Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Ik heb het forum al een beetje doorgespit om te kijken voor een betrouwbaar merk en webwinkel dat kwaliteit levert aangezien er zeer slechte kwaliteit netwerkkabels op de markt zijn.
Je wordt genaaid met goedkope aluminium kabels terwijl 100% koper toch echt het allerbeste zou zijn.

Nu ben ik voor mijn woning toe aan een "security upgrade" nadat ik eerst al het hang- en sluitwerk heb vernieuwd volledig SKG3 om de woning te voorzien van beveiligingscameras.
De cameras zijn 5 Megapixel 2560 x 1920 en PoE (power over ethernet) gevoed.
Ik heb hiervoor een switch met POE poorten gekocht (1000Mb).
De netwerkkabel wil ik in de muren wegwerken met een muursleuvenfrees en dan gebruik maken van die plastic buizen van de bouw ter bescherming van de kabels.
De afstanden van de kabels tussen de POE switch en cameras (8) varieert van een meter of 10 tot circa 30 meter.
Dit is een schatting van al het bochtenwerk dat de kabels maken aangezien de kabel natuurlijk niet in een rechte lijn loopt tussen POE switch en de camera.
Huidige UTP kabeltje is een CAT5 van de Action van 10 meter voor €2,29 (Router - PC circa 4 meter) hoeft wat mij betreft niet speciaal vervangen te worden maar dat zou wel kunnen indien nodig.
Ik wil echter voor de cameras een snelle en storingsvrije verbinding hebben.
Er moet dus stroom (POE) video (5 Megapixel 2560 x 1920) én audio (microfoon) van de cameras overheen.

De vraag aan de kenners hier is dus, welk type (en eventueel merk met linkje) kabel adviseer je?
Op rol pakweg 100 meter.
Cat5,6,7 stugge of soepele kabel, je ziet door de bomen het bos niet meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noot: Het betreffen buitencameras.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 12:28
Minimaal Cat5e.
Harde kern kabel in de buizen en aansluiten op een outlet en vandaar met soepel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
Dit topic is misschien wel wat voor je: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 16:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dit is wel een aardige kabel:
https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html

Maar komen de utp kabels ook buiten? Of word de kabel via de gevel gelijk de camera in geleid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In ieder geval een zuiver koperen kabel, dus "Cu" en vooral niet "CCA" koper-met-aluminium. PoE vraagt een stuk meer van een kabel dan enkel data. Een kabel met te hoge weerstand wordt heet en kan zelfs brandgevaarlijk worden. Daarom dus geen aluminiumkabels!

Verder hangt het inderdaad af van waar de kabel precies hangt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr_gadget schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:06:
Dit is wel een aardige kabel:
https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html

Maar komen de utp kabels ook buiten? Of word de kabel via de gevel gelijk de camera in geleid?
Er moet 1 kabel onder de grond naar de schuur.
Ook daarvoor maak ik gebruik van zo een plastic bouw buis om de kabel te beveiligen tegen mogelijke geschadiging.
Of een tuinslang las ik hier al ergens op het forum _/-\o_
Tuinslang is soepel en goedkoper (van de Action).
Komt ca. 0,5 meter in de grond.

Verder alles direct vanuit de binnenmuur aan de gevel, met IP66 lasdoos voor een waterdichte POE verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Tuinslang word op de lange duur hard en bros en kan dan scheuren. Als je het goed wil doen, neem dan tyleen. Dat ziet er over 20 jaar nog precies hetzelfde uit. Gebeurt niks mee. Het blijft ook open staan. Als je later de kabel moet of wilt vervangen, dan trek je dr zo een nieuwe door. Tuinslang word platgedrukt, en dan kan je het wel vergeten om dr nog een andere kabel in te trekken.

