Nieuwbouwkavel ligt veel lager dan omgeving, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wij zijn de trotse eigenaars van een nieuwe woning, op een eigen perceel met een eigen aannemer. De woning staat er inmiddels en we verwachten dat het huis binnen 3 maanden opgeleverd gaat worden. In deze periode zijn we de details van de tuin met onze hovenier aan het uitwerken, maar bij de eerste offerte zijn we ons redelijk lam geschrokken van de kosten van het grondwerk.

We hadden natuurlijk wel rekening gehouden met een flink bedrag aan grondwerk, maar de totale offerte bestaat voor meer dan een derde aan grondwerk. 8)7 :?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het blijkt dat onze kavel erg laag ligt, veel lager dan de percelen om ons heen. Zo hebben de buren inmiddels al een buffer van +/- 80 cm hoog, 1m breed aan grond langs onze kavel gelegd om te voorkomen dat hun tuin wegzakt, die buffer is dan op hoogte met hun oprit. En dat is het hoge gedeelte van onze tuin... Het laagste is zeker 120cm diep ten opzichte van de dorpel van de achterdeur. Het huis staat verder op het juiste peil. Bijzonder was ook wel dat er vrijwel niet gegraven hoefde te worden om onze fundering aan te leggen, dat lag dus al bloot.

Op 't internet vind ik veel issues met mensen die te veel grond hebben en dat de koper er voor verantwoordelijk is om dit af te voeren. Andersom zou dit dus ook voor mij gelden, echter geeft mij dit het gevoel genaaid te zijn door de gemeente. Deze kavel kost mij meer dan de andere kopers. Verder ook nog wat issues gevonden van mensen die naast iemand komen wonen met een veel hoger perceel en ditto grondpeil.

Zijn er gronden waarop ik een gedeelte van deze meerkosten kan verhalen op de gemeente?

Ik ben sowieso van plan om het gesprek aan te gaan, maar ik bereid mij graag goed voor.

NB: de offerte is op basis van aanvullen met schone teelaarde, da's natuurlijk niet nodig op een diepte van 1m20. Andere ideeën om kosten te besparen hoor ik graag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SonicFC op 26-01-2019 22:04 . Reden: woorden ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58
Wij hebben 3,5jr geleden een 2-kapper laten bouwen. Eerst de kavel bij de gemeente gekocht en vervolgens (samen met de buren) een aannemer gezocht.

Grondafvoer moesten we zelf regelen (alleen waar het huis/garage kwam moest uitgegraven worden verder hoefde er geen grond afgevoerd te worden). Op een donderdag werd het huis/garage uitgezet en de maandag wilde ze beginnen met graven dus aan ons de vraag of we een adres hadden voor de afvoer :). Zo gaat dat dus blijkbaar in deze wereld ;). Op de vrijdag allerlei grondverzet bedrijven gebeld en wat prijzen gehoord en vrijdagavond nog op Marktplaats (ja op Marktplaats ;)) een adv. gezet voor gratis (schoon) grond. Zaterdagochtend een belletje gehad van iemand uit de buurt die het wel wilde hebben. Moest alleen een bedrijfje regelen die het zou brengen (was in ieder geval een stuk goedkoper dan alles te laten afvoeren).

Lang verhaal maar wellicht heb je er wat aan. Ben bang dat het bij de gemeente weinig uithaalt :(. Onze buren waren één van de eerste die in deze wijk zijn gaan bouwen en heeft de gemeente de grond nog afgevoerd (konden ze nog zelf gebruiken) maar bij ons dus niet meer.

Er is ook een huis in de wijk die letterlijk onder water stond qua hoogte...die hebben ze nog moeten ophogen wat een flinke klus is geweest!

Succes ermee!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:12
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:25

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik neem aan dat je niet in een polder woont maar in een deel waar er minimaal glooiing is in het landschap (ik verwacht meer gezien het verloop van de kave)l
Als de koop gedaan is volgens het boekje, heb je een kavel gekocht met voorlopige maten en aanwijzing.
Bij de overdracht heb je een aanwijzing gehad op de kavel zelf, dat kan een voorlopige zijn door een landmeter van de gemeente (of ingehuurd door gemeente) of het definitieve kavel, dan is de gemeente, jij en het Kadaster aanwezig geweest voor een definitieve vast stelling dan zijn er ook pijlbuizen geslagen door het Kadaster.

Hoe was toen de situatie van het veldwerk?
Als er daarna verandering is geweest van het pijl van de buren, dan zijn zij verantwoordelijk voor het plaatsen van (bijvoorbeeld) damwanden om verschuiving van aarde te voorkomen, en afwatering mag niet naar jullie perceel gaan.

Als ik het zo lees hebben de buren grond op jullie perceel geplaatst (of is er nog een deel gemeentegrond tussen?) om verzakking te voorkomen.

Waarom wil je op hetzelfde pijl komen als de buren?
Is het nodig omdat je de tuin "waterpas" wilt hebben over het gehele perceel?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

SonicFC schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:01:
[...]
Andere ideeën om kosten te besparen hoor ik graag ;)
Vijver :? Waar water ligt of komt, hoef je geen grond (of zand) te storten en een vijver van 1.20 M zal niet gauw tot de bodem dichtvriezen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57
Denk niet dat je een hele makkelijke oplossing hebt. Denk ook aan drainage want als je geen grond bij stort krijg jij alle regen van de buren.

