[Ziggo] Latency problemen tijdens piekuren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:43
Beste mede tweakers,

Hier al enige tijd (zo'n 3 maanden) problemen met mijn (zakelijke) verbinding tijdens piekuren (avonden/weekenden) over het algemeen overdag nergens last van.

Probleem is aanwezig sinds een grote storing welke veroorzaakt was door stroomuitval in de wijkcentrale (als ik mij dit goed herinner) Kan uiteraard goed zijn dat dit er totaal niets mee te maken heeft.

Meerdere malen contact gehad met ziggo per chat en telefoon. Ook zou ik 2 keer teruggebeld worden wat niet is gedaan.
Ziggo heeft aan mij (meerdere keren) aangegeven dat er een capaciteitsprobleem is wat mijn problemen verklaart (heb ik per chat bevestigd gekregen) echter geven ze nu aan dat dat niet het geval is.

Ondertussen 3 monteurs gehad, wat hebben deze monteurs gedaan?
Monteur 1: Muuraansluiting vervangen, versteker geplaatst voor TV gezien signaal niet goed genoeg was (beide TV's beneden/boven op versterking gezet)
Uiteraard alles uitgelezen en was goed.

Monteur 2: In principe alles weer vervangen wat de eerste monteur had vervangen want was volgens de monteur niet geheel in orde.
Deze monteur heeft echter de TV beneden weer op de 0DB gezet (zonder versterking) Ik vraag mij af of ik die versterker uberhaupt nodig heb (boven nooit problemen gehad) maar goed.

Monteur 3: Die heeft wel echt flink zijn best gedaan om zoveel mogelijk uit te sluiten. Ook een tweetal devices vervangen in de wijkkast gezien deze verouderd waren.

Zelf heb ik in deze periode een andere router geplaatst (zonder resultaat) en een nieuw modem van Ziggo gekregen. Beide waren tijdens de storing en zijn niet de oorzaak.

Smokeping heb ik al enige tijd draaien op mijn server welke een redelijke goed beeld geeft.
Gamen in de avond is uberhaupt niet te doen (pings schieten naar 100+ plus)
Op de grafieken zie je deze waardes minder omdat smokeping een gemiddelde neemt van 20 pings.

Zat er zelf aan te denken om een DSL lijn te nemen om te kijken of daar de problemen wel mee opgelost zijn, dan heb ik in ieder geval alles vanaf mijn kant uitgesloten. Maandcontract bestaat echter niet en heb geen zin om een jaar ergens aan vast te zitten.

Iemand wellicht ideeën?

Tijdens Ajax - Real ineens geen problemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YSnPuHpVZihqO1i2u49OEX4Y/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPpwN9zj3kdaYdqNgwiAjyjK/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hxGzBTsK7nJLx2LhabvLPL1T/thumb.png

[ Voor 3% gewijzigd door skdevil op 14-02-2019 13:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik ben geneigd te zeggen dat het aan de host ligt en niet aan jouw Ziggo aansluiting
althans de ping naar 8.8.8.8 ziet er goed uit, toch?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Brahiewahiewa schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:48:
Ik ben geneigd te zeggen dat het aan de host ligt en niet aan jouw Ziggo aansluiting
althans de ping naar 8.8.8.8 ziet er goed uit, toch?
Het maakt niet uit naar welke host het is.
Je ziet op de grafieken de gemiddelde waardes van iedere keer 20 pings (iedere 30 seconden) overdag is dit een nette stabiele lijn echter in de avond word deze onstabiel.
Nu lijken de uitschieters niet erg hoog echter komt dit door het gemiddelde. Tijdens gamen (ongeacht de game) heb je constant lag momenten waarbij de Ping ook 90-110 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:50
Kun je niet gewoon volledig overstappen op DSL of glas?
Verbeteringen in de infrastructuur van Ziggo gaan niet gebeuren tot je met je portemonnee gaat praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
jeroen3 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:22:
Kun je niet gewoon volledig overstappen op DSL of glas?
Verbeteringen in de infrastructuur van Ziggo gaan niet gebeuren tot je met je portemonnee gaat praten.
Glas ligt hier helaas niet. DSL tot 100/10 wat eigenlijk net iets te beperkt is.
Had ook al gekeken of het rendabel is om glas aan te laten leggen maar dat is niet te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:29
Zijn deze spikes er ook op het moment dat alleen het smokeping systeem op het netwerk zit? Ofwel uitgesloten dat het niet een apparaat is in het lokale netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
LightLuke schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:07:
Zijn deze spikes er ook op het moment dat alleen het smokeping systeem op het netwerk zit? Ofwel uitgesloten dat het niet een apparaat is in het lokale netwerk?
Jazeker! Er zitten avonden tussen wanneer er überhaupt niemand thuis is.
Ik heb nu op VM mping draaien gezien dat een iets beter beeld geeft. Zal het topic morgen even updaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klinkt alsof het tijd wordt voor wat meer hard-core onderzoek naar de drukte op jouw coax segment :).

