Naar Engeland op Vakantie maar geld?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisJ444
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-03 17:25
Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort op vakantie naar Engeland, maar ik weet niet wat het beste is om met het geld te doen.

Ik zelf dacht misschien dat het het beste is om in Nederland bij GWK wat Euro naar Pond te wisselen (zeg maar 40 pond) en als dat op is gewoon alweer 40 pond te wisselen in Engeland. Want als ik namelijk geld overheb dan betaal ik wel weer extra kosten om het weer terug te krijgen naar Euros.

Dus wat is nou het beste?

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 09:28

mace

Sapere Aude

Het beste haal je daar geld uit de muur met je bankpas. Dit is veel goedkoper dan wisselen bij de GWK.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

40 pond maar? Hoe lang ga je, een halve dag? Ik zou toch wat grotere bedragen pakken, dat scheelt een bult in transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:32

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

mace schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:14:
Het beste haal je daar geld uit de muur met je bankpas. Dit is veel goedkoper dan wisselen bij de GWK.
check, alleen kost bij sommige atm's pinnen geld.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 09:46
En altijd in de valuta van het land laten berekenen. Dus niet om laten rekenen in euro’s.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:02
Zoveel mogelijk met PIN betalen natuurlijk (of je creditcard). Alleen cash opnemen voor "nood-gevallen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LouisJ444 Neem gewoon contact geld mee. wat je over hebt kun je wegleggen voor je volgende trip.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zolang je in stedelijke gebieden blijft kan je alles met pin betalen zonder extra kosten. Het is niet anders dan hier.

Ik pin er alleen geld als we naar de kroeg gaan e.d. om de rekening makkelijker te delen aangezien dingen als tikkie, ideal en betaalverzoek daar niet werkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Kwestie van gewoon daar alles met je pinpas of credit card afrekenen, en inderdaad niet de conversie door het apparaat laten doen maar gewoon in ponden afrekenen.

Mocht je per se contant geld willen hebben: bij iedere bank en supermarkt zit een pinautomaat, net zoals hier. Let wel even op: bij de bank is gebruik gratis, bij de automaten in de muur van de supermarkt ook. Maar losse automaten bij een supermarkt binnen, of bij een servicestation langs de snelweg (tankstation plus winkels) rekenen vaak 1 of 2 pond per transactie, bovenop je wisselkoers.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:45

BCC

DukeBox schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:20:
Zolang je in stedelijke gebieden blijft kan je alles met pin betalen zonder extra kosten. Het is niet anders dan hier.
Ook na de Brexit?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Na een no-deal Brexit is niks meer zeker. Behalve contant geld in ponden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24
Het goedkoopst is om met credit-card of bankpas direct te betalen omdat dan additionele transactiekosten beperkt zijn. Bij de bankpas zal je na de brexit waarschijnlijk moeten aanvinken dat je buiten Europa wilt pinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kijk eens naar https://www.revolut.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nu een financieel product afnemen van / geld plaatsen bij een Brits bedrijf lijkt me een slecht idee :X Misschien over een maand of twee nog eens kijken.

Direct pinnen is meestal goedkoper dan geld opnemen. En geld opnemen kan eenmalige kosten hebben (dus zo weinig mogelijk geld uit de muur halen: liefst 1x) en/of koersopslag (waarbij het aantal keer opnemen dus niet uitmaakt). LouisJ444: check van je eigen bank en eventuele creditcard de kosten en koersopslag bij buitenlandse pinbetalingen en van geld opnemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-04 10:13
*knip* Het revolut-topic is elders.

[ Voor 91% gewijzigd door naitsoezn op 11-02-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisJ444
Naja, wat ik gelezen heb en ook gevraagd heb van mijn bank is dat mijn pinpas gebruiken is dus bedrag +1,1% +2.50 euro (ING) dus dat is al heel wat meer voor bijvoorbeeld een drankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:31
https://www.ing.nl/partic...men-met-de-betaalpas.html

Ga je naar Londen? Londen is stervensduur dus dat beetje transactiekosten vallen weg in het grote geheel.

[ Voor 36% gewijzigd door wodkabuikje op 10-02-2019 13:31 ]

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van wat ik zo snel zie is dat bij opnemen. Bij betalen is die €2.50 extra er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nee pinnen bij afrekenen is met ING enkel 1,1% koersopslag. Pinnen bij een ATM is inderdaad ook die vaste fee erbij op.

Edit: Als je niet vaak buiten de eurozo e komt zou ik gewoon lekker afrekenen met je ING pas waar het kan. En pinnen om cash te halen proberen in zo min mogelijk transacties uit de muur te halen.

