5-10k per jaar rijdt en dat trucks in Nederland vaak op LPG rijden.
[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 31-03-2019 21:09 ]
Goede suggestie, gelijk zelf gaan kijken naar zoietsFalcon schreef op zondag 31 maart 2019 @ 07:53:
- 4x4
- automaat
- aardig ruim
Verwijderd
Tot je straks de volledige wegenbelasting mag betalen. Het blijft een zware bakFalcon schreef op zondag 31 maart 2019 @ 07:53:
- 4x4
- automaat
- aardig ruim
Ik keek in de verkeerde kolommvb66 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:33:
[...]
In Frankrijk nog gewoon 130 km/u met aanhanger als de combinatie onder de 3500kg zit.
Nog niet genoemd maar een auto die wel veel vinkjes scoort: Seat Altea XL.
Hoge (en uit ervaring: goede, al is dat subjectief) zit, zee van ruimte achterin, kunnen 3 kids in, mag vrij veel trekken, relatief zware motor. In de benzine uivoering vnl opletten op het aantal kW's; de 1.4 TSI is ook geleverd (90 kW, ca 120 pk) maar je kunt ze ook met een 1.8 TFSI of zelfs een 2.0 FSI krijgen. Dan heb je 150 resp 200 pk. Dan merk je een aanhangertje niet eens
Overigens zou ik mezelf voor de toch incidentele vakantie afvragen waarom ik een relatief kleine aanhanger zou gebruiken waar ik niet zo hard mee mag, tov een dakkoffer en/of een fietsendrager.
Hoge (en uit ervaring: goede, al is dat subjectief) zit, zee van ruimte achterin, kunnen 3 kids in, mag vrij veel trekken, relatief zware motor. In de benzine uivoering vnl opletten op het aantal kW's; de 1.4 TSI is ook geleverd (90 kW, ca 120 pk) maar je kunt ze ook met een 1.8 TFSI of zelfs een 2.0 FSI krijgen. Dan heb je 150 resp 200 pk. Dan merk je een aanhangertje niet eens
Overigens zou ik mezelf voor de toch incidentele vakantie afvragen waarom ik een relatief kleine aanhanger zou gebruiken waar ik niet zo hard mee mag, tov een dakkoffer en/of een fietsendrager.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ondanks dat de ST niet gewild is bij jullie. De eerdere generatie Leon hatchback heeft een enorme kofferbak @Diazepam
Ik zou voor een VW Passat of Tiguan TSI gaan. Alles je een kar/caravan gaat trekken is een motor met een turbo onovertroffen.
Met een Passat heb je relatief veel auto voor je geld.
Met een Passat heb je relatief veel auto voor je geld.
Ik ben het met dit laatste stuk inderdaad ook eens. Een ruime en zware auto met lage lasten is inderdaad moeilijk. @Diazepam heb je ook al eens gekeken naar particuliere autoverhuur platforms zoals snappcar. Dit is vaak goedkoper dan huren via een autoverhuurbedrijf. De vraag is natuurlijk of snappcar verhuurders zo lang hun auto (in het geval van vakantie oid) willen verhuren en of de beschikbare auto's helemaal bij je wensen passen, maar het is het altijd waard om even te kijken wat het beschikbare aanbod (in jouw buurt) is.SpazzII schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:48:
Out of the box:
Ik zou verwachten juist power onderin en niet pas vanaf 3000 toeren.nokiaan958GB schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:26:
Ik zou voor een VW Passat of Tiguan TSI gaan. Alles je een kar/caravan gaat trekken is een motor met een turbo onovertroffen.
Hou er rekening mee dat sommige turbomotoren (zeker die ecoblokjes) futloos en doods kunnen aanvoelen vanaf 3500 toeren.PcDealer schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:09:
[...]
Ik zou verwachten juist power onderin en niet pas vanaf 3000 toeren.
zat laatst in een Nissan qashqai en was verbaasd hoeveel ruimte er was en de auto reed super , het was wel een 2018 model, maar dat is wel binnen jouw budget, zou ik zeker aanraden !!
Met een turbo heb je in een groter toerenbereik trekkracht. Een 1.0 3-cilinder turbo zou ik afraden
Wij hebben paar maanden geleden Citroen C4 Grand Picasso gekocht wegens gezinsuitbreiding. Wij zijn super tevreden met de auto. Rijdt lekker, krachtig motor voor eventueel caravan te trekken, ruim achterin en achterbak, qua gewicht gunstig voor MRB vergeleken met andere MPV's.
