Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-10 19:12

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Zoals je in de titel kan lezen hebben wij een (enorm) hoog elektrisch verbruik met twee personen.
Om de situatie even te schetsen:
  • Vrijstaand huis uit 1974
  • Verwarming met mazout
  • Elektrische waterboiler (200 Liter)
  • Enkel LED lampen aanwezig
  • Alle apparaten zijn max 5 jaar oud en hebben minimaal A+ label. (wasmachine, droogkast, kookplaat, afwasmachine, oven, etc...
  • Verder zijn er geen grootverbruikers...
Tijdens onze zoektocht naar zonnepanelen schrokken de vertegenwoordigers enorm van ons energieverbruik.
2 personen met 6000 kWh (gemiddelde van 5 jaar), normaal is dit tussen de 2000 tot 4000 kWh.
Ik heb een zonnepaneleninstalatie besteld voor 7200 kWh, deze wordt binnen 3 weken geïnstalleerd.
Maar toch wil ik nu even opzoek gaan hoe ik het verbruik kan terug dringen.
Ik heb al veel topics gelezen i.v.m. het opsporen van je verbruik, maar ben er nog niet uit.
Met welke tools kan ik "goedkoop" (budget van +/- €200) monitoren en opsporen hoeveel ik wanneer verbruik.
Wat waren jullie tips om jullie verbruik te verlagen?

Edit: Voor de mensen die dit in de toekomst lezen:

Ik heb twee weken mijn verbruik gemonitord en de temperatuursensor afgesteld.
Dit zijn de resultaten voor het aanpassing: Zweetk0nijn in "6000 kWh met 2 personen?!"
En dit zijn de resultaten nà de aanpassing: Zweetk0nijn in "6000 kWh met 2 personen?!"

[ Voor 14% gewijzigd door Zweetkonijn op 31-03-2019 08:27 ]

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Een simpele meter die je in een stopcontact kan steken lijkt me al voldoende. Ik heb een tijdje in een appartement gewoon met een electrische boiler van 200 liter, dat ding stond bijna 24/7 2kW te trekken om het water op 65 graden te houden. Ik denk dat je daar vooral je verbruik/winst zal moeten zoeken.

Zet er een tijdschakelaar op dat hij alleen aanstaat als je het nodig hebt (ochtend/avond)

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

! Ay caramba! Wat een verbruik!

Allereerst: Serieus elektriciteit besparen

Verder zou ik maar eens nadenken of er toch niet andere verbruikers in huis zijn die stiekem dag en nacht aan staan. Vloerverwamingspompen, electrische vloerverwarming, mechanische ventilatie... die boiler is een belangrijke verdachte, maar verklaart niet in z'n eentje 6000 kWh.Is 'ie vast aangesloten of heeft 'ie een stekker? In het laatste geval is zo'n meetstekker een goed idee.

Heb je een uitleesbare ('slimme') meter? Tik anders een Youless op de kop. Ga één voor één alle stopcontacten af. Trek de stekker er uit, kijk wat voor effect het heeft op je verbruik bij de meter. Doe hetzelfde met elke afzonderlijke zekering in je meterkast. Meten is weten!

[ Voor 55% gewijzigd door art op 04-03-2019 20:42 ]

l'art pour l'art

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:47
Simpelste is alles uitschakelen en dan op je meter kijken en dan een voor een aanschakelen. Heb je al een slimme meter? Sluit op de P1 poort een youless aan en je kan zien wanneer de piekmomenten zijn.

Maar oei.. 6000kWh. Ik doe het in mijn eentje met 1200 :o

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
@EcoR goede suggestie van de tijdsschakelaar. Maar houd wel rekening met de duur van verwarmen, je hebt namelijk snelle en langzame boilers. En houd ook rekening met de legionella bacterie.

Zelf heb ik een elektrische boiler van 100L en die trekt volgens de specs een kleine 3000kWh per jaar aan stroom als ik die dag en nacht aan laat staan. Inmiddels is dat nu 1500-2000kWh met een geautomatiseerde tijdsschakelaar. Je zou dus straks met je zonnepanelen alleen je boiler overdag aan kunnen laten gaan. Maar dan moet je wel een beetje aan warmwatermanagement gaan doen.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is een doorstroomboiler. Is iets duurder in de aanschaf, maar kan zich wel degelijk terugverdienen. Deze staat namelijk alleen aan wanneer je warm water nodig hebt. Alhoewel dat weer minder interessant is met zonnepanelen....

Ik denk dat TS in België woont, dus een P1 poort zal hij niet hebben

Edit: hier de eerste boiler op Google van 200L met een energielabel C, jaarverbruik van 4325 kWh. Dan is 6000 kWh met z'n tweeën aan de hoge kant, maar niet bijzonder.

[ Voor 13% gewijzigd door alex3305 op 04-03-2019 20:40 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59
Een warmtepomp boiler is dan misschien een betere investering.
Ik weet niet of er in België net zo'n aantrekkelijke subsidie regeling is als in Nederland, want hier geven ze die dingen bijna weg.

TheS4ndm4n#1919

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:40
"Elektrische waterboiler (200 Liter)"

Dat is je grootste energieslurper, die dingen gebruiken op jaarbasis tussen de 1800 en 3000 kWh.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:44
Ik zou eerst eens die electrische boiler gaan meten. Electrisch verwarmen met COP<1 kost veel €€€

Je kunt overwegen om de electrische boiler te vervangen door een warmtepompboiler. Je aansluiting trekt dat wel :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zweetk0nijn schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:28:
Zoals je in de titel kan lezen hebben wij een (enorm) hoog elektrisch verbruik met twee personen.
  • Verwarming met mazout
  • Alle apparaten zijn max 5 jaar oud en hebben minimaal A+ label. (wasmachine, droogkast, kookplaat, afwasmachine, oven, etc...
Tijdens onze zoektocht naar zonnepanelen schrokken de vertegenwoordigers enorm van ons energieverbruik.
2 personen met 6000 kWh (gemiddelde van 5 jaar), normaal is dit tussen de 2000 tot 4000 kWh.
Ik heb een zonnepaneleninstalatie besteld voor 7200 kWh, deze wordt binnen 3 weken geïnstalleerd.
Ik heb al veel topics gelezen i.v.m. het opsporen van je verbruik, maar ben er nog niet uit.
Met welke tools kan ik "goedkoop" (budget van +/- €200) monitoren en opsporen hoeveel ik wanneer verbruik.
Elektrische boiler; zo'n oud ding met 150W standverlies? Dat is dan de eerste 1300 kWh.
Alles met A+ betekend dat je alles zo'n beetje het slechtste hebt wat te koop is. Een A+ koelvries combi vreet het dubbele van een A+++, dat is dus alweer 300 kWh totaal ofwel 150 kWh extra tov +++. Zeker als je de achterkant nooit schoon gemaakt hebt kan daar zo nog wel 100 kWh bijkomen.

Zeker drogers kunnen goed energie vreten. Een A+ label condensdroger vreet overigens veel meer voor hetzelfde trucje als een B-label warmtepompdroger, want het wordt gezien als twee verschillende soorten apparaten.

Dan komen we bij douchen; het modelgezin douched op warm water uit een gasketel. Stel jullie douchen elk 5 minuten per dag x 10 Liter per minuut x 30 graden delta T = 4180 [JKg-1K] * 5 [min] * 5 [Lmin-1] * 2 (personen) *30 [delta K] * 365 (dagen) / 3600000 [JkWh-1] = 636 kWh. Of zet je zoals half Nederland schijnt te doen de kraan vol open? Ja, die boiler leverd wel warm water. Als je 10 minuten p.p. p.d. onder een stortdouche staat van 25 L/min, ja dan wordt alleen die post al 3200 kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-03-2019 20:47 ]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:19

rally

Deyterra Consultancy

P1 poort meten levert niet voldoende detail op. Leuk dat je weet dat je op dag X zoveel kWh hebt gebruikt, maar waar aan?

Heb je al een slimme meter? Dan zou ik nl een CEMM installeren (kan ook zonder slimme meter, maar dan heb je nog een losse kWh meter nodig die een puls genereert). Kan je overigens ook je zonnepanelen op aansluiten.

Als je weet wat je op welk moment van de dag gebruikt is besparen al een stuk eenvoudiger.

Je begint normaal gesproken bij het nacht verbruik. Als je weet wat je basis is, dan kun je vandaar verdere stappen nemen.
Als je ‘s nachts gemiddeld slechts 100W gebruikt, maar dus toch 20kW per dag hebt, dan moet je compleet andere acties ondernemen dan als je 400W gebruikt, want in dat geval is je basis vebruik de boosdoener.

Ik ken niemand die geen besparing heeft weten te realiseren nadat ze een CEMM (of youless) hebbe geinstalleerd.

Wat bij ons ook heeft geholpen was om tegelijk een DIY Kyoto Wattson te installeren. Daar kwamen we er mee achter dat de lampen in onze hall 280W vestookte, en deze bleven vaak de hele avond branden. Scheelde al fors in kosten

http://www.deyterra.com

• Zweetkonijn

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Bedankt allen voor de snelle en uitgebreide reacties!
Wat is het toch heerlijk om raad vragen op Tweakers.