[ Voor 45% gewijzigd door Jaerock op 10-02-2019 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LouisJ444 Als jij met je ING pinpas in de UK bij een winkel/restaurant gewoon pint, dan:
"In vreemde valuta 1,1% over het betaalde bedrag*
wordt het bedrag dus 1,1% hoger op je uiteindelijke afrekening. Dat valt toch wel mee?
Geld wisselen is altijd duurder, i.v.m. de ongunstige(re) aan/verkoop koers.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 22:27
Je zou ook een N26 of Transferwise debit Mastercard kunnen regelen. Die zijn veel goedkoper dan gevestigde banken voor betalingen in andere valuta. Ook als je naar een pin automaat gaat, al is er een limiet hoe vaak je gratis geld uit de muur mag trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Zoveel mogelijk pinnen is dus het voordeligst. En dan eenmalig wat cash uit de muur trekken eventueel.

Wel grappig dat de topicstart GWK noemt, want bij GWK loop je pas echt leeg op de kosten zoals bij elk wisselkantoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisJ444
Dat wist ik dus niet, je hoeft dus alleen +1,1% extra te betalen als je gewoon pint en 2,50 er boven op als je contanten opneemt?

EDIT:

Ik ben alleen maar in de Eurozone op vakantie geweest de laatste tijd dus dit soort dingen weet ik haast niet.

[ Voor 32% gewijzigd door LouisJ444 op 10-02-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45
Ik ben 3 weken in London geweest, nergens cash nodig gehad. En met ING hoef je bij een normale pin transactie niks extra te betalen.

Ik had wat cash opgenomen Just in case, achteraf gezien niet nodig gehad. In heel London, zelfs kleine food stands waar je het niet verwacht, allemaal pin mogelijkheden. Ze zijn verder dan ons in dat opzicht.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goldman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:41:
... En met ING hoef je bij een normale pin transactie niks extra te betalen.
Nou... volgens ING zelf wel hoor:
https://www.ing.nl/partic...men-met-de-betaalpas.html
1,1 % (aangezien je in de VK geen EURO hebt)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisJ444
erg bedankt iniedergeval, ik neem wel wat contanten op voor het geval (Klein bedragje niet veel) en het overgrote deel doe ik wel met pin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
En één hele belangrijke tip welke geldt voor heel Europa: pin NOOIT bij een automaat van Euronet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gop1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:59:
En één hele belangrijke tip welke geldt voor heel Europa: pin NOOIT bij een automaat van Euronet.
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Weinig specifieke redenen. Met Euronet is an sich niks mee.

Enige minpunt van Euronet tov overige ATM's is dat Euronet er zelf ook nog een eigen fee overheen gooit, bovenop wat je bank dus doet. Wat overigens ook gewoon op hun scherm vermeldt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 10-02-2019 14:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-04 10:13
Ik denk er gedoeld word op de soms extreem hoge fee's. Ze duiden het vaak aan als "ATM fee".

[ Voor 9% gewijzigd door kroepmoesje op 10-02-2019 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Zien we dan wel weer.. hoe dan ook is de valuta toeslag het kleinst bij direct pinnen zelfs lager dan bij de gwk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Dit: topic kan dus dicht :) Gewoon uit ATM halen ja het makkelijkste _/-\o_ Bij GWK word je gewoon belazerd waar je bij staat :(

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
kroepmoesje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:21:
[...]

Ik denk er gedoeld word op de soms extreem hoge fee's.
Klopt.

Er circuleert ook een filmpje waarin de makers (niet gehinderd door feitelijke kennis...) een beetje ranten over ongunstige wisselkoersen. Wat ze alleen vergeten is dat dat voor (bijna) álle buitenlandse passen geld in een buitenland.

Dat heeft namelijk betrekking op DCC (Dynamic Currency Conversion), waarin je wordt voorgesteld om af te rekenen in je eigen valuta (in ons geval de euro). Dat moet je dus nooit doen, want je hebt dan een exteeem ongunstige wisselkoers.

Maar dat is dus niet specifiek Euronet oid, dat doen de meeste banken zo. DCC is niet Euronet-only. Als ik met mijn Rabobank-pas in een (bijv) HSBC-bank ATM in Londen iets probeer te pinnen krijg ik namelijk diezelfde DCC-optie voor mijn snufferd ;)

Enig minpunt is dat EuroNet bovenop je eigen bank nog een eigen fee rekent (die wel netjes op het scherm is vermeld). Daarom gebruik ik persoonlijk liever ook geen Euronet ATM's, maar soms heb je geen andere optie (Euronet staat vaak op plekken waar geen andere ATM's dichtbij zijn).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@wildhagen bij afrekenen met pin kan je soms ook de vraag krijgen of je wilt betalen in euro's i.p.v. ponden. Dan moet je in 99,99% altijd kiezen voor ponden. De pin provider hanteert vrijwel altijd ongunstigere wisselkoersen dan je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
wildhagen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:21:
[...]
Weinig specifieke redenen. Met Euronet is an sich niks mee.

