Nee, nagenoeg geen last van.
Zolang ik ze heb zijn ze 1 x schoongemaakt, maar meer dan een beetje groene aanslag onderaan zat er niet op. Veegde ik er zo af, zat ook niet vast ofzo.
En na een fikse regenbui ogen ze altijd vrij schoon.
Als het binnenkort weer mooi weer is, en ik heb tijd dan wil ik ze weer een poetsbeurt geven.
Ik heb ze nagenoeg plat liggen, maar met een kleine schans richting zuid, ik verwacht ook een graadje of max. 5
Qua rendement een beetje lastig vergelijken, maar ik heb toch redelijk wat schaduw en vorig jaar 6.592MWh opgewekt met 7000WP.
Als ze onder de ideale hoek hadden gelegen (35 graden) zal het wel zo'n 10% meer zijn geweest, maar waar hebben we het over.
laatste volledige energiejaar had ik een netto verbruik van 1618kWh verbruikt en had een totale energierekening (inclusief alles) van 114.21 incl. BTW wat neerkomt op nog geen 9,52 per maand.
Oost/west was bij mij niet echt een optie, de oostkant (mijn carport) heeft op de weskant het huis inclusief dakkapellen, en op m'n veranda (zuidkant) zit aan de oostkant ook het huis ervoor. Dus dat was voor mij geen optie.
Zelf heb ik ze vanwege optisch aspect (ik wil ze niet zien) plat liggen. En op deze manier had ik "the most bang for the buck".
Via m'n PVoutput kun je de resultaten bekijken
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59291&sid=52772
En ja, in de winter doen de panelen het bij iedereen aanzienlijk minder, bij mij doen ze het 's winters nog minder
Als zag ik vandaag alweer STC vermogens van 7000Watt voorbij komen met die bewolking/zon/bewolking/zon
[
Voor 10% gewijzigd door
Grolsch op 18-03-2019 21:48
]