Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Games + VR
  • Video Editing
  • Streamen
  • Programmeren
  • Virtual Machines
Ik wil de pc voornamelijk gebruiken om te leren programmeren, debuggen en diverse algemene IT kennis op te doen. Wil graag experimenteren met meerdere VMs waarin malware onderzoek doen (leuke manier om te leren) en ook kunnen experimenteren met eigen programma's en Virtual Netwerk dingen. De vraag is hierom ook of de i9-9900K cpu met z'n 8 cores en max 64GB memory hieraan zal kunnen voldoen.

Wil hierbij ook leren videobewerken en streamen, als onderdeel van social media promotie.

Daarnaast leek het me spannend om eens te gamen op een high end systeem, iets wat ik nog nooit ervaren heb. Wil next year waarschijnlijk ook een VR apparaat halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De inschatting is nu ~5000. Het bedrag staat niet 100% vast... Het ligt eraan hoe belangrijk de nodige aanpassingen zijn. Als ik beter nu een dure HEDT processor kan halen, dan gaat het bedrag ongetwijfeld omhoog. Als er andere koeling nodig blijkt dan ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes... De volgende componenten heb ik al aangeschaft en in bezit:
  • MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio
  • Corsair Crystal 570X RGB Wit
  • Samsung 970 Evo 1TB
  • Samsung 970 Pro 512GB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ja het probleem is dus, ik droom de hele tijd van workstations met 28-core processoren. Deze zijn natuurlijk momenteel niet te betalen, maar de i9-7980XE blijft maar terugkeren als optie en ik twijfel dus tussen deze en de i9-9900K.

Wat ik zeker weet is dat ik uiteindelijk zo'n workstation wil. Als het nu niet het beste moment is om er een te bouwen, dan blijft het wel een doel voor in de toekomst. Heb er ondermeer aan zitten denken dat de nieuwe generatie HEDT processoren wel eens het wachten waard kunnen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, performance staat altijd boven merk en kan met elke generatie steeds weer veranderen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet, behalve het Corsair / iCue RGB systeem wat ik had uitgezocht als dat hieronder valt. Commentaar is welkom ook hierover.

Ga je overklokken?
Ja, dat is het plan. Overklokken is een van de doelen voor het nieuwe systeem. Wil hiervan leren en ervaring opdoen as well as meer performance uit het systeem halen. Ik vraag mij daarbij ook af of de gekozen 360mm AIO hieraan zal voldoen, of dat een custom loop koeling noodzakelijk is.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik verwacht is aanvullend advies en verbeteringen op mijn samengestelde systeem waar dat van toepassing is. Hierbij zou ik graag willen weten of ik gewoon voor de i9-9900K cpu moet gaan, of dat een HEDT processor zoals een AMD Threadripper of Skylake-X model misschien toch beter zou zijn. De belangrijkste vraag is dus of de i9-9900K die ik zou kopen goed genoeg is voor dit alles.

Verder, is de gekozen 850 Watt voeding hier optimaal voor of moet hij sterker of juist zwakker zijn?

Zie hier mijn lijst van componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Boxed€ 527,99€ 527,99
1Gigabyte Z390 Aorus Master€ 284,95€ 284,95
1MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.345,05€ 1.345,05
1Corsair Crystal 570X RGB Wit€ 145,-€ 145,-
1WD My Passport 4TB Blauw€ 113,95€ 113,95
1WD My Passport 4TB Rood€ 109,-€ 109,-
1Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 649,-€ 649,-
1Corsair RGB LED Lighting PRO Expansion Kit€ 30,99€ 30,99
1Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler€ 148,-€ 148,-
1Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 84,99€ 84,99
1Corsair LL120 RGB LED (Single pack), 120mm€ 22,99€ 22,99
2Corsair LL140 RGB 140mm Dual Light Loop RGB LED PWM Fan - Single pack, 140mm€ 27,99€ 55,98
1Roccat Vulcan 100 AIMO€ 145,05€ 145,05
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M4C3200C16€ 575,-€ 575,-
1be quiet! Dark Power Pro 11 850W€ 192,99€ 192,99
1Samsung 970 Evo 1TB€ 220,99€ 220,99
1Samsung 970 Pro 512GB€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.806,92

Oh ja... Het scherm heb ik dus ook nodig, want heb er letterlijk geen. Kwam tot conclusie dat dit 144Hz scherm meer waarde heeft dan een 4K 27" en/of 60Hz scherm. Commentaar is ook welkom over deze keuze.

