Goed statief voor het leven van een Nikon hobby fotograaf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny529
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 18:14
Beste,

Ik ben een hobby fotograaf en ik ga binnenkort een reis maken in Amerika. Ik wil hiervoor een goed statief voor het leven aanschaffen. Ik ben zelf naar verschillende (camera) winkels geweest en heb een aantal statieven in mijn handen gehad, maar ik kom er gewoon niet uit. Daarnaast hielpen de mensen in de winkels me helaas ook niet echt.

Huidige situatie
  • Landschap/architectuur fotografie
  • Nikon D7200 (675 gram)
  • 18-140mm 3.5-5.6 kitlens (490 gram)
  • Body grip MD-D15 (twee accu's) (plusminus 300 gram)
Must haves
  • Statief voor het leven
  • Stevig (moet niet omvallen bij een zuchtje wind in de Grand Canyon)
  • Licht (i.v.m. reizen) (zeker onder de 2kg)
  • Gemakkelijk/snel op te zetten (liefst met de draaisloten)
  • Carbon of aluminium
  • Op ooghoogte stelbaar (ik ben zelf 1.85 dus in die richting).
  • Dichtbij de grond stelbaar (zo dichtbij mogelijk)
  • Ballhead (draagvermogen 5kg+ zodat ik er nog zwaardere lenzen op kan zetten)
Nice to have
  • Monopod mogelijkheid
Prijs: € 200 - 300.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Daan_ op 27-01-2019 14:03 . Reden: met vriendelijke groet is niet nodig hier op GOT ;-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat heb je zelf al gevonden waarover twijfel je. Wat is uit je eigen zoektocht naar voren gekomen. Volgende topic komen je vragen aanbod of worden zelfs al beantwoord --> Het statieven topic

[ Voor 48% gewijzigd door Daan_ op 27-01-2019 14:08 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 21:37
Voer hier of hier je wensen in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoals al gemeld; lees je hier eens in:
Het statieven topic

En raadpleeg de statieven 'bijbel':
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf
"alles wat je altijd al wilde weten of nog vergeten was te vragen over statieven" 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

danny529 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:55:
Ik ben een hobby fotograaf en ik ga binnenkort een reis maken in Amerika. Ik wil hiervoor een goed statief voor het leven aanschaffen. Ik ben zelf naar verschillende (camera) winkels geweest en heb een aantal statieven in mijn handen gehad, maar ik kom er gewoon niet uit. Daarnaast hielpen de mensen in de winkels me helaas ook niet echt.

Huidige situatie
  • Landschap/architectuur fotografie
  • Nikon D7200 (675 gram)
  • 18-140mm 3.5-5.6 kitlens (490 gram)
  • Body grip MD-D15 (twee accu's) (plusminus 300 gram)
Must haves
  • Statief voor het leven
  • Stevig (moet niet omvallen bij een zuchtje wind in de Grand Canyon)
  • Licht (i.v.m. reizen) (zeker onder de 2kg)
  • Gemakkelijk/snel op te zetten (liefst met de draaisloten)
  • Carbon of aluminium
  • Op ooghoogte stelbaar (ik ben zelf 1.85 dus in die richting).
  • Dichtbij de grond stelbaar (zo dichtbij mogelijk)
  • Ballhead (draagvermogen 5kg+ zodat ik er nog zwaardere lenzen op kan zetten)
Nice to have
  • Monopod mogelijkheid
Prijs: € 200 - 300.
Met dezelfde camera en vrijwel dezelfde eisen heb ik twee jaar geleden de Sirui Traveller T-2204X aangeschaft. Die lijkt nu niet meer leverbaar te zijn maar Sirui zal vast wel een opvolger hebben. Maar het losse statief was al € 280 en met de ballhead erbij kwam de prijs boven € 400. Ik vraag me dan ook af of jouw budget realistisch is als jij een "statief voor het leven" zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Met ^ ... een statief voor het leven voor het leven, doe even een belletje als je hem vind voor die prijs en hij meer dan 5 jaar meegaat ;)

Je eisen zijn gewoon niet echt realistisch voor de prijs. Koop een statief wat bij je spullen past zoals de Sirui hierboven en ga later upgraden als dat nodig is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Statief voor het leven voor dat budget lukt wel maar niet met dat eisenpakket :+

Koop een goede set poten die aan je eisen voldoen of dichtbij komen en koop er een wat simpeler balhoofd bij.

Ik had een Manfrotto balhoofd wat makkelijk een kilo of 4 hield, niet erg licht was en koste denk een paar tientjes. Niet ideaal maar die kun je dan makkelijke later nog upgraden.

Overigens geen fijne kop om mee te reizen maar is op termijn een geared kop geen idee? Zó fijn bij architectuur vind ik zelf :)

[ Voor 78% gewijzigd door sapphire op 27-01-2019 19:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:39
Eens met ventielsdopje en downtime.. een statief is een combinatie van drie dingen: (licht)gewicht, stabiliteit en prijs. Je vindt het een niet zonder het ander: je gaat dus moeten betalen voor jouw eisen, zelfs als je niet een van de allerduurste merken neemt. Voor 200-300 ben je er niet, dan heb je het balhoofd.

