Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen
1985, zoals al twee keer daarvoor correct in het artikel genoemd wordt.Van den Berg werd in 1986 de eerste ruimtevaarder die in Nederland werd geboren.
[ Voor 36% gewijzigd door thomas_n op 17-10-2022 21:23 ]
Het vernieuwde standaard is backwards compatible met DisplayPort 2.0
Het is de standaard, zie https://www.vandale.nl/gr...lands/betekenis/standaardHierdoor zou tunneling via een USB C-poort middels het USB 4-standaard efficiënter moeten verlopen.
nieuws: VESA maakt DisplayPort 2.1 backwards compatible met 2.0 en andersom
Het is "de poort" en "de standaard" of eventueel "het DisplayPort protocol".De Video Electronics Standards Association presenteert de specificaties voor het vernieuwde DisplayPort 2.1. Het vernieuwde standaard is backwards compatible met DisplayPort 2.0 en alle 2.0-compatibele producten zijn al officieel gecertificeerd voor DisplayPort 2.1.
Een tweede 'dat' weggestreept.Een ander voorbeeld is dat dat van meerdere ministeries, van Sociale Zaken en van Landbouw.
nonprofitorganisatie → non-profitorganisatie (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=non-profitorganisatie en https://woordenlijst.org/leidraad/6/3, regel 6.I, artikel 1, @TijsZonderH)Begin dit jaar werd er in België nog een nonprofitorganisatie beboet omdat deze op die manier tweets verzamelde voor onderzoek.
Twerwijl → TerwijlTwerwijl er ook hard wordt gewerkt aan versie 2.0 van foobar2000 is versie 1.6.13 van foobar2000 is uitgekomen.
Hier wordt het woord 'draadloos' gebruikt. Het alternatief is echter niet 'bedraad' of 'met een kabel'. De correcte term ervoor is 'contactloos'.
Een 'met' weggestreept.In principe is de verbinding tussen de auto en de sleutel versleuteld, maar de autodieven wisten met de software van de wagens te overschrijven met een online verkregen programma.
naturaliseerde kort voor zijn vlucht tot Amerikaan → werd kort voor zijn vlucht tot Amerikaan genaturaliseerd (volgens de Dikke Van Dale is naturaliseren een overgankelijk werkwoord, dus het is of 'genaturaliseerd worden/zijn', of 'zich laten naturaliseren', @TijsZonderH)Hij naturaliseerde kort voor zijn vlucht tot Amerikaan.
hij naturaliseren → hij zich laten naturaliserenVanwege zijn werk aan röntgenstraling moest hij naturaliseren tot Amerikaan.
Een 'een' weggestreept.De betreffende kabels kregen eerder dit jaar al een geüpdatete bitrates en bijbehorende labels.
In deze → DezeIn deze uitgave komt slecht drie dagen na de vorige uitgave en de changelog laat dan ook alleen een kleine verzameling bugfixes zien
slecht → slechtsIn deze uitgave komt slecht drie dagen na de vorige uitgave en de changelog laat dan ook alleen een kleine verzameling bugfixes zien
gebruikd -> gebruikomdat het gebruikd aarvan
aarvan -> daarvan
Virussen? Scan ze hier!
Martijn van Dam is bestuurslid en geen voorzitter.NPO-voorzitter Martijn van Dam
"politie hen vraag hun gegevens" -> "politie hen vraagt hun gegevens"
Een tweede 'van' weggestreept.Onderzoekers van van TU Delft, de Universiteit van Wenen en het Max Planck Instituut verzamelden voor hun onderzoek dns-gegevens over onderwijsinstellingen in de VS, maar ook Europese landen zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het VK en Nederland.
verzamelden voor hun onderzoek dns-gegevens over onderwijsinstellingen in de VS, maar ook Europese landen zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het VK en Nederland → hebben voor hun onderzoek dns-gegevens over onderwijsinstellingen in de VS, maar ook Europese landen zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het VK en Nederland verzameld (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/, @TijsZonderH)Onderzoekers van van TU Delft, de Universiteit van Wenen en het Max Planck Instituut verzamelden voor hun onderzoek dns-gegevens over onderwijsinstellingen in de VS, maar ook Europese landen zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het VK en Nederland.
