Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is de lol van retro gaming?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:28
In de hoop dat ik niet mensen voor de schenen schop maar 'bear with me'.

Ik zelf ben al op middelbare leeftijd en heb in de jaren 80 met de C-64 en spectrum (helaas het 16K model) tot in de late uurtjes zitten spelen (tot wanhoop van mijn ouders die mijn huiswerk er onder zagen lijden... het is wel goed gekomen :-) )
Daarna even stil maar medio jaren 90 de playstation 1 en later de playstation 2 (nu ps3, ps4 en zware game pc)

Maar als ik nu kijk naar die oude games (of dat nu op het orginele device is of op de vele emulators op andere machines).... ik kan er echt de lol niet meer van inzien.

Speel ik nu Tomb raider of Spiderman dan valt m'n mond open...prachtig....
Zelfs de ps3 doet het niet verkeerd met Uncharted.

Zie ik dan Tekken op de PS2 of nog oudere meuk op de PS1 dan schieten de tranen in m'n ogen (van verdriet)
Laat staan een C-64 of spectrum spel (via emulator)....

Kortom: wat is nu de 'hang' naar retro spul? Ikzelf heb het 'toen' wel gezien maar krijg er nu geen warm gevoel bij.

nogmaals: ik gun ieder zijn lolletje..ben alleen benieuwd.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nostalgie, meer is het niet. Sommige mensen kijken naar foto's van vroeger om dezelfde reden.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:27
@LaFleche Tja, ik ben opgegroeid die tijd. Dus vroeger gespeeld met de ZX Spectrum, later kregen we een C64. We kregen een NES voor Kerst of de Sint (weet het even niet zeker) en dat zie ik in gedachten nog wel terug. Later de SNES en ben blijven hangen bij alle Nintendo consoles.
Nu koop ik soms de spellen die ik vroeger had of wilde hebben en dus veel huurde in die tijd.

Wat @Brilsmurfffje al aangeeft. Nostalgie. Het is bij lange na niet meer zoals vroeger. Maar mijn dochtertje heeft op de NES en SNES classic gespeeld. Ze is 5 en vind het wel leuk.

Wil nog wel een keer de zolder kamer ombouwen tot retro kamer/computer ruimte. Dus dan kan dat wel opgepakt worden als ik zou willen spelen of samen met het gezin.
Maar over het algemeen staat het nu nog opgeborgen wegens ruimte gebrek.

Vind het ook moeilijk om er eigenlijk een antwoord op te geven.

Ben wel eerlijk wanneer ik zeg dat 8-bit rottig is om te spelen. 16-bit gaat prima. Dan krijg je begin 32-bit wat er eigenlijk niet uit ziet omdat het 3D moest. Daarna werd dat wel beter en tegenwoordig ziet het er natuurlijk fantastisch uit allemaal qua graphics, maar zo nu en dan vind ik het prima om mindere graphics te hebben en juist de gameplay.

Met de huidige graphics in online games vooral ben ik kwijt waar een tegenstander zit door alle flora in een level.

Arunia wijzigde deze reactie 06-03-2019 11:41 (21%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Hubert
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 09:31

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Nostalgie idd. maar bovendien kijk eens naar een game zoals Chrono Trigger op de Snes. die kan nog steeds mee. tekken op de ps1 nee. 16 bit en zelfs 8bit graphics zeker nog wel.

btw, gister nog darkwing duck voor de nes uitgespeeld :P

Hubert wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:33 (14%)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Een deel nostalgie en een deel voor wie graphics van onderschikt belang zijn an gameplay. Ik vind het leuk als spellen er goed uit zien maar vaak gaat dat ten koste van gameplay omdat de focus verschuift. En ik vind een clean helder beeld waar duidelijk is wat je aan het doen bent beter dan eindeloos mooie graphics die je hele beeld volgooien met effecten waardoor je niets meer ziet.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:15
Nostalgie en sfeer...

Ik pink altijd een traantje weg als ik UT99 opstart en de lijst met servers vergelijk met de tijd dat het net een tijdje uit was. :(
Zelfde voor quake 2.

Games van tegenwoordig voelen als wegwerp titels, die je na een korte periode vervangt voor iets nieuws wat je even snel consumeert.

Games van vroeger kon je jaren plezier aan beleven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:07
Dat kan ook met games van vandaag. Alleen er zijn een hele hoop relatief goedkope opties, waardoor je eerder overstapt naar iets anders. Maar er zijn zat spellen die je jarenlang kan spelen.

Tegelijk sommige van de mechanics waardoor je het jarenlang kon spelen accepteren we tegenwoordig niet meer omdat het dodelijk saai is. Al met wat nostalgie leek het allemaal toen zo geweldig. Voorbeeldje: Bij de voorloper van Elite:Dangerous, moest je netjes op papier bijhouden wat welk station aanbood voor welke prijs om de optimale handelsroutes te ontdekken. Dat zou je in Elite:Dangerous nog steeds kunnen doen. Maar geen hond heeft daar zin in, je gaat naar een website, je geeft je huidige locatie op, hoeveel ruimte je hebt en hoeveel geld, en de optimale route komt er direct uitrollen voor je.

Zelf heb ik niks met retro gaming, maar het lijkt mij sterk als het veel meer als nostalgie is.

• Rob SOS
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10:27
Ikzelf gebruik retro games als opvoeding voor mijn kids van 5 en 8 jaar. Huidige spellen zijn vaak nog te uitgebreid en ingewikkeld. Super Mario Land op de 3DS vinden ze super en vermaken ze zich kostelijk mee. Hierdoor vind ik het automatisch ook leuk om te doen. :)

• BadpunK
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06:45

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Grotendeels nostalgie en anderzijds waren de spellen toentertijd uitdagender of meer op single player gefocused. Tegenwoordig gaat het om grafische hoogstandjes en multiplayer. (Over DLC niet gesproken ;))

Vroeger kon je spellen 30x uitspelen en bleef het leuk. Dat heb ik met de nieuwere spellen minder.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +31Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 09:31
Dit zelfde heb ik als ik naar mijn vrouw kijk, vroeger wow, maar nu, tranen van verdriet. :)

Maar goed, dit geldt bijna voor alles, niet alleen voor games, maar ook voor kleding van vroeger en interieur.
Het brengt mooie herinneringen. Maar om nu retro dingen te doen / te zien, "verpest" alleen je herinnering denk ik.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-06 14:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het is dezelfde reden waarom 80's, 90's feesten het zo goed doen. Het is echt niet omdat de muziek zo fantastisch is, of dat 2 unlimited zo'n geweldige band is dat je die nu echt wel moet gaan zien tijdens hun reunie tour, maar gewoon omdat een hoop mensen heel blij worden van nostalgie.

