Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:10
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t private lease en het BKR.

Stel ik ga nu in 2019 een auto leasen voor 450 per maand voor 48 maanden. Dat is dus totaal 21.600 euro.
Hiervan wordt 65% geregistreerd bij het BKR = 14040 euro.

Als ik nou over 4 jaar weer een auto ga leasen voor even hetzelfde bedrag als hierboven en ik wil over 5 jaar een huis kopen.

Betekend dit dan dat je 2x die 14040 dus 28080 kwijt bent waardoor je hypotheek verlaagd wordt met 28080. zodra je al je betalingen hebt voldaan wordt deze niet meer meegenomen in je hypotheek en gaat er maar 14040 van je hypotheek af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij kijken de hypotheekverstrekkers puur naar het maandbedrag. Niet naar je totale betaling. Dat gaat van je bestedingsruimte af.

Hoe hoger het leasebedrag, hoe minder er overblijft om de hypotheek te betalen.
BKR wordt pas later interessant.

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2019 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:03
Door een leasecontract van 450 euro wordt je netto draagkracht voor een hypotheek verlaagd met 292,50.

Dat heeft overigens een enorme impact op het bedrag dat je kunt lenen. De netto maandlast van de hypotheek moet immers 290 euro omlaag.

Ik weet niet hoe je aan die factor 2 komt. Over vier jaar is je 1e leasecontract immers afgelopen en pas daarna koop je een huis. Het tweede leasecontract (wat over 4’jaar zou ingaan) staat dan nog wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
t_captain schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:44:
Door een leasecontract van 450 euro wordt je netto draagkracht voor een hypotheek verlaagd met 292,50.

Dat heeft overigens een enorme impact op het bedrag dat je kunt lenen. De netto maandlast van de hypotheek moet immers 290 euro omlaag.

Ik weet niet hoe je aan die factor 2 komt. Over vier jaar is je 1e leasecontract immers afgelopen en pas daarna koop je een huis. Het tweede leasecontract (wat over 4’jaar zou ingaan) staat dan nog wel open.
Hoi,

Ik kwam aan die factor 2 omdat ik dacht dat een schult. wat eigenlijk private lease is 5 jaar bij de bkr blijft staan. Ik weet niet of dat 5 jaar vanaf dat je je laatste betaling hebt voldaan of vanaf het begin van de lening.

Als dat bovenste namelijk het geval is dan kom je wel op een factor 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:49:
[...]

Hoi,

Ik kwam aan die factor 2 omdat ik dacht dat een schult. wat eigenlijk private lease is 5 jaar bij de bkr blijft staan. Ik weet niet of dat 5 jaar vanaf dat je je laatste betaling hebt voldaan of vanaf het begin van de lening.
Zodra een lening is afbetaald, kan je de financier "eisen" de BKR-registratie direct ongedaan te maken. Maar vanzelfsprekend is je BKR aktief vanaf dag 1 van de lease tot dag laatst van de lease.

Zoals @t_captain aangeeft, je draagkracht gaat met bedrag X omlaag. Voorbeelden:
3500 bruto inkomen, geen lease, hypotheek x4.8 = 218.4K
3500 bruto inkomen, 450 "bruto" lease, hypotheek x4.8 = 190.3K

Ongetwijfeld, maar dat moet de lease-firma je kunnen vertellen, is er een andere berekening / andere reden / andere last die op je hypotheek inteert. En anders kan je een dergelijke berekening ook door een fiscaal adviseur laten maken; kost je misschien 100 Euro maar scheelt een berg ergernis als je ineens 30K mist op een hypotheekaanvraag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:03
Die 5 jaar, als dat een een afbetaald krediet betreft is het geen probleem. Hooguit in je voordeel: een record van succesvol afbetalen.

Vaak wordt er met “5 jaar” echter een AH melding bedoeld. Die werken wel in je nadeel. De meeste kredietverstrekkers weigeren daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb net een berekening gemaakt op de site van ing voor het berekenen van een hypotheek.

Ik heb een inkomen ingevuld van 30.000 euro. Dan kan ik 136.649 lenen.

Als ik dan bij overige leningen 13000 invul(65% vam 20.000) dan kan ik nog maar 63.000 lenen.

Dus eigenlijk private lease voordat je een huis hebt is onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 12:11

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:20:
Ik heb net een berekening gemaakt op de site van ing voor het berekenen van een hypotheek.

Ik heb een inkomen ingevuld van 30.000 euro. Dan kan ik 136.649 lenen.

Als ik dan bij overige leningen 13000 invul(65% vam 20.000) dan kan ik nog maar 63.000 lenen.

Als de bank je geen hypotheek wil verstrekken omdat je geleend hebt voor een auto (private lease is in dit geval gewoon een lening met een andere naam), moet je je serieus afvragen of je er verstandig aan doet eerst een huis te kopen en dán voor €450 per maand een strop om je nek te leggen.

Vind €450 per maand bij een jaarinkomen van 30K, fors, erg fors.

Persoonlijk zou ik gewoon kijken of je kunt sparen voor een 2e handsje van €5000 en daar gelukkig mee zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:41:
[...]

Als de bank je geen hypotheek wil verstrekken omdat je geleend hebt voor een auto (private lease is in dit geval gewoon een lening met een andere naam), moet je je serieus afvragen of je er verstandig aan doet eerst een huis te kopen en dán voor €450 per maand een strop om je nek te leggen.

Vind €450 per maand bij een jaarinkomen van 30K, fors, erg fors.

Persoonlijk zou ik gewoon kijken of je kunt sparen voor een 2e handsje van €5000 en daar gelukkig mee zijn.
Ik heb nu een auto van 17.000 euro. Als ik de afschrijving mee-reken verschillend met private lease dan zou ik over 4 jaar 15000 euro minder spaargeld hebben als ik over 4 jaar een nieuwe auto zou kopen vergeleken met private lease.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:50:
[...]
Ik heb nu een auto van 17.000 euro. Als ik de afschrijving mee-reken verschillend met private lease dan zou ik over 4 jaar 15000 euro minder spaargeld hebben als ik over 4 jaar een nieuwe auto zou kopen vergeleken met private lease.
Dat is mijn punt niet.

Je verdient 30K per jaar, grofweg €2100 per maand bruto, give or take €1400 per maand netto en koopt een auto die je in de lease €450 per maand kost. Ofwel, bijna 1/3e van je netto inkomen, vermoedelijk (want financial lease), ex. brandstof. (Maar daar gok ik wat.)

Die verhouding vind ik een beetje scheef en ik snap wel dat zou je NU gaan leasen én NU een huis kopen, de bank je maar hypotheek van 63K wil geven.

Met zo'n inkomen zou ik kijken naar auto's met fors lagere maandlasten dan dat, zodat je flink kunt sparen voor dat huis én een fatsoenlijke hypotheek kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:53:
[...]

Dat is mijn punt niet.

Je verdient 30K per jaar, grofweg €2100 per maand bruto, give or take €1400 per maand netto en koopt een auto die je in de lease €450 per maand kost. Ofwel, bijna 1/3e van je netto inkomen, vermoedelijk (want financial lease), ex. brandstof. (Maar daar gok ik wat.)

Die verhouding vind ik een beetje scheef en ik snap wel dat zou je NU gaan leasen én NU een huis kopen, de bank je maar hypotheek van 63K wil geven.

Met zo'n inkomen zou ik kijken naar auto's met fors lagere maandlasten dan dat, zodat je flink kunt sparen voor dat huis én een fatsoenlijke hypotheek kunt krijgen.
Ik spaar nu 1200 per maand mijn loon netto ligt wel hoger dan wat je nu aangeeft. alleen als ik nu nog thuis blijf wonen dan heb ik over een paar jaar zeg 80.000 euro dan gaat je hypotheek iets omhoog maar dan moet je wel over 4 jaar weer een auto kopen omdat mijn huidige auto dan 8 jaar oud is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:58:
maar dan moet je wel over 4 jaar weer een auto kopen omdat mijn huidige auto dan 8 jaar oud is.
Valt je auto uit elkaar als-ie 8 jaar oud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:54:
[...]

Zodra een lening is afbetaald, kan je de financier "eisen" de BKR-registratie direct ongedaan te maken. Maar vanzelfsprekend is je BKR aktief vanaf dag 1 van de lease tot dag laatst van de lease.
Er is niet zoiets als "de BKR registratie". Een afgeloste lening is geen enkel probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:20:
[...]

In het geval van 30k bruto per jaar, geen 2e inkomen en geen noemenswaardig spaarsaldo: ja.

Maar dat is ook niet gek. Ze willen het geld immers ook weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:18
Je woont nu thuis en hebt daardoor bijna geen kosten. Maakt eens een realistisch kostenoverzicht van je kosten, die je zou hebben als je straks woont in je nieuwe woning. Gas/water/licht/internet/tv/telefonie, vve, verzekeringen, belastingen, erfpacht, boodschappen, hypotheek, lease, brandstof, vakantie(?), etc etc. Misschien zie je dan waarom sommige 400+ per maand veel vinden voor een auto. En je geen hoge hypotheek kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 18-02-2019 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tsurany schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:01:
[...]

Er is niet zoiets als "de BKR registratie". Een afgeloste lening is geen enkel probleem.
Semantisch...

Maar ja, sommige hypotheekverstrekkers vinden een afgeloste lening maar met vermelding nog steeds een struikelblok. Been there, done that, eventually got a mortgage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:12:
[...]

Semantisch...

Maar ja, sommige hypotheekverstrekkers vinden een afgeloste lening maar met vermelding nog steeds een struikelblok. Been there, done that, eventually got a mortgage.
Indien er geen negatieve registratie is zal geen enkele grote hypotheekverstrekker bezwaar hebben tegen een afgeloste lening. Pas bij een negatieve registratie of een niet afgeloste lening zullen ze er moeite mee hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tsurany schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:30:
[...]

