Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28
In mijn nieuwe woning heb ik zelf vloerverwarming op de begane grond gerealiseerd. Hierdoor ben ik voor mijn gevoel genoodzaakt om een multizone regeling op te zetten. Echter vindt ik de bestaande oplossingen vrij prijzig.

Mijn idee is om een Sonoff wifi relais de aan/uit ketelsturing over te nemen. De Sonoff wordt vervolgens aangestuurd vanuit mijn domotica systeem (Home Assistant). Vervolgens plaats ik per ruimte een temperatuur en vochtigheidssensor welke wordt opgenomen in de automatisering en op basis van temperatuur een zoneklep voor boven of beneden open zet i.c.m. de Sonoff aan/uit.

Iemand al een soortgelijk systeem gebouwd?

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 11:26
Kun je je gevoel misschien wat verder onderbouwen, waarom denk je meteen multizone-regeling nodig te hebben?

En waar komt het onderdeel 'z-wave' in je verhaal terug?

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28
Vloris schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:05:
Kun je je gevoel misschien wat verder onderbouwen, waarom denk je meteen multizone-regeling nodig te hebben?

En waar komt het onderdeel 'z-wave' in je verhaal terug?
Z-Wave gebruik voor mijn domitica systeem (Schakelaars enz). Dus de temperatuur sensors wil ik ook graag de z-wave variant laten gebruiken.

Multizone regeling nodig i.v.m vloerverwarming op de begane grond.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 11:29
Commerciale kant-en-klare Z-wave systemen voor vloerverwarming ken ik niet. Ongetwijfeld kun je wel zelf iets in elkaar zetten en programmeren met zo'n open source HA pakket als Home Assistant, OpenHAB of Domoticz. Maar vergis je niet, want een nauwkeurige thermostaat programmeren is niet zo eenvoudig als het lijkt. Zeker met vloerverwarming heb je te maken met een grote 'overshoot' aangezien het traag reageert. Daarbij wil je raam-opendetectie e.d. hebben. Veel thermostaten zijn daarom ook zelflerend. Maar ik kan me voorstellen dat er welllicht al iets bestaands te vinden is binnen de opensource-gemeenschap.

Voor radiatoren bestaan wel Z-wave thermostaatknoppen (van o.a. Fibaro, Eurotronic en Danfoss).

Er zijn ook complete zelfstandigwerkende systemen zoals het MAX! systeem.

Recentelijk houd ik een Zigbee-systeem in de gaten van het Nederlandse Plugwise. Ze hebben ook vloerverwarmingsondersteuning. Zie:
Plugwise Home Automation (Adam, Tom & Lisa)
Plugwise Adam

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 08:54

HeroS

SmartHome Nerd

klapjoker schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:44:
In mijn nieuwe woning heb ik zelf vloerverwarming op de begane grond gerealiseerd. Hierdoor ben ik voor mijn gevoel genoodzaakt om een multizone regeling op te zetten. Echter vindt ik de bestaande oplossingen vrij prijzig.

Mijn idee is om een Sonoff wifi relais de aan/uit ketelsturing over te nemen. De Sonoff wordt vervolgens aangestuurd vanuit mijn domotica systeem (Home Assistant). Vervolgens plaats ik per ruimte een temperatuur en vochtigheidssensor welke wordt opgenomen in de automatisering en op basis van temperatuur een zoneklep voor boven of beneden open zet i.c.m. de Sonoff aan/uit.

Iemand al een soortgelijk systeem gebouwd?
Kijk eens op: https://www.heatit.com/

Of dit allemaal goed werkt met Home Assistant kan ik je niet vertellen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl