Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Benodigd vermogen warmtepomp(boiler)

Pagina: 1
Acties:

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:48
We gaan bezig met een grote verbouwing;
  • Woonhuis begane grond en eerste verdieping
  • Begane grond, vloerverwarming dmv warmtepomp(boiler)
  • Eerste verdieping elektrische radiatoren
  • Badkamer op de eerste verdieping waarschijnlijk ook vloerverwarming met daarbij een elektrische radiator.
  • Badkamer wordt gelijktijdig verwarmd met benedenverdieping.
  • Op benedenverdieping zal ook een pelletkachel worden geïnstalleerd. Dus die kan zeker ook de pieken in warmtevraag opvangen.
  • Muren worden aan de buitenkant geïsoleerd, vooralsnog RC-waarde 4,5. (Isolatie aan buitenkant is ook praktisch aangezien we nogal wat ramen en deuren gaan ‘verplaatsen’ dus na isolatie aan de buitenkant zie je dat ook niet meer…)
  • Huidige muren zijn al spouwmuren (jaren 60), dus feitelijke RC-waarde zal hoger liggen.
  • RC-waarde dak wat praktisch haalbaar is zal 3,5 zijn (meer is wel mogelijk, maar gaat in de papieren lopen door diverse aanpassingen die dan moeten gaan plaatsvinden, dus we gaan vooralsnog uit van 3,5)
  • Warmtepomp zorgt ook voor SWW;
  • Boiler voor SWW hebben we genoeg aan 180 liter.
  • Oppervlakte benedenverdieping 75m2, badkamer is 8m2
Het praktische idee is dat de warmtepomp de benedenverdieping op een aangename 19-20 graden kan houden en als we het warmer willen hebben dat we dan de pelletkachel gebruiken.

Aangezien het voor ons een nieuwe woning is, weten we het gasverbruik ook niet, maar maakt ook niet uit omdat we drastisch gaan isoleren.

Vraag is welke capaciteit warmtepompboiler hebben we nodig?

Als ik het benodigde vermogen van de wp ga benaderen via:
https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/
en dan met een huis uit de periode 2000-2010 (waar we met onze isolatiewaarden ongeveer in de buurt gaan komen, schat ik in) met mechanische ventilatie kom ik uit op een factor 70 wat dus inhoudt een capaciteit van 5,25 kW – 5,81kW (inclusief badkamer), maar we hebben voor warmtevraag ook nog een pelletkachel.

Ik zit met een schuin oog te kijken naar de Fujitsu Waterstage Duo Comfort warmtepompsysteem 4,39kW of anders de 5,39kW variant. Prijsverschil tussen deze 2 na subsidie is € 0,00. Ik denk dat de 4,39 kW variant (ruim?) voldoende is, maar is het (heel) erg om meer capaciteit te hebben?

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:20
@BB-One
een tip.
schrijf voor de SWW niet 180 liter boiler.
maar schrijf 180l@65 of 180l@55.
dit voorkomt toch wel erg veel fouten. ;)

als je praat in doorstroming voor SWW schrijf dan 10l/m@38 voor als je onder de douche staat b.v.
of 5l/m@60 voor als je een bak water pakt uit een kraan voor een afwas je of zo.
(10l/m@38 kun je dan weer terug rekenen naar hoeveel l/m@55 dat is.)

dit voorkomt grote fouten. ;)
(pas dus ook op, veel warmtepomp boilers maken dus geen 180l@65 maar 180l@55 en soms nog minder.
dit is geen probleem maar iets waar je wel rekening mee moet houden. ;) )

meeste (eigenlijk allemaal het getal wisselt alleen wel per model) boilers hebben ook een tap water grens van vaak 90%.
dus een 180l@55 boiler kun je maar voor 90% tappen en dan word het water er uit kouder als 38 graden. ;)

verder voor het boiler gedeelte.
een 180l@55 heeft ongeveer een warmte verlies van 150W per uur. (gokje)
dus met een verwarming van 300W maakt je de boiler gewoon warm. (duur wel erg lang met zo weinig W. >:) maar warm word i.)
eigenlijk kunnen de meeste mensen wel af met een 1 of 2 kW voor de boiler.
verwarming van het huis kost gewoon weg veel meer energie.
dus alles wat je kiest is voldoende voor de boiler om SWW te maken.
zo lang je maar voldoende voorraad hebt in liters. ;)

