Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11 12:11
Voor zover ik weet is er nog geen topic waar er gediscussieerd kan worden over de nieuwste ontwikkelingen wat betreft WP systemen. Vandaar mijn start van dit topic.

Op dit moment zijn er 3 nieuwe soorten WP systemen in ontwikkeling.
- IJsbuffer
- Thermo akoestische
- PVT-bron

Op de onderstaande website is de werking van alle 3 de WP systemen uitgelegd.
https://www.warmtepomp-info.nl/beste-warmtepomp-2019/

Mijn inziens is van deze 3 de thermo akoestische op dit moment de meest kansrijke omdat deze goedkoop te maken is, relatief simpel van opzet is, een lange levensduur heeft vanwege weinig bewegende delen en een goed rendement heeft.

Hoe denken jullie hierover?

[ Voor 14% gewijzigd door BadEendTerror op 09-03-2019 11:18 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is al jaren op de markt, maar je hoort er weinig over.
Hoe zou dat toch komen? (sarcastische vraag)

Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)
Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM)

Edit: Vooral duur en dat verschil haal je er nooit meer uit tov de "Klassieke" l/w WP

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2019 11:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BadEendTerror
De thermo akoestische WP is nog niet op de markt en werkt niet met panelen. Deze werkt met geluidsgolven en helium.

[ Voor 52% gewijzigd door BadEendTerror op 09-03-2019 11:19 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nog een exotische manier van warmte verplaatsen (koelen/verwarmen)
"Giant Magnetocaloric Effect (MCE)" - Theoretisch super - minimaal aantal bewegelijke delen en geschikt voor koelen en verwarmen, maar natuurlijk nog in laborstadium en bij lang niet in de handel :+ O-).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij de eerste en derde zit de innovatie hem ziet zozeer in de warmtepomp maar de warmtebron.

Een ijsbuffer lijkt me in de basis niet echt geweldig qua rendement vanwege de lage brontemperatuur. Er wordt een hoge COP van 6 belooft. Dat lijkt me alleen mogelijk als de WP vaak direct op de zonnecollector kan draaien, maar dan moet die collector wel groot genoeg zijn.

Hybride bronsystemen zijn wel interessant om onder verschillende omstandigheden een optimale COP te kunnen halen. Het is jammer om op een zonnige dag in maart met temperaturen boven 10℃ te moeten verwarmen met een bodemcollector die gedurende de winter is afgekoeld tot 2℃. Een lucht-water-warmtepomp zal op dat moment beter presteren.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
BadEendTerror schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:17:
De thermo akoestische WP is nog niet op de markt en werkt niet met panelen. Deze werkt met geluidsgolven en helium.
In een BBC programma vernomen dat Helium een zeldzaam Element is, als dat nu nog meer wordt gebruikt zal dat flink duurder worden...

Wat ik zelf voor een WP waardevol acht is dat deze 1 op1 een gasketel kan vervangen in afgegeven vermogen, temperatuur van het circulatiewater en geluidsproductie en dat alles voor een acceptabele verkoopprijs.
Heel wat woningen in steden zijn klein en dicht op elkaar gebouwd waar de huidige L/L of L/W WP moeilijk inzetbaar is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• BadEendTerror
Ik lees op internet tegenstrijdige verhalen over of Helium wel of niet zeldzaam is, dit artikel zegt bijvoorbeeld dat het niet zeldzaam is.
https://www.scientias.nl/...gen-maken-heliumvoorraad/

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Afgelopen weekend:
https://www.volkskrant.nl...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Er is al een school waar dit bedrijf zo'n type gaat plaatsen:
https://klaassen.com/over...lo-en-delden-ondertekend/

• BadEendTerror
Dit systeem werkt volgens mij inderdaad hetzelfde als die ik bedoelde, maar kan blijkbaar alleen koelen.
Pagina: 1