Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe build op basis van i9-7980XE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Machinimush
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 31-08 11:49
Hallo!

Binnenkort krijg ik de mogelijkheid om een systeem te bouwen rond een Intel Core i9-7980XE.
Nu heb ik in het verleden al een handjevol systemen uitgekozen en gebouwd, maar als ik over deze CPU lees blijkt deze toch een klasse apart als het bijvoorbeeld op koeling aankomt.
Vandaar mijn vraag of ik met onderstaande build op de goede weg zit?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit moet een workstation worden voor gaming, streaming en met name videomontage en After Effects werk gedaan gaat worden. Qua games zullen World of Warcraft en Overwatch de hoofdmoot vormen. De primaire monitor heeft een 144Hz 1440p resolutie, tweede monitor is 1080p. Gamen op 4K is niet het doel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als ik een lijstje van de componenten bekijk kom ik exclusief de CPU uit op rond de 1400 euro. Bij voorkeur ga ik daar ook niet over.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit een vorige build neem ik een M.2 SSD, een SATA SSD (beide Samsung) en twee 4TB HDDs (WD Blue) mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een knappe videokaart, goede koeling, en een stroomvoorziening die 't aan kan. Als ik het goed lees kan de 7980XE behoorlijk heet worden, dus ik denk dat ik dan automatisch uitkom bij waterkoeling?
32GB RAM geheugen sowieso, of zou ik 64GB moeten overwegen?
Qua behuizing wil ik graag iets dat zo stil mogelijk is. Glasplaat aan de zijkant van de kast is niet interessant, de computer komt uit het zicht onder een bureau te staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment gebruik ik een build waarin kast, PSU, en CPU koeling allemaal van bequiet zijn. Die bevallen mij zeer goed en mij voorkeur gaat dus ook naar hun producten uit voor deze nieuwe build.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien deze build in een woonkamer komt te staan gaat mijn voorkeur uit naar zo stil mogelijk, vandaar ook de voorkeur voor bequiet onderdelen. Ik weet alleen niet of deze in combinatie met een hete CPU als de 7980XE wel een realistische combi zal zijn?

Ga je overklokken?
Ik wil de optie zeker open houden, maar dit is voor mij minder belangrijk dan geluidsproductie en stabiliteit.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor het graag als er op- of aanmerkingen over deze build zijn, en of iemand ervaring heeft met deze CPU in combinatie met bequiet kasten of koelingen.

Alvast bedankt! :)

Build so far:
Let op: ik het de CPU er in gelaten, maar deze telt voor het totaal niet mee
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7980XE Boxed
1Asus Prime X299-A€ 263,37€ 263,37
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 539,-€ 539,-
1be quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart€ 120,25€ 120,25
1be quiet! Silent Loop 360mm€ 144,99€ 144,99
1G.Skill Ripjaws V F4-2666C19Q-32GVR€ 195,-€ 195,-
1be quiet! Dark Power Pro 11 750W€ 168,99€ 168,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.431,60

Alle reacties

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
Nette build denk ik zo, enige punten van overweging:
- wellicht 2080 i.p.v. 2070. Niet zozeer voor nu, overwatch haal je toch wel 144Hz op 1440p, maar wat zwaardere games wordt dat lastig. Daar kan de 2080 beter uit de voeten. Echter vraag is of je dat waard is of niet en of je eventueel met zwaardere games genoegen neemt met wat minder fps.
- voor zover ik weet vind de 7980xe snel geheugen prettig, 3200Mhz sweetspot met een lagere latency. Kom je bijvoorbeeld op pricewatch: Corsair 32GB, DDR4, 3200 MHz
- be quiet silent loop is opzich prima, maar andere doen het beter. pricewatch: Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler Of pricewatch: NZXT Kraken X72
- wat ruimte in het budget maken door een pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
Beide prima gold plus voedingen. Je hebt nu een platinum. Zowel corsair als de be quiet zijn prima, dubbele 8/4+4 pin en stil.

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-11 17:58
Niet om je van het kastje naar de muur te sturen maar heb je wellicht mijn onderwerp over de 7980xe al gezien? Intel i9 workstation voor software ontwikkeling. Afgelopen week heb ik ook informatie gegevens in het onderwerp Advies gevraagd voor mijn build (game+workstation). Daar waarschuw ik voor eerste generatie x299 moederborden. De Asus Prime X299-A is voor zover ik begrepen heb goed wat betreft de VRMs. Mijn configuratie komt overeen met jouw wensen aangezien ik ook een stil en goed gekoeld monster wilde. gallery: Pieter E.

Verwijderd

Ik dacht dat je voor overclocking met die CPU beter op 850W of hoger kunt zitten kwa voeding, maar weet het niet helemaal zeker... heb deze in elk geval in m'n lijst staan: pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 850W

No idea hoe pricewatch: Gigabyte X299 DESIGNARE EX (rev 1.0) is kwa VRMs en overclocking performance, misschien weet iemand hier dat

De cpu lijkt me echt mooi en hoop dat ik hem binnenkort ook heb. Maak me alleen wat zorgen over het feit dat hij misschien gedelid moet worden en dat is mij iets te riskant lol

• Machinimush
Kijk! Kennis en ervaring, daar doen we het voor :)

Bedankt voor de suggesties tot zover, ik ga er nog eens uitgebreid overheen!

