Daar gaat het ook mis. De ouders van de TS hebben waarschijnlijk een erg lage hypotheek en met de huidige rente ook erg lage woonlasten. Dan heb je veel meer ruimte natuurlijk. TS moet nu instappen in een oververhitte woningmarkt en zal al moeite genoeg hebben om in zijn eentje een appartement te kunnen financieren. Even los van de nieuwe auto van 20k, want dat is natuurlijk niet weggelegd voor een starter op zowel de arbeids- als woningmarkt.unezra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:39:
Volgens mij snap ik het.
TS kijkt naar zijn ouders.
Als ik het goed heb begrepen rijden zijn ouders in een auto van 35K, bij 70K bruto gezinsinkomen per jaar. Dat komt redelijk overeen met de auto van 17K die TS nu heeft, bij een inkomen van 30K per jaar.
Kortom, hij volgt zijn ouders.
Vraag me wel af hoe verstandig een auto van 35K is, bij een bruto gezinsinkomen van 70K...
Apart dat je 500 euro voor remmen duur vindt terwijl leasen je heel wat meer zal kosten. Ergens gaat het, naar mijn mening, met je perspectief over kosten een beetje scheef.
Persoonlijk rij ik een kleine tweedehands wagen met zo min mogelijk kosten zodat ik meer geld heb voor andere dingen. Denk aan reizen, andere hobbies, aflossen hypotheek > meer geld per maand en hopelijk op termijn een dag minder werken.
En ja ik weet dat al meer mensen dit beeld geschetst hebben en dat ieder zijn eigen keuzes mag maken maar ergens vind ik het moeilijk om de 'waarde' van een nieuwe auto in te zien t.o.v. wat het je aan tijd in het leven kost om deze te bekostigen.
Edit - Dit vind ik zelf een goed filmpje YouTube: Why Budgeting (Almost) Always Fails (And How to Make It Work For You...
Persoonlijk rij ik een kleine tweedehands wagen met zo min mogelijk kosten zodat ik meer geld heb voor andere dingen. Denk aan reizen, andere hobbies, aflossen hypotheek > meer geld per maand en hopelijk op termijn een dag minder werken.
En ja ik weet dat al meer mensen dit beeld geschetst hebben en dat ieder zijn eigen keuzes mag maken maar ergens vind ik het moeilijk om de 'waarde' van een nieuwe auto in te zien t.o.v. wat het je aan tijd in het leven kost om deze te bekostigen.
Edit - Dit vind ik zelf een goed filmpje YouTube: Why Budgeting (Almost) Always Fails (And How to Make It Work For You...
[ Voor 26% gewijzigd door marshallq op 19-02-2019 11:02 ]
Daar betaal je onderaan de streep alsnog zelf voor, de leasemaatschappij zit echt geen geld weg te geven.sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:04:
[...]
Een leningvoor wwn auto zou ik niet afsluiten. Vooral omdaf ik daar niet hrt nut van inzie. Omdat je meer betaald dan de auto waard is en je daarnaast zelf nog je verzekering en onderhojd etc moet betalen
Het lijkt gunstig omdat je zelf ineens niet meer voor onderhoudskosten opdraait, maar de onderhoudskosten op een nieuwe auto (helemaal met weinig kilometers, wat ze ontmoedigen door je een kilometerpakket af te laten nemen) zijn vrijwel nihil, omdat auto's de eerste 2 à 3 jaar toch onder de garantie vallen en je pas na 4 jaar een APK keuring moet hebben.
PL is makkelijk omdat het je tijd bespaart. Je hebt gewoon het gezeik van onderhoud niet meer. Maar doe dat pas als je tijd schaarser is dan je geld. Voor zover ik in dit topic kan zien ben je daar nog lang niet.
Deze snap ik niet helemaal, als je een bruto inkomen hebt van 30.000 per jaar hou je daar ongeveer 23600 euro netto aan over. Dan zit je eerder rond de 2000 euro netto per maand volgens mij.unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:53:
[...]
Dat is mijn punt niet.
Je verdient 30K per jaar, grofweg €2100 per maand bruto, give or take €1400 per maand netto en koopt een auto die je in de lease €450 per maand kost. Ofwel, bijna 1/3e van je netto inkomen, vermoedelijk (want financial lease), ex. brandstof. (Maar daar gok ik wat.)
