TV ophangen aan 14mm MDF achterwand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 14:07
Hi,

We hebben thuis een kast laten maken volgens onderstaande tekening:

Kast

De achterwand bestaat uit 2 platen MDF van 14mm dik die op elkaar staan, er loopt dus een horizontale naad. De platen zijn vastgeschroefd in de staande wanden en de bodem als ook het plafond.

Op deze foto zie je de horizontale naad ook lopen. (niet de TV in kwestie)
Kast 2

De TV weegt 19,5kg en die zou ik aan beugel willen monteren die naar voren kan komen van de achterwand, maximaal 50cm.

Bijvoorbeeld:Ik ben bang dat het geheel te zwaar is, zeker als de beugel naar voren komt.

Op andere plekken lees ik over deze oplossingen om de kracht te verdelen:
  • Beugel door en door bevestigen met ringen aan de achterkant
  • Hollewandankers gebruiken
  • Extra plaat/plank hout aan de achterwand gebruiken
Aan welke oplossing denken jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door stimm op 14-02-2019 19:49 . Reden: Extra foto ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik denk ook dat de kans bestaat dat de beugel van je plaat afbreekt. Als je aan de achterzijde ruimte hebt, zou ik houten balkjes maken van enige lengte om de druk te verdelen. De beugel schroef je dan door de mdf plaat op die balkjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Staat die kast tegen een muur aan?

Dan kun je ook 'gewoon' met een speedboor een gaatje boren, afstandsbusje ertussen en met een bevestigingsmethode-naar-keuze aan de muur vastzetten (Keilbouten, houtdraaibout+goede plug, chemische ankers van mijn part).

Als (creatief) afstandsbusje kun je 1 of 2 moeren gebruiken, of een klein stukje pijp

Bijkomend voordeel is dat als je dan een keer tegen je TV aanstoot (in uitgeschoven staat) niet alles uit je kast flikkert omdat dat hele ding beweegt.

Mocht ie vrij staan dan kun je idd een plaat hout er tegenaan schroeven, maar als je 'm dan te dik vind worden is een plaatje aluminium oid natuurlijk ook prima, en dan de beugel met bout/moer vastzetten.
Zo'n 14mm plaat kan wel wat hebben, alleen moet je dat verdelen over een groot oppervlak. Een grote carrosseriering zou misschien ook kunnen, al zou ik persoonlijk voor een stukje aluminium gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door DJSmiley op 14-02-2019 21:01 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

*snip* Dit voegt niet zoveel toe natuurlijk en kan eerder als flame opgevat worden. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 15-02-2019 13:10 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Kan aan mij liggen, maar is 19,5 kilo voor een tv niet een beetje aan de forse kant?

[ Voor 15% gewijzigd door kevlar01 op 15-02-2019 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:58
Twee van de opties gaan over de manier van bevestigen, terwijl het risico juist ligt in het materiaal zelf.

Lijm (en schroef) er aan de achterkant een plaat multiplex van minstens 15mm tegenaan. Dat verstevigt het geheel en je kunt fatsoenlijke schroeven gebruiken.

Ik ben zelf totaal geen fan van mdf. Het is makkelijk te bewerken en relatief goedkoop, maar het zaag/schuurstof is kankerverwekkend en in wezen is het niet veel meer dan samengeperst papier...

Ps. ik zie net ook de constructie op de foto. Zijn de randen onbehandeld of bruin geverfd? Mdf is gevoelig voor vocht. Dat in combinatie met de brede liggers doet mij vermoeden dat ze binnen de kortste keren door gaan zakken.

[ Voor 19% gewijzigd door geekeep op 15-02-2019 10:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316442

14mm MDF bestaat niet, dus het is of 12mm of 18mm dik.

Bij 18mm geen probleem, je heb alleen te maken met dwarskracht en een heel klein beetje trek, als je tv 50cm voor de wand komt dan heb je ongeveer 10 kg aan trek. verdeel over 2 schroeven aan de bovenzijde wordt er maar met 5kg aan een schroef getrokken en dan komt hij er echt niet uit.

Bij 12mm blijft de tv ook wel hangen maar gaat de plaat op den duur bol/ hol getrokken worden en dan is niet mooi.