Enige minpunt van Euronet tov overige ATM's is dat Euronet er zelf ook nog een eigen fee overheen gooit, bovenop wat je bank dus doet. Wat overigens ook gewoon op hun scherm vermeldt wordt.
kroepmoesje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:21:
[...]
Ik denk er gedoeld word op de soms extreem hoge fee's. Ze duiden het vaak aan als "ATM fee".
Het probleem met Euronet is inderdaad de fee van €3,95 die ze hanteren en als je in een andere currency pint wordt je helemaal genaaid. Maar het is vooral de slinkse manier waarop ze het doen.

Pas in de laatste stap van de transactie wijzen ze je op de bijkomende kosten, als je dan wilt annuleren is daar geen optie voor, het enige wat er op het scherm staat is "ander bedrag kiezen". Pas na herhaaldelijk op de fysieke "annuleren"-knop te drukken wordt de transactie geannuleerd. Dit hele proces is echter enorm traag en je krijgt je kaart pas terug na heel lang proberen (zeker 2 minuten). Je kan je voorstellen dat als er dan ook nog mensen achter je staan te dringen dat veel mensen toch maar een bedrag opnemen.

Zie ook: YouTube: THIS ATM WILL TRICK YOU! DIRTY TRICK EXPOSED (Honest Guide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
gop1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:41:
[...]

[...]

[...]

Het probleem met Euronet is inderdaad de fee van €3,95 die ze hanteren en als je in een andere currency pint wordt je helemaal genaaid. Maar het is vooral de slinkse manier waarop ze het doen.

Pas in de laatste stap van de transactie wijzen ze je op de bijkomende kosten, als je dan wilt annuleren is daar geen optie voor, het enige wat er op het scherm staat is "ander bedrag kiezen". Pas na herhaaldelijk op de fysieke "annuleren"-knop te drukken wordt de transactie geannuleerd.
Dit is niet helemaal juist. Ten eerste varieert de fee van land tot land, en is niet overal € 3.95. In Griekenland was het bijvoorbeeld € 2.95 (hetzelfde bedrag wat de Griekse banken overigens ook rekenen).

Heb afgelopen zomer in Griekenland 2x gebruik gemaakt van Euronet (geen andere ATM in de buurt helaas), en daar stond de fee al op het tweede scherm (na het scherm waar je de taal kunt kiezen). Er stond ook gewoon een Cancel-knop op vermeld, op hetzelfde scherm waar je de gewenste bedragen kon kiezen.

En het teruggeven van de kaart gebeurde ook gewoon met de normale snelheid die je overal hebt.

Dat filmpje bedoelde ik dus. De maker zijn niet echt door feiten gehinderd (alleen maar lastig), maar lezen gewoon niet goed en zijn dan een beetje verontwaardigd. Uhuh. Ze moeten eens opzoeken wat "DCC" is, want hun grootste deel van de rant gaat over die wisselkoersen. ;)

Ik zou Euronet dus ook afraden vanwege die fee, maar als het niet anders kan, is het gewoon veilig om ze te gebruiken. Ze skimmen je pas oid niet ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chm123
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hi TS,

De VK is geen eurozone, dus geld opnemen bij de ATM komt er altijd transactiekosten en koersopslag bij.

Sommige ATM's in de VK vragen aanvullende servicekosten! Dit zijn niet kosten die je bank rekent als je geld op neemt met je Maestro pas.

Voor alles wat je aan cash wilt meenemen, wissel dit niet bij een GWK/Travelex of bij een bank. De wisselkoers is erg onvoordelig en de transactiekosten komen hierbij boven op.

Voor cashgeld heeft Pott Change in Amsterdam goeie tarieven. Je haalt daar de meeste Pond / Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-04 14:09

GforceNL

Out of memory....

Ben voor mijn werk meerdere malen per jaar in de UK, laatste keer dat ik daar cash heb betaald is inmiddels 7 jaar geleden...

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
40 pond per keer opnemen op vakantie? :? Is dit je eerste keer dat je zelf op vakantie gaat? :)

40 pond is een bedrag dat je er in een dag makkelijk doorheen jaagt. Ga naar het VK met een paar euro's in de hand, pin bij aankomst 150 pond en doe je ding. Met een beetje plannen hou je niets over(en die paar pond die je overhoudt kan je een volgende keer uitgeven).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 21:52
Zoals hierboven al vaak genoeg aangegeven is zit je met een pinpas (en eventuele creditcard) goed. Mocht je toch per se willen opnemen, doe dat dan bij een pinautomaat van een bank.