Hier zijn de componenten die ik maar niet uit mijn hoofd kan zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7980XE Boxed€ 1.999,-€ 1.999,-
1Gigabyte X299 DESIGNARE EX (rev 1.0)€ 499,-€ 499,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.498,-

Oh voordat ik het vergeet, maar misschien toch wel relevant: dit wordt mijn eerste zelfgebouwde systeem~

Addition #2: De externe HDDs zijn bedoeld voor als backup systeem, wat ik nog niet had

Thanks in Advance !! ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:09
De meeste cores per EUR op een overklokbare CPU krijg je met Threadrippers, bijvoorbeeld de 2970wx of iets verstandiger de 2950x. Wel vraag ik me af of je echt zoveel cores nodig hebt bij de doelen die je voor ogen hebt.... Zie ook de recensie en deze.

[ Voor 43% gewijzigd door martyw op 06-02-2019 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:59
Qua CPU geen flauw idee.. persoonlijk lijkt mij alles zwaar overkill wat je roept, en zit je ruim voldoende met een 9900k, maar dit is ook niet echt mijn specialiteit. Lopen er hier rond met veel meer kennis hierover.

Waar ik me wel over verwonder:
- wat de hell ga je doen met al die casefans? In je case zitten er al 3 en hebt ruimte voor 6. Je besteld er 4 120mm bij en 2 140mm. Neem aan dat je er 3 120mm op je AIO zet ivm RGB, maar wat doe je met de rest? AiO met 3 fans als exhaust en 2/3 als intake is zat.
- qua voeding, ik denk dat je aan 650W zelfs voldoende hebt, maar ga voor 750W zit je goed. Wel wil je met de 9900k op OC een dubbele 4/8 pins Connector. Die zit niet op de EVGA. Pak bijvoorbeeld deze pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:07
Of lian-li case waar je dus wel die fans kan gebruiken. threadripper is zeker beter als je voor voor game/workstation gebruikt.

EDIT : voor meerdere VM's pak zeker de threadripper. pak ook voldoende ram (64GB heb je dus nice).
ik zou voor threadripper gaan in jouw geval.

[ Voor 36% gewijzigd door agittunc op 06-02-2019 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ExiZTeNcE Thanks voor de PSU advies, dat ga ik meteen ff verder uitzoeken

In de case komen in totaal 6 matching LL120 RGB fans. De fans van de case zelf moeten er dus uit. De radiator van de AIO wordt aan de voorkant gemonteerd zoals het bedoeld is en daar gaan idd 3 fans op die vervangen de fans aan de voorkant van de case... waarschijnlijk worden die intake en de 2 boven + 1 achter exhaust, maar dat laatste moet ik nog verder uitzoeken eerlijk gezegd

@martyw Of zoveel cores nodig zijn vraag ik me dus ook af. Het lijkt overkill en in games presteren ze slechter, maar voor het draaien van VMs zou het wel weer handig zijn.

De i9-9900K lijkt me nog steeds het meest voor de hand liggend, maar ik twijfel ook nog steeds XD

@agittunc Thanks! Dat dacht ik dus ook... Het liefst heb ik dat de CPU ook goed presteert in games, maar 8 cores leek me net iets te weinig voor de workstation doeleinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agittunc
@Verwijderd
Neem anders de HX850 V2. Met Threadripper zijn de TDP's wat hoger met dubbele cores namelijk.

je kan eventueel de 1920x / 1950x of 2920X / 2950X. maar de reden waarom je deze platform nodig hebt heeft temaken met je RAM channels en hoeveelheid geheugen. mainstream platforms gebruiken dual channel en dat is een stuk langzamer dan quad channel als het gaat om VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voorlopig even de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 850W aan het systeem toegevoegd, aangezien er dus wel 2x 8-pin EPS connectors nodig zijn en 850W just to be on the safe side

