Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-08-2024
Mijn appartement heeft in het verleden last van vochtplekken en lekkage van bovenburen gehad. Nu dacht ik dat daar vast wel een goedkope IoT device voor zou zijn. In gedachten hing ik mijn appartement al vol met IoT sensoren van hooguit twee tientjes, aangestuurd door een J.A.R.V.I.S. achtige app die mij vriendelijk aan de hand van een 3D model van mijn appartement waarschuwt waar een verhoogd vocht-risico is. (Ik weet dat ik dat beeld wat moet terugschroeven naar een onhandige app die het contact met 3 sensoren steeds kwijt is en mijn data doorverkoopt aan een of andere broker)

Ik ben al een tijd aan het surfen en ik kom wel vochtsensoren tegen, maar die vallen niet in de categorie "enkele tientjes". Sommige hebben zelfs kabels. Ik was zocht meer iets met batterijen en WiFi. Bestaat zulke (goedkope) devices wel?

Kunnen jullie me misschien doorverwijzen naar Tweaker topics die ik misschien over het hoofd gezien heb?

Beste antwoord (via Marcel-Jan op 31-03-2019 13:57)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:55
Je kunt ook Zigbee2MQTT gebruiken icm Domoticz.
CC2531 stickje + programmer kost ongeveer 15 euro en je kunt hier prima de Xiaomi Aqara temperatuur sensoren aan koppelen. Deze werken standaard op CR2032 batterijen en de sensoren zijn lekker klein :)

Kijk anders eens in dit topic: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

[ Voor 16% gewijzigd door Flappie op 27-03-2019 09:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Zoek eens naar Xiaomi en daarbijbehorende sensoren ;)

Edit1: bijbehorend topic: [Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Edit2: ben je handig? Dan kan je met een esp8266 en een vochtsensor zelf sensoren maken welke loggen naar een centrale locatie (Bijvoorbeeld een Raspberry Pi met daarop Grafana, InfluxDB)

[ Voor 93% gewijzigd door iMars op 24-03-2019 13:15 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Wil je de luchtvochtigheid meten of specifieke plekjes op de muur?
Voor dat eerste raad ik een ESP8266 aan met DHT sensor aan. Kost je €5-10 als je bij ali oid besteld.
ESPeasy firmware erop. En een raspberry pi met domoticz erop als centrale controller.

Kost weinig. Werkt op Wifi en je hebt 100% controle over je data.
Nadeel: De ESP bordjes op batterijen is lastig. Ik heb dat na een paar weken opgegeven en heb alles op netvoeding gehangen (micro USB ingang).

Zelf heb ik in iedere kamer 1 zo'n sensor hangen. In een aantal kamers uitgebreid met CO2 en fijnstof sensoren. En de raspberry pi stuurt ook automatisch de ventilatie aan als het te vochtig, warm of vies wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 24-03-2019 13:18 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De enige plek waar je echt vochtsensoren zult vinden is op plekken waar lekkage een serieus probleem is. Ik ken ze van de serverruimtes waar ik in rondloop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LE5hnvs.jpg

Maar, zoekend naar een plaatje kom ik ook Fibaro tegen. Die zijn van de IoT, 100% buzzword compatibel enzovoort.

pricewatch

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Dat is een goed idee @RocketKoen . Ik heb toevallig nog een ESP8266 liggen. En die DHT sensors zijn precies de prijs die ik in mijn hoofd had. Ik heb al een Raspberry Pi draaien (voor PiHole). Ik zal eens kijken of hij er dan domoticz bij kan hebben.

Ik zal gewoon eens beginnen met een paar sensors in mijn slaapkamer en bij de wasmachine en kijken hoe het gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:55
Je kunt ook Zigbee2MQTT gebruiken icm Domoticz.
CC2531 stickje + programmer kost ongeveer 15 euro en je kunt hier prima de Xiaomi Aqara temperatuur sensoren aan koppelen. Deze werken standaard op CR2032 batterijen en de sensoren zijn lekker klein :)

Kijk anders eens in dit topic: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

[ Voor 16% gewijzigd door Flappie op 27-03-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
@Flappie Dat zou betekenen dat ik de sensoren niet zelf hoef te solderen. Ook een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Ik heb besloten dat het de CC2531 + Xiaomi Aqara + Zigbee2MQTT gaat worden.
Ik kom alleen niet voorbij de AliExpress system errors, dus de koop is voorlopig niet gesloten.

Zodra het lukt laat ik weten hoe het gaat. Misschien dat ik er een Youtube videootje aan waag.

[ Voor 22% gewijzigd door Marcel-Jan op 31-03-2019 13:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Het even geduurd, maar ik heb alle hardware (al weer een tijdje) binnen. Ik heb de CC2531 stick geflashed. Dat is dankzij de keurige documentatie van Zigbee2MQTT gelukt. Ik heb hem aan een Raspberry Pi gehangen en Zigbee2MQTT geinstalleerd.

Toen ik Zigbee2MQTT wilde starten kreeg ik "not connected to MQTT server" meldingen. Die melding gegoogled: het blijkt dat je ook MQTT software nodig hebt. Dus Mosquitto geinstalleerd (sudo apt-get install mosquitto).

En nu heb ik een voor een mijn 5 Xiaomi Aqara sensoren aangezet. Ze "pairden" meteen. In de log zag ik de eerste temperatuurmeldingen binnen komen.

En nu is het al weer het einde van de avond en moet ik morgen even kijken wat de volgende stap is. So far so good.

En die video over hoe ik het gedaan heb? Dat lijkt me nog steeds leuk om te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Ik heb inmiddels ook de eerste metingen op Domoticz binnen. En ik heb een screen recorder gebruikt om deze stappen vast te leggen. Nu bezig met de video die het van begin tot eind uitlegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel-Jan
Dit is de eerste video over de hardware, de CC2531 en Zigbee2MQTT. Ik heb geprobeerd het hele proces zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Een video over het gebruik van Domoticz komt nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dat ziet er prima uit. Mijn complimenten! d:)b

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-Jan
En hier is video 2: het installeren van Domoticz.

En daarbij een tip: als je een sensor gaat pairen aan Zigbee2MQTT, vergeet dan niet dat je je Zigbee2MQTT ook Domoticz op pairing moet zetten. Anders komt er geen data binnen. Ook niet bij Zigbee2MQTT. Dat was waarom aanvankelijk 3 sensoren geen data lieten zien. Nu geven alle 5 de sensoren up-to-date data.

En hiermee beschouw ik mijn project voor het bouwen van een vochtmetingssysteem als geslaagd. Al blijf ik er ongetwijfeld nog aan tweaken.
Pagina: 1