De template van dit topic is gebaseerd op het Oneplus One topic. Aanpassingen en toevoegingen zijn altijd welkom.
Het unlocken van de Bootloader, installeren van Custom Roms, Custom Recovery, Custom Kernels etc. is allemaal op eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor een mogelijke brick van jouw Xiaomi Mi 9. Unlocken is digitaal veiligheid technisch gezien natuurlijk ook niet goed. Je geeft hiermee de mogelijkheid om developers van roms en dergelijke toegang te geven tot alle gegevens op je telefoon wanneer zij gebruik maken van een backdoor. Weet je dus niet precies wat je doet? Vraag het dan even na. Weet je niet zeker of je dit wel wil? Doe het dan vooral niet. Unlocken, rooten en flashen van kernels is en blijft een risico. (alhoewel je natuurlijk over het algemeen de devs prima kan vertrouwen)
Rooten en custom ROM's:
Rootacces op een Androidtelefoon zoals de Xiaomi Mi 9 wordt vaak gebruikt om zo meer aan de telefoon aan te kunnen passen. Zo kun je tientallen extra applicaties installeren, waarmee je extra functionaliteit op je telefoon verkrijgt (bijvoorbeeld door middel van root Ad-blockers of veranderingen in standaard Android navigatie knoppen). Ook kun je bestanden en mappen inzien (de 'root' van je telefoon) waar je zonder roottoegang niet bij kunt en deze kun je ook weer aanpassen om je telefoon functies te geven die jij wilt of het uiterlijk aan te kunnen passen. Zo kun je met roottoegang bijvoorbeeld advertenties
in games en applicaties verbergen, kun je icoontjes aanpassen in bijvoorbeeld je notificatiebalk aanpassen en nog veel en meer!
Een ROM is simpelgezegd de software die op de telefoon draait en op de Xiaomi Mi 9 draait al een zogenaamde custom ROM, namelijk Miui 10. Miui is een aangepaste firmware welke ten opzichte van de stock Android, op diverse punten is aangepast. Bij de lancering van de Xiaomi Mi 9 werd al duidelijk dat het team open stond voor developers.
Een custom ROM kan bijvoorbeeld aangepast zijn waardoor deze jou beter bevalt dan een andere ROM. Hierbij moet je weer denken aan uiterlijke elementen, opties, instellingenmenu's, opties enzovoort enzovoort. De ene ROM heeft honderden opties en daarin kun je alles zelf instellen, waar het bij andere ROM's weer allemaal wat simplistischer is, maar welke ROM jou bevalt.
Unlocken
Om root op je toestel te verkrijgen dien je eerst de bootloader van je Xiaomi Mi 9 te unlocken.
Het unlocken van je bootloader zorgt ervoor dat je de mogelijkheid krijgt tot al je systeembestanden, de recovery en boot gedeelte van je telefoon, hierdoor kan je simpel nieuwe ROM's op je toestel flashen.
Het unlocken van je bootloader kost 72 uur, maar is niet heel complex.
Let op dat je bij het unlocken alle data zal moeten verwijderen van je telefoon, dus maak een backup!
1. Maak een Backup van je bestanden.
2. Ga naar Instellingen > Mijn apparaat > Alle specificaties.
3. Klik meerdere malen op het MIUI versie nummer, net zo lang tot je ontwikkelaars opties hebt.
4. Ga naar Instellingen > Extra instellingen > Opties voor ontwikkelaars.
5. Selecteer USB foutopsporing én OEM deblokkering.
6. Maak een backup!
7. Volg de instellingen op http://en.miui.com/unlock/
8. Het kan mogelijk 72 uur duren voordat je de mogelijkheid hebt om de bootloader te unlocken.
Het lijkt er tot nu toe op dat AMD Ryzen systemen nog problemen hebben met het unlocken. Proberen kan geen kwaad, maar zorg er wel voor dat je in ieder geval een ander systeem in de buurt hebt staan mocht het mislukken.