[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Glashelder schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:00:
Klinkt alsof het tijd wordt voor wat meer hard-core onderzoek naar de drukte op jouw coax segment :).

[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner
Interessant! Wist niet eens dat dit mogelijk was.
Is er een manier om achter de frequenties te komen wanneer je modem in bridge staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik me niet vergis kan je ook in bridge modus naar http://192.168.100.1/ surfen. Niet alle routers routeren dit verkeer echter naar ‘buiten’ :p Mocht je router dat wel dan dan moet je modem dat als ‘t goed is afvangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:17

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Welk modem heb je? Een TC7210 of ConnectBox zou met z'n grotere aantal DOCSIS kanalen een stuk minder last moeten hebben van capaciteitsproblemen in het coax segment.

De ConnectBox heeft nog wel een bug wat voor hoge jitter zorgt op ICMP en TCP verkeer, dus dat zou je smokeping nog niet fixen, maar gamen (op UDP basis) gaat er prima mee.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Kanarie schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:28:
Welk modem heb je? Een TC7210 of ConnectBox zou met z'n grotere aantal DOCSIS kanalen een stuk minder last moeten hebben van capaciteitsproblemen in het coax segment.

De ConnectBox heeft nog wel een bug wat voor hoge jitter zorgt op ICMP en TCP verkeer, dus dat zou je smokeping nog niet fixen, maar gamen (op UDP basis) gaat er prima mee.
Ik had eerst een Ubee (welke deze problemen ook had) en nu inderdaad een connectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 22:43
Wat zeggen de up en downstream schermen in je modem en de logs van je modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
valkenier schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:59:
Wat zeggen de up en downstream schermen in je modem en de logs van je modem?
Log zelf zegt niets behalve dat hij down is geweest toen de monteur hier was.

Bij Downstream zie ik:

Kanaal Locked Status SNR (dB) Pre Reed Solomon Errors Post Reed Solomon Errors
1 Locked 40.3 5 0
2 Locked 40.3 8 0
3 Locked 40.3 4 0
4 Locked 40.3 8 0
5 Locked 40.3 6 0
6 Locked 40.9 11 0
7 Locked 40.3 20 0
8 Locked 40.3 8 0
9 Locked 40.9 9 0
10 Locked 40.9 8 0
11 Locke 40.9 7 0
12 Locke 40.3 18 0
13 Locke 40.3 22 0
14 Locke 40.3 21 0
15 Locke 40.3 19 0
16 Locke 40.3 6 0
17 Locke 40.3 9 0
18 Locke 40.3 8 0
19 Locke 40.9 9 0
20 Locke 40.3 1 0

Vanaf 9 uur vandaag is het weer te doen gelukkig.
Vanaf een uur of 5 was het weer niet echt lekker werken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IEOien3ozG5zBs1ADoiKLGjr/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door skdevil op 13-02-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:39
skdevil schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:26:
[...]

Glas ligt hier helaas niet. DSL tot 100/10 wat eigenlijk net iets te beperkt is.
Had ook al gekeken of het rendabel is om glas aan te laten leggen maar dat is niet te betalen :)
Inhakend op dat DSL lijntje. De 100/10 is in de praktijk vaak 100/30. Of gaat het meer om de download?

Tegenwoordig hanteert KPN meerdere soorten verbindingen via VDSL, dus kan zijn dat het in jouw geval anders is. Als het een pairbonding verbinding is vanuit de wijkcentrale zit je wel op 100/10. Maar dat zou je dan via netco kunnen checken:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Als er 100Mbit staat bij Koper/DSL, (zonder bonding), Dan is de upload vaak tegen de 30Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
krakendmodem schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Inhakend op dat DSL lijntje. De 100/10 is in de praktijk vaak 100/30. Of gaat het meer om de download?