Ook een handig weetje: bij de underground/metro kan je ook inchecken met je bankpas zolang deze NFC ondersteunt. Scheelt weer gekloot met oysterkaarten. Als ik het goed heb werkt het een beetje het zelfde als een OV chipkaart. Met inchecken gaat er een reservering vanaf (bijv. 20 euro) en met uitchecken wordt de daadwerkelijke ritprijs berekend. Ook gelden hierbij de dagelijkse "caps" zoals met de oysterkaart (het OV kost je maximaal 7 pond per dag, hoe vaak je ook de metro pakt). Meer info: https://www.londontoolkit...ng/contactless_cards.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik kom 25 keer per jaar in Birmingham/Londen/Glasgow/etc. Dat nu al een paar jaar, dus reken op 150 keer.

Nog nooit een Pond in mijn handen gehad. Alles met de pas, creditcard of pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

DukeBox schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:20:

Ik pin er alleen geld als we naar de kroeg gaan e.d. om de rekening makkelijker te delen aangezien dingen als tikkie, ideal en betaalverzoek daar niet werkt.
Hoezo zouden die apps niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 22:27
wildhagen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:52:
[...]

Dat filmpje bedoelde ik dus. De maker zijn niet echt door feiten gehinderd (alleen maar lastig), maar lezen gewoon niet goed en zijn dan een beetje verontwaardigd. Uhuh. Ze moeten eens opzoeken wat "DCC" is, want hun grootste deel van de rant gaat over die wisselkoersen. ;)

Ik zou Euronet dus ook afraden vanwege die fee, maar als het niet anders kan, is het gewoon veilig om ze te gebruiken. Ze skimmen je pas oid niet ofzo.
Naar mijn mening ben je wel een klein beetje streng voor ze. Het was zeker geen top video, maar ik denk dat minimaal de helft van de mensen geen flauw benul heeft wat DCC is, waardoor het zinvol is om er mensen op te wijzen. Op dat moment gaan ze wel wat hard door op specifiek Euronet, maar die verdienen het wel een beetje door belachelijk hoge bedragen weer te geven als standaard bedragen om uit de automaat te halen. Het gaat er bij mij niet in dat 390 euro aan Tsjechische kronen het laagste bedrag is welke het meeste gepind wordt.

20-50-100-150-200-500 euro aan kronen lijken mij goede standaard opties. Euronet vindt echter dat je beter 390-465-543-580-620-700-775 uit de muur kan halen. Persoonlijk ken ik niet zoveel mensen die eventjes 500+ euro uit een automaat op een Tsjechische markt gaan trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
Ik ben van de zomer in Londen geweest. Op Heathrow geloof ik 's ochends 75 pond gepind en verder bijna alles met mijn pinpas gedaan. Op de terugreis op het vliegveld mijn laatste ponden gebruikt om wat te eten en het restant bijgepind. Enige waar nog tegoeden op staan, is mijn Oystercard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Was idd niet helemaal duidelijk, ik kan er geen Engelse vrienden/collega's mee (laten) betalen bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 00:58
In 2016 (zomer) heb ik een rit van 1k Miles (~1600 km) door de UK gemaakt (Wales/England) per eigen auto.

In een notendop:
* Pinautomaten bij de pompen langs een drukke A of M-weg: Opslag / service fee.
Deze kan oplopen tot 25 Pond. Elk bekender bankmerk heeft ATM's die geen service fee hebben.
* Ik ben begonnen met het opnemen van bedragen van 50/75/150 Pond en later gaan terugrekenen. ik kwam zelf tot de conclusie: Wil ik voor een voordeel van max. 10 euro een grotere kans lopen gerold te worden?
* Cash is alleen handig als je naar een dorpsmarkt gaat of een parkeerticket gaat halen. UK lijkt hierin veel op NL: Bijna alles is met een (debit) bankkaart te betallen

---
@LouisJ444 :
1) Waar gaat de bestemming naar toe?
2) Hoe ga je daar naar toe?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
PWM schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:10:
Ik kom 25 keer per jaar in Birmingham/Londen/Glasgow/etc. Dat nu al een paar jaar, dus reken op 150 keer.

Voor het werk ook diverse landen bezocht zonder een cent cash nodig te hebben. Echter, ook wel vanuit horeca eerst nog eens langs de ATM om de hoek gemoeten ;)

Die ene keer dat we op terugweg van vakantie uit Ierland voet op Engelse bodem zetten en urenlang honger hadden omdat al onze betaalpassen en creditcards geweigerd werd door een storing was wat jammer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-04 13:36
Ik vind het een vreemde vraag anno 2019.
Je gaat niet naar Tibet of Somalië ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
Rukapul schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:32:
Voor het werk ook diverse landen bezocht zonder een cent cash nodig te hebben. Echter, ook wel vanuit horeca eerst nog eens langs de ATM om de hoek gemoeten ;)
Ik zit nog wel eens met bekenden in Duitsland. Altijd rekening mee houden dat ik eerst geld moet opnemen, want we gaan steevast ergens wat eten. De Duitsers in de groep weten niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^ Die ervaring heb ik niet, niet met collega's en ook niet met (Duitse) familie en (Duitse) vrienden. Eind van de avond gewoon ieder zijn deel pinnen. Maar het kan per regio waarschijnlijk wel verschillen, net als in NL.
Lensent schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:34:
Ik vind het een vreemde vraag anno 2019.
Je gaat niet naar Tibet of Somalië ofzo :P
offtopic:
Het zal je nog verwonderen ;)