Jullie bevestigen wat ik ook reeds dacht, de elektrische boiler...
Laat ik maar eens beginnen met dat te monitoren en op een schema te zetten.
Ik heb al een tijdje de Fibaro wall plug in het visier.
Deze kan je schakelen, op een tijdschema plaatsen en monitort ook het verbruik wat er doorheen stroomt.
Aan de prijzige kant voor een enkele plug, maar dat haal ik er uiteindelijk wel uit.
https://www.coolblue.be/n...type-e-apple-homekit.html

Raden jullie iets anders aan?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rally schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:51:
P1 poort meten levert niet voldoende detail op. Leuk dat je weet dat je op dag X zoveel kWh hebt gebruikt, maar waar aan?
Jawel hoor. De P1 poort levert iedere 10 seconden het actuele verbruik met een precisie van 1 watt. Lijkt mij toch wel gedetailleerd genoeg :)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53
Een boiler schakelen helpt niet zo veel, vooral met de grotere boilers die langer warm blijven: Tijdens de uitschakeltijd zal het water amper afkoelen en zal het warmteverlies dus praktisch gelijk blijven met een boiler die aan staat. Wat je 's nachts bespaard, zal er in de ochtend vrijwel allemaal weer bij moeten.

Dan is dus zo'n 'slimme' energiemeter niet nodig, als je simpelweg je stroomverbruik wil weten zijn de meeste meters prima zolang ze 'True RMS' kunnen meten (al maakt dat voor de boiler niet uit, voor andere apparaten wel).

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 00:18
Zweetk0nijn schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:55:
....
Ik zou voor iets goedkopers gaan, volgens mij betaal je hier 40 euro teveel enkel om het naar een telefoon te krijgen. Je wilde er nu toch niet mee aan en uitschakelen?
Een A4-tje doet wonderen.
bij bijvoorbeeld conrad kan je al een aantal voor rond de twintig euro krijgen.
Wellicht moet je het met de hand bijhouden, maar voor het verschil zou het me dat wel waard zijn (en was in het verleden toen ik het deed ook het geval).

Koop er een stuk of 4, begin met boiler, koelkast, oven, wasdroger/wasmachine. Een maandje ofzo.
Daarna de sluipverbruikers als modem, router, tv.

Hoe is het met de buitenverlichting gesteld, ook LED?
Wel overdag uitzetten, ik zie steeds meer huizen die het laten branden omdat het toch niks kost.

[ Voor 26% gewijzigd door The_Vice op 04-03-2019 21:08 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

• Verwarming met mazout
100% de e-boiler van 200 liter als het geen warmtepomp boiler is, maar je kan een wpb voor in de plaats zetten.
Of als je geen geluid wil van een wpb kan je ook deze boiler zo laag mogelijk zetten, of vervangen voor een kleinere, met 2 personen is een 50 liter echt meer dan voldoende als je het goed aansluit met mengventiel.
Wij douchen makkelijk met 4 personen achter elkaar met slechts 60 liter aan boiler en kost ons 1350 kWh per jaar. (Komt van eigen dak)
200 liter is voor 2 pers idioot veel, dus teveel stilstandverlies door te weinig gebruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Ik had vroeger 12000kwh op mijn eentje, nu dit was wel met een warmtepomp met captatienet. Deze werd gebruikt voor warm water en verwarming. En dit was in een nieuwbouw in 2009 met volgens België de standaard waarde voor 2017. Dus was super zuinig huis. Wel altijd vers koken, veel ovengebruik, amerikaanse koelkast en dergelijke

Nu wij komen aan ongeveer 6000kwh, maar dagelijks 2x vaatwasser en wasmachine en droogkast bijna, met 2 kleine kinderen verbruik je aardig wat. Dat is al zeker goed voor de helft van het verbruik. Doe daar dan nog een TV bij die overuren doet ... een pc, overdag is er ook meestal wel iemand thuis. Dan tikt het snel aan. In 2008 werkte ik 2 dagen in de week van thuis... Het jaar voordien niet, dat was 20 euro extra per maand. Het jaar nadien had ik terug zo een 20 euro minder simpelweg omdat ik niet meer van thuis werkte 2 dagen in de week. Als je regelmatig overdag thuis bent dan scheelt het verbruik al aardig wat op een week.

Maar voor jouw gebruik lijkt het mij wel extreem hoog, dus best gewoon een simpele wattmeter ofzo kopen op Bol, liefst eentje dat het verbruik op meerderen dagen kan zien, want een momentopname is niet waar je je op wilt baseren. Voorbeeld je koelkast kan 0w verbruiken omdat deze koel genoeg is, maar doe de deur open en die zal 50-60-70w verbruiken omzo om terug zijn temperatuur te halen. Als hij op temperatuur is dan zal deze terug naar een minimum vallen. In de zomer zal je koelkast ook meer verbruiken of als je exotische temperaturen hebt binnen (+24-25 graden) dan zal dit ook het verbruik van je koelkast omhoog helpen. De omgevingstemperatuur moet je zeker niet onderschatten, ook voor je boiler. Er is altijd verlies.

Bij ons zijn de machines ook A+ (huis gekocht), maar worden geleidelijk aan vervangen. Vaatwasser doet 1.1kwh voor een beurt ... ALs ik een nieuw toestel koop dan zal dit toch wel al een a+++ zijn ofzo. Eentje van siemens doet zo een 0.7kwh voor een beurt. Doe dat x2 x 365 dat zou dan al een besparing zijn van 292 kwh laat ons zeggen zo een 250.

Maar gewoon effe elk toestel kijken met zo een wattmeter, zeker beginnen met boiler/diepvries/frigo etc.Dan kan je een idee krijgen over het algemeen

pvoutput

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cricque schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:29:
Nu wij komen aan ongeveer 6000kwh, maar dagelijks 2x vaatwasser en wasmachine en droogkast bijna, met 2 kleine kinderen verbruik je aardig wat. Dat is al zeker goed voor de helft van het verbruik. Doe daar dan nog een TV bij die overuren doet ... een pc, overdag is er ook meestal wel iemand thuis. Dan tikt het snel aan.
Kinderen worden wel heel snel als excuus gebruikt voor excessief stroomverbruik. Ik zie niet hoe je twee keer per dag een vaatwasser aan moet hebben of een droogkast (wasdroger bedoel je denk ik?) ook niet met twee kinderen.

6000kwh is dan alsnog erg veel, hoe je aan 12000 komt is me helemaal een raadsel. Daar doe ik vier jaar over.

We kunnen nog heel wat winnen voor een beter klimaat denk ik :X

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 05-03-2019 09:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• psy
  • Laatst online: 26-11 05:39

psy

kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:44:
[...]

Alles met A+ betekend dat je alles zo'n beetje het slechtste hebt wat te koop is. Een A+ koelvries combi vreet het dubbele van een A+++, dat is dus alweer 300 kWh totaal ofwel 150 kWh extra tov +++. Zeker als je de achterkant nooit schoon gemaakt hebt kan daar zo nog wel 100 kWh bijkomen.
Leuk verhaaltje maar de praktijk is vaak anders. Laat je niet zo veel leiden door labels.
Onze vriezer. Klasse B als ik me niet vergis bij aankoop in 1997 (!!!).
Dat was toen de op 1 na beste zuinigheidsklasse.
Verbruik in 24 uur, 0,9 kwh
Dat is op een heel jaar 330 kWh

Een nieuwe even grote A++ vriezer van nu heeft een verbruik van 194 kWh en kost 449 euro 569 euro
Dat scheelt per jaar dus 330 - 194 = 136 kWh

Nou. Joepie dan 8)7 . Daar ga ik geen nieuwe vriezer voor halen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• cricque
psy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:42:
[...]

Leuk verhaaltje maar de praktijk is vaak anders. Laat je niet zo veel leiden door labels.

Een nieuwe even grote A++ vriezer van nu heeft een verbruik van 194 kWh en kost 449 euro

Nee maar als deze aan vervanging toe is, dan is het wel nuttig, zoals de koelkast nu. Onze vaatwasser is 12 jaar oud en begint regelmatig storing te geven. Rubbers zullen ook geen 2 jaar meer meegaan. Dus dan loont het wel de moeite. Maar vervangen om te vervangen zou ik ook zeker niet doen

pvoutput

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00

Deze kan je schakelen, op een tijdschema plaatsen en monitort ook het verbruik wat er doorheen stroomt.
Aan de prijzige kant voor een enkele plug, maar dat haal ik er uiteindelijk wel uit.

Je kunt ook kijken naar NeoCoolcam plug of een TP-Link HS110. De Fibaro plug met HomeKit is tja... Alleen voor HomeKit, je kunt dan ook niet via Domoticz (naar mijn weten) het energieverbruik uitlezen. Dat zelfde geldt overigens voor de TP-Link HS110, daar dien je de native app voor te gebruiken. NeoCoolcam geval is wel in Domoticz uitleesbaar. En stuk goedkoper.

• cricque
Gunner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:35:
[...]
Kinderen worden wel heel snel als excuus gebruikt voor excessief stroomverbruik. Ik zie niet hoe je twee keer per dag een vaatwasser aan moet hebben of een droogkast (wasdroger bedoel je denk ik?) ook niet met twee kinderen.

6000kwh is dan alsnog erg veel, hoe je aan 12000 komt is me helemaal een raadsel. Daar doe ik vier jaar over.