Wij hopen komende jaren veel plezier van te hebben.
Verwijderd
ik heb zelf een passat B7 met de 1.4tsi met automaat en ik kan je zeggen ook boven de 3500 toeren zit er nog genoeg kracht in.
zware aanhanger geen enkel probleem dus ook een caravan is geen probleem en nog zuinig ook nog.
zware aanhanger geen enkel probleem dus ook een caravan is geen probleem en nog zuinig ook nog.
Als voorloop auto deze ook gereden, ben geen fan van dergelijk merk maar wat een bak met ruimte, ook achterin heb je een zee aan kofferbak.NVOS82 schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:45:
Wij hebben paar maanden geleden Citroen C4 Grand Picasso gekocht wegens gezinsuitbreiding. Wij zijn super tevreden met de auto. Rijdt lekker, krachtig motor voor eventueel caravan te trekken, ruim achterin en achterbak, qua gewicht gunstig voor MRB vergeleken met andere MPV's.
Wanneer je puur kijkt naar ruimte, zou ik voor deze auto gaan.
Met betrekking tot caravan trekken, verwacht ik zeker met het huidig motoren aanbod dat een 2.0 NA benzine blok het beter aflegt op langere termijn dan een 1.4 turbo motortje. Dan wel een 3 pitter.
Blokken hebben het al zwaar an sich, hoop ellende ermee omdat er nagenoeg op alles bespaart wordt (distributie ketting etc etc.).
Daarnaast zoals hierboven ook al wordt aangegeven, boven de 3,5k kakt doorgaans het vermogen wel diep in waardoor je wat meer in het karakter van een 1.4 NA terecht komt.
Een NA blok heeft bovenin zijn max koppel en vermogen tot je beschikking echter is het wat vlakker maar is qua warmte ontwikkeling gunstiger. Nu hebben de moderne blokken wel een gestuurde olie pomp waardoor je bij lage toerentallen toch maximale olie druk hebt, maar qua koeling is het natuurlijk niet optimaal wanneer je langdurig vermogen vraagt op lagere toerentallen (hotspots etc).
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Heb niet het hele topic doorgenomen, maar heb je al naar de c4 grand picasso gekeken, er komen er nu een hoop uit de lease met de laatste facelift. (Die van mij gaat binnenkort ook uit de lease en is een hele praktische gezinsbak)
Zo'n Saris bagagewagen is eigenlijk gewoon een stuk blik op 2 kruiwagenwielen. Maximaal laadvermogen 750kg. Eigenlijk iedere auto kan daar wel 130km/u mee rijden. Of het kabaal maakt zal meer met de bakverhouding van de auto te maken hebben.
En ik weet niet wat voor aanhanger TS voor zijn klussen heeft, maar als dat een enkelasser is dan lukt het eigenlijk met iedere normale gezinsbak ook wel.
En ik weet niet wat voor aanhanger TS voor zijn klussen heeft, maar als dat een enkelasser is dan lukt het eigenlijk met iedere normale gezinsbak ook wel.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
In Nederland is 130 rijden met een aanhanger niet heel lastig nee. Dat red je zelfs met een motorfiets nog. Ik ben diverse keren naar het buitenland geweest en met meerdere auto's met volle bak toch echt flink bij moeten trappen om met 100 boven te komen op de Duitse en Oostenrijkse Autobahn. Als je dan ook nog 750 kg erachter hebt hangen, wordt het zeuren.blitzkrieg schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:50:
Zo'n Saris bagagewagen is eigenlijk gewoon een stuk blik op 2 kruiwagenwielen. Maximaal laadvermogen 750kg. Eigenlijk iedere auto kan daar wel 130km/u mee rijden. Of het kabaal maakt zal meer met de bakverhouding van de auto te maken hebben.
Mijn ouders zijn eens naar een andere auto gegaan nadat deze met 60 naar boven kroop op de Peage. Ja, hij mocht de caravan trekken, zijn treingewicht was ook niet overschreden, maar het werd in Frankrijk wel wat teveel.
