Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik kom even terug op mijn topic.
Ik heb inmiddels enkele metingen kunnen uitvoeren.
M.b.v. een raspberry pi & OpenHab heb ik een Fibaro wall plug uitgelezen die mij het exacte verbruik van onze waterboiler kan vertellen.

Gemeten verbruik in kWh over 6 volledige dagen.
Maandag: 8kWh
Dinsdag: 9,8 kWh
Woensdag: 7,7 kWh
Donderdag: 8,1 kWh
Vrijdag: 9,2 kWh
Zaterdag: 9,4 kWh
Totaal: 52.2 KWh (Gemiddeld per dag 8,7 kWh)
Doe dit gemiddelde maal 365 = 3.175kWh
Dit verklaart dus ook meteen ons enorm hoog verbruik.
Om te beginnen heb ik de thermostaat in de boiler al iets lager gezet.
Helaas zijn hier geen exacte waardes leesbaar in °C.
Hij stond eerst op 4,50 en ik heb hem om te beginnen verlaagd naar 3,75.
Het water wat we eerst hadden op 4.50 is gloeiend heet, de kraan in de douche gaat slechts voor de helft open omdat het anders te warm is. Ik neem dus aan dat het best wel wat lager kan voordat er kans is op legionella vorming.

Ik heb ook isolatiemateriaal gehaald (Rotswol 20cm met een Rd-waarde van 5). Dit ga ik extra om de boiler heen doen om het warmteverlies te verminderen, hoewel dit me bijna verwaarloosbaar lijkt. De boiler staat in de kelder naast de CV-brander. Het is daar altijd lekker warm en nooit minder dan 15°C.
Anyway, de isolatie was slechts drie tientjes, dus dat haal ik er ook wel weer uit.
Nog tips i.v.m. het terugdringen van het verbruik zijn welkom!
Over een weekje kom ik terug met de resultaten van de temperatuurverlaging.
Ik heb inmiddels enkele metingen kunnen uitvoeren.
M.b.v. een raspberry pi & OpenHab heb ik een Fibaro wall plug uitgelezen die mij het exacte verbruik van onze waterboiler kan vertellen.

Gemeten verbruik in kWh over 6 volledige dagen.
Maandag: 8kWh
Dinsdag: 9,8 kWh
Woensdag: 7,7 kWh
Donderdag: 8,1 kWh
Vrijdag: 9,2 kWh
Zaterdag: 9,4 kWh
Totaal: 52.2 KWh (Gemiddeld per dag 8,7 kWh)
Doe dit gemiddelde maal 365 = 3.175kWh
Dit verklaart dus ook meteen ons enorm hoog verbruik.
Om te beginnen heb ik de thermostaat in de boiler al iets lager gezet.
Helaas zijn hier geen exacte waardes leesbaar in °C.
Hij stond eerst op 4,50 en ik heb hem om te beginnen verlaagd naar 3,75.
Het water wat we eerst hadden op 4.50 is gloeiend heet, de kraan in de douche gaat slechts voor de helft open omdat het anders te warm is. Ik neem dus aan dat het best wel wat lager kan voordat er kans is op legionella vorming.

Ik heb ook isolatiemateriaal gehaald (Rotswol 20cm met een Rd-waarde van 5). Dit ga ik extra om de boiler heen doen om het warmteverlies te verminderen, hoewel dit me bijna verwaarloosbaar lijkt. De boiler staat in de kelder naast de CV-brander. Het is daar altijd lekker warm en nooit minder dan 15°C.
Anyway, de isolatie was slechts drie tientjes, dus dat haal ik er ook wel weer uit.
Nog tips i.v.m. het terugdringen van het verbruik zijn welkom!
Over een weekje kom ik terug met de resultaten van de temperatuurverlaging.
Na het afstellen van de boiler heb ik een nieuw meting gedaan. En ik ben enorm blij!
(Ik heb een cronjob ingesteld die automatisch de meting om 0.00u reset, dat leest makkelijker af als ik inzoom. Vandaar dat deze grafiek er iets anders uitziet dan de vorige.)

Gemeten verbruik in kWh over 6 volledige dagen nà de aanpassing:
Maandag: 4,5 kWh
Dinsdag: 6,0 kWh
Woensdag: 5,9 kWh
Donderdag: 6,3 kWh
Vrijdag: 5,4 kWh
Zaterdag: 7,9 kWh
Totaal voor de aanpassing: 52.2 kWh (Gemiddeld per dag 8,7 kWh)
Totaal nà de aanpassing: 36.0 kWh (Gemiddeld per dag 6.0 kWh)
Dat bespaart per jaar (+/-) 3.175kWh - 2190 kWh = 985 kWh.
Ik merk ook geen lagere temperatuur in het water wat we uit de kraan krijgen. Ik ga deze week een waterdichte thermometer proberen te bemachtigen en dan de temperatuur van het water meten ivm legionella.
Door de temperatuursweerstand 16.5% lager te zetten hebben we een energiebesparing van 31%.
De twee testweken waren zogoed als identiek qua warm water verbruik. Enkel is er deze week veel warm water gebruikt op vrijdagavond, waardoor de boiler wat langer heeft moeten doorverwarmen 's nachts. Dit verklaart het lage verbruik op vrijdag en het hoge verbruik op zaterdag.
(Ik heb een cronjob ingesteld die automatisch de meting om 0.00u reset, dat leest makkelijker af als ik inzoom. Vandaar dat deze grafiek er iets anders uitziet dan de vorige.)

Gemeten verbruik in kWh over 6 volledige dagen nà de aanpassing:
Maandag: 4,5 kWh
Dinsdag: 6,0 kWh
Woensdag: 5,9 kWh
Donderdag: 6,3 kWh
Vrijdag: 5,4 kWh
Zaterdag: 7,9 kWh
Totaal voor de aanpassing: 52.2 kWh (Gemiddeld per dag 8,7 kWh)
Totaal nà de aanpassing: 36.0 kWh (Gemiddeld per dag 6.0 kWh)
Dat bespaart per jaar (+/-) 3.175kWh - 2190 kWh = 985 kWh.
Ik merk ook geen lagere temperatuur in het water wat we uit de kraan krijgen. Ik ga deze week een waterdichte thermometer proberen te bemachtigen en dan de temperatuur van het water meten ivm legionella.
Door de temperatuursweerstand 16.5% lager te zetten hebben we een energiebesparing van 31%.
De twee testweken waren zogoed als identiek qua warm water verbruik. Enkel is er deze week veel warm water gebruikt op vrijdagavond, waardoor de boiler wat langer heeft moeten doorverwarmen 's nachts. Dit verklaart het lage verbruik op vrijdag en het hoge verbruik op zaterdag.
Pagina: 1