Daarom heet het ook 'misleiding'. Is juridisch gezien toch echt wat anders dan 'oplichting'.Prx schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:45:
[...]
Met alle respect, maar de volgende statussen zijn beschikbaar:Je kunt steggelen over Nieuwstaat vs Goede staat en of bij Goede staat er dan iets van schade mag zijn, maar dat klinkt mij eigenlijk al als gebruikssporen in de oren. In dit geval kun je echt wel oordelen dat de verkoper niet eerlijk is geweest. (er vanuit gaande dat het reeds aanwezig was, maar als dit tijdens transport was gebeurd dan zou je aan de verpakking ook wel wat zien)
- Nieuw
- Nieuwstaat
- Goede staat
- Gebruikssporen
- Slechte staat
- Defect
Zoals hierboven, misleiding is het woord wat we zoeken niet oplichting.
Desalniettemin mag je dan als koper de koop ontbinden, alleen zal daarvoor indien de verkoper niet meewerkt een civiele zaak opgestart moeten worden.
@Dennisjehz Er is inmiddels ook weer een naam/nummer controle die aangeeft voordat je de betaling uitvoert of de ingevoerde naam overeenkomt met het rekeningnummer, dat met die 1 cent is dus nergens voor nodig.
En ja, je bent wel aardig naïef als je denkt dat je aanzienlijk minder kans hebt om opgelicht te worden als je de naam van de verkoper hebt kunnen verifiëren. ( of tenminste die van de rekening waar je het geld naartoe wilt overmaken )
Er worden vaak gewoon katvangers gebruikt waarbij de oplichter totale controle heeft over zo'n rekening, even 1 cent overmaken om jouw vertrouwen te winnen om daarna het grote geld te innen doen ze graag.
Desalniettemin mag je dan als koper de koop ontbinden, alleen zal daarvoor indien de verkoper niet meewerkt een civiele zaak opgestart moeten worden.
@Dennisjehz Er is inmiddels ook weer een naam/nummer controle die aangeeft voordat je de betaling uitvoert of de ingevoerde naam overeenkomt met het rekeningnummer, dat met die 1 cent is dus nergens voor nodig.
En ja, je bent wel aardig naïef als je denkt dat je aanzienlijk minder kans hebt om opgelicht te worden als je de naam van de verkoper hebt kunnen verifiëren. ( of tenminste die van de rekening waar je het geld naartoe wilt overmaken )
Er worden vaak gewoon katvangers gebruikt waarbij de oplichter totale controle heeft over zo'n rekening, even 1 cent overmaken om jouw vertrouwen te winnen om daarna het grote geld te innen doen ze graag.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik doe het ook niet alleen om de naam te weten, deze moet overeenkomen met het tweakers profiel met 50+ feedback, de kans is dan heel erg kleinJohanNL schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:07:
Zoals hierboven, misleiding is het woord wat we zoeken niet oplichting.
Een in 'nieuwstaat' betekenis is heel simpel. Product verkeerd nog in dezelfde staat (in ieder geval cosmetisch ) als dat je het zelf nieuw uit de doos haalt en het moet uiteraard goed werken.Maar dat weet iedereen wel. Verkoper dient gewoon de koop terug te draaien.
[ Voor 18% gewijzigd door pcgek op 27-02-2019 22:38 ]
Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.
lijkt simpel he? toch nog moeilijk voor sommige..pcgek schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:26:
Een in 'nieuwstaat' betekenis is heel simpel. Product verkeerd nog in dezelfde staat (in ieder geval cosmetisch ) als dat je het zelf nieuw uit de doos haalt en het moet uiteraard goed werken.Maar dat weet iedereen wel. Verkoper dient gewoon de koop terug te draaien.
Ik ben overgegaan tot koop omdat in de advertentie de iPad werd beschreven als nieuwstaat. Kijk, dat er een lichte beschadiging aan de zijkant is, dat kan natuurlijk en daar zou ik helemaal niet wakker van liggen, maar dat de glasplaat los laat, is natuurlijk een heel ander verhaal. Daarnaast zag ik ook niks geks in zijn feedback dat ik dacht van, oh nu moet ik mij zorgen gaan maken? Dat was totaal niet aan de orde en vandaar dus de keuze voor verzending. Zelf verzend ik ook vaak en mocht het mis gaan, los ik dat ook netjes op en bij verschillende andere Tweakers waarmee ik zaken heb gedaan ook dezelfde ervaring, dus ik verwachtte eigenlijk ook niet een Marktplaats houding van de Tweaker... maar goed, een goede les voor de volgende keer!