Je hebt niet voor niets overal die waarschuwingsbordjes, je hebt niet voor niets op bijvoorbeeld de A8 tussen München en Stuttgart een snelheidsbeperking van 100 op grote delen van de weg, gewoon vanwege het vele klimmen en de grote snelheidsverschillen die je daar krijgt i.c.m. het slechte overzicht door de bochten in de weg.
EDIT: Of denk eens aan de ons allen (waarschijnlijk?) bekende Elzer Berg op de BAB3 met zijn lekkere klim, max 100, en daarna fantastische uitzicht over het dal, de snelweg en de spoorlijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 01-04-2019 10:05 ]
@Marber Zowel ikzelf als 2 posts boven je is die auto al aangegeven. 
Mijn ervaring met betrouwbaarheid is iig niet zo hoog, maar heb dan ook letterlijk een vrijdagmiddag model. Of zoals ik hem noem, een vrijdagmiddag na de borrel model.
Heb zelf dan het 2010 model (en vind de laatste versie ook wel echt super mooi), maar ben wel afgekikt van Citroën en Peugeot. Nu zijn er zat mensen die geen problemen hebben, maar als je water in je deuren hebt, je linkerkant de ramen niet meer kan besturen en nog wat elektrische problemen, dan houdt het op een gegeven moment wel op.
Mijn ervaring met betrouwbaarheid is iig niet zo hoog, maar heb dan ook letterlijk een vrijdagmiddag model. Of zoals ik hem noem, een vrijdagmiddag na de borrel model.
Heb zelf dan het 2010 model (en vind de laatste versie ook wel echt super mooi), maar ben wel afgekikt van Citroën en Peugeot. Nu zijn er zat mensen die geen problemen hebben, maar als je water in je deuren hebt, je linkerkant de ramen niet meer kan besturen en nog wat elektrische problemen, dan houdt het op een gegeven moment wel op.
TS heeft nu een Superb met 106pk en zegt het daar mee te redden, is wel een diesel, dus meer koppel. Maar om je autokeuze nou af te laten hangen van die paar bulten waarbij je terug moet naar de 3 of de 4.Pizza_Boom schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:58:
[...]
In Nederland is 130 rijden met een aanhanger niet heel lastig nee. Dat red je zelfs met een motorfiets nog. Ik ben diverse keren naar het buitenland geweest en met meerdere auto's met volle bak toch echt flink bij moeten trappen om met 100 boven te komen op de Duitse en Oostenrijkse Autobahn. Als je dan ook nog 750 kg erachter hebt hangen, wordt het zeuren.
Mijn ouders zijn eens naar een andere auto gegaan nadat deze met 60 naar boven kroop op de Peage. Ja, hij mocht de caravan trekken, zijn treingewicht was ook niet overschreden, maar het werd in Frankrijk wel wat teveel.
En een caravan is toch echt wat anders dan een bagagewagen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
In Duitsland mag je in principe slechts 80 met caravan, dus dat is een veel kleiner probleem dan wat je beschrijft. Enkel met een speciale ontheffing mag je 100. 130 met caravan is niet toegelaten.Pizza_Boom schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:58:
[...]
In Nederland is 130 rijden met een aanhanger niet heel lastig nee. Dat red je zelfs met een motorfiets nog. Ik ben diverse keren naar het buitenland geweest en met meerdere auto's met volle bak toch echt flink bij moeten trappen om met 100 boven te komen op de Duitse en Oostenrijkse Autobahn. Als je dan ook nog 750 kg erachter hebt hangen, wordt het zeuren.
Je hebt niet voor niets overal die waarschuwingsbordjes, je hebt niet voor niets op bijvoorbeeld de A8 tussen München en Stuttgart een snelheidsbeperking van 100 op grote delen van de weg, gewoon vanwege het vele klimmen en de grote snelheidsverschillen die je daar krijgt i.c.m. het slechte overzicht door de bochten in de weg.
EDIT: Of denk eens aan de ons allen (waarschijnlijk?) bekende Elzer Berg op de BAB3 met zijn lekkere klim, max 100, en daarna fantastische uitzicht over het dal, de snelweg en de spoorlijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Arunia schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:02:
@Marber Zowel ikzelf als 2 posts boven je is die auto al aangegeven.
offtopic:
Water ind e deuren hebben bijna alle Citroën modellen (C4 en C5 zeker). Zo is het gedeelte waar de motorkap de voorruit ontmoet ook debiel slecht ontworpen, waardoor er water in je wielkasten blijft hangen. Gelukkig is het ook makkelijk op te lossen door een paar rubber los te trekken, maar het laat wel te wensen over
.