Een laag tuingrond storen is niet slecht voor de planten.(en niet onredelijk ook om bouwpuin kwijt te zijn) Dus als je buren dat gedaan hebben is dat niet iets wat direct verhaalbaar is. Of 80cm excessief is daarin weet ik niet

[ Voor 44% gewijzigd door Batavia op 27-01-2019 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:59
Het klinkt alsof je je laat adviseren door de hovenier die je tuin gaat doen. Die heeft er natuurlijk minder belang bij om het kostenefficiënt te doen, en zal voor hem veilige keuzes maken. Allicht doe je er goed aan om iemand anders (met ervaring in de GWW) om advies te vragen.
SonicFC schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:01:
*knip*

NB: de offerte is op basis van aanvullen met schone teelaarde, da's natuurlijk niet nodig op een diepte van 1m20. Andere ideeën om kosten te besparen hoor ik graag ;)
Obv de prijs lijkt het erop dat je het hele perceel ophoogt. Allicht kan je goed wat hoogteverschillen aanbrengen in je tuin, en dus (grote) delen een stuk lager laten. (Eventueel met een vijver/zwembad) Je moet wel goed in de gaten houden waar het water naartoe gaat lopen.

(Het is ook wel even de vraag hoe zettingsgevoelig de bodem is. Als er onder je huis geen funderingspalen nodig waren dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.)

Daarnaast kan je ophogen met zand, dat is (in elk geval waar ik woon) een stuk goedkoper dan grond. Onder je terras en oprit (alle verharde delen van de tuin) wil je sowieso zand. Ook in de rest van je tuin kan je eventueel goed het onderste deel met zand doen, en daar bovenop een laag teelaarde voor de aanplant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Zijstapje: als je hinder gaat ondervinden van het water van het perceel de buren mag je ze er op aanspreken en moeten zij zorgen dat ze hun eigen water afvoeren.

Ik zou wel kijken of dit een fout is vanuit de gemeente. Misschien kan je iets bereiken ivm kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:58
Bij mijn ouders loopt de kavel ook schuin af naar achter, achteraan meer dan een meter onder het straatniveau. De architect heeft bij het tekenen van het huis echter rekening gehouden met deze kavel.
Vooraan is alles op straatniveau gebouwd, achteraan op het niveau van de kavel. Achteraan is er grond weggegraven om het daar wat gelijk te trekken en dit is vooraan gestort geweest.
En ja, het kan soms nat zijn in de tuin, maar zolang je niet alles vol beton giet, kan dat water op natuurlijke weg de grond in.
De kavel er naast is nog onbebouwd en ligt ook zo diep. Om er voor te zorgen dat de oprit niet wegzakt, zijn er toen betonpalen tot 3 meter diep gestoken.

Een college van me heeft zelfs zo een gans verdiep in de grond steken. Het gelijkvloers op straatniveau is kant tuin de +1.

Mij lijkt het dus dat er geen rekening gehouden is met de kavel in de beginfase van de bouw.
Ik zou nu enkel rond het huis wat ophogen zodat je nog een terras kan aanleggen op gelijke hoogte met de achterdeur. En de rest van de grond laag laten, ofwel met een keermuur en een trap, ofwel laten afglooien.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Hsb-3 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:05:
Zijstapje: als je hinder gaat ondervinden van het water van het perceel de buren mag je ze er op aanspreken en moeten zij zorgen dat ze hun eigen water afvoeren.

Ik zou wel kijken of dit een fout is vanuit de gemeente. Misschien kan je iets bereiken ivm kosten.
Veel succes daar mee. Bij ons om de hoek is ook zo'n perceel die mensen hebben een soort dan want laten plaatsen zo foto zal morgen een foto maken

Afbeeldingslocatie: http://www.ettematuininrichting.nl/wp-content/uploads/2013/07/DSC08607-e1372860275950.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10
@TS: geen idee waar je nieuwe huis staat, maar mogelijk kun je aan de hand hiervan eens kijken hoe de situatie er tot voor kort bij lag.

En is het echt nodig om je hele tuin op te hogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Contact leggen met kopers van de volgende rij kavels die grond kwijt moeten?

Een grote schuur bouwen met kelder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:41
Indien je tuin groot genoeg is: Ik zou er direct een leuk zwembad in bouwen. Ook meteen diverse *buiten* stroomkabels naar diverse plekken leggen.

Mocht het budget het toelaten: Direct kijken naar het aanleggen van een Warmtepomp, de leidingen hiervan moeten ook zo'n 70 CM onder de grond komen te liggen. Wellicht dat dit zaken zijn welke ook geld kosten, echter bespaar je je nu wél een hoop gedoe om je tuin open te breken en/of graafwerkzaamheden.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Nog iets: je geeft aan dat de hovenier deze kosten aangeeft. Hoveniers en grondwerk is niet de beste/goedkoopste combinatie.
Je kan eens contact opnemen met een grondwerkbedrijf/loonwerkbedrijf in de buurt. Zij komen met grote kiepwagens met zand, rijden het er op met een graafmachine en trekken het globaal recht.
Misschien hebben ze ook nog plekken waar ze grond moeten afvoeren, wat je kan overnemen.
Maar dan heb je het echt wel over minder dan 11k.

Als je een groot oppervlak hebt waar je planten wil zetten, kan je daar ook aarde laten storten. Maar planten hebben niet veel nodig.

Ik had alleen geel zand in de tuin, waar ik borders in heb gemaakt. Het bestaande (gele) zand heb ik handmatig vermengd met tuinaarde, tot zo'n 30 cm diepte, en onderin elk plantgat ook wat tuinaarde gelegd. De planten doen het er nu al 5 jaar geweldig op.
En het grasveld heb ik geel zand i de gestort en de bovenste 10cm vermengd.