Tegenwoordig hanteert KPN meerdere soorten verbindingen via VDSL, dus kan zijn dat het in jouw geval anders is. Als het een pairbonding verbinding is vanuit de wijkcentrale zit je wel op 100/10. Maar dat zou je dan via netco kunnen checken:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Als er 100Mbit staat bij Koper/DSL, (zonder bonding), Dan is de upload vaak tegen de 30Mbit.
Beide, upload van 30mbit kan ik wel mee leven op zich. Bedankt voor de link, de 100mbit die ze kunnen leveren is zonder binding.

Zit echter ook nog met het probleem dat de oude bewoners de KPN kabel die van buiten komt helemaal kort gemaakt hebben. Komt alleen nog een stukje metalen mantel naar boven.
Hoop uiteindelijk dat Ziggo dit gaat oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door skdevil op 13-02-2019 22:46 ]

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:11
Aantal jaren geleden had ik hetzelfde probleem. In de drukkere avonduren was de ping echt aan het varieren tussen de 10 en 2000ms. Is een flinke case geworden, want alles zou aan eigen apparatuur liggen natuurlijk.
Het mooiste was nog dat tijdens voetbal destijds de verbinding perfect was, in datzelfde tijdslot!

Uiteindelijk is de capaciteit uitgebreid, en was het probleem voorbij. Dus het is wel degelijk een capaciteitsprobleem als je al het andere uitgesloten hebt, en het echt op specifieke tijden is.

Ik was hier toen niet de enige, want verderop in de straat had iemand exact hetzelfde probleem.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 22:43
skdevil schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:30:
[...]

Log zelf zegt niets behalve dat hij down is geweest toen de monteur hier was.

Bij Downstream zie ik:

Kanaal Locked Status SNR (dB) Pre Reed Solomon Errors Post Reed Solomon Errors
1 Locked 40.3 5 0
2 Locked 40.3 8 0
3 Locked 40.3 4 0
4 Locked 40.3 8 0
5 Locked 40.3 6 0
6 Locked 40.9 11 0
7 Locked 40.3 20 0
8 Locked 40.3 8 0
9 Locked 40.9 9 0
10 Locked 40.9 8 0
11 Locke 40.9 7 0
12 Locke 40.3 18 0
13 Locke 40.3 22 0
14 Locke 40.3 21 0
15 Locke 40.3 19 0
16 Locke 40.3 6 0
17 Locke 40.3 9 0
18 Locke 40.3 8 0
19 Locke 40.9 9 0
20 Locke 40.3 1 0

Vanaf 9 uur vandaag is het weer te doen gelukkig.
Vanaf een uur of 5 was het weer niet echt lekker werken..
[Afbeelding]
Dat plaatje ziet er niet bepaald lekker uit nee. Je downstream waarden lijken me OK. Upstream ook OK?

• skdevil
John767 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:13:
Aantal jaren geleden had ik hetzelfde probleem. In de drukkere avonduren was de ping echt aan het varieren tussen de 10 en 2000ms. Is een flinke case geworden, want alles zou aan eigen apparatuur liggen natuurlijk.
Het mooiste was nog dat tijdens voetbal destijds de verbinding perfect was, in datzelfde tijdslot!

Uiteindelijk is de capaciteit uitgebreid, en was het probleem voorbij. Dus het is wel degelijk een capaciteitsprobleem als je al het andere uitgesloten hebt, en het echt op specifieke tijden is.

Ik was hier toen niet de enige, want verderop in de straat had iemand exact hetzelfde probleem.
Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Normaal heb ik deze problemen de gehele avond maar gisteren van 9 tot 11 was er inderdaad niets aan de hand (ook te zien in grafiek)
In diezelfde tijd speelde Ajax tegen Real.

Ik ben er ook vrij zeker van dat het een capaciteit probleem is

Edit: Zojuist nogmaals met Ziggo gebeld.
Heer aan telefoon geeft aan dat ze eigenlijk niets kunnen doen gezien het voor hun allemaal goed draait. Alle signaal waardes zijn goed.

Ik kan goed begrijpen dat de signaalwaardes goed zijn, staat dit er niet volledig los van?
@VodafoneZiggo wil dat ik het modem nogmaals uit bridge laat halen en direct op hun modem test. Hier ben ik maar in mee gegaan. Logisch natuurlijk want mijn eigen apparatuur gaat in de avond en weekenden natuurlijk veel anders werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YSnPuHpVZihqO1i2u49OEX4Y/thumb.png

[ Voor 23% gewijzigd door skdevil op 14-02-2019 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Vroeger (spreek ik over omstreeks 2005) hadden wij @Home (nu Ziggo). Dat was bij elke snelheidsverhoging gigantisch traag, met name ook in de avonduren. Gamen ging niet meer, packetloss + ping van 100'en ms. Downloaden ging ook maar op enkele KB's. Toendertijd ook verschillende modems gehad, diverse monteurs over de vloer en heel wat minuten aan de lijn gehangen met de helpdesk. Maar echt een oplossing kwam er niet. Toen zijn we overgestapt op ADSL2. Echter toen @Home Ziggo was geworden, EuroDOCSIS 3 er was en de snelheden flink waren gestegen opnieuw klant geworden, maar geen problemen meer ervaren destijds.