(ik doe een 50l@55 in minder als 2 uur verwarmen met 1,4kW. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 06-02-2019 13:27 (13%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BB-One
migjes schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:18:
@BB-One
een tip.
schrijf voor de SWW niet 180 liter boiler.
maar schrijf 180l@65 of 180l@55.
dit voorkomt toch wel erg veel fouten. ;)

als je praat in doorstroming voor SWW schrijf dan 10l/m@38 voor als je onder de douche staat b.v.
of 5l/m@60 voor als je een bak water pakt uit een kraan voor een afwas je of zo.
(10l/m@38 kun je dan weer terug rekenen naar hoeveel l/m@55 dat is.)

dit voorkomt grote fouten. ;)
(pas dus ook op, veel warmtepomp boilers maken dus geen 180l@65 maar 180l@55 en soms nog minder.
dit is geen probleem maar iets waar je wel rekening mee moet houden. ;) )

meeste (eigenlijk allemaal het getal wisselt alleen wel per model) boilers hebben ook een tap water grens van vaak 90%.
dus een 180l@55 boiler kun je maar voor 90% tappen en dan word het water er uit kouder als 38 graden. ;)

verder voor het boiler gedeelte.
een 180l@55 heeft ongeveer een warmte verlies van 150W per uur. (gokje)
dus met een verwarming van 300W maakt je de boiler gewoon warm. (duur wel erg lang met zo weinig W. >:) maar warm word i.)
eigenlijk kunnen de meeste mensen wel af met een 1 of 2 kW voor de boiler.
verwarming van het huis kost gewoon weg veel meer energie.
dus alles wat je kiest is voldoende voor de boiler om SWW te maken.
zo lang je maar voldoende voorraad hebt in liters. ;)

(ik doe een 50l@55 in minder als 2 uur verwarmen met 1,4kW. ;) )
Ik probeer je te begrijpen...
maar de boiler 'zit' in/bij de warmtepomp en de warmtepomp verzorgt de verwarming en het SWW (zo heb ik het in ieder geval begrepen). De boiler wordt 'standaard' verwarmd naar 55 graden en voor het douchen etc hebben wij aan 1x per dag een boiler van 180 liter voldoende, 2 personen die 1x per dag douchen. En als we vaker douchen is het 's ochtends en dan 's avonds, dus ruim de tijd om de boel te verwarmen. En mijn angst is niet dat we geen warm water hebben, maar meer of het handiger/slimmer is om 'te veel' vermogen te hebben.

BB-One wijzigde deze reactie 06-02-2019 13:40 (3%)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:20
@BB-One
versimpeld.
je hebt meer power nodig om je huis te verwarmen als dat je nodig gaat hebben voor de boiler.
dus welke warmtepomp je ook kiest power genoeg voor de boiler.
(en dat kan nooit te veel zijn, zodra boiler warm is dan stopt hij gewoon met verwarmen van de boiler.
je doet 10 minuten douchen, maar mag er 8 uur over doen om de boiler weer op temperatuur te krijgen.
dus echt veel power heb je er niet voor nodig. ;) )

ik heb verder ook geen idee of wat je nu kiest genoeg power geeft om je huis te verwarmen?
durf ik ook niet te schatten. ;)

grof gerekend naar mijn situatie. (en wat ingewikkelder.)
of 180l@55 genoeg is voor jouw gebruik?
geen idee, die gegevens geef je niet (of zijn mischien ook nog niet duidelijk voor je zelf, dat kan ook.).

