Alle verbeteringen zijn doorgevoerd. Dank allemaal!
nieuws: Canonical brengt gratis versie van Ubuntu Pro uit voor kleine bedrijven
De dienst zijn beveiligd → De dienst is beveiligdDe dienst zijn beveiligd tegen bekende CVE-geregistreerde kwetsbaarheden, niet alleen in het OS zelf maar ook in externe packages en applicaties zoals phpMyAdmin, Apache of Rust.
review: FIFA 23 Review - Iconische voetbalserie is klaar voor pensioen
Onder het kopje Ted Lasso:
Onder het kopje Ted Lasso:
mij -> bij.Er is behoorlijk wat keuze, maar helaas zitten de hoofdtrainers uit de Eredivisie er niet mij.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
nieuws: Ziggo gaat nieuwe Max- en Giga-abonnementen voortaan docsis 3.1-modem...
Titel: Ziggo gaat bij nieuwe Max- en Giga-abonnementen voortaan docsis 3.1-modem leveren
Woordje bij lijkt te missen.
Titel: Ziggo gaat bij nieuwe Max- en Giga-abonnementen voortaan docsis 3.1-modem leveren
De eerste zin van dat artikelRataplan_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:27:
nieuws: Ziggo gaat nieuwe Max- en Giga-abonnementen voortaan docsis 3.1-modem...
loopt ook niet denderend, ik denk dat daar een "nieuw" te veel staat.VodafoneZiggo levert sinds deze week standaard modems met docsis 3.1 aan nieuwe bepaalde nieuwe klanten.
.geek: The Internet Archive legt archief aan over begindagen digitale communi...
The Internet Archive legt archief aan over begindagen digitale communicatie
Er wordt gezocht naar materiaal van zowel de begindagen van amateurradio als van het begin van digitale communicatie. Dan heb je het dus ook over de jaren '20/'30.Het archief moet op termijn nieuwsbrieven, boeken, pamfletten, video's, foto's, amateurradio-uitzendingen en podcasts bevatten van begin jaren zeventig tot de jaren negentig.
nieuws: Tesla schrapt ultrasone sensors voor nieuwe auto's en valt terug op c...
gebruikt → gebruikHiermee zet Tesla verder in op zijn al jaren geleden ingezette strategie om enkel gebruikt te maken van camera's voor zelfrijfuncties.
combinatie; naast → combinatie, naast (een puntkomma kan hier juist weer niet, want erachter staat geen opzichzelfstaande zin, @Koekiemonsterr)Veel andere fabrikanten kiezen juist voor een combinatie; naast camera's ook de aanwezigheid van bijvoorbeeld lidar en radar.
nieuws: Facebook-gebruikers krijgen keuze welke berichten ze meer of minder w...
Een 'dat' weggestreept.Volgens Meta zal dat dit bijdragen aan het slimmer en responsiever maken van het AI-systeem dat aan de basis van de Feed staat.
nieuws: Kaspersky opent Transparency Center in Utrecht, nodigt Nederlandse ov...
gebruikt → gebruikAfgelopen maart hield minister Yeşilgöz van Justitie en Veiligheid het verbod nog in stand, ondanks de openbaring van een rapport waaruit bleek dat er geen concrete aanwijzingen zijn dat het gebruikt van Kaspersky daadwerkelijk een risico vormt voor Nederland.
Deze heb ik doorgegeven aan de auteur.Bux666 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:36:
.geek: The Internet Archive legt archief aan over begindagen digitale communi...
[...]
[...]
Er wordt gezocht naar materiaal van zowel de begindagen van amateurradio als van het begin van digitale communicatie. Dan heb je het dus ook over de jaren '20/'30.
De rest is verbeterd. Dank!
nieuws: Ziggo gaat nieuwe Max- en Giga-abonnementen met docsis 3.1-modem leveren
Er staat overal in het artikel "die modem". Ik denk dat "dat modem" beter Nederlands is.
Er staat overal in het artikel "die modem". Ik denk dat "dat modem" beter Nederlands is.
Nee: https://woordenlijst.org/#/?q=modemCrazyJoe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
nieuws: Ziggo gaat nieuwe Max- en Giga-abonnementen met docsis 3.1-modem leveren
Hoe kom je van de/het modem naar die modem? Sowieso klinkt "de modem" heel raar.
Dat is me toch een beetje een brug te ver. Als je over een specifiek voorwerp praat dat met het aangeduid wordt dan is het toch "dat" voorwerp.
Dat huis is van mij. Ik wil graag dat huis kopen. Vervang huis door modem en de zin verandert niet ineens in "Die modem is van mij" en "Ik wil graag die modem kopen". Volgens mij klinkt dat ongelofelijk vreemd voor de meesten van ons. Ik denk dat de meesten van ons het taalkundig genootschap geen gelijk zullen geven voor "de modem". Die modem klinkt bijna Duits (ware het niet dat die over Das Modem spreken).
Vervang 'huis' door 'auto'. Btw: 'modem' staat voor 'modulator-demodulator', wat 'de modem' wel zo logisch maakt.CrazyJoe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
Hoe kom je van de/het modem naar die modem? Sowieso klinkt "de modem" heel raar.
Dat is me toch een beetje een brug te ver. Als je over een specifiek voorwerp praat dat met het aangeduid wordt dan is het toch "dat" voorwerp.
