• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-02 19:36
Beste Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Na enkele weken van zoeken, vergelijken en twijfelen ben ik tot een nieuwe systeem configuratie gekomen. Mijn nieuwe configuratie zal ik gebruiken voor software ontwikkeling voor desktop, mobiel en web. Vooral compilatietijden wil ik tijdens mijn werk terugdringen. Deze workstation is voor op mijn werk.

Op dit moment heb ik enkele grote projecten waarvan het grootste project een compilatietijd heeft van 5:17 minuten in single-core en 1:59 minuut in multi-core compilatie. Deze compilatietijden lijken wellicht van korte duur maar wanneer ik projecten vaak moet compileren dan duurt het lang. Compilatie van de diverse projecten gebeurt zowel puur in single-core als volledig in multi-core. De processor die ik nu in mijn machine heb is een Intel i7-2700k. Deze CPU is overclockt naar 4.4 Ghz. Voor compilatie worden maximaal 6 threads van de 8 threads gebruikt zodat 2 threads blijven vrij om geen bevriezing/hapering van het OS te hebben. Wanneer ik het aantal threads terug schroef naar bijvoorbeeld 4 threads dan vertraagd dit de compilatietijd aanzienlijk. Hieruit concludeer ik dat het inzetten van meer kernen tijd bespaart.

Naast diverse grote projecten voor Delphi en C++ Builder gebruik ik VMWare, Photoshop, Android Studio, Netbeans, Unreal Engine, Visual Studio, MS SQL databases en MS Office. Op mijn huidige configuratie worden af en toe spelletjes gespeeld. De nieuwe configuratie zal niet voor hardcore gaming gebruikt worden, daar schaf ik een andere machine voor aan. Tijdens een 'writer's block' biedt een leuk spel goede afleiding (Oblivion, Skyrim, The Witcher 2, Legend of Grimrock, Darksiders, GTA, NBA 2K15). De nieuwe configuratie zal 8 tot 10 uur per dag gebruikt worden.Vooral tijdsbesparing is cruciaal voor mij.

Mijn huidige machine dateert uit 2012 en is destijds niet als workstation gebouwd. Dit is te zien aan de samenstelling van de componenten. Intussen is mijn werkwijze veranderd en ben ik veeleisender geworden. Dit betekent dat ik meer kernen nodig denk te hebben. Mijn PC is daarnaast toe aan vervanging.

De processor
Voor de ontwikkeling van de verschillende soorten software is een goede balans nodig tussen CPU, RAM en type opslag. Ik kijk daarbij naar een snelle single-core en multi-core CPU, snel RAM geheugen en een snelle SSD voor opslag. Qua CPU keek ik eerst naar een 6-core Intel i7-8700k omdat deze processor een logische vervanging van mijn huidige i7-2700k is. Qua core aantal is er meer mogelijk waarna ik interesse kreeg in de Intel i9-7900x door zijn 10 kernen. De i9-7900x is goed overclockbaar met een goede single en multi-core performance. De AMD Threadripper 1950x heeft mijn aandacht ook gehad. Helaas valt de Threadripper 1950x voor mij af doordat de single core performance achterblijft voor mijn werkzaamheden. De AMD Threadripper 1950x en i9-7900x lagen qua prijs bij elkaar in de buurt met beide hun voor- en nadelen. Wanneer ik de 1950x en 7900x combineer dan ligt de 7960x of 7980xe voor de hand.

Aangezien ik de processor wil overclocken naar een gelijksoortige snelheid als mijn huide i7-2700k processor, kom ik uit bij Intel. De nieuwe Intel i9 processoren kunnen heet worden en daarom wil ik de processor delidden. Dit kan ik zelf doen maar hiervoor kan ik ook een processor bij CaseKing in Duitsland kopen. CaseKing geeft ook 2 jaar garantie. Na een hoop benchmarks bekeken te hebben, is mijn daadwerkelijke keuze gevallen op de Intel i9-7980xe. Een monsterlijke processor met een monsterlijk verbruik en idem dito prijs. Ik verwacht dat deze processor mij daadwerkelijk een hoop tijd zal besparen.