Tibet is hoe dan ook erg afhankelijk waar je heen gaat.. In de grote stad kan je met je bank kaart (meastro) prima uit de voeten. Je kan vaak zelfs cash in euro's betalen ook in de minder drukke delen van de stad en krijgt dan ook euro wisselgeld terug. Voordeel is dat wij veel beter kunnen zien of het echt of nep is, want er is veel nep geld in omloop daar, betalen met biljetten van grote bedragen is daardoor ook niet altijd mogelijk, en bij pinnen bij de bank krijg je vaak dat soort biljetten als je voor een paar honderd euro pint. Enige nadeel van euro's is dat het kleinste bedrag dan €5,- is aangezien ze geen muntgeld accepteren.

Voor dat soort landen neem ik meestal gewoon US $ mee.. dat wordt vrijwel overal wel geaccepteerd als cash wanneer er geen debet/credit card mogelijkheid is. Helemaal als je meerdere landen in 1 trip bezoekt, dan wordt je helemaal gek als je overal de lokale eenheid op zak wilt hebben.

Somalië weet ik niet, nog nooit geweest en staat ook niet op mijn lijstje.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 10-02-2019 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
PWM schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:10:

Toch handig om minimaal £ 50 bij de hand te hebben: want je komt nog weleens fish en chips restaurants tegen, die enkel cash accepteren en dan sta je daar met je plastic :+ Maar je komt inderdaad heel ver met enkel plastic geld :)

Alleen zo jammer als je dan geen ijsje kunt kopen, omdat ze geen creditcard of debit kaart accepteren. En als je vaker in Groot Brittannië komt is het ja ook niet erg om wat ponden over te hebben :X

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:22
Ik woon zelf in Engeland. Ik betaal maar weinig contant.

Nederlands bank passen worden over het algemeen geaccepteerd binnen de grote steden.
Daarbuiten varieert het nog wel eens, met mij rabobank pas kan bijvoorbeeld niet afreken bij mobile betaal terminals buiten london. Maar ook trein kaartjes kan ik er niet mee kopen. (gek genoeg bij zelfde automaten in london wel). Rabo bank credit kaart werkt daar in tegen wel beter ook buiten london.
Qua kosten,
Papier geld opnemen worden vaak vast kosten door je eigen bank bereken plus opslag.
Pin betaal je alleen de opslag.
Als je geld opneemt altijd valuta laten omzeten door je eigen bank. (de wissel koers die ze aanbieden is zeer ongunstig)

Oystercard ben je niet meer nodig als je contact loos betalen hebt op Nederlands pas. (kosten zijn het zelfde als pinnen)

Voor contant, gewoon even op het vliegveld in engeland 50 pound pp pinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door marc1990 op 10-02-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben de afgelopen jaren een paar keer naar Londen geweest, en heb daar zoals velen hierboven geen cent cash nodig gehad. Werkelijk waar alles heb ik daar met mijn ING pinpas kunnen betalen. Mijn Bunq pas was iets kieskeuriger, maar werkte ook 90% van de tijd. Ik zou dus lekker zonder cash op pad gaan (doe ik in Nederland ook altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Misschien een hele onnozele vraag, maar veel mensen in dit topic zeggen dat je beter kan pinnen dan contant geld op kan nemen vanwege de kosten van contant geld opnemen. Maar de meeste bank rekenen toch ook een (weliswaar kleinere) koersopslag als je pint in ponden met een eurorekening?

Is dan bij wijze van 1x 500 pond opnemen niet voordeliger dan 20x 25 pond pinnen (even los van het overval risico) of denk ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 11:37
Dronium schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:16:
Zoveel mogelijk met PIN betalen natuurlijk (of je creditcard). Alleen cash opnemen voor "nood-gevallen"
Door de bank genomen (flauwe woordspeling) is creditcard iets goedkoper voor kleine transacties (dus zegge <80€) en hierboven kan het lonen om met de debitcard te betalen.

Dus als je een groot bedrag aan ponden uit de muur wil trekken -> bankpas
En wil je pinnen in een restaurant, of een kopje koffie (tenzij het een diner is van 100en euros) -> betalen met creditcard

@Silvos dat klopt, met de bankpas betaal je vaak (afhankelijk van welke bank je zit) zo’n 2,50€ per vreemde valuta transactie. De koersopslag is daarentegen wel weer wat lager (soms zelfs 0) dan bij de meeste creditcards.

