wildhagen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:27:
Dat heeft namelijk betrekking op DCC (Dynamic Currency Conversion), waarin je wordt voorgesteld om af te rekenen in je eigen valuta (in ons geval de euro). Dat moet je dus nooit doen, want je hebt dan een exteeem ongunstige wisselkoers.
[..]
Enig minpunt is dat EuroNet bovenop je eigen bank nog een eigen fee rekent (die wel netjes op het scherm is vermeld). Daarom gebruik ik persoonlijk liever ook geen Euronet ATM's, maar soms heb je geen andere optie (Euronet staat vaak op plekken waar geen andere ATM's dichtbij zijn).
DCC is pure oplichterij inderdaad, maar die optie krijg je altijd en hoef je natuurlijk niet te selecteren.
Qua Euronet is het maar net in welk land je pint, ik zou daar wat genuanceerder over zijn dus. Ik pin bv hier in Oekraine het beste bij Euronet ( geen extra kosten afgezien van ING, veel geld per keer is mogelijk ). En volgens mij is het in veel landen in Oost-Europa een van de betere opties.
Volgens mij is dit ook afhankelijk van de achterliggende bank ( hier is dat UkrSibBank -> BNP Parisbas ), die stellen ook de prijzen in.
Sowieso kan het enorm verschillen per automaat in het buitenland, dus beetje opletten. Meestal zijn dochters of filialen van grote Europese banken goede opties. Vraagt er eentje extra geld edoch -> volgende automaat. Ook kunnen 'speciale plekken' zoals vliegvelden er andere mores op nahouden.
/nuance-man .
Meestal niet. De opslag komt bovenop beide transacties, alleen betaal je bij contanten pinnen dan nog eens 2.50 euro extra. Wat wel goedkoper is om gewoon 1x contant te pinnen en zoveel mogelijk. Maar dan moet je wel een goed beeld hebben wat je gaat uitgeven

Denk dat veel met kaart betalen en wat geld achter de hand houden de beste strategie is.
[
Voor 16% gewijzigd door
Basszje op 11-02-2019 12:01
]
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.