In dat geval zou ik naar de bouwmarkt rijden en een plaat multiplex op maat laten zagen welke precies in de koof past van bv 18mm multiplex. Deze vastlijmen en schroeven en dan hieraan je tv hangen. Als je dit dan toch doe dan zou ik het gat in de achterwand voor je kabels ook meer in het midden boren, dan zit deze achter je tv en zie je de kabels niet.

Ik zie dat je de kast nog moet schilderen, laat dat de nieuwe achterplaat 5mm in de hoogte en breedte kleiner. Zo kan je hem makkelijke plaatsen en hou je een naadje rondom over van 2,5mm, deze is dan weer mooi af te kitten met acryllaat kit en vervolgens het geheel schilderen

Op de foto zie ik dat de achterwand van de kast niet tegen de muur aanstaat dus door de achterwand heen boren en in de muur vast zetten gaat niet lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 15-02-2019 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 316442 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:15:
14mm MDF bestaat niet, dus het is of 12mm of 18mm dik.
15mm bestaat ook, al kan niet iedereen dat leveren.
Bij 18mm geen probleem, je heb alleen te maken met dwarskracht en een heel klein beetje trek, als je tv 50cm voor de wand komt dan heb je ongeveer 10 kg aan trek. verdeel over 2 schroeven aan de bovenzijde wordt er maar met 5kg aan een schroef getrokken en dan komt hij er echt niet uit.
Kijk je cursus mechanica nog maar eens na, want dit raakt kant noch wal.

De TV weegt ongeveer 20kg (200N), dus als hij 50cm (0.5m) voor de bevestiging geplaatst wordt, levert dat een koppel van 100Nm (10kgm). De bevestigingsplaat zal dat koppel overbrengen op de achterwand, waarbij aan de onderkant geduwd wordt (geen probleem voor de 2 schroeven daar) en aan de bovenkant getrokken wordt (mogelijk wel een probleem). De informatie die ik zo direct over je steunen zie is nogal onvolledig, maar als ik zo'n beetje schat, lijken de bevestigingsgaten aan de muur ongeveer 20cm boven elkaar te zitten. Dat geeft dus een trekkracht van 500N (100Nm/0.2m) of 250N (ongeveer 25kg) per schroef bovenaan. Trek je de TV wat verder naar voren of trilt de TV wat (tegen kast duwen, vrachtwagen of bus die langsdendert...) dan wordt dat nog wat meer.

Dat is niet gigantisch, maar ik zou het toch niet aan de MDF alleen toevertrouwen. Ik zou aan de achterkant twee verticale metalen staven (4mm dik en 3 cm breed bijvoorbeeld en boven en onder 10 of 15 cm langer dan de afstand tussen de gaten om ook de zwakte door je twee platen op te vangen) monteren en gewone bouten gebruiken om op die manier absoluut zeker te zijn dat die schroeven niet uit je MDF getrokken worden. Zoiets https://www.gamma.nl/asso...30x6-mm-1-meter/p/B034550 bijvoorbeeld.

Voor de volledigheid is er uiteraard ook de verticale kracht van 200N die over de 4 schroeven verdeeld wordt, dus elke schroef wordt nog eens met 50N of 5kg in de verticale richting belast, maar dat gaat niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

geekeep schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:00:
Twee van de opties gaan over de manier van bevestigen, terwijl het risico juist ligt in het materiaal zelf.
MDF is bij uitstek prima materiaal voor dit soort doeleinden. Makkelijker af te werken dan multiplex, hartstikke sterk en een zeer goede keus voor interieubouw
Ik ben zelf totaal geen fan van mdf. Het is makkelijk te bewerken en relatief goedkoop, maar het zaag/schuurstof is kankerverwekkend en in wezen is het niet veel meer dan samengeperst papier...
Dat het zaagstof kankerverwekkend is, is toch helemaal niet relevant als je iemand een meubel laat maken (en dus niet zelf in het stof staat)?
Ps. ik zie net ook de constructie op de foto. Zijn de randen onbehandeld of bruin geverfd? Mdf is gevoelig voor vocht. Dat in combinatie met de brede liggers doet mij vermoeden dat ze binnen de kortste keren door gaan zakken.
Op de foto kun je - volgens mij - al duidelijk zien dat alles doorhangt. De overspanning is veel te groot en bovendien is op de foto te zien dat (in ieder geval) de bovenste plank geen onderdeel is van de constructie maar gewoon op kleine plankdragertjes rust. De constructie van deze kast lijkt helemaal nergens op en de maker ervan zou zich moeten schamen.

@Señor Sjon dat is dus ook wat ik met bovenstaande post bedoelde en gezien alle plusjes zijn een hoop mensen het met me eens. Ik vind het erg flauw dat dat weggemod wordt :/

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 15-02-2019 13:27 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 06-06 16:01
Je kan dat ook op een (heel) andere manier brengen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimm
  • Laatst online: 02-06 14:07
Bedankt alvast voor de reacties, ik zal nog wat verduidelijken.

De kast is gemaakt met mijn zwager, vandaar het hobby gehalte. Hij moet nog afgewerkt en geschilderd worden. De TV is een 55" variant waarop het midden van de kast qua breedte gemaakt is. Er zitten schuifdeuren voor die of de TV bedekken, of de buitenste twee vakken als we TV kijken.

De overspanning is te groot ja, ik zit er nu over te denken of ik niet beter het onderste vak kan opdelen in 2 zodat het midden ondersteund word. In het vak erboven waar nu de snoeren liggen wilde ik al een plank maken die ze afdekt.

Kast3

Op die manier worden de beide planken ondersteund en zakken ze niet meer door, en kan ik de TV denk ik net als de huidige TV op de plank zetten.

Anders is de methode van @indigo79 wel een goeie, ik kan de platte staaf over de hele verticale lengte van de kast plaatsen en boven en onder vast maken in het stevigere frame, dan heeft de achterwand er helemaal geen last van denk ik.

Hier nog een andere foto van het geheel.
Kast4

[ Voor 8% gewijzigd door stimm op 15-02-2019 14:14 . Reden: Extra foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:33
Ik ga er vanuit dat de verticale platen heel zijn en horizontaal delen. In dat geval moet je de beugel aan de achterkant hebben die zijn krachten afgeeft op de verticale delen. Denk aan 2 stalen balkjes van 30×30 mm waar je de bouten van de tvbeugel door boort. Die balkjes 1.40m lang om breder dan het tv vak te zijn en je dus op de kastwand afsteunt.

Doorhangende planken kan je oplossen met dwarsbalkjes onder de plank, 5x geschroefd en houtlijm over de gehele lengte. Aan de voorkant afwerken dan met een lat die mooi past bij het huidige voorkant van de plank.

Maar ook dat blijft hobbiën

[ Voor 26% gewijzigd door Cyriel85 op 15-02-2019 14:30 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Het maakt niet uit wat voor kast je neemt, je zult nooit iets op de achterwand moeten gaan bevestigen.
De echte sterkte van de kasten komt voort uit de staanders en dwarsliggers, de achterkant is vaak enkel voor de sier en als nette afwerking. Meestal zijn dit nog veel dunnere platen dan de staanders en liggers gezien je dit toch niet ziet.

Voor de overspanning van de planken vindt ik de dikte en sterkte minimaal. Vooral als je er nog zware spullen in wilt leggen. De liggende planken worden ook maar ondersteunt door 4 kleine pen verbindingen.

Persoonlijk is het heel eenvoudig om de kast en liggers heel sterk te maken. Mooiste was natuurlijk geweest als men dit in het begin gedaan had, maar je kunt dit nog makkelijk toevoegen. Mooiste is om het te verlijmen, zodat het nog steviger is.

Je kunt dan twee balken monteren in het midden van het grote vlak en daar de beugel op bevestigen, als je de balken wilt wegwerken kun je daar eerst een plaat op schroeven. Op deze manier komt de tv ook nog iets van de achterkant af en verder naar voren.

Hier een voorbeeld met wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v7UhNiM.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Andyk125 op 15-02-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De achterkant voor de sier? Haal hem maar eens weg bij de gemiddelde vrijstaande kast en kijk dan maar eens hoeveel je er nog in kunt pakken :9

[ Voor 4% gewijzigd door Kaasplank op 15-02-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53
De krachten gaan normaal naar de staande delen toe, welke loodrecht op de vloer staan en op die manier veel kracht kunnen hebben. Echter geeft een achterwand een stevigheid aan de rechtopstaande delen, zodat deze niet om kunnen vallen. Anders zakt hij zo als een kaartenhuis in elkaar.

Ter bevestiging van de TV zou ik zoals gezegd er een plankje of twee redelijk brede (cm of 6-7) latten achter schroeven. Hiermee geef je de schroeven wat meer houvast.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Kaasplank schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:52:
De achterkant voor de sier? Haal hem maar eens weg bij de gemiddelde vrijstaande kast en kijk dan maar eens hoeveel je er nog in kunt pakken :9
Ik heb aardig wat kasten in elkaar gezet en de meeste (goedkopere) kasten die ik ken gebruiken dun plaatwerk (vaak hardboard) van nog geen 5mm als achterkant. Afhankelijk van de kast en het model, want meestal zijn de kasten of modules daar niet breder dan 120cm.

Gezien de kosten en het gewicht is de achterplaat een van de eerste planken waar op bespaard wordt. Vooral bij kasten die tegen een wand geplaatst worden, worden de achterplaten soms helemaal weg gelaten. Hierbij kiest men voor staanders en liggers die minimaal 18mm dik zijn i.v.m. de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Andyk125 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:51:
[...]

Ik heb aardig wat kasten in elkaar gezet en de meeste (goedkopere) kasten die ik ken gebruiken dun plaatwerk (vaak hardboard) van nog geen 5mm als achterkant. Afhankelijk van de kast en het model, want meestal zijn de kasten of modules daar niet breder dan 120cm.
de achterwand hoeft ook niet dik te zijn zolang het maar een geheel is. Zit die er in en zit ie vast aan de wanden dan is het al stevig.
Gezien de kosten en het gewicht is de achterplaat een van de eerste planken waar op bespaard wordt. Vooral bij kasten die tegen een wand geplaatst worden, worden de achterplaten soms helemaal weg gelaten. Hierbij kiest men voor staanders en liggers die minimaal 18mm dik zijn i.v.m. de stabiliteit.
alsof die paar millimeter spaanderplaat het verschil maakt. De montage aan de muur zorgt er voor dat de kast niet om dondert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvamber
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10-2023
Ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik wil een tv vlak ophangen aan een mdf plaat van 18 mm, die verankerd is op de achterwand. Maar ik kan daardoor maar op 1 plaats op de houten stud vijzen, de andere vijzen gaan enkel in de mdf zitten. De tv moet niet van de muur komen, dus die zal ca 2,5 cm van de muur hangen op een vaste beugel. De beugel van Vogel heeft 3 schroefgaten. Gaat dit een tv van 20 kg kunnen dragen met houtvijzen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3s4AojPzDK2_a_MCQXSHdt8qi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5GqVNk5TqtZWwy9AlwC37xD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Laatst online: 07:43

rdejongjr

Gnome

Als die plaat om de 60cm vast zit zal die echt niet zomaar gaan doorhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb onlangs mijn 55" TV van ~22kg aan mijn een muur met MDF wandplaten opgehangen. Geen idee hoeveel millimeter dik die platen zijn, maar het hangt met 4 hollewandpluggen die, zodra je er een schroef in draait, zichzelf vast trekken. Zoals dit: https://www.gamma.nl/asso...schroef-4-stuks/p/B527152

Ding hangt als een huis en is nog geen millimeter van de muur losgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11-2024
(jarig!)
Een hollewandanker werkt ook vaak in dit soort gevallen. Dat heeft iets meer houdkracht dan een hollewandplug. (al zou dat met mdf ook geen probleem moeten zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-06 13:38
18mm is zat als die TV niet van de muur hoeft te komen. Een paar dikke schroeven met een beetje voorboren is genoeg. Hollewand ankers kan ook natuurlijk maar is overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 15:03
Toch lijkt me wat overkill niet erg als je een dure tv op gaat hangen.
Zeker niet gezien een hollewand anker amper wat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
Ik heb hier thuis een heel oude muur (100 jaar, lijkt zachter te zijn dan gipsblokken), en ik was bang voor hetzelfde probleem met m'n 20kg zware TV. Uiteindelijk heb ik bij Hornbach pluggen gevonden die de TV prima op z'n plek houden, dus het zou heel goed mogelijk moeten zijn met een 14mm dikke gipsplaat hoor. Haal alleen wel de juiste pluggen, en boor ze netjes en voorzichtig in.

Aan het gipsplaat-plafond heb ik ook een zware lamp hangen van ca. 15kg aan één zo'n plug:
https://www.praxis.nl/ger...-x-35-mm-20-stuks/5362961

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvamber
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10-2023
Ik ga het met 5 schroeven vasthangen, ik heb de beugel omgeruild voor model wall 3305 met meer gaten. 1 in een verticale stud, 2 houtvijzen 5x30mm en 2 vijzen zoals op de foto hierbij. Zal wel houden zeker?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgtZ6y9vjVVkXB_EqImi-6iZQW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EA1ueQ9k55P2vkDzGonhp5Pd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 177% gewijzigd door Dvamber op 14-08-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

stimm schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:04:
Bedankt alvast voor de reacties, ik zal nog wat verduidelijken.

De kast is gemaakt met mijn zwager, vandaar het hobby gehalte. Hij moet nog afgewerkt en geschilderd worden. De TV is een 55" variant waarop het midden van de kast qua breedte gemaakt is. Er zitten schuifdeuren voor die of de TV bedekken, of de buitenste twee vakken als we TV kijken.

De overspanning is te groot ja, ik zit er nu over te denken of ik niet beter het onderste vak kan opdelen in 2 zodat het midden ondersteund word. In het vak erboven waar nu de snoeren liggen wilde ik al een plank maken die ze afdekt.

[Afbeelding: Kast3]

Op die manier worden de beide planken ondersteund en zakken ze niet meer door, en kan ik de TV denk ik net als de huidige TV op de plank zetten.

Anders is de methode van @indigo79 wel een goeie, ik kan de platte staaf over de hele verticale lengte van de kast plaatsen en boven en onder vast maken in het stevigere frame, dan heeft de achterwand er helemaal geen last van denk ik.

Hier nog een andere foto van het geheel.
[Afbeelding: Kast4]
Offtopic, wel mooie rails van Henderson zo te zien ;)

Inhoudelijk tips.. Een stalen of desnoods aluminium profiel aan de andere kant lijkt me aan te raden. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:15
Kapotlood schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:02:
Ik heb hier thuis een heel oude muur (100 jaar, lijkt zachter te zijn dan gipsblokken), en ik was bang voor hetzelfde probleem met m'n 20kg zware TV. Uiteindelijk heb ik bij Hornbach pluggen gevonden die de TV prima op z'n plek houden, dus het zou heel goed mogelijk moeten zijn met een 14mm dikke gipsplaat hoor. Haal alleen wel de juiste pluggen, en boor ze netjes en voorzichtig in.

Aan het gipsplaat-plafond heb ik ook een zware lamp hangen van ca. 15kg aan één zo'n plug:
https://www.praxis.nl/ger...-x-35-mm-20-stuks/5362961
In de specs staat maximale belasting 11 kg. Ik zou niet graag onder jouw lamp zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:15
Edit: dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door luuksnijmegen op 27-08-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
Ik zag het ook, en ging er in de eerste instantie van uit dat het 11kg per stuk was (en er zitten er 4 in bij mij), maar heb uiteindelijk via Hornbach andere plugjes gehaald. Maar het hangt, ik heb er nog een beetje aan zitten sleuren voordat de TV er op ging, en het is echt heel stevig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
MDF vind het ook niet fijn als je steeds beweging/krachten op de schroeven/houtdraadbout hebt.
Zeker niet met een tv beugel die je uittrekt. Grote kans dat de schroeven los gaan zitten of "vlees" gaan missen.

Ik zou er 11/18 mm underlayment achter schroeven

btw, dure tv beugels

https://www.tectake.nl/tv...kCvG4Fu3DdVRoCP2gQAvD_BwE

heb er twee van, zijn erg solide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kaasplank schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:12:
[...]

de achterwand hoeft ook niet dik te zijn zolang het maar een geheel is. Zit die er in en zit ie vast aan de wanden dan is het al stevig.

[...]

alsof die paar millimeter spaanderplaat het verschil maakt. De montage aan de muur zorgt er voor dat de kast niet om dondert.
Een functie van die dunne achterplaat is (meestal) om de kast te schoren, zodat hij niet zijdelings gaat bewegen.
Pagina: 1