Anoniem: 1183976

Topicstarter
Sinds een paar maanden werk ik een paar dagen in de week bij een supermarkt naast mijn studie, wat me normaal beviel (de werktijden zijn niet super). Nou doe ik een prima studie (elektrotechniek op de uni) en loop ik al enige tijd te twijfelen of ik wel of niet moet stoppen met dit bijbaantje, aangezien ik het gevoel heb dat mijn studie begint te lijden door de tijden waarop ik werk (wat het natuurlijk absoluut niet waard is).

Een paar dagen geleden is mij het nieuwe rooster opgestuurd en daar zag ik direct wat vreemds. Ik werk namelijk een dag vaker per week dan is afgesproken toen ik werd aangenomen en ik werk een paar uur langer door op een dag (toen ik werd aangenomen was ik absoluut niet in de veronderstelling dat ik op deze tijden zou gaan werken, als ik had geweten dat dit kan was ik er nooit aan begonnen). Dit is daarom dus voor mij de druppel en ik zou graag ontslag willen nemen en absoluut niet beginnen aan dat nieuwe rooster wat over een paar weken ingaat. Ik zit echter al ver buiten mijn proeftijd, maar ik zou wel graag per direct ontslag willen nemen zonder opzegtermijn aangezien ik dan moet gaan werken met dat nieuwe rooster. Is zoiets mogelijk? Voordat het advies gegeven gaat worden dat ik dit moet bespreken met mijn leiding: dat gaat niet. Bij ons is het zo dat als het rooster gemaakt is dat het dan definitief is en dat er dan niet meer mee valt te twisten.

Dit bijbaantje boeit me trouwens echt geen ene zak, als ik geld nodig heb kan ik net zo goed bij DUO gaan lenen aangezien ik dat met mijn studie wel terug moet kunnen betalen. Zou ik gewoon niet kunnen opdagen totdat ze me ontslaan of ervoor zorgen dat ik ontslagen wordt? Zou dit enige repercussies voor mij kunnen hebben zoals een rechtszaak o.i.d.?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat staat er in je contract? Heb je het al besproken met je leidinggevende?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Topicstarter
pven schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:45:
Wat staat er in je contract? Heb je het al besproken met je leidinggevende?
Contract heb ik nooit gekregen, dus weet ik niet. Ik moest gewoon op kantoor wat tekenen en daarna had ik daar nooit meer wat van teruggezien. Nog niet besproken met mijn leidinggevende, maar ik weet al wat er gezegd gaat worden (lees tweede alinea).

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Je kunt toch gewoon aangeven dat je met het nieuwe rooster niet uit de voeten kunt door je studie, en dat het of aanpassen is of je kapt ermee..

Zo lastig lijkt me dat niet als de baan je al geen drol interesseert.

edit: ook omdat je aangeeft dat deze dagen en uren nooit afgesproken zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Knee-Buckler op 21-02-2019 13:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:39
Volgens het supermarkt CAO moet een aanpassing in het rooster in overleg met jou gedaan worden. Dat is dus niet gebeurd. Je kan daarmee gaan schermen, maar of het iets veranderd..

Je kan daar waarschijnlijk gewoon binnen lopen en zeggen dat je ontslag neemt. Voor jou meestal genoeg anderen. Dat heb ik ook gedaan. Keertje naar binnen gelopen, gezegd dat het niet meer te combineren viel met school en dat ik ontslag nam. Kreeg ik als repliek dat ik 'niet meer hoefde te komen'. Mij best.

https://www.fnv.nl/getmed...en_VGL___cao.pdf?ext=.pdf

Artikel 19 wbt ontslag, artikel 6 wbt werktijden. Succes.

[ Voor 50% gewijzigd door Nat-Water op 21-02-2019 13:54 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Topicstarter
iwanscholten schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:47:
Je kunt toch gewoon aangeven dat je met het nieuwe rooster niet uit de voeten kunt door je studie, en dat het of aanpassen is of je kapt ermee..

Zo lastig lijkt me dat niet als de baan je al geen drol interesseert.
> Je kunt toch gewoon aangeven dat je met het nieuwe rooster niet uit de voeten kunt door je studie, en dat het of aanpassen is of je kapt ermee..

Ja, ik had het hier nog over in de tweede alinea van m'n topic: "Voordat het advies gegeven gaat worden dat ik dit moet bespreken met mijn leiding: dat gaat niet. Bij ons is het zo dat als het rooster gemaakt is dat het dan definitief is en dat er dan niet meer mee valt te twisten."

Ik ga het natuurlijk wel gewoon aangeven, maar ik weet al wat ze gaan zeggen. Zou ik dan gewoon kunnen zeggen van dat ze mij niet meer terug hoeven te zien? Ik heb namelijk geen idee hoe dit allemaal op legaal vlak zit, kan ik zomaar gewoon stoppen met werken zonder de opzegtermijn in acht te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
Hoeveel vakantiedagen heb je opgebouwd? (Zie salarisstrook) die gaan van je opzegtermijn af. Die is vast niet meer dan een maand.
Er is dus best kans dat als je vandaag ontslag neemt je maar een week of minder hoeft te werken (als je bijvoorbeeld 15 dagen hebt opgebouwd).

Edit: dan neem je dus ontslag en houd je je aan de opzegtermijn volgens contract.. andere optie is gewoon ontslag nemen en per direct stoppen, maar dan kan het zijn dat je niet betaald krijgt voor de laatste periode.
Netter is in jouw geval je ontslag en de eind dag samen met je leidinggevende bespreken en vastleggen (mailtje naar jouw privemail).

[ Voor 39% gewijzigd door Jazco2nd op 21-02-2019 13:51 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ken de nederlandse regels niet exact, maar in België heb je in je proeftijd een opzegtermijn van een week of zo.

In elk geval, wat zijn je opties.... Op één of andere manier wil je er onder uit.
Gewoon niet opdagen is geen goed idee, dan geef je ze kansen om je lastig te vallen.

Stuur gewoon een ontslagbrief (en bel vandaag nog dat die brief onderweg is), en zeg dat je per direct wil stoppen met werken.
Ze komen dan wel terug naar jou met de opzegtermijn.
Met wat geluk laten ze het zo, en hoef je morgen niet te komen. Langer dan een maand gaan ze je zeker niet houden.

De kans is ook klein dat zij er iets van maken, zeker als ze geen degelijke afspraken hebben gemaakt over de uren. Ik vermoed trouwens dat je een 0-uren contract hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:20
Puur juridisch: voor per direct ontslag moet er een dringende reden zijn. Die is er momenteel niet, dus simpel gezegd: nee, het kan niet. Je moet je aan de opzegtermijn houden die in de supermarkten CAO is afgesproken.

@Jazco2nd vakantiedagen gaan niet van de opzegtermijn af, de datum uitdiensttreding veranderd niet. Bovendien moet de WG toestemming geven.

• Knee-Buckler
Anoniem: 1183976 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:49:
[...]

> Je kunt toch gewoon aangeven dat je met het nieuwe rooster niet uit de voeten kunt door je studie, en dat het of aanpassen is of je kapt ermee..

Ja, ik had het hier nog over in de tweede alinea van m'n topic: "Voordat het advies gegeven gaat worden dat ik dit moet bespreken met mijn leiding: dat gaat niet. Bij ons is het zo dat als het rooster gemaakt is dat het dan definitief is en dat er dan niet meer mee valt te twisten."

Ik ga het natuurlijk wel gewoon aangeven, maar ik weet al wat ze gaan zeggen. Zou ik dan gewoon kunnen zeggen van dat ze mij niet meer terug hoeven te zien? Ik heb namelijk geen idee hoe dit allemaal op legaal vlak zit, kan ik zomaar gewoon stoppen met werken zonder de opzegtermijn in acht te nemen?
Ik las het in de tweede alinea, maar daar moet jij om het zo even te zeggen (schijt aan hebben).
Hun moeten ten eerste een nieuw rooster overleggen. (hebben ze niet gedaan?)

en daarbij komt dat jij minder uur had en een dag minder? Dus komt het gewoon niet uit met school, dus is het makkelijk opzeggen vakantiedagen opnemen en DOEI.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:35

The_Worst

Unox

Over het algemeen geldt er een opzegtermijn van 4 weken. Zullen ze je eraan houden? Zeer waarschijnlijk niet. Ze gaan echt geen schadevergoeding eisen van een vakkenvuller want de gelede schade zal echt nihil zijn.

Loop naar binnen, zeg dat zij zich niet houden aan gemaakte afspraken en dat je na deze week stopt met werken. Dit geeft ze eventueel nog een week om vervanging te regelen maar je kan ook direct stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Worst op 21-02-2019 13:52 ]

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• Knee-Buckler
The_Worst schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:51:
Over het algemeen geldt er een opzegtermijn van 4 weken. Zullen ze je eraan houden? Zeer waarschijnlijk niet. Ze gaan echt geen schadevergoeding eisen voor een vakkenvuller.

Loop naar binnen, zeg dat zij zich niet houden aan gemaakte afspraken en dat je na deze week stopt met werken. Dit geeft ze eventueel nog een week om vervanging te regelen maar je kan ook direct stoppen.
Precies dit ^^

niet te moeilijk over doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
Knul schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:50:
Puur juridisch: voor per direct ontslag moet er een dringende reden zijn. Die is er momenteel niet, dus simpel gezegd: nee, het kan niet. Je moet je aan de opzegtermijn houden die in de supermarkten CAO is afgesproken.

@Jazco2nd vakantiedagen gaan niet van de opzegtermijn af, de datum uitdiensttreding veranderd niet. Bovendien moet de WG toestemming geven.
Dat is nieuw? In mijn geval is het altijd zo geweest. Je maakt je vakantiedagen namelijk op. Het is niet aan de werkgever om te bepalen of je die opmaakt of uitbetaald krijgt maar aan jou.
Als ik ontslag vraag en krijg, 1 maand opzegbaar, 31 maart laatste dag en ik heb nog 20 vakantie dagen werk ik dus maar tot eind deze maand. Zo werkt het gewoon bij mij en iedereen die ik ken.

Als de werkgever het ontslag weigert omdat nog een maand overdracht nodig is, kan je dat bespreken en is 30 april dus de laatste dag maar heb ik april vrij.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 21-02-2019 13:55 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Anoniem: 1183976 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:46:
[...]

Contract heb ik nooit gekregen, dus weet ik niet. Ik moest gewoon op kantoor wat tekenen en daarna had ik daar nooit meer wat van teruggezien.
Wat heb je getekend dan? Als ik een papier onder je neus duw met de melding dat je moet tekenen, doe je dat dan ook? 8)7
Nog niet besproken met mijn leidinggevende, maar ik weet al wat er gezegd gaat worden (lees tweede alinea).
Voordat het advies gegeven gaat worden dat ik dit moet bespreken met mijn leiding: dat gaat niet. Bij ons is het zo dat als het rooster gemaakt is dat het dan definitief is en dat er dan niet meer mee valt te twisten.
Daar doel je op blijkbaar, maar dat is onzinnig. Je hebt het nog niet gevraagd, maar gaat er al vanuit dat het niet lukt.