Mijn 2007 C4 GP had ook issues met water in de deuren en problemen met het raam aan de bestuurderskant. Gelukkig waren beide makkelijk op te lossen. Ik mag hopen dat ze het met de laatste iteratie allemaal opgelost hebben
Water ind e deuren hebben bijna alle Citroën modellen (C4 en C5 zeker). Zo is het gedeelte waar de motorkap de voorruit ontmoet ook debiel slecht ontworpen, waardoor er water in je wielkasten blijft hangen. Gelukkig is het ook makkelijk op te lossen door een paar rubber los te trekken, maar het laat wel te wensen over
Mijn 2007 C4 GP had ook issues met water in de deuren en problemen met het raam aan de bestuurderskant. Gelukkig waren beide makkelijk op te lossen. Ik mag hopen dat ze het met de laatste iteratie allemaal opgelost hebben
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 01-04-2019 12:32 ]
Diesel koppel is dan ook niet te vergelijken met dat van een benzine motor. Dieselmotor heeft dan ook een versnellingsbak met langere overbrengingen ten opzichte van een auto met benzine motor.blitzkrieg schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:23:
[...]
TS heeft nu een Superb met 106pk en zegt het daar mee te redden, is wel een diesel, dus meer koppel. Maar om je autokeuze nou af te laten hangen van die paar bulten waarbij je terug moet naar de 3 of de 4.
@Notna Tja, ik moet nog eens met mijn schoonvader kijken naar de module van de deur. Die gaan we open maken, schoonmaken en waterdicht maken. Kijken of het probleem dan weg is. ander probleem denk ik, is dat één van mijn achter kentekenplaat lampjes het zo nu en dan niet doet en dat de remlichten 1 van de 3 het niet altijd doet. Waarschijnlijk heeft dat met elkaar te maken en ook zeker wel door vocht. Daarnaast moet ik nog even wat schade zien te verminderen. aan de zijkant. Lijkt oppervlakkig te zijn, maar dat komt ook wel weer goed. Was alleen te koud de afgelopen maanden.
True. Echter, zoals ik schrijf, ik ben ook al met een volbepakte wagen met moeite bepaalde klimmetjes op gekomen omdat het mueslimotortje het niet trok. Gebrek aan koppel en power. En om de autokeuze af te laten hangen van het primaire doel van de auto, lange vakantieritten met aanhanger waarbij 130 gereden wordt, vind ik niet heel raar.blitzkrieg schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:23:
TS heeft nu een Superb met 106pk en zegt het daar mee te redden, is wel een diesel, dus meer koppel. Maar om je autokeuze nou af te laten hangen van die paar bulten waarbij je terug moet naar de 3 of de 4.
Als ik lange afstanden moet rijden probeer ik ook een andere auto mee te nemen dan als ik de stad in ga. Gaat niet altijd, maar is wel het streven.
Dit ging om Frankrijk, maar okay. Nog steeds is 20 km/h verschil bij klimmen heel veel, want de vrachtwagens die het wel volhouden gaan je inhouden.Tommie12 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:27:
In Duitsland mag je in principe slechts 80 met caravan, dus dat is een veel kleiner probleem dan wat je beschrijft. Enkel met een speciale ontheffing mag je 100. 130 met caravan is niet toegelaten.
+1Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:47:
ik heb zelf een passat B7 met de 1.4tsi met automaat en ik kan je zeggen ook boven de 3500 toeren zit er nog genoeg kracht in.
Hier in huis een Polo met 14TSI blok (180pk versie). Die koppelkromme is zo vlak als de tafelberg tussen 2500 en 6000+ rpm.
Om een deftige helling op te gaan heb je vermogen nodig, gedurende een paar minuten vol gas aan 5000t moet een benzinemotor is geen probleem.
Het wordt voor een motor pas gevaarlijk als je te traag met vol gas aan lage toeren de berg op gaat, dan riskeer je te overhitten.
Het wordt voor een motor pas gevaarlijk als je te traag met vol gas aan lage toeren de berg op gaat, dan riskeer je te overhitten.
