Etiquette voor modjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 23:16

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Beste Adjes en/of modjes,

De laatste tijd valt het mij steeds meer op dat de tone of voice van sommige adjes hier op het forum steeds ruwer wordt. Korte zinnen. Geen uitleg verschaffen waarom gehandeld wordt op een bepaalde wijze of mensen hun posts editten zonder fatsoenlijk aan te geven hoe het wel zou moeten.

Ik begrijp heus wel dat jullie ontzettend veel berichten moeten beoordelen en dat iedereen wel eens met het verkeerde been uit bed stapt. Helaas zie ik steeds meer berichten die ik lees waarvan ik het gevoel heb dat het wel erg kort door de bocht is en soms ronduit onbeschoft zijn. Tot mijn verbazing zijn deze dan geplaatst door bepaalde admins.

De reden dat ik dit topic start is niet om met vingers te wijzen, of allemaal voorbeelden te gaan noemen. Ik probeer een open discussie aan te gaan of er etiketten zijn waaraan admins zich moeten houden zodat de sfeer in bepaalde topics niet verslechterd.

Ik ben van mening dat admins die zich in het forum begeven en ook ook deelnemen aan discussies zich bewust zijn van het feit dat ze een bepaalde voorbeeldfunctie hebben en dat achter de berichten gewoon mensen zitten die soms wel weten hoe het moet maar soms ook niet.

Ik zie Tweakers als een open en vriendelijke community waarbij je best kritisch mag zijn maar je tenminste iedereen in zijn waarde laat ook als ze een keer zich niet aan de regels houden.

Graag jullie gedachten hierover?

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ik neem aan dat je etiquette bedoeld?

dat is iets heel anders van etiketten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nee, het is niet de bedoeling dat mensen overmatig onvriendelijk benaderd worden, al zal dat best wel eens voorkomen wanneer iemand na vele verzoeken nog steeds niet wil luisteren, ook wij zijn mensen. Maar zonder concrete voorbeelden kunnen we hier verder niet heel veel over zeggen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Dat bedoelde ik inderdaad, maar het was een beetje een grapje aangezien ik niet een hele zware discussie ervan wilde maken.

Ik probeer een open discussie te voeren dat het mij opvalt dat het een bepaalde manier van modereren betreft. Als dat het beleid is dat het beleid en het beter werkt, prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
NMe schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:01:
Nee, het is niet de bedoeling dat mensen overmatig onvriendelijk benaderd worden, al zal dat best wel eens voorkomen wanneer iemand na vele verzoeken nog steeds niet wil luisteren, ook wij zijn mensen. Maar zonder concrete voorbeelden kunnen we hier verder niet heel veel over zeggen.
Ok voorbeeld, ik plaatste een link in het topic waarvan ik starter ben. Die werd ge-edit en neergezet dat julie van dit soort spam niet gediend waren.

Het was de bedoeling van mij om dat bericht te pinnen zodat mensen niet steeds naar het einde van de topic hoefde te gaan.

Prima als dat tegen de regels is maar dat had wel anders gekund. Vervolgens krijg ik dit bericht in mijn mailbox waar het volgende in de eerste zin staat:

Het kan zijn dat mijn moderatie wat fel overkomt maar dat is niet de bedoeling en ik snap eerlijk gezegd ook niet waar je dat idee vandaan haalt. Er worden misschien wat beleefdheidsnormen overgeslagen, maar dat is bij meer moderaties zo omdat dat over het algemeen beter werkt.

Hierbij trek ik de conclusie dat het dus beter werkt en daarom die toon gehandteerd wordt. Tevens staat in de eerste zin dat hij het begrijpt maar klaarblijkelijk ook niet.

Mijn vraag is dus, zijn er meer mensen die vinden dat de toon soms anders mag of ben ik gewoon een zeikerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik kan niet oordelen over de toon aangezien ik alleen een bericht later uit de discussie zie terwijl je de rest geparafrasseerd hebt. Context is alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 17:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dit onderwerp heb ik de laatste tijd wel vaker langs zien komen, in verschillende subfora. Dus mijn vermoeden is dat het wel bij meer mensen speelt dan alleen bij jou.
Zelf zie ik ook af en toe wel eens oneliners langs komen of een toon die ik niet vind passen. Andersom zie je dat vanuit users nog veel vaker en we blijven allemaal mensen natuurlijk.

Een etiquette specifiek voor adjes en modjes lijkt mij bijzonder, volgens mij hebben we al de etiquette dat we op Tweakers gewoon normaal met elkaar communiceren. Mocht de feedback met regelmaat komen dat moderaties niet prettig zijn dan zullen de adjes/modjes vast onderling daarover spreken en eventueel afspraken maken. Dat lijkt mij echter iets wat lekker binnenskamers hoort te blijven en niet een publiek verhaal moet worden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Lieve @NMe het gaat niet om het bericht of mij persoonlijk. Het gaat erom wat hij beweert en daarnaast dat mijn bevindingen zijn dat er vrij ruw gemodereerd wordt.

@Gonadan Die geluiden hoor ik ook. Ik vind juist dat wanneer je met een community te maken hebt je dit juist niet binnenskamers hoort te houden. Openheid is toch prima? Daar komt bij dat ik van mening ben dat adjes een voorbeeld functie hebben op het forum en zich dus ook dit soort etiquette zwaarder horen te hanteren dan een user.

[ Voor 4% gewijzigd door juggle op 18-01-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Cyphax

Moderator LNX
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:27:
Lieve @NMe het gaat niet om het bericht of mij persoonlijk. Het gaat erom wat hij beweert en daarnaast dat mijn bevindingen zijn dat er vrij ruw gemodereerd wordt.
Als ik kijk naar jouw voorbeeld, dan wordt er neutraal bericht dat iets niet de bedoeling is. Op jou komt dat "ruw" over, maar dat wil niet zeggen dat het ook op die manier geschreven is. Kun je je bijvoorbeeld voorstellen dat degene die dat gepost heeft het niet lomp bedoelt?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Lieve @NMe het gaat niet om het bericht of mij persoonlijk.
Nu begin je zelf met het vervelende toontje waar je de admins van beticht. ;)

Je maakt een algemene opmerking. Ik heb vervolgens tevens een algemene opmerking gemaakt dat het niet de bedoeling is dat de crew overmatig bot is. Dát is de interne afspraak die geldt. Jij constateert dat die afspraak niet nagekomen wordt maar bent vervolgens super vaag over op welke manier, door wie, wanneer, waarom, etc. Ik kan op die manier niet het antwoord geven waar jij naar lijkt te vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door NMe op 18-01-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:38

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Iedereen heeft z'n eigen manier van modereren, maar over het algemeen zou het niet bijzonder bot moeten overkomen, wel duidelijk. En wat @NMe hierboven al zegt, met het voorbeeld erbij is het een stuk makkelijker om te oordelen of het lomp/ onvriendelijk was of niet (en dat blijft uiteraard nog altijd subjectief)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Ik heb het hele bericht naar @NMe gestuurd. Er stonden in het verdere bericht geen vervelende zaken en dat was keurig.

Ik probeer iets ter discussie te stellen terwijl iedereen vraagt om het terug te leiden op 1 enkel bericht. Dat is juist niet de bedoeling. Ik hoop dat meer mensen dit lezen en mijn gevoel kunnen delen of dit verdwijnt in de doofpot. Evengoede vrienden maar dan is dat de status.

Ik heb nu spijt van mijn voorbeeld aangezien dat nu het onderwerp wordt terwilj ik vind dat de discussie breder mag worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Gonadan Die geluiden hoor ik ook. Ik vind juist dat wanneer je met een community te maken hebt je dit juist niet binnenskamers hoort te houden. Openheid is toch prima? Daar komt bij dat ik van mening ben dat adjes een voorbeeld functie hebben op het forum en zich dus ook dit soort etiquette zwaarder horen te hanteren dan een user.
Openheid is goed en het is dus ook goed om transparant te zijn in hoe men wil communiceren, maar volgens mij is dat wel duidelijk. Volwassen en netjes, bij moderaties soms wat strenger. Adjes/modjes hebben inderdaad een voorbeeldfunctie, maar blijven evengoed vrijwillige mensen. Daarnaast ben ik van mening dat het aantal keren dat een adje/modje niet netjes communiceert te verwaarlozen is bij het aantal keer dat ik een user dat zie doen. In die zin houden ze zich dan ook prima aan die voorbeeldfunctie. ;)

Openheid vind ik niet goed als het om specifieke voorbeelden gaat of discussie over specifieke adjes/modjes. Er heerst tegenwoordig ook weer een middeleeuwse neiging tot schandpaal, net als in de maatschappij, wanneer iemand een keer iets heeft gedaan. Nergens voor nodig lijkt mij, gewoon een DM naar de betreffende mod, kom je er niet uit dan heb je nog een Admin. Kom je er dan alsnog niet uit dan heb je pech, want het doktersteam is opgeheven. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:36:
[...]
Kom je er dan alsnog niet uit dan [s]heb je pech, want het doktersteam is opgeheven. :+[s/]
Dan kan je gewoon aankloppen bij bemiddelaar@tweakers.net.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
@Gonadan Ik begrijp heel goed dat op vrijwillergs draait en ik heb ook veel respect voor iedereen die zich inzet voor de community. That being said; er mag toch ook wel kritiek zijn ondanks dat mensen dit vrijwillig doen?

Ik probeer dus ook niet het te herleiden op 1 bericht, maar iedereen vraagt om voorbeelden en anders blijf ik kennelijk vaag. Dus ik wilde die eerste zin aanhalen waarbij gezegd wordt dat fatsoensnormen worden overgeslagen.

Dat laatste is mijn punt en dat wordt door meer mensen zo ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gonadan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:36:
Kom je er dan alsnog niet uit dan heb je pech, want het doktersteam is opgeheven. :+
Helemaal niet; het werkt nu anders.
Aanpassing doktersteam en bemiddeling
Gonadan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:25:
Dit onderwerp heb ik de laatste tijd wel vaker langs zien komen
Dit is niets nieuws, dit soort berichten werden in 1999 al geplaatst zo nu en dan. Het is niet zwart-wit; soms heeft een mod inderdaad misschien een wat mindere dag, een andere keer is 't de user die voor de 140ste keer op 'tzelfde gewezen moet worden en soms is de toon van het hele topic al vervelend waardoor het weinig nut heeft nog mooi weer te gaan lopen spelen.
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:40:
That being said; er mag toch ook wel kritiek zijn ondanks dat mensen dit vrijwillig doen?
Kritiek mag altijd. Of er iets mee gedaan wordt is vers twee ;) Maar voel je vooral niet belemmerd om je kritiek te uiten.
Zoals gezegd; dergelijke (dit soort) topics duiken met de regelmaat van de klok op en soms is er iets aan de hand, soms niet. Wat dat betreft kom je dus niet echt met iets nieuws ;)

[ Voor 81% gewijzigd door RobIII op 18-01-2019 13:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dus ik wilde die eerste zin aanhalen waarbij gezegd wordt dat fatsoensnormen worden overgeslagen.

Waar die opmerking over fatsoensnormen (de opmerking was trouwens "beleefdheidsnormen") denk ik op slaat is dat dergelijke mededelingen bij het ingrijpen in een reactie doorgaans kort en bondig worden gehouden. (en dus niet "beste juggle, zou je dit of dat alstublieft niet meer willen doen, want bla bla, yada yada").

Dat maakt ze nog niet meteen ruw of onfatsoenlijk.

Het is heel lastig om een algemene discussie te voeren over vage gevoelens dat de omgangsnormen achteruit gaan. Het is beter om gewoon concrete gevallen direct met de betreffende mod uit te spreken en waar je er niet uitkomt het aan te kaarten bij diens admin. Die admin zal dan ook zien dat over bepaalde mods wellicht wat vaak klachten binnenkomen en daar actie op ondernemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 18-01-2019 13:49 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Cyphax

Moderator LNX
Ik probeer dus ook niet het te herleiden op 1 bericht, maar iedereen vraagt om voorbeelden en anders blijf ik kennelijk vaag. Dus ik wilde die eerste zin aanhalen waarbij gezegd wordt dat fatsoensnormen worden overgeslagen.

Maar als het niet concreet mag worden via voorbeelden, wat voor antwoord zou je dan in dit topic tevredenstellen? Als er een admin/mod bot doet tegen je, dan zegt dat niet zo heel veel over anderen, toch? Dan is het toch incidenteel, en is het juist handig om concreet te komen met voorbeelden?
Als het moet blijven bij de gevoelskwestie, dan is uiteindelijk meestal een vorm van beauty is in the eye of the beholder. :)

Ik vind zelf bijvoorbeeld dat de actie die jou dit topic heeft doen openen geen goed voorbeeld zou zijn van botheid. Dat je het zo kan opvatten zal ik niet ontkennen, maar vind je zelf ook niet dat je het met een andere toon zou kunnen lezen?

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 18-01-2019 13:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Waar die opmerking over fatsoensnormen (de opmerking was trouwens "beleefdheidsnormen") denk ik op slaat is dat dergelijke mededelingen bij het ingrijpen in een reactie doorgaans kort en bondig worden gehouden. (en dus niet "beste juggle, zou je dit of dat alstublieft niet meer willen doen, want bla bla, yada yada").

Overtrokken voorbeeld van hoe het niet moet. Zo werd ik gemod:

Van spam zijn we hier niet gediend!

He kunt toch ook zeggen:

Link plaatsen in het openingstopic hier verwijderd

Is veel duidelijker en beleefder.

Snap je waar ik naar toe wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik lees dit topic, en denk: wat is je punt nou precies?
Helaas zie ik steeds meer berichten die ik lees waarvan ik het gevoel heb dat het wel erg kort door de bocht is en soms ronduit onbeschoft zijn. Tot mijn verbazing zijn deze dan geplaatst door bepaalde admins.
Als dat het beleid is dat het beleid en het beter werkt, prima
Dat bedoelde ik inderdaad, maar het was een beetje een grapje aangezien ik niet een hele zware discussie ervan wilde maken.
Dus ik wilde die eerste zin aanhalen waarbij gezegd wordt dat fatsoensnormen worden overgeslagen.
Je maakt een statement, het is een grap, oh nee, er wordt ergens een fatsoensnorm overschreden. Ik ben je kwijt ... 8)7
en daarnaast dat mijn bevindingen zijn dat er vrij ruw gemodereerd wordt.

Mijn mening: begin aub niet aan een etiquette. Ik ga er vanuit dat de crew hier gewoon kan communiceren. Wat de een als prettig ervaart (ik hou van kort en duidelijk, sommigen zien dat als bot en lomp) heeft een ander een fluwelen-handschoen-aanpak nodig (koetsiekoetsie, niet meer doen, hier heb je een extra koekje). Als je al een modbrek of aanpassing oid om je oren krijgt, dan is daar vast een reden voor. Gezien de lompheid van sommige users, kan ik me ook wel coorstellen dat de crew er soms een beetje klaar mee is als ze voor de zoveelste keer in moeten grijpen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: pak een bak koffie, loop even een rondje en lees je topic nog eens door. ;)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
pven schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:50:
Ik lees dit topic, en denk: wat is je punt nou precies?