180@55 daar tap je 90% uit dus een +/-160l@55.
dat is te warm om over je heen te gooien in de douche, dus daar doe je koud water bij tot het 38 graden is.
dan heb je grof weg (ik neem dan meestal koud water van 11 graden als richtlijn) een +/-250l@38.

mijn douche doet 24l/m@38
dus 250l@38 / 24l/m@38 = 10,5 minuten douchen.
dit is wat krapjes als je dan 2x wil douchen achter elkaar.

ja ik heb een hele grote douche, normaal is een 9l/m@38, ben een beetje een idioot als het aankomt over mijn douche. * ;)
met 9l/m@38 kun je natuurlijk een 27 minuten lang douchen, lijkt mij lang genoeg. ;)

ik moet ook nog een bad kunnen vullen, en daar heb ik dan weer 220l@38 voor nodig in 1x. ;)

dus je moet dat wel uitrekenen voor jouw situatie, er is niet 1 maat die ons allemaal past zeg maar.
jouw kilometers kunnen variëren . ;)

*) mijn douche is nu begrenst op +/- 20l/m@38.
dit komt doordat mijn afvoerputje het anders niet aan kan. :D
ik probeer de vrouw nog een keer zo gek te krijgen dat ik die mag vervangen. 8)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16:49
Ik verwacht dat je met een ~5 kW warmtepomp inderdaad wel toe gaat komen, zeker met je back-up erbij.

Waar is je voorkeur voor de Fujitsu op gebaseerd?

Aangezien je mechanische ventilatie hebt/behoudt kun je het SWW ook gaan doen met een aparte ventilatie-warmtepompboiler, onafhankelijk van de CV-warmtepomp. Dan hergebruik je nog een deel van de warmte uit de ventilatielucht en komt misschien ook beter uit wat betreft de plaatsing van de boiler? En je kunt extra subsidie krijgen ervoor, waardoor het mogelijk goedkoper uitvalt.

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• BB-One
@migjes Dacht het al, ik snap je nu (denk ik), SWW is niet mijn probleem, wij gaan (waarschijnlijk) de upfall shower installeren, dus regendouche (voor veel geld...) maar die gebruikt maar een beperkte hoeveelheid warm water per minuut. Schijnen zelfs mensen te zijn die die gebruiken met een doorstroomverwarmer maar wel een echte regendouche.

@Chris_82 Dank! Maar is het dan vreemd om een 7kW te plaatsen? Mechanische ventilatie zit overigens nu nog niet in het huis, is nog een 'dingetje' of deze wel te plaatsen is, maar daar mogen de geleerden (lees: aannemer etc) nog een ei over leggen.

Mijn voorkeur voor fujitsu is nergens op gebaseerd, meer op 'van horen zeggen'. Ik wil een warmtepomp(boiler) plaatsen via een (lokale) installateur. Ik vind het leuk om te experimenteren maar dat ga ik niet doen met primaire zaken in huis. Dus een warmtepomp uit België halen (of was het spanje?) wat wel in een ander topic naar voren is gekomen is niets voor mij. Het moet gewoon werken!

Mocht je een ander beter alternatief hebben, waarbij alles in één is, hoor ik het graag!

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:32

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou een echte warmtverliesberekening laten maken. Dat kost geld, maar je hebt een goed instrument om met de aannemer of installateur te overleggen. Daarmee kan je alles beter dimensioneren en weet je zeker dat de warmtepomp (en de installaties) passend zijn bij je huis.
Reken er dan ook mee dat er restricties kunnen komen op het stoken van je pelletkachel.

ZonPHP PVOutput

• Chris_82
@BB-One
Als je wilt laten installeren door een lokale partij, vrijwel elke installateur heeft zijn eigen voorkeur/vaste merk. Elk CV merk heeft tegenwoordig ook een WP in het assortiment. Ervaring daarmee is zeker een vraag die je moet stellen aan de installateur.

Een paar voorbeelden:
Techneco Loria Duo vind dealer (kan ik zelf aanraden ;) )
Itho Daalderop HP-S vind dealer
Nefit Enviline Tower vind dealer
etc, etc, ...
Let wel op, er kunnen zéér grote verschillen in de offertes zitten, staar je niet blind op 1 merk.