Jij (ik en nog vele anderen hier) hebben dat een stuk minder. Ik vond de echte oude games ook niet echt leuk, ik ben begonnen met een atari bij een neef van mij en ik verveelde me snel, vond uiteindelijk de pc games veel leuker (Tomb Raider, dat soort dingen) maar ik ga dat echt niet opnieuw spelen omdat ik mij dooderger aan de controls, de graphics en de stomme verhalen.

Want ook de mensen die hier roepen dat ze alleen om gameplay geven vergeten hun roze bril af te doen; er is ontzettend veel voortgang geweest in de speelbaarheid van games en de verhaalkwaliteit.

blup

• Ivysaur
  • Niet online
Sommige spellen zou nou eenmaal tijdloos. Spellen zoals Diablo 2: LoD worden nog steeds gespeeld. Er is immers geen ander alternatief wat zo'n indruk heeft achtergelaten. Net zoals Richard Burns Rally, waar laatst nog een nieuwe 'physics'-mod voor is uitgebracht.

• FritsYpeij
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:06
Voor mij is het zeker niet alleen de nostalgie die een oude game interessant maakt. Het is vooral de gameplay, creativiteit en het type game (platform bijvoorbeeld) die je tegenwoordig minder tegenkomt.

Wat ik in de TS lees is dat er met name gekeken wordt naar graphics en de limitaties van de oudere hardware. Dat laatste is iets wat de retro community juist drijft. Wat kan je uit die 16K persen. Game developers moesten in die tijd veel creatiever omgaan met de limitaties van de hardware.

Graphics hetzelfde. Een zeer beperkt geheugen en palet aan kleuren. Hoe kon de ontwikkelaar daar een zo levend mogelijk karakter uit toveren.

Ook in de gameplay werd in die tijd enorm hard geïnnoveerd . Dingen die we tegenwoordig als vanzelfsprekend ervaren waren toen een enorme stap vooruit. Denk aan iets heel simpels. Een ‘level’, er is ooit een game geweest die voor het eerst het idee van meerdere levels heeft toegepast. Alles daarvoor was een one-screen game (pong bijvoorbeeld).

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het een vorm van digitale archeologie is. Met alleen nostalgie ben ik namelijk na een paar minuten uitgekeken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LaFleche
Geinige reacties..... (@Wehedo : je vrouw zit zeker niet op dit tweakers forum :-) )

Ik lees opmerkingen zoals "dat af en toe je een spel vroeger 30 keer kon uitspelen en/of je er meer plezier aan beleefde"

Maar is dat ook niet de tijd geweest? We waren in de jaren 80 toch heel wat minder gewend als het gaat om zaken zoals tv en internet, Als je datgene dat je nu op tv ziet in de jaren 80 had vertoond dan draaide de stichting correlatie overuren. Internet? Alleen de happy few op universiteiten hadden iets van een computer netwerk.
(off topic. Vroeger had je een oudere broer nodig of een vriendje met een oudere broer om aan sexblaadjes te komen :-) )
Je was wellicht veel sneller onder de indruk en dat een spel als 'impossible mission' op de C64 met speech was uitgerust ('Another visitior...stay a while...stay foreverrrrrrrrrrrr') ?

en je had wellicht maar een paar spellen? De spellen waren korter en dan nog een keer spelen was een goede optie?
Een spel als Uncharted, Tomb Raider en Last of Us is daarentegen zo uitgebreid dat als je er mee klaar bent, je ook echt er wel klaar mee bent.... het verhaal is dan ook echt afgelopen.en op naar de volgende.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik twee vakanties geleden de SNES 'Donkey Kong countries' op mijn PSP heb zitten spelen en ik daar wel veel lol mee gehad heb (ook met de PSP versie van Impossible Mission).

• Psyonara
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07:59
Hoe mooie de nieuwe Tomb Raider er ook uit ziet mis ik toch wel een beetje de nonchalantheid van haar Character in de Vorige Reboot en of zelfs de Originele Serie.

Ook het puzzelen van de oudere Series. Shadow of the TR is in principe just a pretty face. Het heeft wel een paar puzzels. Maar geen Hersenkrakers helaas, zoals ze het voorheen wel deden.

Mis wel games zoals Interstate 76/Crimson Skies en nog vele andere titels van wat de 90's leverde.
En zie helaas niet zo snel Remasters/Remakes van die games komen En dan ook nog open met de Juiste Artstyle.
I76 zou wel een beetje die Direstraits Artstyle moeten behouden in een Modern Jasje bij voorbeeld.

Voor de rest veel Early 3d Games zoniet alle don't Age like Fine Wine helaas betreft Graphics. Dus Gameplay moet dat overeind houden en er zitten nog steeds pareltjes tussen.

Uncharted heb ik niet zoveel kritiek op behalve op U3 en U4 prachtige games om te zien maar had er niet zoveel lol mee als Deel 2. The Last of Us ook een Prachtig spel maar de besturing is stiekum wel vreemd. Toen die in 2013 utkwam hoorde je dat Kritiek geregeld, maar achteraf hoor je nu alleen dat dat het een geweldig spel is.

Vroeger had je ook maar enkele spellen en waren je ouders die er een of twee per jaar gaven dus je zat vast aan die games dus geen keus om die over en over te spelen natuurlijk. Tot dat je zakgeld/bij baantje had om zelf games te kunnen kopen. Dat waren dan 4 tot 6 games max per jaar. Misschien nog wat extra uit een budget back.

Nu zowat per Publisher heb je 3 tot 6 triple AAA titels die per jaar uitkomen. Console Exclusives heb je er daarnaast ook nog plus Indie Titels.

Geeft veel verfijnheid maar tegelijker tijd veel klassieke gameplay ook weg gevallen in nieuwe games.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Nostalgie is natuurlijk altijd een factor. Daarnaast beschrijf je 3D games, en die zijn m.i. veel minder tijdsloos dan 2D games. 2D platformers zijn op de PC vóór het indy-gaming tijdperk best wel lang weggeweest en dan moest je het vooral met retro doen. Nu zie je juist ook veel moderne games de visuele stijlen van vroeger omarmen (Stardew Valley ziet er ongeveer net zo uit als het Harvest Moon uit 1998 (Europa).

Oude 3D games heb ik, los van nostalgie en het ooit eens wèl willen uitspelen van games die je vroeger als kind speelde, terwijl je amper Engels kon en het spel maar half begreep, verder ook minder mee. De gamemechanics zijn vaak minder dan nu, en er is niet iets wat het wèl heeft en wat games nu niet meer hebben.