Dat huis is van mij. Ik wil graag dat huis kopen. Vervang huis door modem en de zin verandert niet ineens in "Die modem is van mij" en "Ik wil graag die modem kopen". Volgens mij klinkt dat ongelofelijk vreemd voor de meesten van ons. Ik denk dat de meesten van ons het taalkundig genootschap geen gelijk zullen geven voor "de modem". Die modem klinkt bijna Duits (ware het niet dat die over Das Modem spreken).
Modem is een samentrekking van die twee woorden welk representatief is voor het voorwerp, niet de functie naam van waar de samentrekking op gebaseerd is. Dus de modulator en de demodulator zijn volstrekt correcte woorden om met die aan te duiden. Echter de samentrekking van deze twee woorden en de afkorting tot modem, maakt het een nieuw woord. Ik heb in mijn hele leven nog nooit iemand horen spreken over de modem, iedereen heeft het altijd over "het modem", en dus over "dat modem". Jij bent de eerste die ik ooit de constructie "die modem" heb zien gebruiken.Delpozo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Vervang 'huis' door 'auto'. Btw: 'modem' staat voor 'modulator-demodulator', wat 'de modem' wel zo logisch maakt.
Ik vindt "de modem" net zo'n taalkundige fout als "pannenkoek", wat ook geen koek is die in meerdere pannen gemaakt wordt. Het taalkundig genootschap maakt wel meer onzinnige beslissingen en dit zijn twee voorbeelden daarvan!
...Hoe dat zit met bestaande klanten is niets bekend... niet
...Hoe dat zit met bestaande klanten is niets bekend... niet
In nieuws: Jury: voormalig beveiligingshoofd Uber heeft datalek in 2016 verzwegen
Door @LFranxWind
Door @LFranxWind
Een codeerwebsite is wel erg vaag. Ik vermoed dat er een gist of een repository wordt bedoeld.De hackers kwamen aan de gegevens via een codeerwebsite op GitHub, die door Uber-technici werd gebruikt.
Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen
Was inderdaad een repository. Ik heb het aangepastDeTeraarist schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:49:
In nieuws: Jury: voormalig beveiligingshoofd Uber heeft datalek in 2016 verzwegen
Door @LFranxWind
[...]
Een codeerwebsite is wel erg vaag. Ik vermoed dat er een gist of een repository wordt bedoeld.
Oef, inderdaad

nieuws: Bijna helft Nederlandse bevolking maakt zich weinig zorgen om online ...
update → updatet (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=updaten en https://woordenlijst.org/leidraad/12/2, @JayStout)Uit het onderzoek blijkt overigens dat de helft van de groep Nederlanders die claimt zich weinig zorgen te maken over de online veiligheid, altijd apparaten update en valse websites controleert.
midden en kleine bedrijven → middelgrote en kleine bedrijven (of anders 'midden- en kleinbedrijven' of 'mkb-bedrijven')Een kwart van midden en kleine bedrijven zou overigens ook geen actie ondernemen om digitaal veilig te zijn.
nieuws: Bètaversie Whatsapp bevat functie die het maken van screenshots verhi...
Whatsapp → WhatsApp (in de rest van het artikel wel correct)Bètaversie Whatsapp bevat functie die het maken van screenshots verhindert
O, ik zie dat het resultaat van mijn suggestie taalkundig gezien ook niet helemaal lekker is …
nieuws: Bijna helft Nederlandse bevolking maakt zich weinig zorgen om online ...
van middelgrote → van de middelgroteEen kwart van middelgrote en kleine bedrijven zou overigens ook geen actie ondernemen om digitaal veilig te zijn.
Goeie. Heb het aangepastrichy3908 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:54:
O, ik zie dat het resultaat van mijn suggestie taalkundig gezien ook niet helemaal lekker is …
[...]
van middelgrote → van de middelgrote
In de Pixel 7 (pro) preview, onder het kopje camera's staan twee tikfoutjes. Het woordje 'ik' wordt ten onrechte gebruikt in plaats van 'wij'.
review: Google Pixel 7 en 7 Pro Preview - De Pixels komen éindelijk naar Nede...
review: Google Pixel 7 en 7 Pro Preview - De Pixels komen éindelijk naar Nede...
Waarom vind je dat ten onrechte? Het is waar dat we tot dusver meestal in de wij-vorm schreven, maar tijden veranderen.psYchovic schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 06:20:
In de Pixel 7 (pro) preview, onder het kopje camera's staan twee tikfoutjes. Het woordje 'ik' wordt ten onrechte gebruikt in plaats van 'wij'.
De ultrawide foto laat 2x "Google Pixel Pro 7" zien, een van de twee moet de 6 zijn gok ik.
De ultrawide foto laat 2x "Google Pixel Pro 7" zien, een van de twee moet de 6 zijn gok ik.
... en gaat over tot de orde van de dag
daar gaan ik → daar ga ik
daar gaan ik → daar ga ik
Geen fout, maar mag dit worden "Wel vind je hieronder een aantal voorbeelden"?
Geen fout, maar mag dit worden "Wel vind je hieronder een aantal voorbeelden"?