@agittunc Thanks once again,, de 2950X lijkt mij idd een goede multicore optie en hij is niet eens zoveel duurder. Alleen voor gaming doet de 9900K het volgens benchmarks een stuk beter XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
Verwijderd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:21:
@agittunc Thanks once again,, de 2950X lijkt mij idd een goede multicore optie en hij is niet eens zoveel duurder. Alleen voor gaming doet de 9900K het volgens benchmarks een stuk beter XD
Op 1080p ja. Lijkt mij niet dat je op die res gaat gamen. Met dit budget zal het 1440p of 4K worden en dan is het verschil tussen recente >6 core cpu's niet merkbaar.

Wat de externe hdd's betreft zou ik daar liever een NAS voor in de plaats hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Uszka Wow! daar had ik nog niet aan gedacht, het wordt idd een 1440p scherm... ik ga dit ff verder uitzoeken, thank you~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@Verwijderd

i9-9900k is misschien 2-10% sneller dan amd cpus op 1440p het is echt minimaal en niet waard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:29
Zelf ben ik in het bezit van een delidded i9 7980xe cpu. Een monsterlijke processor die mij een hoop plezier geeft en een hoop tijd bespaart. Ik kreeg veel tegenwind toen ik deze processor en build ging aanschaffen. Deze build blijkt nu één van mijn beste aankopen van de laatste jaren te zijn geweest. Hier tref je meer info aan: Intel i9 workstation voor software ontwikkeling

In je openingsbericht noem je dat je wilt leren op verschillende vlakken als videorendering en software ontwikkeling. Ik neem voor het gemak aan dat je met je nieuwe PC niet je brood hoeft te verdienen. Mijn advies zou daarom zijn om een mooie 8-core met overclock mogelijkheden aan te schaffen. De 8-core geeft je genoeg mogelijkheden voor videorendering en Virtuele Machines. Met een mooie overclock haal je het maximale uit de single, dual en quad core voor games en software ontwikkeling. Op deze manier kun je ontdekken wat je echt wil en heb je een PC waar je nog vele jaren plezier van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Pieter E. Wow!! echt super nice systeem ^^ is het ook gelukt met overklokken?

De 7980XE spreekt me al de hele tijd aan... Ik denk dat de enigste reden dat ik hem niet al gehaald heb is dat deze uit 2017 dateert en ik het idee heb dat er in de nabije toekomst een nieuwe generatie CPUs aankomt wat weer beter zal presteren

Ik heb inmiddels ook geleerd dat er sprake is van een zogenaamde lottery bij het overklokken, waarbij er een kans is dat je bvb een 9900K cpu krijgt die maar tot 4.8GHz kan

Dit maakt m'n keuze wel weer wat lastiger XD

Oh wacht... als je een goede wilt moet je het dus bij CaseKing halen lees ik nu, het EU alternatief voor SiliconLottery

Thanks voor alle info so far :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
@Pieter E. Wow!! echt super nice systeem ^^ is het ook gelukt met overklokken?
In mijn eerder geplaatste link tref je benchmarks aan. De processor is overclocked. Door tijdgebrek heb ik helaas nog niet de tijd genomen om de overclock helemaal goed te zetten. Hopelijk heb ik in de komende maanden meer tijd.
De 7980XE spreekt me al de hele tijd aan... Ik denk dat de enigste reden dat ik hem niet al gehaald heb is dat deze uit 2017 dateert en ik het idee heb dat er in de nabije toekomst een nieuwe generatie CPUs aankomt wat weer beter zal presteren
Je noemt inderdaad zelf de 7980xe processor. Ik zie niet in waarom het aan schaffen van deze processor je zou moeten weerhouden omdat deze dateert uit 2017. De processor is monsterlijk. Je kunt ook kiezen voor de 9980xe wat volgens een review hier op Tweakers een getweakte 7980xe processor is.
Ik heb inmiddels ook geleerd dat er sprake is van een zogenaamde lottery bij het overklokken, waarbij er een kans is dat je bvb een 9900K cpu krijgt die maar tot 4.8GHz kan