Twee schermen
Verder heb ik twee 4K schermen opgenomen zodat ik meer werkveld heb dan nu het geval is. Ook Photoshop gebruik ik regelmatig waarbij kleurechtheid de voorkeur heeft. Ik heb diverse 4K scherm bekeken en vergeleken. Zo ook de pricewatch: BenQ SW320 Grijs, de pricewatch: Asus PA329Q Zwart en de pricewatch: LG 31MU97Z-B Zwart. De pricewatch: BenQ PD3200U Grijs, Zwart kwam voor mijn gevoel het beste naar voren ondanks dat deze een mindere Adobe RGB waarde heeft.

Overige onderdelen
Over de overige onderdelen kan ik ook nog hele verhalen schrijven maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Alle onderdelen heb ik zorgvuldig uitgezocht en benchmarks bekeken en gelezen. Ik vertrouw niet blind op de fabrieksspecificaties en ook niet op wat alle vloggers denken en vinden. Het geheugen en de videokaart blijf ik lastig vinden. Het geheugen is compatibel met het moederbord en heeft een lage 'true latency'. De videokaart kan zeer zeker geen 4K scherm op Ultra aansturen, daar ben ik mij bewust van. Een uitbreiding naar een 1080 of 1080 ti leek mij iets te veel van het goede wanneer hier sporadisch van gebruik zal worden gemaakt. Qua SSD heb ik gekozen voor de snelst beschikbare SSD en een SSD voor opslag. Met de Samsung 850 EVO 500GB heb ik hele fijne ervaringen dus heb ik deze toegevoegd. Persoonlijk heb ik geen interesse in een normale HDD. Ik heb nog diverse externe HDD's die aangesloten kunnen worden voor backup indien noodzakelijk. Verder zal ik veel data in Cloud zetten.

Hieronder treffen jullie mijn antwoorden zo beknopt mogelijk aan. Je had bovenstaand verhaal daarvoor niet hoeven te lezen. ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe configuratie zal ik gebruiken voor software ontwikkeling voor desktop, mobiel en web.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximum prijs is 6.000,- euro inclusief BTW.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord worden meegenomen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande configuratie heb ik samengesteld. De aanschaf van software heb ik buiten beschouwing gelaten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7980XE Boxed€ 1.879,-€ 1.879,-
1MSI X299 XPower Gaming AC€ 404,50€ 404,50
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 489,-€ 489,-
1Fractal Design Define S - Window€ 81,90€ 81,90
2BenQ PD3200U Grijs, Zwart€ 745,-€ 1.490,-
1be quiet! Silent Loop 360mm (BW004)€ 152,50€ 152,50
1Corsair Vengeance LED CMU32GX4M4C3400C16€ 396,-€ 396,-
1Corsair HX1200 V2€ 209,-€ 209,-
1Intel Optane SSD 900P PCI-e 480GB€ 583,09€ 583,09
1Samsung 850 EVO 500GB€ 146,89€ 146,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.831,88

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De Intel processor is een weloverwogen must. Verder geen merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De processor haal ik bij caseking.de. Daar verkopen ze delidden Intel CPU's met twee jaar garantie.Verder heb ik voorkeur voor snel, stabiel en zo stil mogelijk systeem.

Ga je overklokken?
Ja, tot circa 4.6 Ghz

Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie mij helpen met de controle of de onderdelen compatibel zijn? Daarnaast vraag ik mij af of de voeding de juiste is. Een overclockte i9-7980xe op 4.6 Ghz kan zomaar eens 550 Watt vreten. Hebben jullie nog andere tips, ideeën en/of adviezen?

