2 internetverbindingen via 1 infrastructuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-03 11:07
Is het mogelijk door 2 internetverbindingen op een switch aan te sluiten deze gelijktijdig te gebruiken?
En zo ja, kan ik via de zelfde kabel tegelijk de 2 verschillende verbindingen gebruiken?

Heb 1 netwerkkabel naar een VOIP telefoon die weer doorgelust wordt met een computer.
Wil de telefoon en de computer van een verschillende internetverbinding gebruik laten maken.

Ben bang dat dit niet mogelijk is en dat ik dan 2 aparte netwerkverbindingen moet hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:35

FreakNL

Well do ya punk?

Beetje vage vraag.

Maar met doorlussen gaat het hem sowieso niet worden, behalve als die VOIP telefoon een duur modelletje is die VLANs ondersteunt. Anders moet je met 2 switches werken, zie onder:

Volgens mij wil je 2 verbindingen over 1 kabel jagen, dat kan prima met VLANs. Je hebt dan wel 2 switches nodig die vlans ondersteunen.

Ik mis ook de routers in de vraag, maar ervanuitgaande dat je er daar ook 2 van hebt (2 internetverbindingen) zou het zo kunnen:

Router1 naar switch1 poort1, access poort vlan10
Router2 naar switch1 poort2, acces poort vlan15

Enkele kabel van switch1 poort3(trunk) naar switch2 poort3 (trunk)

Bij switch 2 weer splitsen;

Switch2 poort1, access poort vlan10 naar Pc
Switch2 poort2, access poort vlan15 naar telefoon

/disclaimer
Er zijn telefoons die vlans ondersteunen, dan zet je 2 vlans op de aansluiting, de telefoon pakt het voice vlan en geeft het data vlan door aan de pc. Maar das wel enterprise, weet niet of je daarmee werkt? Anders, als het een thuisdingetje is zou je met 2 vijfpoort netgear switches klaar zijn (wel de variant die vlans ondersteunen).

Leesvoer:
Wikipedia: Virtual LAN

[ Voor 86% gewijzigd door FreakNL op 12-03-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Wat wil je precies bereiken?

Meerdere routers op één netwerk dat kan wel (waarschuwing voor je DHCP instellingen!), maar op je computer moet je dan kiezen naar welke router jij je "default gateway" laat wijzen. En dat moet je handmatig gaan instellen!

Daarnaast kan je bijvoorbeeld er voor kiezen om een aantal statische routes toe te voegen op je computer zodat specifieke verbindingen via je tweede router gaan. Als voorbeeld kan ik een VPN naar kantoor geven.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 12:56
Als je telefoon vlans ondersteunt kun je die in een apart vlan zetten.

Je kan ook het verkeer voor je voip separaat routeren over een eigen verbinding

Je kan ook een voip vlan in je switch configuren en adhv de OUI's dynamisch een voip vlan insturen (je toestellen hoeven dan geen vlans te snappen.
Je hebt dan ook geen geklooi met doorluspoortjes. (die overigens ook vaak maar 100Mbit zijn)
Daarnaast heeft een voip vlan default in de meeste switches ook een hogere COS en kun je meteen de DSCP van toestellen hieraan mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gb1974 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:31:
Is het mogelijk door 2 internetverbindingen op een switch aan te sluiten deze gelijktijdig te gebruiken?
Nee, daarvoor moet je apparaat hebben met meerdere WAN poorten.
Gb1974 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:31:
Heb 1 netwerkkabel naar een VOIP telefoon die weer doorgelust wordt met een computer.
Wil de telefoon en de computer van een verschillende internetverbinding gebruik laten maken.
Ja, dat kan.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolexxi
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-06 16:16
Wat wil je bereiken met die 2 verbindingen? Redundantie, link aggregation, ...?

EDIT: ik had je originele post beter moeten lezen :P Lijkt me best te doen met 2 VLAN's

[ Voor 36% gewijzigd door Zolexxi op 14-03-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
Ik wil evt. een 2e internetverbinding er bij.
Nu is er Ziggo en de telefonieoplossing werkt niet over Ziggo omdat Ziggo SIP Alg protocol aan heeft staan en dit volgens Ziggo niet uitgeschakeld kan worden.

Door een 2e internetprovider te nemen wil ik de telefonie via bv. XS4all laten lopen en de rest wel via Ziggo.

Maar denk dat ik beter Ziggo op kan zeggen en een andere provider nemen die geen last heeft van dit SIP alg protocol.

Aangezien er naar de PC's en telefoons 1 kabel ligt en de huidige switches geen VLAN ondersteunen lijkt me 1 provider beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SIP ALG? Waar heeft Ziggo dan deze op aanstaan?

SIP ALG regel je op een firewall / router, als ze je modem/router bedoelen zou je kunnen verzoeken het modem in bridge te zetten en er zelf een router achter zetten waar je SIP ALG kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik heb nooit problemen gehad met "andere telefonie oplossingen" via Ziggo. Wat voor telefonie oplossing was je van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
Contact gehad met Ziggo en ze geven aan in de Connect Box SIP alg niet uit te kunnen zetten. Bij bridge modus blijft deze dus actief.