[...]

[q]Als dat het beleid is dat het beleid en het beter werkt, prima!/q]

[...]

[...]

Je maakt een statement, het is een grap, oh nee, er wordt ergens een fatsoensnorm overschreden. Ik ben je kwijt ... 8)7

[...]

Mijn mening: begin aub niet aan een etiquette. Ik ga er vanuit dat de crew hier gewoon kan communiceren. Wat de een als prettig ervaart (ik hou van kort en duidelijk, sommigen zien dat als bot en lomp) heeft een ander een fluwelen-handschoen-aanpak nodig (koetsiekoetsie, niet meer doen, hier heb je een extra koekje). Als je al een modbrek of aanpassing oid om je oren krijgt, dan is daar vast een reden voor. Gezien de lompheid van sommige users, kan ik me ook wel coorstellen dat de crew er soms een beetje klaar mee is als ze voor de zoveelste keer in moeten grijpen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: pak een bak koffie, loop even een rondje en lees je topic nog eens door. ;)
Ok jouw mening. Geeft toch niet als ik daar anders over denk? Nogmaals, stel dat hier meer mensen vinden dat het anders kan. Dan heb je toch iets waarmee je iets kan?

Zie mijn post als verkennend onderzoek of meer mensen van mening zijn dat er het soms wat vriendelijker mag...

[ Voor 8% gewijzigd door juggle op 18-01-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Ok jouw mening. Geeft toch niet als ik daar anders over denk?
Prima uiteraard. Maar ik vind dat je je druk maakt om niets. :Y)

Nogmaals: wat is je doel met dit topic? Je spreekt jezelf driedubbel tegen, en ik weet echt niet wat je nou wil bereiken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:49:

He kunt toch ook zeggen:

Euh, je vertelt hier maar de halve waarheid mister, en dan ook nog eens in je eigen voordeel ;)

Dit postte je:
Wil je lid worden van de meest hechte gaming community voor papa's en mama's?

Check onze website!

http://blabla.nl
En dat werd gemodereerd met:
Dit soort spam posts zijn niet de bedoeling.
En daar is helemaal niets mis mee. Het is immers spam én het is niet de bedoeling. Hoe had je dat dan anders graag gezien? "Lieve juggle , je bericht was een beetje onhandig want het bevatte een linkje en dat zien we liever niet. Zou je dit voortaan in de toekomst misschien liever niet willen doen alsjeblieft? Thanks! d:)b Super goed dat je dit zo fijn oppakt! :> _O_ "?

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 18-01-2019 13:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

He kunt toch ook zeggen:

Ten eerste: dat stond er niet, er stond "Dit soort spam posts zijn niet de bedoeling". Ten tweede: die link stond al in de startpost, dus waarom zou een mod die door jou voorgestelde tekst posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Euh, je vertelt hier maar de halve waarheid mister, en dan ook nog eens in je eigen voordeel ;)

Dit postte je:

[...]

En dat werd gemodereerd met:

[...]

En daar is helemaal niets mis mee. Het is immers spam én het is niet de bedoeling. Hoe had je dat dan anders graag gezien?
Ik had het graag anders zoals ik het heb beschreven in mijn post. Ik wist de uiteindelijke tekst niet meer precies omdat de posts op mijn verzoek zijn verwijderd.

Het was niet als spam bedoeld maar nu gaan we weer op 1 bericht in terwijl ik probeer iets breder aan de kaak te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:55:

Het was niet als spam bedoeld maar nu gaan we weer op 1 bericht in terwijl ik probeer iets breder aan de kaak te stellen.
En ik geef aan dat dit iets is van alle tijden; dus wat is het nut van dit topic dan nog precies? Misschien toch eens overwegen de hand in eigen boezem te steken? Ik post zelfs links waarin we aangeven dat we er met z'n allen mee bezig zijn en actief op letten. En, ja, dan nog gaat 't wel eens ergens mis (hence: kom maar op met die voorbeelden!). Maar los van een incident her-en-der zie ik geen reden om iets "breed aan de kaak te stellen" tbh.
Ik had het graag anders zoals ik het heb beschreven in mijn post.
With all due respect:

vs.
Dit soort spam posts zijn niet de bedoeling.
...

dan vind ik de tweede toch écht een stuk vriendelijker hoor :?

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 18-01-2019 13:59 ]

Over mij

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Fantastisch topic dit ... 8)7

TS heeft frustraties omdat zijn spam wordt verwijderd, maar probeert dit te verbergen door over etiquette op een hoger niveau te beginnen ... 'alle mods zijn evil' ... en dan vol blijven houden dat het niet daar over ging, maar dat het een algehele tendens is dat de crew eigenlijk een stelletje botte boeren en/of boerinnen zijn.

Ja: ik overdrijf. Maar goed: koffietijd, anders wordt ik nog kribbiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

He kunt toch ook zeggen:

Ok, ik heb even naar de daadwerkelijke post kunnen kijken. De melding was "Dit soort spam posts zijn niet de bedoeling." Dat is in mijn ogen kort maar krachtig maar nergens bot. Ik zou mijn mods op zo'n bericht in elk geval niet aanspreken. Jouw reactie erop was:
Pardon, ik ben de topic starter en dit diende ter aanvulling zodat het gepinned kon worden. Iets minder fel reageren zou je sieren. En verwijder dan de hele post alsjeblieft jouw mod edit voegt niets toe aan het topic.
En dát was dan weer de aanleiding van het bericht dat je kreeg. Ik ben het met de mod in kwestie eens dat er hier niet echt fatsoensnormen gebroken worden.
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:36:
Ik heb nu spijt van mijn voorbeeld aangezien dat nu het onderwerp wordt terwilj ik vind dat de discussie breder mag worden getrokken.
Dat suggereert dat het vaker voorkomt. Ik durf te stellen dat als je dit als storend ervaart het inderdaad vaker voorkomt, maar dat dat dan in dit geval eerder ligt aan de manier waarop jij kiest het bericht te lezen dan aan de intentie die de moderator had bij het schrijven van het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:23
Inderdaad, dus laten we dit maar niet doen. ;)

Oh wacht, dat is niet netjes van mij ;)

[ Voor 37% gewijzigd door NMe op 18-01-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
KnoxNL schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:00:
Who gives a fuck

Oh wacht, dat is niet netjes van mij ;)
Je hoeft niet te posten als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor ;) :>

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 18-01-2019 14:01 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar had ik mijn opmerking op gebaseerd, al stond jouw toevoeging daar toen nog niet volgens mij. Feit is wel dat het nu wordt opgepakt door de mensen waarmee je er niet uit komt, dus ik vraag mij af wat mailen dan nog voor toegevoegde waarde heeft. Maar dat is wellicht een andere discussie. :)
Dit is niets nieuws, dit soort berichten werden in 1999 al geplaatst zo nu en dan. Het is niet zwart-wit; soms heeft een mod inderdaad misschien een wat mindere dag, een andere keer is 't de user die voor de 140ste keer op 'tzelfde gewezen moet worden en soms is de toon van het hele topic al vervelend waardoor het weinig nut heeft nog mooi weer te gaan lopen spelen.
Dat is waar, het blijft actueel. Je ziet het ook erg afhangen van het topic of onderwerp inderdaad. Bij grote topics met veel slowchat of opsomtopics mag je natuurlijk keer op keer hetzelfde corrigeren. Dan is het vrij logisch dat je niet elke keer een uitgebreide toelichting gaat zitten typen. Wellicht wat macro's programmeren? :P
Orion84 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:46:

Wat ik als gebruiker minder prettig vind zijn de autoritaire oneliners die soms langs komen als:
• deze discussie stopt nu hier
• en dat doe we dus niet
• dat getrol houdt nu op
• beleid nog maar eens lezen -> officiële waarschuwing (publiekelijk)

Maar goed, hoe vaak gebeurt dat nou. Ik zie meer problemen in het feit dat er users zijn die niet snappen dat ze één van de duizenden zijn en graag willen dat alle opmerkingen van modjes in beleefdheidsvormen en met de mantel der liefde aan ze gebracht worden. :(:)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Ik had het graag anders zoals ik het heb beschreven in mijn post. Ik wist de uiteindelijke tekst niet meer precies omdat de posts op mijn verzoek zijn verwijderd.