Zoveel tuinaarde heb je dus echt niet nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij grondwerk moet je altijd goed opletten. Onze aannemers had destijds aangenomen met een gesloten grondbalans. De grondwerker had echter een aantal karren meegenomen. Bij glad maken maaiveld had ik dat echter pas in de gaten, want ik was er niet bij toen de grondwerker ontgraafde. Toen ik aangaf dat ik die grond terug wilde werd er ook geen probleem van gemaakt, maar ik moest het wel even zelf melden.

Overigens hadden we uiteindelijk met het aanleggen van de tuin nog meer grond / zand nodig. Ik weet niet meer wat het exact kostte, maar zo'n kiepkar vol kost echt bijna niets. Kun je niet zelf wat regelen met een grondwerker, en met een paar jongens op een zaterdag zelf je tuin ophogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:11
Als je een beetje een knappe auto hebt en goed met een kleine aannemer o.i.d. door 1 deur komt, zelf eens een aantal zaterdagen wat grond gaan rijden. Kiepaanhanger erachter, beetje knappe trekauto trekt wel 1500-1600 kg weg. Rijd je er bijna een kuub zand in per rit. Met een beetje mazzel heb je in dezelfde woonplaats iemand die van grond af moet.

Als je veel last hebt/verwacht te krijgen van verzakkingen, kan het raadzaam zijn puin/gruis onder je toekomstige terras te leggen.

Over die buffer van de buren zou ik mij niet te druk maken. Gratis grond. Is er geen schutting ofzo geplaatst? Ik zou dat trouwens niet te hard uitspelen, voorlopig woon je nog wel even naast ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

Reptile209

- gers -

Pizza_Boom schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:48:
Als je een beetje een knappe auto hebt en goed met een kleine aannemer o.i.d. door 1 deur komt, zelf eens een aantal zaterdagen wat grond gaan rijden. Kiepaanhanger erachter, beetje knappe trekauto trekt wel 1500-1600 kg weg. Rijd je er bijna een kuub zand in per rit. Met een beetje mazzel heb je in dezelfde woonplaats iemand die van grond af moet.
[...]
Realiseer je je wel dat met het formaat van het kavel van TS hij ongeveer 250 m3 nodig heeft? Dat zijn wel heel veel ritjes met 1 m3 per keer :D.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Reptile209 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:57:
[...]

Realiseer je je wel dat met het formaat van het kavel van TS hij ongeveer 250 m3 nodig heeft? Dat zijn wel heel veel ritjes met 1 m3 per keer :D.
Ja, weet ik. Maar dat is een keuze. Zand is nou eenmaal zo'n anderhalve ton per kuub. Je hebt ook aardig wat vrachtwagens zand nodig om dat dicht te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Wow, dank allen; veel reacties waar ik iets mee kan.

Een reden waarom ik graag de hele tuin op wil hogen is omdat wij in ons huidige huis ook een lage tuin hebben ten opzichte van de rest van de buurt, dus ondanks drainage altijd langdurig plassen bij regen. Dat willen we nu niet weer, zeker niet met een hoogteverschil dat nog veel groter is. Ik voorkom ook liever gedoe met de buren, ook al mag ik hen er op aanspreken.

Ik heb net in het hoogtebestand gekeken (goede tip!), onze kavel grenst aan de lage kant aan een oude sloot. Die sloot is niet meer zichtbaar, maar dat verklaart dus waarom wij aan die kant van de kavel zo'n eind zakken.

Verder gaan we ook zeker een gedeelte van het grondwerk zelf regelen, de eerste meter omhoog met opgegraven grond (klei bij ons in de regio) scheelt al gauw een flinke hap van de offerte van de hovenier. De laatste ~30cm aanvullen met teelaarde/zand/puin laat ik wel aan hem over. Ik moet alleen ff wachten tot de steigers om het huis weg zijn, anders kunnen we niet achter het huis komen met groot materieel. En inderdaad, met een aanhanger en 1m³ per keer aanvullen duurt me ff te lang.

Het idee van een zwembad/vijver is tof, maar dan komt de waterpartij precies tussen het huis en de schuur te liggen. Ik zal er over nadenken maar iedere dag zwemmen om m'n fiets uit de schuur te halen zal me misschien tegen gaan staan na een tijdje :p

Vanmiddag heb ik overleg met de gemeente, na een eerste kort contact leken ze gewillig om te helpen.

Edit: foto's:

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sjoerdpub/20181107_084826.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sjoerdpub/20181107_084808.jpg

Op deze foto's zie je dat de fundering aan één kant 'op' de bestaande grondlaag is gezet, aan de andere kant is een klein beetje grond afgegraven. De bulten grond die je ziet liggen is later gebruikt om tegen de fundering aan te werken. Dat was ook al niet voldoende, de aannemer heeft nog flink wat grond aan moeten laten voeren omdat ze anders geen 'standaard' steiger konden plaatsen

[ Voor 18% gewijzigd door SonicFC op 28-01-2019 09:59 . Reden: woorden, plaatjes ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pizza_Boom schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:10:
[...]
Ja, weet ik. Maar dat is een keuze. Zand is nou eenmaal zo'n anderhalve ton per kuub. Je hebt ook aardig wat vrachtwagens zand nodig om dat dicht te rijden.
En hoe komt dat spul in de aanhanger terecht?
Reken maar dat je het komende jaar elke zaterdag de hele dag staat te scheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 15:54
Ik heb nog niet het hele topic gelezen excuus als deze vraag al beantwoord is. Maar, is je huis wel op het juiste peil gebouwd?

Wij hebben vorig jaar ook een nieuwe woning gebouwd, het opvoeren danwel afvoeren van grond (buiten alles t.b.v. de fundering, dit was voor rekening van de aannemer) was voor onze eigen kosten.

