Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Boutersewalter
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19:42
Hallo allemaal. Ik ben nieuw in dit topic.
Ik heb vorig deel en dit deel met veel intresse gelezen.

Ik wil volgend jaar zonnepanelen gaan leggen. Ik heb een huis met plat dak en een terras een verdieping lager. Huis staat pal op het zuiden. Mijn dak is 6.1m breed en 5m diep. Met wat aftrekken van een pijp en toekomstige wp kunnen er 14 panelen op het dak en nog 6 op het terras tegen de railing aan.

Mijn oog is komen vallen op
https://www.winkelman-zon...len/51742/?display=detail

De gene op het terras komen ongeveer op 40graden (ideaal).
Nu mijn vraag:
Meestal word er op een plat dak een oost-west opstelling gemaakt om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen. Als je volgend plaatje bekijkt is het toch 5% meer rendement als je ze 5% richting zuiden zet in een schans.
https://www.tentensolar.n...-rendement-berekenen.html

Ik kan niet hoger aangezien mijn buurman een oost-west opstelling ernaast heeft.

2e vraag is wat voor omvormer ik hierbij moet halen? Ik heb hoge bomen om een met of 100 pal Zuid staan. Deze geeft alleen in de winter met laag staande zon een kleine schaduw.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:13
@Boutersewalter
40 graden, noem ik niet ideaal.
dat klink wel als de leuke gemiddelde hoek voor de zon.
maar in praktijk heeft de zomer meer uren, waar door platter idealer is.
ook doet platter het lekkerder als het bewolkt is.
door de wolken word het zon licht weerkaatst en van je dat beter op als ze platter liggen.

maar dit is allemaal b.s. uiteindelijk moet je werken met je dak wat je hebt, en dan heb je niks aan deze theorie.
en is het eigenlijk allemaal te marginaal ;)

wil je nog idealer:
oost-west, maakt de zomer dagen langer en je kunt een kleinere omvormer als aantal Wp gebruiken.
(ik heb nu 6,4kWp op 4kW omvormer)
maar ook leuk is, stijlen panelen (zeg 40 gaden) op zuid, en dit combineren met platte panelen (zeg 10 graden) op zuid.
of de aller ideaalst: combineer oost-west vrij plat met stijl zuid op 1 omvormer. >:)
gewoon genieten in vrijwel elke maand en uur van de dag. (behalve december en januari, die dagen zijn zo kort daar kun je echt bijna niks mee.)

wat denk je voor elkaar te kunnen krijgen op je dak met deze gegevens?
zou een 2x7 oost-west parallel op 1 mpp kunnen.
dit samen met 6x op zuid andere mpp.
dit zou nog kunnen op een simpele/goedkope 16A omvormer. ;)

migjes wijzigde deze reactie 16-03-2019 13:47 (7%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Boutersewalter
migjes schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:29:
@Boutersewalter
40 graden, noem ik niet ideaal.
dat klink wel als de leuke gemiddelde hoek voor de zon.
maar in praktijk heeft de zomer meer uren, waar door platter idealer is.
ook doet platter het lekkerder als het bewolkt is.
door de wolken word het zon licht weerkaatst en van je dat beter op als ze platter liggen.

maar dit is allemaal b.s. uiteindelijk moet je werken met je dak wat je hebt, en dan heb je niks aan deze theorie.
en is het eigenlijk allemaal te marginaal ;)

wil je nog idealer:
oost-west, maakt de zomer dagen langer en je kunt een kleinere omvormer als aantal Wp gebruiken.
(ik heb nu 6,4kWp op 4kW omvormer)
maar ook leuk is, stijlen panelen (zeg 40 gaden) op zuid, en dit combineren met platte panelen (zeg 10 graden) op zuid.
of de aller ideaalst: combineer oost-west vrij plat met stijl zuid op 1 omvormer. >:)
gewoon genieten in vrijwel elke maand en uur van de dag. (behalve december en januari, die dagen zijn zo kort daar kun je echt bijna niks mee.)

wat denk je voor elkaar te kunnen krijgen op je dak met deze gegevens?
zou een 2x7 oost-west parallel op 1 mpp kunnen.
dit samen met 6x op zuid andere mpp.
dit zou nog kunnen op een simpele/goedkope 16A omvormer. ;)
Dus 10 graden oost West is effectiever dan Zuid 5 graden?

Heb nu een verbruik van 3800. Komt nog een WP. Dus wil zoveel mogelijk WP op het dak. Denk met 20x 325 = 6500 kW met 10 % verlies is ong 6000 kW aardig in de buurt komen.

• migjes
Boutersewalter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:57:
[...]

Dus 10 graden oost West is effectiever dan Zuid 5 graden?

Heb nu een verbruik van 3800. Komt nog een WP. Dus wil zoveel mogelijk WP op het dak. Denk met 20x 325 = 6500 kW met 10 % verlies is ong 6000 kW aardig in de buurt komen.
nop, 5 graden zuid is effectiever als 10graden oost-west.

maar oost-west kan met een kleinere omvormer dus is goedkoper.
(ook bevestiging materiaal kan goedkoper, een beetje)
en Wp is zo goedkoop geworden de afgelopen jaren.
(ik heb vroeger nog 2€/Wp betaald, dat is nu <45€/Wp)
dus effectiviteit is niet meer belangrijk. ;)
een schans is relatief best duur, dus ja waarom zou je dat doen met de huidige prijzen. :?

wat denk je 2x7 oost-west, mogenlijk?
of 2x8 oost-west (met desnoods mischien iets minder Wp per paneel) mogenlijk?

de 6x op het terras, wat dacht je daar voor om mischien glas-glas panelen voor te gebruiken?
https://www.winkelman-zon...0/?display=detail&merk=LG
of
https://www.winkelman-zon...10wp/51737/?display=tiles
etc.. etc..
dan kun je een afdak maken waar nog licht door heen komt?
kan ook mooi zijn.

best veel te verzinnen, als je maar een beetje creatief bent. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Plat dak? : Oost-West. Meer panelen op zelfde oppervlak, gelijkmatiger opbrengst, minder wind gevoelig, minder ballast, kleinere omvormer, hoger aandeel direct eigen verbruik, ...

• Boutersewalter
Dus als ik het goed begrijp is oost west iets minder rendement maar wel wat meer verdeeld over de dag (wat gunstiger is als het salderen eraf gaat).

De 6 op het terras komen tegen de Railing aan dus gaan niet als dak fungeren. Wil daar ook geen dak maken anders hebben we geen licht meer in de slaapkamer. Wel is het een optie om meer WP ( wel duur) op Zuid te leggen.

Als ik nog meer panelen wil gaan zetten komen deze op mijn blokhut. Deze heeft een dak van 6x5 oost weat aflopend van ongeveer 10 graden. Alleen daar komt wel meer schaduw aangezien ze een stuk dichter bij de bomen staat.

PS met de WP bedoelde ik een l/w warmtepomp die nog op het dak komt te staan. Meer dan 14 panelen passen er echt niet op.

Kosten van schans valt wel mee.
Gewoon frame erachter dezen monteren op een houten frame en ballast erop en klaar. Berekend op 400 euro. Als je hem kan en klaar haalt is het wel duur. Oost West is voor mij duurder

Boutersewalter wijzigde deze reactie 16-03-2019 15:44 (16%)

• migjes
lol, een verplaatsing die ik even niet door had.
Boutersewalter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:34:
Dus als ik het goed begrijp is oost west iets minder rendement maar wel wat meer verdeeld over de dag (wat gunstiger is als het salderen eraf gaat).
niet alleen, ook goedkopere omvormer, en goedkoper bevestiging spul voor te krijgen
De 6 op het terras komen tegen de Railing aan dus gaan niet als dak fungeren. Wil daar ook geen dak maken anders hebben we geen licht meer in de slaapkamer. Wel is het een optie om meer WP ( wel duur) op Zuid te leggen.
zou je ze steiler als 40 graden kunnen maken.
als je dat combineert met platter(oost-west of niet) dat is nog veel leuker. ;)
Als ik nog meer panelen wil gaan zetten komen deze op mijn blokhut. Deze heeft een dak van 6x5 oost weat aflopend van ongeveer 10 graden. Alleen daar komt wel meer schaduw aangezien ze een stuk dichter bij de bomen staat.