WebEx → Webex (zie ook https://www.webex.com/)In Nederland wordt daarnaast ook buitengewoon veel gebruikgemaakt van gecentraliseerde, commerciële videotools, waarbij de onderzoekers specifiek naar Zoom, WebEx en Adobe Connect kijken.
in Amerikaanse cloudservers → op Amerikaanse cloudservers (zoals in de titel)De onderzoekers waarschuwen ervoor dat studenten een significant risico lopen dat hun gegevens in Amerikaanse cloudservers wordt opgeslagen omdat het gebruik daarvan zo wijdverspreid is.
Een 'het' weggestreept.YouTube heeft niet gezegd of het het idee om 4k-video's te koppelen aan een Premium-abonnement definitief van de baan is.
In journalistieke teksten is de onvoltooid verleden tijd in dit soort zinnen alleszins acceptabel.richy3908 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:11:
nieuws: Nederlandse onderwijsinstellingen slaan veel data op op Amerikaanse c...
[...]
verzamelden voor hun onderzoek dns-gegevens over onderwijsinstellingen in de VS, maar ook Europese landen zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het VK en Nederland → hebben voor hun onderzoek dns-gegevens over onderwijsinstellingen in de VS, maar ook Europese landen zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het VK en Ne allemaal!erland verzameld (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/, @TijsZonderH)
[...]
Verder is alles verbeterd. Dank allemaal!
If you choose not to decide, you still have made a choice.
"met" moet "door" zijn in "Ook verving hij het moederbord van het originele horloge met een Sensor Watch".
"Ook opvallend aan het nieuwe ontwerp is dat de frontcamera aan de verticale kant van de tablet zit".
een tablet die je zowel in portret als landschap kan gebruiken heeft geen verticale kant. Bedoelt de auteur de lange zijde of de korte zijde?
goedkoospte -> goedkoopsteDe goedkoospte versie heeft daarmee 64GB aan opslag en heeft alleen een voedingsaansluiting en HDMI-poort.
vervangen voor -> vervangen doorDe A12 Bionic uit de vorige generatie is vervangen voor een A15 Bionic-soc, die ook te vinden is de iPhone 13-serie.
is de iPhone -> is in de iPhone
Even voor mijn begrip, zodat ik beter snap hoe ik voortaan moet handelen en ik mezelf en de Tweakers-redactie mogelijk een hoop tijd en moeite kan besparen:Delpozo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:57:
[…]
In journalistieke teksten is de onvoltooid verleden tijd in dit soort zinnen alleszins acceptabel.
[…]
Als er sprake is van journalistieke teksten, dan zijn de onvoltooide en voltooide tijden onderling uitwisselbaar? Of is dat alleen in dit soort zinnen het geval? Alleen, wanneer is er sprake van dit soort zinnen? Ik zie zo snel het onderscheid niet. Als je dat nader zou willen toelichten, dan heel graag.
Ik heb nl. al lange tijd legio suggesties gedaan om de onvoltooide tijd in een zin te vervangen door de voltooide tijd (en ja, voor een groot deel in artikelen van de hand van Jay Stout, want de voltooide tijd vervangen door een onvoltooide tijd in een zin terwijl een voltooide tijd toch echt beter op zijn plaats is naar mijn bescheiden mening, is volgens mij iets wat je Vlamingen wel vaker ziet doen – dit artikel van Taaladvies.net benoemt dat ook – en van de hand van Tijs Hofman, want die heeft ook vaak de neiging dit soort zinsconstructies te maken, als ik het goed heb gezien de laatste maanden in toenemende mate), en die zijn voor zover ik me kan herinneren allemaal gehonoreerd.
Dus kan ik maar beter stoppen met suggesties om de onvoltooide tijd te vervangen door de voltooide tijd (want journalistieke teksten) en zijn mijn suggesties op dat gebied achteraf gezien abusievelijk gehonoreerd, of is het slechts een kwestie van mij duidelijk maken wanneer er sprake is van dit soort zinnen?