[ Voor 16% gewijzigd door nino_070 op 11-02-2019 02:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zelfs in Nederland probeer ik altijd wel 50 euro bij mij te hebben. Gebeurt meerdere keren per jaar dat er weer een (lokale) pinstoring is en dan mag je en half uur aan de pomp wachten tot het weer werkt.

Zeker buiten de steden in het VK en voor kleine bedragen is wat cash bij je hebben wel fijn.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-04 19:20
Zorg inderdaad voor tenminste 50 pond op zak en pin waar mogelijk. Kans zit er dik in dat je weer 40 pond mee naar huis neemt. Wissel het bij thuiskomst niet weer om naar euro's, maar bewaar het mooi voor de volgende trip naar de andere kant van het kanaal anders betaal je 2x de wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
marc1990 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:57:
Oystercard ben je niet meer nodig als je contact loos betalen hebt op Nederlands pas. (kosten zijn het zelfde als pinnen)
Hatsjoe schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:54:
Zoals hierboven al vaak genoeg aangegeven is zit je met een pinpas (en eventuele creditcard) goed. Mocht je toch per se willen opnemen, doe dat dan bij een pinautomaat van een bank.

Ook een handig weetje: bij de underground/metro kan je ook inchecken met je bankpas zolang deze NFC ondersteunt. Scheelt weer gekloot met oysterkaarten. Als ik het goed heb werkt het een beetje het zelfde als een OV chipkaart. Met inchecken gaat er een reservering vanaf (bijv. 20 euro) en met uitchecken wordt de daadwerkelijke ritprijs berekend. Ook gelden hierbij de dagelijkse "caps" zoals met de oysterkaart (het OV kost je maximaal 7 pond per dag, hoe vaak je ook de metro pakt). Meer info: https://www.londontoolkit...ng/contactless_cards.html
Het schijnt dat dit niet altijd even goed werkt met ING-bankpassen. Hoewel sommige berichten wat oud zijn. Maar andere berichten (reactie Elza) redelijk recent.
TommyboyNL schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:47:
Werkelijk waar alles heb ik daar met mijn ING pinpas kunnen betalen.
Jij hier ervaringen mee? Ik ga binnenkort namelijk ook nog naar Londen. Wellicht scheelt het dat ik nu een V-Pay pas heb!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 21:52
Cheesy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:11:
[...]

[...]

Het schijnt dat dit niet altijd even goed werkt met ING-bankpassen. Hoewel sommige berichten wat oud zijn. Maar andere berichten (reactie Elza) redelijk recent.

[...]

Jij hier ervaringen mee? Ik ga binnenkort namelijk ook nog naar Londen. Wellicht scheelt het dat ik nu een V-Pay pas heb!?
Ik heb zelf een pas van de ING en vorig jaar meerdere keren in Londen geweest. Heb zelf totaal geen problemen ondervonden maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 13:41

SeatRider

Hips don't lie

Termi schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:46:
[...]

Het goedkoopst is om met credit-card of bankpas direct te betalen omdat dan additionele transactiekosten beperkt zijn. Bij de bankpas zal je na de brexit waarschijnlijk moeten aanvinken dat je buiten Europa wilt pinnen.
Want na Brexit ligt Engeland ook niet meer in Europa? Welk continent wordt het dan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 22:40
Silvos schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:41:
Misschien een hele onnozele vraag, maar veel mensen in dit topic zeggen dat je beter kan pinnen dan contant geld op kan nemen vanwege de kosten van contant geld opnemen. Maar de meeste bank rekenen toch ook een (weliswaar kleinere) koersopslag als je pint in ponden met een eurorekening?

Is dan bij wijze van 1x 500 pond opnemen niet voordeliger dan 20x 25 pond pinnen (even los van het overval risico) of denk ik dan verkeerd?
De koers opslag bij chartale transacties is vrijwel altijd hoger dan bij girale. En het is een percentage. Enige grootbank die ik ken die ook nog een vast bedrag bij chartale pintransacties rekent is ABN: 15 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 11:12

Basszje

Reisvaap!]

wildhagen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:27:
Dat heeft namelijk betrekking op DCC (Dynamic Currency Conversion), waarin je wordt voorgesteld om af te rekenen in je eigen valuta (in ons geval de euro). Dat moet je dus nooit doen, want je hebt dan een exteeem ongunstige wisselkoers.

[..]

Enig minpunt is dat EuroNet bovenop je eigen bank nog een eigen fee rekent (die wel netjes op het scherm is vermeld). Daarom gebruik ik persoonlijk liever ook geen Euronet ATM's, maar soms heb je geen andere optie (Euronet staat vaak op plekken waar geen andere ATM's dichtbij zijn).
DCC is pure oplichterij inderdaad, maar die optie krijg je altijd en hoef je natuurlijk niet te selecteren.