Indien er geen negatieve registratie is zal geen enkele grote hypotheekverstrekker bezwaar hebben tegen een afgeloste lening. Pas bij een negatieve registratie of een niet afgeloste lening zullen ze er moeite mee hebben.
Wederom; jouw ervaring. Ik had 2 100% afgeloste leningen. Afgelost voor mijn eerste hypotheekaanvraag. Maar ze stonden nog "geregistreerd" toen de financier in die databases dook. Heb toen in allerijl de financiers moeten verzoeken om a.s.a.p. een signaal/vlaggetje om te laten zetten in die databases.

I dunno, het zal ongetwijfeld anders/beter zijn tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:31:
[...]

Wederom; jouw ervaring. Ik had 2 100% afgeloste leningen. Afgelost voor mijn eerste hypotheekaanvraag. Maar ze stonden nog "geregistreerd" toen de financier in die databases dook.
Kan zijn dat het krediet niet is afgemeld inderdaad, of dat het om een doorlopendkrediet(achtig) iets is, daarvan blijft het maximaal op te nemen bedrag altijd staan als krediet bij de BKR, ook al sta je op "nul".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 23:21

Wuursj

want worst is al bezet

Als je dan toch zo veel wil gaan betalen voor een auto, neem dan een private lease contract dat je na een jaar maandelijks mag opzeggen. Dan kun je weer van die auto af komen op het moment dat je een huis wil gaan kopen.

Een hypotheek én forse maandelijkse kosten voor een auto bij een matig inlomen is geen geukkige combinatie. Of het nu mag of niet van je hypotheek verstrekker.

Een goedkopere auto rijden en alvast wat sparen voor een koophuis is vind ik nog beter natuurlijk maar dat is een keuze.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Wuursj schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:47:
Als je dan toch zo veel wil gaan betalen voor een auto, neem dan een private lease contract dat je na een jaar maandelijks mag opzeggen. Dan kun je weer van die auto af komen op het moment dat je een huis wil gaan kopen.

Een hypotheek én forse maandelijkse kosten voor een auto bij een matig inlomen is geen geukkige combinatie. Of het nu mag of niet van je hypotheek verstrekker.

Een goedkopere auto rijden en alvast wat sparen voor een koophuis is vind ik nog beter natuurlijk maar dat is een keuze.
Ik spaar nu 1200 euro per maand veel meer kan dat niet worden. Ik vraag me echt af wat voor inkomens je dan moet hebben als je wel kan private leasen voor het bedrag wat ik noem. nadat je een huis hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Ik spaar nu 1200 euro per maand veel meer kan dat niet worden. Ik vraag me echt af wat voor inkomens je dan moet hebben als je wel kan private leasen voor het bedrag wat ik noem. nadat je een huis hebt gekocht.
Met twee keer modaal inkomen kan dat bijvoorbeeld prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Tsurany schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:51:
[...]

Met twee keer modaal inkomen kan dat bijvoorbeeld prima.
dus dat zou voor een persoon 5200 euro bruto per maand zijn.
Ik denk dat heel veel mensen dat niet redden. Terwijl er wel steeds meer private lease wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Laatst online: 27-10-2024
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat heel veel mensen dat niet redden. Terwijl er wel steeds meer private lease wordt gedaan.
Er zijn natuurlijk ook mensen die niet alleen wonen :P
2x 2600 maakt ook 5200 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Die 1200 euro is zo op.

Je hypotheeklast wordt straks netto zo'n 540 euro bij genoemde bedragen.
Je auto kost 450 euro.

Dan heb je nog 300 euro over voor onderhoud huis, gemeentelijke lasten, afvalstoffen heffing, huisverzekering, internetverbinding en al het andere dat op je af komt bij een eigen woning. Dat houdt niet over. En zo rekenen zowel je hypotheek verstrekker als je kredietbeoordelaar van de private lease.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Wuursj schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:56:
Die 1200 euro is zo op.

Je hypotheeklast wordt straks netto zo'n 540 euro bij genoemde bedragen.
Je auto kost 450 euro.

Dan heb je nog 300 euro over voor onderhoud huis, gemeentelijke lasten, afvalstoffen heffing, huisverzekering, internetverbinding en al het andere dat op je af komt bij een eigen woning. Dat houdt niet over. En zo rekenen zowel je hypotheek verstrekker als je kredietbeoordelaar van de private lease.
Ik spaar nu 1200 ik verdien wel meer dan dat per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Vast maar dit zijn alleen de kosten die je nu nog niet hebt en extra gaat krijgen tov je huidige situatie. En dus van je spaargeld af gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:57:
[...]
Ik spaar nu 1200 ik verdien wel meer dan dat per maand.
Grofweg 1/3e van je bruto inkomen gaat op aan belastingen.
Daarmee kom je, bij 30K per jaar, neer op ongeveer de bedragen die ik noem.

Als je thuis woont en geen of weinig kost- en inwoning betaald, snap ik dat je €1200 per maand kunt sparen maar als je zo veel kunt sparen, zou ik NU juist gaan sparen voor je uitzet en niet gaan lenen voor dure auto.

Spaar 6 maanden, koop een leuke auto van 5K en spaar daarna lekker door. Die auto van 5K kun je over 5 jaar ook nog steeds rijden, die van €450 per maand kun je straks inleveren omdat je 'm niet meer kunt betalen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 23:58
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:59:
[...]
---
Spaar 6 maanden, koop een leuke auto van 5K en spaar daarna lekker door. Die auto van 5K kun je over 5 jaar ook nog steeds rijden, die van €450 per maand kun je straks inleveren omdat je 'm niet meer kunt betalen. :)
plus .. je bent met de 5K auto in het bezit van een eigen auto. die van 450, is ingeleverd en weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:52:
[...]

Je hoeft het inderdaad niet alleen te verdienen. Maar met 30k per jaar is een nieuwe auto gewoon niet realistisch. Leef niet boven je stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsurany schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:02:
[...]
Je hoeft het inderdaad niet alleen te verdienen. Maar met 30k per jaar is een nieuwe auto gewoon niet realistisch. Leef niet boven je stand.
Dat dus.

Een auto van 14K resp. 17K is grofweg 9 van TS' netto maandsalarissen. Da's vrij bizar.

Nu leven wij qua auto misschien iets onder onze stand, een auto van nog geen 2 netto gecombineerde maandsalarissen maar het is wel een van de relatieve garanties die er voor zorgen dat we iedere maand onze bruto hypotheeklasten kunnen betalen en verder redelijk relaxed kunnen leven. (En een 2e auto kunnen kopen mocht dat nodig zijn.)

De bank is niet gek. Er is een reden dat zo'n lening (want dat is het) behoorlijk zwaar word aangeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:09
Een beetje zijdelings/offtopic, maar iets wat ik mij ineens afvraag: stel je neemt een Private lease van bijv. 3000 euro per jaar met een vierjarig contract. Als he dan na 2 jaar een hypotheek wilt, kan je dan de resterende 2 jaar vd lening in één keer afbetalen en daarmee alsnog van de bkr-notering af zijn ( ook al rij je nog in een auto die niet van jou is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Als ik nu uitreken en ik denk alle kosten meenemen dan kom ik totaal op 1502 euro per maand. Dit is wel incl alles dus auto benzine boodschappen alle verzekeringen en hypotheek.
Dan zou ik dus per maand iets van 800 euro overhouden om te sparen. Dat is een redelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:36:
Als ik nu uitreken en ik denk alle kosten meenemen dan kom ik totaal op 1502 euro per maand. Dit is wel incl alles dus auto benzine boodschappen alle verzekeringen en hypotheek.
Dan zou ik dus per maand iets van 800 euro overhouden om te sparen. Dat is een redelijk bedrag.
Doe je netjes! Maar waarom precies prive lease, puur om een nieuwe auto te rijden of zijn er andere redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Yemoke schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:43:
[...]

Doe je netjes! Maar waarom precies prive lease, puur om een nieuwe auto te rijden of zijn er andere redenen?
De auto die ik nu heb kan ik voor nu nog een redelijk bedrag verkopen.
Echter Als ik dus even de hypotheek buiten beschouwing laat. En vergelijk van sparen met koop incl afschrijvijng verzekering etc, en private lease kom ik over 4 jaar alsi k private lease zou nemen met 15.000 euro meer spaargeld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:36:
Je zegt in je startpost dat je 30K per jaar bruto verdient. Dan is €1500 ongeveer het bedrag dat je netto maximaal overhoud. :) Ofwel, €0,- om te sparen iedere maand.

Voor €2300 netto iedere maand, heb je een bruto inkomen nodig van pak 'm beet €3400 per maand, 44K per jaar. Anderhalf keer zoveel als dat je aan gaf te verdienen.

Weet je zeker dat je rekensom klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@sgouman In praktijk komt er bij het kopen, inrichten én onderhouden van een huis vaak meer kijken dan je via google bij elkaar 'berekend', daar kunnen de meeste huiseigenaren wel over meepraten denk ik :) .. Als je écht een aanzienlijk deel van je inkomen wilt uitgeven aan een private lease auto, én binnen die contractperiode verwacht een huis te gaan kopen, dan zou ik in ieder geval overwegen nog een paar tientjes extra te betalen en te gaan voor een PL-contract wat tussentijds opzegbaar is. Dat geeft je net even wat meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 21:13
Valorian schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:22:
Een beetje zijdelings/offtopic, maar iets wat ik mij ineens afvraag: stel je neemt een Private lease van bijv. 3000 euro per jaar met een vierjarig contract. Als he dan na 2 jaar een hypotheek wilt, kan je dan de resterende 2 jaar vd lening in één keer afbetalen en daarmee alsnog van de bkr-notering af zijn ( ook al rij je nog in een auto die niet van jou is)?
Je mag maar 50% van je lease bedrag in eens betalen. Dus het is alleen mogelijk je lease bedrag maandelijks te verlagen, helaas niet in eens af te kopen.