Ik heb altijd geleerd dat je juist koppel moet hebben, laat dat nu net het sterke punt van een dieselmotor zijn.Tommie12 schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:46:
Om een deftige helling op te gaan heb je vermogen nodig, gedurende een paar minuten vol gas aan 5000t moet een benzinemotor is geen probleem.
Koppel idd, geen vermogen. Koppel is bij auto's de trap in je reet die je krijgt als je het gaspedaal intrapt, of datgene wat iets van zijn plaats krijgt. Een simpele tractor heeft echt niet zoveel vermogen, met 90 pk is het echt wel gedaan. Maar dat trekt wel zonder problemen een paar ton dooe een knollenveld heen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nou ja, lage lasten gaat er met name om dat ik het zonde vindt om 200,- maand te betalen voor een stilstaande auto die ook nog eens niet bevalt.Vossie94 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:31:
[...]
Ik ben het met dit laatste stuk inderdaad ook eens. Een ruime en zware auto met lage lasten is inderdaad moeilijk. @Diazepam heb je ook al eens gekeken naar particuliere autoverhuur platforms zoals snappcar. Dit is vaak goedkoper dan huren via een autoverhuurbedrijf. De vraag is natuurlijk of snappcar verhuurders zo lang hun auto (in het geval van vakantie oid) willen verhuren en of de beschikbare auto's helemaal bij je wensen passen, maar het is het altijd waard om even te kijken wat het beschikbare aanbod (in jouw buurt) is.
En huren is m.i. echt niet rendabel. Als ik een UP'je of iets dergelijks koop dan kost die ook 250-300 per maand. Tel daarbij het verschil op van huren van 200,- per maand (2400,- per jaar) van een grote bak voor vakanties. Dan kan je voor 450-500 een echt hele mooie auto rijden. Huren is gewoon duur. Als je 2x moet huren per jaar ben je al uit de kosten voor het verschil.
Gaat ook in die Saris, of een leenbakje van de bouwmarkt. Dus idd enkelassertie.blitzkrieg schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:50:
Ja, en dat wil ik dus niet. Ik wil echt met voldoende vermogen lange afstanden kunnen rijden. Dus liever ietsje meer vermogen dat ietsje te weinig. Kijk, het hoeft geen racemonster te zijn. Maar om met 80 een helling op te komen omdat de wagen het net niet trekt, ja dat ook weer niet.Pizza_Boom schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:15:
[...]
True. Echter, zoals ik schrijf, ik ben ook al met een volbepakte wagen met moeite bepaalde klimmetjes op gekomen omdat het mueslimotortje het niet trok. Gebrek aan koppel en power. En om de autokeuze af te laten hangen van het primaire doel van de auto, lange vakantieritten met aanhanger waarbij 130 gereden wordt, vind ik niet heel raar.
Dank allemaal voor de tips uiteraard, lijstje van auto's om te bekijken is inmiddels langer dan de beschikbare tijd
[ Voor 17% gewijzigd door Diazepam op 01-04-2019 21:14 ]
Is het geen optie om een trekhaak onder de E-Golf te hangen (is het überhaupt mogelijk?) en een elektrische bakfiets te kopen. Onze 2e auto reed zo´n 10k per jaar, nu is ie weg en doen we alles met 1 auto en een elektrische bakfiets..beetje meer plannen af en toe, maar de 1e 2 maanden zijn we door op deze manier.
Renault Megane estate?
Of als je ook nog zuinig wilt een Hybrid zoals een Prius+ (Prius Wagon)
automaat, zuinig door hybrid, staan als erg betrouwbaar bekend
7-zits, of een huge-ass kofferbak.
Of bv een Ford Mondeo Hybrid wagon
Trekkracht is wel wat beperkt bij veel hybrids, wel iets om op te letten. Feitenlijk heb je 3 categorieen
- Trekhaak waar ongeveer alleen een fietsendrager oid op mag
- Trekhaak voor kleine karretjes enz (750kg max ofzo)
- 'full' trekhaak die 1500 of soms meer kan. (Maar dan valt Hybrid meestal af)
Of als je ook nog zuinig wilt een Hybrid zoals een Prius+ (Prius Wagon)
automaat, zuinig door hybrid, staan als erg betrouwbaar bekend
7-zits, of een huge-ass kofferbak.