Over een deel van die zaken kunnen valt na een korte previewsessie nog weinig zeggen
Over een deel van die zaken kunnen valt na een korte previewsessie nog weinig zeggen
nieuws: Grootste accu van Nederland is in bedrijf genomen in Lelystad
Liever: ...die niet volledig (de energie... die)De accu maakt zich nuttig als er bijvoorbeeld te veel zonne-energie geproduceerd wordt rond het middaguur en dat niet volledig verbruikt wordt.
Liever niet te veel korte zinnen: Die is in bedrijf sinds 2020 en is eveneens...Die is in bedrijf sinds 2020. Ook die is gesitueerd in Lelystad.
Liever: 'afgelopen' of 'deze week', 'van de' is spreektaaluitten van de week
"Omdat deze afspreken volgens de rechter niet bewezen zijn, wordt de boete aanzienlijk verlaagd."
afspraken
https://tweakers.net/nieu...aar-372-miljoen-euro.html
afspraken
https://tweakers.net/nieu...aar-372-miljoen-euro.html
nieuws: Canonical brengt gratis versie van Ubuntu Pro uit voor kleine bedrijven
Kleine zakelijke → Kleinzakelijke (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=kleinzakelijk, @TijsZonderH)Kleine zakelijke klanten kunnen het besturingssysteem, bedoeld voor extra beveiliging, op maximaal vijf apparaten in hun netwerk gebruiken.
Ubuntugebruikers → Ubuntu-gebruikers (in principe correct, maar de Tweakers-redactie heeft ervoor gekozen om een samenstelling van een eigennaam en zelfstandig naamwoord te schrijven met een koppelteken)Ubuntu Pro is een betaalde beveiligingslaag voor zakelijke Ubuntugebruikers.
nieuws: SpaceX lanceert astronauten naar het ISS, waaronder een Rus
met Kikina's vlucht 'de schade kan repareren → Kikina's vlucht 'de schade kan repareren (of anders "met Kikina's vlucht 'de schade gerepareerd kan worden")Hij zei woensdagavond tegen Amerikaanse journalisten dat hij hoopt dat met Kikina's vlucht 'de schade kan repareren die Rogozin heeft toegebracht aan de internationale ruimtevaartsamenwerkingen'.
opgegeven → opgehevenHij deed maandenlang heftige uitspraken, onder andere dat hij het ISS zou laten neerstorten als de westerse sancties tegen Rusland niet worden opgegeven.
nieuws: Ontslag voor Nederlander die weigerde webcam aan te zetten was onterecht
moeten worden ontslagen → ontslagen mogen wordenOok had de man niet op staande voet moeten worden ontslagen zonder dringende reden.
nieuws: Jury: voormalig beveiligingshoofd Uber heeft datalek in 2016 verzwegen
dat toenmalig beveiligingshoofd → dat het toenmalige beveiligingshoofdDe aanklagers in de zaak zeiden in 2020 dat toenmalig beveiligingshoofd de hackers 100.000 dollar in bitcoin liet betalen en hen geheimhoudingsverklaringen liet ondertekenen, die ten onrechte verklaarden dat ze geen gegevens hadden gestolen.
download: Visual Studio Code 1.72.0
Er staat license: GPL, maar het programma "Visual Studio Code" heeft een proprietary licentie. https://code.visualstudio.com/License/
De open-source builds (bvb VSCodium) mogen niet bij de extensie store en mogen best wel wat van Microsoft's closed-source extensies (c++, ts, VS code remote) niet draaien.
De source code is trouwens MIT-licensed. Zie ook https://github.com/microsoft/vscode#visual-studio-code
Er staat license: GPL, maar het programma "Visual Studio Code" heeft een proprietary licentie. https://code.visualstudio.com/License/
De open-source builds (bvb VSCodium) mogen niet bij de extensie store en mogen best wel wat van Microsoft's closed-source extensies (c++, ts, VS code remote) niet draaien.
De source code is trouwens MIT-licensed. Zie ook https://github.com/microsoft/vscode#visual-studio-code
[ Voor 11% gewijzigd door theguyofdoom op 07-10-2022 14:38 ]
nieuws: Google presenteert AI-tool die 768p-video’s kan genereren op basis va...
het onderzoekspaper → de onderzoekspaper (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=paper, @JayStout)Uit het onderzoekspaper, waarin de werking van de Imagen Video-tool wordt beschreven, blijkt dat de AI-tool zowel video als tekstanimaties kan genereren.
meekreeg → heeft meegekregen (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/)De onderzoekers stellen dat de tool wel filters meekreeg om eventueel misbruik tegen te gaan.
werd → isImagen Video werkt op basis van een vooraf getraind taalmodel dat ‘bevroren’ werd, net zoals bij de Imagen-tool die Google-onderzoekers eerder dit jaar hebben voorgesteld.
beslisten eind september dan weer → hebben eind september dan weer beslistDe onderzoekers van OpenAI beslisten eind september dan weer om Dall-E open te stellen voor het brede publiek.
nieuws: Samsung wil nandgeheugen met 'meer dan duizend lagen' produceren tege...
3D V-Nand geheugen → 3D-V-nandgeheugen uit (dus twee zaken: '3D-V-nandgeheugen' als samenstelling geschreven en waarin 'nand' met kleine letters is geschreven zoals in de rest van het artikel, en verder 'uit' erachter, want het is uitbrengen in deze context, niet brengen, @JayStout)Samsung bracht eerder dit jaar al zijn achtste generatie 3D V-Nand geheugen, ook met ruim 200 geheugenlagen.
tlc-nandchips → met tlc-nandchipsDe techgigant maakt tijdens zijn evenement ook bekend dat het bedrijf later dit jaar tlc-nandchips van 1Tbit komt.
3D V-Nand → 3D-V-nand (idem dito)Het bedrijf maakt ook bekend dat massaproductie van Samsungs negende generatie 3D V-Nand in 2024 begint, maar het bedrijf deelt nog geen concrete details over dat geheugentype.
Check en check! Goed weekend
T-mobile → T-Mobile (zie ook https://www.t-mobile.nl/)Vanaf dit jaar koop je die gewoon online in de Google Store, bij T-mobile of bij Belsimpel.
kleiner. → kleiner (zoals de bijschriften in de rest van het artikel)Pixel 6 en Pixel 7, die laatste is duidelijk wat kleiner.
vooruit gezet → vooruitgezet (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=vooruitzetten)Qua afwerking heeft Google een stap vooruit gezet.
verwaardigd → vervaardigdBij de 7-serie is dit uit één stuk metaal verwaardigd, wat er simpelweg strakker uitziet.
camerabalk, die is nu mat in plaats van glanzend → camerabalk; die is nu mat in plaats van glanzend (of anders 'camerabalk, die nu mat is in plaats van glanzend')Een andere verbetering is de afwerking van de camerabalk, die is nu mat in plaats van glanzend.
dikgedrukt → dik gedrukt (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=dikgedrukt en vergelijk met https://woordenlijst.org/#/?q=dikdrukken; dus ja, dikgedrukte letters is prima Nederlands, maar we hebben dit dikgedrukt niet)De verschillen hebben we dikgedrukt.
True Tone algoritme → True Tone-algoritmeOok is het True Tone algoritme verbeterd.
voor staat → voorstaatEn dat voor aantrekkelijke prijzen, hoewel de euro er niet best voor staat en veel bedrijven, waaronder Apple met de iPhone 14, besluiten de prijzen te verhogen.
10bit-hdr snellere night sight → 10bit-hdr, snellere night sightDe verandering zit in de toegenomen rekenkracht van de gpu en tpu, en de nieuwe dingen die Google daarmee doet, zoals cinematic blur, 10bit-hdr snellere night sight, Photo Unblur en gezichtsontgrendeling zonder veel extra hardware.
download: FreeFileSync 11.26
.Net Framework → .NET Framework (zie ook https://dotnet.microsoft.com/en-us/ en Delpozo in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45", item 2)Het is beschikbaar voor Windows, Linux en macOS, is niet afhankelijk van zaken als Java of een .Net Framework en is bovendien licht in gebruik.
nieuws: Meta waarschuwt 1 miljoen mogelijke slachtoffers over gestolen inlogg...
Laatste alinea ("Cybercriminelen weten hoe populaire dergelijke apps zijn"):
populaire -> populair
Laatste alinea ("Cybercriminelen weten hoe populaire dergelijke apps zijn"):
populaire -> populair
download: Visual Studio Code 1.72.0
deze pagina → deze pagina (oftewel, de link verwijst naar v1.70, niet v1.72)Microsoft heeft versie 1.72.0 uitgebracht en uitgebreide informatie over die uitgave is op deze pagina te vinden.
nieuws: Meta waarschuwt 1 miljoen mogelijke slachtoffers over gestolen inlogg...
downloadden de slachtoffers kwaadwillende apps via de Apple App Store en Google Play Store → hebben de slachtoffers kwaadwillende apps via de Apple App Store en Google Play Store gedownload (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/, @YannickSpinner)Volgens de socialemediagigant downloadden de slachtoffers kwaadwillende apps via de Apple App Store en Google Play Store, waarna hun inloggegevens werden buitgemaakt.
werden buitgemaakt → zijn buitgemaaktVolgens de socialemediagigant downloadden de slachtoffers kwaadwillende apps via de Apple App Store en Google Play Store, waarna hun inloggegevens werden buitgemaakt.
werden → zijnHet zou gaan om grofweg 400 malafide applicaties, die in een blogpost nadrukkelijk genoemd worden, waarmee inloggegevens van slachtoffers buitgemaakt werden.
konden criminelen de inloggegevens van de slachtsoffers verkrijgen → hebben criminelen de inloggegevens van de slachtsoffers kunnen verkrijgenOp deze manier konden criminelen de inloggegevens van de slachtsoffers verkrijgen.
slachtsoffers → slachtoffersOp deze manier konden criminelen de inloggegevens van de slachtsoffers verkrijgen.
Bijna …
nieuws: Samsung wil nandgeheugen met 'meer dan duizend lagen' produceren tege...
3D V-nand → 3D-V-nand (analoog aan '3D-V-nandgeheugen', dat je wel hebt overgenomen)Het bedrijf maakt ook bekend dat massaproductie van Samsungs negende generatie 3D V-nand in 2024 begint, maar het bedrijf deelt nog geen concrete details over dat geheugentype.
review: Corsair K100 Air Wireless - Ultraplat maar prijzig mechanisch toetsen...
In de titel staat K10 moet K100 zijn.
In de titel staat K10 moet K100 zijn.