Misschien duidelijker om te schrijven:Ook opvallend aan het nieuwe ontwerp is dat de frontcamera aan de verticale kant van de tablet zit.
ofOok opvallend aan het nieuwe ontwerp is dat de frontcamera aan de lange zijde van de tablet zit.
Ook opvallend aan het nieuwe ontwerp is dat de frontcamera aan de lange zijde van de tablet zit, in plaats van aan de gebruikelijke korte zijde.
[ Voor 3% gewijzigd door Gody op 18-10-2022 23:17 ]
Ik ben geen redactielid, wel taalliefhebber. Zelfs als Vlaming die wat sneller naar een voltooide tijd grijpt, en zelfs met "Een zin in de voltooid tegenwoordige tijd kan als introductie dienen voor een wat langere beschrijving van een gebeurtenis of een opeenvolging van gebeurtenissen in het verleden" voel ik toch niet aan dat voltooid hier beter zou zijn dan onvoltooid.richy3908 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:17:
[...]
Even voor mijn begrip, zodat ik beter snap hoe ik voortaan moet handelen en ik mezelf en de Tweakers-redactie mogelijk een hoop tijd en moeite kan besparen:
Als er sprake is van journalistieke teksten, dan zijn de onvoltooide en voltooide tijden onderling uitwisselbaar? Of is dat alleen in dit soort zinnen het geval? Alleen, wanneer is er sprake van dit soort zinnen? Ik zie zo snel het onderscheid niet. Als je dat nader zou willen toelichten, dan heel graag.
Ik heb nl. al lange tijd legio suggesties gedaan om de onvoltooide tijd in een zin te vervangen door de voltooide tijd (en ja, voor een groot deel in artikelen van de hand van Jay Stout, want de voltooide tijd vervangen door een onvoltooide tijd in een zin terwijl een voltooide tijd toch echt beter op zijn plaats is naar mijn bescheiden mening, is volgens mij iets wat je Vlamingen wel vaker ziet doen – dit artikel van Taaladvies.net benoemt dat ook – en van de hand van Tijs Hofman, want die heeft ook vaak de neiging dit soort zinsconstructies te maken, als ik het goed heb gezien de laatste maanden in toenemende mate), en die zijn voor zover ik me kan herinneren allemaal gehonoreerd.
Dus kan ik maar beter stoppen met suggesties om de onvoltooide tijd te vervangen door de voltooide tijd (want journalistieke teksten) en zijn mijn suggesties op dat gebied achteraf gezien abusievelijk gehonoreerd, of is het slechts een kwestie van mij duidelijk maken wanneer er sprake is van dit soort zinnen?
Langs de andere kant denk ik eerlijk gezegd dat "in journalistieke teksten" en "dit soort zinnen" maar een smoesje is om er niet verder over te moeten nadenken. Akkoord dat journalistieke teksten er hun eigen stijl op nahouden, maar stijl gaat niet boven taalregels.
Dit gezegd zijnde, ik zou het toch bij "verzamelden" houden
2x 'dat'De CMA schrijft dinsdag dat dat de overname van Giphy door Meta de toegang van andere socialemediaplatforms tot gifjes kan beperken.
die al rekening hadden → die al een rekening haddenOok heeft DNB niet kunnen bewijzen dat bunq onvoldoende informatie heeft ingewonnen bij zakelijke klanten die al rekening hadden bij de bank.
Ik vermoed dat je hier waterstofpoeder bedoeld?Waterstofpoeder heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van waterstof(gas), vooral omdat waterstof in vaste vorm veel veiliger en makkelijker op te slaan, te bewaren en te vervoeren is. Enkele jaren geleden werd een Nederlandse vinding als gamechanger aangeduid, maar de laatste tijd horen we er niet veel meer van. In dit artikel bekijken we hoe het ermee staat, hoe het werkt en of de beloften ook in de praktijk worden waargemaakt.
review: De belofte van waterstofpoeder - Wat komt ervan terecht?