Tsja, er wordt altijd vers eten gemaakt, alles qua potten en pannen gaan er ook mee in. Voor de kleinste wordt er in de middag al apart gekookt met een baby cook. En er is altijd nog wel wat overschot voor in de vaatwasser te stoppen. Kleding van de kinderen is altijd wel vuil, daar slagen ze wel al eens in na 5 minuten. Dan is er nog genoeg beddegoed. Bij mijn ouders/schoonouders was dit vroeger ook zo. Dagelijks staat de wasmachine op. De wasdroger (dus droogkast in België) wordt minstens 5x per week gebruikt, beddegoed, handdoeken, sommige kleding gaat erin (meestal nachtgoed). Dan heb je nog een koelkast in de keuken. Een combi koelkast in de berging en een vriezer. Dan staat er constant audiosysteem + tv te spelen en dan nog mijn computer. Oven wordt ook regelmatig gebruikt bij het koken. De dampkap wil ik zelf niet weten wat die verbruikt als die opstaat (dat is een professionele dampkap). Deze stond er al als we het huis gekocht hebben. Dan is er nog de waterontkalker, modem, eigen router, alle philips hue lampen die 0,5w gebruikt als ze uitstaan. Het tikt allemaal snel aan

DIe 12000kwh is iinclusief warmtepomp met captatienet. Dat verbruikt wel wat electriciteit hoor.

pvoutput

• cricque

Ik heb vorige week zo eentje gekocht, en met homekit werkt het wel hoor, maar de respons is wel traag. ALs je iets insteekt kan het 10-15 seconden duur voor je het verbruik ziet. Maar het werkt wel. En neemt niet veel plaats in. Maar of het zijn prijs waard is durf ik zeker niet zeggen. Persoonlijk vind ik dat duur speelgoed voor at het moet doen. Uiteraard kan je het nadien nog gebruiken om iets op afstand uit te zetten. Maar als je het alleen gaat gebruiken voor iets uit te lezen dan is het wat duur.En na een aantal uur in gebruik vond ik die plug toch wel wat warm worden eigenlijk. Niet dat je het niet kon vastnemen ofzo, verre van, maar het was warmer dan je zou verwachten. Als je vergelijkt met de voeding van een laptop dan vind ik dat een laptopvoeding koeler aanvoelt. Ik dacht ook handig, maar denk van het gewoon terug te sturen, als je eentje koopt met het Fibaro systeem dan heb je veel meer data en kan je grafieken zien. Met die homekit zie je het huidige verbruik en dagelijks verbruik. Ik zie daar niks van grafieken ofzo.

pvoutput

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan kun je na de boiler alles gaan meten en ook je sluimerverbruik aanpakken. Bij mij zit alles wat niet aan hoeft achter een aan/uit stekker. Dat hadden we ook in het appartement waar we uit kwamen en we verbruikten daar maar heel weinig stroom.

Hier moeten we het nog meten (ik woon hier net een week), we hebben nu wel drie keer zo veel plek en het is wat kouder (huis uit 1971, wel met overal HR-glas) en we hebben nu een losse cvketel en boiler (beiden op gas). Ik heb net alle lampen vervangen voor led en LED-TL in de keuken. Alleen de halogeenlampen van de badkamer moeten nog.

Zo'n plug verbruikt toch ook weer stroom? Het lijkt me handig om te meten, maar als ik daar mee klaar ben zou hij in de kast verdwijnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-11 15:37
Ik sta hier niet van te kijken. Ik woon alleen en heb een geschat verbruik van 5000kwh. Ik heb de warmtepomp geschat op 3500kwh per jaar en 1500kwh verbruik normaal. Heb geen gas dus alles op stroom verbruik.

Aangezien de warmtepomp (met lage temperatuur vloerverwarming) het beste tot zn rendement komt als je de verwarming op dezelfde stand laat staan. Dus niet vandaag is t koud laat ik m zetten naar 23 graden dat heeft bij mij 3 dagen nodig om tot die temperatuur te komen binnen. Eind september zet ik de verwarming vaak naar 22 graden ( dan schommelt hij tussen de 20 en de 21 graden) en eind maart zet ik m weer naar 18 graden. Zo probeer ik mijn verbruik zo laag mogelijk te houden.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• cricque
Marzman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:33:
Zo'n plug verbruikt toch ook weer stroom? Het lijkt me handig om te meten, maar als ik daar mee klaar ben zou hij in de kast verdwijnen.
Ja deze verbruikt iets, maar dacht dat het slechts enkele watt per dag was (Fibaro homekit plug). Was echt niet helemaal zoveel. Maar je zit wel met extra verbruik uiteraard

pvoutput

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 12:15
Ronker schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:35:
Ik sta hier niet van te kijken. Ik woon alleen en heb een geschat verbruik van 5000kwh. Ik heb de warmtepomp geschat op 3500kwh per jaar en 1500kwh verbruik normaal. Heb geen gas dus alles op stroom verbruik.
Maar jij hebt ook de verwarming elektrisch, TS dus niet.

Waar je nog naar zou kunnen kijken: heb je centrale ventilatie? Wij hadden een hele oude box op wisselstroom op zolder liggen die belachelijk veel verbruikte (>80W in de laagste stand). Die hebben we vervangen voor een moderne variant op gelijkstroom en dat scheelde flink.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik had vroeger in mijn apartement een 200 liter electrische boiler. En inderdaad, zo een ding wil je gewoon niet in huis hebben qia verbruik. Het douchen is het issue niet eens, nee het op temperatuur houden, of even warm water pakken wat het issue was. 200 liter op temperatuur houden is een behoorlijk verbruik.

Ik vraag mij af hoe dat moet met gasloos wonen, want mijn ervarng is dat je sowiesio niet ff lekker met zo een ding kan douchen, vind het bijvoorbeeld heerlijk om 20 minuten onder mijn regendouche te staan. En dat kan met zo een 200 liter niet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• Verwarming met mazout
sowieso douchen onder de 5min.pp. droger alleen gebruiken als nodig(beddengoed, handdoeken) zvm ophangen in waskamer, zolder of dergelijks.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 21:07
rally in "6000 kWh met 2 personen?!"Heb je al een slimme meter? Dan zou ik nl een CEMM installeren (kan ook zonder slimme meter, maar dan heb je nog een losse kWh meter nodig die een puls genereert). Kan je overigens ook je zonnepanelen op aansluiten.
Ik heb even snel gekeken naar CEMM maar kan niet achterhalen wat het verschil is met de eerder genoemde Youless (die ook nog eens een heel stuk goedkoper is). De claim dat je er mee gaat besparen is imho onzin. Je krijgt iets meer inzicht in je verbruik. Besparen ga je pas doen als je je gedrag aanpast en/of apparaten gaat vervangen door zuiniger exemplaren.

• Joris748
Wim-Bart schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:29:
Ik had vroeger in mijn apartement een 200 liter electrische boiler. En inderdaad, zo een ding wil je gewoon niet in huis hebben qia verbruik. Het douchen is het issue niet eens, nee het op temperatuur houden, of even warm water pakken wat het issue was. 200 liter op temperatuur houden is een behoorlijk verbruik.

Ik vraag mij af hoe dat moet met gasloos wonen, want mijn ervarng is dat je sowiesio niet ff lekker met zo een ding kan douchen, vind het bijvoorbeeld heerlijk om 20 minuten onder mijn regendouche te staan. En dat kan met zo een 200 liter niet.
Nee, dat wordt lastig met een 200 liter boiler. Maar met een waterbesparende regendouche en een douche WTW (zeer effectief als je lang doucht) kan het lukken. Wil je meer zekerheid dan kies je voor een 300 liter boiler.

Het scheelt ook enorm (in verbruik) op welke temperatuur je de boiler houdt. 200 liter op 70 graden zal fors verschillen van 200 liter op 45 graden.

Lang douchen is een keuze. De vraag is welke kosten je wilt maken om dat te kunnen blijven doen. Wij hebben bewust gekozen voor 200 liter boiler, douche WTW en waterbesparende douchekop (geen regendouche). Dat is prima voor een gezin met 2 kinderen, mits je accepteert dat een ieder geen 10 minuten onder de douche kan blijven staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Joris748 op 05-03-2019 12:40 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De EN's voor de (toegestane) warmteverliezen van o.a. warmwaterboilers zijn sinds 2015 in meerdere stappen aangescherpt. Hier bestaat ondertussen ook een verbeterd labelsysteem (met rekenhulpje). Zie ook: "Effizienzklassen für Warmwasserspeicher".
Ik zou ook bij warmtepompboilers op het verplichte energielabel letten!

Just my 2 cts - YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:01
Wij hadden ook een hoog verbruik in onze nieuwe (oude) woning

Alles naar led vervangen, maar dat is jou probleem niet, en we hadden een kleine warmwaterboiler voor kokend water in de keuken die ik gewoon heb uitgeschakeld. Ons verbruik is nu serieus teruggeschroefd. Ik zou vooral eens naar dat werd water kijken....

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:39
Je hebt toevallig geen elektrische vloerverwarming die constant staat te stoken?
Dat zou naast bijvoorbeeld de boiler ook een oorzaak kunnen zijn.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20
Ik had in mijn eerste huis 7500KwH per jaar, in mijn eentje.
In mijn 2e en huidige huis, nu met zijn 3-en, nog steeds dat verbruik.
PC's en server constant aan ...

• rally
  • Laatst online: 21:19

rally

Deyterra Consultancy

Zr40 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:00:
[...]

Jawel hoor. De P1 poort levert iedere 10 seconden het actuele verbruik met een precisie van 1 watt. Lijkt mij toch wel gedetailleerd genoeg :)
Daar heb je helemaal gelijk in! Ik bedoelde het anders. Veel mensen gebruiken de gratis diensten waarmee ze per dag hun totale energieverbruik kunnen inzien. En dat is niet precies genoeg om groot- en sluipverbruikers te kunnen opsporen.