Jouw probleem lijkt heel erg op wat ik destijds heb ervaren. Ik wist niet dit sinds DOCSIS3.x en de verglazing tot aan de wijkkast nog een groot issue is. Volgens mij kunnen ze het alleen oplossen met een wijziging in het netwerk, maar daar zijn ze waarschijnlijk niet zo happig op.

De wijzen komen uit het Oosten!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:11
skdevil schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Normaal heb ik deze problemen de gehele avond maar gisteren van 9 tot 11 was er inderdaad niets aan de hand (ook te zien in grafiek)
In diezelfde tijd speelde Ajax tegen Real.

Ik ben er ook vrij zeker van dat het een capaciteit probleem is

Edit: Zojuist nogmaals met Ziggo gebeld.
Heer aan telefoon geeft aan dat ze eigenlijk niets kunnen doen gezien het voor hun allemaal goed draait. Alle signaal waardes zijn goed.

Ik kan goed begrijpen dat de signaalwaardes goed zijn, staat dit er niet volledig los van?
@VodafoneZiggo wil dat ik het modem nogmaals uit bridge laat halen en direct op hun modem test. Hier ben ik maar in mee gegaan. Logisch natuurlijk want mijn eigen apparatuur gaat in de avond en weekenden natuurlijk veel anders werken.

[Afbeelding]
Signaalwaardes waren toen ook goed bij mij. Maar het was echt overduidelijk dat tijdens voetbal toen er niets aan de hand was. De volgende dag, geen voetbal, en de verbinding was meteen ruk. Normaal was 8-12ms, en dan als het druk was op internet echt niet te doen (2 seconden was geen uitzondering).

Heb gewoon iedere dag gebeld, en uiteindelijk ook een termijn gegeven om het op te lossen (4 weken is daarin redelijk na maanden ellende). Haalden zij het niet, dan geschillencommissie. En net vóór die tijd is het verholpen.

Dus iedere keer dat het is, gewoon de helpdesk bellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Laatst online: 25-04 11:56
NoepZor schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:26:
Jouw probleem lijkt heel erg op wat ik destijds heb ervaren. Ik wist niet dit sinds DOCSIS3.x en de verglazing tot aan de wijkkast nog een groot issue is. Volgens mij kunnen ze het alleen oplossen met een wijziging in het netwerk, maar daar zijn ze waarschijnlijk niet zo happig op.
Verglazing tot aan de wijkkast is een luxe en is helaas bijna nergens zo. Ziggosite:
Het laatste stukje (gemiddeld 275 meter van de wijkcentrale tot aan je eigen aansluitingspunt) is coaxkabel.
Hier is ook te lezen dat het netwerk wel voor 97% uit glasvezel bestaat, helaas deel je de laatste coaxmeters met de hele wijk en dat schiet niet op als het druk is.
Ziggo is hard bezig met de nieuwe DOCSIS standaard 3.1, analoog gaat er af, dat heeft nogal wat consequenties. Ik denk nogal een monsterklus, het valt mij mee hoe weinig er geklaagd wordt.

@skdevil Ziggo belooft trouwens minimaal down en up hoger dan 40% van de geadverteerde snelheid
met de dappere toevoeging:
Met een internetkabel kun je die snelheid halen, waar je ook woont. Het maakt dan ook niet uit met hoeveel huishoudens je op de centrale zit of hoe ver je ervan bent verwijderd. :?
De afstand is niet erg bepalend, maar het aantal huishoudens, echt wel ...

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, dat is het niet. Je kan prima een rustig segment hebben van 1000 huishoudens en een heel druk segment van net 100 :p

Het ligt er maar net aan hoe fanatiek je segment is. Taaltechnisch klopt het en dat is nou net het probleem met bedrijven als Ziggo. Daar zijn ze vaak angstig goed in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
DeComponeur schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:56:
[...]