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Laatste alinea: luchtvaarsector
Moet zijn: luchtvaartsector
Laatse alinea
MAC-adres...het mac-adres van de eigen modem eerst delen met de klantenservice voordat deze gebruikt kan worden.
Wikipedia: MAC-adres
Ik denk dat er een tablet in plaats van laptop wordt bedoeld, en in het kopje staat de I als hoofdletter terwijl het denk ik een kleine letter moet zijnIPad Pro
Apple heeft daarnaast een nieuwe iPad Pro uitgebracht. Dat is inmiddels de zesde generatie van de professionele tablet. Deze laptop draait wel op de M2-chip en komt beschikbaar in twee schermmaten: een van 11" en een van 12,9".
Gody schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:16:
nieuws: Apple brengt nieuwe iPad zonder fysieke homeknop en iPad Pro met M2-s...
[...]
Misschien duidelijker om te schrijven:
[...]
of
[...]
Goedkoopste moet het zijn natuurlijkDe goedkoospte versie heeft daarmee 64GB aan opslag en heeft alleen een voedingsaansluiting en HDMI-poort.
http://specs.tweak.to/5253
In de tekst:
Vervolgens in de volgende paragraaf:Delta zegt niet hoeveel klanten per maand voor een modem kiezen, maar zegt dat 'minder dan een halve procent' van zijn klanten een eigen modem gebruiken.
Delta is dus niet de enige (een percentage is geen 'aantal')Van de vier ondervraagde providers wilde alleen T-Mobile geen aantal klanten noemen.
nieuws: USB 4 Version 2.0 ondersteunt tot 120Gbit/s asymmetrisch voor schermen
Waterstofpoeder is altijd in vaste vorm, niet?Falcon schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:57:
@Yero
[...]
Ik vermoed dat je hier waterstofpoeder bedoeld?![]()
review: De belofte van waterstofpoeder - Wat komt ervan terecht?
Dergelijke afkortingen bestaan bij ons uit drie letters, tenzij het een bedrijfsnaam is, of van een standaard.
Bij het begin van een zin doen we wel een hoofdletter.TimChr schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:28:
En ook:
[...]
Ik denk dat er een tablet in plaats van laptop wordt bedoeld, en in het kopje staat de I als hoofdletter terwijl het denk ik een kleine letter moet zijn
[...]
De rest is aangepast, dank weer!
Het was vroeg vanochtendHayte schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Waterstofpoeder is altijd in vaste vorm, niet?
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
netto-inkomen → netto-winst (niet fout, maar gangbaarder)ASML had in het afgelopen kwartaal een netto-omzet van 5,8 miljard euro en een netto-inkomen van 1,7 miljard euro.
Eerste regel, derde alinea: Klanten kunnen hun Grip-gegevens tot en met 15 december uit de app exporteren, daarna worden accounts met transactiedata verwijderen.
"Test" en "kaart" zijn verwisseld.De ASUS is de grootste en zwaarste test uit de kaart, dus dubbelcheck de compatibiliteit met je kast voor je hem aanschaft.
accespoints → access pointsHet abonnement komt, naast de Aero Terminal, ook met twee draadloze accespoints.
Verwijderd
Het lijkt me taal technisch gezien logischer om 'root-of-trustalliantie' los te schrijven? In ieder geval zou het de leesbaarheid voor een vrij niche term ten goede komen.
Vanwege wereldwijde sancties tegen het land zouden toeleveringstekens verstoord zijn
toeleveringstekens > toeleveringsketens
het marge > de marge
[ Voor 3% gewijzigd door opblaashaas op 19-10-2022 17:30 ]
@Trygve zou jij hier even naar willen kijken, ik heb geen idee hoe ik dit in een review kan aanpassen!mac1987 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:21:
https://tweakers.net/revi...e-grafische-kanonnen.html
[...]
"Test" en "kaart" zijn verwisseld.