[ Voor 60% gewijzigd door Nickname55 op 24-01-2019 14:08 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
De Belden kabels die bij sandervunderink.nl verkocht worden zijn van erg goede kwaliteit. (heb er nu al een metertje of 200 van gelegd en ben er erg tevreden over)
Binnenshuis kan je ze afmonteren op een patchpaneel of wanddoos, buiten zou ik ze zonder onderbreking de camera in leiden en daar afmonteren met een solid core netwerkstekker. De overgang solid/soepel zou ik in dit geval dus achterwege laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Neem cat 6(a) als je dit opzoekt kan je tot x aantal meters met 10gigabit ... over langere afstanden word dit automagisch 1gigabit. en je sluit 6a het zelfde aan als 5e kabel.

Daarnaast ge-aard(shielded) is wel adviseerbaar (maakt de kabel wel stugger) maar het vrijwaart je wat meer van storingen

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:55:
Je wordt genaaid met goedkope aluminium kabels terwijl 100% koper toch echt het allerbeste zou zijn.
Koper is niet alleen het allerbeste, het is het enige (gangbare) materiaal waarmee aan de cat 5e specificatie wordt voldaan.
vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:24:
Neem cat 6(a) als je dit opzoekt kan je tot x aantal meters met 10gigabit ... over langere afstanden word dit automagisch 1gigabit. en je sluit 6a het zelfde aan als 5e kabel.

Daarnaast ge-aard(shielded) is wel adviseerbaar (maakt de kabel wel stugger) maar het vrijwaart je wat meer van storingen
10 gbit voor live videomateriaal is overkill. Shielded heeft alleen zin als de switch en de camera het ook ondersteunen.

Als een deel van de kabel direct zonlicht (of een reflectie daarvan) kan opvangen is het wel handig als de mantel uv-bestendig is. Als je op netwerkkabel en buiten zoekt, vind je die wel. Zonder blootstelling aan uv voldoet elke kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GlowMouse schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:36:
10 gbit voor live videomateriaal is overkill. Shielded heeft alleen zin als de switch en de camera het ook ondersteunen.
Voor de (meer)prijs hoef je de 10gbit (cat 6a) niet eens te laten,

en erhm Bullsh*t dat het op de benodigde switch en camera ondersteuning afhangt. het is niets meer dan aarde draad die je o.a termineert op de behuizing van de connector(s) en in je meterkast .. en wat je niet wilt is dat een magnetron van de buren/jezelf of een andere stoorzender je data signaal beinvloed
En lang verhaal kort .. je praat wederom over misschien een paar euro meerprijs over de gehele lengte(s) moeten we echt discussieren of die paar centen het waard zijn ? ik vind het verkeerd bezuinigen ..het kost je meer tijd + moeite om de kabel te vervangen als je ontdekt dat je het nodig hebt .. dan nu neerleggen en bv de aarde(shielding) niet aan te sluiten .. (wat ik ook niet zou adviseren)

cat 5e kost je bv 50, en cat 6a 75 a 100 ..

en wil je nog in je schuur werken of een lan party voor de deur hosten >:) kan dat ook gewoon zonder bandbreedte issues. :+
Als een deel van de kabel direct zonlicht (of een reflectie daarvan) kan opvangen is het wel handig als de mantel uv-bestendig is. Als je op netwerkkabel en buiten zoekt, vind je die wel. Zonder blootstelling aan uv voldoet elke kabel.
Zouden we daarom niet in tyleen / buizen neerleggen die UV bestendig zijn .. zoals @Nickname55 ook terecht opmerkt. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:57:
[...]