PS met de WP bedoelde ik een l/w warmtepomp die nog op het dak komt te staan. Meer dan 14 panelen passen er echt niet op.

Kosten van schans valt wel mee.
Gewoon frame erachter dezen monteren op een houten frame en ballast erop en klaar. Berekend op 400 euro. Als je hem kan en klaar haalt is het wel duur. Oost West is voor mij duurder
oost-west dat lukt wel voor 350€ ex BTW (kunt de BTW aftrekken).
er is een systeem dan leg je gewoon stangen op het dak, en dan zijn de oost-west panelen allemaal met elkaar verbonden.
dan heb je alleen op de hoeken nog maar ballast nodig.
snel, simpel en altijd goed.

maar als je veel zin en tijd hebt mag je gerust gaan knutselen op een houten frame.
no prob. ;)
(check ook even deze methode, neem een emmer steek hier een alu stang in, vullen met wat beton en bevestig het paneel. ballast en bevestiging in 1x klaar. ;)
dit kan soms ook een leuke methode zijn, maar ik vertel hem nu wel heel versimpeld. )

maar voor oost-west dan doe je 2x7.
7x32Vmpp = 224Vmpp = elke simpele 1 fase TL omvormer kan dit aan.
maar dan heb je 2x9Ampp = 18Ampp, niet veel 1 fase TL omvormers kunnen dit aan.
met oost-west verdeeld de Ampp beter en haal je de 18Ampp gewoon weg niet.
en dan vind je wel een goedkope TL omvormer er voor.

met zuid
14x32Vmpp = teveel voor LT omvormers, dus 2x7 doen of een fronuis omvormer(duurder) gebruiken.
met 2x7 heb je ook 2x9Ampp=18Ampp, en dat word ook lastig daar een omvormer voor te vinden.
dus je zit dan toch vast aan een duurdere omvormer, helaas.

dus je hebt meer redenen om voor oost-west te gaan, niet alleen de kosten van een schans.
om eens te beginnen, ga eens naar https://www.sunnydesignweb.com/
en neem een SMA Sunny Boy 3.6 als voorbeeld omvormer.
(die kun je makkelijk vervangen voor andere TL omvormers van ander merk.)

(over het algemeen zijn we hier niet de grootste voorstanders om maar 6 panelen aan 1 mpp te hangen.
dit geeft best wel een lage Vmpp, het kan wel, maar liever iets meer panelen als het kan per mpp.
of andere paneel type gebruiken. )

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

6 kan toch prima @migjes
6x 96 cell panelen = 354 Vmpp

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/panasonic/

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Boutersewalter
De kosten voor de omvormen maakt mij niet erg veel uit. Wil niet gaan af toppen. Ik wil gewoon maximaal rendement. Rendement mag wel iets minder als het gespreid is en dus meer rendement heb op eigen gebruik.

Waar kan ik die montage systeem halen voor die prijs.

Dus waar het bij mij op neer komt is dat de eenmalige niet heel veel uit maak (niet te duur natuurlijk) maar het rendement op de langer termijn goed is.

De 6 Zuid kan ik idd op raderen met 6x 96 cell

Boutersewalter wijzigde deze reactie 16-03-2019 17:54 (40%)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Wat bedoel je met rendement? Korte terugverdientijd of totaal financiele opbrengst na 20 jaar?

Edit:
Een screenshot van Google earth waar duidelijk wordt wat de daken zijn zou helpen.

Edit 2:
Ik snap namelijk nog niet wat er precies past.
Je kunt 6 panelen van 1 x 1.65 m op zuid kwijt op het terras? Welke helling?
2 meter panelen is geen optie? Zo ja hoeveel passen er dan?
Op je dak passen 14 panelen op zuid? Betekend dat 18 oost-west? Kijk ook even of een 1 x 2 m paneel beter past.

busscherski wijzigde deze reactie 16-03-2019 18:14 (78%)

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• migjes
Boutersewalter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:40:
De kosten voor de omvormen maakt mij niet erg veel uit. Ik wil gewoon maximaal rendement.

Waar kan ik die montage systeem halen voor die prijs.

De 6 Zuid kan ik idd op raderen met 6x 96 cell
max rendement, daar zit een kosten post aan.
en hoe wil je dat zien?
maar, no prob.

vervang de 6x maar voor panasonic panelen.
dan haal je een leuk rendement.
waarom doe je dat:
6x 330Wp panasonic.
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
dat geeft 6x58Vmpp = 348Vmpp
dan kijk je naar het rendement grafiekje van de omvormer:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
(deze grafiek kun je vrij wel voor veel standaard 1 fase TL omvormers gebruiken.
3 fase is anders. en fronius+steca is ook anders.)
en dan krijg je dus max kWh uit die string.

maar pak je 14 van die panasonic panelen.
14x58Vmpp = 812Vmpp.
en dan is het met heel veel 1fase helaas niet starten, dit is veel te veel. ;)
dus je zou dan 2x7 kunnen doen om zo een lagere vmpp te hebben.
(vol zuid of oost-west, dat maakt niet uit. kies maar.)
maar ik opt dan eerder om die 14x gewoon LG te nemen voor als je voor zuid wil gaan.
https://www.winkelman-zon...76/?display=tiles&merk=LG
die hebben nog grotere cellen als alle andere merken.
dus die kun je wel 14x serieel op een omvormer krijgen.
14x36Vmpp = 504Vmpp.
(dat is nog hoog maar een fronius kan dit wel.)

hang je dit vol zuid, dan word het een 7kW omvormer om de max er uit te halen.
je wil toch het volle rendement. ;)
dan weet ik niet zo snel een omvormer die kan, maar dit zou wel kunnen:
https://www.fronius.com/e...primo/fronius-primo-8-2-1
(dan zit een normale 1x35A hoofd aansluiting wel al aardig vol.
als het echt nodig is kun je hem nog laten vervangen voor 1x40A automaat. ;) (liever niet)
maar lastig om dan straks mischien nog iets te doen op je schuurtje. dus check dat ook even. ;) )

voor 3-fase hoofd aansluiting zou je voor een:
https://www.fronius.com/e...symo/fronius-symo-7-0-3-m
kunnen gaan.
(de 6x panasonic is dan wat krap voor hoog rendement, maar de 14x LG is dan wel zeer oke.)
dan kun je nog wel een 3kW omvormertje voor 1 fase voor het tuin schuurtje gaan of iets anders. ;)

uiteindelijk moet je altijd besluiten, kosten versus baten.
en rendement versus mogenlijkheden.
er moet altijd iets geschoven worden, welke kant op dat is aan jouw. ;)
jaja, die bedoel ik met "of andere paneel type gebruiken.", kon niet alles in 1x typen. ;)

migjes wijzigde deze reactie 16-03-2019 18:34 (11%)

• Boutersewalter
Bedankt voor de uitgebreide reactie

https://maps.app.goo.gl/rPUxQ

Word mij iets te technisch nu. Wil gewoon Max rendement met de ja panelen. Ik snap dat met 6 ja panelen op Zuid de opstart spanning aan de lage kant is.

Maar meer rendement zit er in die LG toch niet in? Zijn allebij rond de 320 WP.

Heb trouwens een 3x25a aansluiting dus 3 fase is mogelijk.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 16-03-2019 19:07 (10%)

• migjes
Boutersewalter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:37:
https://maps.app.goo.gl/rPUxQ

Word mij iets te technisch nu. Wil gewoon Max rendement met de ja panelen. Ik snap dat met 6 ja panelen op Zuid de opstart spanning aan de lage kant is.
de JA panelen deze:
https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles
die leveren 32Vmpp, je doet er 6 serieel.
en dan krijg je 6x32Vmpp=192Vmpp op de mpp van de omvormer.

neem je 6x panasonic deze (omdat je mischien zwart mooier vind?):
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
die leveren 59Vmpp, je doet er 6 serieel.
en dan krijg je 6x59Vmpp=354Vmpp op de mpp van de omvormer.

de omvormer zelf die kan gewoon weg beter over weg met iets rond de 350Vmpp (als 1 fase TL omvormer is)
en dan zie je in deze grafiek:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dat de 192Vmpp (de JA panelen) er niet eens meer opstaat, maar je rendement zal dan ongeveer maximaliseren op 96%.
en met 354Vmpp zal het maximalizeren op 96,8%

dan denk je dat scheelt niks.
maar dan moet je nog 2 dingen mee nemen:
1. als de panelen warm worden (en ja ze kunnen goed 90 graden worden als ze liggen te bakken in de zon)
dan daalt de Vmpp een beetje, helaas.
de 32Vmpp daat dan naar +/-28Vmpp.
2. een best groot gedeelte van je jaar opbrengst is niet met 100% uit de panelen.
veel opbrengst is ook uit bewolkte dagen of andere omstandigheden die minder W leveren.
dus je moet op de grafiek ook kijken naar minder hoge W en dan zie je dat de rendementen dalen naar 94% tot zelfs 92%.
en dan heb je best een verschil in je jaar opbrengst.
(het kan dus wel met maar 6x een halfcell JA paneel, maar dit is niet wat je max rendement noemt. ;) )
Maar meer rendement zit er in die LG toch niet in? Zijn allebij rond de 320 WP.
ehhummm, lol.
ik heb het ook niet over deze LG panelen:
https://www.winkelman-zon...17/?display=tiles&merk=LG
maar deze:
https://www.winkelman-zon...76/?display=tiles&merk=LG
die zijn heel anders. >:)
het is erg belangrijk om wel precies te benoemen welk paneel je bedoeld, 1 LG is 32Vmpp de andere is 36Vmpp, en dat kan veel uit maken (tot het zelfs niet starten van de omvormer)

ik krijg langzaam het idee dat max rendement bij jouw iets anders betekend.
meer iets in de trant: ik wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. ;)
(dat mag hoor, geen probleem)
dit gecombineerd met de vele mogenlijkheden en nog niet veel begrip over PV (techniek) maakt dat je de bomen het bos niet meer ziet. ;)

• migjes
@Boutersewalter
zal het even in een simpelere taal en niet technisch te proberen vertellen.

ik heb zelf de LG 300Wp, dit zijn al wat oudere LG panelen. (en al terugverdiend)
toen ik die installeerde had ik per Wp 4% meer kWh als mijn oude suntech's
ik ging dus van 10x195Wp naar 10x300Wp dat gaf mij meer kWh omdat meer Wp was, maar ook nog een 4% extra er op.

toen ik van de zomer de panasonic installeerde, toen ging ik van 14x190Wp suntech naar 12x245Wp en daar op nog een extra 8% extra per Wp.
(ik kan beter de kleinere panasonic panelen gebruiken, past beter op mijn dak.
vandaar dat ze maar 245Wp zijn, zitten gewoon 2 rijen minder cellen in. ;) )

die LG 365Wp en panasonic kuro panelen, die zijn wel erg duur te noemen.
te duur voor die paar % extra, dat klopt.
maar je verdiend het gewoon terug, mischien een jaartje langer of zo iets.
maar terug verdienen dat doe je net zo goed.
die dingen moet je dus alleen doen als je genoeg geld hebt en lekker wilt hobbyen of als je iets cools wil.
(de heck het spul is nu zo goedkoop geworden, dat het best te doen is om dat duurdere spul te kopen.
maar ik kan en wil niet in je portemonnee kijken.
behalve als je via DM je pincode verteld en per post je bank pasje op stuurt. >:)
lol, laten we dat maar niet doen. ;) )

(in mijn geval, omdat de 10x300Wp al is terugverdiend.
heb ik net iets meer nodig als 2 zomers nodig om de panasonic's terug te verdienen.
dat is de luxe van al veel langer met PV bezig zijn. ;) )

edit:
handig om mee te rekenen:
neem het totaal bedrag van het hele project en dat delen door aantal Wp.
dan heb je een €/Wp getal b.v. 80€/Wp.
Wp kan 1kWh opleveren en 1 kWh is +/-0,22€/kWh.
80€/Wp / 0,22€/kWh = dus afgerond naar boven 4 jaren TVT. ;)

migjes wijzigde deze reactie 16-03-2019 19:44 (8%)

• Boutersewalter
Dank je dit is een stuk duidelijker. Je raakt mn ego maar heb wel gelijk in het laatste stuk 😜.

Ik wil het liefst mijn verbruik (toekomst) van z'n 6000kw afdekken. Daarbij ben ik niet rijk en wil dus niet te veel besteden. Maar wat ik besteed wil ik wel goed spul voor hebben en goed op het dak hebben liggen zodat ik het maximale eruit kan halen ( dit bedoelde ik met rendement idd).

Ik zou in de toekomst net zoals jou dit langzaam willen uitbreiding.

Ok. Nu dit duidelijk is wat een leuk starters setje?

Wil Max z'n 5 a 6 k euro besteden.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 16-03-2019 20:01 (16%)

• migjes
Boutersewalter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:49:
Dank je dit is een stuk duidelijker. Je raakt mn ego maar heb wel gelijk in het laatste stuk 😜.
lol, niet de eerste ego waar ik even brut op trap.
maar ego is ondergeschikt aan een goed technische oplossing. ;)
Ik wil het liefst mijn verbruik (toekomst) van z'n 6000kw afdekken. Daarbij ben ik niet rijk en wil dus niet te veel besteden. Maar wat ik besteed wil ik wel goed spul voor hebben en goed op het dak hebben liggen zodat ik het maximale eruit kan halen ( dit bedoelde ik met rendement idd).
je hebt dus net zo als ik een geldboom in de tuin.
in de lente allemaal bloemen, maar geen vruchten in de herfst. :-(
Ik zou in de toekomst net zoals jou dit langzaam willen uitbreiding.

Ok. Nu dit duidelijk is wat een leuk starters setje?
ik denk:
een simpele oost-west op het dak.
2x7 zeg jij, dus dan 2x7x320Wp, dat is zeker wel oke.
dit hangen we dan op een kleine simpele omvormer (goodwe/omnik/hosola etc etc) van rond de 3kW.
dit levert je komende zomer een +/-3500kWh op en brengt je al lekker onderweg.

als je dan zin hebt om volgend jaar (of later) wat meer te hebben.
dan hang je de 2x7 parallel op 1 mpp en hang je de 6x panasonic er nog bij.

als je het jaar daarop zin hebt, dan neem je een grotere omvormer (want dat is wel iets pretiger met zoveel Wp) voor die set.
en de oude omvormer gaan naar het tuin huisje met daar nog iets leuks er op.

(of te wel je doet grof weg het zelfde als ik heb gedaan. ;) )

maar het belangrijkste voor nu:
maak een goed schema tekening met maten er bij (en of je ze inc dakrand of ex dakrand hebt gemeten).
zo precies mogenlijk.
van het plat dak gedeelte.
dan vragen we @AUijtdehaag of @busscherski gewoon of zij het niet wat beters zien en of mischien 2x8 mogenlijk is of iets anders.
(daar zijn die boy's erg goed in, zeer creatief met oplossingen ;) )

(ik opt het plat dak gedeelte als eerste, omdat ik nu zie met de Google earth dat er best een flinke rij bomen staan achter de tuin.
dus oost-west plat dak lijkt mij het verstandigste om mee te beginnen. ;) )

edit:
oei, ik zou minder besteden als 5-6k€ dat vind ik erg duur om mee te beginnen.
begin kleiner en bouw uit zou ik eerder zeggen. ;)

migjes wijzigde deze reactie 16-03-2019 20:41 (3%)

• Boutersewalter
Prima advies. Is het niet handiger om wat grotere omvormer erop te leggen met het oog op de 6x LG? Of is hij dan weer te groot voor de 2x7 die er in eerste instantie op liggen. Ik geef liever nu 200 euro meer uit dan dat ik over 2 jaar een nieuwe moet kopen.

Hoe kan je trouwens foto's uploaden? Heb wat foto's van de buren.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 16-03-2019 20:47 (11%)

• Boutersewalter
https://m.imgur.com/account/Boutersewalter/images/0myBIWM

Is het dak van de buren die hebben er 3 panelen meer op. Maar ik wil wat ruimte laten voor mijn toekomstige buiten unit van mijn warmtepomp

Die zijn wel genaaid. Hebben deze plus 6 op het terras met een 3 fase omvormer voor 11k laten leggen. Het merk van de zonnepanelen waren erg vaag en kon ze op internet niet vinden.

Ik wil dus niet genaaid worden vandaar deze vragen.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 16-03-2019 21:08 (37%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

• busscherski
Even een voorbeeld met uitsluitend het paneel dat je gekozen hebt (eigenlijk heb ik 320 Wp panelen genomen omdat ik geen 325 Wp kon vinden, dus je mag 1.6% optellen bij alle vermogens en opbrengsten in deze post).
7 oost, 7 west 15 graden. En nog 6 op zuid 40 graden helling.
96 cells panelen zoals Panasonic Kuro's raad ik niet snel aan voor mensen die korte terugverdientijd willen, veel kleine omvormers werken gewoon met 4 tot 6 panelen, bij 6 panelen zit je ergens rond 95% rendement van de 98% die theoretisch maximaal mogelijk is. Voor die 3% verschil kun je niet snel 96 cells panelen zoals Panasonic Kuro terugverdienen. Want die Kuro`s kosten 91 euro meer dan de JA solar panelen van 325 W

Je kunt inderdaad zoals @migjes aangeeft elk jaar of elke 2 jaar iets aanpassen en uitbouwen, maar ik raad het liefst meteen een totaal oplossing aan, waar je als het goed is de komende tijd niets meer aan veranderd. En als je toch kriebels krijgt begin je maar aan je blokhut. Hierbij een voorbeeld met 2 kleine omvormers.

Klein beetje aftoppen met een 3 kW en een 1.5 kW omvormer: 5501 kWh / jaar
Boutersewalter1

Niets aftoppen met een 3.5 kW en een 1.75 kW omvormer: 5529 kWh/jaar
Boutersewalter2

De opbrengst verschilt nauwelijks. Dus bedenk zelf maar welke omvormer je neemt.
In bovenstaande screenshots is de inefficientie vanwege lage DC spanning al meegenomen.

Kleine omvormer
Je hebt hier een min DC voltage van 182 V
Een Goodwe omvormer met 1 mmpt van 1 tot 3 kW heeft een mpp bereik van 80 tot 400 V, de efficientie zal zo rond 94% liggen, (98% is het theoretische maximum bij een typische DC spanning van 350 V)
http://shop.winkelman-zon.../pdf/goodwe/GoodWe+NS.pdf
Ruwweg hetzelfde geldt voor kleine omvormers van Growatt, Solis, Zeversolar etc. Bij Omniksol vind ik de 1.5 kW wel geschikt maar de 2 kW niet.

Grote omvormer
Zoals @migjes al aangeeft kan oost-west op 1 tracker, maar iedere 7 panelen een eigen tracker is wel net iets efficienter. Als je de omvormer nog moet kopen (zoals nu) zou ik een omvormer met 2 trackers nemen (kost zo`n 60 euro extra maar dat vind ik het waard). En daar komt nog bij dat met 2 strings parallel op een enkelfase omvormer je bij de omvormer selectie goed moet opletten of de stroom en kortsluitstroom niet te hoog worden.
Ook hier even opletten dat je een omvormer neemt die een relatief laag "MPPT spanningsbereik vol vermogen" heeft.

Je hebt hier een min DC voltage van 228 V.
Ook hier moeten we opletten of de gekozen omvormer een laag mpp vol vermogen voltage heeft.
GW3000D-NS heeft een bereik van 150~550 V dus die voldoet. Hetzelfde geldt voor bijna alle moderne Transformator Loze omvormers.

Boutersewalter3

Ik had nog niet begrepen wat voor montagemateriaal je precies nodig hebt voor je terras, ik heb maar even pannendak aangenomen.
5026 euro voor 6500 Wp (0.773 euro / Wp) excl btw en inclusief installatie.

Met 5500 kWh per jaar en 0.22 cent per kWh zou je die in 4.15 jaar terugverdienen als salderen door zou gaan.

edit: je buurman heeft wel 96 cellen zie ik. 14 of 17 panelen? Kun je ze anders eens meten? Dan kun je ze vergelijken met de panelen die jij wilt. Hoe komt de schaduw van dat pijpje bij jou uit?

• Boutersewalter
Goh, wat uitgebreid antwoord. Toch ga ik het denk ik opsplitsen. Eerst het dak en daarna het terras. Ga dus 14x ja en de goodwe gw3600d-ns.

Buurman heeft er 17 op het dak. Ga ze morgen wel ff opmeten.

• busscherski
Mijn voorstel laat zich prima opdelen in 2 keer.

Met 14 stuks zit je ook ongeveer op je jaarverbruik, niet verkeerd. Als je meer produceert dan verbruikt moet je stroom terugverkopen maximaal 0.11 euro / kWh (afhankelijk van de leverancier)

Als je het moet laten installeren betaal je natuurlijk wel 2x installatiekosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boutersewalter
Dat zag ik. Ga proberen iemand te benaderen die dit voor zijn werk doet (vriend van mn ouders). Kijken of dit samen dan kunnen leggen tegen een leuk prijsje 😇.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boutersewalter
Dank jullie wel voor de input. Het is mij nu een stuk helderder geworden. Weet nu wat ik wil en wat ik moet sparen.

Ga trouwens straks de panelen en het dak even opmeten.
PS ik heb ook z'n pijpje op het dak. Moeten daar dan nog optimisers op de panelen?

De 6 panelen op het terras bij de buren
https://afbeelding.im/9CMEywlB

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 08:56 (50%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Hoewel ik @busscherski zijn input erg waardeer, vrees ik dat de spanningen wel erg laag zijn (met kans op vervroegde uitschakeling van de omvormer)

Wat gebeurt er als je de warmtepomp gaat plaatsen met de schaduw?
Zakt je Vmpp spanning verder in?

Ik had het volgende bedacht:

- 3-fase omvormer (omdat je 3-fase hebt)
- 2 Tigo optimizers, naast de panelen die bij de warmtepomp staan (geen idee of je schaduw hebt, glazen bolwerk, maar het kan)
- 7x panasonic 330 Wp oost + 7x panasonic west 330 Wp west (multistring) + 6x panasonic 325 Wp kuro zuid

https://tweakers.net/ext/f/y135Ss8pZZOaGtzslr7k5M3a/thumb.jpg

Uiteraard is dat duurder, maar ik kijk ook naar het technische deel (optimale) van de installatie.
En voor kleine daken zoals bij jou, is dat vaak het probleem.
Bovendien kan je met 1 omvormer af en heb je 3-fase.

Ik zou zelfs willen stellen, als je veel schaduw hebt van de warmtepomp (moet op poten/balken staan ivm sneeuw), om overal micro omvormers te plaatsen, zodat ieder 32 Vmpp (60 cell) paneel voor zich is. (maar dat wordt weer duur)

Edit: zo te zien ligt bij je buren, 96 cell sunpower panelen.
De info over die panelen is prima te vinden op internet. En dan kom je ook de kostprijs tegen....
Maar neemt niet weg dat ze teveel betaald hebben (voor top materiaal)

Let wel op de maatvoering van de panasonic: 1590 x 1053.
Dus 6x portrait op zuid is dus geen 6 meter breedte. (past dat?)
Die 6 kan je ook in een later stadium toevoegen. (moeten wel 96 cell panelen zijn ivm spanning)

En let op, de uitblaas van de warmtepomp. Vrije uitblaas is erg belangrijk....Voorkom schade aan WP en panelen.
Je dak is van beton? Komt nogal een gewicht op.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 09:05 (9%)

• Boutersewalter
Hoezo de spanning laag. Op zijn slechts in hete dagen is die 28 per paneel. 7x28= 196. Voor de Goodwe is 80 nodig. Is prima toch?

Warmtepomp komt op het noordelijkste punt dus verwacht daar niet heel veel schaduw van. Op zijn hoogst leg ik er nog 2 panelen bij en de WP Komt dan bij het schoorsteen te te staan. Dan zullen die 2 erachter er last van hebben + 's avonds erg laat de middelste rij.

Buren hebben geen sunpower.
Was een Chinese naam die achter op de panelen stond.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 09:06 (9%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Wat betekend MPPT spanningsbereik vol vermogen (V) 180-550 dan?
https://static.webshopapp.../datasheet-goodwe-dns.pdf

Zoals ik al zei. Technisch gezien is het voltage beter van de panasonics. (je gaat niet te dicht op de grenzen zitten)
Ook een hogere efficientie van de omvormer.
Voor je portomonee is het minder.... (maar ook weer niet een jarenlange extra tvt)
(ik heb zelf ook 2x 7 panasonic op een SMA 6.0 tripower)

Geen sunpower?
Dan zijn ze inderdaad afgezet voor 11K

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 09:17 (11%)

• Boutersewalter
Wat is het verschil tussen MPPT spanningsbereik vol vermogen en MPPT spanningsbereik?

Denk trouwens dat ik een houten dak heb. Kan dit moeilijk zien. Op het op plafond zit stucwerk. Dus kan niet Op ff kijken. Snap dat ik moet oppassen met het gewicht. Maar de buren hebben zelfs nog 10cm grid erop liggen. Als ik de warmtepomp gewicht goed verdeel moet dit wel goed komen. Warmtepomp zou ook nog op het terras kunnen staan (beton) maar dan staat hij vlak bij de slaapkamer. Ook weer niet ideaal.

Denk dat ik al zie was @busscherski bedoelde. De nieuwe Goodwe 3000 heeft er een van 80 en ik selecteerde een oudere versie.

http://shop.winkelman-zon.../pdf/goodwe/GoodWe+NS.pdf

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 09:56 (86%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Het verschil zit in het vol vermogen gedeelte.
Ik heb zelf een string van 7 en 8 panelen op een Solax Boost X1 5.0. Mijn panelen zijn net iets minder dan die JA solar 325 van jou. Ik weet mijn min voltage zo snel niet maar stel dat het ook 196 V is.

Gegevens Solax 5.0:
MPPT-spanningsbereik [V] 125-580 V.
MPPT-spanningsbereik @ vollast [V] 220-550 V.

En het werkt prima bij vollast. De efficiëntie is wel slechts 94%, maar dat is het enige probleem. (En er is nog een issue op enkele dagen per jaar met heel zware bewolking maar ik denk dat dat een specifiek Solax probleem is, het kost op die paar dagen een keer 0.3 kWh per dag.

Die Goodwe laat betere cijfers zien op de datasheets en je hebt net iets meer voltage. Geen probleem.

@AUijtdehaag Weet je zeker dat er Tigo's kunnen in een polystring? Het voltage van beide parallel strings is immers gelijk.

edit: een warmtepomp buiten unit op een houten dak wordt niet aangeraden. En zeker niet op een houten dak dat vast zit aan het huis van de buren. Je hebt kans op vervelende trillingen en resonanties die geluid kunnen veroorzaken op andere plekken in het gebouw.
Je zou niet de eerste zijn die hem er weer af moet halen.
Vrijstaand in de tuin is wat dat betreft het beste. Je tuin is groot genoeg en zo passen er meer zonnepanelen op je dak.

busscherski wijzigde deze reactie 17-03-2019 10:11 (20%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@busscherski
Geen idee.
Misschien niet eens nodig, want optitrac global peak (moet je wel voldoende spanning hebben)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 10:18 (63%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boutersewalter
Dat is idd zo. Word de WP op het terras neerzetten met een kast erom.

Dan word het dak vol leggen. Dus 17x paneel. Is dus 8x 28= 224 en 9x28=252. Dat moet dus genoeg wezen.

• busscherski
Ik kan het zo snel ook niet vinden, maar mocht wel wel kunnen dan snap ik niet hoe het zou werken.

Als je het zelf installeerd zou ik het zonder Tigo's doen en de logging in de gaten houden om te kijken of je iets merkt van schaduw. Je kunt blijkbaar vrij gemakkelijk op het dak komen dus dan kun je ze nog toevoegen.

@AUijtdehaag
Ook erg bedankt voor je input.
Als geld en terugverdientijd een kleinere rol zou spelen zou ik overigens in dit geval niet maar Kuro's kijken maar naar SolarEdge.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Boutersewalter
Ga nou eerst eens meten?

Want 1678x3 = 5034 en je hebt maar 5000 (in je OP)

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de 96 cell panelen van je buren.
(maar eerst meten = weten)

@busscherski
Met SE wordt het paneel ook 50 euro duurder... dus het verschil is dan ook kleiner tussen een standaard met SE en premium paneel zonder SE
(sorry, als ik zie wat er tegenwoordig allemaal gemonteerd wordt, qua kleurverschillen/strepen er doorheen en dergelijke..... :O Ook hoop ik voor ze dat ze de TVT wel halen...)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 10:40 (58%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boutersewalter
Ga al het dak op 😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Doe je voorzichtig... ;)

• Boutersewalter
Komt goed

• busscherski
@AUijtdehaag

Ja klopt, 50 euro incl btw. Maar wel flexibiliteit en schaduwmanagenent voor dat ene pijpje.

Niet dat ik het aanraad, maar het zou kunnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boutersewalter
Maten=
Van Zuid naar Noord 5,17 van dakrand naar dakrand.
Oost West 6,20

Buren hebben idd 96cells 1.57 meter bij 1

• busscherski
De JA solar panelen zijn dus per stuk 10 cm langer dan die van de buren. En daar zie ik geen 30 cm marge...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Herkenbare panelen, heb ze zelf ook, BenQ sunforte van AUO
Zelf heb ik de 335Wp uitvoering, de barcode stikker zit ook op dezelfde plek.

Helaas niet meer verkrijgbaar na een conflict met SunPower, ook al werden beide
in dezelfde fabriek gemaakt ( de oude modellen van SunPower wel te verstaan )

• Boutersewalter
Dat is jammer.
Opties?

Toch maar direct voor de
https://www.winkelman-zon...rid/51646/?display=detail

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 11:33 (77%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
- Panasonic 1.59 of 1.6 m
- 2 meter panelen (hoeveel passen er?)
- tweedehands (er worden allerlei afmetingen aangeboden op Marktplaats, meestal een stuk minder efficiënt, maar als je goed zoekt vind je misschien iets)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Deze bovenop het dak
https://www.solar-bouwmar...-n330wp-back-contact.html

Deze zijn nog iets korter:
https://www.solar-bouwmar...-n295wp-back-contact.html
1463

En de zwarte kuro in het zicht.

Op een mooie 3-fase SMA met veel uitleesmogelijkheden.
(zoals SBFspot, Modbus TCP.IP, Webserver(html), Domoticz, Influxdb & grafana)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-tripower-50.html
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP5.0-3AV-40
https://www.winkelman-zon...5/?display=tiles&merk=SMA

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 11:48 (29%)

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Lijkt de beste keus want waar ze nog wel bestelbaar zijn vind ik ze wel erg duur
https://www.zonnepanelen....0-327-wp-zonnepaneel.html
https://www.zonnepanelen....benq-sunforte-series.html
https://www.greenybros.com/330-wp-benq-sunforte-zonnepaneel/
Ik had ze vorig jaar nog voor ongeveer 250 Euro p/st ( 335WP )

• Boutersewalter
Idd. Dus wat meer sparen.

Wat voor omvormer moet ik hier dan bij halen?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Boutersewalter
Druk even op F5

• Boutersewalter
Sorry overheen gelezen

Kan ik met de 3 fase omvormer het dak ook in fases vol leggen? Eerst het dak a 17 stuks en daarna nog 6 erbij?

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 11:56 (132%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Op zuid kunnen er maar 5, want 6x 1053 = 6318

https://tweakers.net/ext/f/LvcjqQc7KY1WmMHzdRnOlvGE/thumb.jpg

Edit:
Voor polystring (2 parallel op 1 ingang) heb je gelijke stringen nodig
Dus 16 panelen ipv 17 panelen (in het plaatje 2x 8 en 1x 5)

Tenzij je alleen je platdak op 1x 3-fase omvormer doet

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 12:10 (44%)

• busscherski
Ik denk dat ik nog een goede optie weet. Gewoon 10 of 15 graden noord-zuid. Dat levert bijna evenveel op als oost-west.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

-

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 12:03 (100%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boutersewalter
Dan ga ik schaduw geven aan mijn buurman denk ik

• Boutersewalter
Maar 5 graden kan wel. Maar dan zal de lengte net niet lang genoeg zijn.

Is trouwens wel fors duurder met die LG.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag Ik heb nog niet uitgerekend hoe het uitkomt met de afmetingen. Maar als er nog wat afstand met de buren is zou het kunnen.
En je mag wel iets hoger zijn als de buren zolang er maar wat afstand tussen zit zodat een laagstaande zon van 20 graden maar geen schaduw werpt. Minder dan 20 graden doet er niet toe.

Edit: en 2 meter panelen zuid noord?

Sommige 2 meter panelen hebben dezelfde cellen als 1.65 meter panelen. Die kunnen samen in 1 string.

busscherski wijzigde deze reactie 17-03-2019 12:15 (17%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Boutersewalter schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:03:
Maar 5 graden kan wel. Maar dan zal de lengte net niet lang genoeg zijn.

Is trouwens wel fors duurder met die LG.
met 5 graden worden de panelen erg snel vuil.
(ik had eens panelen gelegd bij de buren op 4,5 graden betonvoeten... snel geruild voor 10 graden)

Bovendien krijg je dan zelf schaduw van de buren?

De panasonics hebben een afwateringsgootje.

Maar ben benieuwd waar @busscherski mee komt.
Sunnydesignweb?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 12:26 (12%)

• Boutersewalter
https://afbeelding.im/a6ZWA5eY

Is met de Panasonic

https://afbeelding.im/7s32DmE4
Is met de Panasonic alleen op het dak.

Vind de prijs nog steeds wat hoog. Is 1 1/5x zo duur. Is er niets alternatief?
Zal ik het is op het algemeen forum vragen?

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 12:54 (65%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Alternatief is Solaredge of Micro omvormers en minder Wp

• busscherski
Toch nog best een uitdagend dak om precies vol te krijgen tegen lage kosten! Hoe moeilijker hoe leuker ik het vind. Er zijn veel opties.

Panasonic panelen
Als je het zelf installeerd, is het eigenlijk toch al goedkoop genoeg, dan kan de meerprijs van de Panasonic panelen er nog wel vanaf misschien. Met 8 of 9 in een string zit je inderdaad ook aan een 3 fase omvormer.
Qua schaduw met de buren is het inderdaad ook een stuk mooier.

Potentieel probleem is de schaduw van het pijpje. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat Tigo niet werkt met polystring. En de diodes van de panelen zullen denk ik niet heel lekker werken met schaduw van dat pijpje. Daar moet je denk ik even goed over nadenken.
Mocht 1of 2 Tigo's gewenst zijn en onmogelijk met polystring dan zou je ook gewoon iedere string een eigen mpp tracker kunnen geven. En dan kies je er een 5 kW 3 fase omvormer bij. En dan de panelen op het terras gewoon op een eigen klein omvormertje.

Omdat we van keuze houden, 2 meter panelen Noord-Zuid
Inderdaad 10 graden helling nemen.
Boutersewalter schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:50:
Maten=
Van Zuid naar Noord 5,17 van dakrand naar dakrand.
Oost West 6,20
https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price
1993 x 998 mm.
Ik weet niet hoe het uitkomt met het pijpje. Met een beetje geluk mis je alleen 1 zuid paneel. En anders kun je er nog ergens een kort paneel tussen knoeien. De 320 Wp variant van onderstaand paneel heeft dezelfde cellen als de 375 Wp 2 meter panelen.

https://www.winkelman-zon...ort=price&merk=JA%20Solar

8 zuid en 6 noord 14 panelen x 375 = 5250 Wp
6 stuks 2 meter panelen hebben gelijke spanning als 7.2 stuks 1.67 meter panelen. Qua omvormer is het ongeveer gelijk aan het screenshot van gisteren.

Lengte van de panelen: 3 x 1993 + 2 x 12 (klemmen)= 6003 mm lang + misschien nog eindkappen.
Dan heb je aan iedere kant 100 mm over.
Als je dan geen schaduw wilt werpen op de buren bij een zon hoek van 20 graden mag het hoogste punt van jouw paneel maximaal 3.6 cm hoger zijn dan het paneel van de buren. En andersom geldt hetzelfde.

Goedkoopste alternatief, oost west 2 meter panelen
De financieel best verantwoorde manier is denk ik om het dak gewoon niet precies vol te maken maar om tevreden te zijn met 6 west panelen van 2 meter en 5 oost panelen van 2 meter. (of als je pech hebt 6 x west 2 meter en op oost 4 x 2 meter + 1 x 1.65 meter) Dat lukt op een Goodwe ook nog wel qua DC voltage, zelfs als een Tigo er wat vanaf haalt. Voorwaarde is wel dat je er mee kunt leven dat de buren een mooier systeem op hun platte dak hebben (maar dat compenseer je gewoon dubbel met je blokhut)
Precies vol is denk ik niet noodzakelijk, je hebt immers toch voldoende oppervlakte op je terras en blokhut.

Tag @AUijtdehaag

• Boutersewalter
Net ff dak na gemeten.
5,17m dakrand is 12cm aan bij de zijde.
5,17 - 0,24= 4,93
4,93 / 3= 1,643

Hoe kan het ### die 3x 7mm.
Kan ook niet echt veel panelen vinden van 1,64.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Als je met je muis erover beweegd zie je de maatvoeringen ( in zover ze kloppen, dubbelchecken)

https://www.solar-bouwmar...anelen/alle-zonnepanelen/

Maar het is krap.... Zeker als er nog bevestiging buiten uitsteekt.

• busscherski
Panasonic vind je te duur, 2 meter panelen vind je niet wat want het is minder vol dan de buren, noord-zuid is wellicht inderdaad niet handig qua schaduw en tweedehands is het ideale formaat ook niet beschikbaar met veel Wp.

Dan blijft er maar 1, beetje onorthodoxe, optie over:

Wat panelen met 1 of 2 cellen inkorten. Even creatief met glassnijder, ijzerzaag en soldeerbout.
(geen idee of het makkelijk is maar het zou in theorie moeten kunnen)

Disclaimer: Dit ik loop een beetje te dollen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@busscherski
24x SolarFrontier SF-170S. 4x 6 N/Z in portrait (ff zonder de pijpjes gerekend) zou ook nog kunnen.
1257 x 977

Fotos:
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Maar ja. Markplaats afstruinen en oppassen voor die oplichter die er bij staat. (kWh)

Maar ik vrees dat die pijpjes allemaal niet goed uitkomen, enkel zoals bij de opstelling met de buren.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 19:23 (53%)

• busscherski
@AUijtdehaag

Ja heb ik naar gekeken maar die ik vond zijn per Wp vaak bijna net zo duur als de Panasonic panelen.

En als je het dak dan vol legt heb je minder Wp dan met de 2 meter panelen, voor meer geld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boutersewalter
Dan gaat het toch maar de Panasonic worden.
Os wel duur (€1.35/1wp)maar heb direct wel wat goeds.
Met 4817kw per jaar ben ik eerst zeer tevreden. Dan direct maar een 3f 6kw sma erop dan kan ik ook daar direct op Zuid mee uitbreiden. Kom ik met Zuid erbij op 6197kw.
6197 - 3800 eigen gebruik = 2300kw over voor een warmtepomp. Kom ik denk ik nog iets te kort. Maar dat zien we dan wel weer.

Heren ik weet nu waar ik aan toe ben. Mochten jullie onderweg toevallig nog wat zien hoor ik het graag.

Hartelijk dank voor het advies en de moeite.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 20:37 (3%)

• busscherski
Het polystring advies van @AUijtdehaag was gebaseerd op 7 oost en 7 west. Met ongelijke strings, namelijk 9 west en 8 oost, zou ik zeker geen polystring aanraden, maar gewoon ieder een eigen mppt. (het verschil tussen 8 en 9 is teveel)

Je zou ze gewoon allebei een eigen mpp tracker kunnen geven van een 5 kW 3 fase omvormer.
En zuid met een losse 1 fase omvormer zoals in een deel van mijn advies stond.

Of, als je het probleem voorlegt aan Sunny krijg je 2 enkelfase omvormers, met in totaal 4 trackers:

Boutersewalter4

Maar dan zou ik wel de 9 panelen verdelen in 4 en 5 in plaats van 2 en 7. Hoewel Sunny denkt dat 2 en 7 effcienter is. (doorgaans heeft Sunny gelijk maar ik twijfel nu een beetje)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@busscherski
Ik had al eerder aangegeven dat het 2x 8 moest worden en 16 panelen voor een polystring.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:38 (30%)

• busscherski
@AUijtdehaag

Oké, die had ik gemist. Hopelijk heeft @Boutersewalter dat wel gezien 😁

Let wel op dat de omvormer assymetrisch wordt belast. Een SMA kan daar zover ik weet mee omgaan maar andere omvormers zouden best per mppt een limiet kunnen hebben van 60% van het totaal. Helaas word dat niet duidelijk gespecificeerd.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Om enigszins nog kosten te besparen op het montage systeem, zou je eens kunnen informeren bij zonnekompas in utrecht. (indien hij dit nog levert, eerst ff bellen)
(zie de fotos van Solar Frontier uit mijn eerdere post van thido)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:59 (8%)

• Boutersewalter
Ik wil het graag in 2 etappes doen.
Als ik een eerst 1x8 oost en 1x9 West doe. Daarna 1x van West afhaal en deze gebruik samen met 4 nieuwe dan ben ik er toch? Dit wel op een 6kw sma.

60% verschil op de verschillende strings bedoel je?

Scheelt dat veel op de montage?

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 22:01 (6%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ik weet de huidige prijzen niet.
Informeer even.
(was toen iets van 23 euro per paneel, een paar jaar geleden)
Voordeel is ook dat je zelf de hoogte bepaald (en dus hellingshoek)

Dat kan ook handig zijn met je pijpjes (waarvan ik nog geen fotos gezien heb)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 22:05 (18%)

• Boutersewalter
Dat zou top wezen.

• Boutersewalter
https://afbeelding.im/ldw6ahIU

Achterste 2 pijpjes zijn (kleine) riool ontluchting en de andere is ventilatie badkamer deze kunnen beide ingekort worden zodat ze onder een paneel komen.

Als er uiteindelijk een warmtepomp komt gaat de grote pijp natuurlijk ook een stuk kleiner worden.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 17-03-2019 22:40 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ja, Ik zie al 2x 9 voor me... :P

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-03-2019 22:55 (6%)

• Boutersewalter
Dat zou kunnen als de warmtepomp er is 😁

• migjes
@Boutersewalter
begin je er een beetje uit te komen?

voor PV is dit gewoon geen simpel dakje.
daar heb je het liefst een groot vlak (mag schuin zijn) voor.
dan is het vaak een stuk simpelere.

begin je ook te begrijpen waarom de buren dus een best duur systeem hebben.
(hoewel dit wel heel er duur klinkt.)
sunpower is best duur (net zo als panasonic).

maar lekker door zetten, gewoon rustig uit zoeken en puzzelen, alles heeft een oplossing.
tijd brengt altijd raad. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@migjes
Het zijn Benq's Sunforte voor 11K

En panasonic is niet zo duur als Sunpower hoor...(anders lagen er nu 400 Wp panelen op mijn dak)

Edit: nee toch niet... andere maat. ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 18-03-2019 15:26 (36%)

• Boutersewalter
[@AUijtdehaag ] @busscherski @migjes

Ik zat te denken als ik de ja panelen in landscape zet passen er 5 achter elkaar en 3 naast elkaar. Dan kom ik toch weer op mijn schans. Die panelen leveren dan op 5 graden 4375 per jaar met een 5kw 1 fase omvormer. Kan ook daardoor een kleine meter van mijn buren zijn panelen blijven. Is dit wat? Hoe hoog mag de schans worden? Ik hoorde een van jullie zeggen dat met zon op 20 graden er geen schaduw op de panelen mag vallen. Dan kom ik op zn 25 cm hoog op 1 meter afstand. Of zit ik hier naast?

• Boutersewalter
@Grolsch

Ik zie dat jij je zonnepanelen helemaal plat heb. Hoe bevalt dit? Niet veel last van smerigheid en afwatering? Wil kijken of ik het op 5 graden kan doen maar ben opzoek naar ervaring?

• busscherski
Ik heb het 3x gelezen maar weet niet zeker of ik het snap.

Heb je het over noord-zuid?
Wat als je andere buren oost-west willen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:43
Boutersewalter schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:18:
@Grolsch

Ik zie dat jij je zonnepanelen helemaal plat heb. Hoe bevalt dit? Niet veel last van smerigheid en afwatering? Wil kijken of ik het op 5 graden kan doen maar ben opzoek naar ervaring?
Nee, nagenoeg geen last van.
Zolang ik ze heb zijn ze 1 x schoongemaakt, maar meer dan een beetje groene aanslag onderaan zat er niet op. Veegde ik er zo af, zat ook niet vast ofzo.

En na een fikse regenbui ogen ze altijd vrij schoon.

Als het binnenkort weer mooi weer is, en ik heb tijd dan wil ik ze weer een poetsbeurt geven.

Ik heb ze nagenoeg plat liggen, maar met een kleine schans richting zuid, ik verwacht ook een graadje of max. 5 :?

Qua rendement een beetje lastig vergelijken, maar ik heb toch redelijk wat schaduw en vorig jaar 6.592MWh opgewekt met 7000WP.

Als ze onder de ideale hoek hadden gelegen (35 graden) zal het wel zo'n 10% meer zijn geweest, maar waar hebben we het over.

laatste volledige energiejaar had ik een netto verbruik van 1618kWh verbruikt en had een totale energierekening (inclusief alles) van 114.21 incl. BTW wat neerkomt op nog geen 9,52 per maand.

Oost/west was bij mij niet echt een optie, de oostkant (mijn carport) heeft op de weskant het huis inclusief dakkapellen, en op m'n veranda (zuidkant) zit aan de oostkant ook het huis ervoor. Dus dat was voor mij geen optie.

Zelf heb ik ze vanwege optisch aspect (ik wil ze niet zien) plat liggen. En op deze manier had ik "the most bang for the buck".

Via m'n PVoutput kun je de resultaten bekijken

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59291&sid=52772

En ja, in de winter doen de panelen het bij iedereen aanzienlijk minder, bij mij doen ze het 's winters nog minder :P

Als zag ik vandaag alweer STC vermogens van 7000Watt voorbij komen met die bewolking/zon/bewolking/zon :P

Grolsch wijzigde deze reactie 18-03-2019 21:48 (10%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Grolsch
1100 - 1200 kWh/kWp per jaar moet toch wel te halen zijn op zuid en 35 graden helling met S(cience) F(iction) panelen?

Je zit op 941 kWh/kWp.

Toch is het wel fijn, in de mindere maanden, zoveel mogelijk opwek te hebben. (na het saldeertijdperk)
Als ze plat liggen is dat een heel stuk minder....

• Boutersewalter
@Grolsch
Dank je voor de info

@busscherski
Ja ik heb het over een schans gericht op het zuiden in een hoek van 5 graden.

Zoiets als dit
https://afbeelding.im/H4rOmr37

De 2 in Porter ben ik nog niet zo zeker van.

Boutersewalter wijzigde deze reactie 18-03-2019 22:02 (11%)

• busscherski
@Grolsch

Ik heb hier ook geen ervaring mee.
Hoe lang heb je ze?
Wat jou betreft is 1x per jaar schoonmaken voldoende?

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:00:
@Grolsch
1100 - 1200 kWh/kWp per jaar moet toch wel te halen zijn op zuid en 35 graden helling met S(cience) F(iction) panelen?

Je zit op 941 kWh/kWp.

Toch is het wel fijn, in de mindere maanden, zoveel mogelijk opwek te hebben. (na het saldeertijdperk)
Als ze plat liggen is dat een heel stuk minder....
Ik zit niet vol op zuid heb "veel" last van schaduw.

Volgens de tabellen scheelt 5 graden ten opzichte van 35 graden 10% opbrengst per jaar. Dit is een vast (bewezen) gegeven.

Dus stel dat ik ze wel op 35 graden had gehad, dan had ik 650kWh per jaar meer opgewekt, wat zou me dat per maand schelen :? kan niet meer als ruim 9 euro zijn :P

En als het salderen stopt is iedereen de pisang :P Als had ik ze pal op zuid staan onder 35 graden dan kwam ik nog elke dag een factor 10 te kort in de decembermaand :P

• Grolsch
busscherski schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:01:
@Grolsch

Ik heb hier ook geen ervaring mee.
Hoe lang heb je ze?
Wat jou betreft is 1x per jaar schoonmaken voldoende?
Ik heb ze in juli 2 jaar, en ik denk dat eenmaal per jaar schoonmaken zelfs overdreven is, als je ze niet schoonmaakt denk ik niet dat de opbrengst serieus minder is.

Maar het oog wil ook wat ;)

Ik weet niet waar je weg komt maar als je in Twente bent mag je gerust een keer komen kijken ;)

• Boutersewalter
@Grolsch
Voor jou info. Ik heb het hier voor mijn platte dak dat een lastig afmeting heeft. Nu aan het nadenk om er 15x ja 330wp panelen op te leggen.

• busscherski
@Boutersewalter

Ah een schans op het zuiden. Die is 5 meter breed ja.

Hoe zit het met de andere buren? Kun je niet samen met hen allebei een zuid schans bouwen? Dan hoef je niet bang te zijn dat die ook oost-west willen.

Let er wel op dat je aardig wat ballast nodig hebt. En hoe zit het met het cv pijpje?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Grolsch
En ze doen nog 8-12% beter dan "gewone" panelen.
https://www.twentezon.nl/...-frontier-testresultaten/
(heb ze zelf ook. Op noord)

• Boutersewalter
Die zit bij mij wat meer op de grens van mijn buren. Als ik 3x1, 67 = 5.01m heb ik nog 1.2.meter over

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@Grolsch

Ik woon zelfs in Twente. Maar ik geloof je best. Zat zelf ook al een klein beetje te denken aan pv op mijn fietsenschuurtje. Dat moet dan ook heel plat want anders krijgt de buurvrouw schaduw in haar tuin.

• Boutersewalter
Ik vind de SF alleen wat duur om mee te beginnen

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:08:
@Grolsch
En ze doen nog 8-12% beter dan "gewone" panelen.
https://www.twentezon.nl/...-frontier-testresultaten/
(heb ze zelf ook. Op noord)
Dat wil toch niet zeggen dat de verhouding 5 graden vs 35 graden dan 20% beter presteert :?

Mijn verkoper gaf ook aan dat SF (in die tijd - 2017) uitzonderlijk goed presteerde ten opzichte van andere merken. Ik dacht eigenlijk dat het een verkooppraatje was, maar ik vond ze het minst lelijk van alle panelen, en ze hebben een handig formaat voor mijn situatie.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Grolsch schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:11:
[...]

Dat wil toch niet zeggen dat de verhouding 5 graden vs 35 graden dan 20% beter presteert :?

Mijn verkoper gaf ook aan dat SF (in die tijd - 2017) uitzonderlijk goed presteerde ten opzichte van andere merken. Ik dacht eigenlijk dat het een verkooppraatje was, maar ik vond ze het minst lelijk van alle panelen, en ze hebben een handig formaat voor mijn situatie.
Ik weet het niet....(zeker)
45 vs 33 op noord, Mono vs CIS
https://pvoutput.org/comp...&sid=37091&sid1=58452&t=y
Als snel een 20%
Iets met appels en peren.
Boutersewalter schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:11:
Ik vind de SF alleen wat duur om mee te beginnen
Daar ben je inderdaad 2 jaar te laat mee (helaas)

Maar SF is achterhaald qua kWh/m2 (kom maar op met het commentaar)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 18-03-2019 22:17 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boutersewalter
Ik heb net uitgerekend op Sunny dat deze panelen me nu 4376 kw tegenover 16 panelen (noord west) van Panasonic 4521kw

Alleen scheelt het wel bijna 3k

Boutersewalter wijzigde deze reactie 18-03-2019 22:18 (18%)

• Grolsch
Volgens mij klopt onderstaande tabel gewoon als je inderdaad appels met appels vergelijkt:

Dus op zuid een schans van 5 graden kost je 10% rendement ten opzichte van 35 graden. Mooier kunnen we het niet maken :P

Als ik ze op 35 graden had willen leggen dan had ik veel minder panelen kwijt gekund op mijn platte dak, en oost/west kwam ook niet goed i.v.m. de schaduw.

Grolsch wijzigde deze reactie 18-03-2019 22:20 (17%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Boutersewalter schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:16:
Ik heb net uitgerekend op Sunny dat deze panelen me nu 4376 kw tegenover 16 panelen van Panasonic 4521kw
Sunny houd geen rekening mee dat SF 10% meer Wp heeft dan opgegeven (om het kort te houden, 10% beter presteert per Wp)
Echter qua oppervlak paneel wint een panasonic het in kWh/m2. (uitgerekend via mijn eigen m2 dak en vergeleken met het best presterende dak SF op tweakers pvoutput)

• busscherski
@Boutersewalter Hoe kom je aan 3k?
Was de meerprijs geen 80 euro x 17 = 1360 euro?

• Boutersewalter
Dat geloof ik direct. Ik vind alleen het prijs verschil zo groot om mee te beginnen.
Probeer nu een alternatief en vraag of dit kan en hoe hoog mijn schans mag worden om geen last van mijn buren te krijgen.

Monteren word ook wat lastig en wat duurder
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True