Nu hebben wij tot nu toe slechts een gedeelte van de tuin op laten hogen +/- 100 - 120m2, grofweg 40cm opgehoogd.. dit heeft mij 150 euro gekost.. 11K lijkt mij dan ook erg overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
dewil1990 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:45:
Ik heb nog niet het hele topic gelezen excuus als deze vraag al beantwoord is. Maar, is je huis wel op het juiste peil gebouwd? ...
Ja, dat is reeds gecontroleerd met een aantal metingen. De goot- en dorpellijnen kloppen ook met de buren.
ollie1965 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 00:20:
Ik neem aan dat je niet in een polder woont maar in een deel waar er minimaal glooiing is in het landschap (ik verwacht meer gezien het verloop van de kave)l
...

Hoe was toen de situatie van het veldwerk?
Als er daarna verandering is geweest van het pijl van de buren, dan zijn zij verantwoordelijk voor het plaatsen van (bijvoorbeeld) damwanden om verschuiving van aarde te voorkomen, en afwatering mag niet naar jullie perceel gaan.

Als ik het zo lees hebben de buren grond op jullie perceel geplaatst (of is er nog een deel gemeentegrond tussen?) om verzakking te voorkomen.

Waarom wil je op hetzelfde pijl komen als de buren?
Is het nodig omdat je de tuin "waterpas" wilt hebben over het gehele perceel?
Destijds waren de wegen en woningen om ons heen nog niet geplaatst, dus we hadden geen ijkpunten. We willen graag op hetzelfde peil als de buren om natte voeten in onze tuin te voorkomen, zie mijn eerdere post. de drainage van de buren ligt bijvoorbeeld boven onze huidige grondhoogte.

En inderdaad, de buren hebben hun buffergrond op onze kavel geplaatst. Met onze toestemming.

[ Voor 63% gewijzigd door SonicFC op 28-01-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MikeyMan schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:41:
Bij mijn ouders hebben we iets van 30 kuub bijgestort. Zijn we inderdaad een paar weken mee bezig geweest. Was in dezelfde plaats, dus op een uur reden we een keer of wat heen en weer. Scheelde dat de gebruikte aanhanger een kiepfunctie had en het gat aan de verharde weg zat. Dus achteruit oprijden, kiepen en weer weg. En met een lege bak uit mul zand kom je wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Bij mijn ouders hebben we iets van 30 kuub bijgestort. Zijn we inderdaad een paar weken mee bezig geweest. Was in dezelfde plaats, dus op een uur reden we een keer of wat heen en weer. Scheelde dat de gebruikte aanhanger een kiepfunctie had en het gat aan de verharde weg zat. Dus achteruit oprijden, kiepen en weer weg. En met een lege bak uit mul zand kom je wel weg.
Dat is inderdaad nog te overzien, in jouw geval had ik het waarschijnlijk ook zelf wel ondernomen. Maar honderden kuubs 25m van de weg met een aanhanger en kruiwagen te doen zie ik niet zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@SonicFC is het inderdaad 250 kuub ? pfff dat is veel Zand/aarde aan & afvoer is een leuke business waarin veel geld in om gaat.

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel ik zou als ik jou was nadenken over infiltratie, dit kan je met plastic infiltratie krat doen. of met stenen/grind in (geo)doek gewikkeld. hiermee voorkom je gelijk dat plassen water op je eindresultaat blijft staan omdat het water sneller weg kan zakken.
Stenen & grind kan je vaak makkelijk(er) aankomen gratis.

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 28-01-2019 10:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SonicFC schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Dat is inderdaad nog te overzien, in jouw geval had ik het waarschijnlijk ook zelf wel ondernomen. Maar honderden kuubs 25m van de weg met een aanhanger en kruiwagen te doen zie ik niet zitten.
Dan zul je het moeten laten doen. Ik was het na die 30 kuub ook wel goed zat hoor. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-01-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
vso schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:05:
@SonicFC is het inderdaad 250 kuub ? pfff dat is veel Zand/aarde aan & afvoer is een leuke business waarin veel geld in om gaat.

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel ik zou als ik jou was nadenken over infiltratie, dit kan je met plastic infiltratie krat doen. of met stenen/grind in (geo)doek gewikkeld. hiermee voorkom je gelijk dat plassen water op je eindresultaat blijft staan omdat het water sneller weg kan zakken.
Stenen & grind kan je vaak makkelijk(er) aankomen gratis.
Nou, het kan nog wel eens meer worden. 600m² minus een huis á 100m² = 500m² met een geschat gemiddeld hoogteverschil van 0,8m = 400m³ :F

edit: als ik de grondbuffer van de buren er af haal en ook de opgevoerde grond van de aannemer er af haal kom ik nog op 350m³

[ Voor 8% gewijzigd door SonicFC op 28-01-2019 10:09 . Reden: woorden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
SonicFC schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:37:
*knip*
(klei bij ons in de regio)
*knip*
Als het even kan zou ik voor zand gaan. Dat draineert véél beter en is makkelijker te verdichten.
Ophogen zou ik in slagen van max een halve meter laten doen, daarna laten verdichten. Iig onder de oppervlaktes die je gaat verharden.

Daarna zou ik je aanraden zoals @Hsb-3 het beschrijft: Hsb-3 in "Nieuwbouwkavel ligt veel lager dan omgeving, wat te doen?".