Laten we het a.u.b. concreet houden.... De regels waar berichten op dit forum moeten voldoen staan allemaal omschreven. Voor de rest is alles arbitrair door de crew. Nee, het forum van Tweakers.net is geen "open" omgeving op het web. Het forum is een onderdeel van Tweakers.net en daarmee de Persgroep. Als crew is het de taak alles zo ordelijk mogelijk te laten verlopen.

Om regels vast te stellen heb je niets aan vaagheden, duidelijke kaders daar heeft iedereen iets aan.
Wanneer het verstuurde bericht nu te lang is of de er staat een spam verwijzing in, de crew heeft recht om daar iets van te vinden en hun actie er op uit te voeren.

Om wille de duidelijkheid is een kort, duidelijk en too-the-point antwoord nodig. Zoals reeds is opgemerkt door collega's heeft dit niets met botheid te maken. Maar alles met duidelijkheid.

Een zekere groep users heeft namelijk altijd behoefte om discussie te voeren en aangezien wij als crew soms iets echt willen bereiken, kan je maar beter duidelijk zijn dan de reactie op een reactie weer te laten ontsporen.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:56:
[...]

En ik geef aan dat dit iets is van alle tijden; dus wat is het nut van dit topic dan nog precies? Misschien toch eens overwegen de hand in eigen boezem te steken? Ik post zelfs links waarin we aangeven dat we er met z'n allen mee bezig zijn en actief op letten. En, ja, dan nog gaat 't wel eens ergens mis (hence: kom maar op met die voorbeelden!). Maar los van een incident her-en-der zie ik geen reden om iets "breed aan de kaak te stellen" tbh.

[...]

With all due respect:

[mbr]Link plaatsen in het openingstopic hier verwijderd[/]
vs.
[mbr]Dit soort spam posts zijn niet de bedoeling.[/]
...

RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:56:
[...]

[...]

With all due respect:

[mbr]Link plaatsen in het openingstopic hier verwijderd[/]
vs.
[mbr]Dit soort spam posts zijn niet de bedoeling.[/]
...

Ja dat vind jij :) Ik snapte het niet want ik was mij van geen kwaad bewust. Ik ben zelfs de topic starter en ik vond het bot overkomen. Ik reageer wel vaker in dat topic. Ik bedoel dus dat een beetje uitleg waarom iets wordt afgehandeld meer duidelijkheid geeft in plaats van iemand gelijk te betichten van spam posts.

Nogmaals, mijn intentie was om het bericht te pinnen omdat de openingspost vaak wordt overgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gonadan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:04:
Feit is wel dat het nu wordt opgepakt door de mensen waarmee je er niet uit komt,
Helemaal niet :? Juist de mensen waarmee je een probleem hebt nemen niet deel aan 't bemiddelingsproces. En omdat we nu geen vast DT meer hebben hebben we meer dokters en dus veel meer ogen die naar een case kunnen kijken / behandelen zonder handen te kort te komen als er dokters betrokken zijn.
Gonadan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:04:
Wellicht wat macro's programmeren? :P
Absoluut juist niet. Dan krijg je overal van die 'robotantwoorden'.

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 18-01-2019 14:06 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:23
RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Je hoeft niet te posten als je niets zinnigs toe te voegen hebt hoor ;) :>
Nee dat is waar, en het is ook niet aan mij om te bepalen waar mensen zich wel of niet druk om moeten maken.

Beetje on-topic dan:

Zo heeeeeeeeeeeeel af en toe word ik ook wel eens gemodereerd, en dat is dan vaak ook kortaf of te interpreteren als "bot", maar kom op jongens, het is een forum en het gaat in mijn ogen nergens over, het leven gaat door.

Gewoon blijven ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Ik kom hier al heel lang op het forum en ik betaal ook netjes aan Tweakers. Dat kan je allemaal zien. Ik ben niet iemand die zeikt of steeds discussie zoekt. Zoek mijn post historie maar er op na.

Ik probeer iets bespreekbaar te maken. Sommige mensen ergeren zich aan taalfouten anderen aan gedrag van users. En ik dus soms aan hoe er gemodereerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22

DukeBox

loves wheat smoothies

@TS ik begrijp dat je de discussie wilt starten en dat niet op basis van het gegeven voorbeeld wilt doen maar als jouw ervaring met dat voorbeeld er niet was geweest had je deze discussie niet gestart gok ik zo..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:09:
En ik dus soms aan hoe er gemodereerd wordt.
I rest my case. Shit happens. Til er niet te zwaar aan. Klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 18-01-2019 14:10 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:09:
@TS ik begrijp dat je de discussie wilt starten en dat niet op basis van het gegeven voorbeeld wilt doen maar als jouw ervaring met dat voorbeeld er niet was geweest had je deze discussie niet gestart gok ik zo..
Dat klopt helemaal! En nu kan ik niet meer terug en word ik aan de schandpaal genageld for bringing it op;)

Nee grapje natuurlijk! Maar het maakt wel tongen los en dat is goed.

[ Voor 7% gewijzigd door juggle op 18-01-2019 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bullet NL schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:04:
[...]

Het forum is een onderdeel van Tweakers.net en daarmee de Persgroep.
offtopic:
Daar is geen woord aan gelogen maar het feit dat de Persgroep Tweakers bezit is natuurlijk irrelevant in deze. Je lijkt hier half te suggereren dat de Persgroep meedenkt over de manier waarop wij onze community te woord staan en dat is natuurlijk niet zo. En ik weet dat jij dat weet, maar mensen die je post lezen weten dat niet per se. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:10:
[...]

I rest my case. Shit happens. Til er niet te zwaar aan. Klaar.
Dat doe ik ook niet... maar jij ook niet als ik vraag of het soms iets beleefder mag :-) en dat wij daar dan in verschillen wat beleefd is en wat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:12:
maar jij ook niet als ik vraag of het soms iets beleefder mag :-)
Wordt 't nou persoonlijk of... ? Want ik ben écht wel eens bot/kortaf maar wél waar dat nodig is; je kunt mij iig niet betichten van lompe slotjes; ik maak er altijd werk van.
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:12:
en dat wij daar dan in verschillen wat beleefd is en wat niet.
Wat beleefd is verschilt voor iedereen. Maar nogmaals: wat wil je nou? Heb je de links die ik je gaf gelezen / gezien? Dan weet je toch dat we er, met z'n allen, alert op zijn en mee bezig zijn?

Ik heb trouwens ook even een titlefix gedaan: Etiquette voor adjes » Etiquette voor modjes

Een adje is geen modje en andersom ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 18-01-2019 14:17 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:14:
[...]

Wordt 't nou persoonlijk of... ? Want ik ben écht wel eens bot/kortaf maar wél waar dat nodig is; je kunt mij iig niet betichten van lompe slotjes; ik maak er altijd werk van.