Per abuis dubbel gepost, excuus
[ Voor 93% gewijzigd door Noddahead op 08-10-2022 07:46 ]
review: Corsair K100 Air Wireless - Ultraplat maar prijzig mechanisch toetsen...
interesster ipv interessanter in de voorlaatste zin
interesster ipv interessanter in de voorlaatste zin
In nieuws: DeepMind maakt nieuwe AI die 50 jaar oud matrix-multiplication-proble...
staat:
“Voor dat algoritme er was, was de gedachte dat hoe meer matrices moesten worden vermenigvuldigd, hoe proportioneel moeilijker de berekening werd.”
Dat lijkt me verkeerd vertaald. Een berekening wordt niet moeilijker als je het vaker doet, ik neem aan dat hier bedoeld wordt, hoe groter de matrices zijn, hoe moeilijker de berekening zou worden? Dus zoiets?:
“Voor dat algoritme er was, was de gedachte dat hoe groter de matrices die moesten worden vermenigvuldigd, hoe proportioneel moeilijker de berekening werd.”
staat:
“Voor dat algoritme er was, was de gedachte dat hoe meer matrices moesten worden vermenigvuldigd, hoe proportioneel moeilijker de berekening werd.”
Dat lijkt me verkeerd vertaald. Een berekening wordt niet moeilijker als je het vaker doet, ik neem aan dat hier bedoeld wordt, hoe groter de matrices zijn, hoe moeilijker de berekening zou worden? Dus zoiets?:
“Voor dat algoritme er was, was de gedachte dat hoe groter de matrices die moesten worden vermenigvuldigd, hoe proportioneel moeilijker de berekening werd.”
@TijsZonderH
In nieuws: DeepMind maakt nieuwe AI die 50 jaar oud matrix-multiplication-proble...
Zou imo moeten zijn:Dat is de AI die eerder bekend wordt omdat het bordspellen als Go kan spelen. AlphaTensor is een AI die zelf algoritmes kan opstellen op matrix multiplication-vraagstukken op te lossen.
Dat is de AI die eerder bekend werd omdat het bordspellen als Go kan spelen. AlphaTensor is een AI die zelf algoritmes kan opstellen om matrix multiplication-vraagstukken op te lossen.
nieuws: Fortinet waarschuwt klanten voor ernstig rce-lek in FortiGate-firewalls
"Ook FortiProxy, een webproxytool, is kwetsbaarheid." Kwetsbaarheid in deze context moet kwetsbaar zijn @TijsZonderH
"Ook FortiProxy, een webproxytool, is kwetsbaarheid." Kwetsbaarheid in deze context moet kwetsbaar zijn @TijsZonderH
nieuws: DeepMind maakt nieuwe AI die 50 jaar oud matrix-multiplication-proble...
er staat: AlphaTensor is een AI die zelf algoritmes kan opstellen op matrix multiplication-vraagstukken op te lossen.
kan opstellen OM matrix multi.....
er staat: AlphaTensor is een AI die zelf algoritmes kan opstellen op matrix multiplication-vraagstukken op te lossen.
kan opstellen OM matrix multi.....
nieuws: DeepMind maakt nieuwe AI die 50 jaar oud matrix-multiplication-proble...
In het Nederlands zeggen we gewoon matrixvermenigvuldiging.
In het Nederlands zeggen we gewoon matrixvermenigvuldiging.
nieuws: Vermeende broncode van Intel Alder Lake-socs verschijnt online
de bron heeft zélf al bevestigd dat het NIET gaat om de SOC/CPU broncode:
de bron heeft zélf al bevestigd dat het NIET gaat om de SOC/CPU broncode:
The source code to the Intel Alder Lake BIOS*** has been leaked online.
Even with the ability to edit tweets we make typos. tl;dr Tweeting is hard work and serious business.
'Matrix multiplication' wordt de ene keer mét en de andere keer zonder koppelteken geschreven. De Engelse term is zonder koppelteken, de evt NL vertaling mét.
Liever: ...om matrix...AlphaTensor is een AI die zelf algoritmes kan opstellen op matrix multiplication-vraagstukken op te lossen.
'Matrix multiplication' wordt de ene keer mét en de andere keer zonder koppelteken geschreven. De Engelse term is zonder koppelteken, de evt NL vertaling mét.
https://tweakers.net/nieu...-voor-trainen-van-ai.html
"De verzekeraar gebruikt die om de Slotentool te verbeteren"
Link naar "Slotentool" mist de letter "l" op het einde waardoor de link nu niet werkt.