Redelijk recent heb ik bijvoorbeeld Prince of Persia 3D eens uitgespeeld. Dat spel heb ik vroeger nooit uit kunnen spelen, en het gaf dan een euforisch gevoel het spel zo'n 20 jaar na dato wel uit te kunnen spelen. Maar naast houterige bediening was vrijwel alles minder dan een hedendaagse game.

Een low-poly 3D object, tenzij het echt een visuele stijl is, zoals Mario of Minecraft, verouderd natuurlijk vrij snel als dit in nieuwere games steeds beter wordt.

Terwijl ik een sprite-afbeelding van een willekeurig SNES-spel niet per se lelijk vind.

Hier een random sprite van een SNES spel:

http://puppstheories.com/spriterips/WolverineSNESsheet.gif

Is er op de oorspronkelijke resolutie nu opeens iets lelijks aan de details van de afbeelding? Hoogstens dat het nu 32-bits zou zijn waardoor je geen kartelige transparantie krijgt, en wellicht meer vector-gebaseerd, of 3D-modellen maar dan van de zijkant belicht zoals de nieuwere Castlevania's. Het enige nadeel is dat dit soort sprites niet achteraf groter kunnen worden gerenderd zonder dat de pixels gewoon worden opgeblazen. Dus voor de daadwerkelijke beleving moet je het soms gewoon in een klein 240 *320-achtig schermpje spelen. Dat wordt op de 4K-schermen van nu natuurlijk steeds meer onhoudbaar, en wijt men een deel van de lelijkheid aan het feit dat de spellen dan maar vergroot worden weergegeven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ook hier een nostalgie speler. Ik moet zeggen dat ik aan UT99 nog steeds plezier beleef hoor, en dan voornamelijk vanwege de snelle gameplay.

Een potje StarCraft, Command & Conquer en Mechwarrior 4 geeft ook nog steeds een flinke voldoening. En al helemaal als ik Commander Keen series speel of God of Thunder (Zelda kloon), Duke Nukem 1, 2 en 3, Wolfenstein 3D, Catacombs en nog een aantal andere titels. Het is dat je hetzelfde gevoel hebt bij het spelen van deze spellen als vroeger.

Een kleine herinnering aan 1 van de games die ik vroeger speelde was het spel Zool, ik had destijds mijn Zenith 386dx open gebroken om mijn PC-speaker te vervangen met een groter model voor meer geluid. Briljant :+

Mijn ervaring met de nieuwe games is niet te met deze spellen te vergelijken, meer omdat de huidige games meer gericht zijn op het verhaal dan op basale gameplay. Of in ieder geval is dat mijn ervaring.
Verhalen zijn leuk, maar dan start ik toch liever Phantasmagoria...

KatirZan wijzigde deze reactie 06-03-2019 15:14 (10%)

Wabbawabbawabbawabba

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:53

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Er worden inderdaad nog maar weinig games gemaakt waar ik zo ontzettend veel uren in heb gestoken. Denk aan Day of the Tentacle, MDK, Star Control ||, Monkey Island, Metal Gear op de MSX, Sierra games, etc. Bij veel spellen had je gewoon pen en papier nodig om alles bij te houden (Star Control) en je had ook geen internet om alles op te zoeken zoals walkthroughs. Je moest het echt zelf doen, vaak met een vriendje naast je :)

En sommige games speel ik nog steeds. Bijvoorbeeld Mortal Kombat op snes met mijn zoon.

Standeman wijzigde deze reactie 06-03-2019 15:33 (10%)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• mark777
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 09:56
Jaa retro games. Mooie hereneringen aan Sierra games dagen puzzelen op een game

• WeHoDo
  • Laatst online: 17-06 09:31
LaFleche schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:23:
Geinige reacties..... (@Wehedo : je vrouw zit zeker niet op dit tweakers forum :-) )
Nee, maar zou ook niet uitmaken, ze kent mijn humor. 8)

PSN: plexforce (ps4)

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:19

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Oude games kunnen hetzelfde gevoel oproepen als muziek: ze nemen je even terug naar de tijd waarin je grootste zorg was hoe laat je de volgende dag uit school was om snel weer Space Invaders, PacMan, etc. te kunnen spelen ;)

Het heeft blijkbaar wel wat, ouwe troep die je 30 jaar geleden niet interesseerde, wordt nu voor veel geld verkocht. Kijk eens op MP naar bv. Zundapps uit 1984, die kosten nu meer in euro's dan ze in guldens hebben gekost. En persoonlijk vind ik het leuk om te zien dat ze nog bestaan en gewoon rondrijden.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 06:50
Puur nostalgie: na een paar keer spelen, zet je die PS1 of Nintendo 64 toch niet meer aan. Dat zijn gewoon vreselijk verouderde spelcomputers en waren in die tijd echt leuk. Maar vandaag de dag is het vooral grappig, om nog eens een potje Mario Kart te spelen.

Heck: eigenlijk vind ik dat alleen games van Nintendo de tand des tijds hebben overleefd. Want een potje Mario Kart op de Nintendo 64 spelen is nog steeds zo leuk, als in de jaren 90.

Een PlayStation 1 of Xbox heeft gewoon niks bijzonders: als ik GTA wil spelen, dan ga ik echt niet het zwaar verouderde GTA2 spelen. Dan speel ik liever GTA5, dat is veel leuker.

Maar sommige oude spelcomputers zijn gewoon leuk om van tijd tot tijd aan te zetten, ondanks dat de graphics zo belabberd zijn. Al vind ik dat bij de Nintendo 64 wel meevallen: The Legend of Zelda vind ik kwa graphics eigenlijk nog best okay 😎

Heb alleen geen zin meer om de hele dag achter een spelcomputer te zitten, maar dat geldt ook voor moderne spelcomputers. Echter daar speel ik meestal een uurtje op en zet hem uit ;)

• 234FaTaLiTy
  • Laatst online: 19-06 09:24
Ik heb dat met een PS1. Vroeger heb ik dat ding kapot gespeeld (figuurlijk) maar ik heb dat ding 3 jaar geleden eens aangesloten, en mijn ogen brandden gewoon. Nu maar weer gewoon de nieuwere games op de PC aan het doen :D
Maar inderdaad, het is "grappig" om de nostalgie even te voelen.
Net als oude auto's. De een heeft er wat mee, de ander niets.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
XiaomiGlobal schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:32:
Puur nostalgie: na een paar keer spelen, zet je die PS1 of Nintendo 64 toch niet meer aan. Dat zijn gewoon vreselijk verouderde spelcomputers en waren in die tijd echt leuk. Maar vandaag de dag is het vooral grappig, om nog eens een potje Mario Kart te spelen.

