Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwbouwkavel ligt veel lager dan omgeving, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SonicFC
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Wij zijn de trotse eigenaars van een nieuwe woning, op een eigen perceel met een eigen aannemer. De woning staat er inmiddels en we verwachten dat het huis binnen 3 maanden opgeleverd gaat worden. In deze periode zijn we de details van de tuin met onze hovenier aan het uitwerken, maar bij de eerste offerte zijn we ons redelijk lam geschrokken van de kosten van het grondwerk.

We hadden natuurlijk wel rekening gehouden met een flink bedrag aan grondwerk, maar de totale offerte bestaat voor meer dan een derde aan grondwerk. 8)7 :?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het blijkt dat onze kavel erg laag ligt, veel lager dan de percelen om ons heen. Zo hebben de buren inmiddels al een buffer van +/- 80 cm hoog, 1m breed aan grond langs onze kavel gelegd om te voorkomen dat hun tuin wegzakt, die buffer is dan op hoogte met hun oprit. En dat is het hoge gedeelte van onze tuin... Het laagste is zeker 120cm diep ten opzichte van de dorpel van de achterdeur. Het huis staat verder op het juiste peil. Bijzonder was ook wel dat er vrijwel niet gegraven hoefde te worden om onze fundering aan te leggen, dat lag dus al bloot.

Op 't internet vind ik veel issues met mensen die te veel grond hebben en dat de koper er voor verantwoordelijk is om dit af te voeren. Andersom zou dit dus ook voor mij gelden, echter geeft mij dit het gevoel genaaid te zijn door de gemeente. Deze kavel kost mij meer dan de andere kopers. Verder ook nog wat issues gevonden van mensen die naast iemand komen wonen met een veel hoger perceel en ditto grondpeil.

Zijn er gronden waarop ik een gedeelte van deze meerkosten kan verhalen op de gemeente?

Ik ben sowieso van plan om het gesprek aan te gaan, maar ik bereid mij graag goed voor.

NB: de offerte is op basis van aanvullen met schone teelaarde, da's natuurlijk niet nodig op een diepte van 1m20. Andere ideeën om kosten te besparen hoor ik graag ;)

SonicFC wijzigde deze reactie 26-01-2019 22:04 (3%)
Reden: woorden

Alle reacties

• SonicFC
  • Niet online
Wow, dank allen; veel reacties waar ik iets mee kan.

Een reden waarom ik graag de hele tuin op wil hogen is omdat wij in ons huidige huis ook een lage tuin hebben ten opzichte van de rest van de buurt, dus ondanks drainage altijd langdurig plassen bij regen. Dat willen we nu niet weer, zeker niet met een hoogteverschil dat nog veel groter is. Ik voorkom ook liever gedoe met de buren, ook al mag ik hen er op aanspreken.

Ik heb net in het hoogtebestand gekeken (goede tip!), onze kavel grenst aan de lage kant aan een oude sloot. Die sloot is niet meer zichtbaar, maar dat verklaart dus waarom wij aan die kant van de kavel zo'n eind zakken.

Verder gaan we ook zeker een gedeelte van het grondwerk zelf regelen, de eerste meter omhoog met opgegraven grond (klei bij ons in de regio) scheelt al gauw een flinke hap van de offerte van de hovenier. De laatste ~30cm aanvullen met teelaarde/zand/puin laat ik wel aan hem over. Ik moet alleen ff wachten tot de steigers om het huis weg zijn, anders kunnen we niet achter het huis komen met groot materieel. En inderdaad, met een aanhanger en 1m³ per keer aanvullen duurt me ff te lang.

Het idee van een zwembad/vijver is tof, maar dan komt de waterpartij precies tussen het huis en de schuur te liggen. Ik zal er over nadenken maar iedere dag zwemmen om m'n fiets uit de schuur te halen zal me misschien tegen gaan staan na een tijdje :p

Vanmiddag heb ik overleg met de gemeente, na een eerste kort contact leken ze gewillig om te helpen.

Edit: foto's:

Op deze foto's zie je dat de fundering aan één kant 'op' de bestaande grondlaag is gezet, aan de andere kant is een klein beetje grond afgegraven. De bulten grond die je ziet liggen is later gebruikt om tegen de fundering aan te werken. Dat was ook al niet voldoende, de aannemer heeft nog flink wat grond aan moeten laten voeren omdat ze anders geen 'standaard' steiger konden plaatsen

SonicFC wijzigde deze reactie 28-01-2019 09:59 (18%)
Reden: woorden, plaatjes

• SonicFC
  • Niet online
dewil1990 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:45:
Ik heb nog niet het hele topic gelezen excuus als deze vraag al beantwoord is. Maar, is je huis wel op het juiste peil gebouwd? ...
Ja, dat is reeds gecontroleerd met een aantal metingen. De goot- en dorpellijnen kloppen ook met de buren.
ollie1965 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 00:20:
Ik neem aan dat je niet in een polder woont maar in een deel waar er minimaal glooiing is in het landschap (ik verwacht meer gezien het verloop van de kave)l
...