Dit maakt m'n keuze wel weer wat lastiger XD

Oh wacht... als je een goede wilt moet je het dus bij CaseKing halen lees ik nu, het EU alternatief voor SiliconLottery
Met overclocken moet je altijd tegen een goede processor aanlopen. De ene processor laat zich nu eenmaal beter overclocken dan de andere. Bij de 79xx cpu's ligt dat wellicht wat gevoeliger. Staar je niet blind op het overclocken. Ik heb gemerkt dat het beperkt en veilig overclocken vaak meer goede resultaten geeft dan het maximale uit een overclock te persen. (En er dan van uitgaan dat overclocken een doel heeft en geen hobby is) Des te meer je perst uit een processor tijdens overclock, des te zwaarder krijgen je overige componenten het. Dit kan zorgen voor instabiel gedrag van je configuratie of herrie doordat je ventilator overuren draaien.

In jouw geval zou ik toch voor een mooi 8-core oplossing gaan. Om alles te kunnen met een PC zonder ervaring en kennis lijkt mij persoonlijk een te groot risico. Online is weinig te vinden van een overclock van de 7980xe. Je zult dus alleen leren van trial-and-error. De handel kan echt stuk. Overkill kopen is ook zonde van de investering.

[ Voor 2% gewijzigd door Pieter E. op 07-02-2019 11:56 . Reden: Url van review toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Pieter E.

Wow thanks voor de reactie, dit is echt super awesome allemaal. Heb weer uitgebreid info opgezocht over van alles en nog wat met name het delidden van CPUs

Volgens der8auer op youtube kun je de 9980XE beter niet delidden want dan gaat ie stuk. Hij draait ook op zeer hoge temperaturen, dus wat dat betreft kun je beter de 7980XE halen. op CaseKing staan delidded en geteste versies waarvan de duurste tot max 4.6GHz kan worden overgeklokt, ik neem aan dat je die dus gehaald hebt XD

Het zelf doen lijkt me idd wel eng, nog riskanter dan gewoon overklokken zelfs, wat ik misschien wel weer zou durven. Misschien is het inderdaad wel beter om zoiets de eerste keer te proberen met een 9900K

Wat ik van andere forums begrijp is dat juist het maximale geheugen van 64GB voor standaard desktop CPUs wel een bottleneck kan worden als je wilt multitasken zoals meerdere VMs draaien enzo.

Het blijft echt een lastige keuze maar is wel leuk om hier ondertussen van alles te kunnen leren en nu ik weet dat je CPUs kunt delidden en hoeveel temperatuur (en dus performance) verschil het oplevert wil ik dat opeens ook.. Ignorance = bliss, knowledge = power ^^

Waarschijnlijk (niet 100% zeker) moet de voeding wel worden aangepast naar pricewatch: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium of enig andere uit de Seasonic Prime serie,, dit vanwege dubbele 8-pins connector ipv een 4+4 en 8. De Aorus Master heeft namelijk 8+8 CPU connector en heb begrepen dat dit gelijk moet zijn aan die van de voeding. Ik moet dit gedeelte nog verder uitzoeken om het helemaal zeker te weten.

Dit is iig voor het gaval ik de i9-9900K definitief besluit te halen. Over de X299 chipset moederbord moet ik nog uitzoeken welke kwa performance het beste is -- pricewatch: Gigabyte X299 DESIGNARE EX (rev 1.0) ziet er mooi uit, maar verder weet ik hier nog niets over. Het lijkt er op dat ik twee systemen tegelijk onderzoek, terwijl ik er momenteel beter maar een kan halen, fun!! XD

Volgend jaar misschien wel, maar dan is het wel hoop vestigen op nieuwe technologie, want ze doen het blijkbaar niet altijd even goed zoals met de 9980XE

Edit:
Het lijkt erop dat de 7980XE ook echt niet meer te verkrijgen is behalve vanuit newegg (usa) en wat sketchy ebay verkopers, op CaseKing is ie out of stock. Iemand zei op een ander forum dat het beter zou zijn om te wachten op de nieuwe modellen (ik schat in 2020) van zowel Intel als AMD.