en erhm Bullsh*t dat het op de benodigde switch en camera ondersteuning afhangt. het is niets meer dan aarde draad die je o.a termineert op de behuizing van de connector(s) en in je meterkast
Het gaat erom waar je die kabel inprikt. Als je die prikt in een camera of switch zonder shielding, heeft het geen zin.
en wil je nog in je schuur werken of een lan party voor de deur hosten >:) kan dat ook gewoon zonder bandbreedte issues. :+
Ik had even gemist dat er een kabel naar een schuur ging. Onder de grond zou ik alleen glasvezel trekken.
Zouden we daarom niet in tyleen / buizen neerleggen die UV bestendig zijn .. zoals @Nickname55 ook terecht opmerkt. ;)
Naar een schuur zal dat wel lukken, bij een camera kan het wat lastiger zijn om de gehele kabel weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GlowMouse schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:03:
Het gaat erom waar je die kabel inprikt. Als je die prikt in een camera of switch zonder shielding, heeft het geen zin.
uhuh
Afbeeldingslocatie: https://ethernetextender.com/wp-content/uploads/2017/07/shielded-cable-862x922.jpg

sommige hebben zelfs nog een plastic kern en pff het is een heel kennis gebied dus erhm ;) verdiep je er eens beter in aub :+
Ik had even gemist dat er een kabel naar een schuur ging. Onder de grond zou ik alleen glasvezel trekken.
|:( |:( |:( je realiseert je dat een glasvezel per stekker 50 tot 75 euro kost (als het niet meer is) en je in paren werkt .. en dus 4 stekkers en .. je dan nog de glasvezel modulles (gbic) en netwerk kaart voor 700 of meer euro moet hebben .. terwijl de TS voor 20 a 30m voor nodig heeft

je mist wel meer dan "lezen" :+ :z nuf gezegd denk ik (mnaar goed het is bijna weekend )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Ook daarvoor maak ik gebruik van zo een plastic bouw buis om de kabel te beveiligen tegen mogelijke geschadiging.
Of een tuinslang las ik hier al ergens op het forum _/-\o_
Tuinslang is soepel en goedkoper (van de Action).
Komt ca. 0,5 meter in de grond.

Verder alles direct vanuit de binnenmuur aan de gevel, met IP66 lasdoos voor een waterdichte POE verbinding.
Of je gebruikt een mantelbuis rond 50 om de kabel doorheen te trekken. Kost ca 1 euro per meter. Die dingen zijn ervoor bedoeld.

https://www.kabel24.nl/Fl...0mm-diameter-rol-50-meter

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:07:
[...]

|:( |:( |:( je realiseert je dat een glasvezel per stekker 50 tot 75 euro kost (als het niet meer is) en je in paren werkt .. en dus 4 stekkers en .. je dan nog de glasvezel modulles (gbic) en netwerk kaart voor 700 of meer euro moet hebben .. terwijl de TS voor 20 a 30m voor nodig heeft

je mist wel meer dan "lezen" :+ :z nuf gezegd denk ik (mnaar goed het is bijna weekend )
Beetje minder hoog van de toren mag ook wel. Zo'n Gbic kost afhankelijk van type nog geen EUR 15, een 10GbE NIC met SFP+ heb je voor EUR 25 - en hier is dat totale overkill, dus kun je ws goedkoper een ouder model met 1GbE en SFP vinden. Idem voor switches - het echte 10GbE werk kan duur worden, maar gewoon SFP + GbE kun je 2e hands voor weinig krijgen. Dat een bedrijf met contract bij Cisco het soort prijzen wat jij noemt moet betalen wil niet zeggen dat je dat als consument ook moet. Jij hoeft per slot van rekening die golfende sales consultant niet te betalen :')

Dan nog: mogelijk dure overkill, mogelijk handig/noodzakelijk afhankelijk van risico op blikseminslag en evt potentiaalverschillen in aarde tussen woning en schuur. Op basis van de - nog altijd zeer beperkte - info is zeker niet te constateren dat glas een belachelijke optie zou zijn :o

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 24-01-2019 16:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
[...]