Bij voorbaat dank ik jullie voor jullie feedback en hulp! _/-\o_

EDIT:
Op basis van jullie tips en advies heb ik mijn configuratie aangepast.
  • Het moederbord is aangepast van EATX naar ATX.
  • De voeding is aangepast van 1200 Watt naar 1000 Watt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7980XE Boxed€ 1.888,-€ 1.888,-
1Asus ROG Strix X299-XE Gaming€ 376,50€ 376,50
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 489,-€ 489,-
1Fractal Design Define S - Window€ 81,90€ 81,90
2BenQ PD3200U Grijs, Zwart€ 745,-€ 1.490,-
1be quiet! Silent Loop 360mm (BW004)€ 152,50€ 152,50
1Corsair Vengeance LED CMU32GX4M4C3400C16€ 396,-€ 396,-
1Corsair HX1000 V2€ 189,85€ 189,85
1Intel Optane SSD 900P PCI-e 480GB€ 583,09€ 583,09
1Samsung 850 EVO 500GB€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.791,84

[Voor 25% gewijzigd door Pieter E. op 10-01-2018 11:15]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vind de Samsung 850 EVO 500GB een beetje buiten de rest vallen.. waarom geen NVME ?

edit: bijv 2x Samsung 960 EVO 500GB in raid 0. Sneller dan die optane, goedkoper en netto meer opslag.

[Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2018 21:22]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Ik denk niet dat een i9 je veel gaat helpen t.o.v. een i7 of Xeon E3. Een programmeercomputer van 5.8k lijkt me ook wat overdreven. Kan je niet beter je software modulariseren zodat je alleen libraries en andere losse binaries kan rebuilden? En kan je het zware werk niet beter door CI/CD laten doen? Je kan gewoon bij Amazon tijdens kantooruren even een zware VM opstarten, je CI jobs daar moeilijk laten doen en dan de boel weer uitzetten als je klaar bent.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-03 11:50
Een 7980XE op 4.6 GHz is wel zwaar voor zowel de koeling als de VRM. Ik weet niet of dat wel haalbaar is met een 360mm aio. Je komt dan eigenlijk in het territorium van custom open loop watercooling met een monoblock zodat ook de VRM meegenomen wordt.

[Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 10-01-2018 00:17]

Het verbruik wat je ziet op Kitguru is het verbruik van het systeem inclusief verlies voeding niet van de CPU alleen. De CPU zal daar waarschijnlijk rond de 400W zitten, nog steeds hoog, maar nog lang geen 550W natuurlijk.

[Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 10-01-2018 00:33]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Pieter E.
Bedankt voor jullie reacties. Hieronder treffen jullie mijn antwoorden aan.
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:15:
Vind de Samsung 850 EVO 500GB een beetje buiten de rest vallen.. waarom geen NVME ?