@Verwijderd Taaltechnisch is het correct geschreven, maar gelukkig mogen we in het Nederlands altijd een koppelteken gebruiken als dat de leesbaarheid bevordert. Dat heb ik voor alle gebruiken van root-of-trust gedaan; dank voor het meedenken!
Alle andere feedback is verwerkt, dank voor de feedback allemaal
Het waterstofpaneel dat ontwikkeld is door de twee Belgische bio-ingenieurs Jan Rongé en Tom Bosserez, gebruikt energie van de zon om met behulp van een membraan en een katalysator om watermoleculen in lucht op te splitsen in waterstof en zuurstof.
…
De panelen hadden toen een rendement van ongeveer 15 procent.
[ Voor 6% gewijzigd door Bartmanz op 19-10-2022 19:48 ]
Wat is dit voor rare uitdrukking: "uitstoten aan een zeer hoge snelheid"?
Ik zou zeggen: "met zeer hoge snelheid uitstoten".
Inderdaad, gewoon updaten die updates. Een simpele copy/paste doet vaak wonderen:"Vaak is het verhelpen van een update een kwestie van updaten. Soms is het echter complexer en moeten systemen ingrijpend gewijzigd worden"
Pagina 10: Vaak is het verhelpen van een kwetsbaarheid een kwestie van updaten, maar soms is het complexer en moeten systemen ingrijpend gewijzigd worden.
(waarom citaten überhaupt aanpassen, maar wel "quoten")
[ Voor 6% gewijzigd door zonder.h op 20-10-2022 07:13 ]
Ik heb de titel 3x moeten lezen, want ik vind “op een jaar tijd” behoorlijk krom:
nieuws: Aantal cyberincidenten bij Nederlandse gemeenten is op een jaar tijd ...
Volgens mij gebruik je “op” bij een tijdstip en “in” voor een tijdsduur. Als ik zoek naar “op een jaar tijd”, vind ik vrijwel alleen Belgische pagina’s, misschien is het daar normaler, maar vrttaal geeft mij gelijk
https://vrttaal.net/taala...tie/op-in-tijdsaanduiding
Volgens mij hoeft die tijdsaanduiding helemaal niet in de titel, een jaar is al de meest logische periode en dat kan prima in het artikel zelf staan, toch?
Dus mijn voorstel:
Aantal cyberincidenten bij Nederlandse gemeenten verdubbeld
Op een jaar tijd is de vlaamse schrijfwijze, zie https://taaladvies.net/op-of-in-een-week-tijd/jorikc schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:31:
Dus mijn voorstel:
Aantal cyberincidenten bij Nederlandse gemeenten verdubbeld
Wat mij betreft wel met een tijdsaanduiding:
Aantal cyberincidenten bij Nederlandse gemeenten in een jaar tijd verdubbeld.
Edit: ik zie nu pas dat de auteur (@JayStout) in Gent woont, dus dit kun je hem nauwelijks kwalijk nemen.
[ Voor 11% gewijzigd door gerritjan op 20-10-2022 19:05 ]
Insinueert = beschuldigenDaarmee insinueert Microsoft eventueel dat de betreffende games exclusief worden om zo klanten te lokken naar de virtuele winkel
In deze context lijkt een verwarring met "impliceert" te zijn gemaakt, maar in de huidige zin (met 'Microsoft' als onderwerp) zou "suggereert" nog het beste passen.
In de laatste alinea:
opgewekte -> opgewektPolen zou ten opzichte van in 2021 bijvoorbeeld 5 TWh meer elektriciteit hebben opgewekte.
In de tweede alinea na opening:
update -> kwetsbaarheid"Vaak is het verhelpen van een update een kwestie van updaten. Soms is het echter complexer en moeten systemen ingrijpend gewijzigd worden"
(Zoals het in het gelinkte bron artikel staat)
In de laatste alinea:
aanzien -> gezienInformatiebeveiliging zou volgens de dienst vaak aanzien worden als een onnodige kostenpost.