• Pieter E.
@TheTurk Heb jij nog informatie rondom de 7980xe voor @Verwijderd en @Machinimush?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:45

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik draai nu een maand of 9 een 7980XE in een compacte behuizing.. Met alles op stock hoef je je weinig zorgen te maken. De 165W TDP is geen probleem voor goede lucht en waterkoelers. Ook VRM temps zijn dan geen issue zolang je maar een beetje airflow hebt in je case.

Zodra je de power limit er af haalt gaan de temperaturen en stroomverbruik rap omhoog. Zelf heb ik de boel gelimit op 300W, omdat dat de grens is waar temperaturen uit de klauwen beginnen te lopen met AIO waterkoeling en ik ook niet langdurig zo'n wattage door de VRMs wil duwen.

Als je moederbord het ondersteunt kun je met "Per specific core overclocking" de beste cores wat verder overklokken, terwijl je de mindere cores wat lager laat. Zo blijft de boel koeler terwijl (bijv.) games kunnen profiteren van de hoge frequenties van een paar cores.
In Windows kun je met de Turbo Boost 3.0 utility van Intel ervoor zorgen dat workloads als eerste op de snelste cores gaan.
Op deze manier heb ik m'n snelste core op 4.7Ghz en loopt dit langzaam af tot 3.8Ghz voor de "slechtste" cores.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 22:10
@Kanarie Ik heb temp issues, 1 core wordt bij mij al bij 4ghz 70 graden, terwijl de andere op 4.7ghz 70 graden zijn. Ik denk dat het een mounting issues is, heb jij dit weleens gehad?

Verwijderd

TheTurk schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:03:
@Kanarie Ik heb temp issues, 1 core wordt bij mij al bij 4ghz 70 graden, terwijl de andere op 4.7ghz 70 graden zijn. Ik denk dat het een mounting issues is, heb jij dit weleens gehad?
Dit schijnt bij deze cpu wel vaker te voorkomen en is wat me ervan weerhoudt om hem te halen

Als bepaalde cores enorm heet worden kan dat komen doordat binnenin de thermal paste bovenop de cpu "Die" ongelijk is opgebracht. De vraag is nu of de garantie dit opvangt en je zo een nieuwe kunt krijgen of dat je de cpu ervoor moet delidden, wat praktisch de enigste manier is om zoiets te fixen

Delidden maakt de garantie ongeldig en er is een kans dat de cpu erdoor stukgaat

• Pieter E.
Misschien een nieuwe discussie starten onder Processors, Moederborden & Geheugen? Op deze manier zijn de issues en oplossingen in de toekomst ook nog bruikbaar. ;)

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 22:10
Ja die had ik al 5erveD in "7980xe temperatuur".
Ik heb hem dus al gedelid, en was daar al bang voor. Ik had de LM opnieuw verdeeld met wattenstaafje, maar blijkbaar kan deze door omstandigheden dik worden, en tussen zitten.

• Pieter E.
Hoe staat het met deze build? Is alles compleet?

• Machinimush
Heb op basis van de reacties hier een en ander herzien. Grafische kaart moet ik nog even bekijken dus die haal ik even uit de lijst. Van alle onderdelen is dat ook het makkelijkst te verwisselen.

De CPU heb ik nog niet binnen, dus ik wacht nog even met daadwerkelijk bestellen totdat ik hem heb.

Ik kom nu op de volgende lijst uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7980XE Boxed
1MSI X299 Gaming Pro Carbon€ 261,-€ 261,-
1be quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart€ 120,25€ 120,25
1NZXT Kraken X72€ 192,90€ 192,90
1Corsair 32GB, DDR4, 3200 MHz€ 264,15€ 264,15
1be quiet! Straight Power 11 750W€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ ~957,29

• Pieter E.
Bedankt voor je reactie. Een mooi samengestelde build. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de 7980xe.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Staat in je woonkamer zo te lezen. Wil je dan echt een case met zo'n enorme afmetingen?
Als je een stille koeler wil kan je ook gewoon een Dark Rock (pro) nemen ipv zo'n AIO watercooler.
Je neemt een gesloten case, het is niet dat je iets gaat zien van die 192€ dure koeler...

Ook al is die CPU wat heter dan je average CPU, dat hoeft geen probleem te zijn... Zelfs met een prutkoeler zal die niet gaan smelten ofzo... De CPU zal ook geen uren op 100% load draaien, zoals het geval is in sommige benchmark tests.

• Pieter E.
De 7980xe wordt super snel bloedheet. Deze processor is niet te vergelijken met de gemiddelde processor. De NZXT Kraken X72 is voor de 7980xe vele malen beter dan welke luchtkoeler dan ook. Ik zou de X72 zeker niet vervangen.

Een open case zou inderdaad mooier zijn. Dan moet je de PC niet in een hoekje onder tafel weggemoffelen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Pieter E. op 22-02-2019 09:32 . Reden: Typo correctie ]

Pagina: 1