edit: bijv 2x Samsung 960 EVO 500GB in raid 0. Sneller dan die optane, goedkoper en netto meer opslag.
In het verleden heb ik een Raid 0 configuratie voor 2 HDD's gehad. Door een stroomstoring raakte de data op één van de schijven beschadigd waardoor veel data verloren ging. Sindsdien heb ik nooit meer een Raid 0 geprobeerd. Ik zal opnieuw kijken naar een Raid 0. :)
johnkeates schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:17:
Ik denk niet dat een i9 je veel gaat helpen t.o.v. een i7 of Xeon E3. Een programmeercomputer van 5.8k lijkt me ook wat overdreven. Kan je niet beter je software modulariseren zodat je alleen libraries en andere losse binaries kan rebuilden? En kan je het zware werk niet beter door CI/CD laten doen? Je kan gewoon bij Amazon tijdens kantooruren even een zware VM opstarten, je CI jobs daar moeilijk laten doen en dan de boel weer uitzetten als je klaar bent.
Compilatie van de applicaties is zoveel mogelijk geoptimaliseerd en is waar mogelijk modulair opgebouwd. Het bedrag van 5.800,- euro is fors, ook doordat er twee schermen van samen 1.500,- euro wordt aangeschaft. BTW is aftrekbaar voor mij. (Daarnaast is er nog een investeringsaftrek voor ondernemers) Het systeem zonder schermen en exclusief BTW kost 3.500,- euro. Dan valt het bedrag naar mijns inzien best mee. ;)
youridv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 00:15:
Een 7980XE op 4.6 GHz is wel zwaar voor zowel de koeling als de VRM. Ik weet niet of dat wel haalbaar is met een 360mm aio. Je komt dan eigenlijk in het territorium van custom open loop watercooling met een monoblock zodat ook de VRM meegenomen wordt.
Toen het X299 platform uitkwam en men zware overclock ging toepassen, werd bij diverse moederborden de VRM's bloedheet. Intussen zijn van de meeste moederborden een nieuwe versie uitgebracht waardoor dit dilemma zich niet meer speelt. Het MSI moederbord dat ik heb geselecteerd is uitgebracht nadat de problemen zich voordeden. De volgende review geeft aan dat een 7980xe goed met het MSI moederbord samen kan. https://www.tweaktown.com...board-review/index11.html. AIO waterkoeling wordt veel toegepast op de i9. Men kan dan maximaal tot 4.4 Ghz op alle kernen overclocken. Aangezien ik een delidded versie aanschaf zal een overclock van 4.4 Ghz veel minder warm worden.
-The_Mask- schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 00:32:
Het verbruik wat je ziet op Kitguru is het verbruik van het systeem inclusief verlies voeding niet van de CPU alleen. De CPU zal daar waarschijnlijk rond de 400W zitten, nog steeds hoog, maar nog lang geen 550W natuurlijk.
Je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen. Het verbruik wordt van het hele systeem gemeten. Desalniettemin is een sterke en goede voeding nodig. Wat zijn je ideeën omtrent mijn gekozen voeding?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. :)
Voor een enkele videokaart kan het wel heel wat minder overdreven. Dan heb je ook wat meer keuzes aangezien de voedingen vanaf zo'n 1200W bijna allemaal zijn uitverkocht.

AMD Nieuwsdiscussie

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-03 16:16

Kadardar

Twitch: KadarTV

Dat moederbord gaat niet in die kast passen, je moederbord is EATX en het maximale wat die kast die je hebt aan kan is ATX. Daar zou je even verder voor moeten kijken. In de pricewatch is gewoon een filter voor EATX zodat je een kast naar wens uit kan zoeken.

Daarbij 1200 watt lijkt mij wat overkill voor dit systeem, Ik heb het gevoel dat die overclock met 550 WATT gewoon niet bijzonder goed is gegaan of wellicht al verholpen is met een bios update maar dat zou je even moeten uitzoeken, als jij een beter gevoel krijgt met 1200 watt ben ik niemand om je tegen te houden maar ik zou ook kijken wat je uiteindelijk rekening wordt van je stroom als die CPU echt zoveel uit de muur vraagt en de overclock op een meer acceptabel niveau leggen indien nodig.

Voor de rest zou het allemaal wel in elkaar passen, of dit het meest optimale is wat je kan krijgen om te compileren heb ik geen idee van. Van die die discussie sluit ik me buiten om verwarring te voorkomen.

[WoW - Kadardk/Daísÿ @ Draenor] [Systeem: MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi | Ryzen 7 5700X | 32GB 3600MHZ RAM | AMD Radeon 6950 XT]

• Pieter E.
-The_Mask- schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:44:
Voor een enkele videokaart kan het wel heel wat minder overdreven. Dan heb je ook wat meer keuzes aangezien de voedingen vanaf zo'n 1200W bijna allemaal zijn uitverkocht.
De voeding heb ik aangepast naar een 1000 Watt. :)
Kadardar schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:04:
Dat moederbord gaat niet in die kast passen, je moederbord is EATX en het maximale wat die kast die je hebt aan kan is ATX. Daar zou je even verder voor moeten kijken. In de pricewatch is gewoon een filter voor EATX zodat je een kast naar wens uit kan zoeken.