Die verhouding vind ik een beetje scheef en ik snap wel dat zou je NU gaan leasen én NU een huis kopen, de bank je maar hypotheek van 63K wil geven.
Met zo'n inkomen zou ik kijken naar auto's met fors lagere maandlasten dan dat, zodat je flink kunt sparen voor dat huis én een fatsoenlijke hypotheek kunt krijgen.
Verwijderd
Misschien beter geen PL als afkorting voor Private Lease gebruiken. Dat staat normaal voor Persoonlijke Lening....
Qua onderhoud valt het allemaal reuze mee tegenwoordig. Natuurlijk slijten banden en remmen en moet er een keer olie ververst worden.... maar tegen de tijd dat die auto net ingereden is moet je hem alweer inleveren. Zelfs mijn collega's, die meestal toch echt tussen de 100.000 en 160.000 kilometers rijden in 4 jaar, hebben qua onderhoud eigenlijk alleen te maken met de normale beurten, slijtage-onderdelen en garantie.
Vergeet ook niet dat je elke schade afzonderlijk moet melden. En waar jij als particulier een krasje gewoon zou laten zitten, stuurt de leasemaatschappij je na inleveren gewoon een rekening voor het eigen risico (en laten de kras vervolgens gewoon zitten en verkopen de auto door.
)
Qua onderhoud valt het allemaal reuze mee tegenwoordig. Natuurlijk slijten banden en remmen en moet er een keer olie ververst worden.... maar tegen de tijd dat die auto net ingereden is moet je hem alweer inleveren. Zelfs mijn collega's, die meestal toch echt tussen de 100.000 en 160.000 kilometers rijden in 4 jaar, hebben qua onderhoud eigenlijk alleen te maken met de normale beurten, slijtage-onderdelen en garantie.
Vergeet ook niet dat je elke schade afzonderlijk moet melden. En waar jij als particulier een krasje gewoon zou laten zitten, stuurt de leasemaatschappij je na inleveren gewoon een rekening voor het eigen risico (en laten de kras vervolgens gewoon zitten en verkopen de auto door.
De vraag is nog steeds of en welke invloed dit heeft op de hypotheek, de keuze of de TS wel of geen private lease moet nemen ligt bij hem. Sommige zijn extreem voorzichtig als het om geld gaat en de andere roekeloos.
Die vraag is inmiddels ruim beantwoord toch. De keuze blijft aan TS uiteraard.Hankie0412 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:12:
De vraag is nog steeds of en welke invloed dit heeft op de hypotheek, de keuze of de TS wel of geen private lease moet nemen ligt bij hem. Sommige zijn extreem voorzichtig als het om geld gaat en de andere roekeloos.
ik verwacht ongeveer het volgende financiele plaatje:Ernemmer schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:09:
[...]
Deze snap ik niet helemaal, als je een bruto inkomen hebt van 30.000 per jaar hou je daar ongeveer 23600 euro netto aan over. Dan zit je eerder rond de 2000 euro netto per maand volgens mij.
30k bruto/jaar
8% vakantiegeld eraf --> 27,8k
per maand --> 2.314 eur bruto/maand
netto --> 1.915 euro/maand
(volgens https://www.berekenhet.nl.../bruto-netto-salaris.html )
dan nog is ruim 25% uitgeven aan vervoer echt heel erg veel.
Klopt, maar dat is dus ook een stuk meer dan de 1400 euro van degene die ik quote.Fr33z schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:18:
[...]
ik verwacht ongeveer het volgende financiele plaatje:
30k bruto/jaar
8% vakantiegeld eraf --> 27,8k
per maand --> 2.314 eur bruto/maand
netto --> 1.915 euro/maand
(volgens https://www.berekenhet.nl.../bruto-netto-salaris.html )
dan nog is ruim 25% uitgeven aan vervoer echt heel erg veel.
En als jij met 30k loon per jaar, een woning koopt met hypotheek, is het ook maar de vraag of je nog door de inkomenstoets van de leasemaatschappij komt.
Share and Enjoy!
Ongevraagd bemoeien met iemands financiele situatie en dan ook nog eens niet kunnen rekenen? Nee, dat snap ik ook niet.Ernemmer schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:09:
Deze snap ik niet helemaal
https://niels.nu
Mijn idee is ook dat hier de kern van het probleem zit; Iedereen rijdt in een nieuwe mooie auto van 20, 30, 40K. dus moet ik dat ook kunnen want ik werk er ook hard voor.Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:58:
[...]
Daar gaat het ook mis. De ouders van de TS hebben waarschijnlijk een erg lage hypotheek en met de huidige rente ook erg lage woonlasten. Dan heb je veel meer ruimte natuurlijk. TS moet nu instappen in een oververhitte woningmarkt en zal al moeite genoeg hebben om in zijn eentje een appartement te kunnen financieren. Even los van de nieuwe auto van 20k, want dat is natuurlijk niet weggelegd voor een starter op zowel de arbeids- als woningmarkt.
Probleem is dat je niet 100% in andermans situatie kunt kijken en kunt zien hoe zij dit geregeld hebben.
Maar het gebeurt vaak in mijn beleving: De buurman heeft een nieuwe auto, dan wil ik dat ook.
Ik zou de adviezen die hier (veelal in de zelfde richting) ter harte nemen.
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Wat is er ongevraagd aan? TS begint zelf een topic over het al dan niet privé leasen van een auto.Hydra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:25:
[...]
Ongevraagd bemoeien met iemands financiele situatie en dan ook nog eens niet kunnen rekenen? Nee, dat snap ik ook niet.
Dat gáát over zijn financiële situatie.
Alleen mijn eerste rekensom was wat prematuur en negativer dan het in de praktijk bleek. TS houd meer over dan ik had berekend. (Dat heb ik later ook gecorrigeerd.)
Jup. Terwijl juist niet iedereen en nieuwe auto van 40K rijd. Ik niet in ieder geval.soepah schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:28:
[...]
Mijn idee is ook dat hier de kern van het probleem zit; Iedereen rijdt in een nieuwe mooie auto van 20, 30, 40K. dus moet ik dat ook kunnen want ik werk er ook hard voor.
Terwijl ik qua gezamenlijk inkomen boven dat van TS' ouders zit.
Dat, 100% kun je er niet in kijken maar wel een globaal gevoel er bij krijgen.Probleem is dat je niet 100% in andermans situatie kunt kijken en kunt zien hoe zij dit geregeld hebben.
Maar het gebeurt vaak in mijn beleving: De buurman heeft een nieuwe auto, dan wil ik dat ook.
Ik zou de adviezen die hier (veelal in de zelfde richting) ter harte nemen.
In de regel is een auto van 450 in de lease of 20K nieuw bij 30K bruto per jaar, vrij extreem. Het kan, maar daar moet je een hoop voor laten en een huis van 150K kun je dan wel vergeten. Het is óf óf, niet én én. Ik denk, hoop, dat TS langzaam tot dat besef aan het komen is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik krijg het idee dat TS denkt dat ie de auto mag houden na afloop van het leasecontract. Als in: huurkoop.
Vooral door deze uitspraken:
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:46:
[...]
Ik snap wat je zegt. Nu vind ik de bank uitgaan van een extreem geval. De auto zou mij in 4 jaar tijd 20.000 euro kosten. De bank brengt een vermindering op mijn hypotheek van 70.000 euro. Daar zou ik 12 jaar van kunnen leasen.
Maar na die 4 jaar heb je dus geen auto. En dan? Zelfde truukje?sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:04:
[...]
Een leningvoor wwn auto zou ik niet afsluiten. Vooral omdaf ik daar niet hrt nut van inzie. Omdat je meer betaald dan de auto waard is en je daarnaast zelf nog je verzekering en onderhojd etc moet betalen
Deze uitspraken uit de startpost doen toch vermoeden dat hij weet wat (private) lease betekent:RoNoS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:58:
Ik krijg het idee dat TS denkt dat ie de auto mag houden na afloop van het leasecontract. Als in: huurkoop.
[...]
[...]
Maar na die 4 jaar heb je dus geen auto. En dan? Zelfde truukje?
Als ik nou over 4 jaar weer een auto ga leasen voor even hetzelfde bedrag als hierboven en ik wil over 5 jaar een huis kopen.
Betekend dit dan dat je 2x die 14040 dus 28080 kwijt bent waardoor je hypotheek verlaagd wordt met 28080. zodra je al je betalingen hebt voldaan wordt deze niet meer meegenomen in je hypotheek en gaat er maar 14040 van je hypotheek af.