Verglazing tot aan de wijkkast is een luxe en is helaas bijna nergens zo. Ziggosite:
Het laatste stukje (gemiddeld 275 meter van de wijkcentrale tot aan je eigen aansluitingspunt) is coaxkabel.
Hier is ook te lezen dat het netwerk wel voor 97% uit glasvezel bestaat, helaas deel je de laatste coaxmeters met de hele wijk en dat schiet niet op als het druk is.
Ziggo is hard bezig met de nieuwe DOCSIS standaard 3.1, analoog gaat er af, dat heeft nogal wat consequenties. Ik denk nogal een monsterklus, het valt mij mee hoe weinig er geklaagd wordt.

@skdevil Ziggo belooft trouwens minimaal down en up hoger dan 40% van de geadverteerde snelheid
met de dappere toevoeging:
Met een internetkabel kun je die snelheid halen, waar je ook woont. Het maakt dan ook niet uit met hoeveel huishoudens je op de centrale zit of hoe ver je ervan bent verwijderd. :?
De afstand is niet erg bepalend, maar het aantal huishoudens, echt wel ...
Ik moet zeggen dat het nu al een paar dagen heel rustig is.
Modem is uit bridge en na een dag of 4 was het ineens stukken beter. Nu zullen die twee niets met elkaar te maken hebben maar goed.

Merk wel dat interne latency een stuk hoger is bij de connectbox t.o.v. mijn eigen asus router.
Wacht momenteel op een behuizing en dan gaat mijn eigen opnsense router in gebruik genomen worden. Modem zal dan weer terug in bridge gaan.

Ik vraag mij af of ziggo in de tussentijd iets heeft veranderd/aangepast hier in de wijk wat de problemen opgelost heeft. Klantenservice hoef ik hier niet over te bellen want daar kom je toch niet veel verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Glashelder schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:23:
Nee, dat is het niet. Je kan prima een rustig segment hebben van 1000 huishoudens en een heel druk segment van net 100 :p

Het ligt er maar net aan hoe fanatiek je segment is. Taaltechnisch klopt het en dat is nou net het probleem met bedrijven als Ziggo. Daar zijn ze vaak angstig goed in :X
We hebben op kantoor een Zakelijk 500/50 verbinding van Ziggo liggen. Tijdens kantooruren halen we zelfs 520Mbit down. Echter na 17:00 zakt de snelheid in en zittten we tussen de 200 - 300Mbit down. Het bekende "delen met je wijk" is hier wel te merken. (Amsterdam Zuid).

Maar dat hebben ze ook netjes weggestopt in de voorwaarden. Maar voor een zakelijke lijn met een SLA vind ik het niet echt netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeComponeur
skdevil schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:26:
[...]
Dan maar hopen dat ze (KPN) ook bij jou in de buurt komen
nieuws: KPN wil in loop van 2019 wekelijks 6500 huishoudens op glasvezel aans...

Of zelf een initiatief beginnen ;)

Het is lastig in te schatten in hoeverre je last hebt van de drukte op een gedeelde coax, maar sommigen zijn beter af met een KPN lijntje, zeker als je niet ver van een centrale woont deze is voorzien van supervectoring Bij KPN deel je niet de kabel, wel de centrale, waar trouwens ook overboeking plaatsvindt hoor… en ook bij glasvezel krijg je trouwens de Mbps niet gegarandeerd. Daarvoor hebben 'ze' uitgevonden de
Gedragscode transparantie internetsnelheden (GTI):
Ondertekend door alle grote providers zodat ze zich kunnen verschuilen achter 'goede afspraken'.
2.2 Voorop staat dat een consumentendienst als gedeeld medium altijd een best effort dienst is. Dat houdt in dat de ISP zijn best doet om binnen het dienstprofiel een zo hoog mogelijke snelheid te realiseren maar dat er geen garanties kunnen worden gegeven. Absolute garanties per individuele (consumenten-)aansluiting zijn niet mogelijk.
In allerlei reclames vliegen de Mb's je om de oren, die 'ze' dus lang niet altijd waar kunnen maken, maar dat hoeven ze ook niet, keurig geregeld, raar land leven we soms :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monoking
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-05 22:49
Precies hetzelfde probleem hier. Heb er al jaren last van en erg vaak aangegeven telefonisch en dan sturen ze een monteur maar alles ziet goed uit... _/-\o_ 50euro kwijt.