Ben het ook eens met de suggesties voor een Sirui. Zijn goede statieven. Koop zo een, en upgrade later. Denk dat je (speculatief) nu meer lol hebt van een nieuwe lens dan een heel duur statief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Not even kidding dit balhoofd gaat een leven lang mee maar is al 379 euro.

pricewatch unsorted: Gitzo Ballhead Center GH3382QD

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:35
Ik heb zelf een zomei z-668c, bevalt na 4 naar nog steeds super! Heeft alles, al denk ik niet dat deze voor de rest van mijn leven mee gaat.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Ik zie aan de reacties dat het een vrij dure aangelegenheid wordt :)

Nou, ik wil daar wel wat balans in aanbrengen.

Het maakt natuurlijk verschil of je elke dag een statief gebruikt, of twee keer per maand. Zelf heb ik een carbon statief van Benro. Bevalt me prima. Het is stabiel en er zit ook gewoon een haak aan waar je een zak met stenen aan kunt hangen :) Heb er gewoon mee gefotografeerd met windkracht vijf op het strand van een eiland met de poten in zee :)

Heb het statief nu een jaar of vijf. Gebruik hem misschien een keer per maand gemiddeld. Mijn levensverwachting is nog een jaar of 30, dus dan zou ik deze nog 360 keer moeten gebruiken. Gezien mijn ervaring met het statief, lijkt me dat niet een probleem te worden.

Hoewel ik me afvraag of met de ontwikkelingen op fotografiegebied dit nodig gaat zijn...

Het zal wel niet de populairste mening hier zijn, dus gaat uw gang ;) Ik denk, ik balanseer de discussie even de andere kant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

@Tout Er zit zeker een kern van waarheid in je post hoor.

Alleen de TS wil er ook mee gaan reizen, dat kan een behoorlijke aanslag zijn op een goedkoop statief.
Zeker met eisen als stabiel en vrij hoog, licht en relatief krap budget, laag bij de grond kunnen, ect. én dan kwalitatief goed genoeg om jaren mee te gaan bijt dat elkaar wel wat.

Overigens moet ik zeggen dat ik me ook rot schrik van de spullen die mensen aandragen.
Zelf heb ik 9 jaar geleden een Manfrotto 055XDB gekocht en die is zeeeeeeeer intensief gebruikt de afgelopen jaren. Buiten de schroeven een keer aandraaien en af en toe een doekje is er niets aan gedaan en die gaat mij ook gewoon overleven vrees ik.
Valt wel niet in de categorie licht maar was niet duur, hoog en super stabiel.
Idem met koppen, mijn geared kop is al hoog bejaard maar gaat met wat vet nog jaren mee. Mijn 494RC2 kop was na 8 jaar gebruik ook nog in in topstaat, de koper daarvan had zelf een balhoofd die hij al 25+ jaar gebruikte:?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tout schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:12:
Ik zie aan de reacties dat het een vrij dure aangelegenheid wordt :)

Nou, ik wil daar wel wat balans in aanbrengen.

Het maakt natuurlijk verschil of je elke dag een statief gebruikt, of twee keer per maand. Zelf heb ik een carbon statief van Benro.
Ook bij Benro ben je gewoon 300+ euro kwijt voor alleen al het statief met de eisen van topicstarter.

https://www.cameranu.nl/n...hYWl2ZXJncmVuZGVsaW5nIl19
Dat is gefilterd op:
3 poten
min 168 max-hoogte
carbon (anders houd je dit nooit onder de 2 kilo)
draaivergrendeling

200-300 euro kan dus wel, maar of merken als Genesis "voor het leven" waardige kwaliteit leveren? En dan heb ik verder nog niet gekeken naar of deze ook laag bij de grond kunnen en of er een balhoofd bij zit dat aan de eisen voldoet.

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 15-02-2019 17:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Ja, inderdaad. Toen ik dit statief kocht was het in mijn herinnering veel goedkoper dan de prijzen die ik nu zie. Maar idd in 2014 was die ook al 300 euro, nu ik de factuur erbij heb gepakt...

Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:57

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat ik kan aanraden is een QSZD of Zomei statief. Destijds een zomei Z668C gekocht en doet nog steeds prima dienst. Nooit een duurder statief gehad dus weet niet wat ik mis, maar had soortgelijke eisen.

Toen een lijstje gemaakt met verschillende statieven:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Wil je geld uitsparen? En dan bedoel ik vele honderden euros? Koop een gitzo carbon statief! Ja die zijn duur, maar als ik die meteen had gekocht had ik 3 andere statieven nooit gekocht. Mega licht, past in mijn handbagage, kan tot op de grond, fijn om te bedienen en heel erg stevig/stijf, zelfs op max hoogte.

Dit is het enige statief wat ik meeneem omdat de rest gammeler en zwaarder is. Benro en enkele andere merken hebben vergelijkbare statieven met vergelijkbare prijzen.

Ik heb een Siriu ballhead erop, arca swiss koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik heb nu een klein jaartje een Zomei 699C Carbon statief en die bevalt uitstekend. Licht, makkelijk met reizen, gewichthaak, omkeerfunctie voor low angle shots, monopod conversie. Eventueel kan je binnen je budget ook de nog duurdere series kopen. Daarnaast heb ik ook de kleinere CK-30 desktop alu statief gekocht voor makkelijker low angle automotive shots te doen. Die is zo klein ingepakt, dat ie haast in de binnenzak van je jas past. ;)

De 699C houdt mijn Nikon D500 met grip en 200-500 f5.6 lens netjes op zijn plek. De ballhead is niet super en zal misschien geen leven lang meegaan. Maar voor dit soort prijzen, kan je die in de toekomst rustig een keer vervangen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door thunder8 op 25-02-2019 14:56 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Pagina: 1