Beetje minder hoog van de toren mag ook wel. Zo'n Gbic kost afhankelijk van type nog geen EUR 15, een 10GbE NIC met SFP+ heb je voor EUR 25 - en hier is dat totale overkill, dus kun je ws goedkoper een ouder model met 1GbE en SFP vinden. Idem voor switches - het echte 10GbE werk kan duur worden, maar gewoon SFP + GbE kun je 2e hands voor weinig krijgen. Dat een bedrijf met contract bij Cisco het soort prijzen wat jij noemt moet betalen wil niet zeggen dat je dat als consument ook moet. Jij hoeft per slot van rekening die golfende sales consultant niet te betalen :')
pff hoog van de toren mag best maar niet zonder relevant informatie waarbij je teminste uitlegt hoe/wat waar
en doe ik dat niet dan is je opmerking zeker terecht

Tja anderzijds het is wel mugge(n)ziften over prijzen .. maar goed dat verdien ik ook wel ;)
dat gezegd waarom 10GbE connectie :? dat de kabel en connector identiek zijn als 1GbE is alleen mooi meegenomen. Ik zou gewoon lekker goedkoop aansluiten, enige voordeel is dat als je overschakelt naar 10GbE later omdat de prijs niet het probleem is dan hoef je niet de kabel te vervangen.
Dan nog: mogelijk dure overkill, mogelijk handig/noodzakelijk afhankelijk van risico op blikseminslag en evt potentiaalverschillen in aarde tussen woning en schuur. Op basis van de - nog altijd zeer beperkte - info is zeker niet te constateren dat glas een belachelijke optie zou zijn :o
zover ik weet is de connector "lassen" of hoe ze dat ook doen . toch een prijzige grap..

de TS zegt zelf ..
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:27:

<snip>
dus hieruit maak ik op dat hij wel zijn huiswerk heeft gedaan en in iedergeval afgewogen dat ethernet kabel voor hem de beste alternatief is . waarom zouden we met glas aan komen zetten.

ik zou ook P.O.F. als goedkoop alternatief kunnen neer mikken maar dat trekt maar 100MB max tja goedkoper als glas maar imho niet toekomst bestendig ..dus hier niet relevant zeg maar

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Tja anderzijds het is wel mugge(n)ziften over prijzen .. maar goed dat verdien ik ook wel ;)
dat gezegd waarom 10GbE connectie :? dat de kabel en connector identiek zijn als 1GbE is alleen mooi meegenomen. Ik zou gewoon lekker goedkoop aansluiten, enige voordeel is dat als je overschakelt naar 10GbE later omdat de prijs niet het probleem is dan hoef je niet de kabel te vervangen.
Totaal geen reden voor 10GbE, maar niet geheel toevallig kan ik die - lage - prijzen opnoemen omdat ik er zelf recent mee bezig geweest bent. Zoals ik aangaf, 1GbE is zat en is veel goedkoper te krijgen.
[...]

zover ik weet is de connector "lassen" of hoe ze dat ook doen . toch een prijzige grap..
Ja en nee. Ja, is duur, maar nee, misschien niet nodig. Als je een brede buis neemt kun je kant-en-klare kabel met connectoren erop nemen. Zeker LC-connectoren zijn vrij klein.
de TS zegt zelf ..

[...]

dus hieruit maak ik op dat hij wel zijn huiswerk heeft gedaan en in iedergeval afgewogen dat ethernet kabel voor hem de beste alternatief is . waarom zouden we met glas aan komen zetten.
Omdat het niet bepaald overkomt alsof TS huiswerk gedaan heeft over UTP, laat staan over andere opties...
ik zou ook P.O.F. als goedkoop alternatief kunnen neer mikken maar dat trekt maar 100MB max tja goedkoper als glas maar imho niet toekomst bestendig ..dus hier niet relevant zeg maar
POF kan net zoals glas veel sneller, je kunt nu al 1Gbps spullen kopen. Maar POF is juist stukken duurder dan glas. Een set met twee 100Mbps transcievers en wat plastic vezel voor ertussen kost al ruim boven de EUR 100, wil je een degelijke (de Conrad DHZ-troep kan ik afraden...) ben je al snel het dubbele kwijt. Enige voordeel van POF is dat je geen gedoe hebt met connectoren lassen, als dat niet nodig is, heeft het geen enkele voordeel boven glas, ook niet qua prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:54:
[...]