Wat kosten betreft: ivm de hoeveelheid zou ik zeker niet van prijslijsten op internet uitgaan, maar echt even een paar offertes vragen bij een zandhandel of loonbedrijf oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 28-01-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Jesse schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Als het even kan zou ik voor zand gaan. Dat draineert véél beter en is makkelijker te verdichten.
Ophogen zou ik in slagen van max een halve meter laten doen, daarna laten verdichten. Iig onder de oppervlaktes die je gaat verharden.
Zoals @Hsb-3 het beschrijft: Hsb-3 in "Nieuwbouwkavel ligt veel lager dan omgeving, wat te doen?"

Wat kosten betreft: ivm de hoeveelheid zou ik zeker niet van prijslijsten op internet uitgaan, maar echt even een paar offertes vragen bij een zandhandel of loonbedrijf oid.
check, zand ga ik zeker mee werken op de plaatsen van bestrating. Maar als ik gratis/goedkoop grond kan krijgen voor het ophogen van de eerste 50cm plus de plaatsen waar gras en perkjes komen dan heb ik dat graag. Beggars can't choose...

We hebben nog +/- 7-10 weken totdat wij iets met de tuin kunnen/mogen doen, is het ophogen met stapjes van 50cm dan ook nodig?

[ Voor 1% gewijzigd door SonicFC op 28-01-2019 10:13 . Reden: woorden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07
Mijn ouders hebben voor het ophogen gratis zand gehad van de gemeentewerf. Dat is misschien de moeite om na te vragen.
Je moet dan nog wel betalen voor transport en het uitrijden. Dat kan ook zomaar €3000 kosten voor zo'n hoeveelheid.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ja. Het zand en de grond klinken sowieso in. Dus als je dat te snel doet, krijg je behoorlijke verzakking. Zeker als je meteen gaat straten. Waarom denk je dat je zo vaak grondwerk ziet bij grote bouwprojecten, daar vervolgens tig kuubzakken bovenop ziet staan, er een half jaar niets gebeurt en men dan pas weer verder gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
Grotendeels wat @Pizza_Boom zegt. Als je de grond niet verdicht dan zal het van zichzelf gaan inklinken. Onder je verharding is dat niet wenselijk. Als het gelijkmatig verzakt ligt het alleen te laag, maar als het een beetje ongelijkmatig verzakt dan is de kans groot dat het afschot niet meer klopt en je last krijgt van plassen.

Je verdicht zelf alleen de laag die je ophoogt. Bij projecten waar bv. half jaar een dik pakket grond ligt wordt een voorbelasting aangebracht voor de onderliggende (veen en slappe klei) paketten. Dat zie je vooral in het westen, in polders.

Verdichten is een kwestie van een grote trilplaat eroverheen. Zo'n grondboer kan dat prima voor je doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 28-01-2019 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

SonicFC schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:08:
[...]

Nou, het kan nog wel eens meer worden. 600m² minus een huis á 100m² = 500m² met een geschat gemiddeld hoogteverschil van 0,8m = 400m³ :F
m2 = vierkante meter en m3 kuub zit wat verschil in ;)

ik ben een jaar lang bezig geweest met mijn tuin omspitten (infiltratie aanleg, EPS tegen verzakking ingraven) totaal ruim 200 kuub verplaatst (inclusief 150 kruiwagens aan zand naar binnen gereden)

wat @Jesse is inderdaad wel redelijk waar, veel bellen en werkspot/vraag stellen is handig(er)

Als je een kuub uitmeet .. let op dat je een verdichting(s) % erbij wilt nemen voor zand is dit bv 10% extra

Maar extra tip .. vul het niet 100% af met zand laat een ruimte van 10 cm (of minder) die je met duurder grond/aarde/zand na een 2 tot 3 jaar afvult .. in die 3 jaar tijd zal de natuur (regen) de verdichting op natuurlijk wijze doen en dan vul je de later af (vriend van me is grondwerker en ik ben bijna in jaar 3 ..
Pizza_Boom schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:14:
Ja. Het zand en de grond klinken sowieso in. Dus als je dat te snel doet, krijg je behoorlijke verzakking. Zeker als je meteen gaat straten. Waarom denk je dat je zo vaak grondwerk ziet bij grote bouwprojecten, daar vervolgens tig kuubzakken bovenop ziet staan, er een half jaar niets gebeurt en men dan pas weer verder gaat?
Bijna .. tegenwoordig gebruiken ze ook enorme blokken EPS en dan een toplaag van zand waardoor ze niet enorm hoeven te verdichten en asfalteren ze vrijwel direct

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
vso schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:34:
[...]
*knip*
Maar extra tip .. vul het niet 100% af met zand laat een ruimte van 10 cm (of minder) die je met duurder grond/aarde/zand na een 2 tot 3 jaar afvult .. in die 3 jaar tijd zal de natuur (regen) de verdichting op natuurlijk wijze doen en dan vul je de later af (vriend van me is grondwerker en ik ben bijna in jaar 3 ..
Wil je echt drie jaar in een zandbak zitten omdat je nu niet een paar uur met een trilplaat wilt (laten) lopen?

Edit: Als je (aannemer) dat trillen serieus doet dan zit het prima hoor. Technisch is dat niet een inferieure werkwijze ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 28-01-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Jesse schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:03:
[...]

Wil je echt drie jaar in een zandbak zitten omdat je nu niet een paar uur met een trilplaat wilt (laten) lopen?
Liever niet inderdaad, vso omschrijft de ideale situatie waarin je minimaal kans hebt op verzakking. Maar ik heb liever 3 jaar plezier van mijn tuin en kans op opnieuw bestraten later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Edit: Als je (aannemer) dat trillen serieus doet dan zit het prima hoor. Technisch is dat niet een inferieure werkwijze ofzo.
Om de 5cm moet je eigenlijk trillen .. (lees 2 tot 4 man loopt met kruiwagens, 1 man vlakt en 1 man trilt) per uur 25,- de man ..x 6 = 150 euro en dan 50 per kuub dan ben je snel door je geld heen. en dan hebben we het niet over materiaal kosten

Waarom willen mensen alles zo snel en direct? het geld wat je bespaart met dat mannetje kan je beter investeren in je huis. zorg dat je een terras hebt en plek om te zonnen. ik heb bv gras tapijt en gratis tegels gescoort..en een BBQ voor 3 tientjes = feest
Als je een leuk zwembad koopt metalen wand ofzo en goeie pomp kan je ook nog zwemmen en haal je 10 tot 20 kuub "probleem" weg ;) en plezier erbij.
Maar geloof mij er zijn genoeg mensen die zand kwijt willen, desnoods geef je wat benzine geld zet op FB / Marktplaats gewoon een gratis advertentie (vraag wel om gescheiden aanvoer)

Afgezien hoe je de grond aan laat voeren je introduceert lucht in de mix, je weet nog niet hoe je de tuin wilt beplanten/bestraten en eventueel waar een schuur/tuinhuis moet komen..
SonicFC schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:12:
[...]
Liever niet inderdaad, vso omschrijft de ideale situatie waarin je minimaal kans hebt op verzakking. Maar ik heb liever 3 jaar plezier van mijn tuin en kans op opnieuw bestraten later.
dit snap ik niet ..wil je nu alles kant en klaar hebben of niet :? hierboven beschrijf ik een goeie tussenvorm

Ik zou vooral nu afwatering verzorgen naar diverse locaties "pijp" aanbrengen voor elektra (en netwerk) en vergeet niet fundering voor tuinhuisjes, en buitenkeuken(s) en (koi)vijvers Trouwens infiltratie kan je ook gebruiken voor tuin bewatering (recirculatie)

Trouwens EPS kan je ook goed gebruiken als fundering voor (houten) tuinhuisjes of carpoort .. 5cm zand tussen eps en tegels.
Echter stenengarage dat is denk ik te zwaar .. maar brainfart .. je zou wel een "kelder" voor je schuur of tuinhuis (mechanische ruimte voor vijver/zwembad) kunnen maken onder het maaiveld .. ligt ook aan de diepte. . je kan kant en klare "bakken" bestellen ...

Als je infiltratie doet of laat doen maak foto's (denk aan tegeltax) zorg dat je 150% van je huis(dakoppervlak) / terras kan laten infilteren .. zeg 1/4de of 1/3de van 600m2 .. maar wees niet te zuinig ..
En zorg dat je hemelwater ook bv direct op een infiltratie put aangesloten is .. (vraag even na hoe je dit via de gemeente bevestigt krijgt) of zorg voor 2 pijpjes met 1 v.d 2 afgedopt dat je beide kanten opkan..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wij hebben een 'vergelijkbare' situatie, alleen komt dit gewoon doordat we op een klein heuveltje liggen. De buren rechts liggen 80cm hoger dan ons. en de buren links een cm of 40 lager. Hoe is dit destijds bij de bouw opgelost? De huizen gewoon met het hoogteverschil bouwen (dus ons huis ligt lager dan rechts, hoger dan links), maar met het aanleggen van de tuin is besloten een groot deel op te hogen zodat het allemaal min of meer gelijk ligt.

Omdat dit voor ons geen wenselijke situatie was (een terras op hoogte huis, dan een muurtje van 80cm), hebben we 2 jaar geleden de hele tuin aangepakt op een perceel van 500m2. Uit het opgehoogde gedeelte is ruim 90m3 grond gekomen. Nadeel bij grond wegvoeren is dat je een plek moet hebben om het te storten, en dat je een bodemonderzoek moet laten doen. Uiteindelijk hebben wij door wat contacten hier en daar een paar tractoren geregeld met opleggers die de grond deden afvoeren. Uiteindelijk kostte dat alsnog een euro of 3-4000. Maar, we hebben ook offertes aangevraagd bij tuin-verbouwers (even de naam kwijt), en die telden voor hetzelfde grondwerk ruim 10.000,-. Het is het dus zeker waard om verder te kijken dan de eerste offerte die je krijgt.

Het hoogteverschil is overigens opgelost door de laatste meter bij de perceelgrens niet af te graven en een mooi muurtje te zetten. Dat ziet zeker niet verkeerd uit in ons geval. Aan de andere kant van de tuin hebben we 40m2 bijgebouwd over de lengte van de perceelgrens dus daar hebben we ook nergens last van.

Er zijn in ieder geval genoeg oplossingen, ik zou eens goed alle opties overwegen.
[...]

Voor ons grasveld hebben we ook verschillende lagen grond gebruikt, bovenop de Limburgse leemgrond en fijngemalen puin, en iedere laag aangestampt, maar het grasveld is alsnog (zoals voorspeld) een cm of 3 gezakt. Hier moet je wel rekening mee houden, anders ligt een gedeelte van je tuin lager. Voor het bestraten is 2x fatsoenlijk aanstampen wel voldoende (maar ook weer: leemgrond, daarop flinke laag van dat fijngemalen puin en daarop grof en dan fijner zand meen ik), hier staat een auto op een nieuw bestraat gedeelte en dat is nog geen millimeter ingezakt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:32
MikeyMan schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Het komende jaar? Denk eerder de komende 5 jaar.