Of bv een Ford Mondeo Hybrid wagon
Trekkracht is wel wat beperkt bij veel hybrids, wel iets om op te letten. Feitenlijk heb je 3 categorieen
- Trekhaak waar ongeveer alleen een fietsendrager oid op mag
- Trekhaak voor kleine karretjes enz (750kg max ofzo)
Alleen is die Outlander een 1-fase type1, en de E-gofl een 2-fase type2 auto. Dan heb je dus 2 (verschillende) palen nodig, of je moet met verloopkabels gaan klotennooberke schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:47:
[...]
Van binnen verrassend ruim (met mijn 1,96 kan ik achter mijzelf zitten) maar dan staat de achterbank in de achterste stand en is de bagageruimte behoorlijk krap geworden.
De Outlander lijkt mij geen gekke optie, laadpaal heb je waarschijnlijk al voor de Golf?
[ Voor 80% gewijzigd door DJSmiley op 01-04-2019 21:39 ]
Dan kom je toch op een Mitsubitshi Phev. 12K heb je er een. Alleen die wegenbelasting ivm die accu's he...DJSmiley schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:25:
Maar vermogen zat!
[ Voor 3% gewijzigd door Meester_J op 01-04-2019 21:33 ]
Als je voor een mondeo gaat: let op, de 120 PK benzine mag maar 400Kg trekken.Touchdomex schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:13:
Als ik het zo lees kan een Mondeo Station met trekhaak ook nog wel?
Zoiets bijvoorbeeld?
Zie nergens dat hoge instap of SUV een eis isDus waarom niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Meester_J op 01-04-2019 21:50 ]
Dat ben ik met je eens. Ook zoiets als Snappcar blijft duur en uiteindelijk zou de besparing dan inderdaad op zijn best gering zijn (als die er al is, en je hebt meer gedoe met huren dan wanneer je een auto zelf koopt). Misschien het beste om alle huur/koop tips van dit topic naast elkaar te zetten in een Excel en te vergelijken qua kosten (wellicht dat je dan zelfs wel een gouden middenweg kunt vinden tussen een iets minder zware auto kopen en af en toe een zwaardere auto huren). Veel succes in ieder geval met de knoop doorhakkenDiazepam schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:08:
[...]
Nou ja, lage lasten gaat er met name om dat ik het zonde vindt om 200,- maand te betalen voor een stilstaande auto die ook nog eens niet bevalt.![]()
En huren is m.i. echt niet rendabel. Als ik een UP'je of iets dergelijks koop dan kost die ook 250-300 per maand. Tel daarbij het verschil op van huren van 200,- per maand (2400,- per jaar) van een grote bak voor vakanties. Dan kan je voor 450-500 een echt hele mooie auto rijden. Huren is gewoon duur. Als je 2x moet huren per jaar ben je al uit de kosten voor het verschil.
Ford Mondeo Wagon overwogen?Diazepam schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:03:
1. Ford S-Max; twijfel over het interieur. Staat me niet zo aan.
[...]
27. Nissan Qashqai
Rijd zelf een Focus Wagon. Als ik meer beenruimte nodig zou hebben, zou ik het grotere broertje van de Focus, Astra of Octavia overwegen. Veel ruimte voor lage vaste lasten.
Out of the box: skoda Roomster? Is geen omgebouwde bestelbus, maar een echte personenwagen. Heeft drie separate stoelen achter. Beneden je budget. https://voorraad.vakgarag...occ5171576?conpag=p000013
Grote kans dat het totaal niet is wat je zocht, maar misschien juist precies wel.
Grote kans dat het totaal niet is wat je zocht, maar misschien juist precies wel.
[ Voor 14% gewijzigd door desmond op 01-04-2019 22:15 ]
Verwijderd
Een 1.4 turbo doet echt niet onder ten opzichte van een niet turbo blok van 2liter hoor en nog een voordeel dat de 1.4 veel.zuiniger is en het type na 2010 kan je prima kopen zijn nog maar weinig problemen mee . Over elk model en type is wel wat te vinden. Maar ik loop bij Franse auto's al snel weg . Die zijn gewoon zeer matig gebouwdMeneer aard schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:02:
[...]
Als voorloop auto deze ook gereden, ben geen fan van dergelijk merk maar wat een bak met ruimte, ook achterin heb je een zee aan kofferbak.
Wanneer je puur kijkt naar ruimte, zou ik voor deze auto gaan.