Totaal geen reden voor 10GbE, maar niet geheel toevallig kan ik die - lage - prijzen opnoemen omdat ik er zelf recent mee bezig geweest bent. Zoals ik aangaf, 1GbE is zat en is veel goedkoper te krijgen.

[...]

Ja en nee. Ja, is duur, maar nee, misschien niet nodig. Als je een brede buis neemt kun je kant-en-klare kabel met connectoren erop nemen. Zeker LC-connectoren zijn vrij klein.

[...]

Omdat het niet bepaald overkomt alsof TS huiswerk gedaan heeft over UTP, laat staan over andere opties...

[...]

POF kan net zoals glas veel sneller, je kunt nu al 1Gbps spullen kopen. Maar POF is juist stukken duurder dan glas. Een set met twee 100Mbps transcievers en wat plastic vezel voor ertussen kost al ruim boven de EUR 100, wil je een degelijke (de Conrad DHZ-troep kan ik afraden...) ben je al snel het dubbele kwijt. Enige voordeel van POF is dat je geen gedoe hebt met connectoren lassen, als dat niet nodig is, heeft het geen enkele voordeel boven glas, ook niet qua prijs.
oke we verschillen van mening over 10gbe (ik ook weer recent bezig geweest) maar dat mag

Goed, dat van POF zou ik wel graag meer weten, want zover ik weet is het een goedkope (conrad) oplossing voor een select aantal gevallen.. en als je beter kan aanwijzen houd ik me zeker aanbevolen

ik heb POF altijd gezien als een mogelijke oplossing voor de luie mens die niet te grote gaten wil/kan boren en bedraad wil een 100mbps geen probleem is

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:De glasvezel discussie wordt hier langzamerhand behoorlijk offtopic. Kunnen we het weer hebben over het probleem van de TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Voor het aanleggen van glasvezel voor thuisgebruik wil ik nog graag verwijzen naar Internet aansluiten in schuur 200 meter verder De kosten worden daar geraamd op 1600 euro. Dat heb je er met een enkele blikseminslag uit.
vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:07:
[...]

uhuh
[Afbeelding]

sommige hebben zelfs nog een plastic kern en pff het is een heel kennis gebied dus erhm ;) verdiep je er eens beter in aub :+
Zo'n metalen draadje in een kabel zal met de aarde verbonden moeten worden, anders doet hij vrij weinig. Daarvoor heb je metalen connectors, metalen switchsockets, en een geaarde switch nodig. Daarnaast heb je idealiter hetzelfde aan de kant van de camera's.
Je kunt met smileys strooien en beledigend gaan doen, maar zomaar wat kabeltjes aanraden zonder te vermelden wat TS daarvoor nog meer nodig heeft, heeft niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Hoe effectief is zoiets om de gevolgen van blikseminslag te beperken?

https://www.ui.com/accessories/ethernet-surge-protector/

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GlowMouse schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:30:
Zo'n metalen draadje in een kabel zal met de aarde verbonden moeten worden, anders doet hij vrij weinig. Daarvoor heb je metalen connectors, metalen switchsockets, en een geaarde switch nodig. Daarnaast heb je idealiter hetzelfde aan de kant van de camera's.
-->
vso schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:57:
het is niets meer dan aarde draad die je o.a termineert op de behuizing van de connector(s) en in je meterkast ..
over onnodig verhaal gesproken, de rest laten we maar lekker achter wegen oke olie op het vuur hoeft ook niet .

