We gaan bezig met een grote verbouwing;
Aangezien het voor ons een nieuwe woning is, weten we het gasverbruik ook niet, maar maakt ook niet uit omdat we drastisch gaan isoleren.
Vraag is welke capaciteit warmtepompboiler hebben we nodig?
Als ik het benodigde vermogen van de wp ga benaderen via:
https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/
en dan met een huis uit de periode 2000-2010 (waar we met onze isolatiewaarden ongeveer in de buurt gaan komen, schat ik in) met mechanische ventilatie kom ik uit op een factor 70 wat dus inhoudt een capaciteit van 5,25 kW – 5,81kW (inclusief badkamer), maar we hebben voor warmtevraag ook nog een pelletkachel.
Ik zit met een schuin oog te kijken naar de Fujitsu Waterstage Duo Comfort warmtepompsysteem 4,39kW of anders de 5,39kW variant. Prijsverschil tussen deze 2 na subsidie is € 0,00. Ik denk dat de 4,39 kW variant (ruim?) voldoende is, maar is het (heel) erg om meer capaciteit te hebben?
- Woonhuis begane grond en eerste verdieping
- Begane grond, vloerverwarming dmv warmtepomp(boiler)
- Eerste verdieping elektrische radiatoren
- Badkamer op de eerste verdieping waarschijnlijk ook vloerverwarming met daarbij een elektrische radiator.
- Badkamer wordt gelijktijdig verwarmd met benedenverdieping.
- Op benedenverdieping zal ook een pelletkachel worden geïnstalleerd. Dus die kan zeker ook de pieken in warmtevraag opvangen.
- Muren worden aan de buitenkant geïsoleerd, vooralsnog RC-waarde 4,5. (Isolatie aan buitenkant is ook praktisch aangezien we nogal wat ramen en deuren gaan ‘verplaatsen’ dus na isolatie aan de buitenkant zie je dat ook niet meer…)
- Huidige muren zijn al spouwmuren (jaren 60), dus feitelijke RC-waarde zal hoger liggen.
- RC-waarde dak wat praktisch haalbaar is zal 3,5 zijn (meer is wel mogelijk, maar gaat in de papieren lopen door diverse aanpassingen die dan moeten gaan plaatsvinden, dus we gaan vooralsnog uit van 3,5)
- Warmtepomp zorgt ook voor SWW;
- Boiler voor SWW hebben we genoeg aan 180 liter.
- Oppervlakte benedenverdieping 75m2, badkamer is 8m2
Aangezien het voor ons een nieuwe woning is, weten we het gasverbruik ook niet, maar maakt ook niet uit omdat we drastisch gaan isoleren.
Vraag is welke capaciteit warmtepompboiler hebben we nodig?
Als ik het benodigde vermogen van de wp ga benaderen via:
https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/
en dan met een huis uit de periode 2000-2010 (waar we met onze isolatiewaarden ongeveer in de buurt gaan komen, schat ik in) met mechanische ventilatie kom ik uit op een factor 70 wat dus inhoudt een capaciteit van 5,25 kW – 5,81kW (inclusief badkamer), maar we hebben voor warmtevraag ook nog een pelletkachel.
Ik zit met een schuin oog te kijken naar de Fujitsu Waterstage Duo Comfort warmtepompsysteem 4,39kW of anders de 5,39kW variant. Prijsverschil tussen deze 2 na subsidie is € 0,00. Ik denk dat de 4,39 kW variant (ruim?) voldoende is, maar is het (heel) erg om meer capaciteit te hebben?