TWRP / Custom Recovery
Voor deze opzet heb ik TWRP gepakt als Custom Recovery, maar op XDA zijn meerdere andere projecten te vinden.
Maak ook hier altijd een backup van te voren! Omdat de standaard MIUI Rom een encryptie doet, is de kans groot dat je de data op je interne opslag zal moeten verwijderen!
Zorg er voor, voordat je de TWRP op je Pocophone zet, dat er geen Pin, Wachtwoord of Vingerafdruk actief is. Dit kan anders voor problemen zorgen binnen TWRP waardoor je sowieso alles zal moeten leeghalen!
Via Fastboot
1. Download Minimal ADB en pak deze uit op een locatie op je pc.
2. Download TWRP voor de Xiaomi Mi 9 (https://androidfilehost.com/?w=files&flid=283470 is een TWRP versie met werkende decryptie). Zet deze in je ADB folder.
3. Koppel de Pocophone aan je PC.
4. Ga naar de ADB folder, shift+rechter muis knop > Open Powershell Windows here / Open Command Window here.
5. type
code:
en zorg er voor dat er een devices herkent wordt. Zo niet, ga dan terug naar een van de vorige stappen waarbij de USB Debugging / foutopsporting aan staat.1
| adb devices |
6. type
code:
1
| adb reboot bootloader |
7. type
code:
1
| fastboot flash recovery recovery-20181012.img |
*Vul hier de naam van de recovery welke je gebruikt in. In mijn geval was recovery-20181012.img de naam van de TWRP welke ik heb gedownload.
8. type
code:
1
| fastboot reboot |
Om in TWRP te komen, zal je op moeten starten door de Power en de Volume+ knop ingedrukt te houden. Het kan zijn dat je na de laatste stap dit ook al moet doen, anders kan de telefoon terug gaan naar Fastboot / het geïnstalleerde OS.
Via een bat file
1. Download deze file: http://www.mediafire.com/...iaomi_beryllium..zip/file
2. Zet de file op C: op je PC.
3. Download de TWRP welke je wil hebben (want de standaard TWRP in de file bevat geen werkende decryptie!).
4. Vervang de recovery.img met de Recovery welke jij wil gebruiken. Je kan ook de bat file aanpassen voor een andere naamvoering.
4. Ga naar fastboot mode op je Pocophone (Tijdens het opstarten Volume - & Power knop tegelijk indrukken)
5. Open de folder en draai twrp-installer.bat als Administrator.
Om in TWRP te komen, zal je op moeten starten door de Power en de Volume+ knop ingedrukt te houden. Het kan zijn dat je na de laatste stap dit ook al moet doen, anders kan de telefoon terug gaan naar Fastboot / het geïnstalleerde OS.
Root
1. Download Magisk (laatste versie, zip bestand) en zet deze op je telefoon's opslag.
2. Ga naar TWRP (opstarten met Volme + & Power knop).
3. Klik op Install en selecteer je Magisk zip bestand.
4. Swipe to confirm en installeer.
5. Wipe Dalvik & Cache en reboot.
ROMS
Er zijn diverse Roms te vinden voor de Xiaomi Mi 9. Enkele Miui updates zijn zonder Root en bootloader Unlock te installeren, maar de andere Roms hebben dit wel nodig.
Een groot gedeelte van de Roms is te vinden op:
https://forum.xda-developers.com
Waaronder LineageOS 16 en Pixel Experience welke op het moment van schrijven de meest gebruikte ROM's zijn.
Ook zijn er Xiaomi.EU en Mi Globe Roms, welke wél de MIUI interface gebruiken, maar sommige van de standaard software / bloatware die zich op de Global ROM bevinden niet bevatten.
https://xiaomi.eu/community/forums/miui-rom-releases.103/
https://mi-globe.com/
Installatie van de ROMS gaat veelal via TWRP (de eerste keer, updates kunnen van binnen het Android systeem OTA worden gedaan). Voor sommmige ROMs zal je Google Apps / Gapps nodig hebben. Lees dus altijd bij een ROM wat er wél en niet bij zit. Kijk ook altijd even bij de Changelog en Bugs.