[...]

Wat beleefd is verschilt voor iedereen. Maar nogmaals: wat wil je nou? Heb je de links die ik je gaf gelezen / gezien? Dan weet je toch dat we er, met z'n allen, alert op zijn en mee bezig zijn?
Ik heb jou van niets beticht toch? Mijn vraag was algemeen en ik reageerde op jouw post. Dit was ter afsluiting bedoeld.

Maar ook jij geeft aan wel eens bot en kortaf te zijn waar nodig. Klaarblijkelijk zit er dus wel een kern van waarheid in datgene wat ik probeer te zeggen.

Maar als jullie allemaal (mods en ads) met elkaar vinden wat toelaatbaar is en wat niet dan is dat toch jullie waarheid? Ik bespeurde dat er de laatste tijd wat vaker kortaf en kort door de bocht wordt gereageerd naar mijn mening en probeerde dat bespreekbaar te maken.

Niets persoonlijks!

[ Voor 26% gewijzigd door juggle op 18-01-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

NMe schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:12:
[...]

offtopic:
Daar is geen woord aan gelogen maar het feit dat de Persgroep Tweakers bezit is natuurlijk irrelevant in deze. Je lijkt hier half te suggereren dat de Persgroep meedenkt over de manier waarop wij onze community te woord staan en dat is natuurlijk zo. En ik weet dat jij dat weet, maar mensen die je post lezen weten dat niet per se. ;)
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:14:
Ik heb trouwens ook even een titlefix gedaan: Etiquette voor adjes » Etiquette voor modjes

Een adje is geen modje en andersom ;)
Ah, dus adjes zijn wetteloos. :+

juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Mijn vraag was algemeen en ik reageerde op jouw post. Dit was ter afsluiting bedoeld.
Heb je nou die linkjes al gelezen die @RobIII je heeft gegeven?

Je probeert een punt aan te kaarten, gaat daarna min-of-meer in discussie om daarna met je staart tussen je benen af te druipen omdat de meesten vinden dat je eigenlijk geen punt hebt.

Maar goed: in LA kan veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
pven schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Ah, dus adjes zijn wetteloos. :+

[...]

Heb je nou die linkjes al gelezen die @RobIII je heeft gegeven?

Je probeert een punt aan te kaarten, gaat daarna min-of-meer in discussie om daarna met je staart tussen je benen af te druipen omdat de meesten vinden dat je eigenlijk geen punt hebt.

Maar goed: in LA kan veel ;)
Hoewel ik van mening ben dat je probeert te provoceren met de posts die je doet zal ik antwoord geven. Ik druip niet af, ik probeerde een discussie op 1 voorbeeld te voorkomen maar dat lukte niet.

Als hier meerdere mensen geantwoord hadden dat ze van mening waren dat het ook anders kan dan was er een andere lading geweest in dit topic.

Ik heb aangegeven waar het om gaat, een voorbeeld gegeven en een voorbeeld wat naar mijn mening beter kan. In die zin heb ik bijgedragen aan een inhoudelijk discussie omtrent de vorm en omgang.

Dat ben ik helaas in jouw posts niet tegengekomen.

Niemand hoeft het met mij eens te zijn en ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. De meningen liggen dus uiteen. Niets mis mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
En Het is allemaal begonnen met deze zin in je mail.
“en ik snap eerlijk gezegd ook niet waar je dat idee vandaan haalt.”

Ik snap het wel, dat lokt een discussie uit.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RobIII schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:05:
Helemaal niet :? Juist de mensen waarmee je een probleem hebt nemen niet deel aan 't bemiddelingsproces. En omdat we nu geen vast DT meer hebben hebben we meer dokters en dus veel meer ogen die naar een case kunnen kijken / behandelen zonder handen te kort te komen als er dokters betrokken zijn.
Ik doel mee rop het feit dat je nog steeds te maken hebt met de admins. Dat je bij conflict met een individu die niet meer betrekt snap ik wel inderdaad.
Zie het overigens niet als aanval op jullie integriteit, het was met een knipoog. Ik weet gerust wel dat jullie het juist beter hebben gemaakt. ;)
Absoluut juist niet. Dan krijg je overal van die 'robotantwoorden'.
Da's volgens mij in sommige topics best wel handig toch? Het was een geintje hè. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:53:
De laatste tijd valt het mij steeds meer op dat de tone of voice van sommige adjes hier op het forum steeds ruwer wordt. [...]
Die waarneming deel ik niet. Zijn er soms post door collega Mods waarvan ik denk 'dat had ik anders geformuleerd'? Ja hoor, en dat zal vice versa ook wel zo zijn.
Ik probeer een open discussie aan te gaan of er etiketten zijn waaraan admins zich moeten houden
Je bedoelt een soort stijlboek? Is er niet en ik hoop ook dat dat nooit komt. Er lopen hier tientallen vrijwilligers rond die allemaal proberen hun deel van het forum in goede banen te leiden. We zoeken daarbij allemaal naar een effectieve manier van communiceren, waarbij het uitgangspunt inderdaad is dat wel de gebruikers vriendelijk en respectvol tegemoet treden waar het kan, duidelijk waar het moet.

Wat dat precies is, net zoals bij alle communicatievormen, een proces tussen zender en ontvanger. Die stijl ontwikkelt zich ook in de loop der jaren, zowel bij individuele mods als bij de site als geheel. In die zin is er wel een soort van ongeschreven, informeel en globaal stijlboek wat continue evolueert, onder andere dankzij opmerkingen van gebruikers in de verschillende feedbacktopics.

Die open discussie je die probeert aan te gaan bestaat al lang, maar zonder het doel om te komen tot een vastgelegd stijlboek. Had gewoon in het feedbacktopic van Spielerij een opmerking geplaatst dat je de moderatie niet als prettig hebt ervaren en dan kunnen we er iets mee. Met een opmerking dat de 'tone of voice steeds ruwer wordt' maak je het onnodig groot, vaag, algemeen en beschuldigend. Dat zouden we moeten merken aan een toenemend aantal terechte klachten in de feedbacktopics.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:33:
[...]

Hoewel ik van mening ben dat je probeert te provoceren met de posts die je doet zal ik antwoord geven.
Je provoceert zelf toch ook? Alhoewel je dat probeert te verbergen, maar goed: zie mijn eerdere bericht.
Als hier meerdere mensen geantwoord hadden dat ze van mening waren dat het ook anders kan dan was er een andere lading geweest in dit topic.
En daar is keurig op geantwoord door de crew, met onderbouwing. Maar jij wil alleen maar die onzinnige etiquette bevestigd zien ... |:(
Dat ben ik helaas in jouw posts niet tegengekomen.
Tsja, ik steek niet graag tijd in verloren zaken. Daarbij kan jij blijkbaar niet zo goed tegen korte bondige reacties, dat is juist iets waar ik goed in ben. Mijn handschoenen liggen helaas nog thuis, vandaar dat ik dat maar even negeer.
Niemand hoeft het met mij eens te zijn en ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. De meningen liggen dus uiteen. Niets mis mee!
En toch ben ik het hier niet mee eens. Je schrijft veel, maar zegt maar bar weinig. En je zogenaamd valide punt is diverse keren onderuit gehaald. Vervolgens negeer je nog steeds de linkjes van @RobIII, en praat je over alles behalve de vraag: heb je die linkjes nou gelezen?