Qua Euronet is het maar net in welk land je pint, ik zou daar wat genuanceerder over zijn dus. Ik pin bv hier in Oekraine het beste bij Euronet ( geen extra kosten afgezien van ING, veel geld per keer is mogelijk ). En volgens mij is het in veel landen in Oost-Europa een van de betere opties.

Volgens mij is dit ook afhankelijk van de achterliggende bank ( hier is dat UkrSibBank -> BNP Parisbas ), die stellen ook de prijzen in.

Sowieso kan het enorm verschillen per automaat in het buitenland, dus beetje opletten. Meestal zijn dochters of filialen van grote Europese banken goede opties. Vraagt er eentje extra geld edoch -> volgende automaat. Ook kunnen 'speciale plekken' zoals vliegvelden er andere mores op nahouden.

/nuance-man .
Silvos schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:41:
Meestal niet. De opslag komt bovenop beide transacties, alleen betaal je bij contanten pinnen dan nog eens 2.50 euro extra. Wat wel goedkoper is om gewoon 1x contant te pinnen en zoveel mogelijk. Maar dan moet je wel een goed beeld hebben wat je gaat uitgeven ;) Denk dat veel met kaart betalen en wat geld achter de hand houden de beste strategie is.

[ Voor 16% gewijzigd door Basszje op 11-02-2019 12:01 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
SeatRider schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:25:
[...]

Want na Brexit ligt Engeland ook niet meer in Europa? Welk continent wordt het dan?
Geografische locatie zegt natuurlijk verder niets. Pas ná de brexit weten we de gevolgen. Wellicht stappen ze wel volledig uit het SEPA verkeer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 13:41

SeatRider

Hips don't lie

LED-Maniak schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:40:
[...]

Geografische locatie zegt natuurlijk verder niets. Pas ná de brexit weten we de gevolgen. Wellicht stappen ze wel volledig uit het SEPA verkeer..
Geografische locatie zegt alles over het wel of niet buiten Europa aanvinken op een betaalpas...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
SeatRider schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Geografische locatie zegt alles over het wel of niet buiten Europa aanvinken op een betaalpas...
Dan ben ik erg benieuwd naar een bronnetje hoe je daar dan bij komt. Zeker omdat je het in bold drukt.

De ING bijvoorbeeld houdt een landenlijst aan welke landen wel en niet binnen europa vallen betreft betalingsverkeer voor betaalpassen. Dit kan -in principe- per bank verschillen.

Het heeft niets met geografische locatie te maken, alles met of er een SEPA overeenkomst is met dat land. Of dit ná de brexit ook zo is, is tot op heden onduidelijk.

Mijn bron? European Payments Council & ik heb maar even direct contact opgenomen met de ING.

https://ctmfile.com/story...epa-payments-after-brexit

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 11-02-2019 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:11:
[...]

Ik heb nog een Maestro pas, en die deed het overal. V-Pay heb ik geen enkele ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LED-Maniak schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:59:
[...]

Dan ben ik erg benieuwd naar een bronnetje hoe je daar dan bij komt. Zeker omdat je het in bold drukt.

De ING bijvoorbeeld houdt een landenlijst aan welke landen wel en niet binnen europa vallen betreft betalingsverkeer voor betaalpassen. Dit kan -in principe- per bank verschillen.

Het heeft niets met geografische locatie te maken, alles met of er een SEPA overeenkomst is met dat land. Of dit ná de brexit ook zo is, is tot op heden onduidelijk.
Die bron gaat over SEPA payments, dat heeft niks te maken met de regiobeperking op je bankpas (wat een fraudepreventie maatregel is).

Geen idee hoe dat bij ING precies zit, maar voor gebruik van de bankpas staat dat bij RABO in elk geval totaal los van SEPA of niet SEPA. Het is gewoon op basis van werelddeel. Oekraine valt bijvoorbeeld gewoon binnen Europa, ondanks dat dat geen SEPA land is.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 11-02-2019 16:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hier zullen dan extra afspraken over zijn. Ik zal het ook eens bij de RABO en ABN voorleggen. Ben wel benieuwd hoe dit bij hun zit. Ik heb bij de ING specifiek verwezen naar de landenlijst 'europa' zoals deze op hun website staat om te zien wat je moet aanvinken.

Dwaalt wel een beetje van het topic af. :P

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 11-02-2019 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

LED-Maniak schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:12:
Hier zullen dan extra afspraken over zijn. Ik zal het ook eens bij de RABO en ABN voorleggen. Ben wel benieuwd hoe dit bij hun zit. Ik heb bij de ING specifiek verwezen naar de landenlijst 'europa' zoals deze op hun website staat om te zien wat je moet aanvinken.
https://www.ing.nl/partic...enlijst-europa/index.html dus?

