Flimovic schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:24:
[...]
Mee oneens. De standaard is nu 50, bij afwijkende gevallen wordt het 30 (of 60 of 70). Straks verandert de standaard en heb je nog steeds afwijkingen. Dus de onduidelijkheid verdwijnt niet, maar hij verandert.
Jij kunt bij het indraaien van een straat in 30 km/h zone niet zien hoe hard je daar mag rijden (want het bord stond enige straten verder terug. Heb je dat gemist, dan weet je niet of er 30 of 50 mag rijden.
Dat kun je in de nieuwe situatie wel ten alle tijden zien. De standaard is 30, tenzij anders aangegeven bij het oprijden van een wegvak.
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:26:
[...]
Onduidelijkheid? Misschien moeten we dan eens snoeien in alle snelheden die we hebben.
stapvoets (lijkt wel verbannen)
- 30: net onkruid buiten gebieden waar het wel nut heeft
- 50: doorgaande wegen
- 60: buitengebied niet zijnde N-weg (oude B-wegen, vroeger gewoon 80).
- 70: wordt zeldzamer, was vroeger normaal voor doorgaande wegen en die zijn naar 50 gegaan. Nu wil dit men dus 30 gaan maken.

- 80: vertraagde N-weg, snelwegen om steden.
- 90: verlaging ivm omstandigheden op (auto)snelwegen
- 100: N-weg, verlaging op basissnelheid snelwegen
- 120: verlaging op basissnelheid snelwegen
- 130: basissnelheid snelwegen
Alleen 40 en 110 komen niet voor. Is het echt nodig dat we zoveel verschillende snelheden nodig hebben? Waar ik voor vrees is dat toegangswegen ook 30 worden en in Nederland staan BBK borden bij de grens, niet bij de bebouwing. Ik blijf het roepen, in Duitsland is dat veel beter geregeld en mensen houden zich daar ook makkelijker in de snelheid.
BBK (30 of 50) bij eerste gebouw tot het laatste gebouw
100 provinciale wegen, waarbij 70 ook gebruikt wordt voor gevaarlijkere stukken. Overigens is de snelheid op sommige wegen niet eens te halen. Kom daar maar eens om in Nederland.
Door alles 30 te maken gaan mensen helemaal niet meer nadenken tijdens het rijden. Fietsers voelen zich dan helemaal onaantastbaar.
Ben het met je eens, dat er wel erg veel verschillende maximumsnelheden zijn.
Als ik het opnieuw mocht ontwerpen zou ik volgend onderscheid maken.
30 - standaard binnen bebouwde kom
50
70 - standaard buiten bebouwde kom
90 - standaard op autowegen
110 - standaard op autosnelwegen
De wegbeheerder kan, indien gewenst via een bord maximumsnelheid een uitzondering aangeven (maar kan alleen kiezen uit bovenstaande 5 maximumsnelheden).
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?