Daarom mijn advies voor een CEMM of een Youless, zodat je per minuut je verbruik kunt zien.
CEMM heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat die zowel de slimme meter (gas en electra) als zonnepanelen kan uitlezen en deze de data lokaal opslaat.

http://www.deyterra.com

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De vraag is meer hoeveel je ervoor over hebt. Een douche WTW of 11kW doorstroomboiler is prima te betalen. Het is alleen iets meer hardware dan de CV ketel die je nu hebt hangen.
Dan krijg je dus de vraag:
20 minuten douchen of €2k besparen.

En het is trouwens een super waterbesparend systeem... zodra de douche koud wordt ga je er vanzelf onder uit ;)

• legonedijk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-07-2024
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Respectievelijk : een display van 11,71 EURO en stroom transformator van 2,50 EURO en je
weet alles. Moet wel in of naast de groepenkast , in een passend doosje, woorden gemonteerd.
Bij drie fase 3x toepassen. Current real time monitoring !!!

Bij zonnepanelen is alleen verbruik te zien en niet de teruglevering van de zonnepanelen.

Vorige week geïnstalleerd en wat er verkeerd ging was dat deksel van de groepenkast door
bewerking kapot barstte. Het was te repareren met UV-lijm.

Levertijd kan nog al lang zijn.

Groet:
jan

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:54
Dat verbruik zit 100% zeker in je boiler, 200 liter en waarschijnlijk een ouwetje.....
In mijn vorige woning waar we met zijn 2-en woonde had ik een boiler van 50 liter, dat is krap aan maar een boiler van 80 liter is echt meer dan genoeg voor met zijn 2-en.
Ik zou die boiler gelijk vervangen, dat zijn de kosten en het werk niet. Wel voor een eco model gaan met dubbele reservoirs en dubbele verwarmingselementen, dan zit je op de jaarverbruik van ca. 1300kwh/jaar voor de warmwatervoorziening. zoiets : https://elektrischeboiler...ECO-80-Elektrische-boiler

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
dunklefaser schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:26:
[...]

De EN's voor de (toegestane) warmteverliezen van o.a. warmwaterboilers zijn sinds 2015 in meerdere stappen aangescherpt. Hier bestaat ondertussen ook een verbeterd labelsysteem (met rekenhulpje). Zie ook: "Effizienzklassen für Warmwasserspeicher".
Ik zou ook bij warmtepompboilers op het verplichte energielabel letten!

Just my 2 cts - YMMV
Wat ook kan schelen is om de boiler extra te isoleren. Als je de ruimte hebt dan loont het om hem in te pakken met glas/steenwol. Vergeet ook de aansluitleidingen niet, bij mijn 5L keukenboiler heb ik die geïsoleerd met buisisolatie, omdat ik merkte dat de warmte vrij ver de flexibele leidingen in trok.

• Punkrocker
  • Laatst online: 22:07

Punkrocker

Mostly harmless

ThinkPadd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:29:
[...]

Wat ook kan schelen is om de boiler extra te isoleren. Als je de ruimte hebt dan loont het om hem in te pakken met glas/steenwol. Vergeet ook de aansluitleidingen niet, bij mijn 5L keukenboiler heb ik die geïsoleerd met buisisolatie, omdat ik merkte dat de warmte vrij ver de flexibele leidingen in trok.
Ik heb altijd geleerd dat je de warmwaterleidingen juist niet moet isoleren. :?
Zodat ze zo snel mogelijk kunnen afkoelen en niet lang op salmonella legionella-temperatuur blijven...

Of doel je op iets anders?

[ Voor 1% gewijzigd door Punkrocker op 05-03-2019 15:30 . Reden: Domme fout verbeterd ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Zweetk0nijn

je elektra boiler zal vast een leuk aantal van je kWh's gebruiken.
dat zal ik niet ontkennen.

maar dit verhaal is erg belangrijk als je wil uit zoeken waar je verbruik echt zit:

een elektra oven van 3kW, maakt in 15 minuten je pizza warm.
3kW= 3000W.
15 minuten = 1/4 uur.
3000 * 1/4 = 750Wh / 1000 = 0,75kWh

een settop box die 10W stand-by gebruik heeft.
maar dat is dan wel 24 uur per dag en 365 dagen per jaar.
10 x 24 x 365 / 1000 = 87.6kWh

voor 87,6kWh kan ik dus:
87,6kWh / 0,75kWh = 116 pizza per jaar mee klaar maken.

wat ik duidelijk probeer te maken is dat: vermogen (W) dat is factor 1.
maar belangrijker is de factor tijd(h) die bepaald meer wat uit eindelijk je kWh zijn die je afrekent. ;)

(6000kWh is helemaal geen vreemde hoeveelheid, op het moment dat je een playstation + xbox + wii +settop box + computers + nas etc etc allemaal stand-by hebt staan dan vliegt het aan sluipverbruik er zo door heen.)
Punkrocker schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:43:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat je de warmwaterleidingen juist niet moet isoleren. :?
Zodat ze zo snel mogelijk kunnen afkoelen en niet lang op salmonella-temperatuur blijven...

Of doel je op iets anders?
oei ik vind dat jij een hele vreemde fetish hebt. :?
wat doe jij met eieren onder de douche?
(ik wil het eigenlijk helemaal niet weten, brrrrr.)

(ik denk dat je legionella bedoeld en niet samonella. >:)
lol die domme fout heb ik ook een keer gemaakt. :F )

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 05-03-2019 14:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
ThinkPadd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:29:
[...]
Vergeet ook de aansluitleidingen niet, bij mijn 5L keukenboiler heb ik die geïsoleerd met buisisolatie, omdat ik merkte dat de warmte vrij ver de flexibele leidingen in trok.
Dat staat ook in de handleiding van de boilers, isoleer de waterleidingen.

• Punkrocker
  • Laatst online: 22:07

Punkrocker

Mostly harmless

migjes schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:45:
@Zweetk0nijn

[...]

oei ik vind dat jij een hele vreemde fetish hebt. :?
wat doe jij met eieren onder de douche?
(ik wil het eigenlijk helemaal niet weten, brrrrr.)

(ik denk dat je legionella bedoeld en niet samonella. >:)
lol die domme fout heb ik ook een keer gemaakt. :F )
Haha ja je hebt gelijk. Legionella. bedoel ik. :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Ep Woody schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:46:
[...]

Dat staat ook in de handleiding van de boilers, isoleer de waterleidingen.
Dat lijkt me niet, warmwaterleidingen mag je niet isoleren vanwege legionellagroei.

PVO

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

TheGhostInc schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:45:
[...]

De vraag is meer hoeveel je ervoor over hebt. Een douche WTW of 11kW doorstroomboiler is prima te betalen. Het is alleen iets meer hardware dan de CV ketel die je nu hebt hangen.
Dan krijg je dus de vraag:
20 minuten douchen of €2k besparen.

En het is trouwens een super waterbesparend systeem... zodra de douche koud wordt ga je er vanzelf onder uit ;)
Ja, maar langzamerhand kan er dus niks meer, vanwege alle millieu regels kan ik geen vette V6 meer leasen want dat is dus onbetaalbaar, dus dat pleziertje is er al af, roken is ook niet meer te betalen (hoewel ik blij ben dat ik daar vanaf ben), lang douchen of een lekker warm huis kan ook niet meer, in sommige steden mag je centrum niet meer in met een auto, kan geen vette v6 meer rijden, maar aan de andere kant mag ik nu met mijn kleine 1.5 kut diesel ook sommige wijken steden niet meer in (in Duitsland) omdat diesel ook uit de gratie is.

Daarna moet ik straks een shitload aan geld uitgeven omdat die linkse groene goed betaalde (ja zelf voelen ze het niet want ze krijgen schandelijk veel betaald) besluiten dat we maar warmtepompen moeten aanschaffen of verplichte stadsverwarming moeten afnemen.

En dan willen ze me ook nog opleggen met hoge kosten omdat ik van lekker luxe lang douchen houd.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ThinkPad
S0epkip schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:13:
[...]

Dat lijkt me niet, warmwaterleidingen mag je niet isoleren vanwege legionellagroei.
offtopic:
Bij mij is het nog geen 60cm aan leiding, ik gebruik de boiler dagelijks én als ik hem gebruik dan stroomt er water van 65 graden doorheen. Legionella is bij mij dus niet echt een issue.

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
S0epkip schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:13:
[...]

https://www.gebruikershan...ew-handleiding-43989.html

Bladzijde nl-10, laatste regel. Ik heb het echt niet zelf verzonnen. Het wordt wellicht wat anders als je de volledige leiding gaat isoleren.

• ThinkPad
Modbreak:Graag weer ontopic

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Warmhouden van 200 Liter kost nauwelijks meer energie dan warmhouden van 80 Liter. Verlies heeft namelijk te maken met het oppervlak van de boiler; dat gaat kwadratisch, de inhoud tot de derde macht.

Maar er is wel een onderscheid tussen boilers met matige isolatie en dus hoog standverlies en boilers die wel goede isolatie hebben.
psy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:42:
[...]

Een nieuwe even grote A++ vriezer van nu heeft een verbruik van 194 kWh en kost 449 euro

Nieuwe A+++ vriezer zal dan iets van 150 kWH doen. 330 - 150 = 180 kWh per jaar verschil. Over de 10 jaar dat je zo'n apparaat gebruikt is dat 1800 kWh ofwel €400.
cricque schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:36:
[...]