Heb ook contact met XS4all gehad en in de standaard geleverde Fritzbox is SIP alg ook niet uit te schakelen.
Zou dan al een ander modem moeten aanschaffen gaven ze aan.

Wat betreft de oplossing zit ik nu te denken aan de Ziggo aansluiting en daarnaast een XS4all ADSL/VDSL aansluiting. Een XS4all aansluiting alleen kan niet snel genoeg omdat er nog geen glasvezel is.

Ik zit dan te denken een speciale Draytek router met 2 WAN aansluitingen in te gaan zetten.
Volgens mij moet je dit kunnen configureren (Ziggo in Bridge en ADSL op andere WAN).
Wil dan de telefoons configureren dat ze via XS4all werken en het gewone internet voor de computers.

Weet alleen niet of ik nieuwe switches nodig heb aangezien er naar iedere telefoon/computer combinatie maar 1 netwerkkabel gaat. Huidige switches zijn HP Officeconnect die niet manageble zijn.
Of de telefoons moeten VLAN instellen ondersteunen. Dit zou kunnen aangezien het vrij geavanceerde Yealink toestellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
SIP alg is een NAT functie. Als je modem in bridge staat heb je daar niets mee te maken.

Het werkt gewoon op een ziggo aansluiting. Enige reden om daar een dsl naast te leggen is redundancy, niet om een niet-bestaand probleem op te lossen.

Een Yealink ondersteunt overigens gewoon vlans.

Waarom informeer je niet even bij je ICT partij? Het klinkt als een (klein)zakelijk iets. Mijn advies is: Laat het lekker regelen.
t klinkt nu alsof je zonder kennis consumentendingen aan elkaar wilt klussen. Prima als het niet bedrijfskritisch is, maar ik denk dat het ook betrouwbaar moet werken.

Vervang die ouwe officeconnects door een paar goede managed switches, implementeer een voip vlan en je bent helemaal klaar. Dan werkt het ook gewoon, en betrouwbaar.

- Managed switches, kun je ook dingen als DHCP snooping, loop detection enz configureren zodat je netwerk een beetje hufterproof wordt
- Voice vlan op basis van OUI
- Fatsoenlijke firewall/router (Mikrotik, Pfsense, whatever) of een echte firewall die ook wat IPS enz kan (Fortigate oid)
- Ziggo lijn in bridge, geen genat via een consumenten connectbox
- QoS op basis van DSCP/TOS en verkeer van/naar je voip boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
Ziggo geeft zelf aan SIP alg niet uit te kunnen zetten. Ook niet bij bridgen.
Het is al een zakelijke aansluiting en Ziggo levert ook voor zakelijke aansluitingen de Connect Box.
Andere modems heeft men niet voor kleinzakelijk.

In oudere modems kan deze wel uit gezet worden geven ze aan.

Het betreft een kantoor met 7 werkplekken.
VOIP provider heeft alles ook al uitgezocht en adviseert de extra internetverbinding aangezien het VOIP platform last heeft van de SIP Alg.

[ Voor 47% gewijzigd door Gb1974 op 18-03-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gb1974 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:42:
VOIP provider heeft alles ook al uitgezocht en adviseert de extra internetverbinding aangezien het VOIP platform last heeft van de SIP Alg.
Andere VOIP provider? Ik heb hier twee VOIP providers en beide werken prima!
Nog nooit problemen gehad (afkloppen op hout).

En de Ziggo telefoon werkt ook prima.

Alles hier via een Gigaset N300A IP opstelling

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 19-03-2019 17:46 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Nogmaals, SIP-ALG werkt in een router en is een functie die je SIP headers vern*kt (fixed op papier) zodat het met NAT goed werkt.
Een Ziggo modem in BRIDGE doet geen NAT. SIP-ALG is dan ook niet relevant.

Zet (/laat) die Ziggo modem in bridge, en hang er een fatsoenlijke router achter. Daar zit je probleem, en niet in een ziggo modem in bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Kabel & Vdsl in 1 netwerk
Dual wan router voor @home en adsl
zoeken op GOT https://gathering.tweaker...%5B%5D=4&keyword=dual+wan

@Gb1974 ja en nee
JA --> je kan 2 internet verbindingen aansluiten en gebruiken in 1 infrastructuur.
pricewatch categorie: Modems en routers extra met Filter dual wan poort

Nee --> in praktijk is het geen "plug" and "play" vaak genoeg gezien dat het problemen veroorzaakt, dus je doet wijs eerst je vraag zelf goed te begrijpen en vooral dit visueel (tekening) te ondersteunen.

Het ligt een beetje aan de intelligentie van de gekochte router en waar je vooral naar wilt kijken is een loadbalancing over de 2 lijnen en de mogelijkheid om bepaald verkeer aan 1 "internet" verbinding te koppelen zoals het SIP verkeer door je (coax)kabel heen. je ziggo modem moet dan wel in bridge staan.

Je doet jezelf wel een lol om een "handleiding' bij het modem te leggen met alle gegevens (configuratie en contact) als 1 v.d 2 uitvalt .. want jij bent er dan net niet en niemand snapt er dan de ballen van.
Ook is het handig een alternative "test' situatie met dhcp oid met dedicated switch porten te configureren ..

Tja vanalles

Pagina: 1