"De verzekeraar gebruikt die om de Slotentool te verbeteren"
Link naar "Slotentool" mist de letter "l" op het einde waardoor de link nu niet werkt.
nieuws: Fortinet waarschuwt klanten voor ernstig rce-lek in FortiGate-firewalls
getracked → getrackt (zie ook https://woordenlijst.org/leidraad/12/2, @TijsZonderH)Dat is een kwetsbaarheid die als CW-88 wordt getracked.
wordt → is geworden (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/)Dat is de AI die eerder bekend wordt omdat het bordspellen als Go kan spelen.
meest efficiënte → efficiëntste (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=effici%C3%ABnt)AlphaTensor kan dat nu wel; de AI kan uit zichzelf, zonder basiskennis, het meest efficiënte algoritme vinden.
het paper → de paper (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=paper, @TijsZonderH)DeepMind-onderzoekers beschrijven in het paper hoe AlphaTensor een algoritme ontdekte dat twee matrices van vier rijen met vier cijfers in 47 vermenigvuldigingen kon oplossen.
ontdekte → heeft ontdektDeepMind-onderzoekers beschrijven in het paper hoe AlphaTensor een algoritme ontdekte dat twee matrices van vier rijen met vier cijfers in 47 vermenigvuldigingen kon oplossen.
kon oplossen → kan oplossenDeepMind-onderzoekers beschrijven in het paper hoe AlphaTensor een algoritme ontdekte dat twee matrices van vier rijen met vier cijfers in 47 vermenigvuldigingen kon oplossen.
nieuws: VS legt bredere beperkingen op voor chipexport naar Chinese bedrijven
64-bit-systeem → 64bit-systeem (keus van de Tweakers-redactie om het zo te schrijven)Dit is als het een 64-bit-systeem betreft.
32-bit-systeem → 32bit-systeem (idem dito)In het geval van een 32-bit-systeem is een maximum van 200 petaflops de maatstaf voor een supercomputer.
10u20 → 10.20 uur (zie ook https://taaladvies.net/8h30-of-8u30-of-830-u-of-830-uur/, @JayStout)Update, 10u20: Inleiding aangepast.
nieuws: Twitter spoort gebruikers aan om tweets via Twitter te delen na nemen...
bevestigde de test aan TechCrunch → heeft de test aan TechCrunch bevestigd (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/, @JayStout)Een woordvoerder van Twitter bevestigde de test aan TechCrunch en stelt dat het voorlopig om een test bij iOS-gebruikers gaat.
tests ook wil doen → ook tests wil doen (of anders 'de test ook wil doen' of 'de tests ook wil doen')Het is onduidelijk of het bedrijf tests ook wil doen bij Android-gebruikers.
Een 'dat' weggestreept.Het bedrijf zegt dat via deze manier haar gebruikers te willen informeren over andere manieren waarop ze een Twitter-bericht kunnen delen, buiten er een screenshot van te maken.
Een 'te' weggestreept.Het bedrijf zegt dat via deze manier haar gebruikers te willen informeren over andere manieren waarop ze een Twitter-bericht kunnen delen, buiten er een screenshot van te maken.
generen → genererenSommige iOS-gebruikers krijgen via de pop-up enkel een optie te zien om een link te generen van een Twitter-bericht, anderen kunnen de Tweet via de pop-up rechtstreeks delen op Twitter.
nieuws: Blizzard verplicht sms-verificatie bij Call of Duty: Modern Warfare II
gebruik maken → gebruikmaken (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=gebruikmaken)Blizzard maakt op zijn supportpagina melding dat er problemen kunnen ontstaan met de sms-verificatie als spelers gebruik maken van een internet- of een pre-paid-telefoonnummer.
pre-paid-telefoonnummer → prepaidtelefoonnummer (niet in het GB, maar prepaidtelefoon wel; echter, prepaid staat ook in het GB als bijvoeglijk naamwoord, dus 'prepaid telefoonnummer' is ook een mogelijkheid)Blizzard maakt op zijn supportpagina melding dat er problemen kunnen ontstaan met de sms-verificatie als spelers gebruik maken van een internet- of een pre-paid-telefoonnummer.
moeten → hoeven (zie ook https://taaladvies.net/hoeven-moeten-in-ontkennende-zin/, @JayStout)Overwatch 1-spelers die al een Battle.net-account hadden, moeten volgens Blizzard hun telefoonnummer niet meer opgeven.
nieuws: Rivian roept 13.000 wagens terug wegens probleem in stuurbehuizing
omwille van → wegens (volgens de Dikke Van Dale heeft omwille van de betekenis ter wille van en alleen in het Vlaams nog de tweede betekenis ten gevolge van ≈ wegens, door, @JayStout)De Amerikaanse autofabrikant Rivian roept in de VS ongeveer 13.000 wagens terug omwille van een probleem in de stuurbehuizing van de R1T, R1S en EDV.
controle → de controle (volgens de Dikke Van Dale is de uitdrukking de controle verliezen, niet controle verliezen)Het probleem kan ervoor zorgen dat chauffeurs controle over Rivian-voertuigen verliezen.
terugroepingsactie → terugroepactie (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=terugroepactie; ja, terugroeping staat ook in het GB en terugroepingsprocedure ook, dus in principe is er niets mis met terugroepingsactie, maar terugroepactie is veel bekender, tenminste bij mij)Het bestuur van de Amerikaanse autofabrikant stelt in een brief aan de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration dat het een terugroepingsactie heeft opgestart voor het R1T-, R1S- voertuigen uit 2022 en EDV-busjes uit 2022 die het in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf Amazon heeft ontwikkeld.
nieuws: Mozilla brengt update Firefox uit die problemen met Avast moet verhelpen
antivirus-software → antivirussoftware (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=antivirussoftware; ook is verderop in het artikel 'antivirusbedrijf' wel aan elkaar geschreven, dus er is geen enkele reden voor om hier een koppelteken te gebruiken en houdt het wel zo consequent)Mozilla-ontwikkelaar Gabriele Svelto stelt op Twitter dat de antivirus-software van Avast een bepaald onderdeel van de browser, de Mercurial-executable, beschouwt als ransomware.
browseractiviteiten wat → browseractiviteiten, watHierdoor beëindigde Avast de browseractiviteiten wat voor vele gebruikers van Firefox resulteerde in een crash.
bracht intussen een update uit → heeft intussen een update uitgebracht (zie ook https://taaladvies.net/we...oltooide-tijden-algemeen/, @JayStout)Mozilla bracht intussen een update uit voor Firefox, versie 105.0.3.
nieuws: Vermeende broncode van Intel Alder Lake-socs verschijnt online
gigabyte -> Gigabyte, het gaat over het bedrijf. Helemaal onderaan.
gigabyte -> Gigabyte, het gaat over het bedrijf. Helemaal onderaan.
[ Voor 36% gewijzigd door uiltje op 09-10-2022 15:50 . Reden: Byte met kleine b ]
download: Syncthing 1.22.0
Qnap → QNAP (zie ook https://www.qnap.com/nl-nl en Delpozo in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45", @Drobanir)Ook zijn er packages voor Synology en Qnap.
download: SnagIt 2022.1.2
SnagIt → Snagit (zie ook https://www.techsmith.com/screen-capture.html, @Drobanir; in de rest van het artikel wel correct geschreven)Software-update: SnagIt 2022.1.2
Hoeveel laadpalen heeft de EU nodig?
Elk van deze landen is immers groter dan Nederland, terwijl ze samen een tiende hebben van het aantal laadpunten.
Moet zijn: Elk van deze landen is immers groter dan Nederland, terwijl ze samen een honderdste hebben van het aantal laadpunten.
Elk van deze landen is immers groter dan Nederland, terwijl ze samen een tiende hebben van het aantal laadpunten.
Moet zijn: Elk van deze landen is immers groter dan Nederland, terwijl ze samen een honderdste hebben van het aantal laadpunten.
Tot hier aangepast! De laatste reactie vraag om opvolging van de redacteur in kwestie. Bedankt iedereen!
nieuws: Crash Detection-functie in iPhones en Apple Watch belt hulpdiensten i...
Een 'de' weggestreept.De Crash Detection-feature, die Apple dit jaar in de nieuwe de iPhone 14-serie en nieuwe Apple Watches introduceerde, probeert auto-ongelukken te detecteren door middel van een nieuwe gyroscopische sensor en accelerometer.
op → omEen woordvoerder van het bedrijf zegt daarbij dat de feature 'uiterst nauwkeurig' is en dat het bedrijf de functie heeft geoptimaliseerd op het aantal valse meldingen 'tot een minimum te beperken'.
vals-positieven → valspositieven (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=valspositief)Het is niet bekend of en wanneer Apple met een update komt om vals-positieven met de Crash Detection-functie in achtbanen te beperken.
nieuws: Rivian roept 13.000 wagens terug wegens probleem in stuurbehuizing
voor het R1T-, R1S- voertuigen → voor de R1T-, R1S-voertuigenHet bestuur van de Amerikaanse autofabrikant stelt in een brief aan de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration dat het een terugroepactie heeft opgestart voor het R1T-, R1S- voertuigen uit 2022 en EDV-busjes uit 2022 die het in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf Amazon heeft ontwikkeld.
Oeps, over eentje heen gekeken:
opgeven → op te gevenOverwatch 1-spelers die al een Battle.net-account hadden, hoeven volgens Blizzard hun telefoonnummer niet meer opgeven.
nieuws: Amazon wil aantal elektrische bestelbussen in Europa verdrievoudigen ...
Eerste zin artikel: pakken --> pakketten?
Eerste zin artikel: pakken --> pakketten?
nieuws: Google stopt met Android Auto-achtige Driving-modus van Google Assistent
van Android Auto-app → van de Android Auto-appHij functioneerde als een opvolger van Android Auto-app voor telefoons, waar Google in Android 12 mee stopte.
nieuws: Bose Smart Soundbar 600 met twee naar boven gerichte speakers kost 55...
twee minder luidsprekers → twee luidsprekers minderDeze soundbar is een goedkopere versie van de Smart Soundbar 900 en heeft twee minder luidsprekers.
nieuws: Epic Games: Google betaalde potentiële Play Store-concurrenten af
Afbetalen is het in termijnen voldoen van een schuld. Afkopen is mogelijk beter hoewel het grammaticaal ook niet past. Omkopen lijkt me wat zwaar in context maar is wel een correcte vertaling van "to pay off".
Afbetalen is het in termijnen voldoen van een schuld. Afkopen is mogelijk beter hoewel het grammaticaal ook niet past. Omkopen lijkt me wat zwaar in context maar is wel een correcte vertaling van "to pay off".
nieuws: Amerikaanse websites vliegvelden doelwit van Russische hackers
NATO-landen → NAVO-landen (want we spreken Nederlands)Killnet is een pro-Russische hackersgroepering die sinds de invasie van Oekraïne door Rusland meerdere cyberaanvallen tegen NATO-landen uitvoerde.
nieuws: Bloomberg: iPadOS 16 komt over twee weken uit
Wordt hier niet heel toevallig iPadOS 16 bedoeld?In iOS 16 zit de veelbesproken functie Stage Manager.