De iPad heb ik inmiddels laten nakijken en hij heeft bevestigd dat de glasplaat niet origineel is. Dit bevestigt dus dat de glasplaat al eerder is vervangen en ermee geknoeid is. De verkoper moest hiervan afweten, aangezien hij gewoon niet mee wou werken. Of ik aangifte ga doen, ik weet het niet, lees hier namelijk dat het geen echte oplichting is, maar een miskoop, maar er is wel een beeld gecreëerd dat de iPad in nieuwstaat zou verkeren..
Ik heb in ieder geval niets meer van de Tweaker vernomen, ook de 25 euro heb ik nog niet ontvangen. Zal nog een laatste poging doen om dat netjes te vragen..
De iPad heb ik inmiddels laten nakijken en hij heeft bevestigd dat de glasplaat niet origineel is. Dit bevestigt dus dat de glasplaat al eerder is vervangen en ermee geknoeid is. De verkoper moest hiervan afweten, aangezien hij gewoon niet mee wou werken. Of ik aangifte ga doen, ik weet het niet, lees hier namelijk dat het geen echte oplichting is, maar een miskoop, maar er is wel een beeld gecreëerd dat de iPad in nieuwstaat zou verkeren..
Ik heb in ieder geval niets meer van de Tweaker vernomen, ook de 25 euro heb ik nog niet ontvangen. Zal nog een laatste poging doen om dat netjes te vragen..
hi!
Verwijderd
Geen 'miskoop' maar misleiding. Aangifte doen heeft geen zin omdat het niet om oplichting gaat. Maar je hebt op grond van zijn advertentie uiteraard recht op een product dat conform de omschrijving is. In de advertentie stond 'nieuwstaat' en dat heeft verkoper niet geleverd. Daarom mag je de koop ontbinden op grond van non-conformiteit. En ja, dat geldt ook voor tweedehands aankopen. Dat geleuter over 'garantie tot aan de deur' berust simpelweg niet op de werkelijkheid.RWK__ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:15:
De verkoper moest hiervan afweten, aangezien hij gewoon niet mee wou werken. Of ik aangifte ga doen, ik weet het niet, lees hier namelijk dat het geen echte oplichting is, maar een miskoop, maar er is wel een beeld gecreëerd dat de iPad in nieuwstaat zou verkeren..
Je moet bij de kantonrechter zijn. Eerst stuur je een ingebrekestelling (liefst aangetekend) naar de verkoper. Heb je zijn adres? Zo ja, dan maakt dat het een stuk makkelijker.
https://www.juridischloke...ing-ondeugdelijk-product/
Je stelt de verkoper hiermee officieel in gebreke en je geeft hem 2 weken de tijd om a) je geld terug te geven en de koop te ontbinden, of b) de iPad terug te nemen en alsnog goed te laten repareren zodat de iPad overeenkomt met de nieuwstaat zoals beschreven in zijn advertentie. Wil verkoper hier niet aan mee werken dan kun je naar de rechter stappen om de koop te laten ontbinden.
https://www.rechtspraak.n...aginas/Kantonrechter.aspx
Als persoon dan alsnog niet wil meewerken, zoals niet op komen dagen, maar ook niet betalen uiteindelijk, dan kan er toch beslag gelegd worden op tegoeden?Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:01:
[...]
Geen 'miskoop' maar misleiding. Aangifte doen heeft geen zin omdat het niet om oplichting gaat. Maar je hebt op grond van zijn advertentie uiteraard recht op een product dat conform de omschrijving is. In de advertentie stond 'nieuwstaat' en dat heeft verkoper niet geleverd. Daarom mag je de koop ontbinden op grond van non-conformiteit. En ja, dat geldt ook voor tweedehands aankopen. Dat geleuter over 'garantie tot aan de deur' berust simpelweg niet op de werkelijkheid.