Wat ik mij oprecht afvraag: hoe ben je in het dagelijkse leven als iemand 'Nee!' tegen je zegt terwijl je liever 'Nee, doe maar niet, ik leg je bij een kopje thee wel uit waarom je dat niet moet doen' had gehoord? Maak je toch niet zo druk. Een mod is over het algemeen ook maar een mens, en daarbij: blijkbaar zie jij duidelijkheid als botheid. Prima, so be it, maar verspil je energie dan niet in het klagen daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
pven schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Je provoceert zelf toch ook? Alhoewel je dat probeert te verbergen, maar goed: zie mijn eerdere bericht.

[...]

En daar is keurig op geantwoord door de crew, met onderbouwing. Maar jij wil alleen maar die onzinnige etiquette bevestigd zien ... |:(

[...]

Tsja, ik steek niet graag tijd in verloren zaken. Daarbij kan jij blijkbaar niet zo goed tegen korte bondige reacties, dat is juist iets waar ik goed in ben. Mijn handschoenen liggen helaas nog thuis, vandaar dat ik dat maar even negeer.

[...]

En toch ben ik het hier niet mee eens. Je schrijft veel, maar zegt maar bar weinig. En je zogenaamd valide punt is diverse keren onderuit gehaald. Vervolgens negeer je nog steeds de linkjes van @RobIII, en praat je over alles behalve de vraag: heb je die linkjes nou gelezen?

Wat ik mij oprecht afvraag: hoe ben je in het dagelijkse leven als iemand 'Nee!' tegen je zegt terwijl je liever 'Nee, doe maar niet, ik leg je bij een kopje thee wel uit waarom je dat niet moet doen' had gehoord? Maak je toch niet zo druk. Een mod is over het algemeen ook maar een mens, en daarbij: blijkbaar zie jij duidelijkheid als botheid. Prima, so be it, maar verspil je energie dan niet in het klagen daarover.
Steek er dan ook geen tijd in als je het als een verloren zaak beschouwd. Tijd is relatief en toch meen je te moeten reageren... je leidt de discussie af en reageert niet inhoudelijk behalve dat je het verspilde moeite vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Steek er dan ook geen tijd in als je het als een verloren zaak beschouwd. Tijd is relatief en toch meen je te moeten reageren... je leidt de discussie af en reageert niet inhoudelijk behalve dat je het verspilde moeite vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Lustucru schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Die waarneming deel ik niet. Zijn er soms post door collega Mods waarvan ik denk 'dat had ik anders geformuleerd'? Ja hoor, en dat zal vice versa ook wel zo zijn.

[...]

Je bedoelt een soort stijlboek? Is er niet en ik hoop ook dat dat nooit komt. Er lopen hier tientallen vrijwilligers rond die allemaal proberen hun deel van het forum in goede banen te leiden. We zoeken daarbij allemaal naar een effectieve manier van communiceren, waarbij het uitgangspunt inderdaad is dat wel de gebruikers vriendelijk en respectvol tegemoet treden waar het kan, duidelijk waar het moet.

Wat dat precies is, net zoals bij alle communicatievormen, een proces tussen zender en ontvanger. Die stijl ontwikkelt zich ook in de loop der jaren, zowel bij individuele mods als bij de site als geheel. In die zin is er wel een soort van ongeschreven, informeel en globaal stijlboek wat continue evolueert, onder andere dankzij opmerkingen van gebruikers in de verschillende feedbacktopics.

Die open discussie je die probeert aan te gaan bestaat al lang, maar zonder het doel om te komen tot een vastgelegd stijlboek. Had gewoon in het feedbacktopic van Spielerij een opmerking geplaatst dat je de moderatie niet als prettig hebt ervaren en dan kunnen we er iets mee. Met een opmerking dat de 'tone of voice steeds ruwer wordt' maak je het onnodig groot, vaag, algemeen en beschuldigend. Dat zouden we moeten merken aan een toenemend aantal terechte klachten in de feedbacktopics.
Dankjewel voor je inhoudelijke bijdrage. Ik bedoel geen vastomlijnd stijlboek maar meer een soort code.

Klaarblijkelijk is die er wel gezien de linkjes van @RobIII wat dus aangeeft dat er over gesproken en nagedacht is. Ik wist niet van het bestaan daarvan.

Misschien begeef ik mij in topics waarbij ik de stijl wat minder beleefd vind overkomen maar ik ben dan ook niet op het hele forum actief.

Ik had dit ook elders kunnen posten en ik trap ook op wat tenen klaarblijkelijk. Geeft niet. Het is niet persoonlijk in ieder geval.

Ik begrijp dat het een lastige discussie is en dat stijl veranderd. Goed dat dit wordt onderkend.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Misschien kunnen we gewoon 1 simpele regel toepassen op elkaar:

Heb respect voor elkaar

Just my 2 cents

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

SRich schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:10:
Misschien kunnen we gewoon 1 simpele regel toepassen op elkaar:

Heb respect voor elkaar

Just my 2 cents
Dit, daarnaast (en ik zeg niet dat het gebeurd), voel je niet een meerdere dan een member maar een gelijke, dat je digitaal meer rechten hebt wilt niet zeggen dat je ook meteen moet denken datke boven iemand staat.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Slavy schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:15:
[...]

Dit, daarnaast (en ik zeg niet dat het gebeurd), voel je niet een meerdere dan een member maar een gelijke, dat je digitaal meer rechten hebt wilt niet zeggen dat je ook meteen moet denken datke boven iemand staat.
Je zegt niet dat het gebeurt maar wil het wel even melden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Slavy schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:15:
[...]

Voor op gesteld, ik heb niet de behoefte om collega crew of mij zelf op de borst te kloppen van "zie ons eens modje zijn"

Echter.....

Maar wij zijn aangesteld om het forum te beheren, voor deze functie heb je meer rechten, tevens bepaal je als crew gezamenlijk het beleid van de website. Juist door deze gegevens ben je in de hoofdgroepen die je modereert geen gelijke als normale users. Je bent namelijk een beleidsbepaler dus feitelijk, tenzij je op persoonlijke titel reageert, sta je er wel boven.....

Mod's bepalen als en of een specifiek bericht op dit forum kan, als users over de schreef gaan, bij delinquenten zal dan ook passen worden opgetreden.

Overigens is dit natuurlijk niets nieuws, het gebeurd hier, elders, overal...…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 11:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

juggle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:54:
[...]

Misschien begeef ik mij in topics waarbij ik de stijl wat minder beleefd vind overkomen maar ik ben dan ook niet op het hele forum actief.

Ik had dit ook elders kunnen posten en ik trap ook op wat tenen klaarblijkelijk. Geeft niet. Het is niet persoonlijk in ieder geval.

Ik begrijp dat het een lastige discussie is en dat stijl veranderd. Goed dat dit wordt onderkend.
  • Tweakers is in mijn beleving volwassener, grootschaliger en daarmee nuttiger geworden de afgelopen 15 jaar.
  • Dat een terechtwijzing van administrator naar gebruiker niet altijd even knuffelig overkomt, hoort bij menselijke interactie (die per definitie imperfect is).
  • Zou een stijlhandboek, etiquettegids of gedragscode voor moderators (veelal vrijwilligers) dat oplossen?
Nee. Dat zou degene die 'niet-zo-vriendelijk-te-woord-wordt-gestaan-als-hij/zij-zou-willen-of-gewend-is' hoogstens een fijn gevoel bezorgen, omdat hij/zij dan melding kan maken van de 'niet-zo-vriendelijk-geformuleerd-bericht-als-hij/zij-graag-zou-zien'.

Is die oplossing beter voor een community? Ik denk van niet. Het gegeven voorbeeld was van het kaliber 'gut ja, die correctie kon de gebruiker aan zien komen' en is daarmee m.i. verwaarloosbaar.
  • Zou Tweakers optreden als een moderator écht uit de bocht zou vliegen?
Vrijwel zeker: ja. En daarmee is deze discussie wat mij betreft wel rond. ;)

Nootje: Zoals communicatie tussen twee mensen in de trein, op straat of zelfs binnen een huwelijk soms wat ruw kan verlopen, geldt dat zeker voor twee vreemden die middels geschreven tekst een boodschap overbrengen.
Dus: een geschreven boodschap kan gekleurd zijn door factoren bij de zender. Maar geldt dat ook niet omgekeerd?
Kan het zijn dat de in het voorbeeld genoemde moderatie bij jou straf genoeg binnenkwam om dit topic te openen, afhing van factoren die bij jou speelden?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

IK ben het wel gedeeltelijk met de TS eens, dat modjes (ook maar mens) soms wel iets te kort door de bocht handelen. bv er word een vraag gesteld van ik help ik zoek "x.y.z" iemand reageert met ja 1ste hit google .. en topic = dicht.
Wat er dan aan scheelt is dat iemand misschien niet weet wat hij zoekt --> hoe/wat en/of welk product.

Anderzijds, sommige flame(s) of gewoon onzin reacties (trollen) laten lopen.

maar goed ik denk dat het geheel niet zwaarder getilt moet worden dan "feedback" oftewel jullie doen het goed maar kan iets beter .. trek het in iedergeval niet te negatief / aanvallend. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:19:
IK ben het wel gedeeltelijk met de TS eens, dat modjes (ook maar mens) soms wel iets te kort door de bocht handelen. bv er word een vraag gesteld van ik help ik zoek "x.y.z" iemand reageert met ja 1ste hit google .. en topic = dicht.
Wat er dan aan scheelt is dat iemand misschien niet weet wat hij zoekt --> hoe/wat en/of welk product.

Anderzijds, sommige flame(s) of gewoon onzin reacties (trollen) laten lopen.

maar goed ik denk dat het geheel niet zwaarder getilt moet worden dan "feedback" oftewel jullie doen het goed maar kan iets beter .. trek het in iedergeval niet te negatief / aanvallend. :)
Tja, de functie als Mod laat zich het beste vergelijken met scheidsrechter in het voetbal. Soms moet je ergens letterlijk tussen staan, soms maak je een beslissing waar je in overleg anders tegen aan kijkt. Vrijwel altijd worden de beslissingen in dat geval na intern overleg terug gedraaid.

Niets mis mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bullet NL schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:31:
[...]

Tja, de functie als Mod laat zich het beste vergelijken met scheidsrechter in het voetbal. Soms moet je ergens letterlijk tussen staan, soms maak je een beslissing waar je in overleg anders tegen aan kijkt. Vrijwel altijd worden de beslissingen in dat geval na intern overleg terug gedraaid.

Niets mis mee toch?
Dan verdraai je mijn tekst, en mis je het punt.Hoewel jou commentaar los op zichzelf staand een goed punt kan zijn. (oftewel waarom quote je mij?)

Mijn punt is dat soms te veel / weinig naar de inhoud gekeken word ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 17:27

13art

Moderator Mobile
vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:19:
..... dat modjes (ook maar mens).....
Precies, dat is de hele kern, niemand is perfect, ook de mods niet. En soms komt het tot botsingen doordat een mod iets te kort door de bocht is of doordat een user er niet tegen kan als iets veranderd wordt en dit als autoriteit ziet waar diegene allergisch voor is. Maar meestal gaat het gewoon goed en is er geen kwade opzet in het spel. Allemaal menselijke reacties.

Zo kunnen we nu gewoon weer verder ;)

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 23-01-2019 14:43 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Dan verdraai je mijn tekst, en mis je het punt.Hoewel jou commentaar los op zichzelf staand een goed punt kan zijn. (oftewel waarom quote je mij?)

Mijn punt is dat soms te veel / weinig naar de inhoud gekeken word ..
Sorry, ik ging er vanuit dat jij mij wel zou begrijpen, maar goed.
Ik reageer op jou omdat jij schrijft dat het wel wat beter mag, ik probeer duidelijk te maken dat het als goed gaat, de functie die een mod heeft arbitrair is, en daarom niet altijd als goed/fout is weg te zetten.

Bekijk het zo, bij ideale users zouden we geen mod's nodig hebben...….
Ik vind het daarom een beetje flauw om het probleem wat eigenlijk bij users ligt in een bijzin bij de crew van deze website te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:26
Veel modjes zijn al helemaal verzuurd van jaren bagger schoppen. Zou gewoon max 1 jaar modje moeten zijn en dan het stokje doorgeven aan een verse ambiteuze user. Houdt je het vers.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:43:
Veel modjes zijn al helemaal verzuurd van jaren bagger schoppen. Zou gewoon max 1 jaar modje moeten zijn en dan het stokje doorgeven aan een verse ambiteuze user. Houdt je het vers.
Ik ben niet verzuurd hoor, toch al jaren mod….
Waarom zou een verse ambitieuze user het anders doen? Als je als user opvalt kan je maar zo gevraagd worden om Mod te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:43:
Wat een hoop onzin schrijf je hier toch zeg ... 8)7

Als ik je goed lees is een mod er alleen om de kut-users terecht te wijzen, waardoor ze uiteindelijk na een jaar liever azijn drinken dan bier? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik noem ook geen namen, maar iedereen snapt dat het zo werkt. Vaak komt er toch een soort elitair gevoel bij die mensen naar voren welke zich uit in hun moderaties en posts. Op Tweakers valt mij dit nog niet zo op (op een enkeling na) maar op Reddit e.d. zie je dit veel meer. Is natuurlijk ook een stuk grotere community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:49:
Ik noem ook geen namen, maar iedereen snapt dat het zo werkt. Vaak komt er toch een soort elitair gevoel bij die mensen naar voren welke zich uit in hun moderaties en posts. Op Tweakers valt mij dit nog niet zo op (op een enkeling na) maar op Reddit e.d. zie je dit veel meer. Is natuurlijk ook een stuk grotere community.
Echt, wat een flauwekul ...

Jij denkt dat het zo werkt, dus spreek je meteen maar voor iedereen |:(

En de link met Reddit snap ik niet helemaal, we zijn hier volgens mij nog steeds op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Aha, je reactie was meer een algemeen statement, iets wat niet specifiek op GoT van toepassing is? Althans, dat lijk je hier boven te zeggen....

Maar okay, ik trek de jas even aan! Ik voel me niet elitair hoor, ik ben als mod actief omdat ik het leuk vind, naast dit gegeven vind ik het fijn als ik anderen kan helpen. Maar heel veel meer dan dit is het niet, ik voel me ook beslist niet verheven boven iemand anders.

Als mod heb ik wel regelmatig een arbitraire rol. Maar goed, daar maken de overige users het dan vaak zelf naar.

Ligt het dan aan mij dat de rol die een mod heeft als "elitair" wordt weg gezet? Of is dit meer iets wat bij de "users" speelt omdat ze schijnbaar moeite hebben om aangesproken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bullet NL schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:42:
[...]
Sorry, ik ging er vanuit dat jij mij wel zou begrijpen, maar goed.
je bent ook maar mens ;) soms ligt verwachting anders dan de werkelijkheid.
Ik reageer op jou omdat jij schrijft dat het wel wat beter mag, ik probeer duidelijk te maken dat het als goed gaat, de functie die een mod heeft arbitrair is, en daarom niet altijd als goed/fout is weg te zetten.
Aha nu snap(te) ik hem .. maar probeer je referentie kader wat breder te zetten.
jij of jullie zit met voorboorbeeld X.Y in je hoofd maar niet Z en laat Z zijn waar het om draait.