Verder eens met de rest. Succes! :)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1183976 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:44:
Sinds een paar maanden werk ik een paar dagen in de week bij een supermarkt naast mijn studie, wat me normaal beviel (de werktijden zijn niet super). Nou doe ik een prima studie (elektrotechniek op de uni) en loop ik al enige tijd te twijfelen of ik wel of niet moet stoppen met dit bijbaantje, aangezien ik het gevoel heb dat mijn studie begint te lijden door de tijden waarop ik werk (wat het natuurlijk absoluut niet waard is).

Een paar dagen geleden is mij het nieuwe rooster opgestuurd en daar zag ik direct wat vreemds. Ik werk namelijk een dag vaker per week dan is afgesproken toen ik werd aangenomen en ik werk een paar uur langer door op een dag (toen ik werd aangenomen was ik absoluut niet in de veronderstelling dat ik op deze tijden zou gaan werken, als ik had geweten dat dit kan was ik er nooit aan begonnen). Dit is daarom dus voor mij de druppel en ik zou graag ontslag willen nemen en absoluut niet beginnen aan dat nieuwe rooster wat over een paar weken ingaat. Ik zit echter al ver buiten mijn proeftijd, maar ik zou wel graag per direct ontslag willen nemen zonder opzegtermijn aangezien ik dan moet gaan werken met dat nieuwe rooster. Is zoiets mogelijk? Voordat het advies gegeven gaat worden dat ik dit moet bespreken met mijn leiding: dat gaat niet. Bij ons is het zo dat als het rooster gemaakt is dat het dan definitief is en dat er dan niet meer mee valt te twisten.

Dit bijbaantje boeit me trouwens echt geen ene zak, als ik geld nodig heb kan ik net zo goed bij DUO gaan lenen aangezien ik dat met mijn studie wel terug moet kunnen betalen. Zou ik gewoon niet kunnen opdagen totdat ze me ontslaan of ervoor zorgen dat ik ontslagen wordt? Zou dit enige repercussies voor mij kunnen hebben zoals een rechtszaak o.i.d.?
toon volledige bericht
België of Nederland ?
Ben je nog in zgn proeftijd of heb je nul uren contract van 3-6mnd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Topicstarter
Knul schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:50:

Indien ik me er niet aan hou, wat kunnen ze dan tegen mij ondernemen? In het geval dat het hun in het verkeerde keelgat schiet en ze niet blij zijn met wat ik doe.
The_Worst schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:51:
Over het algemeen geldt er een opzegtermijn van 4 weken. Zullen ze je eraan houden? Zeer waarschijnlijk niet. Ze gaan echt geen schadevergoeding eisen van een vakkenvuller want de gelede schade zal echt nihil zijn.

Bedankt, dit zal ik dan inderdaad gaan doen. Nog een dingetje: ik werk nog wel voor de zekerheid door tot ik mijn loon gekregen heb (tot die tijd gaat het nieuwe rooster gelukkig niet in) en daarna kap ik er wel mee. In die tijd heb ik dan wel al een paar keer gewerkt (dat valt onder het loon vd volgende periode), kunnen zij dat loon inhouden als ik me niet hou aan de opzegtermijn? Of is zoiets verboden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:20
Jazco2nd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Dat is nieuw? In mijn geval is het altijd zo geweest. Je maakt je vakantiedagen namelijk op. Het is niet aan de werkgever om te bepalen of je die opmaakt of uitbetaald krijgt maar aan jou.
Als ik ontslag vraag en krijg, 1 maand opzegbaar, 31 maart laatste dag en ik heb nog 20 vakantie dagen werk ik dus maar tot eind deze maand. Zo werkt het gewoon bij mij en iedereen die ik ken.

Als de werkgever het ontslag weigert omdat nog een maand overdracht nodig is, kan je dat bespreken en is 30 april dus de laatste dag maar heb ik april vrij.
Nee, dat is altijd al zo geweest. Je kan vrij vragen om het einde van je opzegtermijn uit te zitten, maar de werkgever de aanvraag weigeren als er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn. Het is dus niet een gegeven dat je de opzegtermijn uit kan 'zitten' met je vakantiedagen.

@Anoniem: 1183976 bij welke supermarkt werk je? Mag evt ook in DM. Edit: niet nodig, opzegtermijn in beide supermarkten CAO is vier weken als je per vier weken betaald krijgt, en een maand als je maandelijks betaald krijgt.
Anoniem: 1183976 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:58:
Bedankt, dit zal ik dan inderdaad gaan doen. Nog een dingetje: ik werk nog wel voor de zekerheid door tot ik mijn loon gekregen heb (tot die tijd gaat het nieuwe rooster gelukkig niet in) en daarna kap ik er wel mee. In die tijd heb ik dan wel al een paar keer gewerkt (dat valt onder het loon vd volgende periode), kunnen zij dat loon inhouden als ik me niet hou aan de opzegtermijn? Of is zoiets verboden?
Als je je niet aan de opzegtermijn kan de werkgever je (in het ergste geval) aansprakelijk stellen voor de schade die hij hierdoor krijgt.

[ Voor 28% gewijzigd door Knul op 21-02-2019 14:02 ]

Topicstarter
pven schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Wat heb je getekend dan? Als ik een papier onder je neus duw met de melding dat je moet tekenen, doe je dat dan ook? 8)7

[...]

[...]

Daar doel je op blijkbaar, maar dat is onzinnig. Je hebt het nog niet gevraagd, maar gaat er al vanuit dat het niet lukt.

Verder eens met de rest. Succes! :)
> Wat heb je getekend dan? Als ik een papier onder je neus duw met de melding dat je moet tekenen, doe je dat dan ook? 8)7

Ja best stom van me, ik had het wel gewoon doorgelezen maar ik had verder geen speciale aandacht geschonken aan de dingen als opzegtermijn enzo.

@Hackus 0-uren contract van volgens mij zes maanden ja.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat je je contract niet heb gehad is vervelend, dit geeft je namelijk alle aanknopings punten. Bijvoorbeeld, is het in basis een 0-uren contract, is het een contract op oproep basis?

https://www.sprout.nl/how...act-werken-op-oproepbasis

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1183976
https://www.juridische-su...-is-een-nul-uren-contract
https://ontslag-krijgen.n...actvorm/nul-uren-contract

Ga in overleg met je leidinggevende 'supermarktmanager' en bespreek de mogelijkheden

[ Voor 96% gewijzigd door Hackus op 21-02-2019 14:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:35

Felyrion

goodgoan!

Gewoon hakken in het zand zetten en kijken waar het op uit loopt. Als je leiding uberhaupt niet luistert is er wat mij betreft sowieso een onwerkbare situatie en zou ik me niet verplicht voelen om te komen werken. Maar hoe dat juridisch zit weet ik niet.
als ik geld nodig heb kan ik net zo goed bij DUO gaan lenen aangezien ik dat met mijn studie wel terug moet kunnen betalen.
Kijk daar wel mee uit, hierdoor kun je een jarenlange betalingsverplichting opbouwen die van (relatief) grote invloed kan zijn voor het afsluiten van een hypotheek in de toekomst.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Topicstarter
ronaldmathies schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:01:
Dat je je contract niet heb gehad is vervelend, dit geeft je namelijk alle aanknopings punten. Bijvoorbeeld, is het in basis een 0-uren contract, is het een contract op oproep basis?

https://www.sprout.nl/how...act-werken-op-oproepbasis
Ik weet wel dat ik een kort parttimer ben en een aantal norm-uren heb (onder de 12), dat valt volgens mij toch onder het 0-uren contract?

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:35

The_Worst

Unox

Anoniem: 1183976 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:58:

[...]

Loon inhouden bij een arbeidsconflict

Als een van je werknemers zich ziek meldt en niet meer op het werk verschijnt vanwege een arbeidsconflict, zijn er wat betreft de loondoorbetaling twee mogelijkheden.

1. Het arbeidsconflict is jou als werkgever aan te rekenen. Je werknemer heeft recht op loon.
2. Het arbeidsconflict is je werknemer aan te rekenen. Hij heeft geen recht op loon.

Bij een arbeidsconflict ligt de bewijslast bij de werknemer. Als hij meent dat hij recht heeft op loon, moet hij aantonen dat jij verantwoordelijk bent voor het conflict. Bovendien moet hij alle mogelijke medewerking verlenen aan het oplossen van het conflict. Voldoet hij aan deze twee voorwaarden, dan zal een rechter oordelen dat jij het loon moet doorbetalen totdat je werknemer weer aan het werk kan.
https://www.ondernemenmet...tstellen-of-verlagen.html

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 1183976 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:05:
[...]

Ik weet wel dat ik een kort parttimer ben en een aantal norm-uren heb (onder de 12), dat valt volgens mij toch onder het 0-uren contract?
Een 0-uren contract of een contract op oproep basis is echt iets specifieks (en heel gebruikelijk voor supermarkten). Of je parttime werkt, of weinig uren maakt is een gevolg van een 0-uren contract.

In theorie kan je ook 40 uur p/w werken met een 0-uren contract (zal niet veel voorkomen)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Vraag ten eerste je contract op. Want zonder te weten wat daar in staat is het alleen maar speculeren.

Mijn ervaring bij supermarkten is dat ze je als klein kind behandelen. En dan ook van alles door je strot zullen duwen, of ze het kunnen maken of niet.

Maar de beste manier om hier mee om te gaan is: reageer niet als een kind.
Wat je nu doet is helemaal niet hoe het hoort. Je hebt (aangenomen) een opzeg termijn, deze zul je moeten uitzitten.
Doe een beetje levenservaring op: ga het gesprek (volwassen) aan m.b.t. het rooster. Jij hebt je nu eenmaal aan je schooluren te houden, dat dienen zij te respecteren.
Vraag vervolgens direct je contract op, die krijg je waarschijnlijk (digitaal) toegestuurd en lees deze dan rustig door. Kom dan, indien van toepassing, met de feiten en vragen terug in dit topic. Dan weet jij en wij precies waar we aan toe zijn.

Het is nu alleen een hoop gestampvoet en daar is geen eer aan te behalen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:35
[...]

Tuurlijk gaat dat wel. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders.
Snap het probleem niet zo. Je geeft gewoon aan dat je het niet eens bent met het nieuwe rooster en niet komt op die dagen. Dan gaat je leidinggevende steigeren dat je wel moet komen. Je komt toch niet, hij wordt boos en ontslaat je vanwege werkweigering. Probleem opgelost. Je moet dit ook niet moeilijker maken dan het is.
En wellicht kiest hij eieren voor zijn geld en mag je gewoon op je oude dagen blijven komen. Ook iedereen blij.

[ Voor 5% gewijzigd door Maverick op 21-02-2019 14:13 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Zomaar stoppen valt onder een onregelmatige opzegging. Je werkgever kan je daarvoor aansprakelijk stellen en geld eisen. Daarvoor moet hij naar de rechter. Of hij dat doet...