Ja deze verbruikt iets, maar dacht dat het slechts enkele watt per dag was (Fibaro homekit plug). Was echt niet helemaal zoveel. Maar je zit wel met extra verbruik uiteraard
Watts per dag is geen bestaande eenheid.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-11 00:19
Ik zou adviseren om een zo goedkoop mogelijk energie meter te kopen. Als je hoofddoel is om te besparen dan moet je eerste kosten voor de meter gaan terugverdienen, dat is vaak best een uitdaging.

Ik adviseer je om een youless te halen en die op de meter te plaatsen. Dan zet je een keer de groepen aan/uit om te meten welke groep welk verbruik trekt. Doe dit in gebruik/rust van apparaten en je krijgt een mooi beeld van waar je verder kan zoeken.

Zoals eerder aangehaald is je boiler een grote verbruiker. Ik had er vroeger ook één die goed geisoleerd was en die trok jaarlijks 2500 KWh voor een gezin van 3 personen. Dat verbruik is normaal want de beperkte hoeveleheid isolatie laat gewoon warmte door waardoor de boiler bijna sowieso zich volledig mag opwarmen elke nacht. In België kan je voor boiler een aparte enkel nacht meter aanvragen specifiek voor boilers, dit is zo'n 50% goedkoper. Het meest ecologische/economische is om te kiezen voor een warmtepompboiler en/of zonneboiler als je geen extra meter wilt. Een tip kan ook zijn om de boilertemperatuur te verlagen zo beperk je stilstandverliezen. Bij mij is dit elektronisch ingesteld op 30 graden in de nacht en 45 graden in tijden waarin mijn gezin douched met warmtepomp of zon als warmte bron. Let op periodiek moet je de temperatuur verhogen tot >65°c tegen legionella.

Een ander item van verbruik kan je circulatiepomp zijn, draait deze op een variabel toerental of staat die constant te ratelen? Eigenlijk moet ik je ook adviseren om te stoppen met mazout, zo vervuilend, neem eens een warmtepomp ;) Fijn dat je in ieder geval zonnepanelen neemt.

Een groot deel van je verbruik is natuurlijk afhankelijk van je levensstijl. Als je veel thuis zit verbruik je natuurlijk meer...

Voor de rest met inbegrip van elektrisch koken, douchen vindt ik je verbruik redelijk normaal. Het zou me verbazen als je er zonder ingrijpende investeringen in de boiler bijvoorbeeld veel af zou krijgen.

• psy
  • Laatst online: 26-11 05:39

psy

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:30:
Nieuwe A+++ vriezer zal dan iets van 150 kWH doen. 330 - 150 = 180 kWh per jaar verschil. Over de 10 jaar dat je zo'n apparaat gebruikt is dat 1800 kWh ofwel 400 euro
En zo’n A+++ kost wel 722 euro.
Die ga ik dus niet kopen om in 10 jaar 400 euro mee te verdienen.....

https://www.coolblue.nl/product/818170/bosch-gsn51aw45.html

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Ik snap de regendouche niet zo. Heb het ook op vakantie in Centerparcs. Lang douchen wel, maar dat is omdat ik geen bad heb en met een spaarkop moet doen met twee standen.

Verder heb ik een veel te klein 97 liter zonneboiler. Heerlijk twee maanden gasloos in de zomer (mits regelmatig zon).

LinkedIn WoT Cash Converter

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Ik gebruik met een gezin van 2 personen ca 8000 kWh, dit was eerst 11000 maar ik heb fors bespaard, m'n hobbies nemen nu ca 6000 kWh voor hun rekening.

De grootste verspillers waar ik geen idee van had:
- Vloerverwarmings pomp een warmte schakelaar opgezet, besparing ca 500kWh/jaar
- Ziggo Horizon Go op de eco stand gezet, besparing 400 kWh/jaar
- Ventilatie unit vervangen door een DC versie, besparing 400 kWh/jaar
- Alle verlichting naar led (ok, op 2 lampen na omdat daar nog geen leds voor zijn, maar die gebruik ik weinig), meeste besparing zat op de buiten verlichting van spaarlamp naar led (200 kWh bespaard/jaar)
- Alle apperatuur A+++ (scheelt eigenlijk niet zoveel omdat de koelkast nu groter is)

Voor m'n hobies:
- Aquaria (1000l, 700l) TL verlichting vervangen door led, besparing ca 750 kWh/jaar
- 25m3 Koi vijver, laag vermogen pompen, efficientere UV en lucht pompen (gebruik ca 2-2.5 MWh/jaar, wat voor een goedkopere installatie ca 4MWh per jaar is. Kosten zijn 1500 euro hoger dus ik verdien het niet terug door de vervanging elke 5 jaar maar voor ongeveer het zelfde geld kan ik minder stroom verbruiken.
- Quarantaine tank 1500l, geen besparingen op gedaan omdat deze niet vaak genoeg aan staat
- Behoorlijk OC PC, efficiente voeding... maar daar word weinig op bespaard ben ik bang

Van alle besparingen leveren alleen de pompschakelaar, de ventilatie motor en de led verlichting iets op op financieel vlak. Voor de rest zijn de kosten van de besparing neutraal of negatief en is het meer een hobby.

M'n zonnepanelen leverden vorig jaar ca 11MWh op, dus ik blijf energie positief als huishouden.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11 02:18
marcop23 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:01:
Een boiler schakelen helpt niet zo veel, vooral met de grotere boilers die langer warm blijven: Tijdens de uitschakeltijd zal het water amper afkoelen en zal het warmteverlies dus praktisch gelijk blijven met een boiler die aan staat. Wat je 's nachts bespaard, zal er in de ochtend vrijwel allemaal weer bij moeten.
en wat nou als de zonnepanelen (gratis) stroom leveren ? (de volgende ochtend.)

aan ts overweeg behalve een schakeling ook een douchegoot met wtw.
het koude water wat je boiler instroomt is eigenlijk de grootste boosdoener.
hoe minder koud het water is dat erin gaat hoe minder energie het kost of weer op temperatuur te komen.

en kijk of je het jaartal van de boiler kunt vinden. is het een oud beestje kun je deze beter vervangen voor een nieuwe met goede isolatie. is het een recente lekker laten hangen.
(zorg wel als het geen koperen boiler hebt dat je tijdig je anode oid vervangt anders wordt je boiler opgegeten)

andere oplossing is er een zonneboiler ervoor zetten echter niet alle vloeren kunnen een totaal gewicht van rond de 300/400 kilo dragen.(beide boilers dicht bij elkaar) en je moet er wel de ruimte voor hebben, en deze kwijt willen zijn.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Elektrische boiler eruit, warmtepompboiler er in.

Voor het opwarmen van dezelfde hoeveelheid water, heeft de warmtepompboiler slechts 1/3e van de energie nodig ten opzichte van een oude elektrische boiler. Wanneer ook nog de stilstandsverliezen kleiner zijn kan je met de warmtepomp 70-75% besparen op de energiekosten voor warm water.

Een elektrische boiler gebruikt al snel 1000kWh per bewoner per jaar. Of meer, als je van lang douchen houdt en/of geen waterbesparende douchekop hebt. Voor jullie tweepersoons huishouden gaat er nu dus 2000kWh (of meer) op aan de elektrische boiler.

Met een warmtepompboiler zal de besparing 1300 tot 1500 kWh (of meer) per jaar zijn. Dat is gewoon 300 euro per jaar en je hebt 6 zonnepanelen minder nodig om op hetzelfde resultaat te komen.

Vervolgens kun je nog eens zoeken met een energiemeter naar onzuinig apparatuur en sluipverbruik. Oude pompen voor verwarming en ventilatie hebben zijn snel vergeten boosdoeners. Net als oudere koel- en vrieskasten, zeker indien ook de rubbers minder soepel worden.

Verder gebruik van wasdroger beperken als je ergens in huis ruimte hebt voor een fatsoenlijk droogrekje. Denk aan de zolder, bijkeuken, logeerkamer... Wasdrogers zijn echt volledig overbodige apparaten voor iedereen die niet héél klein behuisd is.
Overdag wanneer het niet regent of mistig is, kunnen we in de tuin gebruik maken van moeder natuur. Ook als het buiten koud is, droogt de was prima.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ThinkPad
Laten we eerst maar eens afwachten tot de topicstarter terugkomt met concrete metingen e.d. zodat wij gericht advies kunnen geven. Er worden nu allerlei suggesties gegeven, ik kan mij voorstellen dat @Zweetk0nijn even door de bomen het bos niet meer ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2019 09:06 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:50

Metro2002

Memento mori

Rol-Co schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:07:
[...]

100% de e-boiler van 200 liter als het geen warmtepomp boiler is, maar je kan een wpb voor in de plaats zetten.
Of als je geen geluid wil van een wpb kan je ook deze boiler zo laag mogelijk zetten, of vervangen voor een kleinere, met 2 personen is een 50 liter echt meer dan voldoende als je het goed aansluit met mengventiel.
Wij douchen makkelijk met 4 personen achter elkaar met slechts 60 liter aan boiler en kost ons 1350 kWh per jaar. (Komt van eigen dak)
200 liter is voor 2 pers idioot veel, dus teveel stilstandverlies door te weinig gebruik.
De boiler zal inderdaad de grootste verbruiker zijn. Wij hebben er zelf 1 van 80 liter en die trekt in zijn eentje tussen de 2000 en 2500Kwh per jaar. De overige 1000Kwh die we verbruiken maken de overige apparaten bij elkaar opgeteld op. (wasmachine, 2 vriezers, koelkasten etc, allemaal A++ of beter, computers, tv, etc)

50 liter is overigens wel erg weinig hoor vind ik. Wij hebben dan een 80 liter boiler en zo'n waterbesparende douchekop waar je ongeveer amper nat van wordt en dan nog is het met 2 personen regelmatig dat het warme water bijna op is en je hem steeds heter moet zetten. En we douchen echt geen half uur lang.