.geek: Ontwikkelaar maakt Doom in Kladblok speelbaar met framerate van 60fps
Id Software → id Software (kleine 'i' bij id)John Romero, een van de bedenkers van Doom en medeoprichter van Id Software, noemt NotepadDOOM 'geweldig'.
nieuws: Fastned heeft meer dan duizend laders
Laders is niet duidelijk, gaat het om een laad aansluiting, iemand die oplaad (een abonnee), een laadpaal (heeft vaak meerdere aansluitingen), een laadpunt of een laadstation ? De bron gebruikt de termen ook door elkaar en nergens is te herleiden wat ze met laders bedoelen.
Laders is niet duidelijk, gaat het om een laad aansluiting, iemand die oplaad (een abonnee), een laadpaal (heeft vaak meerdere aansluitingen), een laadpunt of een laadstation ? De bron gebruikt de termen ook door elkaar en nergens is te herleiden wat ze met laders bedoelen.
[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 11-10-2022 13:51 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dank! Ik weet het dus ook niet zeker en ik ga niet gokken
Voor een volgende keer inderdaad de moeite om even na te vragen
nieuws: Google Meet krijgt automatische transripties in het Engels
In de titel, transcripties, niet transripties
In de titel, transcripties, niet transripties
nieuws: Google Meet krijgt automatische transripties in het Engels
"Google Meet krijgt automatische transripties in het Engels"
transripties => transcriptie
Edit, oops vorige melding gemist!
"Google Meet krijgt automatische transripties in het Engels"
transripties => transcriptie
Edit, oops vorige melding gemist!
[ Voor 6% gewijzigd door Christoxz op 11-10-2022 15:13 ]
review: Nvidia GeForce RTX 4090 - Olifant in de porseleinkast
In de 8k gaming grafiek staat CB2077 IPV CP2077
In de 8k gaming grafiek staat CB2077 IPV CP2077
nieuws: CNN stopt met verkoop nft's
te tentoonstellen → tentoon te stellen (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=tentoonstellen, @arnoudwokke; of in andere woorden, het is een scheidbaar werkwoord, dus komt 'te' ertussen te staan)Het project, dat nog steeds live staat en Vault heet, moest gebruikers in staat stellen om nft's te kopen van nieuwsgebeurtenissen om die te verzamelen, te tentoonstellen en te verhandelen.
Nu ik toch je aandacht heb, meteen maar even iets dat geen taalfout is, maar, wat is een 'mint-waarde'? Nog nooit van gehoord …Dat zal ongeveer 20 procent zijn van de mint-waarde van die nft's.
nieuws: Google: Tensor G2 uit Pixel 7-telefoons is 5nm-soc en geen 4nm-soc
productieprocedé's → productieprocedés (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=proced%C3%A9, @arnoudwokke; of in andere woorden, een apostrof is alleen nodig als anders de uitspraak verandert. Door de accent aigu verandert de uitspraak niet.)Daarmee gebruikt de soc niet een van de nieuwste productieprocedé's die beschikbaar zijn voor smartphone-socs.
Nvidia GeForce RTX 4090 Review: Conclusie
Derde alinea, eerste zin:
Derde alinea, eerste zin:
Er mist denk ik een komma tussen de woorden 'zwaar' en 'log'.Groot, zwaar log, lomp en ijzersterk.
nieuws: Internet.nl voegt validatie voor security.txt toe aan domeintest
op → ofDe dienst controleert op Nederlandse domeinnamen voldoen aan bepaalde internetstandaarden zoals de aanwezigheid van IPv6, dnssec of https.
nieuws: Nintendo brengt 15.0.0-update zonder grote wijzigingen uit voor Switc...
Nintendod -> NintendoDie wijzigingen staan niet in de patchnotes van Nintendod.
[ Voor 3% gewijzigd door BinaryRun op 11-10-2022 18:00 ]
nieuws: Gegevens van 296.000 Toyota-klanten uitgelekt via websitebroncode op ...
het desbetreffende GitHub-account van het bedrijf is dat → het desbetreffende GitHub-account van het bedrijf (of anders 'het het desbetreffende GitHub-account van het bedrijf is dat')De autofabrikant legt uit dat het desbetreffende GitHub-account van het bedrijf is dat de Toyota Connect-website heeft gemaakt.
nieuws: Proton brengt nieuw 'stealth' VPN-protocol uit
en komt → en stealth komt (het onderwerp is 'Proton', niet 'stealth', @Robert Zomers)Proton noemt het nieuwe protocol 'stealth' en komt als eerste beschikbaar voor Android-gebruikers.
MacOS → macOS (zie ook https://www.apple.com/nl/macos)Het Proton VPN stealth-protocol moet 'binnenkort' ook beschikbaar komen op iOS, iPadOS, MacOS, Linux en Windows, schrijft Proton.
eruit ziet → eruitziet (zie ook https://woordenlijst.org/#/?q=eruitzien)Volgens Proton zorgt stealth ervoor dat de vpn-verbinding niet wordt herkend en eruit ziet als een 'normale' internetverbinding.
https://tweakers.net/down...fix-373-367-3517-342.html
Op de eerste regel staat
Op de eerste regel staat
Dit moet 3.7.3 zijnVersie 3.7.2 van Postfix is uitgekomen.
Dit topic is gesloten.