Kort mailtje: "In het nieuwe rooster zijn het aantal dagen dat ik werk, en het aantal uren zonder overleg verhoogd. Ik ga hier niet mee akkoord. Tevens heb ik besloten niet langer te willen werken voor .... Dit omdat het werk niet meer te combineren is met mijn studie. Het heeft mijn voorkeur de overeenkomst zo spoedig mogelijk te beëindigen. Ik hoor graag van u wat de mogelijkheden zijn." - en dan rustig afwachten.

In het ergste geval moet je nog werken tot 1 april. Is dat te doen?

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• MrMonkE
  • Laatst online: 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Vraag het gewoon aan je manager. (Vraag ook contract zoals @Fore! zegt. Zeg dat je zo snel mogelijk wilt stoppen. Waarschijnlijk zal hij je willen laten wachten tot er een vervanger is. Werk daar alleen aan mee als er een verplichting is..Maar les 1: Zorg altijd dat je ook een getekend exemplaar van het contract hebt.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 16:48
Ga eerst eens op een normale manier het gesprek aan met je leidinggevende en leg het probleem wat jij hebt voor. Alles wat hier verder geschreven (geschreeuwd) wordt, met uitzoneringen daargelaten. Is allemaal ruis op de lijn.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26
...als ik geld nodig heb kan ik net zo goed bij DUO gaan lenen aangezien ik dat met mijn studie wel terug moet kunnen betalen.
Lenen! Dat geld is dus NIET van jou. Leen nooit geld als het niet hoeft.

Strava | AP | IP | AW

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:49
Een planning wordt niet in overleg en buiten afgesproken kaders (lees: je werktijden) opgesteld, en is daarna niet meer over te praten? Heel fijn dat zij niet over een planning willen praten, maar dat kan natuurlijk altijd. Zeg dat je niet kan ivm school en andere verplichtingen, en verwacht dat je door je nieuwe studie in de toekomst ook niet meer aan de vraag kan voldoen, en je daardoor genoodzaakt bent om uit dienst te treden.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:26

Agent47

I always close my contracts.

Easy. Ontslag indienen, kijk naar de reactie van je leidinggevende.
Onthou / kijk hoeveel vakantie uren je nog hebt / tegoed hebt.
Als ze je inplannen op tijden dat je niet kan --> ziek melden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vraag ten eerste je contract op. Vraagt de werkgever waarom: "voor mijn eigen administratie".

Vervolgens lees je wat erin staat. Heb je een 0 uren contract? Dan kunnen ze die roosterwijziging ergens steken waar de zon niet schijnt, dan kunnen ze je daar niet toe verplichten.

Daarna ga je met ze in overleg, je geeft aan dat jij het niet eens bent met de roosterwijziging, zij wettelijk gezien jou er niet toe kunnen dwingen, dus dan hebben ze de keuze om het OF terug aan te passen, OF jij bent weg.

Dan heb je assertief gedaan wat je zou moeten doen en alles volgens het boekje.

I have stability. The ability to stab.

Topicstarter
Zarathustra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:14:
Zomaar stoppen valt onder een onregelmatige opzegging. Je werkgever kan je daarvoor aansprakelijk stellen en geld eisen. Daarvoor moet hij naar de rechter. Of hij dat doet...

Kort mailtje: "In het nieuwe rooster zijn het aantal dagen dat ik werk, en het aantal uren zonder overleg verhoogd. Ik ga hier niet mee akkoord. Tevens heb ik besloten niet langer te willen werken voor .... Dit omdat het werk niet meer te combineren is met mijn studie. Het heeft mijn voorkeur de overeenkomst zo spoedig mogelijk te beëindigen. Ik hoor graag van u wat de mogelijkheden zijn." - en dan rustig afwachten.

In het ergste geval moet je nog werken tot 1 april. Is dat te doen?
> Zomaar stoppen valt onder een onregelmatige opzegging. Je werkgever kan je daarvoor aansprakelijk stellen en geld eisen. Daarvoor moet hij naar de rechter. Of hij dat doet...

Dit is dus waar ik bang voor ben als ik per direct stop. Het is echt absoluut niet vol te houden tot 1 april. Om je een idee te geven hoe het rooster eruitziet: ik moet op een schooldag rond 05:00 (!!!!) mijn bed uitkomen om te gaan werken. Nou toen ik dat zag voelde ik me wel flink genaaid, want dit is nooit met mij besproken en nooit verteld (bij het sollicitatiegesprek bijvoorbeeld) dat ik op zulke tijden zou gaan werken.

Edit: bij het college lineaire algebra lig ik dan waarschijnlijk grotendeels te slapen. Dat is het echt niet waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1183976 op 21-02-2019 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Anoniem: 1183976 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:21:
[...]

> Zomaar stoppen valt onder een onregelmatige opzegging. Je werkgever kan je daarvoor aansprakelijk stellen en geld eisen. Daarvoor moet hij naar de rechter. Of hij dat doet...

Dit is dus waar ik bang voor ben als ik per direct stop. Het is echt absoluut niet vol te houden tot 1 april. Om je een idee te geven hoe het rooster eruitziet: ik moet op een schooldag rond 05:00 (!!!!) mijn bed uitkomen om te gaan werken. Nou toen ik dat zag voelde ik me wel flink genaaid, want dit is nooit met mij besproken en nooit verteld (bij het sollicitatiegesprek bijvoorbeeld) dat ik op zulke tijden zou gaan werken.

Edit: bij het college lineaire algebra lig ik dan waarschijnlijk grotendeels te slapen. Dat is het echt niet waard.
Ziek melden op dagen dat je niet kan. Je bent dan niet uit dienst en ook niet in overtreding. Na een aantal x bellen ze op dat je niet meer hoeft te komen, klaar.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:47
Zoals al eerder vermeld, niet te moeilijk gaan doen en piekeren. Stap de volgende keer dat je moet werken naar je leidinggevende en geef aan dat je het niet eens bent met het rooster. Indien de leidinggevende begrip toont en aangeeft dit aan te passen, is er niets aan de hand en kun je weer je studie gaan betalen. Indien hij er een probleem van maakt, is het een supermarktbaantje en zal je een maand uit moeten werken. Wanneer dit vanwege het rooster niet mogelijk is, geef je dit nogmaals aan. Je zegt dan ik wil best op de normale uren werken, maar niet op dit soort gekke tijden. Dan is het kiezen of delen. Wanneer hij voet bij stuk houdt, kom je gewoon niet opdagen. Je hebt dan op een nette manier gehandeld en er is verder niets aan de hand. Geen enkele gek gaat naar de rechter voor zon soort akkefietje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
Agent47 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Ziek melden op dagen dat je niet kan. Je bent dan niet uit dienst en ook niet in overtreding. Na een aantal x bellen ze op dat je niet meer hoeft te komen, klaar.
Dit vind ik een slecht en zwak advies. Man up en ga het dialoog aan, ga niet zo zielig doen en je ziek melden.

Edit: excuus voor de dubbelpost

[ Voor 4% gewijzigd door Marco1994 op 21-02-2019 14:28 ]

Topicstarter
SmurfLink schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:21:
Vraag ten eerste je contract op. Vraagt de werkgever waarom: "voor mijn eigen administratie".

Vervolgens lees je wat erin staat. Heb je een 0 uren contract? Dan kunnen ze die roosterwijziging ergens steken waar de zon niet schijnt, dan kunnen ze je daar niet toe verplichten.

Daarna ga je met ze in overleg, je geeft aan dat jij het niet eens bent met de roosterwijziging, zij wettelijk gezien jou er niet toe kunnen dwingen, dus dan hebben ze de keuze om het OF terug aan te passen, OF jij bent weg.

Dan heb je assertief gedaan wat je zou moeten doen en alles volgens het boekje.
Marco1994 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:26:
Zoals al eerder vermeld, niet te moeilijk gaan doen en piekeren. Stap de volgende keer dat je moet werken naar je leidinggevende en geef aan dat je het niet eens bent met het rooster. Indien de leidinggevende begrip toont en aangeeft dit aan te passen, is er niets aan de hand en kun je weer je studie gaan betalen. Indien hij er een probleem van maakt, is het een supermarktbaantje en zal je een maand uit moeten werken. Wanneer dit vanwege het rooster niet mogelijk is, geef je dit nogmaals aan. Je zegt dan ik wil best op de normale uren werken, maar niet op dit soort gekke tijden. Dan is het kiezen of delen. Wanneer hij voet bij stuk houdt, kom je gewoon niet opdagen. Je hebt dan op een nette manier gehandeld en er is verder niets aan de hand. Geen enkele gek gaat naar de rechter voor zon soort akkefietje.
Jullie hebben gelijk, bedankt voor het advies. Eerstvolgende keer dat ik moet werken zal ik jullie advies opvolgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:04
Waarom ga je niet gewoon een gesprek aan. Je bent echt niet de enige met een dergelijke situatie en bovendien is het niet netjes om gewoon niet te verschijnen. Tegenwoordig lijkt iedereen bang te zijn om te communiceren. Ik zie hier geregeld allerlei topics verschijnen met mensen die problemen hebben op hun werk, echter valt het me op dat vrijwel niemand gewoon communiceert.

Misschien kun je wel wat minder uren werken, zodat je meer tijd aan je studie kan besteden en minder hoeft te lenen. Als je later minder geld terug hoeft te betalen, dan is dat toch mooi meegenomen. Als jij niks zegt, dan weten zij ook niet wat er aan de hand is.

[ Voor 30% gewijzigd door NotSoSteady op 21-02-2019 14:33 ]

• Agent47

Agent47

Marco1994 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Dit vind ik een slecht en zwak advies. Man up en ga het dialoog aan, ga niet zo zielig doen en je ziek melden.

Edit: excuus voor de dubbelpost
Je zegt zelf in je stukje tekst "Wanneer hij voet bij stuk houdt, kom je gewoon niet opdagen." Dat is lekker makkelijk zeker, over slecht en zwak advies geven gesproken. Wat je nu doet is werkweigering, weliswaar met 0 uren contract. Ziek melden hoef je je niet voor te verantwoorden en is geen werkweigering naar je werkgever. Als je die ochtend of middag moet werken en het lukt niet qua studie of wat kan je je beter ziek melden dan helemaal niet op komen dagen en dat ze geen vervanging kunnen regelen.

• Marco1994
Agent47 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:33:
[...]

Je zegt zelf in je stukje tekst "Wanneer hij voet bij stuk houdt, kom je gewoon niet opdagen." Dat is lekker makkelijk zeker, over slecht en zwak advies geven gesproken. Wat je nu doet is werkweigering, weliswaar met 0 uren contract. Ziek melden hoef je je niet voor te verantwoorden en is geen werkweigering naar je werkgever. Als je die ochtend of middag moet werken en het lukt niet qua studie of wat kan je je beter ziek melden dan helemaal niet op komen dagen en dat ze geen vervanging kunnen regelen.
Je vergeet echter alleen dat je dan al het dialoog aan bent gegaan en je situatie uitgelegd. Bij voorkeur zet je het op papier, mail of WhatsApp. Zodat mocht de werkgever een schadevergoeding eisen jij uit kunt leggen dat je er alles aan gedaan hebt en de werkgever tegen de gemaakte afspraken ingaat. Wat veel waarschijnlijker is, dat hij je gewoon netjes meldt dat je thuis mag blijven.