Met betrekking tot caravan trekken, verwacht ik zeker met het huidig motoren aanbod dat een 2.0 NA benzine blok het beter aflegt op langere termijn dan een 1.4 turbo motortje. Dan wel een 3 pitter.
Blokken hebben het al zwaar an sich, hoop ellende ermee omdat er nagenoeg op alles bespaart wordt (distributie ketting etc etc.).
Daarnaast zoals hierboven ook al wordt aangegeven, boven de 3,5k kakt doorgaans het vermogen wel diep in waardoor je wat meer in het karakter van een 1.4 NA terecht komt.
Een NA blok heeft bovenin zijn max koppel en vermogen tot je beschikking echter is het wat vlakker maar is qua warmte ontwikkeling gunstiger. Nu hebben de moderne blokken wel een gestuurde olie pomp waardoor je bij lage toerentallen toch maximale olie druk hebt, maar qua koeling is het natuurlijk niet optimaal wanneer je langdurig vermogen vraagt op lagere toerentallen (hotspots etc).
Tractor met auto vergelijken is zinloos. Die tractor trekt dat ook met 20pk als de versnellingsbak maar kort genoeg is en met de juiste banden.The Eagle schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:06:
Koppel idd, geen vermogen. Koppel is bij auto's de trap in je reet die je krijgt als je het gaspedaal intrapt, of datgene wat iets van zijn plaats krijgt. Een simpele tractor heeft echt niet zoveel vermogen, met 90 pk is het echt wel gedaan. Maar dat trekt wel zonder problemen een paar ton dooe een knollenveld heen.
Om een helling omhoog te geraken aan een bepaalde snelheid moet je juist vermogen hebben, en je moet de motor dan laten draaien aan het toerental dat je dat vermogen vrij krijgt.
ca 25 jaar geleden hadden wij thuis 2 autos: VW Passat 1.6d met 54pk, en een VW Golf 1.3 met 55pk.
Gewicht scheelde niet veel.
Ik kan je toch verzekeren dat die Golf net even snel een helling opging dan die Passat. De Golf moest je dan dik 5500t laten draaien, de Passat 4000t.
Als je een helling in de ardennen omhoog moest, dan was het terugschakelen soms tot in de 3de om dan met 80 km/h naar boven te rijden aan vol toerental. Als je in 5e bleef, dan draaide die 2500t, en de snelheid viel gewoon verder terug.
Vermogen is kracht * snelheid.
Om met een 2000kg auto een helling van 10% op te rijden, heb je puur en alleen om dat hoogteverschil op te rijden een voorwaartse kracht van 200kg of dus 2000N nodig.
Bij 90 km/h (=25m/s) wordt dat 2000N * 25 m/s= 50 kW. Tel daar nog wat rolweerstand en luchtweerstand bij van 15kW, en je hebt 65 kW nodig.
Als je dat wil leveren met een toerental van 2000t/m, dan heb je 2 keer zo veel koppel nodig dan bij 4000t/m.
Neem vandaag een stevige 1.5 diesel die 250 Nm koppel levert bij 2000t. Die levert dan 52 kW, en gaat het op die helling waarschijnlijk niet halen.
Ik rijdt nu al een aantal jaren deze auto, ik snap nog steeds niet waarom Seat niet met een opvolger is gekomen buiten de onzuiniger nep terreinauto's die helaas in de mode zijn. Volgende auto voor mij wordt de VW variant, de touran…. Ik heb met de Altea nu 170000 km achter de rug, en het is een heerlijke (degelijke) auto, ruim, comfortabel en met alle toeters en bellen die ik nodig achtte. Qua onderhoud, ook niets bijzonders meegemaakt, een keer nieuwe veren (nederland= drempelland, en hoewel ik geen woonwijkterrorist ben, 3 pubers op de achterbank en drempels gaan niet goed samen) en laatst de remschijven en klauwen (bij 160.000) dat heb ik bij de Volvo daarvoor al bij 120.000 moeten doen...The Eagle schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:00:
Nog niet genoemd maar een auto die wel veel vinkjes scoort: Seat Altea XL.
Ik rijdt wel de diesel variant btw (gecastreerde sjoemeldiesel) uitstoot is nu beter, maar verbruik helaas niet, van 1:20 naar 1:16,5 gegaan.