[ Voor 12% gewijzigd door Santford op 19-10-2022 23:21 ]
download: Opera 92.0.4561.21
“ In versie 92, die op Chromium 106 is gebaseerd, bevat geen nieuwe mogelijkheden”.
Hier lopen twee zinsconstructies door elkaar…
Verwarmt moet verwarmd zijn in de titel
Om het effect van een (live) verslag te bewaren, wordt in journalistieke teksten soms de onvoltooid tegenwoordige tijd gebruikt voor zaken die in het verleden hebben plaatsgevonden. Zover gaan we niet, maar de voltooid tegenwoordige tijd is het andere uiterste. We staan daarom enige vrijheid toe bij de keuze tussen onvoltooid verleden tijd en voltooid tegenwoordige tijd, tenminste als de duidelijkheid en leesbaarheid daar niet onder lijden; dat bedoel ik met ‘dit soort zinnen’. Zoals wel vaker het geval is met taal, laat dat een groot grijs gebied over, waarin de een de voorkeur geeft aan A en de ander aan B. Blijf vooral suggesties met verbeteringen doen. Zoals je weet honoreren we die meestal in dankbaarheid. We kunnen echter niet precies aangeven wat we wel en wat we niet zullen overnemen, want taal is nu eenmaal geen wiskunde.richy3908 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:17:
[...]
Even voor mijn begrip, zodat ik beter snap hoe ik voortaan moet handelen en ik mezelf en de Tweakers-redactie mogelijk een hoop tijd en moeite kan besparen:
Nee.da menace schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:06:
review: De warmtepomp van de toekomst - Akoestisch drukvat verwarmt met gelui...
Verwarmt moet verwarmd zijn in de titel
Verder is alles weer verbeterd. Dank!
Initieel wordt het bedrijf SOCRadar genoemd, maar hierna wordt ook enkele keren "SOCRader" met een e geschreven (en om even nog harder te muggenziften, minimaal één keer is de R een kleine r).
Ik denk dat dat woordje "het" weg kanVolgens het Microsoft kan deze tool de gegevens van klanten alsnog blootstellen. Alle klanten die bij het lek zijn betrokken, zijn volgens Microsoft inmiddels ingelicht.
De Belgische defensie een nieuwe [...] → De Belgische defensie heeft een nieuwe [...]De Belgische defensie een nieuwe Cyber Command-divisie voorgesteld die cyberdreigingen moet afweren.
Volgens Microsoft zijn de zorgen van de Britse marktwaakhond misplaatst.
Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5
dienst doet → dienstdoet (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=dienstdoen)Volgens Schuitema zit de grootste magie in de regenerator; het stukje poreuze, warmte-absorberende materiaal dat dienst doet als warmtebuffer.
zit → zitten (want 'heliumgas, zuigers met bijbehorende motoren, en het thermo-akoestische hart' is onderwerp en meervoud)Binnenin zit heliumgas, zuigers met bijbehorende motoren, en het thermo-akoestische hart”, zegt Schuitema.
zit een stekker, een externe printplaat voor de regeling → zitten een stekker en externe printplaat voor de regelingAan de buitenkant zit een stekker, een externe printplaat voor de regeling en er komen vier buizen uit; twee voor het aansluiten van de bron en twee voor het aansluiten van de woning.
uit; twee → uit, twee (een puntkomma kan hier juist weer niet, want wat erop volgt is geen opzichzelfstaande zin, @DorineSchenk)Aan de buitenkant zit een stekker, een externe printplaat voor de regeling en er komen vier buizen uit; twee voor het aansluiten van de bron en twee voor het aansluiten van de woning.
De clausule die Sony heeft afgedwongen bij Activision Blizzard zou volgens Forbes te lezen zijn in documenten die Microsoft[...]
Activision BlizzardMicrosoft kondigde begin 2022 aan Activision-Blizzard te willen overnemen[...]