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Ziek melden, weg blijven of 'verslapen' zijn geen van alle nette oplossingen.

@Anoniem: 1183976 je schrijft dat het nieuwe rooster over een paar weken in gaat. Tijd zat voor het vinden van een oplossing lijkt me.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Agent47

Agent47

Marco1994 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:36:
[...]

Je vergeet echter alleen dat je dan al het dialoog aan bent gegaan en je situatie uitgelegd. Bij voorkeur zet je het op papier, mail of WhatsApp. Zodat mocht de werkgever een schadevergoeding eisen jij uit kunt leggen dat je er alles aan gedaan hebt en de werkgever tegen de gemaakte afspraken ingaat. Wat veel waarschijnlijker is, dat hij je gewoon netjes meldt dat je thuis mag blijven.
Okay dus stel hij legt uit: Ik kan niet dan en dan werken, want * reden
Vervolgens is het vrijdag 1 maart 2019 06:00 en TS is er simpelweg niet, zoals jij hierboven aangeeft met "gewoon niet opdagen." Dan naai je iemand ook vies hard in z'n anjer omdat jij niks van jezelf hebt laten horen omdat de werkgever / leidinggevende " voet bij stuk hield"

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:55
[...]

Ziek melden op dagen dat je niet kan. Je bent dan niet uit dienst en ook niet in overtreding.
Ziek melden terwijl je niet ziek bent is ook een overtreding. Het is lastig controleerbaar maar ze kunnen een arboarts langs sturen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Agent47

Agent47

LordSinclair schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:47:
[...]

Ziek melden terwijl je niet ziek bent is ook een overtreding. Het is lastig controleerbaar maar ze kunnen een arboarts langs sturen.
Je kunt toch last van hoofdpijn / buikpijn hebben? Valt lastig te controleren. Tevens sturen ze echt niet zomaar een arboarts langs voor iemand die 0 uren heeft.

• Marco1994
Agent47 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:43:
[...]

Okay dus stel hij legt uit: Ik kan niet dan en dan werken, want * reden
Vervolgens is het vrijdag 1 maart 2019 06:00 en TS is er simpelweg niet, zoals jij hierboven aangeeft met "gewoon niet opdagen." Dan naai je iemand ook vies hard in z'n anjer omdat jij niks van jezelf hebt laten horen omdat de werkgever / leidinggevende " voet bij stuk hield"
Je geeft in het uiterste geval, als de werkgever voet bij stuk houdt, aan dat je niet op gaat komen dagen. Er is dan duidelijke communicatie geweest. Anyways, mijn mening blijft dat je altijd het gesprek aan moet gaan en je niet gewoon zomaar ziek moet melden als iets je niet uit komt.

Ik spreek uit ervaring aan de kant van de werknemer en werkgever. Als iedereen eens zou kappen met meteen naar de juridische kant te kijken en gaan doemdenken. Ga gewoon het gesprek aan, stel je menselijk op en leg je kaarten op tafel, dan kom je er 9 van de 10 keer gewoon samen uit. Er is overigens niets mis met van te voren opzoeken wat wel en niet mag, voordat je het gesprek in gaat.

• Agent47

Agent47

Marco1994 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:01:
[...]

Je geeft in het uiterste geval, als de werkgever voet bij stuk houdt, aan dat je niet op gaat komen dagen. Er is dan duidelijke communicatie geweest. Anyways, mijn mening blijft dat je altijd het gesprek aan moet gaan en je niet gewoon zomaar ziek moet melden als iets je niet uit komt.

Ik spreek uit ervaring aan de kant van de werknemer en werkgever. Als iedereen eens zou kappen met meteen naar de juridische kant te kijken en gaan doemdenken. Ga gewoon het gesprek aan, stel je menselijk op en leg je kaarten op tafel, dan kom je er 9 van de 10 keer gewoon samen uit. Er is overigens niets mis met van te voren opzoeken wat wel en niet mag, voordat je het gesprek in gaat.
Met dit stuk ben ik het met je eens. Lijkt wel alsof niemand meer durft. Ze gaan echt geen juridische stappen ondernemen voor zoiets.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:10
Webgnome schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:16:
[...]

Lenen! Dat geld is dus NIET van jou. Leen nooit geld als het niet hoeft.
Maximaal lenen is maximaal leven!!!
Voor de lening van DUO gaat dit niet altijd op. Zelfs als je het geld niet gebruikt kan je die lening beter afsluiten omdat je nooit meer ergens zo goedkoop geld kan krijgen. Blijk je het niet nodig te hebben dan stort je het terug en kun je nog wat rente in je zak steken. Of dit zo blijft is de vraag, aangezien ze de rente misschien weer willen verhogen.

@Anoniem: 1183976
Hoe is je relatie met je verschillende teamleiders? Toen ik werkzaam was bij de supermarkt waren dit ook gewoon studenten, en deze waren altijd begripvol als ik in de problemen kwam met school. Kun je het niet doorspreken met diegene waar je de beste relatie mee hebt? Best case scenario kun je ontslag met wederzijds goedvinden regelen waardoor je meteen op straat staat, en als het tegen zit zul je even een middagje wat mensen moeten afbellen of iemand die laatste maand voor je in wil vallen.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:51
Juist omdat je een 0 uren contract hebt is de werkgever flexibeler om jou niet meer in te plannen. Bij een normaal vast 40 uurscontract moet de werkgever tot aan de opzegdatum salaris doorbetalen. Daarom moet je doorwerken of vakantiedagen inleveren. Dat is bij jou niet aan de orde.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
[...]
ik moet op een schooldag rond 05:00 (!!!!) mijn bed uitkomen om te gaan werken.
Welkom in de volwassen wereld. ;)
5u. hoho, stel je eens voor. De wereld staat nog stil op dat uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Agent47 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Met dit stuk ben ik het met je eens. Lijkt wel alsof niemand meer durft. Ze gaan echt geen juridische stappen ondernemen voor zoiets.
En wat is nu exact "dat gene" wat niemand meer durft? Ik vind de reacties die je geeft echt niet kunnen en hebben zoals ik het eerder noemde een hoog "gestampvoet" gehalte.
Met opmerkingen van "gewoon niet op komen dagen", "ziekmelden terwijl niet ziek zijn" is de confrontatie ontlopen. In mijn ogen is dat juist het punt "Wat niemand meer durft": de confrontatie aangaan.

Dat soort advies zorgt alleen maar voor escalaties.

Tevens kun je niet zomaar je vakantiedagen ertegenaan gooien. Daar dient de werkgever ook toestemming voor te geven. Aangezien zij ineens iemand moeten missen en naar verwachting geen vervanger hebben, zullen ze dat weigeren en krijg je die dagen uitbetaald.

Nogmaals los het op een volwassen manier op. Helpt en draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling.
cadsite schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:41:
[...]

Ken er 1 die ook echt niet meer voor 6:00 z'n bed uit komt :p.
Laat die mooi aan de nog-volwassener mensen over :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 05-05 16:12
[...]

Ik heb dat soort grappen ook uitgehaald en kan uit ervaring vertellen dat het niet bevorderlijk is voor concentratie en je schoolresultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 457607

1. Weiger nieuwe rooster
2. Geef ook tegelijkertijd aan dat je ontslag neemt
3.a Je hoeft niet meer te komen
3.b Je moet eerst nog uitwerken. Ze kunnen je echter niet dwingen dit onder het nieuwe rooster te doen
4. Opgelost?

Het nieuwe rooster is niet jouw probleem, het is hun probleem, zo moet je het spelen.

• Agent47

Agent47

Fore! schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:43:
[...]

En wat is nu exact "dat gene" wat niemand meer durft? Ik vind de reacties die je geeft echt niet kunnen en hebben zoals ik het eerder noemde een hoog "gestampvoet" gehalte.
Met opmerkingen van "gewoon niet op komen dagen", "ziekmelden terwijl niet ziek zijn" is de confrontatie ontlopen. In mijn ogen is dat juist het punt "Wat niemand meer durft": de confrontatie aangaan.

Dat soort advies zorgt alleen maar voor escalaties.

Tevens kun je niet zomaar je vakantiedagen ertegenaan gooien. Daar dient de werkgever ook toestemming voor te geven. Aangezien zij ineens iemand moeten missen en naar verwachting geen vervanger hebben, zullen ze dat weigeren en krijg je die dagen uitbetaald.

Nogmaals los het op een volwassen manier op. Helpt en draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling.

[...]

Ken er 1 die ook echt niet meer voor 6:00 z'n bed uit komt :p.
Laat die mooi aan de nog-volwassener mensen over :+
toon volledige bericht
Ho ho. Ikzelf ga de confrontatie altijd aan met m'n werkgever. Ik heb het geval van een 0 uren contract. Ikzelf heb altijd full time gewerkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

Welkom in de schoolwereld ;) Die stopt niet als je het gebouw uit loopt, en in plaats van extra vergoeding krijg je er minder werkuren voor. Om dan ook nog eens stelselmatig vroeg uit bed te gaan, is niet zo maar haalbaar tenzij je je gehele sociale netwerk wilt negeren.

In mijn ervaring heb je tijdens je schooltijd minder vrije tijd dan in je carrière, en heb je langer concentratie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:51
NoepZor schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:36:
Juist omdat je een 0 uren contract hebt is de werkgever flexibeler om jou niet meer in te plannen. Bij een normaal vast 40 uurscontract moet de werkgever tot aan de opzegdatum salaris doorbetalen. Daarom moet je doorwerken of vakantiedagen inleveren. Dat is bij jou niet aan de orde.
0 uren contract werkt dan wel weer 2 kanten op: baas kan je na gelieve inroosteren, maar jij kan naar gelieve aangeven of je het rooster accepteert (gehaald uit vragen over 0 uren contract bij de horeca)

edit: zorg dus dat je duidelijk communiceert met je leiding gevende (liefst op schrift, zodat je kan aantonen).

[ Voor 7% gewijzigd door Aragnut op 21-02-2019 16:11 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 01:17

SomerenV

It's something!

Ik heb zelf bij een supermarkt gewerkt (Jumbo) een aantal jaartjes terug (2 of 3 avonden in de week). Zo'n 2,5 jaar gewerkt maar na een verhuizing naar een nieuw pand en een switch van eigenaar en teamleiding was het werk een stuk minder leuk geworden. Op een avond na 't werken naar m'n leidinggevende gestapt, aangegeven dat ik de sfeer niet meer leuk vond en wilde stoppen. Zo gezegd zo gedaan. Dat was de laatste avond dat ik daar gewerkt heb. Heb toen wel m'n kerstpakket netjes meegekregen :+

De leidinggevende waar ik destijds m'n ontslag heb ingediend werkt er nu nog steeds en die begroet me nog altijd vriendelijk.