Daarbij 1200 watt lijkt mij wat overkill voor dit systeem, Ik heb het gevoel dat die overclock met 550 WATT gewoon niet bijzonder goed is gegaan of wellicht al verholpen is met een bios update maar dat zou je even moeten uitzoeken, als jij een beter gevoel krijgt met 1200 watt ben ik niemand om je tegen te houden maar ik zou ook kijken wat je uiteindelijk rekening wordt van je stroom als die CPU echt zoveel uit de muur vraagt en de overclock op een meer acceptabel niveau leggen indien nodig.

Voor de rest zou het allemaal wel in elkaar passen, of dit het meest optimale is wat je kan krijgen om te compileren heb ik geen idee van. Van die die discussie sluit ik me buiten om verwarring te voorkomen.
Whoops! Super bedankt voor je opmerking. _/-\o_ Ik had eerder een andere behuizing die ik uiteindelijk te groot vond. Niet goed opgelet dus. |:( Het moederbord heb ik aangepast in een ATX.

Wederom bedankt voor jullie reacties. :)
Zelfs met een zwaar overgeklokte GTX 1080 Ti zal een high-end 850W voeding voldoen. Of twee niet overklokte GTX 1070 kaarten kunnen dan ook.

AMD Nieuwsdiscussie

• samtoxie
  • Laatst online: 09-02 14:43
Is het niet een idee om bij dit budget voor een 1 TB SSD te gaan? De 1TB variant van de 850 kan ik sowieso uit eigen ervaring aanraden. pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:44
De beste single core prestaties haal je bij een intel i7 8700. Veel beter dan een intel i7 2700 en beter in single core dan X299.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 385,05€ 385,05
1Gigabyte Z370P D3€ 98,23€ 98,23
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 211,50€ 211,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,78

Tijd voor een nieuwe keuze.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45
Wat is de belangrijkste spec van de SSD voor jou? De 960 PRO heeft lagere IOPS maar hogere sequentiele read en is ruim 200 euro goedkoper. Of je kan voor hetzelfde geld een dubbel zo grote halen.
pricewatch: Samsung 960 Pro 1TB

• Pieter E.
-The_Mask- schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:33:
Zelfs met een zwaar overgeklokte GTX 1080 Ti zal een high-end 850W voeding voldoen. Of twee niet overklokte GTX 1070 kaarten kunnen dan ook.
In de video van Gamers Nexus trekt de 7980xe op 4.5 Ghz bijna 500 Watt. Of dit realiteit is of niet, de voeding laat ik nu voor wat het is. ;)
samtoxie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:50:
Is het niet een idee om bij dit budget voor een 1 TB SSD te gaan? De 1TB variant van de 850 kan ik sowieso uit eigen ervaring aanraden. pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB
Veel data komt in de Cloud of wordt op een lokaal netwerk weggeschreven. Alleen de projecten die onder handen zijn, komen op de PC. Wanneer blijkt dat er opslagruimte te kort is, dan kan er altijd een SSD bijgezet worden. :)
Ludwig005 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:39:
De beste single core prestaties haal je bij een intel i7 8700. Veel beter dan een intel i7 2700 en beter in single core dan X299.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 385,05€ 385,05
1Gigabyte Z370P D3€ 98,23€ 98,23
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 211,50€ 211,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,78

Tijd voor een nieuwe keuze.
Zoals aangegeven in mijn openingsbericht valt een 8700k af. ;)
Jesse schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:04:
Wat is de belangrijkste spec van de SSD voor jou? De 960 PRO heeft lagere IOPS maar hogere sequentiele read en is ruim 200 euro goedkoper. Of je kan voor hetzelfde geld een dubbel zo grote halen.
pricewatch: Samsung 960 Pro 1TB
Van zowel een collega als een mede-Tweaker heb ik vernomen dat de Intel Optane 900p een grote vooruitgang is ten opzichte van de Samsung 960. Aangezien HDD's en SSD's nog vaak een bottleneck vormen, kies ik voor de best mogelijke performance. :)

Wederom bedankt voor jullie reacties. :)
1000W voedingen zijn even goed aardig uitverkocht. Ook de voeding waar je zelf mee kwam. En het is niet nodig zoals gezegd.