Heck: eigenlijk vind ik dat alleen games van Nintendo de tand des tijds hebben overleefd. Want een potje Mario Kart op de Nintendo 64 spelen is nog steeds zo leuk, als in de jaren 90.

Een PlayStation 1 of Xbox heeft gewoon niks bijzonders: als ik GTA wil spelen, dan ga ik echt niet het zwaar verouderde GTA2 spelen. Dan speel ik liever GTA5, dat is veel leuker.
CTR op de ps1 is anders nog net zo leuk als toen. Heel vergelijkbaar met mario kart. Het hangt gewoon af van het type spel. Spellen die zwaar leunen op graphics zijn niet meer te doen maar sommige race of platform spellen zijn nog steeds leuk hoor.

• Micio Nero
  • Registratie: december 2011
  • Niet online
Voor mij is het geen nostalgie, maar gewoon het feit dat ik die spellen ooit uit wil spelen!

Ik game al ruim 35 jaar (be ooit op een VIC-20 begonnen, daarna nog C64, SNES, Gameboy, PC, N64, PS3...) maar ik ben een hele slechte gamer, en heb behoorlijk weinig spellen uitgespeeld. Zo ben ik bij Great Giana Sisters nooit verder gekomen dan level 23, en heb ooit bij Bubble Bobble level 20 gehaald.

Niet dat ik er tegenwoordig veel tijd in steek, maar af een toe weer een oude console of een emulator oppikken om te kijken of ik mezelf kan verbeteren doe ik wel. :D

• Stronkie
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 26-06 21:45

Stronkie

Where wind is Trouble

hm , ik zie games langskomen die in mijn ogen geen nostalgie zijn. Day of the tentacle , tombraider en andere dingen die op de pc uitkomen/ gekomen zijn.

nee bij mij noem ik retro gaming ALLES voor de PC gaming. Dat is retro gaming.

Kijk ik denk de meesten van jullie geen oudere games gespeeld hebben , ga pong spelen , dat is een retro game. Nee PC games is en zijn geen retro games

• HanM
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 26-06 22:36
Ik houd ook wel van nostalgie, ik denk dat alles op de pc geen retro is nog best wel te betwijfelen valt.
Voor mij zijn er een aantal spellen die ik telkens opnieuw blijf spelen.
Settlers 2, Red Alert 2, Anno 1602 en als meest geliefde spel ooit Jagged Alliance 2.
Allemaal uit de periode 1995 - 2000
Met name JA2 dat zijn tijd ver vooruit was, met elke keerandere mercs geeft het toch weer een andere twist. Heb ook veel andere moderne varianten geprobeerd maar nooit hetzelfde gevoel gehad als bij dat spel.

• Micio Nero
  • Niet online
Stronkie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 01:53:
Nee PC games is en zijn geen retro games
Nou, de PC bestaat ook al heel lang inmiddels... goed, een game wat 8-10 jaar geleden uitkwam kun je geen retro noemen, maar een Populous (1989), Zak McKraken (1988) of Betrayal At Krondor (1993) zijn allemaal 25-30 jaar oud en wel degelijk retro, denk ik.

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:18
Simpelweg omdat het bepaalde emoties oproept. Sommigen hebben dat met muziek, anderen met een speciale plek waar ze twintig jaar geleden zijn geweest.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 26-06 12:11
Goede gameplay blijft nu ook gewoon goed, ik heb genoeg games met een emulator gespeeld waar ik vroeger nog nooit van gehoord had, nostalgie naar dat spel toe heb ik dus niet echt.

Graphics is imho ondergeschikt en gameplay is met de jaren in sommige vlakken niet mee gegroeid.

Tiwazz wijzigde deze reactie 07-03-2019 07:30 (23%)

Nikon D610 - Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:03

prutser001

Origin Silence81

Persoonlijk zie ik de lol er ook niet van in, Atari 2600/C64/PC/NES/SNES/Sega Megadrive+X32 etc allemaal wel gezien/gehad. Commander Keen was leuk toen, Digger was ook leuk. Zo kan ik een hele lijst opnoemen maar..

Ik houd liever goede herinneringen dan dat ik het nu weer zie want schijnbaar als kind maak je het mooier dan dat het was.

Streets of Rage 2 (1 en 3 ook wel) was mijn favoriete spel vroeger maar als ik het nu speel voelt het langzaam/stug, ziet er minder mooi uit dan ik me kan herinneren etc.

Ik ga wel gewoon mee met de tijd, gelukkig zijn er nog studios die goede spellen kunnen neerzetten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 4TB HGST, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:16

Wailing_Banshee

You're Next

Stronkie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 01:53:
hm , ik zie games langskomen die in mijn ogen geen nostalgie zijn. Day of the tentacle , tombraider en andere dingen die op de pc uitkomen/ gekomen zijn.

nee bij mij noem ik retro gaming ALLES voor de PC gaming. Dat is retro gaming.

Kijk ik denk de meesten van jullie geen oudere games gespeeld hebben , ga pong spelen , dat is een retro game. Nee PC games is en zijn geen retro games
Dan doe je de PC wel heel veel tekort hoor. En waarom zou een spel als Tekken (uit 1994, voor de PS2, volgens de OP) wel retro zijn, maar Civilization uit 1991 voor de PC niet?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Voor mij is het ook een groot deel pragmatisme. Zo eens per jaar (meestal rond de kerstvakantie) vind ik het heerlijk om weer eens lekker een spel te spelen. Waar ik alleen geen zin in heb ik grote investeringen.

Zo bedacht ik me eind vorig jaar. Ik heb ooit veel plezier beleefd aan Settlers 2. Eens kijken welke Settlers ik vloeiend kan spelen op mijn huidige hardware. De laatste versies Settlers waren niet vooruit te branden, dus kwam ik uiteindelijk gewoon uit bij Settlers 3. Die bijna volledig uitgespeeld. Daarna kan ik tot de volgende kerst wel weer even door. Als ik ooit een nieuwe laptop koop, dan zal Settlers 4 wel binnen handbereik komen :)

Investeren in videokaarten, processoren en/of geheugen speciaal voor een spel zal ik nooit doen.

En verder natuurlijk alles wat er al is gezegd. Ik heb ook nog een NES, SNES, N64 en Gameboy met alle bekende spellen die er bij horen. Zodra de Wii ooit betaalbaar op een rommelmarkt opduikt met tenminste Zelda en Mario (kart) zal ik hem zeker halen. Idem met de Switch en welke andere Nintendo versie er nog komt.

Het enige spel waarvan ik altijd de laatste versie probeer te spelen is Civilizations (mits het draait op mijn hardware). Gelukkig is elke CIV ook leuk in 2D ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• the_virus26
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 25-06 19:32
Ik kan games zoals de oude castlevania's en rpg's zoals chrono trigger en lufia nog goed spelen hoor😁. Daarnaast ook heel wat fighting games van vroeger die beter zijn dan de huidige fighting games(als voorbeeld street fighter 3 thirth strike). Ik heb dan ook een gemodde Xbox staan met de hele collectie van vroeger en zal deze ook nooit wegdoen😁😁

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:49
Wat ik wel leuk vind als een spel het combineert dat gevoel van nostalgie en retro met moderne gameplay. Zoals een Shovel Knight bijvoorbeeld.

• Cyrax0508
  • Laatst online: 26-06 19:49
Ik laat me altijd weer verleiden tot het kopen van de retroconsoles om dat dan twee keer te doen en er dan klaar mee te zijn.

Ik game al 35 jaar en heb veel prachtige herinneringen aan mijn games. Denk aan een Pitfall/Wonderboy/Contra en dat soort games. Echt fantastisch. Op mijn Atari begon het allemaal. Maar op de Commodore is mijn liefde voor games echt ontwikkeld. Wat heb ik daar veel op gespeeld zeg, tassen vol met games. Eerst cassettes en daarna floppies.

Ik was oprecht verslaafd, ook aan de NES/SNES later. Ik kocht alles en speelde alles. Hoeveel uren Zelda ik niet heb gespeeld… Dat heb ik tegenwoordig niet meer, maar ik kan me voorstellen dat de kids van nu zich ook uren in de games van nu kunnen verliezen. Alleen hadden wij idd geen internet en moest je opschrijven en onthouden en hopen dat je vriendjes het wisten. Of natuurlijk de Nintendo hulplijn bellen (heb ik weleens gedaan ) als je het echt niet meer wist. Dan dacht je moeder dat je sexlijnen aan het bellen was als de rekening binnen kwam hahaha.

Het is leuk om die oude meuk te spelen en het brengt altijd wel weer herinneringen boven, maar nooit meer echt dat gevoel van toen. Ik ben altijd na een tijdje een beetje teleurgesteld als ik een NES mini of Atari heb gekocht. De herinnering is voor mij mooier dan hoe het nu daadwerkelijk is. Ik doe niet meer aan nostalgie als het gaat om consoles/games aanschaffen.

• SkyCloud
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 26-06 10:02
Ik denk vooral herinneringen aan 'vroeger'!

Laats een Amiga 200 gekocht op een 2de handssite, thuis gekomen meteen aangesloten en getest.
Het terug horen van de typische geluiden zoals de ventilator van de voeding.
Het geluid van een oude HD-drive, het typische geluid van het toetsenboord... Allemaal dingen die terugkomen van vroeger, daar gaat het om!

Niet dat ik die oude software-meuk nog kan gebruiken, want ondertussen is de software op mijn zware game-PC vele malen uitgebreider en sneller, maar het gaat om het gevoel (van ouder worden... :/ ).

Zo ook mensen die old-timers herstellen en ermee rondrijden. Ik heb niks met oude auto's en wil enkel zo modern mogelijk. Met alles erop en eraan: airco, verwarmde zetels, servo-stuur, elektr. bediende ruiten en spiegels, geen motorlawaai en rolgeluiden...

Terwijl mensen die graag in een old-timer rijden gewoon het gevoel van weleer willen herbeleven. Alle geluiden van de motor en banden willen horen, het trillen en het gekraak van het dashbord willen meemaken.

• Erapaz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:43
Ik snap de TS wel als je kijkt naar de eerste generaties 3d games, dat is echt wel heel dramatisch qua graphics. Maar vanaf de Xbox 360 vind ik de games prima te doen.

Hiernaast zijn de echt oude games (16-bit / 2d) ook wel compleet anders qua ervaring dat de huidige AAA games. Ja Tomb Raider ziet er goed uit, maar de main story line is te makkelijk en de side quests zijn net als bij Assassins Creed gewoon saaie taken, ga naar een icoon op de map, verzamel dit, grinding etc.

Tot slot hou ik ervan om couch co-op met mijn kids te spelen, we zijn nu bezig met Secret of Mana en dat is echt gewoon een hele goede game, er zijn weinig moderne games die hieraan kunnen tippen. Alle multiplayer is online tegenwoordig.

• Kanthana
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 26-06 14:47
Voor veel mensen is het nostalgie. Anderzijds denk ik dat gameplay niet onderschat moet worden.
Als voorbeeld de Sim City reeks; naar mijn mening is SC2000 het beste deel dat uitgekomen is. Bij het uitkomen van de nieuwere delen zag je dat er veel mensen SC2000 bleven spelen, ondanks dat graphics beter waren & multiplayer werd toegevoegd.

Voor mij betekent een nieuwere uitgave niet per se een beter spel. Zo heb ik recent ook Just Cause 4 laten liggen vanwege de reviews en speel ik wederom JC3 en heb zelfs de oudere delen overwogen aan te schaffen.
Ik heb laatst ook Portal weer eens uitgespeeld en kon echt genieten van het goede verhaal en de gameplay.

Ik denk dat dezelfde vraag gesteld kan worden, m.b.t. films, boeken en muziek. Zou klassieke muziek ook niet meer goed zijn, omdat er tegenwoordig dubstep is.

• JK
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:20
Nostalgie idd. Even terug naar toen. Heb ik ook met foto's en ook met video. Van de jaren '80 en begin jaren '90 hebben we nog redelijk wat veel homevideo's en dat is zo leuk om even terug te gaan! Heb laatst nog een paar bandjes gevonden (Video8, Hi8) bij mijn moeder op zolder, die ik nog niet had gedigitaliseerd. Meteen overgezet. Maar dat zal ik ook wel extra waarde hebben gegeven, omdat mijn vader 18 jaar terug overleed op zijn 50e en ik weinig waarde hecht aan een begraafplaats te bezoeken, maar wel aan herinneren via video.

Anyway, met games is het dus ook nostalgie, gewoon terug naar die tijd. Vaak waren de spellen wel lastiger en ik had gister nog mijn SNES Mini aan en 3D met bijv. Star Fox is toch wel bizar lelijk. Ook in het verleden nooit gespeeld, dus dat trekt mij ook niet, hoor. Maar wat oude Mario's etc. blijft leuk om te doen.
Tekken 3 op mijn PS Classic (wel de USA versie ivm snelheid) blijft nog steeds een fijne game.

Maar speel ik complete oude spellen uit? Eigenlijk niet. Even aanzetten, beetje spelen en ik ben er ook weer klaar mee. Maar nu ben ik ook niet meer zo'n gamer, af en toe nog. Wel onlangs een Switch gekocht, bepaalde Nintendo games blijven toch trekken.

@Kanthana Just Cause 4 valt idd tegen itt deel 2 en 3. Hoewel 3 ook bij het grootste eiland niet meer alles was. Toch heb ik deel 3 uitgespeeld, deel 4 gister nog gespeeld en ik heb nu de helft van het eiland vrij en hoewel ik het nog wel ga spelen, trekt het mij niet om er nog meer tijd in te steken. Maar de hele opzet is ook anders en waar je vroeger wat sloopte, komt dat nu vaak weer terug om opnieuw te slopen.

• rickboy333
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-06 16:42
Om even het "nostalgie" argument te slopen. Ik ben 22 en een die hard PC gamer en ik heb een Switch. Echter heb ik ook een NES en heb ik een win 98 bak gebouwd met een profesionele CRT monitor en 2 Voodoo kaarten er in, en ik speel games die uit waren toen ik nog niet eens bestond. Ook ben ik een liefhebber van buize radio's.

Wat mij aantrekt bij die retrogames is vaak de simplicty, maar ook de eerlijke moeilijkheidgraat. De enemy's van Unreal bijvoorbeeld zijn super skilfull op hogere difficulty en geen bullet sponges.

Ik weet niet. Het heeft gewoon iets wat andere spellen niet hebben.

TIME TO UPGRADE !!!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-06 07:56
Supreme schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:42:

Games van vroeger kon je jaren plezier aan beleven.
Erhm, HOE precies?

De games van vroeger waren 4 uurtjes lang...
Als je dan de ps1 games hebt en een lange rpg waren die een uurtje of 30/40, dat is toch wat minder dan een aantal JAREN.

Overdrijven is ook een vak.

• cefas
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 26-06 19:20
Joeri.Bijlsma schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:34:
[...]

Erhm, HOE precies?

Als je dan de ps1 games hebt en een lange rpg waren die een uurtje of 30/40, dat is toch wat minder dan een aantal JAREN.

Met bijvoorbeeld de Sierra games zoals Police Quest was je serieus tijd kwijt, had je bijvoorbeeld niet een rondje om de auto gelopen was het spel over (en dan had je al een stuk gespeeld) en je regelmatig stukken waar je uren bezig was van alles en nog wat te proberen om een klein stukje verder te gaan.

Ik heb zelfs nog een brief gestuurd naar Sierra voor een oplossing van een stuk in Police Quest ;)

Where is my ANY key

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs RetroPie geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik er heel veel plezier aan beleef. Deels zou nostalgie wel een rol spelen, anderzijds heb ik jaren niet meer een game gezien die ik graag zou willen spelen. Je moet er zoveel tijd insteken en dat heb ik tegenwoordig niet meer. Ik wil gewoon het kastje aanzetten en een kwartiertje spelen. Die oude games van vroeger lenen zich daar beter voor. Ik ben ooit begonnen op de MSX en speelde bij vriendjes op de NES of Sega Megadrive. Veel later kwam de eerste pc.

Ik heb vroeger ook uren, dagen en weken SimCity, Dune, StarCraft, C&C gespeeld, maar dat trekt me tegenwoordig ook niet meer. Ik wil het ding aanzetten, effe wat drukken en klaar. Ik kan me bijvoorbeeld ook prima vermaken met éénvingerspelletjes als DoodleJump op de mobiel. Misschien zijn hedendaagse games wel gewoon te complex geworden.

Daarentegen zou ik voor de fun wel een keer Red Dead Redemption 2 willen spelen op een hedendaagse console, want dat ziet er best mooi uit. Maar om er nu een PS4 voor aan te schaffen.... Neuh.

wolly_a wijzigde deze reactie 07-03-2019 15:19 (5%)

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:08
WeHoDo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:57:
Dit zelfde heb ik als ik naar mijn vrouw kijk, vroeger wow, maar nu, tranen van verdriet. :)
* SRich voelt binnekort een scheiding aankomen :p

Het grote adblocking topic

• Tom
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Tiwazz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:19:
Goede gameplay blijft nu ook gewoon goed
Dit lees ik vaker, dat de gameplay vroeger zo goed was.
Ik vind oude games geweldig, maar wel in de tijd gezien omdat ik er toen veel plezier aan beleefde. In absolute zin was de gameplay vaak niet zo geweldig. Iemand noemde hierboven al Police Quest. Ik was groot fan en heb ze allemaal van begin tot eind gespeeld, maar gameplay was eigenlijk behoorlijk beroerd... je moest maar net de juiste commando's/zinnen typen om verder te komen. De eerste shooters: deuren openen met spatiebalk, alles voelde heel statisch, bukken/springen kon vaak niet (Wolfenstijn) etc. Duke Nukem 3D was geweldig door o.a. de humor, maar gameplay.. mwoah. Alleen sim-spellen (iets als Simcity etc.) vond ik in die tijd altijd veel diepgang hebben.

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

• Micio Nero
  • Niet online
Nog een ding dat retrogames voor mij aantrekkelijk maakt: bij veel games, zeker de meer arcadegerichte, kun je gewoon snel tussendoor spelen en hoef je niet meteen urenlang te spelen om iets te bereiken.

En begrijp me niet verkeerd: ik ben deze dagen bijvoorbeeld (weer) met Skyrim bezig, en vind het heerlijk om volledig in het spel te gaan totdat mijn vrouw uren later zegt dat ik misschien wel ook andere dingen te doen heb... :D Maar daar heb ik niet altijd de tijd voor, en dan is een leuke retrogame wel ideaal: lekker 10-15 minuten een potje spelen en dan wat anders gaan doen.

Er zijn natuurlijk ook veel modernere spellen waar dat kan (ook al heb ik bijv. geen smartphone, dus al de smartphone spellen vallen er bij mij meteen uit), maar zoals ik in een eerdere reactie aangaf heb ik de meeste spellen die ik 30 jaar geleden al speelde nog niet niet eens uitgespeeld.

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Zoals menig ander persoon zegt, nostalgie. Daarnaast vind ik daardoor dat soort games mee charme hebben. Ik heb gisteravond bijvoorbeeld weer eens een potje Company of Heroes 1 gespeeld terwijl ik deel twee veel meer grijs heb gespeeld qua uren, maar genoot toch meer van de pot in deel 1 omdat het mij aan leuke tijden herinnert.

