Een 1.4 turbo doet echt niet onder ten opzichte van een niet turbo blok van 2liter hoor en nog een voordeel dat de 1.4 veel.zuiniger is en het type na 2010 kan je prima kopen zijn nog maar weinig problemen mee . Over elk model en type is wel wat te vinden. Maar ik loop bij Franse auto's al snel weg . Die zijn gewoon zeer matig gebouwdMeneer aard schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:02:
[...]
Als voorloop auto deze ook gereden, ben geen fan van dergelijk merk maar wat een bak met ruimte, ook achterin heb je een zee aan kofferbak.
Wanneer je puur kijkt naar ruimte, zou ik voor deze auto gaan.
Met betrekking tot caravan trekken, verwacht ik zeker met het huidig motoren aanbod dat een 2.0 NA benzine blok het beter aflegt op langere termijn dan een 1.4 turbo motortje. Dan wel een 3 pitter.
Blokken hebben het al zwaar an sich, hoop ellende ermee omdat er nagenoeg op alles bespaart wordt (distributie ketting etc etc.).
Daarnaast zoals hierboven ook al wordt aangegeven, boven de 3,5k kakt doorgaans het vermogen wel diep in waardoor je wat meer in het karakter van een 1.4 NA terecht komt.
Een NA blok heeft bovenin zijn max koppel en vermogen tot je beschikking echter is het wat vlakker maar is qua warmte ontwikkeling gunstiger. Nu hebben de moderne blokken wel een gestuurde olie pomp waardoor je bij lage toerentallen toch maximale olie druk hebt, maar qua koeling is het natuurlijk niet optimaal wanneer je langdurig vermogen vraagt op lagere toerentallen (hotspots etc).
Tractor met auto vergelijken is zinloos. Die tractor trekt dat ook met 20pk als de versnellingsbak maar kort genoeg is en met de juiste banden.The Eagle schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:06:
Koppel idd, geen vermogen. Koppel is bij auto's de trap in je reet die je krijgt als je het gaspedaal intrapt, of datgene wat iets van zijn plaats krijgt. Een simpele tractor heeft echt niet zoveel vermogen, met 90 pk is het echt wel gedaan. Maar dat trekt wel zonder problemen een paar ton dooe een knollenveld heen.
Om een helling omhoog te geraken aan een bepaalde snelheid moet je juist vermogen hebben, en je moet de motor dan laten draaien aan het toerental dat je dat vermogen vrij krijgt.
ca 25 jaar geleden hadden wij thuis 2 autos: VW Passat 1.6d met 54pk, en een VW Golf 1.3 met 55pk.
Gewicht scheelde niet veel.
Ik kan je toch verzekeren dat die Golf net even snel een helling opging dan die Passat. De Golf moest je dan dik 5500t laten draaien, de Passat 4000t.
Als je een helling in de ardennen omhoog moest, dan was het terugschakelen soms tot in de 3de om dan met 80 km/h naar boven te rijden aan vol toerental. Als je in 5e bleef, dan draaide die 2500t, en de snelheid viel gewoon verder terug.
Vermogen is kracht * snelheid.
Om met een 2000kg auto een helling van 10% op te rijden, heb je puur en alleen om dat hoogteverschil op te rijden een voorwaartse kracht van 200kg of dus 2000N nodig.
Bij 90 km/h (=25m/s) wordt dat 2000N * 25 m/s= 50 kW. Tel daar nog wat rolweerstand en luchtweerstand bij van 15kW, en je hebt 65 kW nodig.
Als je dat wil leveren met een toerental van 2000t/m, dan heb je 2 keer zo veel koppel nodig dan bij 4000t/m.
Neem vandaag een stevige 1.5 diesel die 250 Nm koppel levert bij 2000t. Die levert dan 52 kW, en gaat het op die helling waarschijnlijk niet halen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik rijdt nu al een aantal jaren deze auto, ik snap nog steeds niet waarom Seat niet met een opvolger is gekomen buiten de onzuiniger nep terreinauto's die helaas in de mode zijn. Volgende auto voor mij wordt de VW variant, de touran…. Ik heb met de Altea nu 170000 km achter de rug, en het is een heerlijke (degelijke) auto, ruim, comfortabel en met alle toeters en bellen die ik nodig achtte. Qua onderhoud, ook niets bijzonders meegemaakt, een keer nieuwe veren (nederland= drempelland, en hoewel ik geen woonwijkterrorist ben, 3 pubers op de achterbank en drempels gaan niet goed samen) en laatst de remschijven en klauwen (bij 160.000) dat heb ik bij de Volvo daarvoor al bij 120.000 moeten doen...The Eagle schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:00:
Nog niet genoemd maar een auto die wel veel vinkjes scoort: Seat Altea XL.
Hoge (en uit ervaring: goede, al is dat subjectief) zit, zee van ruimte achterin, kunnen 3 kids in, mag vrij veel trekken, relatief zware motor. In de benzine uivoering vnl opletten op het aantal kW's; de 1.4 TSI is ook geleverd (90 kW, ca 120 pk) maar je kunt ze ook met een 1.8 TFSI of zelfs een 2.0 FSI krijgen. Dan heb je 150 resp 200 pk. Dan merk je een aanhangertje niet eens
Overigens zou ik mezelf voor de toch incidentele vakantie afvragen waarom ik een relatief kleine aanhanger zou gebruiken waar ik niet zo hard mee mag, tov een dakkoffer en/of een fietsendrager.
Ik rijdt wel de diesel variant btw (gecastreerde sjoemeldiesel) uitstoot is nu beter, maar verbruik helaas niet, van 1:20 naar 1:16,5 gegaan.