't is maar net hoe graag je 5 jaar in een puinzooi wilt zitten ipv in een tuin denk ik :7

Na 5 jaar is:
- je rug naar de klote
- je auto naar de klote
- je sociale leven naar de klote
- je tuin nog steeds een puinhoop

Maar wel ff mooi een paar duizend euro bespaard op zand }:O

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 28-01-2019 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
vso schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Om de 5cm moet je eigenlijk trillen ..
Nee hoor. Als je een flinke trilplaat gebruikt kan je deze tuin prima in twee ophoogslagen doen.
*knip*
en dan 50 per kuub dan ben je snel door je geld heen.
*knip*
:?
Als je 50 euro betaald voor een kuub zand bij deze hoeveelheden dan laat je je behoorlijk bestelen.

Verder: dit soort hoeveelheden moet je gewoon met een graafmachine laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jesse schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:17:
Verder: dit soort hoeveelheden moet je gewoon met een graafmachine laten doen.
dan heb je geen trilplaat meer nodig :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
vso schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:36:
[...]

dan heb je geen trilplaat meer nodig :)
:? Uiteraard moet je het zand ook dan goed verdichten, en een trilplaat is de aangewezen manier daarvoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 28-01-2019 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jesse schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:08:
[...]

:? Uiteraard moet je het zand ook dan goed verdichten, en een trilplaat is de aangewezen manier daarvoor.
als ik de grap uit moet gaan leggen is hij denk niet meer grappig, zullen we het hier maar bij laten want anders word de discussie eindeloos..

Er is geen hier op GOT geen goed/fout.. hier word je wel geacht wel een beetje te kunnen nadenken en zien of de serieus geposte antwoorden/oplossingen wel gaan passen op jou situatie.

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 28-01-2019 13:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
vso schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:12:
[...]

als ik de grap uit moet gaan leggen is hij denk niet meer grappig
Het is me onduidelijk wat voor grap je wilt maken. Sarcasme is ook moeilijk over te brengen via tekst op een scherm. Ik reageer om te voorkomen dat iemand het serieus neemt.

Dit soort topics zijn al lastig genoeg voor de vraagsteller, omdat die zelf niet zo makkelijk kan beoordelen wie er een zinnig antwoord geeft en wie niet. (Dan had die immers de vraag niet hoeven stellen.)

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 28-01-2019 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb vorig jaar een berg zand (totaal 1200m3) verkocht aan een boer:

Kosten voor ons 5500,-:
1,50€ per kuub
75,- per vracht aan vervoer (25M3 per wagen)

Gelukkig binnen de gemeente grenzen gebleven dus geen schone grond verklaring benodigd (reken op 2k+)

kopen lijkt mij de andere kant op, "grondbank" bellen en transporteur regelen

[ Voor 13% gewijzigd door arjants op 28-01-2019 13:53 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Als ik je een tip mag geven ? Ik weet niet of je in je vriendengroep een kraandrijver kent ? Zoja? Vraag of ie een weekend wil helpen met het grond verzet en huur een graafmachine en een wieldumper... Die wieldumper kun je prima zelf rijden. Kraantje is voor de kraandrijver prima te doen. Vaak weet die bevriende kraanmachinist dan ook nog wel een adresje om die spullen te huren. Boels of borent heeft t spul wel maar is niet goedkoop.

Ik heb mijn eigen tuin van 12x12 afgegraven (moest 2 meter uitgraven en dus afvoeren) en ben daar 2 dagen mee bezig geweest. Uiteindelijke materiaal en afvoerkosten 450 euro voor 20 kuub.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
@SonicFC ik wilde voor de foto's voorstellen je hele huis te onderkelderen, maar de fundering staat al |:(
Maar zoals hierboven aangegeven, grondtransport vereist een zgn. AP-04 keuring. Kost rond 2k incl. btw en is soms verplicht (afhankelijk van hoeveelheid etc)

[ Voor 42% gewijzigd door Kalevandaal op 29-01-2019 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 96% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 17:01
Deleon78 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:04:
Binnen de gemeente mag je volgens mij zonder keuring vervoeren.
Alleen als de gemeente een bodemkwaliteitskaart heeft ( die hebben ze eigenlijk allemaal) en alsk de grond uit de herkomstlocatie op basis van de bodemkwaliteitskaart dezelfde kwaliteit heeft als de grond op de toepassingslocatie.
In het algemeen is het zo dat je in een woongebied grond van de kwaliteit 'wonen' op mag brengen, dit is minder schoon dan echte schone grond, maar als ergens gewoond wordt dan blijkt in het algemeen dat grond toch niet schoon blijft. Risico's geeft het niet. Goede kans dat de prijs daarvan veel aantrekkelijker is dan van schone grond/teelaarde maar dat hangt volgens mij ook af van vraag en aanbod op een gegeven moment op een bepaalde plek. Deze soort grond heel ver gaan vervoeren is nl. niet rendabel. Om een mooie tuin te krijgen kun je inderdaad kiezen voor een afdekking met teelaarde, die zal in het algemeen schoon zijn.
Let op: grond die je gaat toepassen moet altijd voorzien zijn van een bewijsmiddel van de kwaliteit. Dat kan de bodemkwaliteitskaart zijn, een certificaat of verklaring van de leverancier of partijkeuring.
Het toepassen van grond moet je melden via www.meldgrond.nl. Eén van de uitzonderingen op de meldingsplicht is het toepassen van grond door particulieren. Let op: dan mag je dus geen aannemer of grondwerker inhuren voor het toepassen, alleen als je alles zelf doet met je aanhanger en kruiwagen dan geldt deze uitzondering.

http://serve.infoteur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik vraag me af wat de TS gaat doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
De ambtenaar bij de gemeente die ons hier eventueel mee kan helpen is ziek, het is nog even afwachten wat daar uit komt. Daar laat ik de aanpak van afhangen.