Je geeft aan nog geen idee te hebben van ventilatie. Als je veel en goed isoleert, wordt ventilatie erg belangrijk en moet absoluut niet vergeten worden.

Een warmteverlies berekening laten maken is ook zeker geen weggegooid geld. Het maakt gelijk inzichtelijk hoeveel energie er verloren gaat met -noodzakelijke- ventilatie.
Heb je deze topics al eens doorgekeken:
Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

• BB-One
@ericplan de berekeningen worden zeker gemaakt. Ik denk overigens dat er geen restricties gaan komen op pelletkachels maar daar ligt wel een beetje de oorsprong van mijn vraag. Ik heb nu zeg maar 5kW aan vermogen nodig maar als ik nu een 7 kW pomp installeer heb ik zeker genoeg. Vandaar ook de vraag is daar een groot nadeel aan?

@Chris_82 Dank voor de lijst! Ik heb wel een idee over ventilatie, alleen is het nog niet duidelijk of dat praktisch (lees betaalbaar) is. Ons huis komt uit de jaren 60 en er is weinig fysieke ruimte voor afzuigbuizen. Het plafond is al relatief laag dus een verlaagd plafond is eigenlijk ook geen echte optie. Maar de aannemer en technisch tekenaar zitten al rond de tafel om daar wat op te vinden en dan kunnen wij daar een oordeel over hebben of dat ook mooi en gewenst is. Nu ben ik een type die gauw de buitendeur/raam open zet (elke ochtend) maar mevrouw bb-one niet dus er moet wel ventilatie gaan komen... (Ik weet ook dat een paar minuten een deur open niet echt telt)

• Chris_82
@BB-One
Verschillen tussen een WP van 5kW of 7/8kW zijn vaak niet zo groot. Het zijn vaak bijna dezelfde buitenunits, maar met een ander type compressor en/of ventilator (of zonder softwarematige beperking). Waar je op kunt letten:
- prijsverschil tov subsidie
- sCOP iets lager, al zal dit bij gelijke warmtevraag niet veel verschillend zijn.
- minimumvermogen bij ~12 graden buiten

Ventilatie kun je bij een grote verbouwing redelijk goed wegwerken, zolang het niet als sluitstuk van de verbouwing of op het laatste moment gedaan moet worden.
Via een vliering, of kruipruimte, kunnen ventilatiebuizen uit zicht gehouden worden.
Er bestaan ook verschillende relatief platte ventilatiekanalen die je in een dekvloeren van de BG en/of 1e etage weg kan werken.
En aangezien je vanaf de buitenkant gaat isoleren zijn ventilatiekanalen buitenom ook nog een optie, zonder zichtbaar te zijn na verbouwing.

• BB-One
Chris_82 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:37:
@BB-One
Verschillen tussen een WP van 5kW of 7/8kW zijn vaak niet zo groot. Het zijn vaak bijna dezelfde buitenunits, maar met een ander type compressor en/of ventilator (of zonder softwarematige beperking). Waar je op kunt letten:
- prijsverschil tov subsidie
- sCOP iets lager, al zal dit bij gelijke warmtevraag niet veel verschillend zijn.
- minimumvermogen bij ~12 graden buiten
Aangezien de prijzen (praktisch) hetzelfde zijn na subsidie gaat mijn voorkeur dan ook uit naar een hoger vermogen.
Ventilatie kun je bij een grote verbouwing redelijk goed wegwerken, zolang het niet als sluitstuk van de verbouwing of op het laatste moment gedaan moet worden.
Via een vliering, of kruipruimte, kunnen ventilatiebuizen uit zicht gehouden worden.
Daar wringt dus de schoen, we hebben geen vliering en geen kruipruimte, vandaar dat er ook gekeken gaat worden naar een buitenom optie.
Er bestaan ook verschillende relatief platte ventilatiekanalen die je in een dekvloeren van de BG en/of 1e etage weg kan werken.
En aangezien je vanaf de buitenkant gaat isoleren zijn ventilatiekanalen buitenom ook nog een optie, zonder zichtbaar te zijn na verbouwing.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True