--> Eerder dit jaar stelde Xbox-topman Phil Spencer nog dat hij Call of Duty op PlayStationEerder dit jaar stelde Xbox-topman Phil Spencer nog dat hij Call of Duty of PlayStation
[ Voor 21% gewijzigd door Magnifix op 20-10-2022 14:56 ]
worden vastgepind, en → worden vastgepind enIn versie 106 heeft Mozilla onder meer de mogelijkheid toegevoegd om pdf-documenten te bewerken, heeft een privaat scherm een ander uiterlijk gekregen en kan deze nu ook in Windows 10 of 11 op de taakbalk worden vastgepind, en kunnen macOS-gebruikers nu tekst in afbeeldingen herkennen.
Versie 106.0.1 → In versie 106.0.1Versie 106.0.1 is een vastloper verholpen waar gebruikers met een AMD Zen 1-processor last van hebben.
Stay safe
ransome → ransombuitgemaakt bij een ransomeware-aanval
nogmaals ransomeHet softwarebedrijf werd afgelopen maand het slachtoffer van een ransomeware-aanval.
gestole → gestolenWelke gegevens er precies zijn gestole
[ Voor 20% gewijzigd door Bergen op 20-10-2022 19:30 ]
Bedrijfsnaam Blackmagic (of voluit Blackmagic Design) wordt door het bedrijf met kleine letter 'm' geschreven, in titel en tekst staat het met hoofdletter
"...te zien" (ofzoiets)De gebruiker heeft nog steeds de optie om helemaal geen gepersonaliseerde advertenties
Sorry, nog 1x "BlackMagic" in laatste alinea, van dat artikel
Oeps, gemist inderdaad. Heb het foutje eruit getoverdWorldWideWait schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:07:
[...]
Sorry, nog 1x "BlackMagic" in laatste alinea, van dat artikel
uploadtVoys claimt dat Google zou denken dat de app contacten upload zonder dit te melden.
add-on-support → add-onondersteuningMozilla brengt add-on-support via omweg naar beta-versie Firefox op Android
add-on-ondersteuning → add-onondersteuningMozilla heeft de add-on-ondersteuning die al twee jaar in de Nightly-versie van Firefox voor Android zit, ook naar de bèta-versie van de Android-browser gebracht.
bèta-versie → bètaversieMozilla heeft de add-on-ondersteuning die al twee jaar in de Nightly-versie van Firefox voor Android zit, ook naar de bèta-versie van de Android-browser gebracht.
add-on collectie → add-oncollectieGebruikers die add-ons willen installeren die officieel niet beschikbaar zijn voor de Android-versie van de browser, kunnen dat doen door ze toe te voegen aan een eigen 'add-on collectie'.
debug-menu → debugmenuDan verschijnt een debug-menu met de optie om die vooraf gemaakte collectie van add-ons te installeren.
Android en Windows-omgeving → Android- en Windows-omgevingDaaruit blijkt dat er werk wordt gemaakt van ondersteuning voor Android 13, bestandsoverdracht tussen de Android en Windows-omgeving, picture-in-picture-modus en local network access.
picture-in-picture-modus → picture-in-picturemodus (zie ook https://woordenlijst.org/leidraad/6/6, @JayStout)Daaruit blijkt dat er werk wordt gemaakt van ondersteuning voor Android 13, bestandsoverdracht tussen de Android en Windows-omgeving, picture-in-picture-modus en local network access.
Bluetooth → bluetooth (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=bluetooth)Het bedrijf meldt tegelijkertijd ook welke functies momenteel niet worden ondersteund, zoals Android-widgets, directe toegang tot Bluetooth, het maken van een back-up van bestanden, picture-in-picture-modus en toegang tot USB.
picture-in-picture-modus → picture-in-picturemodusHet bedrijf meldt tegelijkertijd ook welke functies momenteel niet worden ondersteund, zoals Android-widgets, directe toegang tot Bluetooth, het maken van een back-up van bestanden, picture-in-picture-modus en toegang tot USB.
Material YOU-kleurenschema’s -> Material UI-kleurenschema’s
Nvm
te vroeg gejuicht :-)Delpozo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:25:
We zijn weer bij.
nieuws: Franse privacywaakhond beboet Clearview AI voor 20 miljoen euro
De Franse privacttoezichhouder La Commission nationale de l'Informatique et des Libertés
[ Voor 21% gewijzigd door uip op 21-10-2022 08:29 ]
Volgens mij had je die niet eerder gemelduip schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:29:
[...]
te vroeg gejuicht :-)
nieuws: Franse privacywaakhond beboet Clearview AI voor 20 miljoen euro
De Franse privacttoezichhouder La Commission nationale de l'Informatique et des Libertés
De Gnome-ontwikkelaars kwamen een maand geleden met deze nieuwe feature en die is nu meegenomen in deze Unbutu-release.
de een → een (of anders 'de')Synology heeft de een tweede update voor Disk Station Manager versie 7.1.1 uitgebracht.
introduceren → te introducerenOok is Netflix van plan om een goedkoper abonnement met reclames introduceren.
10:38 uur → 10.38 uur (zie ook https://taaladvies.net/8h30-of-8u30-of-830-u-of-830-uur/)Update 10:38 uur: Toegevoegd dat Netflix de IP-adressen en apparaat-ID's aan accounts gaat koppelen om de locatie van gebruikers te bepalen.
Titel
Eerste regel eerste alineaIndiase commissie legt Google boete op van 166 miljoen euro om machtsmisbruik
Verschillende bedragen. Volgens Google is het nu € 164.899.253,95, dus zou 165 miljoen kloppen.Google krijgt een boete van 165 miljoen euro opgelegd door de Indiase mededingingsautoriteit.
"beveiligd gedeelde van de smartphone."
d = t
die is vergelijkbaar → die vergelijkbaar isBeide schermen beschikken daarnaast over Ambiglow, een feature die is vergelijkbaar met Ambilight op Philips-televisies, waarbij lampjes achter het scherm meekleuren met het beeld.
Volgens mij is Lion geen Nederlandse vertaling van Lyon.
van kabinet → van het kabinetDe Autoriteit Persoonsgegevens is niet te spreken over het wetsvoorstel van kabinet om de banktransacties van alle rekeninghouders in Nederland te monitoren in één gecentraliseerde database.
Jij ook!YannickSpinner schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:29:
Dank allemaal en fijn weekend!
North Stream-pijpleidingen → Nord Stream-pijpleidingen (zie ook Wikipedia: Nord Stream)Door de gelijktijdigheid van de twee incidenten en de overeenkomsten met de eerdere sabotage van de North Stream-pijpleidingen werd er al snel gespeculeerd dat Russische onderzeeërs de internetkabels gesaboteerd zouden hebben.
Ook andere tikfout in ditzelfde artikel: "Lion" in de eerste paragraaf na de inleiding moet denk ik "Lyon" zijn.richy3908 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:47:
nieuws: Twee Europese internetkabels werden kort na elkaar verwoest
[...]
North Stream-pijpleidingen → Nord Stream-pijpleidingen (zie ook Wikipedia: Nord Stream)
[ Voor 3% gewijzigd door nzall op 21-10-2022 22:56 ]
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Dat weet ik. Die heb ik niet gemeld omdat @aking die al gemeld heeft.nzall schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:56:
[...]
Ook andere tikfout in ditzelfde artikel: "Lion" moet denk ik "Lyon" zijn.
'Verwoest'?!?
Klinkt dat beter c.q. heftiger ofzo?
De kabels zijn niet verwoest, maar onderbroken. Da's toch wel wat anders...
Waar ligt Lion? Werd Lyon bedoeld?
"was eventueel overlast" moet eventuele zijn.
North Stream moet Nord Stream zijn.
ISP Proxad/Free meldde hetzelfde: https://twitter.com/Free_1337/status/1582714844658036737
Voor de zeekabel naar Shetland, dit was een vissersboot die onder Britse vlag voer: https://twitter.com/jsrailton/status/1583420218377805829
nieuws: Ubisoft Blue Byte werkt aan consoleversies van strategiegame Anno 1800
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Dit topic is gesloten.