Tenminste dat is zo bij de lease bedrijven waar ik informatie over heb ingewonnen. In het Private-lease topic komt deze vraag ook vaak terug. Je kan ook de auto tijdelijk op de naam van iemand anders zetten. Bijvoorbeeld je ouders, waardoor je een maximaal hypotheekbedrag kan lenen.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:46:
[...]

Je zegt in je startpost dat je 30K per jaar bruto verdient. Dan is €1500 ongeveer het bedrag dat je netto maximaal overhoud. :) Ofwel, €0,- om te sparen iedere maand.

Voor €2300 netto iedere maand, heb je een bruto inkomen nodig van pak 'm beet €3400 per maand, 44K per jaar. Anderhalf keer zoveel als dat je aan gaf te verdienen.

Nee het klopt inderdaad niet. Ik heb netto nu 1900 euro daar komt nog reiskosten ah 200 euro bij.
dan zou ik 400 ongeveer kunen sparen. Ik snap serieus niet en dat klinkt misschien stom omdat ik uit een redelijk gezin kom. Hoe mensen overleven want als ik maar 400 per maand zou kunnen sparen dan lukt het echt nooit om een beetje een waardevolle auto te kopen bijvoorbeeld.

Ik ben nu uitgegaan van deze kosten per maand:
Inboedel
Aansprakelijkheidsverzekering
Opstalverzekering(incl brand)
rechtsbijstand
onroerend goed
Afvalstoffenheffing
Rioolheffing
Mobiel
Ziektenkosten
Eigen risico
Autoverzekering
Cadeautjes
Kleding
Vakantie
Onderhoud auto
Bril
Wegenbelasting
Nierstichting
Hypotheek
Boodschappen
Benzine

[ Voor 32% gewijzigd door sgouman op 18-02-2019 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
SpeeDRaZoR3 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:49:
[...]

Je mag maar 50% van je lease bedrag in eens betalen. Dus het is alleen mogelijk je lease bedrag maandelijks te verlagen, helaas niet in eens af te kopen.

Tenminste dat is zo bij de lease bedrijven waar ik informatie over heb ingewonnen. In het Private-lease topic komt deze vraag ook vaak terug. Je kan ook de auto tijdelijk op de naam van iemand anders zetten. Bijvoorbeeld je ouders, waardoor je een maximaal hypotheekbedrag kan lenen.
Ah thanks. Wat wonderlijk trouwens. Je zou denken dat als je bereid bent in een keer het geheel 'af te betalen' daar toch niemand slechter van wordt? In tegendeel, de maatschappij heeft het geld dan eerder en kan daar dus nog wat rente op trekken én weet zeker dat jij aan je betalingsverplichting voldoet. Vraag mij af wat een partij als de ACM vindt van het 'niet mogen afbetalen' van een dergelijke lening. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Valorian schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:48:
@sgouman In praktijk komt er bij het kopen, inrichten én onderhouden van een huis vaak meer kijken dan je via google bij elkaar 'berekend', daar kunnen de meeste huiseigenaren wel over meepraten denk ik :) .. Als je écht een aanzienlijk deel van je inkomen wilt uitgeven aan een private lease auto, én binnen die contractperiode verwacht een huis te gaan kopen, dan zou ik in ieder geval overwegen nog een paar tientjes extra te betalen en te gaan voor een PL-contract wat tussentijds opzegbaar is. Dat geeft je net even wat meer flexibiliteit.
Jup. Eigen huis is duur.
Allerlei extra belastingen, kosten van het in bezit krijgen, etc.

Alleen al voordat je de sleutel hebt ben je 20K+ verder, als het geen 30K is.

Vaak wil of moet je dan ook nog wat onderhoud doen, misschien een klein beetje verbouwen, wat gemeentelijke belastingen heb je opeens die je anders niet hebt, je wilt wat kunnen sparen, de HRA gaat er aan, etc, etc, etc.

Kortom, een eigen huis is niet zo voordelig als men soms schijnt te denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:52:
[...]
Kortom, een eigen huis is niet zo voordelig als men soms schijnt te denken. :)
Dat lijkt mij ook inderdaad! Ik zou het wel weten en een sjieke tweedehands wagen kopen :D Lijkt mij zo verlept dat je voor een fucking auto je hele hebben en houden moet verlaten, omdat soms dingen niet gaan zoals je verwacht. Want 4 jaar is niet niks.

Nou moet ik wel zeggen, ken wel iemand die heeft ooit een autotje op afbetaling gekocht, ook 4 jaar. Die rijd er inmiddels al 8-9 jaar in, dik blij mee nog steeds :D

[ Voor 15% gewijzigd door Yemoke op 18-02-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik vraag me dan wel af of huren voor zeg 800 per maand want veel minder dan dat wordt het niet.
Of dat uiteindelijk goedkoper is dan een huis met hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-07 10:49
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:46:
[...]

Volgens deze calculator kom je met 30k per jaar maandelijks uit op netto zo'n €2000 en een beetje.

Geen idee hoe accuraat deze units zijn, maar afgaande op het (on)bestaan van het middeninkomen-topic verdien je met bruto 25k tot 40k netto om en nabij hetzelfde.

Niet dat dat betekent dat het alsnog slim is om elke maand 22.5% van je inkomen uit te geven aan je auto, maar het is denk ik wel goed om ons op de juiste cijfers te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SpeeDRaZoR3 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:49:
[...]
Kan. Tot de bank er achter komt. :)
Gaan ze niet héél leuk vinden zeg maar.
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:52:
[...]
Nee het klopt inderdaad niet. Ik heb netto nu 1900 euro daar komt nog reiskosten ah 200 euro bij.
dan zou ik 400 ongeveer kunen sparen. Ik snap serieus niet en dat klinkt misschien stom omdat ik uit een redelijk gezin kom. Hoe mensen overleven want als ik maar 400 per maand zou kunnen sparen dan lukt het echt nooit om een beetje een waardevolle auto te kopen bijvoorbeeld.
De meeste mensen met een inkomen van rond de 30K per jaar, zullen niet snel een nieuwe auto van 14 of 17K kopen nee. :) Eerder een 2e handsje van pak 'm beet 3-4K.

€400 per maand sparen klinkt heel leuk, maar met een eigen huis is dat écht niet overdreven veel geld.
Ik ben nu uitgegaan van deze kosten per maand:
Inboedel
Aansprakelijkheidsverzekering
Opstalverzekering(incl brand)
rechtsbijstand
onroerend goed
Afvalstoffenheffing
Rioolheffing
Mobiel
Ziektenkosten
Eigen risico
Autoverzekering
Cadeautjes
Kleding
Vakantie
Onderhoud auto
Bril
Wegenbelasting
Nierstichting
Hypotheek
Boodschappen
Benzine
Je mist dingen als:
- Internet/TV
- Onderhoud aan je huis
- Gemeentelijke belastingen
- OZB
- Gas en electra

Da's zo even wat me te binnen schiet en dat gaat heel rap richting de paar tientjes tot een paar honderd € per maand. Plus de HRA zijn ze aan het afbouwen, reken dus vooralsnog met je bruto hypotheek, niet je netto hypotheek.
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:07:
Ik vraag me dan wel af of huren voor zeg 800 per maand want veel minder dan dat wordt het niet.
Huren is vooral veel zorgelozer en flexibeler. Zeker het overwegen waard, de eerste paar jaar.
bramm90 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:09:
[...]

Volgens deze calculator kom je met 30k per jaar maandelijks uit op netto zo'n €2000 en een beetje.

Geen idee hoe accuraat deze units zijn, maar afgaande op het (on)bestaan van het middeninkomen-topic verdien je van 25k tot 40k netto om en nabij hetzelfde.

Niet dat dat betekent dat het alsnog slim is om elke maand 22.5% van je inkomen uit te geven aan je auto, maar het is denk ik wel goed om ons op de juiste cijfers te richten.
Ik zag het inderdaad. Ik heb me daarin wat verrekekend. Die 30% is natuurlijk alleen boven een bepaald salaris, daar onder betaal je minder.

(Ik heb dezelfde calculator gevonden en dat scheelt meer dan ik dacht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Mijn salarisschaal bij mijn huidige werkgever gaat tot max 39000 incl vakantiegeld.
Dat is eigenlijk best karig en zou ik dus nooit echt een leuke auto kunnen kopen(of leasen). bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Mijn eerste auto was ook private lease. Totaal geen spijt van gehad. Lekker nieuwe auto zonder zorgen om onderhoud en dergelijke en na twee jaar was ik er ook weer van af. Ik verdiende toen ook zo ongeveer 30k per jaar. Verschil was dat het een Kia Picanto was van 179pm. En ik woonde nog thuis. Je wil te veel. Met jouw inkomen kan je kiezen tussen of een (kleine) woning óf een lease auto, of je moet meer gaan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@sgouman Verder nog één overweging om mee te nemen: we zitten nu – met een slag om de arm – toch wel weer een beetje op de piek van een hoogconjunctuur in de economie. Je gaat nu wellicht (misschien terecht, geen idee van je achtergrond en skills) uit van een mooie stijgende inkomenslijn de komende jaren. Maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat de boel weer helemaal op slot gaat, het lastig is om je baan te houden (of je hem wel kunt houden maar geen cm meer kan groeien ivm nul-lijnen op salaris e.d.), etc. Iedereen staat er natuurlijk op een eigen manier in maar zelf zou ik toch echt – zeker als starter op arbeids- en woningmarkt – niet aan téveel lasten vast willen zitten. PL is tegenwoordig het mode-woord omdat je niet meer 'opgezadeld' zit met een auto en dito kosten maar gewoon per maand een fixed fee betaald, maar naar mijn idee zetten mensen zich (zeker bij zo'n luxe auto) gewoon helemaal in een tang. Just my two cents ;)
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:15:
Mijn salarisschaal bij mijn huidige werkgever gaat tot max 39000 incl vakantiegeld.
Dat is eigenlijk best karig en zou ik dus nooit echt een leuke auto kunnen kopen(of leasen). bijvoorbeeld.
C'est la vie.