AMD Nieuwsdiscussie

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 20:58
Heb je al gekenen naar waarom het build process zolang duurt? C++ is notoir langzamer bij grote projecten. Je kan het scheiden in kleiner modules die sneller compileren. Een andere optie is misschien te compileren met -Os om gewoon sneller klaar te zijn.

Wat ik dus eigenlijks zeg is dat nieuwe hardware niet altijd nodig is maar dat er meestal wel andere manieren zijn om je build process te versnellen.

• Pieter E.
retakenroots schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:01:
Heb je al gekenen naar waarom het build process zolang duurt? C++ is notoir langzamer bij grote projecten. Je kan het scheiden in kleiner modules die sneller compileren. Een andere optie is misschien te compileren met -Os om gewoon sneller klaar te zijn.

Wat ik dus eigenlijks zeg is dat nieuwe hardware niet altijd nodig is maar dat er meestal wel andere manieren zijn om je build process te versnellen.
De projecten die ik heb zijn allemaal boven de 100 miljoen regels code. Optimalisatie is een belangrijk onderdeel van het beheer van de code. Met 36 threads kunnen 36 bestanden tegelijk worden gecompileerd. Snel geheugen en een snelle opslagschijf zorgen ervoor dat de processor zijn bestanden snel kan wegschrijven.

Ik begrijp heel goed dat er twijfels ontstaan wanneer iemand hier op Tweaker zomaar snelle hardware voor 6k wil om sneller te kunnen compileren. Brakke code en spaghetti code liggen dan voor de hand. Ik ontwikkel meer dan 20 jaar software in onder andere C++ voor verschillende platformen. Ik weet wat ik doe. Voor mij wordt het na 6 jaar tijd voor een nieuwe machine. Ik wil een machine die tijd bespaart. Ik kan een 8700k kopen, die bespaart tijd ten opzichte van mijn 2700k. Ik kan ook een 7980xe kopen, die bespaart nog meer tijd. Wellicht overkill maar de laatste jaren had ik performance tekort. De afgelopen jaren is mij opgevallen dat een CPU met meer kernen en een snelle opslag daadwerkelijk tijd bespaart. Naast compileren draai ik VM's en zijn er plannen om video's te renderen voor onze producten. Echter hardware samenstellen is niet direct mijn ding. Ik zoek hulp voor compatibiliteit. ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Ik zou die VMs om te beginnen eerst op een server dumpen, tenzij je lokale hardware nodig hebt. Koop een tweede PC voor de VMs bijvoorbeeld, of doe het bij AWS, GCE, Azure of een van de andere vele clouders.

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 20:58
Pieter E. schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:51:
[...]

De projecten die ik heb zijn allemaal boven de 100 miljoen regels code. Optimalisatie is een belangrijk onderdeel van het beheer van de code. Met 36 threads kunnen 36 bestanden tegelijk worden gecompileerd. Snel geheugen en een snelle opslagschijf zorgen ervoor dat de processor zijn bestanden snel kan wegschrijven.

...
Mee eens, persoonlijk gebruik ik altijd 2x het aantal cores aan threads dat geeft meestal een hoger cpu usage. Al verwacht ik dat met hele snelle storage het meer naar 1.5x het aantal cores zal gaan.

Je hebt natuurlijk nu ook al een redelijke machine die kan je ook hergebruiken voor bijvoorbeeld de VM's. Het geeft je ook de mogelijkheid om over meerdere machines te compileren.

Ik snap wel dat je een behoorlijk budget hebt voor een monster systeem. Dat zou ik ook gedaan hebben maar ik hou de laatste jaren de hardware niet meer zo in details in de gaten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-03 19:47
Hoe is het gegaan met je project? Draait nu alles?