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 24-01-2019 18:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties voor zover.
Glasvezel gaat hem in ieder geval niet worden.
Ik wil het wel enigszins betaalbaar houden en geen honderden of zelfs duizenden euro's aan besteden om een paar kabeltjes te trekken.
De hele woonwijk hoeft er niet op ;)

Wat denken jullie van deze Cat7a kabel?
Netwerkkabel op rol - oranje
Type: SFTP - CAT7A
Kern: Vaste Kern - Koper
Aders: Ø 0.56mm - AWG 23/1
Diameter: 7.5 mm
Mantel: LSZH - FRNC-B
Max. Bandbreedte: 1000 MHz
Impedantie: 100 Ohm
Lengte: 100 meter

Afscherming aderparen: Aluminium plastic folie
Afscherming kabel: Vertind koperen vlechtwerk
100 meter voor €99,99

Gelijke prijs aan Cat6a (voor mij denk ik ruim voldoende) maar theoretisch sneller en meer op de toekomst voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Kies tussen cat5e, cat6 en cat6a. Laat class F/Fa (zogezegde cat7/7a) kabels links liggen, die hebben 0.0 toegevoegde waarde.

't is eenvoudig:
- heb je voldoende aan gigabit in de toekomst? -> cat5e
- wil je in de toekomst ooit upgraden naar 10gbe? -> kijk naar je link lengte: tot 55m cat6; tussen 55 en 100 m: cat6a
kies verder een outdoor kabel, een tuinhuis/schuur is doorgaans niet warm, droog en UV-vrij.
schielding heb je enkel nodig als de kabel langs stoorzenders loopt (antennes of sterkstroom), die mag dan ook slechts langs 1 kant geaard zijn (niet beide, grondlussen !)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:03
@Verwijderd
Ik zou persoonlijk voor deze kabel kiezen (mits niet open en bloot onder de weersinvloeden)
Belden Cat6 en dan met deze Cat6 RJ45 connector voor solid cable.

Als buiten kabel zou ik deze outdoor Cat6 kabel gebruiken.

Evt in huis/meterkast of waar je kabels samenkomen even netjes afmonteren op een patchpaneeltje of (opbouw)wcd's

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 20:20
Beste,
Cat 7 en7A zal nooit toekomstgericht zijn want is nergens erkend in de normen. Cat 8 zal de toekomst worden. Hier vind u een artikel over wat er met cat 7 is gebeurt. https://www.flukenetworks...ategory-7?linkId=61942433

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PerfectPC schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:14:
Kies tussen cat5e, cat6 en cat6a. Laat class F/Fa (zogezegde cat7/7a) kabels links liggen, die hebben 0.0 toegevoegde waarde.

't is eenvoudig:
- heb je voldoende aan gigabit in de toekomst? -> cat5e
- wil je in de toekomst ooit upgraden naar 10gbe? -> kijk naar je link lengte: tot 55m cat6; tussen 55 en 100 m: cat6a
kies verder een outdoor kabel, een tuinhuis/schuur is doorgaans niet warm, droog en UV-vrij.
schielding heb je enkel nodig als de kabel langs stoorzenders loopt (antennes of sterkstroom), die mag dan ook slechts langs 1 kant geaard zijn (niet beide, grondlussen !)
Zie mijn vorige post.
Waarom niet voor een Cat7 kiezen als het dezelfde prijs is als een Cat6a?
In theorie natuurlijk veel beter op de toekomst gericht voor dezelfde prijs.
Het hak- en breekwerk in de muren wil ik natuurlijk maar eenmaal doen.
Cat5 ga ik dus niet nemen met het oog op de toekomst en de camerabeelden veel bandbreedte eisen door hoge resolutie helemaal met meerdere gelijktijdige kijkers.
Mijn keuze zal dus zijn tussen Cat6a en Cat7.
Als de prijs gelijk is dan uiteraard maar meteen Cat7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 20:20
Beste,