Kernel
Ook zijn er diverse kernels te vinden voor de Xiaomi Mi 9. Veelal via
https://forum.xda-developers.com.
De uitleg van wat een kernel is, is mooi weergegeven in YouTube: What is a kernel - Gary explains.
Een kernel flashen kan dus flinke gevolgen hebben voor je telefoon, dus wees hier altijd voorzichtig mee!
Q/A
Ik krijg een melding na het flashen van een Rom dat ik mijn pin / wachtwoord moet invoeren, maar mijn vorige wachtwoord werkt niet?
Boot naar TWRP, klik op Advanced, File Manager, data, System.
Verwijder deze bestanden:
1.gatekeeper password key
2.gatekeeper pattern key
3.locksettings.db
4.locksettings.db-shm
5.locksettings.db-wal
Wanneer je nu boot zal de locksetting verwijderd moeten zijn.
Android Auto werkt niet goed!
Dit is een bekend probleem onder de MIUI10 (Android 8 ) en alle andere Android 8 ROMs. Het lijkt opgelost te zijn in diverse Android 9 custom ROMs, maar ook hier werkt het niet altijd even vlekkeloos.
Ik heb een Custom ROM geinstalleerd, maar de IR lens werkt niet meer
Veel custom ROMs hebben dit, lees ook even de bugs voordat je een ROM installeert.
Ik krijg geen notificatie icoontjes!
Welkom bij MIUI. Nee, bekend probleem, onder de Pocophone zijn notificaties niet standaard out of the box aanwezig geweest. Na veel klachten is het team er dan ook mee bezig gegaan, maar pas vanaf beta MIUI 10 8.10.18 zit deze functie ingebakken (en niet zoals je gewend bent van Cyanogenmod, Lineage, Android of AOSP, maar de icoontjes worden maar een seconde weergegeven). Dit verschilt natuurlijk ook weer per ROM.
Hoe kom ik in TWRP?
Allereest TWRP installeren natuurlijk, er zijn hiervoor een aantal mogelijkheden, zie eerder in dit topic. Als TWRP op je telefoon staat, kom je er in door tijdens het opstarten van je telefoon, Power + Volume+ knop in te blijven drukken.
Wat kan ik met TWRP?
TWRP is een recovery. Je kunt er mee:
Installeren van Roms, Apps, Kernels, Gapps en mods. Backup maken van je systeem en apps en het terugzetten er van. Mounten van je telefoon opslag (en root) naar je pc. Wipen en formatteren van je telefoon, verder zit er ook nog een file manager aan boord. Zorg er wel voor dat je, je van te voren een beetje inleest, want TWRP kan ook veel schade aanrichten.
Ik had een backup gemaakt met TWRP, maar deze krijg ik niet teruggezet?
Dit kan kloppen. De meest recente versie van TWRP ondersteund niet het terugzetten van MIUI OS. De versie er voor wel, maar die had weer geen ingebouwde decrypt. Hiervoor kon je wel een bestand flashen, maar als je dit niet had gedaan, en je telefoon starte opnieuw op, ging het systeem zich weer volledig encrypten.
Feedback is altijd welkom. Heb ik iets gemist in de standaard opzet? Laat aub even weten via PB
Relevante topics
- https://gathering.tweaker...update_message/57769492/0- [Xiaomi Mi 9] Ervaringen & Discussie
- https://c.mi.com/thread-1857937-1-0.html - ideale website voor wanneer het mis gaat.
- https://forum.xda-develop...twrp-xiaomi-mi-9-t3905825 (Stabiele TWRP, recommanded.