Speel vaak ook nog wel Call of Duty 1 en United Offensive, maar ook Medal of Honor of andere spellen. Ze doen mij denken aan een erg leuke periode en vind de gameplay veel beter en leuker dan van menig nieuwer spel.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:16

Wailing_Banshee

You're Next

Tom schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:42:
[...]

Dit lees ik vaker, dat de gameplay vroeger zo goed was.
Ik vind oude games geweldig, maar wel in de tijd gezien omdat ik er toen veel plezier aan beleefde. In absolute zin was de gameplay vaak niet zo geweldig. Iemand noemde hierboven al Police Quest. Ik was groot fan en heb ze allemaal van begin tot eind gespeeld, maar gameplay was eigenlijk behoorlijk beroerd... je moest maar net de juiste commando's/zinnen typen om verder te komen. De eerste shooters: deuren openen met spatiebalk, alles voelde heel statisch, bukken/springen kon vaak niet (Wolfenstijn) etc. Duke Nukem 3D was geweldig door o.a. de humor, maar gameplay.. mwoah. Alleen sim-spellen (iets als Simcity etc.) vond ik in die tijd altijd veel diepgang hebben.
Gameplay was redelijk beperkt, maar je was ook niet beter gewend. Maar de verhalen waren over het algemeen beter (imo). Ik heb tegenwoordig het gevoel dat de verhaallijn ondergeschikt is aan de looks, en zelfs de gameplay ondergeschikt is aan de looks. Als het er maar goed uit ziet, is het een goed spel ofzo. Ik wil me kunnen verliezen in het verhaal van het spel, en zolang het maar een beetje soepel loopt, ben ik al tevreden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• jorgen83
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 26-06 20:17
Nostalgie tuurlijk, maar daarnaast was er vroeger voor mijn gevoel meer aandacht voor goede gameplay. Meer dan eens is een spel tegenwoordig niet meer dan een "mooiere" versie van het oude spel. Het is allemaal hetzelfde, maar dan steeds realistischer vormgegeven. Komt nog bij dat ik oude spellen vaak echt heel mooi vind. Maakt mij het uit dat je de pixels ziet, het is gewoon een hele toffe stijl. Ik hou daarvan.

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:33

Leoon.

waka waka hey hey

LaFleche schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:29:
In de hoop dat ik niet mensen voor de schenen schop maar 'bear with me'.

Ik zelf ben al op middelbare leeftijd en heb in de jaren 80 met de C-64 en spectrum (helaas het 16K model) tot in de late uurtjes zitten spelen (tot wanhoop van mijn ouders die mijn huiswerk er onder zagen lijden... het is wel goed gekomen :-) )
Daarna even stil maar medio jaren 90 de playstation 1 en later de playstation 2 (nu ps3, ps4 en zware game pc)

Maar als ik nu kijk naar die oude games (of dat nu op het orginele device is of op de vele emulators op andere machines).... ik kan er echt de lol niet meer van inzien.

Speel ik nu Tomb raider of Spiderman dan valt m'n mond open...prachtig....
Zelfs de ps3 doet het niet verkeerd met Uncharted.

Zie ik dan Tekken op de PS2 of nog oudere meuk op de PS1 dan schieten de tranen in m'n ogen (van verdriet)
Laat staan een C-64 of spectrum spel (via emulator)....

Kortom: wat is nu de 'hang' naar retro spul? Ikzelf heb het 'toen' wel gezien maar krijg er nu geen warm gevoel bij.

nogmaals: ik gun ieder zijn lolletje..ben alleen benieuwd.
Ikzelf heb weer crash bandicoot opgepakt. Mede doordat het het enige spel is waardoor mijn zus soms ps1 tijd van mij afpakte. Wat ik eigenlijk wel heel vet vond. Was ik niet de enige gamer. Mede daardoor de versie voor ps4 gekocht voor mijn vriendin, niet echt emulator dus maar wel echt voor de nostalgie. Blijkt dat spel een stuk moeilijker te zijn geweest dan ik in m'n hoofd had haha!!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Supreme
[...]

Erhm, HOE precies?

Toch aardig wat jaar plezier gehad aan Wolf3d, Doom 2, Diablo 2, Quake 2, UT99. Of telt dat niet als oldschool games?

En "Erhm" what about tetris, mario games. Die worden tot op de dag van vandaag nog steeds gespeeld.

Supreme wijzigde deze reactie 08-03-2019 20:54 (9%)

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 17:53

Basszje

Reisvaap!]

[...]
Erhm, HOE precies?

Geen internet, geen reguliere aanvoer nieuwe floppy's, geen geld :P Ook waren er des vroeger echt veel minder releases en nog minder die je dan ook nog ergens in de winkels kan vinden.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Albinoraptor
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:08
Niet te vergeten, er waren geen walkthroughs, als je vast zat in een game, kon je niet in 3 sec de oplossing vinden, nee je moest gewoon doorzetten.
(Trouwens iets wat ik nu nog altijd niet graag doe, snap ik ook niets van, oplossingen zoeken op youtube, je eigen spelplezier bederven.)

Je kon wel aan walkthroughs komen, bij een particulier via gamemagazine de walkthrough op diskette thuis gestuurd krijgen.

• LaFleche
Toch ook nog een bijdrage van mij (als TS)...
Wat ik me hier ook nog afvraag: wat is de grens voordat je een console of game retro mag noemen?

Iemand hier noemde bijv. PC gaming al geen retro (waar ik het dan niet mee eens ben ...maar goed).
Maar is de WII dan al retro? en zo niet: de Gamecube wel?

Begrijp ook goed dat er geen scherpe scheidslijn is te trekken.

en overigens bedenk ik me zo achteraf dat ik sommige retro games ook wel leuk vind.

Ik speel regelmatig op mijn ps2 de lightgun games met de G-con2 (op een crt natuurlijk) en ondanks de matige graphics en nog slechter voice-acting, heb ik dan dikke pret. Toch iets met gameplay versus graphics? Uitzonderingen die mijn regel bevestigen.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Dan doe je het toch tekort.

Uiteraard een deel nostalgie, maar ook omdat er gewoon goede spellen tussenzitten met geweldige gameplay en/of verhalen.

Het is ook niet dat alle spellen van vroeger goed zijn, maar van de duizenden die er waren zijn er enkelen boven blijven drijven die de tand des tijds hebben doorstaan.

Dit zie je overigens in alle media. Kijk naar muziek of films, daar zie je ook dat van de enorme hoeveelheid er altijd een paar overblijven die goed blijven ondanks hun leeftijd.

Neem bijvoorbeeld de Beatles. Of Alien.
Deze media wordt niet puur op nostalgische waarde gewaardeerd, maar omdat het nog steeds goed is. Dit heb je ook met spellen.

Super Mario World, Tetris, Half-Life 2, Command & Conquer Red Alert, Street Fighter 2, Final Fantasy VI (en VII) etc etc etc zijn nog steeds leuk om te spelen (en/of hebben een geweldig verhaal).

'); DROP TABLE users;--

• YourD
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11:20
Voor mij is het deels het nostalgisch herbeleven van oude ervaringen, deels het delen van mijn spelervaring met mijn vrouw, die vroegah helaas nooit een console heeft gehad.

Het is voor ons beiden een ervaring waar we plezier aan beleven.

Wat betreft grafische "achterstand" van de oudere consoles t.o.v. de huidige technologie: er zijn in het verleden maar een handjevol games geweest die ik wilde spelen vanwege de mooie graphics alleen. Ik haalde mijn lol altijd meer uit gameplay en verhaal, en in grote lijnen zijn die niet veranderd sinds vroeger. 8- en 16-bits sprites hebben voor mij een bepaalde charme, polygonen uit de tweede helft van de jaren '90 ook.

• Inverted_World
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Vergeet niet dat zeker retro gaming nog zeer populair is onder speed runners. Het leek allemaal zo basis, maar zaken konden zoveel sneller dan de uren die ik vroeger aan die games heb besteed. Om die reden kan ik goed begrijpen dat het leuk blijft.

Absoluut een must watch YouTube kanaal, heerlijk nostalgisch:

Zelf heb ik bijvoorbeeld Indiana Jones en the faith of Atlantis vroeger gespeeld. Recentelijk nog een keer, en een enkele keer wil ik Baldurs Gate nog eens openen.

Maar toegegeven, als ik Anthem, The Division 2, Elite Dangerous, The Witcher 3, of zometeen Cyberpunk 2077 speel dan haal ik daar veel meer plezier uit.

Het is inderdaad een vorm van nostalgie en herbeleving. Ik kijk er tegenwoordig liever een docu over dan dat ik zelf nog speel. :)

Inverted_World wijzigde deze reactie 14-03-2019 09:50 (8%)

• jon86
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-06 19:07
Naast nostalgie en de gameplay zit voor mij de lol ook in het knutselen met oude hardware en het uitzoeken en optimaliseren van hardware voor bepaalde games. Ook de geschiedenis van de ontwikkeling van hardware en software vind ik interessant. De diversiteit aan 2d/3dchipfabrikanten (3dfx, nvidia, ati, matrox, s3) en verschillende API's (3dfx glide, D3D, openGL). Ook de strijd tussen fabrikanten van geluidskaarten zoals Aureal en Creative is fascinerend. Temeer omdat A3D2.0 van Aureal (3D geluid) beter is dan wat er vandaag wordt geïmplementeerd in games. Het is gebaseerd op wave-tracing en maakt het mogelijk om in FPS games de positie van tegenstanders in te schatten op basis van geluid. Half-Life, CS, UT99, etc. ondersteunden deze technologie en in CS werd het op een gegeven moment zelfs verboden omdat het een te groot voordeel gaf aan de eigenaren van een Aureal Vortex2.

• Hamazaki
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
Supreme schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:42:
Games van tegenwoordig voelen als wegwerp titels, die je na een korte periode vervangt voor iets nieuws wat je even snel consumeert.
ik lees dit als: vroeger toen ik jong was had ik geen geld om een spel te vervangen. nu heb ik de economische vrijheid om dit wel te doen.

je zat toen maximaal met 3 spellen, waardoor je een hechtere band kreeg dan nu :9

ik had sowieso het lef niet om tegen mn ouders te janken voor een spel van 130 gulden ;)

Hamazaki wijzigde deze reactie 20-03-2019 16:44 (19%)

• Supreme
Hamazaki schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:34:
[...]

ik lees dit als: vroeger toen ik jong was had ik geen geld om een spel te vervangen. nu heb ik de economische vrijheid om dit wel te doen.

je zat toen maximaal met 3 spellen, waardoor je een hechtere band kreeg dan nu :9

ik had sowieso het lef niet om tegen mn ouders te janken voor een spel van 130 gulden ;)
Dan lees je het in mijn geval verkeerd,. Ik dacht toen niet eens aan andere games, al mijn vrienden speelden die games en ik zat in clans, speelde wars etc.. Bovendien alle games waren gratis in die tijd, warez was enorm toegankelijk.

Nu heb ik idd de vrijheid om alles te kopen, maar ik doe het niet, omdat het me niet boeit. Ik speel nu al een jaar of 5 league of legends, misschien wel langer. Af en toe probeer ik wat anders, maar dan ben ik snel verveeld.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:13

Omega Supreme

The God of Death

Micio Nero schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 06:34:
[...]

Nou, de PC bestaat ook al heel lang inmiddels... goed, een game wat 8-10 jaar geleden uitkwam kun je geen retro noemen, maar een Populous (1989), Zak McKraken (1988) of Betrayal At Krondor (1993) zijn allemaal 25-30 jaar oud en wel degelijk retro, denk ik.
Bovendien speelde ik Populous en Zak inderrtijd op de Amiga, wat een veel betere spelervaring gaf...

En Amiga schijnt toch echt retro te zijn :D

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 25-06 09:57
Jammer dat ik deze topic nu pas zie :-(

Retro is vaak nostalgie maar de games zijn wel degelijk anders dan de games van nu. Juist door de eenvoud is er altijd enorme aandacht geweest voor de gameplay. Okay ik ben ook al in de 50 en speel met veel plezier GTA V en Rocket League op de PC maar heb ook een XBOX one en PS4 (Nintendo WiiU als hoogste van Nintendo).

Enorm kan ik genieten van de schoonheid die deze nieuwe spelen ons brengen maar het is anders geworden dan toen. Kijk hoe simpel een spel als pacman was en hoeveel mensen daar nog steeds van kunnen genieten. Vorige maand nog een Amiga 500 gekocht en wat een leuke spelen heeft dat apparaat!!! Misschien minder mooi maar qua gameplay zoveel/vaker leuker.

Tegenwoordig wordt een spel meer beoordeeld op wat het grafisch brengt en krijgen sommige games een onvoldoende omdat ze niet de capaciteit van de machine volledig gebruiken terwijl de gameplay altijd belangrijker is voor mij.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True