review: Weg van big tech - Een zoektocht naar alternatieven
@
arnoudwokkeDeze factoren weken ook op elkaar in: door dataverzameling krijgen grote bedrijven de kans om software beter te maken dan die van concurrenten, waardoor ze weer groter worden en concurrentie makkelijker kunnen beperken.
weken → werken
DuckDuckGo presteert afdoende, maar vooral als het gaat om zoekresultaten binnen Nederland doet het privacyvriendelijke alternatief onder voor Google en vindt hij niet altijd de meest relevante zoekresultaten.
meest relevante → relevantste (zie ook
https://woordenlijst.org/#/?q=relevant)
Proton is een dienst die privacy en versleuteling hoog in het vaandel hebben staan.
hebben → heeft (
die is onderwerp en verwijst naar
dienst, wat enkelvoud is)
Ik heb vorig jaar met de reisorganisatie echt even met mij handen in het haar gezeten: telefonisch niet bereikbaar, contactformulier op de website onschadelijk gemaakt en zo bleef alleen contact via Facebook Messenger over.
mij handen → mijn handen
Sommige diensten waar ik voor betaal zijn ook enkel closed source, die zal ik ook blijven gebruiken.
source, die → source; die (zie ook
https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma)
Ik zal dan wel kijken naar een zo'n privacyvriendelijke optie, bijvoorbeeld een alternatieve app.
Een 'een' weggestreept.
Hardwareaanschaf, energieverbruik en tijd om de boel up-to-date te houden lopen ook best op als je alles in eigen beheer wilt.
energieverbruik → energiegebruik (volgens de
Wet van behoud van energie kan energie niet verbruikt worden, alleen omgezet naar een andere vorm van energie)
Een nadeel is dat het wel eens kan gebeuren dat een website niet goed laadt, in dat geval is tijdelijk uitschakelen een oplossing.
laadt, in → laadt; in
Het nadeel is dat de services niet altijd stabiel zijn, dus komt wel eens voor dat een filmpje niet wil laden of dat de website onbereikbaar is.
dus komt → dus het komt
LibreTube is een iets nieuwere cliënt, en daarom voor mijn gevoel nog niet helemaal compleet.
cliënt → client
Ik houd hem echter wel in de gaten, want ik denk dat het zomaar mijn defaultcliënt kan worden.
defaultcliënt → defaultclient
Hiermee kan je anoniem Apps downloaden uit de Play Store, Aurora heeft hiervoor een aantal Google Accounts die je tijdelijk toegewezen krijgt bij het openen van de Store.
Apps → apps
Hiermee kan je anoniem Apps downloaden uit de Play Store, Aurora heeft hiervoor een aantal Google Accounts die je tijdelijk toegewezen krijgt bij het openen van de Store.
Store, Aurora → Store; Aurora
Google Accounts → Google-accounts
Dat betekent niet dat je stel op sprong elke dienst van een groot techbedrijf uit je digitale leven hoeft weg te snijden.
stel op sprong → op stel en sprong (zie ook
https://www.encyclo.nl/begrip/op_stel_en_sprong)
Zo heb navigatieapp OsmAnd geïnstalleerd voor navigatie en wil ik stukjes software als LocalCDN, NewPipe en Lingva zeker eens proberen.
Zo heb → Zo heb ik