Hoe was toen de situatie van het veldwerk?
Als er daarna verandering is geweest van het pijl van de buren, dan zijn zij verantwoordelijk voor het plaatsen van (bijvoorbeeld) damwanden om verschuiving van aarde te voorkomen, en afwatering mag niet naar jullie perceel gaan.

Als ik het zo lees hebben de buren grond op jullie perceel geplaatst (of is er nog een deel gemeentegrond tussen?) om verzakking te voorkomen.

Waarom wil je op hetzelfde pijl komen als de buren?
Is het nodig omdat je de tuin "waterpas" wilt hebben over het gehele perceel?
Destijds waren de wegen en woningen om ons heen nog niet geplaatst, dus we hadden geen ijkpunten. We willen graag op hetzelfde peil als de buren om natte voeten in onze tuin te voorkomen, zie mijn eerdere post. de drainage van de buren ligt bijvoorbeeld boven onze huidige grondhoogte.

En inderdaad, de buren hebben hun buffergrond op onze kavel geplaatst. Met onze toestemming.

SonicFC wijzigde deze reactie 28-01-2019 09:54 (63%)

• SonicFC
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Bij mijn ouders hebben we iets van 30 kuub bijgestort. Zijn we inderdaad een paar weken mee bezig geweest. Was in dezelfde plaats, dus op een uur reden we een keer of wat heen en weer. Scheelde dat de gebruikte aanhanger een kiepfunctie had en het gat aan de verharde weg zat. Dus achteruit oprijden, kiepen en weer weg. En met een lege bak uit mul zand kom je wel weg.
Dat is inderdaad nog te overzien, in jouw geval had ik het waarschijnlijk ook zelf wel ondernomen. Maar honderden kuubs 25m van de weg met een aanhanger en kruiwagen te doen zie ik niet zitten.

• SonicFC
  • Niet online
vso schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:05:
@SonicFC is het inderdaad 250 kuub ? pfff dat is veel Zand/aarde aan & afvoer is een leuke business waarin veel geld in om gaat.

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel ik zou als ik jou was nadenken over infiltratie, dit kan je met plastic infiltratie krat doen. of met stenen/grind in (geo)doek gewikkeld. hiermee voorkom je gelijk dat plassen water op je eindresultaat blijft staan omdat het water sneller weg kan zakken.
Stenen & grind kan je vaak makkelijk(er) aankomen gratis.
Nou, het kan nog wel eens meer worden. 600m² minus een huis á 100m² = 500m² met een geschat gemiddeld hoogteverschil van 0,8m = 400m³ :F

edit: als ik de grondbuffer van de buren er af haal en ook de opgevoerde grond van de aannemer er af haal kom ik nog op 350m³

SonicFC wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:09 (8%)

• SonicFC
  • Niet online
Jesse schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Als het even kan zou ik voor zand gaan. Dat draineert véél beter en is makkelijker te verdichten.
Ophogen zou ik in slagen van max een halve meter laten doen, daarna laten verdichten. Iig onder de oppervlaktes die je gaat verharden.
Zoals @Hsb-3 het beschrijft: Hsb-3 in "Nieuwbouwkavel ligt veel lager dan omgeving, wat te doen?"

Wat kosten betreft: ivm de hoeveelheid zou ik zeker niet van prijslijsten op internet uitgaan, maar echt even een paar offertes vragen bij een zandhandel of loonbedrijf oid.
check, zand ga ik zeker mee werken op de plaatsen van bestrating. Maar als ik gratis/goedkoop grond kan krijgen voor het ophogen van de eerste 50cm plus de plaatsen waar gras en perkjes komen dan heb ik dat graag. Beggars can't choose...

We hebben nog +/- 7-10 weken totdat wij iets met de tuin kunnen/mogen doen, is het ophogen met stapjes van 50cm dan ook nodig?

SonicFC wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:13 (1%)

• SonicFC
  • Niet online
Jesse schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:03:
[...]

Wil je echt drie jaar in een zandbak zitten omdat je nu niet een paar uur met een trilplaat wilt (laten) lopen?
Liever niet inderdaad, vso omschrijft de ideale situatie waarin je minimaal kans hebt op verzakking. Maar ik heb liever 3 jaar plezier van mijn tuin en kans op opnieuw bestraten later.

• SonicFC
  • Niet online
De ambtenaar bij de gemeente die ons hier eventueel mee kan helpen is ziek, het is nog even afwachten wat daar uit komt. Daar laat ik de aanpak van afhangen.