FYI, ik heb de mijne inmiddels op 18x5Ghz op 1.41v (75c max temp) draaien. Ik kan geen cinebench draaien, want mijn VRM's van mijn Extreme trekken het niet. Het ligt niet aan de temp maar aan de max current limiet. Bijkbaar is Apex iets beter, maar die heeft maar 4 ram slots. Dus is maximale wat ik eruit kan halen.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-03 11:50
TheTurk schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:27:

FYI, ik heb de mijne inmiddels op 18x5Ghz op 1.41v (75c max temp) draaien. Ik kan geen cinebench draaien, want mijn VRM's van mijn Extreme trekken het niet. Het ligt niet aan de temp maar aan de max current limiet. Bijkbaar is Apex iets beter, maar die heeft maar 4 ram slots. Dus is maximale wat ik eruit kan halen.
Zou je hem dan niet wat terugclocken naar 4.9 of 4.8? En dan de twee kernen die met een * aangegeven staan in de bios op 5 zetten.

• TheTurk
Met mijn pc gebruik, haal ik nooit die load. Al belast ik alle cores met 100%, zonder AVX instructies, kom ik nooit zo hoog. Maw, is voorlopig save.

BTW, per core overclocking is bij niet stabiel. Alle cores zelfde hz en voltage werkt helaas nog steeds beter. Anders had ik wel 16x4.4 en 2x5.2Ghz ofzo geprobeerd.

• Pieter E.
TheTurk schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:27:

Intussen draait mijn configuratie als een zonnetje. De kernen draaien tussen de 4.2 en 4.7 Ghz stabiel. De tijd om de processor optimaal te overclocken heb ik nog niet genomen. De Be Quiet! Silent Loop 360mm is een super stille en goed koelende AIO koeler. Dat is precies wat ik graag wilde. Achteraf gezien had ik ook interesse in de NZXT Kraken X72 omdat deze op papier nog beter koelt. De NZXT Kraken X72 was, voor zover ik weet, destijds nog niet beschikbaar. Hieronder tref je de Cinebench R15 benchmark aan.

De Cinebench R15 score voor de i9 7980xe is 4.223 cb.

De Cinebench R15 score voor mijn oude systeem met een i7 2700k is 762 cb.

De tijd die ik tijdens mijn werk bespaar met alle kernen op volle toeren is enorm. Het onnodig wachten is voorbij en dat was nu precies waar ik op gehoopt had toen ik de PC aan het configureren was.

Intel Turbo Boost Max Technology 3.0 gebruik ik om de dagelijkse applicaties voorrang te geven om zo vlot op te starten. Daarnaast gebruik ik PrimoCache om het lezen en schrijven van de SSD's te versnellen.

De ledverlichting in de PC geven een warme uitstraling aan de behuizing. In eerste instantie vond ik ledverlichting een onzinnig idee, nu denk ik daar anders over. Een beetje ledporno op kantoor, dat mag best. ;)

Verder heb ik twee 32 inch 4K schermen aangeschaft. Monsterlijk veel ruimte heb ik op de schermen. Daarbij moet ik wel bekennen dat ik de schaling binnen Windows op 125% moet zetten om zo de beide schermen te kunnen gebruiken ander verlies ik snel focus door de kleine letters. Bij het gebruik van één scherm dan is 100% te doen.

Al met al ben ik heel blij met de keuze om voor de 7980xe te gaan. De komende 5-10 jaar heb ik geen andere machine voor op kantoor nodig. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Pieter E. op 26-01-2019 21:46. Reden: Benchmark score van mijn oude systeem met 2700k processor toegevoegd]

• TheTurk
Ik ga mijn defecte Asus Extreme x299 met Asus Extreme Omega vervangen. Hopelijk hebben ze de load kunnen fixen met de 2x8pins slots. Want de vorige de haalt zelfs met waterkoeling 5ghz niet echt stabiel, terwijl de temps en voltage binnen normen is.