Met andere woorden: gewoon het gesprek aan gaan, aangeven hoe jij je voelt en dat je wilt stoppen. Een supermarkt heeft echt in no-time iemand anders gevonden (daar geldt letterlijk 'voor jou 10 anderen') dus die zullen er absoluut niet rouwig om zijn. Als je een gewaardeerde collega bent zullen ze het hooguit jammer vinden, maar that's it. De meeste supermarkten kunnen ook prima tijdelijk functioneren met één persoon minder (genoeg backup beschikbaar). Niks om je zorgen om te maken lijkt me.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:25
Ik zit zelf nog steeds ook in een supermarkt, zou gwn op je leidinggevende afstappen en zeggen dat het niet te combineren valt me je rooster en vragen waarom hij het zonder overleg heeft veranderd ten nadele van jou. Zo niet kan je aangeven dat je stopt en zij zullen vast niet moeilijk doen.

Er zijn zoveel studenten/scholieren die solliciteren voor een bijbaan in een supermarkt dat ze het waarschijnlijk wel bijna direct kunnen opvangen als het nodig is

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:30
Als je nu je contract opzegt ben je in het ergste geval tot eind maart werken (mogelijk korter zoals hier al eerder is aangestipt). Als je het echt super eng vind om daarnaast moeilijk te doen over je rooster komt het er dus op neer dat je zo'n 2 a 3 keer in totaal om 5 u op moet staan? Als je die paar keer gewoon een uurtje eerder naar bed gaat is dat misschien te overzien en hou je je gewoon aan je plichten?

Hoe het met wisselende uren op een dag zit weet ik niet maar ik betwijfel ten zeerste of ze je, zonder overleg, zomaar een dag extra per week in mogen gaan plannen. Daar mag je prima over zeggen dat je andere verplichtingen hebt en er dus niet zal kunnen zijn. Dat kan je voor de dagen dat je om 5u op moet waarschijnlijk ook gewoon duidelijk maken.

Mij werd vroeger in de supermarkt ook verteld dat ze nergens rekening mee konden houden en dat de baas z'n wil wet is. Ik heb ze daarop verteld welke avonden ik beschikbaar was en het rooster van mijn sportwedstrijden op zaterdag doorgegeven met de mededeling dat ik op die momenten er toch echt niet zou zijn. Daar is keurig rekening mee gehouden en ik heb daar later ook gewoon een contract voor onbepaalde tijd gekregen.

Gezien je TS heb ik het idee dat je uberhaupt nog nooit hebt gecommuniceerd dat je het rooster niet zo chill vind? Je kan ook duidelijk aangeven dat je gegeven de huidige situatie ontslag wil nemen. Maar je best bereid bent te blijven als jullie samen tot een rooster komen waar je gewoon helemaal blij mee bent. Als ze verder tevreden zijn over je werkzaamheden is de kans groot dat ze daar niet moeilijk over doen.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:03

Angeloonie

Cheeseburger Addict

PS. je krijgt 50% meer over dat uurtje vanaf 05:00! :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:38
Ja, dat kan. Misschien een maand opzegtermijn, but that's it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

*flame*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2019 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2019 10:05 ]

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je hebt een contract voor 6 maanden staat daar een beding in dat je tussentijds kan opzeggen?

Dat rooster is dat echt een issue? dwingen is vreemd....

[ Voor 24% gewijzigd door LucyLG op 21-02-2019 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:09
Dit is daarom dus voor mij de druppel en ik zou graag ontslag willen nemen en absoluut niet beginnen aan dat nieuwe rooster wat over een paar weken ingaat. Ik zit echter al ver buiten mijn proeftijd, maar ik zou wel graag per direct ontslag willen nemen zonder opzegtermijn aangezien ik dan moet gaan werken met dat nieuwe rooster. Is zoiets mogelijk?
Je zult in principe de opzegtermijn in acht moeten nemen tenzij je er samen (met wederzijds goedvinden dus) uit komt en besluit dat je per direct of per X-datum kan stoppen.
Voordat het advies gegeven gaat worden dat ik dit moet bespreken met mijn leiding: dat gaat niet. Bij ons is het zo dat als het rooster gemaakt is dat het dan definitief is en dat er dan niet meer mee valt te twisten.
Dit is echt wel het advies dat je van mij krijgt. Ik vind het een beetje voorbarig en ben van mening dat je hierover gewoon open en eerlijk kunt communiceren met je leidinggevende/werkgever.
Dit bijbaantje boeit me trouwens echt geen ene zak, als ik geld nodig heb kan ik net zo goed bij DUO gaan lenen aangezien ik dat met mijn studie wel terug moet kunnen betalen.
Je studeert aan de universiteit. Ik zou je hoger inschatten. Lenen is niet zozeer de oplossing en 'het boeit me geen ene zak' is ook niet erg professioneel, zij het een bijbaantje. Mijns inziens niet passend bij jouw leeftijd en levensfase maar passender bij een middelbare scholier.
Zou ik gewoon niet kunnen opdagen totdat ze me ontslaan of ervoor zorgen dat ik ontslagen wordt? Zou dit enige repercussies voor mij kunnen hebben zoals een rechtszaak o.i.d.?
Alles kan. Het beste is en blijft om het gesprek aan te gaan en er samen uit te komen. Je kunt wel verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele schade die een werkgever lijdt, al is die kans klein. Een rechtszaak is dus niet aannemelijk en daar zul je niet voor hoeven te vrezen. Op een WW-uitkering heb je overigens geen recht wanneer je zelf ontslag neemt, maar dat begrijp je zelf vast ook wel.
[...]
Contract heb ik nooit gekregen, dus weet ik niet. Ik moest gewoon op kantoor wat tekenen en daarna had ik daar nooit meer wat van teruggezien. Nog niet besproken met mijn leidinggevende, maar ik weet al wat er gezegd gaat worden (lees tweede alinea).
Oliedom. 'Ik moet gewoon wat tekenen, dus doe ik dat maar'. Laat dit een les zijn, vooral voor het vervolg van je loopbaan. Dit betrof slechts een bijbaan, dat besef ik ook, maar het blijft tamelijk naïef.
ik moet op een schooldag rond 05:00 (!!!!) mijn bed uitkomen om te gaan werken. .
Nou nou, ik betwijfel of je dat overleeft! Zonder gekheid; om 22:00u je bedje in en 05:00u op betekent 7u slaap. Niet verkeerd toch? Ik begrijp dat het vervelend is, maar voor hooguit een paar keer zou dit toch moeten kunnen denk ik. Bovendien verwacht ik dat het niet eens nodig is omdat je er samen wel uit komt wanneer je aangeeft het niet eens te zijn met het rooster. En een beetje 'opa vertelt': ik heb zelf ooit nog de ochtendkrant bezorgd en stond ook 8 maanden lang om 04:30 op om daarna de dag nog te vervolgen op school. En tadá, ik leef nog steeds! (En ik geef toe, fijn was anders).
Lulkoek, je kunt (lees: mag) je niet zomaar ziek melden bij je werkgever als je niet ziek bent. Als oproepkracht (bijv. met 0-uren) hoef je geen gehoor te geven aan een oproep als je een goede reden hebt en niet kunt werken. Echter krijg je gewoon doorbetaald op de dagen dat je eigenlijk zou werken/ingeroosterd staat bij ziekte. Eventuele wachtdagen daar gelaten.
Stoelpoot schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:49:
Welkom in de schoolwereld ;) Die stopt niet als je het gebouw uit loopt, en in plaats van extra vergoeding krijg je er minder werkuren voor. Om dan ook nog eens stelselmatig vroeg uit bed te gaan, is niet zo maar haalbaar tenzij je je gehele sociale netwerk wilt negeren.

In mijn ervaring heb je tijdens je schooltijd minder vrije tijd dan in je carrière, en heb je langer concentratie nodig.
Mwah, niet overdrijven. Ik denk dat wij die 'schoolwereld' allemaal wel kennen. Menigeen hier heeft één of meerdere hbo/wo studies gevolgd en heeft ook ervaring als werkende. Zij (incl. ikzelf) kunnen het dus van twee kanten belichten, namelijk als student zijnde en als werkende. Sterker nog: ik werk en volg een tweede hbo-studie tegelijk.

Als aanvulling: een rechter zal altijd kijken naar de feitelijke situatie en niet naar de naam van je contract of wat je ooit bent overeengekomen. Een 0-uren contract komt hierom dus ook veel minder vaak voor dan men denkt, omdat in de praktijk sprake is van een vast aantal uren per week/maand of een gemiddeld aantal uren voor een periode van 3 maanden (of langer). Het zou dus zomaar kunnen dat je feitelijk gezien een arbeidsovereenkomst hebt voor (gemiddeld) 12 uur per week op basis van je werktijden van de afgelopen maanden (i.p.v. een 0-uren contract). Deze uren zou je dus ook kunnen claimen, of dit lukt en of je dit moet willen is een ander verhaal.

Tot slot vind ik je een beetje onverantwoordelijk en onvolwassen overkomen. In plaats van een account aanmaken op Tweakers om dit te bespreken kun je - nogmaals - beter met je werkgever in gesprek gaan, hoe moeilijk dit soms ook kan zijn voor sommigen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Barrycade schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:11:
TS doet een studie op universiteit maar kan niet naar de teamleider stappen om het nieuwe rooster te bespreken. Dan wel zijn bijbaantje op te zeggen.

Want oe wat zal hij wel niet zeggen?

Liever steekt hij zich diep ik de schulden bij de DUO dan even 5 minuten inplannen om te kijken of er niet iets gedaan kan worden aan een rooster.

Tja, anders moet je vragen of @luukmans7 voor je durft te bellen om je ziek te melden? :F
Ik bel wel hoor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]
Dat is echt heel erg dom om te doen.
Je bent wel degelijk in overtreding, want je bent immers niet ziek.

Tuurlijk, het kan met een sisser aflopen en er zijn situaties waarin dat de beste oplossing kán zijn, maar het is zeker niet zo dat je geen risico loopt. In dit geval zal het allemaal niet zo'n vaart lopen maar generiek gezien kunnen ze de arbodienst bellen, die zegt "is niet ziek" en dan heb je alsnog een leuke uitdaging...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Je hebt in het begin iets moeten ondertekenen. Dat is waarschijnlijk de werkgevers verklaring voor de belastingdienst e.d... Dit is geen contract. Dat ze stellen dat je geen inspraak hebt op het dienstrooster, die vlieger gaat niet op. Spreek duidelijke taal tegen de manager. Zeg gewoon; ik hou ermee op omdat ik het werk en opleiding niet meer kan combineren en kan/ga me niet aan het nieuwe dienstrooster houden, omdat er afspraken zijn gemaakt van te voren.Er is schijnbaar geen arbeidsovereenkomst, want die had je dan in bezit moeten hebben. De CAO supermarkt zal wel ergens op internet te vinden zijn of bij collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[...]

Contract heb ik nooit gekregen, dus weet ik niet. Ik moest gewoon op kantoor wat tekenen en daarna had ik daar nooit meer wat van teruggezien.
Lees je überhaupt wel waarvoor je tekent? En vraag je ook niet of je dit gekopieerd kan krijgen voor jezelf? :P

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:56
Waarom vraag je niet gewoon om een rooster wat wel past in plaats van meteen ontslag in te dienen? Zo werkt dat straks ook niet als je full-time gaat werken. Als ze er niet mee akkoord gaan kun je alsnog die stap zetten, nu weet je helemaal niks nog misschien zijn ze zich niet bewust van het feit dat je bepaalde contacturen hebt. Ik heb zelf gemerkt dat als je eerlijk en open communiceert er veel meer mogelijk is dan dat je denkt. En zoals de rest zegt als ze moeilijk doen hangt je leven er niet vanaf.

[ Voor 46% gewijzigd door TheUninvited op 22-02-2019 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
turtles3 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:01:
Er is schijnbaar geen arbeidsovereenkomst, want die had je dan in bezit moeten hebben.
Onzin, dat kun je hieruit helemaal niet afleiden. Het 'in bezit hebben' of 'op papier hebben' is geen criterium, zie ook hetgeen ik hierboven heb geschreven.

Rechtsvermoeden bestaan van een arbeidsovereenkomst:
Bewijs/aanknopingspunten met het voordeel van de twijfel, zie ook art. 7:610a BW:
- In een aaneengesloten periode van 3 maanden,
- Iedere week of,
- Minstens 20u per maand,
- Arbeid verrichten voor hetzelfde bedrijf

Hier geldt ook de omkering van de bewijslast, wetgever beschermt hier de werknemer. Dit artikel komt er vaak aan te pas wanneer men twijfelt of van mening verschilt vanwege het niet tekenen van een AO (of niet in bezit hebben) en wanneer men van mening verschilt over werken in opdracht/aanneming of een AO.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 22-02-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

remzor schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:42:
[...]

Nou nou, ik betwijfel of je dat overleeft! Zonder gekheid; om 22:00u je bedje in en 05:00u op betekent 7u slaap. Niet verkeerd toch? Ik begrijp dat het vervelend is, maar voor hooguit een paar keer zou dit toch moeten kunnen denk ik. Bovendien verwacht ik dat het niet eens nodig is omdat je er samen wel uit komt wanneer je aangeeft het niet eens te zijn met het rooster. En een beetje 'opa vertelt': ik heb zelf ooit nog de ochtendkrant bezorgd en stond ook 8 maanden lang om 04:30 op om daarna de dag nog te vervolgen op school. En tadá, ik leef nog steeds! (En ik geef toe, fijn was anders).
Je kan natuurlijk wel mooi reageren met "Ach, gut, TS, wees een vent" maar ik weet ook uit ervaring dat niet iedereen een ochtendmens is. Ik kan wel om 22:00 mijn bed in kruipen en om 04:30 de wekker zetten, dan sta ik om 06:00 op mijn werk, maar dan loop ik de halve dag als een zombie rond en kan ik me nergens op concentreren.

Dus je kan dan misschien wel wakker zijn en bepaalde dingen op de automatische piloot doen, maar als TS geen informatie in zijn brein op kan nemen omdat ie te weinig rust krijgt in het ritme dat ie nodig heeft, dan heb je er niks aan... en ik weet niet of de werkgever van TS er nu verantwoordelijk voor wil zijn dat hij zijn tentamens niet haalt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:03:
[...]

Lees je überhaupt wel waarvoor je tekent? En vraag je ook niet of je dit gekopieerd kan krijgen voor jezelf? :P
Lees je het topic wel waarin je replied? ;) Hij heeft al aangegeven gewoon het contract gelezen te hebben voordat ie het tekende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 10:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Musta schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:00:
Ik zit zelf nog steeds ook in een supermarkt, zou gwn op je leidinggevende afstappen en zeggen dat het niet te combineren valt me je rooster en vragen waarom hij het zonder overleg heeft veranderd ten nadele van jou. Zo niet kan je aangeven dat je stopt en zij zullen vast niet moeilijk doen.

Er zijn zoveel studenten/scholieren die solliciteren voor een bijbaan in een supermarkt dat ze het waarschijnlijk wel bijna direct kunnen opvangen als het nodig is
Als leidinggevende in een supermarkt kan ik melden dat het in een normale supermarkt in goed overleg echt wel allemaal geregeld kan worden hoor :P Het is uiteindelijk ook niet de taak van iemand in de vulploeg om een ronde planning te krijgen maar de taak van de leidinggevende. De crux zit hem vaak in het feit dat menig 15/16 jarige meestal niet de motivatie heeft, of niet begrijpt dat het wel belangrijk is, om het zo snel mogelijk te melden. Als iemand dan 3 dagen van te voren komt met iets wat al overduidelijk eerder door school is aangegeven is het meestal ook gewoon een vrij resolute "jammer, zoek maar vervanging".

En dan over het puntje uitwerken: bij ons op de contracten staat een maand uitwerken meen ik. Maar zoals mijn leidinggevende dan weer zegt: 'je kunt toch niks beginnen tegen mensen die gewoon niet meer komen, het fijnste is eerlijk gezegd nog als ze gewoon aangeven per direct te willen stoppen zodat je in de avond niet onverwacht met een man minder staat.'. Enige leverage die je dan als voormalig werkgever hebt is dat je als 'overtreder' niet hoeft te rekenen op een aanbeveling voor je nieuwe baantje :P.

Mijn plan van aanpak zou zijn: stap naar leidinggevende, leg het verhaal uit en als er dan een hoop gebrom is geef je een 'ultimatum': óf ik word op afgesproken tijden ingepland, óf ik stop per direct. En het is helaas al redelijke paniek in enkele supermarkten bij mij in de buurt qua vulploeg, het is echt niet meer zo dat 'voor jou 10 anderen'. Dus als je in zo'n gebied woont (vaak in een stad, want letterlijk iedere eet/drinkgelegenheid zoekt personeel momenteel) kun je met zoiets ook nog wel een beetje druk op de ketel zetten.
Pizza_Boom schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:43:
[...]
Ik heb dat soort grappen ook uitgehaald en kan uit ervaring vertellen dat het niet bevorderlijk is voor concentratie en je schoolresultaten.
Nee precies, ik werk/studeer af 54 uur in een week wat natuurlijk best pittig is maar wat écht nekt is het om 6:30 moeten opstaan als je totaal geen ochtendmens bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 22-02-2019 17:45 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Kuusj schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:43:
Nee precies, ik werk/studeer af 54 uur in een week wat natuurlijk best pittig is maar wat écht nekt is het om 6:30 moeten opstaan als je totaal geen ochtendmens bent.
Ik heb in een discotheek gewerkt. Als je woensdag een middag school hebt, vervolgens heel de nacht door moet met 2 uurtjes slaap vooraf (die je alleen maar ligt te woelen, want niet moe) en een uurtje daarna, lange schooldag, thuis wat eten, weer een uurtje of 2 tukken, hele nacht naar vrijdag door en dan meteen door naar school, dan val je achter glas in het zonnetje in de les gewoon in slaap op vrijdagmiddag. :+ :+ En dan moet je nog 2 nachten (vrij-za en za-zo).

Of iedere week je dag/nacht ritme een keertje doordraaien: 42 uur stage en vanaf vrijdag 18:00 tot zondagavond 22:00 nog 3 volle horecadiensten erbij pakken: 18-03, 15-01, 12/13-21/22 en dan de volgende ochtend om half 8 weer op je stageplek zijn. Achteraf gezien was ik knettergek, maar op zo'n moment ga je gewoon door en ben je blij als je op maandag of vrijdag een stageterugkomdag hebt. 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Kuusj schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:43:
[...]

Als leidinggevende in een supermarkt kan ik melden dat het in een normale supermarkt in goed overleg echt wel allemaal geregeld kan worden hoor :P Het is uiteindelijk ook niet de taak van iemand in de vulploeg om een ronde planning te krijgen maar de taak van de leidinggevende. De crux zit hem vaak in het feit dat menig 15/16 jarige meestal niet de motivatie heeft, of niet begrijpt dat het wel belangrijk is, om het zo snel mogelijk te melden. Als iemand dan 3 dagen van te voren komt met iets wat al overduidelijk eerder door school is aangegeven is het meestal ook gewoon een vrij resolute "jammer, zoek maar vervanging".

En dan over het puntje uitwerken: bij ons op de contracten staat een maand uitwerken meen ik. Maar zoals mijn leidinggevende dan weer zegt: 'je kunt toch niks beginnen tegen mensen die gewoon niet meer komen, het fijnste is eerlijk gezegd nog als ze gewoon aangeven per direct te willen stoppen zodat je in de avond niet onverwacht met een man minder staat.'. Enige leverage die je dan als voormalig werkgever hebt is dat je als 'overtreder' niet hoeft te rekenen op een aanbeveling voor je nieuwe baantje :P.

Mijn plan van aanpak zou zijn: stap naar leidinggevende, leg het verhaal uit en als er dan een hoop gebrom is geef je een 'ultimatum': óf ik word op afgesproken tijden ingepland, óf ik stop per direct. En het is helaas al redelijke paniek in enkele supermarkten bij mij in de buurt qua vulploeg, het is echt niet meer zo dat 'voor jou 10 anderen'. Dus als je in zo'n gebied woont (vaak in een stad, want letterlijk iedere eet/drinkgelegenheid zoekt personeel momenteel) kun je met zoiets ook nog wel een beetje druk op de ketel zetten.
toon volledige bericht
Helemaal eens!
Precies iemand te dwingen om te werken gaat het toch niet worden. Ik vermoed dat een werkgever (deze supermarkt) je wellicht gewoon laat gaan. Wat hebben ze aan een vulploeg medewerker die niets doet?
Een beetje netjes de tent verlaten is inderdaad wel een aanrader, dus geen fratsen of ziekmelden en gewoon eisen dat rooster wordt aangepast en/of dat je direct weg mag. Indien ze je dwingen een rooster te volgen terwijl je niet kan kom je toch wellicht niet eens opdagen (stuur ze wel even snel een email dat je niet kan) en schiet de supermarkt zich alleen maar in de eigen voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon even ter mijner info, wat verwacht je dat er gebeurt?

Verwacht je daadwerkelijk dat als zij je volgende keer 24x7 inplannen dat je dan daaraan gehouden kan worden? Dat zou compleet krankzinnig zijn...

In theorie hoort een planning eerst jou voorgehouden te worden zodat jij ermee kan instemmen. In de praktijk draaien veel supermarkten etc dit om door eerst aan jou te vragen "Wanneer kan/wil je werken?" en aan de hand daarvan een redelijk definitieve planning te maken. Aangezien er anders nooit een planning gemaakt kan worden.
Echter op het moment dat zij buiten de door jou aangegeven tijden gaan plannen zonder overleg, dan hebben zij een probleem en niet jij. Jij kan gewoon aangeven dat je dan niet beschikbaar bent en nooit hebt toegezegd dan beschikbaar te zijn.

Praktisch hangt het er een beetje om of jij aangegeven hebt dat jij elke avond tussen 17:00 en 20:00 wilt komen werken en dat ze je nu extra op vrijdagavond tussen 17:00 en 22:00 ingepland hebben, dan is de planning redelijk definitief.
Echter als jij aangegeven hebt enkel op dinsdag en donderdag tussen 17:00 en 20:00 beschikbaar te zijn en dat ze je nu op vrijdagavond tussen 17:00 en 20:00 inplannen, dan had de planning eerst met jou moeten overleggen, want je kan wel andere activiteiten hebben waardoor je niet beschikbaar bent.

Alleen de andere praktische kant is dat een supermarkt niets tegen je gaat ondernemen als je het gewoon zo netjes mogelijk afhandelt (oftewel je praat met je leidinggevende en geeft aan dat die planning niet kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:30
Stoney3K schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:02:
[...]

Je kan natuurlijk wel mooi reageren met "Ach, gut, TS, wees een vent" maar ik weet ook uit ervaring dat niet iedereen een ochtendmens is. Ik kan wel om 22:00 mijn bed in kruipen en om 04:30 de wekker zetten, dan sta ik om 06:00 op mijn werk, maar dan loop ik de halve dag als een zombie rond en kan ik me nergens op concentreren.

Dus je kan dan misschien wel wakker zijn en bepaalde dingen op de automatische piloot doen, maar als TS geen informatie in zijn brein op kan nemen omdat ie te weinig rust krijgt in het ritme dat ie nodig heeft, dan heb je er niks aan... en ik weet niet of de werkgever van TS er nu verantwoordelijk voor wil zijn dat hij zijn tentamens niet haalt.
Als dat inderdaad de standaard wordt ben ik dat met je eens. Echter als TS nu ontslag neemt en het rooster pas over een paar weken ingaat heb je het over 2 a 3 keer supervroeg opstaan om je opzegtermijn netjes af te maken. Zelfs als niet ochtendmens (ben ik ook niet) is het mogelijk om een paar keer een uurtje eerder naar bed te gaan en er midden in de nacht uit te komen en de rest van de dag iets te kunnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:05
Waar hebben we het over.. Het is een bijbaantje in een supermarkt. Als je het netjes wil doen: geef aan dat je die tijden niet kan werken en er mee stopt. Zing je het een maandje uit en dan is het klaar. Als ze je je inroosteren op tijden dat je niet kan kom je gewoon niet. En dan, ontslaan ze je? Ook prima toch. In die wereld is dat doodnormaal, ik zie het dagelijks.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

toolkist schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:26:
Lees je het topic wel waarin je replied? ;) Hij heeft al aangegeven gewoon het contract gelezen te hebben voordat ie het tekende.
Dan nog hoor je gewoon een contract in tweevoud te tekenen; een voor jezelf, ander voor het bedrijf, is de normaalste zaak ter wereld namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

sig69 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:41:En dan, ontslaan ze je? Ook prima toch. In die wereld is dat doodnormaal, ik zie het dagelijks.
Alleen vindt je volgende werkgever het niet echt bepaald grappig als ie er achter komt dat je bij een bijbaantje in de super bent ontslagen wegens 'werkweigering'.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Stoney3K schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:02:
[...]

Er zijn maar weinig jongeren die zullen zeggen wél een ochtendmens te zijn. Zelf ben ik ook absoluut geen ochtendmens, toen niet, nu niet. Toch heb ik ook bij de Jumbo gewerkt waarbij ik 's ochtends vroeg de AGF-vracht mocht lossen en 8 maanden lang zes(!) dagen per week, van maandag t/m zaterdag, de ochtendkrant heb bezorgd. Het is altijd ook deels je mentaliteit en doorzettingsvermogen.
Met zeggen "Ik ben geen ochtendmens" wanneer je er 3 keer vroeg uit moet voor je werk zal je niet heel ver komen ben ik bang. Ook na het supermarktleven zul je ooit nog eens vroeg uit je nest moeten voor je werk, bijv. met buitenland tripjes, cursussen, enz.
"Wees een vent" is dus soms best een goed advies, hoor ;)
CH4OS schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:47:
[...]
Dan nog hoor je gewoon een contract in tweevoud te tekenen; een voor jezelf, ander voor het bedrijf, is de normaalste zaak ter wereld namelijk.
Echter is een AO wel vormvrij en hoeft alleen de WG enkele gegevens op papier te verstrekken na aangaan van een AO. In de praktijk is het vrijwel altijd anders hoor, ook bij zo'n supermarkt neem ik aan. Dus ben het je eens dat het de normaalste zaak van de wereld is om beide een exemplaar te tekenen.

Maar vanuit mij nu genoeg hierover eigenlijk. @Anoniem: 1183976 reageert al even niet meer, dus geen idee wat hij doet en of hij voldoende is geholpen. Ga er dus vanuit dat dit het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Stoney3K schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:56:
[...]
Alleen vindt je volgende werkgever het niet echt bepaald grappig als ie er achter komt dat je bij een bijbaantje in de super bent ontslagen wegens 'werkweigering'.
A : Je zit dan al of in die aparte niche te werken of de werkgever gaat nooit een supermarkt nabellen qua referentie, dat is al als je het op je cv zet.
B : Elke normale baas snapt hoe supermarkt-werk werkt en als jij het verhaal vertelt dan is het opeens niet meer zo'n probleem dat je je school boven supermarkt werk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gomez12 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:10:
[...]
A : Je zit dan al of in die aparte niche te werken of de werkgever gaat nooit een supermarkt nabellen qua referentie, dat is al als je het op je cv zet.
B : Elke normale baas snapt hoe supermarkt-werk werkt en als jij het verhaal vertelt dan is het opeens niet meer zo'n probleem dat je je school boven supermarkt werk zet.
Eerlijkheid duurt écht het langst.
Dit soort dingen doe je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:05
unezra schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:07:
[...]
Tenzij het niet anders kan. Moet TS dan lessen missen vanwege een bijbaantje in de supermarkt? Tuurlijk niet. Ja, je moet gewoon eerst in gesprek gaan en je problemen met het nieuwe rooster kenbaar maken, dat is gewoon een normale en nette gang van zaken. Als ze je dan toch inroosteren terwijl je niet kan houdt het op.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
unezra schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:07:
[...]
Dit soort dingen roep je over jezelf af als je mensen gaat inroosteren op tijden dat zij niet aangegeven hebben beschikbaar te zijn.

Stel (even aangenomen dat je nu kantoorwerk doet van 9 tot 5 en geen beveiligingswerk oid) dat jouw baas volgende maand een nieuwe werkrooster gaat invoeren en daarop staat dat jij om 02:00 begint en om 11:00 's ochtends klaar bent van woensdag tot zondag.
Als de baas daar dan niet over wilt praten en gewoon zegt dat het rooster definitief is, dan ga jij die uren gewoon werken?

Ik heb eerder al gezegd dat hij moet praten, maar als daar niets uitkomt tja dan heeft de baas pech uiteindelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gomez12 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:37:
[...]
Dit soort dingen roep je over jezelf af als je mensen gaat inroosteren op tijden dat zij niet aangegeven hebben beschikbaar te zijn.

Stel (even aangenomen dat je nu kantoorwerk doet van 9 tot 5 en geen beveiligingswerk oid) dat jouw baas volgende maand een nieuwe werkrooster gaat invoeren en daarop staat dat jij om 02:00 begint en om 11:00 's ochtends klaar bent van woensdag tot zondag.
Als de baas daar dan niet over wilt praten en gewoon zegt dat het rooster definitief is, dan ga jij die uren gewoon werken?

Ik heb eerder al gezegd dat hij moet praten, maar als daar niets uitkomt tja dan heeft de baas pech uiteindelijk...
In zo'n geval neem ik contact op met mijn rechtsbijstand of ontslag, als ik er niet uit kom met mijn werkgever en ik ook niet binnen de organisatie gehoor vind.

Dus nee, ik ga niet werken maar jezelf ziekmelden terwijl je dat niet bent, is erg riskant. Ziekmeldingen zijn hier niet voor bedoe.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

unezra schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:12:
[...]

In zo'n geval neem ik contact op met mijn rechtsbijstand of ontslag, als ik er niet uit kom met mijn werkgever en ik ook niet binnen de organisatie gehoor vind.

Dus nee, ik ga niet werken maar jezelf ziekmelden terwijl je dat niet bent, is erg riskant. Ziekmeldingen zijn hier niet voor bedoe.d
In mijn contracten staat meestal wanneer je aanwezig moet zijn.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MrMonkE schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:15:
[...]
Waarschijnlijk staat dat ook in het contract van TS. :)
Alleen dat is 'ie vergeten op te vragen bij zijn werkgever voordat 'ie er ging werken en zijn handtekening er onder zette...

Nu snap ik dat je daar niet meteen aan denkt als je als jongere gaat voor een bijbaantje, aan de andere kant, ergens beginnen zonder contract is best onverstandig. Misschien staan er wel dingen in die ongelooflijk nadelig zijn voor TS, zoals het zonder overleg mogen wijzigen van zijn werkrooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
MrMonkE schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:15:
[...]
Hier gaat het over supermarkt werk en supermarkt contracten, waarschijnlijk gewoon een 0-uren contract.

Dat is een totaal andere basis.

Supermarkt werk houdt in dat iemand deze maand 5 avonden per week kan werken = elke zaterdag en zondag.
En volgende maand gaat hij/zij op voetbal en is hij op maandag/woensdag avond en zaterdag niet meer beschikbaar.
Dan gaat hij/zij nog op vioolles en dan valt donderdag avond ook nog af.
Hij/zij stopt met voetballen en gaat op tennis wat op maandag / vrijdag avond is.

En de chef / planning zal hier dus allemaal omheen moeten werken terwijl HR niet elke week/maand een nieuw contract uitschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Gomez12 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:28:
Hier gaat het over supermarkt werk en supermarkt contracten, waarschijnlijk gewoon een 0-uren contract.
Zodra TS echter 3 maanden gemiddeld hetzelfde aantal uren heeft gewerkt, heeft TS daar recht op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Pizza_Boom schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:07:
[...]
Ik heb in een discotheek gewerkt. Als je woensdag een middag school hebt, vervolgens heel de nacht door moet met 2 uurtjes slaap vooraf (die je alleen maar ligt te woelen, want niet moe) en een uurtje daarna, lange schooldag, thuis wat eten, weer een uurtje of 2 tukken, hele nacht naar vrijdag door en dan meteen door naar school, dan val je achter glas in het zonnetje in de les gewoon in slaap op vrijdagmiddag. :+ :+ En dan moet je nog 2 nachten (vrij-za en za-zo).