Daar staan nu ook al talloze non-SEPA landen op. Dus waar je standpunt vandaan komt dat dat samenhangt met SEPA snap ik niet. Heeft ook niks met afspraken te maken. Het is puur fraude preventie. Je bankpas werkt technisch gezien gewoon wereldwijd (mits maestro ondersteund wordt of v-pay als je een v-pay pas hebt), maar om te voorkomen dat geskimde gegevens ergens in verweggistan misbruikt kunnen worden, zijn een aantal jaar geleden dat soort beperkingen ingesteld.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wBGPG2mj/Screen-Shot-2019-02-11-at-16-20-28.png

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 11-02-2019 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Tenzij ik zelf ergens iets grondig verkeerd begrijp slaat ^Eelkje daar volgens mij een beetje de plank mis.

Volgens mij bepaalt elke bank gewoon welke regio ze als normaal gebruik beschouwen en voor welke regio's / werelddelen je ivm. fraude risico apart moet aanvinken dat je je pas wilt gebruiken. Waarbij er altijd een afweging is tussen veiligheid en klantvriendelijkheid, dus je wilt die standaard regio niet zodanig klein maken dat mensen om de haverklap "wereld" moeten aanvinken. En heeft dat alles dus niets te maken met afspraken / SEPA / whatever.

[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 11-02-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Ik verwacht niet dat Webcare altijd de juiste info geeft.
SEPA staat hier volgens mij ook los van. Uitgangspunt is denk ik EMV only landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1192792

LouisJ444 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:36:
Dat wist ik dus niet, je hoeft dus alleen +1,1% extra te betalen als je gewoon pint en 2,50 er boven op als je contanten opneemt?

EDIT:

Ik ben alleen maar in de Eurozone op vakantie geweest de laatste tijd dus dit soort dingen weet ik haast niet.
Aan de rekeningen van tesco betaal je met de pin van 0. tot10 pond extra bij de boodschappen.. Hen de bonnetjes van verleden jaar bewaard waar het opstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Anoniem: 1192792 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:09:
[...]

[...]

Aan de rekeningen van tesco betaal je met de pin van 0. tot10 pond extra bij de boodschappen.. Hen de bonnetjes van verleden jaar bewaard waar het opstaat
Hoe staat het dan er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1238486

Waarschuwing!

Je komt in het Verenigd Koninkrijk geldautomaten tegen van bedrijven die graag zelf de koers willen bepalen. Je kunt dan kiezen tussen de koers die je bank hanteert of die het geldautomatenbedrijf hanteert. In het laatste geval spreken we van DCC (Dynamic Currency Conversion). De koersen van DCC zijn altijd VEEL ongunstiger dan de koersen die Nederlandse banken hanteren. Dat kan je zo 10 tot 15 Euro per 100 pond schelen. Voorbeeld van zo'n zeer ongunstige ATM is Cashzone.

De schermen zijn misleidend omdat je kennis moet hebben en goed moet weten wat je doet. Dat gaat natuurlijk vaak fout en dat levert het betreffende bedrijf dan tientjes extra per transactie op. Pin bij ATMs die de DCC-optie niet hebben of let anders heel goed op.

De ATMs van reguliere banken zijn wat dat betreft veel veiliger. Daar worden gewoon bij je eigen bank ponden in rekening gebracht. En je eigen bank koopt dan ponden om de VK bank te betalen. Je ziet dat ook op het afschrift dat je krijgt. Bij DCC zie alleen maar dat je in het VK een onverwacht groot aantal Euros uit de muur hebt getrokken.

Je bent gewaarschuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Heb je je nu alleen voor deze boodschap geregistreerd? Het klopt absoluut dat DCC ranzig is, maar we waren al gewaarschuwd, het is in dit topic meermaals voorbij gekomen, 13 posts boven je nog: Basszje in "Naar Engeland op Vakantie maar geld?"

DCC heeft trouwens weinig specifieks met VK te maken, je loopt er tegenaan bij alle opnames van geld met andere valuta dan die van je eigen rekening. Het vermijden is simpel: gewoon altijd kiezen om je eigen bank de conversie te laten doen. Echt misleidend ben ik nog nooit tegengekomen, wel verschillende benamingen voor hetzelfde. Dat laatste heeft trouwens vaak met vertalingen te maken - banken laten doorgaans een lokale vertaler de zaken van de lokale taal naar EN/DE/FR/wat dan ook vertalen Als het meezit (zeker niet altijd...) komt daar redelijk correcte taal uit, maar de terminologie kan sterk afwijken omdat die vertaler doorgaans niet thuis is in de bankwereld van het land waar

Hoe dan ook, als je met financiele transacties bezig bent is het inderdaad verstandig om te weten waar je mee bezig bent. Blind op toetsen van ATM rammen en verwachten dat je de beste deal krijgt is ronduit naief, en dat 'misleiding' noemen IMHO redelijk tendentieus.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1