Mijn laatst bedachte idee is om voorlopig maar te settlen (en lol te hebben) met de i9-9900K die sowieso wel een beetje als workstation kan functioneren en zodra de nieuwe reeks processoren uitkomt kan ik een echte workstation maken en de gebruikte mobo+processor voor wat minder geld weer doorverkopen.

Teleurstellend is het wel, want wilde de 7980XE heel graag ..realiseer ik me vandaag pas echt :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2019 04:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
Graag wil je nog even waarschuwen voor de eerste generatie X299 moederborden. De meeste moederborden van deze generatie hebben zwakke VRM's. De VRM's worden te heet wanneer je de CPU gaat overclocken. In mijn geval heb ik de tweede generatie Asus ROG Strix X299-XE aangeschaft in plaats van de eerste generatie Asus ROG Strix X299-E. (Het verschil zit in de XE en E) De tweede generatie X299 moederborden is van ongeveer na juni/juli 2017.

De 7980xe is online nog wel nieuw aan te schaffen. Echter blijf ik je een 8-core adviseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Pieter E. Thanks (: dat zal ik onthouden dan, kun je me heel misschien toevallig vertellen waar ik de 7980XE nog kan kopen? XD... :cat eyes: google zegt er niet veel over

On a sidenote ben erachter dat de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 850W wel gewoon zal werken, want in een 4+4 past een 8-pin connector ook in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
Verwijderd schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:27:
@Pieter E. Thanks (: dat zal ik onthouden dan, kun je me heel misschien toevallig vertellen waar ik de 7980XE nog kan kopen? XD... :cat eyes: google zegt er niet veel over
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik dacht dat Caseking nog processoren had maar dat is niet het geval. Via Amazon lijken ze nog beschikbaar. En anders misschien een tweedehands? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 00:28
Hey @Verwijderd !
Toffe build! En dat is een flink budget. Maar dat mag wel voor zo een pc.

Alleen je kan aardig wat besparen als je overweegt sommige dingen 2e hands te halen. Bijvoorbeeld @Omni is de grootste Tweakers handelaar met meer dan 2500 reviews. Ik heb ook een aantal keer zaken met hem gedaan, en ben zeer te spreken over zijn kwaliteit.

Je kan bijvoorbeeld deze advertenties eens overwegen. Dat zou je een hoop geld schelen. En de producten zijn toch zo goed als nieuw.
En dan kan je die mooie 7980xe bemachtigen.

V&A aangeboden: Omni's Extreme E-Peen Rekenwonder i9-7980XE Boxed mét garantie

V&A aangeboden: Omni's Extreme E-Peen Upgradeset Mark 1 - 7980XE-32GB-X299 mé...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pieter E. schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:00:
[...]

Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik dacht dat Caseking nog processoren had maar dat is niet het geval. Via Amazon lijken ze nog beschikbaar. En anders misschien een tweedehands? ;)
Exactly... wow amazon.de heeft ze zelfs nog, you're the best XD

Hey @7Sins ,, Thanks voor de recommendation, tweak user @Omni had ik inderdaad nog gesproken over deze deal. Het ziet er professioneel uit en lijkt me inderdaad als handelaar wel te vertrouwen

Ik moet er alleen nog over nadenken of ik zoiets wel tweedehands wil halen. Nog niet zo bewust van de voor- en nadelen ervan en ook niet echt ervaring mee, desondanks is het wel een hele goede deal voor die prijs en alles wat je ervoor krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke software ga je gebruiken ?
met oa Premiere-Pro CC heb je aan een/je 9900k een goed systeem. TR2920X en minder zitten daar al onder(ook een i9-9900X)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:48:
Welke software ga je gebruiken ?
met oa Premiere-Pro CC heb je aan een/je 9900k een goed systeem. TR2920X en minder zitten daar al onder(ook een i9-9900X)
Premiere Pro waarschijnlijk
Pagina: 1