PS: Een leuke auto hoeft natuurlijk niet nieuw uit de showroom te komen. Koop je een auto van 5 jaar oud dan is de kop er al helemaal af en zijn je maandlasten ook lager.

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 18-02-2019 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Valorian schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:22:
Dat is exact wat ik heb gedaan toen ik een woning wilde kopen, maar tekort kwam door leasecontract. Ik belde de lease maatschappij dat ik mijn auto vroegtijdig wilde inleveren. Ik zou dan een ‘boete’ moeten betalen van 50% van de resterende termijnen. Er werd mij aangeraden de resterende termijnen in één keer te betalen. Dan zou mijn BKR notering vervallen en kon ik meer lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Waarom ik het vooral had over private lease. Auto die normaal 30.000 euro kost voor 20.000 euro lease je hem dan.
Als ik een 2e hands koop die al ouder is. Ook voor 20.000 dan komen daar nog verzekering,onderhoud etc bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:52:
[...]

Daarom gaan mensen vaak samen wonen, dan deel je die lasten dus. En daarom rijden ontzettend veel mensen nog in een tien jaar oude auto, dat is goedkoop. En daarom gaat niet iedereen elk jaar op een dure vakantie, kopen ze dure kleding/cadeaus.
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:07:
Uiteindelijk is een huis kopen voordeliger omdat je na 30 jaar geen rente en aflossing meer betaald. Dan woon je dus relatief goedkoop. Maar je moet dan wel 30 jaar lang afbetalen en je huis onderhouden. Vergeet onderhoud niet
Kan wel, maar dan moet je op andere zaken bezuinigen. Dus minder groot wonen of minder vaak op vakantie. Zie bijvoorbeeld al die mensen in achterstandswijken die wel dure auto's rijden, jonge jongetjes die nog bij hun ouders wonen en geen maandlasten hebben.
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:20:
Waarom ik het vooral had over private lease. Auto die normaal 30.000 euro kost voor 20.000 euro lease je hem dan.
Als ik een 2e hands koop die al ouder is. Ook voor 20.000 dan komen daar nog verzekering,onderhoud etc bij.
Je leased hem voor 20k maar aan het eind van de looptijd mag je hem weer inleveren. Die bedragen kan je niet direct met elkaar vergelijken. Een eigen auto heeft weer onderhoud en verzekering maar na vier jaar nog wel een restwaarde.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 18-02-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:14
Private lease klinkt leuk maar iemand moet er geld aan verdienen natuurlijk :).

Op m'n werk kan ik leasen of een eigen auto rijden....eigen auto is voordeliger mits je geen nieuwe auto koopt. Rij zelf een E61 530D uit 2006 (13jr oud dit jaar) met nu 370K op de teller (gekocht met 218K) en zou die niet willen ruilen tegen collega's die een nieuwe Octavia leasen ;).

Ik zou mooi doorsparen tot een bedrag van 5 a 10K en daar een leuke auto van kopen...die van mij was 8jr oud toen ik hem kocht dus dan heb je de meeste afschrijving wel gehad (uiteraard ben je dan wel wat meer kwijt aan onderhoud) :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35

Osxy

Holy crap on a cracker

Je hoeft geen auto van 20k te kopen aan het begin van je carrière. Leef naar je inkomen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yemoke
Osxy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:21:
[...]

Je hoeft geen auto van 20k te kopen aan het begin van je carrière. Leef naar je inkomen.
En hou wat over om te dromen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tja.
Volgens mij kun je daar best een prima auto voor kopen, alleen niet nieuw. (Of je moet genoegen nemen met een wat bescheidener auto.)

Wat is er mis met een 2e hands beestje van een paar jaar oud? Daar is de kop vanaf en het is niet dat het minder rijd, minder betrouwbaar is of per maand veel duurder is.

Daarbij, is die 39K je absolute plafond? Of zijn er promotiemogelijkheden? 39K is nog steeds 10K bruto meer per jaar dan je nu verdient. Je hebt waarschijnlijk nog een paar jaar te gaan voordat je d'r bent. :)

Fin, ieder zijn hobby maar ik zou echt niet weten wat ik met een nieuwe auto zou moeten. Ook als hier een 2e auto komt (liever niet) gaat dat een 2e handsje zijn. Of ik moet een werkgever vinden waar ik een auto van de zaak krijg maar als je die krijgt, heb je 'm over het algemeen ook nodig ook. (En zelfs dan zou ik kiezen voor een relatief bescheiden auto.) Maar goed, ik geef weer geld uit aan andere dingen die jij misschien nutteloos vind. :) (Alleen waar ik geen gekke capriolen voor hoef uit te halen om ze te betalen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Dit hele verhaal doet mij denken aan deze mooie column..

Column: Hoe komen die jonge Marokkaanse gasten toch aan zulke dikke Audi's?

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 18-02-2019 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
Yemoke schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:22:
[...]

En hou wat over om te dromen :D
Dromen heb ik altijd ook met zon auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 11:13

Barrycade

Through the...

Maar links om of rechts om; je rijdt in een auto die net zoveel waard is als je inkomen per jaar.

Dat doen niet veel mensen. En als ze het doen hebben ze ander inkomen dan in loondienst bij een baas.

Koop je droom auto van 6 jaar oud met een flinke afschrijving als het zo belangrijk is om iets leuk te rijden. Maar koop / huur zo'n ding niet nieuw als je ooit nog eens een huis wil kopen.

Je woont nu thuis en verdient geld. Mooier kan je je financiële leven niet starten.
Maar je bent nu al geld aan het verbranden aan een vervoersmiddel.

En hou er rekening mee dat reiskosten niet meetellen in je inkomen voor een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:23:
[...]

Tja.
Volgens mij kun je daar best een prima auto voor kopen, alleen niet nieuw. (Of je moet genoegen nemen met een wat bescheidener auto.)

Wat is er mis met een 2e hands beestje van een paar jaar oud? Daar is de kop vanaf en het is niet dat het minder rijd, minder betrouwbaar is of per maand veel duurder is.

Daarbij, is die 39K je absolute plafond? Of zijn er promotiemogelijkheden? 39K is nog steeds 10K bruto meer per jaar dan je nu verdient. Je hebt waarschijnlijk nog een paar jaar te gaan voordat je d'r bent. :)

Fin, ieder zijn hobby maar ik zou echt niet weten wat ik met een nieuwe auto zou moeten. Ook als hier een 2e auto komt (liever niet) gaat dat een 2e handsje zijn. Of ik moet een werkgever vinden waar ik een auto van de zaak krijg maar als je die krijgt, heb je 'm over het algemeen ook nodig ook. (En zelfs dan zou ik kiezen voor een relatief bescheiden auto.) Maar goed, ik geef weer geld uit aan andere dingen die jij misschien nutteloos vind. :) (Alleen waar ik geen gekke capriolen voor hoef uit te halen om ze te betalen.)
Promotie weet ik niet. Ik doe nu it support en veel meer dan dat ga je ergens anders ook niet krijgen.

Ik kan niet heel goed leren zo heb ik ook 3000 euro weggegooid omdat ik mijn mcsa niet heb gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Dromen heb ik altijd ook met zon auto
Accepteer dat je bij uit huis gaan een stapje terug in luxe zal moeten doen, je kan meestal niet op de zelfde stand doorleven als dat je gewend bent vanuit huis. Laat staan de periode dat je thuis woont en een full-time inkomen hebt.

Je kosten gaan enorm omhoog en je zal genoegen met iets minder nemen. In ruil voor je eigen ruimte en complete vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Barrycade schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:27:
[...]

Maar links om of rechts om; je rijdt in een auto die net zoveel waard is als je inkomen per jaar.

Dat doen niet veel mensen. En als ze het doen hebben ze ander inkomen dan in loondienst bij een baas.

Koop je droom auto van 6 jaar oud met een flinke afschrijving als het zo belangrijk is om iets leuk te rijden. Maar koop / huur zo'n ding niet nieuw als je ooit nog eens een huis wil kopen.

Je woont nu thuis en verdient geld. Mooier kan je je financiële leven niet starten.

En hou er rekening mee dat reiskosten niet meetellen in je inkomen voor een hypotheek.
Ik heb private lease ook niet gedaan. Echter zou ik per maand minder kwijt zijn aan private lease dan mijn auto nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Barrycade schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:27:
[...]Maar links om of rechts om; je rijdt in een auto die net zoveel waard is als je inkomen per jaar.

Sterker nog, wij rijden in een auto die héél ver staat van 1 netto jaarinkomen van 1 van ons 2. :)
(Zoals gezegd, iets meer dan 1 netto gezamenlijk maandinkomen. Vind dat helemaal prima.)

Moet er niet aan denken om in een auto te rijden die een vol netto jaarsalaris is, laat staan een vol netto jaarsalaris van ons 2en. Ik zou er letterlijk de straat niet mee uit durven rijden, bang dat er een krasje op komt.

Dus staat er een 8 jaar oude Fabia Station voor de deur. Een ecodieseltje. Die mogelijk over 2 of 3 jaar weg gaat omdat we plots *ver* onder het omslagpunt voor diesel uit gaan komen tenzij ik over 2 jaar een baan vind waarbij we dat omslagpunt weer passeren.
Dat dus.

Ik zie al wat foutjes in de maandlasten, er ontbreken wat essentiële zaken. :)
Die €400, is eerder €200 als het niet minder is en met een eigen huis is €400 per maand spaargeld niet heel erg luxe. (Wij sparen iets meer dan dat. Al verdelen we het wel in een aantal potjes maar dat is omdat er al een buffertje is dus calamiteiten met het huis opgevangen kunnen worden. Anders zouden we de potjes anders verdelen.)
Die snap ik dus ook echt niet.
Ieder zijn ding, ik geef geld uit aan dingen die TS ws weer nutteloos vind. Maar toch.
Dat is geld wat ik werkelijk kan missen en waar ik ook mee kan stoppen zodra ik me er niet comfortabel meer bij voel. Een auto niet. Die moet je iedere maand betalen zolang het contract loopt.

De zaken waar ik geld aan uit geef, kan ik voor een groot deel letterlijk iedere maand mee stoppen of afbouwen, zonder andere gevolgen dan dat ik die dingen niet meer doe, een spaarrekening niet meer op loopt of in het ergste geval, ik wat trager internet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik ben nu serieus een beetje bang hoe ik over 4 jaar als ik zou huren of eigen huis heb er san bij zou zitten. Kwa kosten en hoeveel ik dan nog zou kunnen sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 11:13

Barrycade

Through the...

Ik mocht toen ik klaar was met mijn studie nog 2 jaar thuis blijven wonen terwijl ik werkte.

Ik had een 2e hands Puntotje van 2 maandsalarissen gekocht en mobieltjes had je net maar ik had toen al sim only.

Dus 0 echte kosten. Ik heb toen in guldens >40k bij elkaar gespaard. Dus eerste huis kopen was gewoon op aanschafwaarde (nieuwbouwhuis) en niet met 120% zoals toen mogelijk was "top hypotheek". Niets top aan zeg maar.

Dat zijn klappen die als je eenmaal een huis hebt niet zo snel meer kan maken.

Dus TS wat wil je dure auto rijden of uiteindelijk toch het huis uit. Dat zou je denkwijze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:05
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:42:
Ik ben nu serieus een beetje bang hoe ik over 4 jaar als ik zou huren of eigen huis heb er san bij zou zitten. Kwa kosten en hoeveel ik dan nog zou kunnen sparen
Als je geen gekke dingen doet komt dat toch goed? Als je nu 1200e p/m spaart, moet je gewoon een goedkope zuinige auto kopen op basis van wat je een een x-aantal maanden kan sparen. Niet teveel waarde aan een auto ophangen en vooral genieten van het leven. Daarna een huis zoeken wat bij je inkomen past (niet omgekeerd). Moet allemaal wel goed komen, gewoon niet op een te grote voet leven.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31

drooger

Falen is ook een kunst.

Als je een onderhoudsarm appartement met energielabel A kan kopen waarbij je veel geld zelf inbrengt kan je nog prima sparen.

Je huidige (17k) auto zou ik gewoon lekker lang blijven rijden en daarna vervangen voor een <8k auto.
Dit moet ook wel redelijk te doen zijn als je huidige auto nog een goede restwaarde heeft.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ach.

Het is nog niet te laat om je 17K auto in te wisselen voor een wat bescheidener exemplaar dat beter bij je inkomen past.

Ik heb even voor de lol gekeken wat wij voor auto zouden rijden als we op basis van ons gezamenlijk inkomen, bijna 100% van ons netto jaarsalaris aan een auto zouden uitgeven. (Verhoudingsgewijs dus ongeveer hetzelfde.) Laten we zeggen dat het zo'n hippe moderne electrische sportwagen is van ene zekere E. Musk. Nieuw. Moet er niet aan denken. :(

Nee, ik zou echt nu een bescheiden autotje rijden, lekker lage maandlasten, flink sparen, misschien een paar jaar huren, dán zoals @simon zegt een huis kopen naar je inkomen (dus niet op de max gaan zitten) en dan na een tijdje eens kijken wat je nog over houd om te upgraden naar een wat luxere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Ach.

Het is nog niet te laat om je 17K auto in te wisselen voor een wat bescheidener exemplaar dat beter bij je inkomen past.

Ik heb even voor de lol gekeken wat wij voor auto zouden rijden als we op basis van ons gezamenlijk inkomen, bijna 100% van ons netto jaarsalaris aan een auto zouden uitgeven. (Verhoudingsgewijs dus ongeveer hetzelfde.) Laten we zeggen dat het zo'n hippe moderne electrische sportwagen is van ene zekere E. Musk. Nieuw. Moet er niet aan denken. :(

Nee, ik zou echt nu een bescheiden autotje rijden, lekker lage maandlasten, flink sparen, misschien een paar jaar huren, dán zoals @simon zegt een huis kopen naar je inkomen (dus niet op de max gaan zitten) en dan na een tijdje eens kijken wat je nog over houd om te upgraden naar een wat luxere auto.
Dan hebben jullie een gezamelijk inkomen van 70.000 euro. Dat is redelijk wat. Mijn vader en moeder hebben dat ook en hebben een mercedes van 35 duizend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:56:
[...]

Dan hebben jullie een gezamelijk inkomen van 70.000 euro. Dat is redelijk wat. Mijn vader en moeder hebben dat ook en hebben een mercedes van 35 duizend.
Die hebben hun huis waarschijnlijk ook goedkoper gekocht met lagere hypotheek.

Bottomline, denk goed na wat je echt wilt en besef dat er offers voor nodig zijn daar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:56:
[...]
Als je het hebt over bruto, nee. :)
(Netto ook niet.)

Maar, 2 verdieners, zij formeel hoger opgeleid, ik informeel. Geen kinderen.
Beiden fulltime baan en nog groeiende. (Oh, en allebei rond de 40.)

Waarom dan toch een Fabia Station van 8 jaar oud? Omdat we ons daar prettig bij voelen en dat ding voor ons al behoorlijk luxe was. Wel hebben we ons vergist, de anti-diesel sentimenten nemen sneller toe dan verwacht en waar we eerst net over het omslagpunt zaten, zitten we daar vooralsnog fors onder.

We kijken het nog een paar jaar aan en dan gaat 'ie misschien weg omdat 'ie te duur is per maand.

Wel is het zo dat we beiden niet zo veel geven om auto's. Ik vind autorijden leuk, wil een veilige comfortabele auto, maar ben absoluut helemaal happy met onze ecodiesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom moet je zo lang mogelijk sparen terwijl je thuis woont. Dan kan je veel eigen geld inleggen bij de aankoop van je huis. Stel je salaris stijgt naar 33k. Dan kan je een hypotheek afsluiten van 150k. Combineer dat met eigen inleg van een paar jaar sparen (en verkoop auto) en je koopt een huis van 180k tot 200k.
Koop je een relatief nieuw huis met weinig onderhoud kan je prima sparen en een goedkope auto blijven rijden.

En uiteindelijk vind je een partner, kan je heel veel vaste lasten betalen van twee inkomens en kan je dus wat meer luxe aanschaffen. En dan kan je of een duurdere auto nemen of voor de studie van je kinderen gaan sparen mocht je die willen.

Maar even heel eerlijk, met een inkomen onder modaal is het gewoon niet realistisch te verwachten dat je in een auto van 30k kan rijden en tegelijkertijd nog een fijne woning kan kopen en dan ook nog geld overhoud om op vakantie te gaan. Dat zit er simpelweg niet in, daar moet je je bij neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsurany schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:07:
[...]
Daarom moet je zo lang mogelijk sparen terwijl je thuis woont. Dan kan je veel eigen geld inleggen bij de aankoop van je huis. Stel je salaris stijgt naar 33k. Dan kan je een hypotheek afsluiten van 150k. Combineer dat met eigen inleg van een paar jaar sparen (en verkoop auto) en je koopt een huis van 180k tot 200k.
Koop je een relatief nieuw huis met weinig onderhoud kan je prima sparen en een goedkope auto blijven rijden.

En uiteindelijk vind je een partner, kan je heel veel vaste lasten betalen van twee inkomens en kan je dus wat meer luxe aanschaffen. En dan kan je of een duurdere auto nemen of voor de studie van je kinderen gaan sparen mocht je die willen.
Ook niet onbelangrijk en to be honest, het is niet heel raar te huren of een klein appartementje te kopen tot die partner er is en dan eens rustig samen te kijken naar een grotere woning, grotere auto, etc.

Met zijn 2en is het per persoon een stuk voordeliger leven dan 2x in je eentje. Een groot deel van de vaste lasten kun je zo in 2en delen, een deel niet. (Je wil snel een iets groter huis, dus hogere hypotheek. Maar ook dan heb je met zijn 2en minder snel een 2x zo groot huis nodig als in je eentje.)

Alles dat je nu kunt sparen, heb je later profijt van.
Maar even heel eerlijk, met een inkomen onder modaal is het gewoon niet realistisch te verwachten dat je in een auto van 30k kan rijden en tegelijkertijd nog een fijne woning kan kopen en dan ook nog geld overhoud om op vakantie te gaan. Dat zit er simpelweg niet in, daar moet je je bij neerleggen.
Nope.
Het is óf het een, óf het ander.

Ergens zal TS keuzes moeten gaan maken en beter nu er echt goed over na denken, dan over 6 jaar een huis hebben en in de ellende zitten omdat die €400 sparen per maand, toch €200 negatief per maand blijkt te zijn. Da's best onhandig, met een eigen huis en een leasecontract op je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Stel,
Ik koop een huis en daarna neem ik een leasecontract. Ik houd hierna nog paar 100 per maand over. Als ik een partner vind en we willen samen gaan wonen en ook samen een hypotheek aangaan. Wordt dan mijn huidige hypotheek gebruikt of wordt er dan gekeken naar wat je met je huidige bkr en inkomen zou kunnen? Waardoor je dus 70.000 euro minder kan lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:32:
Stel,
Ik koop een huis en daarna neem ik een leasecontract. Ik houd hierna nog paar 100 per maand over. Als ik een partner vind en we willen samen gaan wonen en ook samen een hypotheek aangaan. Wordt dan mijn huidige hypotheek gebruikt of wordt er dan gekeken naar wat je met je huidige bkr en inkomen zou kunnen? Waardoor je dus 70.000 euro minder kan lenen?
offtopic:
Hou ook rekening dat je toekomstige partner wellicht een studieschuld heeft.

geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:32:
Stel,
Er word gekeken naar je situatie op dat moment.

Dus koop jij een huis, sluit daarna een leasecontract (lening) af en een jaar later vind je een partner en je wil samen een huis kopen, kun je alsnog minder lenen, want immers lening.

Zulke zaken worden op moment van aanvraag getoetst.

Daarbij, als je éérst die lening af sluit voor een auto en je daarna van de bank fors minder mag lenen, denk je dan dat het wel een goed idee is eerst een hypotheek af te sluiten en een dag later alsnog die lening voor die auto aan te gaan? De bank zegt niet voor niets "nee" als je het andersom doet.
Yemoke schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:34:
[...]
offtopic:
Hou ook rekening dat je toekomstige partner wellicht een studieschuld heeft.
Dat lijkt me behoorlijk relevant. :)
Want dat drukt dan nog eens extra op wat TS samen met zijn toekomstige partner kan lenen.

Lenen voor luxegoederen als een auto is in de regel een heel slecht idee. Ik snap dat er omstandigheden zijn en ik ben vroeger ook totaal dwaas geweest, maar door schade en schande wijs geworden (en toen was er nog geen Tweakers), veel van geleerd. Nu probeer ik zaken iets verstandiger aan te pakken dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:26
Als je op dat moment je huidige huis verkoopt komt dat weer vrij voor wat je in je nieuwe huis kunt stoppen. Maar wellicht kan je wel minder extra lenen ivm het leasecontract.

Het is hier al vele malen gezegd, private leasen is gewoon meestal geen goeie deal.

Ruil je wagen ik voor iets goedkopers, blijf zoveel mogelijk sparen zolang je nog thuiswoont en koop straks met een deel eigengeld een leuk huisje. Ik zou wel proberen om meer dan 400€ pm over te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:41:
[...]

Er word gekeken naar je situatie op dat moment.

Dus koop jij een huis, sluit daarna een leasecontract (lening) af en een jaar later vind je een partner en je wil samen een huis kopen, kun je alsnog minder lenen, want immers lening.

Zulke zaken worden op moment van aanvraag getoetst.

Daarbij, als je éérst die lening af sluit voor een auto en je daarna van de bank fors minder mag lenen, denk je dan dat het wel een goed idee is eerst een hypotheek af te sluiten en een dag later alsnog die lening voor die auto aan te gaan? De bank zegt niet voor niets "nee" als je het andersom doet.

[...]

Dat lijkt me behoorlijk relevant. :)
Want dat drukt dan nog eens extra op wat TS samen met zijn toekomstige partner kan lenen.

Lenen voor luxegoederen als een auto is in de regel een heel slecht idee. Ik snap dat er omstandigheden zijn en ik ben vroeger ook totaal dwaas geweest, maar door schade en schande wijs geworden (en toen was er nog geen Tweakers), veel van geleerd. Nu probeer ik zaken iets verstandiger aan te pakken dan toen.
Ik snap wat je zegt. Nu vind ik de bank uitgaan van een extreem geval. De auto zou mij in 4 jaar tijd 20.000 euro kosten. De bank brengt een vermindering op mijn hypotheek van 70.000 euro. Daar zou ik 12 jaar van kunnen leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Sebas1337 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:42:
Als je op dat moment je huidige huis verkoopt komt dat weer vrij voor wat je in je nieuwe huis kunt stoppen. Maar wellicht kan je wel minder extra lenen ivm het leasecontract.

Het is hier al vele malen gezegd, private leasen is gewoon meestal geen goeie deal.

Ruil je wagen ik voor iets goedkopers, blijf zoveel mogelijk sparen zolang je nog thuiswoont en koop straks met een deel eigengeld een leuk huisje. Ik zou wel proberen om meer dan 400€ pm over te houden..
Ik probeer zoveel mogelijk over te houden. Altijd al gedaan daardoor kon ik die auto kopen en heb ik nogsteeds geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:12
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:58:
[...]

maar dan moet je wel over 4 jaar weer een auto kopen omdat mijn huidige auto dan 8 jaar oud is.
@sgouman
Mijn auto is nu 9 jaar oud, 270K op de teller, komt zonder problemen de APK door. Ik heb één reparatie van 750 euro gehad op een aanschaf van 4000 euro.
Ik ben nog van plan om hier zeker 6 jaar mee te rijden, dus ik snap niet zo goed waarom je een nieuwe auto _moet_ kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Mijn auto heeft 37k gereden. Nu al een kostenplaatje van 500 euro voor hrt vervangen van alle 4 de remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:46:
[...]
Ik snap wat je zegt. Nu vind ik de bank uitgaan van een extreem geval. De auto zou mij in 4 jaar tijd 20.000 euro kosten. De bank brengt een vermindering op mijn hypotheek van 70.000 euro. Daar zou ik 12 jaar van kunnen leasen.
De bank kijkt vooral naar je maandelijkse lasten en €450 per maand tikt flink aan. Plus, die €450 is die auto compleet kaal als ik het goed begrijp, komt er nog wegenbelasting, brandstof, eventuele schades, etc, etc, etc, bij ook. Alleen onderhoud niet.

De vraag is wel of je met je huidige inkomen zo'n leasecontract rond gaat krijgen en of je dat over 5 jaar rond krijgt als je een huis hebt gekocht. Best kans dat de bank zegt "nein", omdat je op jezelf woont en al flinke lasten hebt.
sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:49:
[...]
Ik probeer zoveel mogelijk over te houden. Altijd al gedaan daardoor kon ik die auto kopen en heb ik nogsteeds geld over.
Vergis je niet in het geld dat je nodig hebt als je op jezelf gaat wonen.

20-30K is echt zó op en dat heb je nu in een paar jaar bij elkaar gespaard, maar dan ben je echt een paar jaar vooral daarvoor aan het sparen. Het is veel verstandiger nu je maandlasten omlaag te brengen, flink te sparen en straks een leuk bedrag te hebben staan voor een huis met prettig lage maandlasten omdat je een deel van het huis van je spaargeld kunt betalen.

Denk dat je daar meer aan hebt en in the long run meer plezier aan hebt, dan aan een luxe auto de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:55:
[...]

De bank kijkt vooral naar je maandelijkse lasten en €450 per maand tikt flink aan. Plus, die €450 is die auto compleet kaal als ik het goed begrijp, komt er nog wegenbelasting, brandstof, eventuele schades, etc, etc, etc, bij ook. Alleen onderhoud niet.

De vraag is wel of je met je huidige inkomen zo'n leasecontract rond gaat krijgen en of je dat over 5 jaar rond krijgt als je een huis hebt gekocht. Best kans dat de bank zegt "nein", omdat je op jezelf woont en al flinke lasten hebt.

[...]

Vergis je niet in het geld dat je nodig hebt als je op jezelf gaat wonen.

20-30K is echt zó op en dat heb je nu in een paar jaar bij elkaar gespaard, maar dan ben je echt een paar jaar vooral daarvoor aan het sparen. Het is veel verstandiger nu je maandlasten omlaag te brengen, flink te sparen en straks een leuk bedrag te hebben staan voor een huis met prettig lage maandlasten omdat je een deel van het huis van je spaargeld kunt betalen.

Denk dat je daar meer aan hebt en in the long run meer plezier aan hebt, dan aan een luxe auto de komende jaren.
Bij het leasecontract zit alles erbij. Enkel eigen risico van 250 en benzine niet.

Ik snap je punt. Ik kan inderdaad ook nog wel even met deze auto door. Anders zou ik een afschrijving ook hebben van 30%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CuBras
Ik lees het topic zo terug en zie dat je erg gefixeerd bent op "die ene dure auto". Ik weet niet hoe oud je bent, maar neem één tip ten harte; laat je niet leiden door statussymbolen en wees trots op wat je zelf hebt kunnen bereiken, en niet waar anderen al jaren voor gewerkt en gespaard hebben. Jij komt er ook op een moment ook wel, neem geen shortcuts.

Stel jezelf ook de vraag; zou jij een lening afsluiten om een auto te kopen? Want Private Lease is eigenlijk hetzelfde, maar in een iets andere constructie.

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 18-02-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
CuBras schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:02:
Ik lees het topic zo terug en zie dat je erg gefixeerd bent op "die ene dure auto". Ik weet niet hoe oud je bent, maar neem één tip ten harte; laat je niet leiden door statussymbolen en wees trots op wat je zelf hebt kunnen bereiken, en niet waar anderen al jaren voor gewerkt en gespaard hebben. Jij komt er ook op een moment ook wel, neem geen shortcuts.

Stel jezelf ook de vraag; zou jij een lening afsluiten om een auto te kopen? Want Private Lease is eigenlijk hetzelfde, maar in een iets andere constructie.
Een leningvoor wwn auto zou ik niet afsluiten. Vooral omdaf ik daar niet hrt nut van inzie. Omdat je meer betaald dan de auto waard is en je daarnaast zelf nog je verzekering en onderhojd etc moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sgouman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:04:
[...]
Een leningvoor wwn auto zou ik niet afsluiten. Vooral omdaf ik daar niet hrt nut van inzie. Omdat je meer betaald dan de auto waard is en je daarnaast zelf nog je verzekering en onderhojd etc moet betalen
Maar dat is wat private lease is.
Niets meer, niets minder.

Het is een lening voor je auto, waar dan toevallig ook nog wat zaken bij het leasebedrag inbegrepen zitten.

Daarom telt het ook zo zwaar voor de belastingdienst hypotheekverstrekker. Het is niet te vergelijken met wat bedrijven doen als je ergens werkt waar je een leaseauto krijgt. Zo'n private lease auto is bijna 100% een financieel product, een lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
[...]

Dan heb je hier je antwoord op je vraag; niet doen dus.

Bij Private Lease wordt in bijna alle gevallen een BKR op je naam gezet, dit gebeurt dus ook bij het aangaan van een persoonlijke lening.
Welke van deze twee opties hierboven je ook kiest, je hypotheek zál lager uitvallen.

Aangezien je al een auto in bezit hebt, is de keuze bijna nog makkelijker. Houd het lekker bij deze auto, geniet er van (want je eerste auto vergeet je nooit meer, toch? ;) ) en wees tevreden met wat je hebt.
Die ene droom auto *kuch*-Mustang-*kuch* komt er ooit nog wel, maar nog niet vandaag.

[ Voor 20% gewijzigd door CuBras op 18-02-2019 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 10:39
[...]

Wat CuBras denk ik bedoelt, is of je een auto los zou aanschaffen met geleend geld ipv eigen geld. Wanneer je antwoord daarop "Nee" zou zijn, is het niet heel logisch om PL wél te doen, aangezien dit hetzelfde is, maar dan verpakt in een mooi papiertje met een wikkel.

Mijn advies: doe het niet. Niet omdat het financieel onverstandig is, of rekentechnisch niet handig etc. Het argument voor mij was dat je op het moment dat je het contract aan gaat, jezelf de komende jaren een stuk keuzevrijheid ontneemt. Je kunt je nu niet voorstellen hoe je leven er over 3 jaar uit ziet, ook al heb je daar wel een beeld bij. Wanneer je dan in een andere situatie zit dan nu (huis/relatie/dingen die je nu niet kunt voorstellen) heb je voor jezelf bepaald dat een (groot) deel van je keuzevrijheid is weggenomen om een reden die je dan jezelf eigenlijk niet meer kunt verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
[...]

Zo kun je het echt niet bekijken. Die 70k hypotheek is verspreid over 30 jaar. Het gaat om de maandlasten. De maandlasten van een auto van 20k komen overeen met een veel hogere hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Longcat schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:59:
[...]
Zo kun je het echt niet bekijken. Die 70k hypotheek is verspreid over 30 jaar. Het gaat om de maandlasten. De maandlasten van een auto van 20k komen overeen met een veel hogere hypotheek.
Plus dat de rentetarieven op consumptief krediet ook veel hoger zijn dan hypothecair krediet.

Ter vergelijk:
  • De Hypotheekrente is op dit moment zo'n 1,25% bij 5 jaar rentevast
  • Consumptief krediet ligt rond de 5%
Daarbij, wat je zegt, een auto van 20K over 5 jaar, kent een andere maandlast dan diezelfde 20K hypotheek die je over 30 jaar af lost.

Ook even snel gerekend:
  • Hypotheek, 20K, 30 jaar (360 maanden): ~€65 per maand
  • Hypotheek, 110K, 30 jaar (360 maanden): ~€365 per maand
  • Consumptief, 20K, 5 jaar (60 maanden): ~€375 per maand
Logisch dus dat diezelfde 20K consumptief, veel zwaarder telt voor de bank dan een hypotheek van 20K. Het scheelt bijna een factor 6 in lasten per maand.

Nu is private lease een iets andere constructie, waarbij onderhoud en blijkbaar ook wegenbelasting in het maandbedrag zit verdisconteerd, maar toch. Leasemaatschappijen zijn geen filantropische instellingen, die willen winst maken en dat doen ze ook (en misschien wel vooral), op het leningdeel van een private lease bedrag.

Onderhoud is een risicofactor voor ze, verzekeringen zijn afgedekt (als het goed is), het is het financiële deel waar ze gegarandeerd winst op maken maar dan nóg met een onzekere factor omdat ze uit gaan van een geschatte restwaarde van de auto. Valt die lager uit, verdienen ze er minder aan. Dat risico is meegenomen in hun leaseberekening. (Leasemaatschappijen zijn vooral financieel dienstverleners, die kennen dit soort risico's en berekeningen als geen ander.)

Nog een nadeel van leasen: De auto is na 5 jaar niet van jezelf.
Als je privé een auto van 20K koopt, heb je een redelijke kans dat je er na 5 jaar nog 5K voor terug krijgt. Lease je een auto met een nieuwprijs van 20K, mag je 'm na 5 jaar inleveren en klaar. Je gaat gegarandeerd voor 5K het schip in.

Leasen is niet voordeliger dan er zelf voor sparen en de vraag is zelfs of het voordeliger is dan er een regulier consumptief krediet voor afsluiten. Dat zal vooral van de gehanteerde rentetarieven afhangen en van de mate van onderhoud die je aan je auto hebt. (Maar ook daar, een leasemaatschappij neemt daarin beperkt risico. Ze willen netto winst maken, door schaalgrootte en risicospreiding kan onderhoud voor hen goedkoper uitvallen dan privé, toch zullen ze ook daar proberen geld te verdienen. Dat is het bestaansrecht van commerciéle organisaties.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Private Lease is een lening in een inpakpapiertje, zodat het woord "lening" wat minder prominent aanwezig is. Zo'n hippe Engelse term verkoopt beter, ook aan mensen die absoluut geen lening willen en niet in de term "financiering" trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Je kan ook een hypotheek krijgen bij andere partijen dan banken. O-)
Niet dat je dan veel soepelere regels krijgt, maar het kan wel iets schelen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

unezra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 06:57:
[...]

Plus dat de rentetarieven op consumptief krediet ook veel hoger zijn dan hypothecair krediet.

Ter vergelijk:
  • De Hypotheekrente is op dit moment zo'n 1,25% bij 5 jaar rentevast
  • Consumptief krediet ligt rond de 5%
Daarbij, wat je zegt, een auto van 20K over 5 jaar, kent een andere maandlast dan diezelfde 20K hypotheek die je over 30 jaar af lost.

Ook even snel gerekend:
  • Hypotheek, 20K, 30 jaar (360 maanden): ~€65 per maand
  • Hypotheek, 110K, 30 jaar (360 maanden): ~€365 per maand
  • Consumptief, 20K, 5 jaar (60 maanden): ~€375 per maand
Logisch dus dat diezelfde 20K consumptief, veel zwaarder telt voor de bank dan een hypotheek van 20K. Het scheelt bijna een factor 6 in lasten per maand.

Nu is private lease een iets andere constructie, waarbij onderhoud en blijkbaar ook wegenbelasting in het maandbedrag zit verdisconteerd, maar toch. Leasemaatschappijen zijn geen filantropische instellingen, die willen winst maken en dat doen ze ook (en misschien wel vooral), op het leningdeel van een private lease bedrag.

Onderhoud is een risicofactor voor ze, verzekeringen zijn afgedekt (als het goed is), het is het financiële deel waar ze gegarandeerd winst op maken maar dan nóg met een onzekere factor omdat ze uit gaan van een geschatte restwaarde van de auto. Valt die lager uit, verdienen ze er minder aan. Dat risico is meegenomen in hun leaseberekening. (Leasemaatschappijen zijn vooral financieel dienstverleners, die kennen dit soort risico's en berekeningen als geen ander.)

Als je privé een auto van 20K koopt, heb je een redelijke kans dat je er na 5 jaar nog 5K voor terug krijgt. Lease je een auto met een nieuwprijs van 20K, mag je 'm na 5 jaar inleveren en klaar. Je gaat gegarandeerd voor 5K het schip in.

Leasen is niet voordeliger dan er zelf voor sparen en de vraag is zelfs of het voordeliger is dan er een regulier consumptief krediet voor afsluiten. Dat zal vooral van de gehanteerde rentetarieven afhangen en van de mate van onderhoud die je aan je auto hebt. (Maar ook daar, een leasemaatschappij neemt daarin beperkt risico. Ze willen netto winst maken, door schaalgrootte en risicospreiding kan onderhoud voor hen goedkoper uitvallen dan privé, toch zullen ze ook daar proberen geld te verdienen. Dat is het bestaansrecht van commerciéle organisaties.)
Heb me er niet in verdiept, maar ik gok zomaar dat als je hem om een boom vouwt, je wel beter af bent met private lease dan met een lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Tsurany schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:30:

Dit klopt niet, sorry. Ik heb bij mijn hypotheek ook de ABN aan moeten schrijven omdat ze ooit een roodstandmogelijkheid van mij nooit afgemeld hadden. Het afmelden gaat niet automatisch en banken 'vergeten' dat vaak. En dan moet je dus de desbetreffende verstrekker vragen het te laten schrappen. Die hypotheekverstrekker ziet alleen die registratie, niet dat 'ie al voldaan is. Het is iets complexer dan je doet voorkomen.
Als je een lening afsluit waarmee je naast de aankoop ook het onderhoud e.d. betaalt over een periode van 4 (bijvoorbeeld) jaar, dan heb je exact hetzelfde. Het voordeel van private lease is dat die zooi samen in een pakketje zit, maar verder is het gewoon hetzelfde.

Daarnaast is de semantische discussie niet erg nuttig: het is iets wat je voor langere tijd geld kost en dat heeft impact op je besteedbare inkomen. Ik vind de berekeningen vaak ook krom (want omgekeerd rekenen ze bonussen of een leaseauto van de zaak weer niet mee), maar zo zijn de regels nu eenmaal en daar kan je niet omheen.

Wel kan ik je van harte aanraden om op jonge leeftijd gewoon voor een goedkope auto te gaan. Ik heb toen ik begin twintig was ook te zware maandlasten gehad en terugkijkend was ik veel liever gewoon vaker op vakantie gegaan dan met een hoge hypotheek + auto te zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 19-02-2019 08:00 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:56:
[...]

Dit klopt niet, sorry. Ik heb bij mijn hypotheek ook de ABN aan moeten schrijven omdat ze ooit een roodstandmogelijkheid van mij nooit afgemeld hadden. Het afmelden gaat niet automatisch en banken 'vergeten' dat vaak. En dan moet je dus de desbetreffende verstrekker vragen het te laten schrappen. Die hypotheekverstrekker ziet alleen die registratie, niet dat 'ie al voldaan is. Het is iets complexer dan je doet voorkomen.
Het is niet veel complexer. Een afgeloste lening moet natuurlijk ook als afgelost gemeld staan bij het BKR, dat lijkt me evident. Dat gebeurt in vrijwel alle gevallen gewoon keurig alleen kan er soms natuurlijk wat mis gaan.

Vraag daarom sowieso elk jaar een uitdraai van je gegevens bij het BKR op om alle registraties te controleren.

Grootste probleem met het BKR is dat ze nog steeds data in batches verwerken en geen realtime interface hebben om wijzigingen door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Je doet het simpeler voorkomen dat het is. "Natuurlijk moet het afgemeld worden". Ja, en dat is dus vaak het probleem: dat je een hypotheek af gaat sluiten en die verstrekker dingen ziet die jij ten eerste niet zelf kan zien, ten tweede zelf moet gaan bedelen om het af te laten melden en ten derde die verstrekker niet kan zien dat die lening al afgelost is.

Het gaat hier niet om iets dat in 'batches' gaat; dit was een roodstandmogelijkheid die al 8 jaar eerder ofzo opgegeven was.

Er gaat vanalles mis bij het BKR: noteringen die niet afgemeld worden, registraties die niet afgemeld worden, etc.

Jij zegt dat een verstrekker geen probleem heeft bij afgeloste leningen: die staan als het goed is niet meer geregistreerd. Het probleem is dat die registratie gewoon vaak fout gaat en het BKR ook niks registreert over aflossingen. Je hebt een krediet of je hebt 't niet. Da's alles wat er staat (naast de zwaardere noteringen natuurlijk, die ook vaak niet afgemeld worden).

[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 19-02-2019 08:18 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Net maar even alles gelezen...

Wat ik niet begrijp, je hebt nu dus een auto van 17k.
Deze wil je verkopen om vervolgens te gaan private leasen?

Mijn eerste vraag: Waarom?!
Je geeft zelf aan dat je al wel voor 500 hele euro's onderhoud hebt gehad aan alle vier de remmen en dat je 30% hebt afgeschreven.
Wederom mijn vraag: Waarom? Waarom wil je dan nu verkopen?
Waarom rijd je niet lekker deze auto "op"? Ja, je hebt afschrijving, maar je hoeft toch niet iedere 4-5 jaar een nieuwe auto te kopen en te rijden? Wat zou er mis zijn, om met deze auto nog bijv. 8 jaar rond te rijden? Dan heb je een afschrijving van iets meer dan 175 euro per maand (en dan ga ik er voor het gemak maar even van uit, dat de restwaarde 0 euro is. Vaak krijg je nog wel iets voor een auto terug, waardoor de afschrijving alleen maar minder is). Verder geen idee wat voor auto je rijdt, hoeveel schade vrije jaren en welke regio. Maar als je gewoon "zuinig" bent op je auto, en het reguliere onderhoud volgens het boekje uitvoert, dan zou je dus voor 275 euro per maand deze zaken moeten betalen. Iets wat volgens mij wel goed te doen is.

Nadeel van PL is, zoals al eerder gezegd, je betaald iedere maand een X bedrag + brandstof. Maar na de looptijd lever je de auto weer in en heb je niks meer. Behalve een kostenpost van (in jouw geval): 21.600 euro :+

En wat ik daarnaast mis: het kilometrage van je PL contract. Je rijdt nu X aantal km per jaar (zakelijk en prive). Wat als je straks meer moet rijden dan dat je nu doet (omdat je naar een ander kantoor moet, een andere baan vind in de komende 4 jaar, een vriendinnetje tegenkomt, weekendjes weg wilt, etc.).
Dan krijg je een relatief forse meerprijs per gereden km. Je baas zal deze niet voor je betalen, die betaald je gewoon 0,19 euro per gereden km. Van dat bedrag mag jij dus de "meerprijs per km" betalen + brandstof.

Ook geef je aan een huisje te willen kopen. Dan werkt PL ook niet in positieve zin mee. Je kan immers minder lenen. En dan geldt ook weer bovenstaande, mogelijk ga je wat verder van je werk en vrienden wonen en rijd je extra kilometers...

Persoonlijk vind ik, maar dat is gewoon mijn mening, wil je te veel op dit moment met het inkomen dat je hebt. Ongetwijfeld dat je nu lekker kan sparen, maar vergeet niet dat je ook nog thuis woont en dus niet alle lasten voor je kiezen krijgt. Een eigen huis kost gewoon een hoop centen. Er is altijd iets te doen in een huis, of er gaat wat kapot.

En als je van het sparen bent, waarom wil je een vier jarig contract afsluiten die je vier jaar lang 450 euro per maand kost? Je huidige auto heb je al gekocht en heb je alleen verzekering en wegenbelasting. Dat is nog geen kwart van de kosten van de private lease. En je zal ieder jaar een beurtje moeten doen, maar als je gewoon "normaal" met je auto omgaat zal dat maar een paar honderd euro per keer zijn. Brandstof moet je bij beide er nog ingooien, dus dat zal niet heel erg het verschil maken.
En, as said, na vier jaar kan je gewoon in je huidige auto door blijven rijden. Die hoef je niet ineens in te leveren of iets. En rijd je wat meer (of minder) dan gepland, dan maakt dat relatief ook niet veel uit (ivm meer/minder kilometerprijs bij PL).

Mijn advies: lekker je huidige auto door blijven rijden en wat minder focussen op nieuwe auto's. Na een paar weken ben je ook aan de PL auto gewend en wil je toch weer wat nieuwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:16:
[...]

Je doet het simpeler voorkomen dat het is. "Natuurlijk moet het afgemeld worden". Ja, en dat is dus vaak het probleem: dat je een hypotheek af gaat sluiten en die verstrekker dingen ziet die jij ten eerste niet zelf kan zien, ten tweede zelf moet gaan bedelen om het af te laten melden en ten derde die verstrekker niet kan zien dat die lening al afgelost is.

Het gaat hier niet om iets dat in 'batches' gaat; dit was een roodstandmogelijkheid die al 8 jaar eerder ofzo opgegeven was.

Er gaat vanalles mis bij het BKR: noteringen die niet afgemeld worden, registraties die niet afgemeld worden, etc.
Natuurlijk kan er wel eens wat mis gaan en dan is het even werk om het op te lossen. Maar het zijn geen grote onoplosbare problemen zolang jij keurig de bevestiging van het aflossen bewaart. En doorgaans hoef je echt niet te gaan eisen dat een registratie verwijderd wordt.

Gebruik in ieder geval elk jaar je recht om de gegevens bij het BKR in te zien via de AVG inzage en laat je adviseur ruim van te voren een toetsing uitvoeren bij het BKR zodat je zeker weet dat er geen verborgen problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:22:
[...]

Natuurlijk kan er wel eens wat mis gaan en dan is het even werk om het op te lossen. Maar het zijn geen grote onoplosbare problemen zolang jij keurig de bevestiging van het aflossen bewaart. En doorgaans hoef je echt niet te gaan eisen dat een registratie verwijderd wordt.

Gebruik in ieder geval elk jaar je recht om de gegevens bij het BKR in te zien via de AVG inzage en laat je adviseur ruim van te voren een toetsing uitvoeren bij het BKR zodat je zeker weet dat er geen verborgen problemen zijn.
Precies. Zorg ervoor dat (en controleer of) je bij BKR volledig schoon bent voor je hypotheekaanvraag.
- Kun je rood staan? Eraf......
- Creditcard met termijnbetaling? Weg ermee....
- Staan er nog kredietfaciliteiten geregistreerd die er al af hadden moeten zijn? Verwijdering vorderen bij de partij die de aanmelding deed....

Je kunt het elk jaar doen, maar als je daar geen zin in hebt kan het natuurlijk ook gewoon ruim voor je grote financiële zaken gaat regelen. Maar doe dat dan niet pas een paar weken vantevoren.

Oja. Zodra je hypotheek er is, niet vergeten om meteen weer een creditcard en krediet op betaalrekening aan te vragen.... want dan mag het weer. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Volgens mij snap ik het. :)
TS kijkt naar zijn ouders.

Als ik het goed heb begrepen rijden zijn ouders in een auto van 35K, bij 70K bruto gezinsinkomen per jaar. Dat komt redelijk overeen met de auto van 17K die TS nu heeft, bij een inkomen van 30K per jaar.

Kortom, hij volgt zijn ouders.

Vraag me wel af hoe verstandig een auto van 35K is, bij een bruto gezinsinkomen van 70K...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
unezra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 06:57:
[...]

Op zich helemaal eens met je verhaal, maar hierboven ga je wel héél kort door de bocht ;) .. Als je privé een auto koopt van 20K heb je na 5 jaar toch ook zeker wel nog eens 5K aan extra kosten (dure all risk verzekering want jong, wegenbelasting, onderhoud (minimaal want nieuwe auto, maar toch), zit je al snel op 100 euro per maand minimaal. Dan maak je dus al snel 25+ K aan kosten over die 5 jaar. Maar anderzijds hou je na 5 jaar ook echt wel veel meer over aan restwaarde dan de genoemde 5K in jouw post (zoek maar eens een 20K-auto van 5 jaar oud met zo'n 50-75.000km op de teller, dan zit je nog ver boven de 10K), dus al met al blijft je verhaal overeind en is PL in de regel gewoon echt een stuk duurder. Uitzondering kan echter zijn dat een jong persoon zoveel verzekeringspremie betaalt dat het bijna aantrekkelijk wordt om te leasen...
Pagina: 1 2 Laatste