Als de gemeente niet of gedeeltelijk wil helpen dan zal ik het ophogen tot +/- 30cm onder peil in eigen beheer doen. Ik heb inderdaad wel wat handige mensen in mijn kennissenkring die over een minikraan of trekker met kiepwagen beschikken. Daar komen we een eind mee.

De laatste 30cm laat ik wel door de hovenier doen, de kosten daarvan zijn beperkt en imho is hij dan verantwoordelijk voor totale toplaag inclusief bestrating. Dat voorkomt discussie later indien er iets verzakt oid.

@vso ik heb je eerdere post niet goed begrepen denkik. Maar ik kies er wel voor om alles in binnen een periode van enkele maanden aan te pakken.

@sbruynis kelder is helaas niet meer mogelijk idd. Ik zou het nog wel onder de schuur kunnen doen, maar zo'n prefab bak kost al gauw meerdere duizenden euro's.

Naar mijn idee is mijn enige optie de gehele kavel ophogen, in verband met de ervaringen die ik in een eerdere post heb omschreven. Daarnaast is dit, verwacht ik, de meest duurzame oplossing; degene met de minste kans op gedoe/werk/kosten in de toekomst. Op wat verzakte bestrating na.

In elk geval bedankt allemaal, ik waardeer jullie bijdragen enorm :)

• SonicFC
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:45:
Zijn dit niet allemaal dingen die je kan weten en zien als je het koopt? Of is dit pas later ontstaan?
Als de buren onterecht boven peil hebben gebouwd, heeft de gemeente dit mogelijk is gecontroleerd / goedgekeurd. Zo niet, dan is het mogelijk iets wat de buren verkeerd hebben gedaan en kan met hen wellicht iets geregeld worden.
Het klinkt echter als een stukje eigen verantwoordelijkheid als koper.
Ik heb al het papierwerk dat met de kavel te maken heeft opnieuw gelezen. Nergens wordt er gesproken over de hoogte van de grond, alleen dat de koper verantwoordelijk is om overtollig grond af te voeren. Ten tijde van de koop van de kavel waren de wegen, sloten en andere huizen nog niet aangelegd. Er was dus geen enkel referentiepunt.

De buren hebben op het juiste peil gebouwd, ons huis staat op een identiek peil.

• SonicFC
  • Niet online
Eens, dit is niet de goedkoopste optie. Maar wel betaalbaarder. ;)

• SonicFC
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Hoe voorkomt dit discussie? Enige manier om dit voor te zijn is als je de hovenier de hele klus laat doen. Anders kan het nog zo zijn dat hij een verzakking af zal schuiven op de lagen eronder.
Ik verwacht de ophoging in 2 stappen te doen, met circa 2 maanden tussen die stappen. Stap 1 is van gemiddeld -100cm naar -30cm. 2 maanden rust. Dan van -30cm naar peil. Volgens onze hovenier is dit voldoende rusttijd om er zeker van te zijn dat de boel niet flink gaat zakken. Op de plaats van de bestrating wordt natuurlijk flink aangetrild.
Deleon78 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:09:
[...]

Er staat nergens iets over het peil?
Neen. Ik zal dit ook eens navragen bij de gemeente.
vso schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:42:
[...]

tja hij wil snel klaar zijn dat gaat veel kosten inderdaad....

ik zou wel een clausule of een afspraak maken dat bij verzakking binnen 5 jaar de hovenier het herstelt
Goed idee, eens kijken of de beste man toehapt. :*)

• SonicFC
  • Niet online
ollie1965 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:04:
[...]

Volgens mij moet er op jullie bouwvergunning een pijl staan, anders is er niets om te controleren/handhaven voor de vergunning. Als je vervolgens de bouwvergunning van de buren opvraagt dan weet je ook hun pijl.
Kleine meting (of NAP referentiepijl) en je weet het.

Maar volgens mij was je er al overheen gestapt om iets richting de buren te doen maar misschien handig naar de gemeente?
Bouwpeil wel inderdaad, maar het grondpeil kan ik dus niets over vinden.

Verder vanochtend met de gemeente gesproken, ze gaan helpen met ophogen! Zij regelen dat er kostenloos grond van een projectaannemer op onze kavel wordt opgevoerd. :o

Dank voor de input allen! O+

Ik ga weer met de hovenier om tafel en zal wel ff updaten natijds.

• SonicFC
  • Niet online
Update na gesprek met hovenier.

De offerte voor het grondwerk is gehalveerd naar € 5500 inclusief btw. Dit lijkt mij nog steeds veel geld, gezien dat we het nu alleen over de laatste 30cm hebben. Ik zit erover te denken om het grondwerk helemaal zelf te regelen...
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True