*knip*, drogerdiscussie weggehaald

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2019 20:22 ]

• Zweetkonijn

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik ga eens bekijken hoeveel ik kan besparen door de elektrische waterboiler van 200L aan te pakken.
Even wat informatie over het toestel:

Merk: Bulex
Type: SDETC200ST
Aansluiting & verbruik: 230v ~ / 2400 W
Capaciteit: 200 liter
Opwarmtijd: Δt 50°c = 5.4h

Ik heb een verbruiksmeter besteld die hopelijk zsm aankomt. Dan kan ik meten over een week wat het gemiddelde verbruik is.
Vervolgens ga ik de temperatuur wat omlaag schroeven, hij wordt momenteel enorm warm.
En ten slotte ga ik hem extra isoleren, we hebben er de ruimte voor en de boiler staat uit het zicht in de kelder, dus esthetisch is het ook geen probleem.

Dan gaan we weer een weekje meten en kijken wat het verschil is.
Het zal dus even duren maar ik kom zeker terug met de resultaten, staat genoteerd in m'n agenda!

Mochten jullie nog tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

• Damic
  • Laatst online: 22:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Opgepast met je water temperatuur dat je niet te laag gaat en salmlegionella krijgt :r

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 07-03-2019 06:39 . Reden: tis familie ervan he :D ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Joris748
Damic schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:45:
Opgepast met je water temperatuur dat je niet te laag gaat en salmonella krijgt :r
Legionella :P

Geregeld opstoken tot 65 graden, dan loop je geen risico.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Opgepast met je water temperatuur dat je niet te laag gaat en salmonella krijgt :r
Hij kookt er geen eieren in. :+

legionella

Had ooit een 80 L boiler die ook veel te veel verbruikte om het water alleen maar warm te houden als het niet perse nodig was. Tijdklok ertussen die het ding inschakelde tussen 1-5 's nachts zodat er met douchen warm water was. Verder was toen het warm water verbruik voor mij overdag nihil dus dat kon zo wel. Die aanpassing leverde mij iets van 1800 kWh/jaar op geloof ik.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Rol-Co

Rol-Co

Legionella denk ik, of zit er kip cq eieren in. ;)

Een boiler kan vaak niet lager dan 60 graden dus geen zorgen, efficienter wordt hij bij volledig gebruik, dus temperatuur aanpassen aan het gebruikte volume.

De meeste mensen willen een grote boiler, bang dat ze tekort komen maar je kan beter een kleine boiler (groot genoeg voor 1 douchebeurt) op 85 graden terug mengen naar 50 graden en de thermostaatkraan doet de rest.
Zoals ik al schreef heb ik het zo met 2 daalderop duo boilers van 30 liter, we spreken de 2e zelden aan, op de hoge temperatuur pak je maar een heel klein beetje heet uit de boiler dus komt ook maar heel weinig koud bij dus geen snelle afkoeling daardoor.
En daalderops zijn koper en erg goed geïsoleerd, beter dan huidige goedkope boilers.

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 06-03-2019 21:03 ]

• alex3305
@Zweetk0nijn Een nieuwe Van Marcke (Belgisch) boiler is misschien zelfs veel goedkoper dan te gaan experimenteren met zaken zoals isolatie. Daarnaast waarschijnlijk op termijn ook duurzamer, want minder warmte verlies. Zie ook deze video bijvoorbeeld:

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Rol-Co @Bastien @Joris748 het is familie ervan even gevaarlijk :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 20:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wij hebben in een nieuwbouwhuis een boiler gehad die continu 1,5kw trok. Hij bleek verkeerd te functioneren . Wellicht bij jou ook zo?

• Joris748
Yep, treinen en vrachtauto’s zijn ook familie en potentieel dodelijk. Maar op een snelweg is de kans klein dat je wordt overreden door een trein ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gunner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:35:
[...]

Kinderen hebben meer tijd om te gamen en tv te kijken, zitten vaak in een andere ruimte als de ouders. Kleinere kinderen maken hun kleren snel smerig (eten, poep, of zand of groene strepen van het gras), dubbel beddegoed etc.

/▌

• Rol-Co

Rol-Co

Wat is het gevaar? Daalderop hebben het element niet in het water als je dat bedoeld.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Marzman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:51:
[...]

Kinderen hebben meer tijd om te gamen en tv te kijken, zitten vaak in een andere ruimte als de ouders. Kleinere kinderen maken hun kleren snel smerig (eten, poep, of zand of groene strepen van het gras), dubbel beddegoed etc.
Dat weet ik, ik ben zelf ook vader. Maar ik hou al tien jaar elke maand m'n meterstanden bij en ik heb geen echte stijging gezien in het verbruik sinds ik een kind heb (eerder een daling, maar dat is meer door zonnepanelen en vervangen van verlichting). Maar goed, mijn ervaring is niet toonaangevend natuurlijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Rol-Co

Rol-Co

Gunner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:16:
[...]

Dat weet ik, ik ben zelf ook vader. Maar ik hou al tien jaar elke maand m'n meterstanden bij en ik heb geen echte stijging gezien in het verbruik sinds ik een kind heb (eerder een daling, maar dat is meer door zonnepanelen en vervangen van verlichting). Maar goed, mijn ervaring is niet toonaangevend natuurlijk.
Wacht maar tot het tieners zijn, dan spreken we mekaar ;)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Gunner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:16:
[...]

Maar een dikke stijging van de kinderopvangkosten? Of was er altijd al iemand doordeweeks thuis?

PVO

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:25:
[...]

Wacht maar tot het tieners zijn, dan spreken we mekaar ;)
Yep, same here, maar als ze het huis uit gaan wordt het leuk, dan daalt alles.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Zweetk0nijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:37:
Bedankt voor alle reacties en tips!

Ik ga eens bekijken hoeveel ik kan besparen door de elektrische waterboiler van 200L aan te pakken.
Even wat informatie over het toestel:

Merk: Bulex
Type: SDETC200ST
Aansluiting & verbruik: 230v ~ / 2400 W
Capaciteit: 200 liter
Opwarmtijd: Δt 50°c = 5.4h

Ik heb een verbruiksmeter besteld die hopelijk zsm aankomt. Dan kan ik meten over een week wat het gemiddelde verbruik is.
Vervolgens ga ik de temperatuur wat omlaag schroeven, hij wordt momenteel enorm warm.
En ten slotte ga ik hem extra isoleren, we hebben er de ruimte voor en de boiler staat uit het zicht in de kelder, dus esthetisch is het ook geen probleem.

Dan gaan we weer een weekje meten en kijken wat het verschil is.
Het zal dus even duren maar ik kom zeker terug met de resultaten, staat genoteerd in m'n agenda!

Mochten jullie nog tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag.
ik hoop dat je een leuk metertje hebt, die ook lage vermogens kan meten.
je zult snel genoeg merken dat je die het meeste kosten.

je boiler:
(ik gebruik even versimpelde cijfers, dus je moet dit zelf gaan meten of op zoeken wat de werkelijkheid is.)
elke boiler heeft een verlies, een 200liter boiler kan goed 100W stilstand verlies hebben.
dus op 1 dag heb je dan 24 uur x 100W = 2400Wh = 2,4kWh.
aangezien hij 2400W is, zal hij dus elke dag 1 uur verwarmen om de boiler op temperatuur te houden.
per jaar is dit dan ook 2,4kWh x 365dagen = 876kWh gebruiken zonder dat je ook maar 1 druppel warm water hebt gebruikt.
(ik denk dat je in werkelijkheid minder als 500kWh voor de boiler zijn stilstand verlies zal gebruiken.
dit zijn versimpelde cijfers.
je kunt beter de echte waarde opzoeken of meten. ;) )
elke kWh die er dan meer in gestopt word die is werkelijk voor warm water bereiding.
stiekem gebruik je eigenlijk best weinig kWh voor warm water.
als dat een 1500kWh is dan gebruik je eigenlijk al best veel. ;)
een 2400kWh voor je boiler alleen, dat is geen vreemd getal, maar een 2000kWh kan ook.
het kan heel erg wisselen per huishouden. ;)

ga je de boiler isoleren en doe je dat erg goed, dan kan het zijn dat je het stilstand verlies halveert.
de 876kWh word dan 435kWh.
dat is een flinke besparing, maar op 6000kWh is het helaas niet veel. ;)

succes met meten, en zoeken.
meten = weten, gokken = brokken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan ook een doorstromer ophangen, kan eventueel ook op propaangasflessen (ik denk dat er geen gasaansluiting is?)

/▌

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:13:
[...]

Wat is het gevaar? Daalderop hebben het element niet in het water als je dat bedoeld.
https://www.rijksoverheid...besmet-ben-met-legionella

• Rol-Co

Rol-Co

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/532206/pgG1YG83.jpeg

Mijn inkomende water is onder 20 en de boiler is 85 graden, waar zit dan gevaar? ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hmm, ik heb net een woning gekocht en als ik alleen de hete kraan open draai kan ik er onder douchen of mijn handen onder houden. Wel zeer warm, de temperatuur maar eens checken.