• Pieter E.
Vervelend en irritant wanneer je moederbord defect raakt. Niet om een wijsneus te zijn maar je weet zeker dat je niet te veel vraagt van je processor en het moederbord? Op 5Ghz de 7980xe laten draaien is een hele prestatie.

• TheTurk
Ja dat denk ik wel, ik verwacht wel dat het zou moeten werken, aangezien je primieum spul krijgt.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:44
@TheTurk 5Ghz op de 7980XE is onmogelijk hoor, 18core en dan op 5ghz? (zelfs 1+ core op 5ghz) 8)7 Dan vraag je echt teveel van je moederbord stroomvoorziening

Check dit maar, 7980XE OC's op dat bord wat je eerst had: https://www.gamersnexus.n...e-vi-extreme-vrm-thermals

[Voor 31% gewijzigd door iCore op 27-01-2019 12:07]

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen dus ook niet.

• TheTurk
Ehm, ik draai het 24/7, natuurlijk geen benchmarking. Maar softwaredevelopment en gaming. FYI, heb waterkoeling, met direct die mounting (liquid metal).

Vorige versie R6E, de B0 en B1 en LAN 10G begon opeens niet meer ter werken. Opgestuurd nieuwe gehad, nu heb ik precies het zelfde. Ik lees online forms, en andere hebben zelfde probleem. Ik denk eerder dat het al kapot gaat bij 4.5Ghz.

[Voor 44% gewijzigd door TheTurk op 27-01-2019 12:12]

TheTurk schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:44:
Ik ga mijn defecte Asus Extreme x299 met Asus Extreme Omega vervangen. Hopelijk hebben ze de load kunnen fixen met de 2x8pins slots. Want de vorige de haalt zelfs met waterkoeling 5ghz niet echt stabiel, terwijl de temps en voltage binnen normen is.
Met 5GHz ga je waarschijnlijk een verbruik van iets van 600 tot 750W hebben voor alleen de CPU met het mobo VRM onder zware belasting. En dat doen met een mobo met alleen een 4 pins en 8 pins EPS stekker is gewoon onverstandig. Ook een voeding met meerdere OCP's op de 12V zoals bijvoorbeeld een Corsair HXi of AXi is verstandig. Als er iets mis gaat brand in iig niet alles door.

AMD Nieuwsdiscussie

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-03 14:40

bille

Don't call me Buff

Tja als de baas betaalt is de meest krankzinnig snelle CPU natuurlijk altijd een goede keuze ;)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• Pieter E.
bille schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:23:
Tja als de baas betaalt is de meest krankzinnig snelle CPU natuurlijk altijd een goede keuze ;)
Misschien zijn de eigenaren zelf de bazen? Daarnaast is de 7980xe niet krankzinnig voor datgene wat men daarmee doet.

• TheTurk
Ik heb de hx1200i, De load heb ik getest met 4.9Ghz en kwam op 550watt, cpu only. 5.0Ghz lukt gewoon niet, het is niet de temps, maar iets anders. Had het al eerder bij een andere forum aangekaart. Zelfs VRM op waterkoeling knalt ie d'r uit. Het is gewoon de wattage. Hopelijk fixed Omega dat. Het is buiten nu lekker koud, kan ik ff ramen opzetten en kijken wat 5.0Ghz benchmark gaat doen.

• TheTurk
Pieter E. schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Misschien zijn de eigenaren zelf de bazen? Daarnaast is de 7980xe niet krankzinnig voor datgene wat men daarmee doet.
Inderdaad zzp'er. Je zult verrast zijn hoeveel je baas aan je verdient, 7980xe is voor hem 1 week geen winst op jou pakken ;)

En heb tijdens de RMA (mobo), op mijn laptop gewerkt, een hele goede workstation met 32GB, 7820hk. Nou verschil is echt enorm. van 30sec naar 5 sec compile time. Het verschilt natuurlijk waar je mee bezig ben UI, architectuur, refactoring of debugging. Maar heb soms tijden dat ik om de minuut compile, dan tikt het heel snel aan, hoe frustrerend wachten kan zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee