Net maar even alles gelezen...
Wat ik niet begrijp, je hebt nu dus een auto van 17k.
Deze wil je verkopen om vervolgens te gaan private leasen?
Mijn eerste vraag: Waarom?!
Je geeft zelf aan dat je al wel voor 500 hele euro's onderhoud hebt gehad aan alle vier de remmen en dat je 30% hebt afgeschreven.
Wederom mijn vraag: Waarom? Waarom wil je dan nu verkopen?
Waarom rijd je niet lekker deze auto "op"? Ja, je hebt afschrijving, maar je hoeft toch niet iedere 4-5 jaar een nieuwe auto te kopen en te rijden? Wat zou er mis zijn, om met deze auto nog bijv. 8 jaar rond te rijden? Dan heb je een afschrijving van iets meer dan 175 euro per maand (en dan ga ik er voor het gemak maar even van uit, dat de restwaarde 0 euro is. Vaak krijg je nog wel iets voor een auto terug, waardoor de afschrijving alleen maar minder is). Verder geen idee wat voor auto je rijdt, hoeveel schade vrije jaren en welke regio. Maar als je gewoon "zuinig" bent op je auto, en het reguliere onderhoud volgens het boekje uitvoert, dan zou je dus voor 275 euro per maand deze zaken moeten betalen. Iets wat volgens mij wel goed te doen is.
Nadeel van PL is, zoals al eerder gezegd, je betaald iedere maand een X bedrag + brandstof. Maar na de looptijd lever je de auto weer in en heb je niks meer. Behalve een kostenpost van (in jouw geval): 21.600 euro
En wat ik daarnaast mis: het kilometrage van je PL contract. Je rijdt nu X aantal km per jaar (zakelijk en prive). Wat als je straks meer moet rijden dan dat je nu doet (omdat je naar een ander kantoor moet, een andere baan vind in de komende 4 jaar, een vriendinnetje tegenkomt, weekendjes weg wilt, etc.).
Dan krijg je een relatief forse meerprijs per gereden km. Je baas zal deze niet voor je betalen, die betaald je gewoon 0,19 euro per gereden km. Van dat bedrag mag jij dus de "meerprijs per km" betalen + brandstof.
Ook geef je aan een huisje te willen kopen. Dan werkt PL ook niet in positieve zin mee. Je kan immers minder lenen. En dan geldt ook weer bovenstaande, mogelijk ga je wat verder van je werk en vrienden wonen en rijd je extra kilometers...
Persoonlijk vind ik, maar dat is gewoon mijn mening, wil je te veel op dit moment met het inkomen dat je hebt. Ongetwijfeld dat je nu lekker kan sparen, maar vergeet niet dat je ook nog thuis woont en dus niet alle lasten voor je kiezen krijgt. Een eigen huis kost gewoon een hoop centen. Er is altijd iets te doen in een huis, of er gaat wat kapot.
En als je van het sparen bent, waarom wil je een vier jarig contract afsluiten die je vier jaar lang 450 euro per maand kost? Je huidige auto heb je al gekocht en heb je alleen verzekering en wegenbelasting. Dat is nog geen kwart van de kosten van de private lease. En je zal ieder jaar een beurtje moeten doen, maar als je gewoon "normaal" met je auto omgaat zal dat maar een paar honderd euro per keer zijn. Brandstof moet je bij beide er nog ingooien, dus dat zal niet heel erg het verschil maken.
En, as said, na vier jaar kan je gewoon in je huidige auto door blijven rijden. Die hoef je niet ineens in te leveren of iets. En rijd je wat meer (of minder) dan gepland, dan maakt dat relatief ook niet veel uit (ivm meer/minder kilometerprijs bij PL).
Mijn advies: lekker je huidige auto door blijven rijden en wat minder focussen op nieuwe auto's. Na een paar weken ben je ook aan de PL auto gewend en wil je toch weer wat nieuwers.