Je moet bij de kantonrechter zijn. Eerst stuur je een ingebrekestelling (liefst aangetekend) naar de verkoper. Heb je zijn adres? Zo ja, dan maakt dat het een stuk makkelijker.
https://www.juridischloke...ing-ondeugdelijk-product/
Je stelt de verkoper hiermee officieel in gebreke en je geeft hem 2 weken de tijd om a) je geld terug te geven en de koop te ontbinden, of b) de iPad terug te nemen en alsnog goed te laten repareren zodat de iPad overeenkomt met de nieuwstaat zoals beschreven in zijn advertentie. Wil verkoper hier niet aan mee werken dan kun je naar de rechter stappen om de koop te laten ontbinden.
https://www.rechtspraak.n...aginas/Kantonrechter.aspx
@RWK__ Dat je geen aangifte kan doen bij Politie, betekent niet dat de kous af is. Je hebt gewoon je rechten (ook bij consumenten onderling)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
als @RWK__ er een zaak van wil maken kan dit inderdaad, zal gelijk beginnen met in gebreke te stellen, als adres gegevens niet bekend zijn, zou dit dan via tweakers gedaan kunnen worden? omdat via dit ook de communicatie verliep? of is dat niet rechtsgeldig.Hackus schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:46:
@RWK__ Dat je geen aangifte kan doen bij Politie, betekent niet dat de kous af is. Je hebt gewoon je rechten (ook bij consumenten onderling)
Als het contact via PB gaat, is dat prima. (als je verder niets hebt, blijft er weinig anders over)Dennisjehz schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:55:
[...]
als @RWK__ er een zaak van wil maken kan dit inderdaad, zal gelijk beginnen met in gebreke te stellen, als adres gegevens niet bekend zijn, zou dit dan via tweakers gedaan kunnen worden? omdat via dit ook de communicatie verliep? of is dat niet rechtsgeldig.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Zo.. even een update!
Na lang aandringen en een Marktplaats en bankmelding verder.. Uiteindelijk heeft de betreffende Tweaker zich bedacht en zijn verantwoordelijkheid genomen en mij gecompenseerd in een gedeelte van de reparatiekosten. Hij bleef echter bij zijn punt dat de iPad in goede staat was.
Ik vind het zo wel opgelost. Het heeft namelijk al veel te lang geduurd.
Iedereen hier bedankt voor alle feedback en info!
Na lang aandringen en een Marktplaats en bankmelding verder.. Uiteindelijk heeft de betreffende Tweaker zich bedacht en zijn verantwoordelijkheid genomen en mij gecompenseerd in een gedeelte van de reparatiekosten. Hij bleef echter bij zijn punt dat de iPad in goede staat was.
Ik vind het zo wel opgelost. Het heeft namelijk al veel te lang geduurd.
Iedereen hier bedankt voor alle feedback en info!
[ Voor 6% gewijzigd door MysticX op 02-03-2019 23:46 ]
hi!
Opmerkelijk verhaal. Je hebt de eerste negatieve review over deze Tweaker geschreven, terwijl de foto's en het eerder vervangen scherm er niet om liegen. Dat, en de handelwijze erna, roepen toch wel een dubieus beeld op. Er staan trouwens geen linkjes meer in het topic, maar aangezien ergens het aantal reviews werd vermeld: er zijn niet heel veel Tweakers met 31 nu 32 reviews die nu Apple-spul aanbieden 
/edit: Dank @RaMoon
/edit: Dank @RaMoon
[ Voor 4% gewijzigd door Thijsmans op 03-03-2019 11:21 ]
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Je bedoelt 32Thijsmans schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:15:
Opmerkelijk verhaal. Je hebt de eerste negatieve review over deze Tweaker geschreven, terwijl de foto's en het eerder vervangen scherm er niet om liegen. Dat, en de handelwijze erna, roepen toch wel een dubieus beeld op. Er staan trouwens geen linkjes meer in het topic, maar aangezien ergens het aantal reviews werd vermeld: er zijn niet heel veel Tweakers met 31 reviews die nu Apple-spul aanbieden
V&A aangeboden: Apple iPad Wi-Fi 32GB (2017) Grijs zwart