Cat 6A heeft een bandbreedte van 500mhz en cat 7 een bandbreedte van 600mhz maar er bestaan geen rj 45 connectors die een bandbreedte van 600mhz aan kunnen want cat 7 ondersteunen geen gewone rj 45 connectors. Cat 7 compatibele connectors zijn de gg45 en tera connector. En bekijk de link in mijn vorige post ook maar eens over wat er met cat 7 is gebeurt en waarom dat dit in de wereld bijna nooit gebruikt word, zelfs grote it bedrijven zoals nokia of alcatel gebruiken maximum cat 6A. Dus neem maar cat 6A daar kun je zeker nog 30 a 40 jaar mee verder.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Zie mijn vorige post.
Cat5 ga ik dus niet nemen met het oog op de toekomst en de camerabeelden veel bandbreedte eisen door hoge resolutie helemaal met meerdere gelijktijdige kijkers.
neen
1) cat7 bestaat niet
2) voor 25/40/100 Gbps op koper heb je cat8 nodig, zie posts van @Dyckie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ondergrondse kabels leg je altijd in een schutbuis, bij kleinere afstanden en geen behoefte aan veel kabels door de schutbuis kun je weg komen met tyleen. Let er bij tyleen op dat je de buis dik genoeg neemt omdat de extra dikte niet veel extra kost. De schutbuis leg je als het goed is maar 1x dus doe dat sowieso goed.

Het maakt dan niet meer uit of je outdoor of indoor kabel in de schutbuis legt naar mijn ervaringen. Waarom een schutbuis? Simpel, je kan er later extra kabel in leggen en is slagvaster. Let er wel op dat je de schutbuis of tyleen zo monteert dat er geen vocht of zand in kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Zie mijn vorige post.
Waarom verwacht je hak- en breekwerk? Je UTP trek je door 19 mm buis. Als je over 20 jaar de boel wilt vervangen, trek je er nieuwe kabels doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cat 6 t.o.v. cat 6a zit vrijwel geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joris748 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:19:
[...]

Waarom verwacht je hak- en breekwerk? Je UTP trek je door 19 mm buis. Als je over 20 jaar de boel wilt vervangen, trek je er nieuwe kabels doorheen.
Lees even goed.
Ik heb een behoorlijke afstand te overbruggen (door heel het huis) met een muursleuvenfrees.
Dat noem ik hak- en breekwerk, je breekt (slijpt) immers een deel van de muur open.

Bedankt iedereen voor de reacties.
Ik ga voor Cat6a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:46:
[...]

Lees even goed.
Ik heb een behoorlijke afstand te overbruggen (door heel het huis) met een muursleuvenfrees.
Dat noem ik hak- en breekwerk, je breekt (slijpt) immers een deel van de muur open.
Volgens mij heb ik je goed begrepen :? Ik doel specifiek op een toekomstige upgrade, daar lag toch je zorg?

Hak- en breekwerk is eenmalig en hetzelfde, ongeacht of je nu voor Cat5, Cat6a of Cat7 gaat. Je maakt een sleuf voor een 19 mm leiding, waar je nu en in de toekomst alle soorten UTP kabel doorheen kunt trekken.
Bedankt iedereen voor de reacties.
Ik ga voor Cat6a.
(y)

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 04-02-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 16:17

Jheroen

Jheroen

Goedemorgen,

Kan ik voor het aansluiten van een hikvison dome via Poe de standaard kleurcodering van een cat6 kabel gebruiken of moet ik de kabel aanpassen aan de Hikvision kleuren.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:25
Jheroen schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:47:
Goedemorgen,

Kan ik voor het aansluiten van een hikvison dome via Poe de standaard kleurcodering van een cat6 kabel gebruiken of moet ik de kabel aanpassen aan de Hikvision kleuren.
als het poe is , is het standaard ethernet kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
Ignore, Sorry was in verkeerde onderwerp dus daardoor dubbelpost

[ Voor 91% gewijzigd door mrbert op 20-10-2020 09:56 . Reden: perongeluk dubbelpost ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit is al een wat ouder topic. Slotje dan maar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.