Als de gemeente niet of gedeeltelijk wil helpen dan zal ik het ophogen tot +/- 30cm onder peil in eigen beheer doen. Ik heb inderdaad wel wat handige mensen in mijn kennissenkring die over een minikraan of trekker met kiepwagen beschikken. Daar komen we een eind mee.

De laatste 30cm laat ik wel door de hovenier doen, de kosten daarvan zijn beperkt en imho is hij dan verantwoordelijk voor totale toplaag inclusief bestrating. Dat voorkomt discussie later indien er iets verzakt oid.

@vso ik heb je eerdere post niet goed begrepen denkik. Maar ik kies er wel voor om alles in binnen een periode van enkele maanden aan te pakken.

@sbruynis kelder is helaas niet meer mogelijk idd. Ik zou het nog wel onder de schuur kunnen doen, maar zo'n prefab bak kost al gauw meerdere duizenden euro's.

Naar mijn idee is mijn enige optie de gehele kavel ophogen, in verband met de ervaringen die ik in een eerdere post heb omschreven. Daarnaast is dit, verwacht ik, de meest duurzame oplossing; degene met de minste kans op gedoe/werk/kosten in de toekomst. Op wat verzakte bestrating na.

In elk geval bedankt allemaal, ik waardeer jullie bijdragen enorm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:45:
Zijn dit niet allemaal dingen die je kan weten en zien als je het koopt? Of is dit pas later ontstaan?
Als de buren onterecht boven peil hebben gebouwd, heeft de gemeente dit mogelijk is gecontroleerd / goedgekeurd. Zo niet, dan is het mogelijk iets wat de buren verkeerd hebben gedaan en kan met hen wellicht iets geregeld worden.
Het klinkt echter als een stukje eigen verantwoordelijkheid als koper.
Ik heb al het papierwerk dat met de kavel te maken heeft opnieuw gelezen. Nergens wordt er gesproken over de hoogte van de grond, alleen dat de koper verantwoordelijk is om overtollig grond af te voeren. Ten tijde van de koop van de kavel waren de wegen, sloten en andere huizen nog niet aangelegd. Er was dus geen enkel referentiepunt.

De buren hebben op het juiste peil gebouwd, ons huis staat op een identiek peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@SonicFC tja dat is dokken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Eens, dit is niet de goedkoopste optie. Maar wel betaalbaarder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SonicFC schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:21:

De laatste 30cm laat ik wel door de hovenier doen, de kosten daarvan zijn beperkt en imho is hij dan verantwoordelijk voor totale toplaag inclusief bestrating. Dat voorkomt discussie later indien er iets verzakt oid.
Hoe voorkomt dit discussie? Enige manier om dit voor te zijn is als je de hovenier de hele klus laat doen. Anders kan het nog zo zijn dat hij een verzakking af zal schuiven op de lagen eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MikeyMan schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Hoe voorkomt dit discussie? Enige manier om dit voor te zijn is als je de hovenier de hele klus laat doen. Anders kan het nog zo zijn dat hij een verzakking af zal schuiven op de lagen eronder.
tja hij wil snel klaar zijn dat gaat veel kosten inderdaad....

ik zou wel een clausule of een afspraak maken dat bij verzakking binnen 5 jaar de hovenier het herstelt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Ik verwacht de ophoging in 2 stappen te doen, met circa 2 maanden tussen die stappen. Stap 1 is van gemiddeld -100cm naar -30cm. 2 maanden rust. Dan van -30cm naar peil. Volgens onze hovenier is dit voldoende rusttijd om er zeker van te zijn dat de boel niet flink gaat zakken. Op de plaats van de bestrating wordt natuurlijk flink aangetrild.
Deleon78 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:09:
[...]

Er staat nergens iets over het peil?
Neen. Ik zal dit ook eens navragen bij de gemeente.
vso schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:42:
[...]

tja hij wil snel klaar zijn dat gaat veel kosten inderdaad....

ik zou wel een clausule of een afspraak maken dat bij verzakking binnen 5 jaar de hovenier het herstelt
Goed idee, eens kijken of de beste man toehapt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:25

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

SonicFC schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:43:

Neen. Ik zal dit ook eens navragen bij de gemeente.
Volgens mij moet er op jullie bouwvergunning een pijl staan, anders is er niets om te controleren/handhaven voor de vergunning. Als je vervolgens de bouwvergunning van de buren opvraagt dan weet je ook hun pijl.
Kleine meting (of NAP referentiepijl) en je weet het.

Maar volgens mij was je er al overheen gestapt om iets richting de buren te doen maar misschien handig naar de gemeente?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
ollie1965 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:04:
[...]

Volgens mij moet er op jullie bouwvergunning een pijl staan, anders is er niets om te controleren/handhaven voor de vergunning. Als je vervolgens de bouwvergunning van de buren opvraagt dan weet je ook hun pijl.
Kleine meting (of NAP referentiepijl) en je weet het.

Maar volgens mij was je er al overheen gestapt om iets richting de buren te doen maar misschien handig naar de gemeente?
Bouwpeil wel inderdaad, maar het grondpeil kan ik dus niets over vinden.

Verder vanochtend met de gemeente gesproken, ze gaan helpen met ophogen! Zij regelen dat er kostenloos grond van een projectaannemer op onze kavel wordt opgevoerd. :o

Dank voor de input allen! O+

Ik ga weer met de hovenier om tafel en zal wel ff updaten natijds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonicFC
  • Niet online
Update na gesprek met hovenier.

De offerte voor het grondwerk is gehalveerd naar € 5500 inclusief btw. Dit lijkt mij nog steeds veel geld, gezien dat we het nu alleen over de laatste 30cm hebben. Ik zit erover te denken om het grondwerk helemaal zelf te regelen...
Pagina: 1