Kabel & Vdsl in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655727

Topicstarter
Beste Tweakers-leden,

Ik heb het even gezocht maar kan er niks over vinden.

Op dit moment heb ik in mijn zaak een vdsl verbinding, heel stabiel en goede snelheid echter heb ik de afgelopen dagen problemen met de stabiliteit. Oorzaak daarvan zijn ze nog aan het uitzoeken, maar probleem lijkt bij KPN te zitten.

Om toch meer zekerheid te hebben wil ik dus graag een 2e internetverbinding erbij hebben zodat klanten als nog kunnen pinnen in de zaak. Er zijn diverse opties als GPRS, kabel of glasvezel maar dat even terzijde.

Wat ik me eigenlijk afvraag is wat er gebeurt als ik 2 verschillende providers aansluit op 1 netwerk? Op dit moment zit de vdsl verbinding via een router aangesloten op een switch die het weer verdeeld naar 40 punten. Maar kan ik bij wijze van spreken een extra verbinding van bijv. kabelrouter aansluiten op de switch?

Jullie meningen en advies hoor ik heel graag.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:42
Nee, zo makkelijk gaat het niet. Je hebt een dual WAN router waar je de kabel vdsl en kabel/glasvezel modem in moet prikken. Deel jij je verbinding met meerdere mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je advies plizz.

Aha een dual Wan router. Wist niet eens dat die dingen bestonden.

Nee ik deel mijn verbinding niet, is allemaal voor eigen zaak.

Even voor mijn beeld.

Ik moet dan eerst van de VDSL router en de kabel/glasvezelrouter naar de wan router dan naar de switch?
Dan moet ik denk alles instellen in de vdsl en kabel/glasvezel router of alles instellen op de dual wan router?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:42
Je moet alleen die dual WAN router configureren. Alleen is mij de vraag of die kabel/glasvezel verbinding wel een gecertificeerde Pin-lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Plizz.

Ik moet uiteraard een provider kiezen die wel gecertificeerd is anders heb ik daar een probleem mee. Vaak rekenen ze hier een extra bedrag voor. Zoals bij Ziggo.

Bedankt ik ga dan even zoeken naar een dual wan router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 655727 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:00:
Op dit moment heb ik in mijn zaak een vdsl verbinding, heel stabiel en goede snelheid echter heb ik de afgelopen dagen problemen met de stabiliteit.
Vind deze zin wel erg grappig, maar dat terzijde. :+

Ligt eraan wat je natuurlijk wilt, (min-of-meer) automatische oplossing of handmatig even WAN-kabel omprikken? Je kunt altijd verbindingen opsplitsen, bijvoorbeeld 'pin-verkeer' over 4G. Maar denk dat de oplossing van Dual-WAN de enige optie is.

Mocht je wat handig zijn, en tijd/moeite willen doen, kun je altijd een router met dd-wrt (weet niet of OpenWRT dit heeft) ondersteuning kopen. Daarmee kun je aangeven of poorten als WAN-dienen. Zelf om eerlijk te zijn nog niet mee gespeelt, en weet dus eerlijk gezegd ook niet of het lekker werkt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-05 14:08
De ASUS AC66U/68U heeft dual WAN. Ik heb dit router in mijn bezit en zie de opties staan. Heb het zelf nooit gebruikt, maar via de instellingen kan je dit aanzetten. Je kan dan aangeven welke LAN poort je wil gebruiken als 2e WAN poort, je kan ook gebruik maken van de USB poort als WAN icm een adapter. Daarnaast kan je ervoor kiezen om de 2e WAN te gebruiken als fallback of om load te balanceren.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Of een Draytek 2860. Daar zit al een VDSL modem in. Je kunt gemakkelijk aangeven dat al het verkeer over WAN2 moet (kabel) en pas bij failover naar WAN1 (VDSL) moet.
plizz schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:59:
Je moet alleen die dual WAN router configureren. Alleen is mij de vraag of die kabel/glasvezel verbinding wel een gecertificeerde Pin-lijn is.
Moet dat serieus nog steeds? Volgens mij heb ik inmiddels al meer dan tien PIN-apparaten op consumenlijnen aangesloten. Zolang er geen Experiabox tussen zit geeft de PIN leverancier gewoon support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-06 17:38

ShadowAS1

IT Security Nerd

Trommelrem schreef op zondag 08 februari 2015 @ 21:36:

Moet dat serieus nog steeds? Volgens mij heb ik inmiddels al meer dan tien PIN-apparaten op consumenlijnen aangesloten. Zolang er geen Experiabox tussen zit geeft de PIN leverancier gewoon support.
Het moét niet. Er zijn ook open pin-lijnen. De gecertificeerde pin lijn geeft garanties voor storingen en veiligheid t.o.v. een open lijn.
Als ik me niet vergis is het verplicht voor sommige certificeringen om je verkeer over zo'n lijn te laten lopen

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Open internet vormt tegenwoordig geen enkele belemmering meer voor PoIP. Dit dien je enkel in de terminal aan te geven, 'Open' of 'VPN'., zodat de terminal weet welke servers er gebruikt moeten worden.

www.google.nl

Pagina: 1