Of iedere week je dag/nacht ritme een keertje doordraaien: 42 uur stage en vanaf vrijdag 18:00 tot zondagavond 22:00 nog 3 volle horecadiensten erbij pakken: 18-03, 15-01, 12/13-21/22 en dan de volgende ochtend om half 8 weer op je stageplek zijn. Achteraf gezien was ik knettergek, maar op zo'n moment ga je gewoon door en ben je blij als je op maandag of vrijdag een stageterugkomdag hebt. 8)7 :+
Hoe je dat flikt snap ik niet. Een nacht van minder dan 5 uur hoef ik niet te proberen, dan word ik niet meer wakker. Zelfs niet wanneer ik mezelf omsingel met verschillende wekkers. Ik heb het geprobeerd. 2 telefoons, een zelfgebouwde wake-up light, en nog een felle lamp op een timer. Ik slaap er dan doorheen. Meer dan 24 uur kan ik ook niet wakker blijven. Ook in het verleden geprobeerd. Is voor mij gewoon fysiek onmogelijk. Mijn brein schakelt dan de knop uit en ik val gewoon weg.

Over slaap gesproken, hoogtijd voor mij om te gaan. Ik was vandaag om 10 uur wakker, dus ik zie nu ook sinds een uur scheel van slaperigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Amanoo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 01:12:
[...]
Hoe je dat flikt snap ik niet. Een nacht van minder dan 5 uur hoef ik niet te proberen, dan word ik niet meer wakker. Zelfs niet wanneer ik mezelf omsingel met verschillende wekkers. Ik heb het geprobeerd. 2 telefoons, een zelfgebouwde wake-up light, en nog een felle lamp op een timer. Ik slaap er dan doorheen. Meer dan 24 uur kan ik ook niet wakker blijven. Ook in het verleden geprobeerd. Is voor mij gewoon fysiek onmogelijk. Mijn brein schakelt dan de knop uit en ik val gewoon weg.

Over slaap gesproken, hoogtijd voor mij om te gaan. Ik was vandaag om 10 uur wakker, dus ik zie nu ook sinds een uur scheel van slaperigheid.
Ik dacht ook niet dat ik ooit 24 of zelfs 36 uur aan 1 stuk door kon werken en wakker kon blijven. :)
Maar het kan. Blijkbaar. Kwestie van genoeg adrenaline gok ik.

Alleen functioneer ik na 24 uur aan 1 stuk niet meer fatsoenlijk en na die 36 uur was ik blij dat ik naar huis kon lopen. Autorijden was absoluut niet meer verantwoord geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dat heb ik dus ook. Ik val gewoon in slaap als ik moe ben. Mensen die dat niet hebben geloven het niet, tot ze het een keer in de praktijk zien en me niet meer wakker krijgen. :p Ik slaap ook elke avond gewoon om 22u, gezien mijn wekkertje 6u gaat. maar eigenlijk is dat nog te kort, op vrije dagen lig ik d'r rustig tot 9 uur in.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Pizza_Boom schreef op maandag 25 februari 2019 @ 00:56:
[...]
Zodra TS echter 3 maanden gemiddeld hetzelfde aantal uren heeft gewerkt, heeft TS daar recht op. ;)
Wat is daar de relevantie van? Planning deelt hem voor hetzelfde of zelfs meer uur in als ik het goed begrijp.
Oftewel aan dat recht wordt niet getornd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:32
De verdere situatie tussen WG en WN weet ik niet, maar waarom is er geen contact gezocht met WG om het rooster te bespreken? Je kunt dan aangeven dat je het niet gecombineerd krijgt, de volgende dagen niet beschikbaar bent en eigenlijk alleen beschikbaar bent op de volgende tijden.

Ontslag nemen, ziek melden, niet komen opdagen kan maar is niet echt een nette oplossing. Als je later een full-time baan hebt komt je hopelijk ook niet opdagen als er iets aan de hand is maar overleg je dat eerst met WG. In goed overleg is in vele gevallen bijna alles mogelijk, maar alleen in goed overleg.

Tegenwoordig lijkt het steeds vaker voor te komen dat er geen gesprek aangegaan durft te worden met WG maar dat er een andere 'oplossing' gezocht wordt om maar niet in contact te treden met WG...

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:51

toon volledige bericht
Goede genade, wat een instelling. Het is nog te vergoeilijken aangezien je nog relatief jong bent, maar dan nog.... Meteen je kont tegen de krib gooien, "absoluut niet beginnen aan dat nieuwe rooster", "boeit me trouwens echt geen ene zak", "net zo goed bij DUO gaan lenen"

Ga in overleg met je WG over het rooster.
Indien WG het rooster niet wil/kan aanpassen, zeg je op volgens het contract dat je met je volle verstand hebt getekend.

Zowel jij als je WG hebben regels waar jullie aan te houden hebben. It's really simple like that.....

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
[...]

Ik draai momenteel gemiddeld op zo'n 5,5 uur slaap doordeweeks. In de weekenden blijf ik wel lang liggen, maar mijn dag is altijd langer dan ik zou willen. Stap er iedere dag gewoon weer om kwart over 6 a half 7 uit (of nouja, dat probeer ik, afgelopen week meermaals moeten haasten :+ Toen waren de nachten nog korter). Kan wel eerder gaan liggen, maar meestal lig ik dan te woelen. In de trein nog een tijdje mijn ogen dicht doen lukt mij dan weer wel. :+ Van de zomer werd ik 's nachts mijn bed uit gebeld (lang verhaal, privezaken), uiteindelijk van half 1 tot 2 en van 4 tot 6 geslapen, daarna was ik weer wakker om naar werk te gaan. Toen kon ik 's avonds erop wel op tijd slapen.

Ik coachte in die discotheekperiode ook nog een jeugdsportteam. Daar zijn inderdaad wel (meer dan eens) wedstrijddagen geweest dat mijn ouders mij verboden met de auto te gaan, omdat ik een pittige week achter de rug had. Die brachten mij dan en een van de ouders van dat team zette mij dan weer thuis af.
unezra schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:36:
Ik dacht ook niet dat ik ooit 24 of zelfs 36 uur aan 1 stuk door kon werken en wakker kon blijven. :)
Maar het kan. Blijkbaar. Kwestie van genoeg adrenaline gok ik.

Alleen functioneer ik na 24 uur aan 1 stuk niet meer fatsoenlijk en na die 36 uur was ik blij dat ik naar huis kon lopen. Autorijden was absoluut niet meer verantwoord geweest.
Je lichaam kennen is wel key. Ik heb ook wel eens, na een hele dag sport en 's avonds rijden, om half 12 het stuur gepakt en doorgetrapt naar huis, waar ik kwart over 7 aan kwam. Moment dat ik mijn bed in kroop was ik 25 uur op. De meeste mensen klagen over het licht worden dat ze zwaar vinden, ik had vooral last met het laatste uurtje donker. Daar heb ik een half uur voor de eerste tussenstop (waar we mensen moesten afzetten) het stuur ook uit handen gegeven, merkte dat ik het op dat moment even niet trok, dus auto de eerste de beste parkeerplaats op een stoppen. Dan rijd ik geen centimeter meer dan strikt noodzakelijk om veilig te kunnen stoppen. Scheelde wel dat ik vanaf de Sloveense grens tot ergens Limburg/Frankfurt niet gereden had omdat ik het slotstuk volledig zou pakken (nacht van zondag op maandag en ik was de enige die op maandag niet hoefde te werken).

Andersom ook wel gedaan. Zoveel vertraging oplopen vanuit Oostenrijk, dat ik maar ben gaan overnachten (bij vertrek vanaf de Sloveense grens ETA rond 01:15, bij het opdraaien van de A99 ring München ETA 05:45 en dan moest er nog gestopt en gegeten gaan worden). Toen had ik ook al een hele dag erop zitten en moest ik het compleet alleen rijden. 1230 km is dan een hoop. En als je dan over de eerste 300 km al ruim 6-7 uur doet, zit je er snel doorheen.
Chief schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:33:
[...]

Goede genade, wat een instelling. Het is nog te vergoeilijken aangezien je nog relatief jong bent, maar dan nog.... Meteen je kont tegen de krib gooien, "absoluut niet beginnen aan dat nieuwe rooster", "boeit me trouwens echt geen ene zak", "net zo goed bij DUO gaan lenen"

Ga in overleg met je WG over het rooster.
Indien WG het rooster niet wil/kan aanpassen, zeg je op volgens het contract dat je met je volle verstand hebt getekend.

Zowel jij als je WG hebben regels waar jullie aan te houden hebben. It's really simple like that.....
Nouja, je kont tegen de kribbe gooien als je werkgever, nota bene bij een bijbaantje, zich niet aan de afspraken houdt is juist een goed punt. Kom maar voor jezelf op. Je studie mag niet onder je bijbaantje lijden, dat kost je onherroepelijk meer dan je ooit bij dat bijbaantje zult verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-02-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMuchux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Om even terug te komen op TS zijn vraag.

Ik zag al in een aantal voorgaande reacties de antwoorden voor je situatie staan, namelijk:

- Contract opvragen
- Bepalen hoeveel uur je moet werken per week
- In overleg gaan met je leidinggevende

In het beste geval wordt het rooster aangepast, in het slechtste geval wordt je "gedwongen" die uren te werken (kan tenslote tijdelijk zijn).

Maargoed, stel dat je niet flexibel wilt zijn, je hebt een 0-uren contract en je hebt tijdig (op papier) je werkuren voorwaarden aangegeven kun je de ingeplande uren natuurlijk vriendelijk weigeren. Juridisch mag dit met een 0-uren contract (mits tijdig aangegeven), maar als het management lastig gaat doen (bv dreigen met ontslag) moet je je natuurlijk afvragen of je je daar wel zoveel van moet aantrekken. Als je ontslagen zou worden van een bij-baan is namelijk over het algemeen niet het einde van de wereld. (is namelijk per direct ontslag nemen, maar in een andere vorm :))

Ik kan je frustratie snappen, maar ik adviseer je rationeel te blijven handelen om zo tot het beste resultaat te komen.

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door xMuchux op 25-02-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 19:12
[...]

Een wijze les die ik pas veel te laat in mijn leven heb geleerd: dat bovenstaande dat je beschrijft bestaat niet. "Er valt niet over te twisten" gaat pas in wanneer allebei de partijen het er mee eens zijn. Ga jij er naar toe, en praat jij erover, dan is er getwist. Willen zij hier niet in mee gaan, prima, maar dan weet je waar je aan toe bent. Het eens zijn met een zin als deze is schikken naar hun wil, en ik vond het een openbaring toen ik leerde dat je altijd over dingen kunt beginnen te praten. Als men dan niet wil luisteren heb je alles gedaan wat je kon, en kun je met een gerust hart vertrekken : )

Succes met de afronding!

&

Pagina: 1 2 Laatste