De routering via het netwerk van Ziggo is ook een zootje. Mijn ping naar gameservers is 2x hoger dan mijn vrienden die andere providers hebben want het gaat bij mij via London terwijl het maar 300km verderop staat in Duitsland of naar Duitsland dan weer terug naar Parijs. 8)7

En ook nog de connectbox met 100-200ms onspeelbaar ping spikes die ik pas na de 2de monteur met extreem veel gedoe heb kunnen overhalen om het te vervangen voor een ander merk :(

[ Voor 6% gewijzigd door monoking op 22-02-2019 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
DeComponeur schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:01:
[...]

Dan maar hopen dat ze (KPN) ook bij jou in de buurt komen
nieuws: KPN wil in loop van 2019 wekelijks 6500 huishoudens op glasvezel aans...

Of zelf een initiatief beginnen ;)

Het is lastig in te schatten in hoeverre je last hebt van de drukte op een gedeelde coax, maar sommigen zijn beter af met een KPN lijntje, zeker als je niet ver van een centrale woont deze is voorzien van supervectoring Bij KPN deel je niet de kabel, wel de centrale, waar trouwens ook overboeking plaatsvindt
Natuurlijk heeft ook KPN een overboeking, maar naar een wijkcentrale ligt sowieso wel een paar gigabit. De meeste DSL lijntjes doen 100Mb/200Mb max.

In een coaxsegment heb je momenteel iets van 800 tot 1000Mbit te verdelen? Dat segment zit dan qua verhouding sneller vol dan een straatkast waar 2Gbit binnenkomt.

Overdag halen we in Amsterdam soms zelfs 530Mb down op Ziggo. Dat halen we na 17:00 echter niet meer ;). Dat blijft ie steken op 250-300, soms lager, soms hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeComponeur
krakendmodem schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Natuurlijk heeft ook KPN een overboeking, maar naar een wijkcentrale ligt sowieso wel een paar gigabit. De meeste DSL lijntjes doen 100Mb/200Mb max.

In een coaxsegment heb je momenteel iets van 800 tot 1000Mbit te verdelen? Dat segment zit dan qua verhouding sneller vol dan een straatkast waar 2Gbit binnenkomt.

Overdag halen we in Amsterdam soms zelfs 530Mb down op Ziggo. Dat halen we na 17:00 echter niet meer ;). Dat blijft ie steken op 250-300, soms lager, soms hoger.
Ik denk ook dat je op veel dichtbevolkte plaatsen waar veel data wordt verstouwd meestal beter af bent met KPN. Wijkcentrales zijn voorzien van glas, dus in principe zit daar (voorlopig >:) ) niet een bottleneck.
Op dit moment verstouwd coax inmiddels 1200 tot 1800 Mbps voor een wijk, met DOCSIS 3.1 gaat dat in de praktijk waarschijnlijk tegen de 5000Mbps worden over een jaar of 5...
In Utrecht doen ze al een testje maar ook daar is de snelheid relatief
nieuws: VodafoneZiggo brengt in 2020 5Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 uit...
In de praktijk zullen de snelheden waarschijnlijk lager liggen, omdat de capaciteit vanuit de wijkcentrale met de hele wijk of in ieder geval een deel daarvan moeten worden gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
DeComponeur schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:25:
[...]

Ik denk ook dat je op veel dichtbevolkte plaatsen waar veel data wordt verstouwd meestal beter af bent met KPN. Wijkcentrales zijn voorzien van glas, dus in principe zit daar (voorlopig >:) ) niet een bottleneck.
Op dit moment verstouwd coax inmiddels 1200 tot 1800 Mbps voor een wijk, met DOCSIS 3.1 gaat dat in de praktijk waarschijnlijk tegen de 5000Mbps worden over een jaar of 5...
In Utrecht doen ze al een testje maar ook daar is de snelheid relatief
nieuws: VodafoneZiggo brengt in 2020 5Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 uit...
In de praktijk zullen de snelheden waarschijnlijk lager liggen, omdat de capaciteit vanuit de wijkcentrale met de hele wijk of in ieder geval een deel daarvan moeten worden gedeeld.
De pakketten zelf zullen dan ook weer een upgrade gaan krijgen denk ik. Als ze de snelheid nu op hetzelfde niveau zouden houden en vervolgens capaciteit zouden vergroten zou het een betere stap zijn voor de stabiliteit.

Overigens zit ik redelijk ver van de wijkkast van (727 meter) en bied KPN geen bonding aan hier helaas.
Zodra KPN een goede snelheid kan leveren die ongeveer in de buurt komt van 250/40 stap ik ook direct over. Glasvezel zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren hier in het dorp.
Pagina: 1