Het is wel een doorstromer.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 07-03-2019 18:24 ]

/▌

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

euhm @Rol-Co mijn originele post was niet tegen jouw maar tegen de ts, hij wil zijn water temperatuur omlaag schroeven en ik waarschuw hem voor een te lage temperatuur.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Marzman Bij een doorstromer is het anders, daar is geen reservoir dat op "kweektemperatuur" wordt gehouden voor legionella. Daarom mag je bij een doorstromer wel een lagere temperatuur kiezen. De legionella heeft simpelweg niet genoeg tijd om te vermenigvuldigen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11 02:18
cyberstalker schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:16:
@Marzman Bij een doorstromer is het anders, daar is geen reservoir dat op "kweektemperatuur" wordt gehouden voor legionella. Daarom mag je bij een doorstromer wel een lagere temperatuur kiezen. De legionella heeft simpelweg niet genoeg tijd om te vermenigvuldigen.
toch adviseren we ook bij een doorstromer om een voldoende hoge temperatuur aan te houden.
(handig met afwassen) maar ook om legionella in de leidingen te voorkomen. stel je zet je doorstromer op 40 graden want goedkoop ed heb je wel kans dat er legionella groei onstaat.
(en het klopt dat er geen reservoir is maar het leiding systeem erachter kan prima dienst doen als reservoir)
hiernaast hebben de meeste cv ketels een warmhoudt functie. dus stel je zet deze te laag dan heb je dus alsnog legionella groei.(ja het is minder dan waneer je een boiler omlaag schroeft maar om nou te zeggen dat je een cv ketel/moderne geiser lekker af moet gaan stellen op een kweektempemperatuur ben ik niet mee eens. Ja legionella heeft stilstaant water nodig om zich te vermeningvuldigen, maar een weekje vakantie is genoeg om een goede start te maken(voor de legionella). als het daarna niet voldoende wordt verwijdert.
(wat dus niet gaat met een te lage temperatuur) dan heb je wel kans op een besmetting.
dat is de reden dat er altijd 60 graden wordt geadviseert zodat ook na een weekje vakantie alle legionella welke heeft kunnen groeien meteen (voor grootste gedeelte) uit je leiding is zonder dat je eraan hoeft te denken om de ketel temperatuur op te schroeven.

aanvulling:
menig zwembad/sportschool heeft een centraal mengventiel zodat er warm water uit de douchjes komt.(echter soms moet zo,n instalatie ook gespoeld worden.) wordt gemeten/gecontroleerdt bij te hoge waarde spoelen met 60 graden 10 minuten. dus ook een reden om je cv ketel/geiser af te stellen op een voldoende hoge temperatuur dan is alles meteen weer gespoeld en kan zich geen legionella ontwikkelen. (dubbel)
(nu komt dit bij dagelijks gebruik eigenlijk niet voor maar voorkomen is beter dan genezen.)

[ Voor 32% gewijzigd door miciel op 08-03-2019 19:38 ]

• Zweetkonijn

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Ik kom even terug op mijn topic.
Ik heb inmiddels enkele metingen kunnen uitvoeren.
M.b.v. een raspberry pi & OpenHab heb ik een Fibaro wall plug uitgelezen die mij het exacte verbruik van onze waterboiler kan vertellen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yIWd8V2.png

Gemeten verbruik in kWh over 6 volledige dagen.
Maandag: 8kWh
Dinsdag: 9,8 kWh
Woensdag: 7,7 kWh
Donderdag: 8,1 kWh
Vrijdag: 9,2 kWh
Zaterdag: 9,4 kWh

Totaal: 52.2 KWh (Gemiddeld per dag 8,7 kWh)
Doe dit gemiddelde maal 365 = 3.175kWh
Dit verklaart dus ook meteen ons enorm hoog verbruik.

Om te beginnen heb ik de thermostaat in de boiler al iets lager gezet.
Helaas zijn hier geen exacte waardes leesbaar in °C.
Hij stond eerst op 4,50 en ik heb hem om te beginnen verlaagd naar 3,75.
Het water wat we eerst hadden op 4.50 is gloeiend heet, de kraan in de douche gaat slechts voor de helft open omdat het anders te warm is. Ik neem dus aan dat het best wel wat lager kan voordat er kans is op legionella vorming.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3l9iLzw.jpg

Ik heb ook isolatiemateriaal gehaald (Rotswol 20cm met een Rd-waarde van 5). Dit ga ik extra om de boiler heen doen om het warmteverlies te verminderen, hoewel dit me bijna verwaarloosbaar lijkt. De boiler staat in de kelder naast de CV-brander. Het is daar altijd lekker warm en nooit minder dan 15°C.
Anyway, de isolatie was slechts drie tientjes, dus dat haal ik er ook wel weer uit.

Nog tips i.v.m. het terugdringen van het verbruik zijn welkom! _/-\o_
Over een weekje kom ik terug met de resultaten van de temperatuurverlaging.

• snameroc
  • Laatst online: 23:16
Een combieketel? Of een warmtepomp boiler.

snameroc

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Zeker als die in de kelder staat hoef je eigenlijk geen ventilatiebuizen aan te leggen dus een WPB is ideaal dan. De boiler kun je dan 1:1 vervangen en kost minder dan 250 euro dacht ik met subsidie. Ik zou wel even de watertemperatuur meten via de uitgaande leiding. Zodat je wel op 55-60 blijft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Zweetkonijn

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:17:
De boiler kun je dan 1:1 vervangen en kost minder dan 250 euro dacht ik met subsidie.
Ik ben woonachtig te België en denk niet dat we hier zo’n hoge subsidies hebben voor een WPB. De aanschaf hiervan zal dus eerder +/- €2000 zijn. Beetje prijzig momenteel, maar het is zeker wel interessant!

[ Voor 5% gewijzigd door Zweetkonijn op 24-03-2019 21:26 ]

• alex3305
@Zweetk0nijn Lekker gemeten! Precies zoals een paar weken geleden al voorspelde. Isoleren maakt niets uit en haal je er nooit uit. Helaas. Maar is voor het idee leuk...

Wat je wel kunt doen is een schakelprogramma maken. Daarmee kun je ongeveer de helft besparen en is dus vele malen efficiënter dan de temperatuur zomaar lager zetten. En eventueel de standleidingen isoleren. Maar met zo'n megaverbruik zou ik persoonlijk gaan kijken naar een deftige doorstroomboiler. Dat lijkt veel beter bij jullie verbruik te passen.

• Joris748
Zweetk0nijn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:24:
[...]

Ik ben woonachtig te België en denk niet dat we hier zo’n hoge subsidies hebben voor een WPB. De aanschaf hiervan zal dus eerder +/- €2000 zijn. Beetje prijzig momenteel, maar het is zeker wel interessant!
Zeker als je bedenkt hoeveel €€€ je ermee bespaart op je energierekening.

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 22:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zweetk0nijn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:24:
[...]

Ik weet niet waar je die prijs hebt gezien, maar Esanico doet het voor een stuk minder :)
Je verbruik daalt naar <1000kWh/jaar en aansluiten is een eitje.
Kijk gelijk eens hoeveel warm water je eigenlijk gebruikt, misschien is 200l niet nodig.
Een wpb verwarmt tot 62 graden, dan heb je in verhouding wat minder warm water t.o.v. 85 graden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Zweetkonijn

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Wat je wel kunt doen is een schakelprogramma maken. Daarmee kun je ongeveer de helft besparen en is dus vele malen efficiënter dan de temperatuur zomaar lager zetten.
Ik heb onze meter vorige week laten ombouwen naar een enkelvoudig tarief omdat dit beter uitkomt met de zonnepanelen die binnenkort geplaatst worden. Schakelen heeft dus helaas geen verschil meer voor ons :-(.
Of bedoel je iets anders dan verwarmen tijdens het nachttarief?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Zweetk0nijn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:09:
Ik kom even terug op mijn topic.
Ik heb inmiddels enkele metingen kunnen uitvoeren.
M.b.v. een raspberry pi & OpenHab heb ik een Fibaro wall plug uitgelezen die mij het exacte verbruik van onze waterboiler kan vertellen.
[Afbeelding]

Gemeten verbruik in kWh over 6 volledige dagen.
Maandag: 8kWh
Dinsdag: 9,8 kWh
Woensdag: 7,7 kWh
Donderdag: 8,1 kWh
Vrijdag: 9,2 kWh
Zaterdag: 9,4 kWh

Totaal: 52.2 KWh (Gemiddeld per dag 8,7 kWh)
Doe dit gemiddelde maal 365 = 3.175kWh
Dit verklaart dus ook meteen ons enorm hoog verbruik.

Om te beginnen heb ik de thermostaat in de boiler al iets lager gezet.
Helaas zijn hier geen exacte waardes leesbaar in °C.
Hij stond eerst op 4,50 en ik heb hem om te beginnen verlaagd naar 3,75.
Het water wat we eerst hadden op 4.50 is gloeiend heet, de kraan in de douche gaat slechts voor de helft open omdat het anders te warm is. Ik neem dus aan dat het best wel wat lager kan voordat er kans is op legionella vorming.

[Afbeelding]

Ik heb ook isolatiemateriaal gehaald (Rotswol 20cm met een Rd-waarde van 5). Dit ga ik extra om de boiler heen doen om het warmteverlies te verminderen, hoewel dit me bijna verwaarloosbaar lijkt. De boiler staat in de kelder naast de CV-brander. Het is daar altijd lekker warm en nooit minder dan 15°C.
Anyway, de isolatie was slechts drie tientjes, dus dat haal ik er ook wel weer uit.

Nog tips i.v.m. het terugdringen van het verbruik zijn welkom! _/-\o_
Over een weekje kom ik terug met de resultaten van de temperatuurverlaging.
In de grafiek zit elke dag een vlakker deel en tegen het eind van de dag een steiler deel. Het vlakke deel is energieverlies naar de omgeving. Klopt het dat jullie 's avonds het meeste water gebruiken? Tijdens het gebruiken van WW moet je natuurlijk ook koud water opwarmen en dat is dan de grootste verliespost (groter dan warmteverlies naar de omgeving), het steile deel. Op die momenten gaat er ongeveer 5 kWh in het opwarmen van "vers" water zitten. Als het water opwarmt van 10 graden naar 62 graden ben je circa 83 liter aan het verwarmen; twee ruime douchebeurten.

Dit is verlies dat je niet kunt verlagen door een andere boiler te kopen; de warmtecapaciteit van water verandert niet. Wat je wel kunt doen is een waterbesparende douchekop aanschaffen en korter douchen. Als je daar 50% kan besparen scheelt je dat zo'n 900 kWh per jaar. :z

----
ff verder analyseren. Als je het relatief vlakke deel doortrekt is dat ongeveer 3 kWh/dag aan isolatieverlies en 5 kWh aan werkelijk verbruik. Betere isolatie helpt maar een beetje. Minder verbruiken veel meer. Op een andere manier verwarmen zal ook helpen maar of dat efficient kan voor douchen alleen betwijfel ik.

[ Voor 5% gewijzigd door balk op 24-03-2019 22:08 . Reden: verwarmen tot boven de 60 gr natuurlijk; extra analyse ]

• alex3305
Zweetk0nijn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:49:
[...]

Ik heb onze meter vorige week laten ombouwen naar een enkelvoudig tarief omdat dit beter uitkomt met de zonnepanelen die binnenkort geplaatst worden. Schakelen heeft dus helaas geen verschil meer voor ons :-(.
Of bedoel je iets anders dan verwarmen tijdens het nachttarief?
Zeker, een schakelprogramma hoeft niet per se dubbeltarief te betekenen. De thermostaat in de boiler is gebouwd op het constant op temperatuur houden van de complete inhoud. In jouw geval 200L. Dat is natuurlijk waanzin, aangezien het verschil tussen (voorbeeld) 65 en 61 graden verwaarloosbaar wanneer je het mengt. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de beschikbare opwarmtijd te verminderen.

In jullie geval zal dat met zonnepanelen dus overdag zijn. Je zou met je Domotica pakket dan de boiler aan kunnen laten gaan 1 uur na zonsopgang en 1 uur voor zonsondergang. Of vanaf 11 tot 3 of zoiets. Dan maak je volledig gebruik van jouw eigen energie en ben je dus het meest efficiënt bezig.

In mijn geval is dit 's nachts of in het weekend en beperk ik mijn boiler tot maximaal 1 uur per dag. Met uitzondering van dagen dat ik veel gedoucht heb, daar compenseer ik dan voor met een simpele formule die een bepaalde tijd berekent om extra op te warmen. Hiermee bespaar ik op jaarbasis zo'n 1000kWh alleen al op mijn boiler en heb ik er geen ongemak van.

• Rol-Co

Rol-Co

@Zweetk0nijn

Kijk eens in de handleiding van de boiler, vaak staan daar de standen uitgelegd en welke temperatuur erbij hoort. Zet hem dan maar gelijk op 60 graden (vaak laagste stand), je gebruikt die 200 liter nu bijna niet en dat kost stilstandverlies.
Zoals ik al eerder riep, een boiler moet je afstemmen op verbruik, niet op angst om leeg te geraken. :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:52:
@Zweetk0nijn
Kijk eens in de handleiding van de boiler, vaak staan daar de standen uitgelegd en welke temperatuur erbij hoort.
Ik kan het niet vinden: https://www.bulex.be/down...notices-sdet-p-158183.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 25-03-2019 00:46 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Rol-Co

Rol-Co

Tussen 20 en 65 in te stellen, ts zegt dat het erg heet is dus misschien eens meten wat de watertemperatuur is, misschien blijft hij wel door warmen.

Wel ideale boiler voor zonnestroom in te steken icm kleine doorstromer.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 25-03-2019 07:24 ]

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:31
Zweetk0nijn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:09:
Dit ga ik extra om de boiler heen doen om het warmteverlies te verminderen, hoewel dit me bijna verwaarloosbaar lijkt. De boiler staat in de kelder naast de CV-brander. Het is daar altijd lekker warm en nooit minder dan 15°C.
Heel eigenaardige redenering.
Vanwaar komt die warmte dan denk je? Een beetje een deftige ketel geeft heel weinig warmte aan zijn omgeving.
Als het daar altijd 'lekker warm' is komt die warmte van ergens. Een groot verlies dus. Ofwel van een inefficiënte ketel ofwel van een slecht geïsoleerde warmwatervoorraad.

• Zweetkonijn

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
cadsite schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:13:
[...]

Heel eigenaardige redenering.
Vanwaar komt die warmte dan denk je? Een beetje een deftige ketel geeft heel weinig warmte aan zijn omgeving.
Als het daar altijd 'lekker warm' is komt die warmte van ergens. Een groot verlies dus. Ofwel van een inefficiënte ketel ofwel van een slecht geïsoleerde warmwatervoorraad.
De kelder is behoorlijk goed geisoleerd en de brander geeft het grootste deel van de warmte af. De warmwaterboiler voelt langs de buitenkant aan zoals de omgevingstemperatuur. Zou deze niet ‘warm’ moeten aanvoelen als er een duidelijk warmteverlies is?
Als ik het paneel openhaal om de temperatuur sensor en andere elektronica te bekijken, voel ik wel een duidelijke warmte ontsnappen omdat dit deel uiteraard niet voldoende geisoleerd is.
Echter als de kap weer op het paneel zit is dit effect weer weg omdat de kap wel is voorzien van isolatie.

• Zweetkonijn

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Na het afstellen van de boiler heb ik een nieuw meting gedaan. En ik ben enorm blij! :D
(Ik heb een cronjob ingesteld die automatisch de meting om 0.00u reset, dat leest makkelijker af als ik inzoom. Vandaar dat deze grafiek er iets anders uitziet dan de vorige.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/64SnMec.jpg

Gemeten verbruik in kWh over 6 volledige dagen nà de aanpassing:
Maandag: 4,5 kWh
Dinsdag: 6,0 kWh
Woensdag: 5,9 kWh
Donderdag: 6,3 kWh
Vrijdag: 5,4 kWh
Zaterdag: 7,9 kWh

Totaal voor de aanpassing: 52.2 kWh (Gemiddeld per dag 8,7 kWh)
Totaal nà de aanpassing: 36.0 kWh (Gemiddeld per dag 6.0 kWh)

Dat bespaart per jaar (+/-) 3.175kWh - 2190 kWh = 985 kWh.

Ik merk ook geen lagere temperatuur in het water wat we uit de kraan krijgen. Ik ga deze week een waterdichte thermometer proberen te bemachtigen en dan de temperatuur van het water meten ivm legionella.

Door de temperatuursweerstand 16.5% lager te zetten hebben we een energiebesparing van 31%.

De twee testweken waren zogoed als identiek qua warm water verbruik. Enkel is er deze week veel warm water gebruikt op vrijdagavond, waardoor de boiler wat langer heeft moeten doorverwarmen 's nachts. Dit verklaart het lage verbruik op vrijdag en het hoge verbruik op zaterdag.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Zweetk0nijn schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:25:
Na het afstellen van de boiler heb ik een nieuw meting gedaan. En ik ben enorm blij! :D
(Ik heb een cronjob ingesteld die automatisch de meting om 0.00u reset, dat leest makkelijker af als ik inzoom. Vandaar dat deze grafiek er iets anders uitziet dan de vorige.)

[Afbeelding]

Ik merk ook geen lagere temperatuur in het water wat we uit de kraan krijgen. Ik ga deze week een waterdichte thermometer proberen te bemachtigen en dan de temperatuur van het water meten ivm legionella.

Door de temperatuursweerstand 16.5% lager te zetten hebben we een energiebesparing van 31%.

De twee testweken waren zogoed als identiek qua warm water verbruik. Enkel is er deze week veel warm water gebruikt op vrijdagavond, waardoor de boiler wat langer heeft moeten doorverwarmen 's nachts. Dit verklaart het lage verbruik op vrijdag en het hoge verbruik op zaterdag.
Ziet er al goed uit. Kan je ook een grafiek met 1 dag maken zodat we iets nauwkeuriger kunnen aflezen? Kan je ook eens de waterstanden opnemen voordat je en nadat je warm water gaat gebruiken? Zorg wel dat je even geen ander water gebruikt (wasmachine, toilet). Eens kijken hoeveel warmte je nu verliest aan de omgeving en hoeveel je echt nuttig gebruikt. Ter referentie: 100 liter water opwarmen tot douche/bad temperatuur kost ongeveer 3,5 kWh.
aannames: kraanwater = 10oC, douchewater = 40oC, Cp water = 4,18 kJ/kg/K

• Rol-Co

Rol-Co

Zweetk0nijn schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:25:

[Afbeelding]

Zo zie je maar weer he, snel verdiend, meten is weten. ;)

Als je de boiler elke dag gebruikt zou ik niet zo bang zijn voor legionella, dus zolang het nog niet koud wordt onder de douche lekker zakken met die temp. :)

Pagina: 1