Dus een kijk je als rechter op 1 gebied (voetbal) of kijk je naar de omgangsvormen van GOT en dan pas naar het forum/spel onderdeel...

Het stukje mens in dit geval is hoe de mods het ook beoordelen, hun stemming/gevoel is zeker een factor waar je rekening mee mag/moet houden .. de wereld is niet zwart / wit. Dus zwart / wit beoordelen tja ..
Bekijk het zo, bij ideale users zouden we geen mod's nodig hebben...….
Ik vind het daarom een beetje flauw om het probleem wat eigenlijk bij users ligt in een bijzin bij de crew van deze website te leggen.
:? met die stelling heb ik ook geen werk gozer .. -O- (als je het woord mod vervangt door systeembeheer bijvoorbeeld) de mods zijn ook user(s) en doen naar mijn idee liefde werk voor de GOT Community of dat betaald/onbetaald is niet relevant of intressant.

Zonder users zijn er geen mods (kip & ei probleem) en andersom .. ik vind dat je als gebruikers best een algemene stemming / gevoel mag uiten. en het is gezond met elkaar er over te praten.. maar laten we dit bv een termijn / aantal posts op zetten zodat het niet een gebed zonder end word.

* vso waardeert zeker wel de tijd & energie die de mods erin steken
Hierom mag dit topic ook niet meer als een "let op ..ons gevoel = bla bla" moment dat je het als aanval/te negatief voelt is het tijd om het topic dicht te rammen

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:14
Forums worden in leven gehouden door goede mods. Je mods elk jaar wisselen zou echt ontzettend dom zijn.

Ik vind niet dat de reacties hier over het algemeen bot zijn. Als ik het voorbeeld zo zie, zie ik ook helemaal niets bijzonders. Het is een simpele zin, mods hebben nog meer te doen, dus die kunnen (meestal) ook geen half uur bezig zijn om een reactie te typen.
Nee, ik zie het punt van dit topic ook totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
pven schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:52:
[...]

Echt, wat een flauwekul ...

Jij denkt dat het zo werkt, dus spreek je meteen maar voor iedereen |:(

En de link met Reddit snap ik niet helemaal, we zijn hier volgens mij nog steeds op Tweakers.
Wat loop je nou te mauwen vent. Je hoeft er niet op te reageren. Niemand valt je persoonlijk aan hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Hij heeft gewoon gelijk. Wat je zegt is gewoon onzin. En jij zit het hier als feit te verkondigen.

Een mod, vooral hier, ziet als het goed is veel meer topics waar het wel goed gaat, als waar het fout gaat. Waarom zouden ze na een jaar ineens zuur zijn?
Naar mijn ervaring zijn mensen die langer mod zijn, juist wat redelijker als mensen die net mod zijn.

Zal er denk ik mee te maken hebben dat een nieuwe mod zich nog een beetje moet bewijzen, en dus dingen wat minder snel door de vingers ziet.

Ik heb ook geen voorbeelden, en wil hier absoluut niemand mee aanspreken. Maar dit is mijn ervaring na 10+ jaar forums.

Reddit is ook een slechte vergelijking. Dit is een tech forum, Reddit is zo ongeveer alles.
Subreddits kunnen gigantische echokamers worden, met bijpassende (soms ontzettend slechte) mods. Dat heb ik hier nog nooit zien gebeuren, en door de opbouw zal dat ook nooit gebeuren. Ook door het feit dat veel onderwerpen hier (bijna) niet aan bod komen.
Daarbij kan bijna iedereen daar gewoon mod kan worden, er is praktisch geen controle.

Totaal niet te vergelijken.

[ Voor 107% gewijzigd door WEBGAMING op 23-01-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Nou @WEBGAMING ik verkondig niks als feit en dat je iets onzin vind maakt het nog geen onzin. Ik kan wel in discussie met je gaan maar als je niet eens je post kan beginnen met "Nou ik ben het er niet mee eens want XYZ" maar liever dingen onzin noemt krijg je ook geen productieve gesprekken hè.

Ik snap sowieso niet dat mensen dit zich zo aantrekken. In een online community zoals deze bestaat gewoon de mogelijkheid om deze dingen te uiten. Of mensen het er dan wel of niet mee eens zijn blijkt meestal uit een topic als deze en dat kan ook echt wel beschaafd.

@Bullet NL Ik spreek hier niemand direct aan. Ik ben zelf ook wel eens mod geweest op grotere en kleinere platformen dan Tweakers en vaak zie je toch wel een beetje kliekvorming. Dan staat een user al -1 achterstand als er een discussie naar boven komt. Ook op Tweakers zie ik wel eens moderaties van "moet dat nou op die manier..?" en er zullen maar weinig mods zijn die dan de discussie met je aangaan en uiteindelijk over stag gaan, ze hebben die moderatie toch immers niet voor niks gedaan. (Ik heb hier ook niet over duidelijke trollen en flames maar oprechte dodgy moderaties.) Als ik een voorbeeld paraat had, had ik deze zeker gepost.

Ik geloof in ieder geval niet dat Tweakers een super uniek mod team heeft waar al deze zaken niet spelen. Ook hier zijn mods die hun gelijk doorduwen en al zó lang mod zijn dat niemand er echt iets mee doet (zolang het binnen de perken blijft). Althans, zo beleef ik dat en ik kijk hier ook al even rond.

(@WEBGAMING kleine reminder, dit zijn meningen geen feiten, voor je het weer door de war haalt. ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:40:
Nou @WEBGAMING ik verkondig niks als feit

(@WEBGAMING kleine reminder, dit zijn meningen geen feiten, voor je het weer door de war haalt. ;))
Ik noem ook geen namen, maar iedereen snapt dat het zo werkt.
Right.

De rest vind ik gewoon een beetje een zwakke poging om onder de discussie uit te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 23-01-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Tsja ik roep ook dat iedereen wel snapt dat de aarde rond is, ga jij dan als flat-earther lopen klagen dat ik feiten verkondig? :')

Kom op man, reageer dan gewoon inhoudelijk of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Reageer jij eens inhoudelijk dan, in plaats van om het verhaal heen te draaien. Jij bent hier degene die niet inhoudelijk reageert.

Ik heb een post met relevante punten, maar die beantwoord jij niet omdat ik in de eerste zin onzin zeg? En dan beschuldig je mij dat je geen "positieve gesprekken" kan hebben?

Wat wil je van me, dat ik die punten in die post nog een keer benadruk? Hetzelfde bericht nog een keer post?

;( Kan je wel zeggen ja.

[ Voor 51% gewijzigd door WEBGAMING op 23-01-2019 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Voor degenen die nog menen dat mods zich moeten gedragen alsof we gebruikers zijn met toevallig meer rechten:

Als mods de users zouden bejegenen zoals sommige users elkaar aanspreken dan zou er achter de schermen een korte maar felle discussie gevoerd worden. 8)7

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Iets minder subtiel:

Modbreak:kappen

O wacht: ... alsjeblieft dank je wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[b]chaoscontrol in "Etiquette voor modjes"chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ Z" maar liever dingen onzin noemt krijg je ook geen productieve gesprekken hè.
Gozer, doe vooral wat je zelf predikt en wees wat aardiger ik zie nu een aantal posts van je en men reageert heftig en visa versa.

[ Voor 60% gewijzigd door vso op 23-01-2019 18:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Het wordt wellicht tijd om tweaker-spiegels bij de merchandise te voegen.
Die kunnen een aantal hier (en in het terugkoppelingentopic helemaal) goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
vso schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:11:
[...]

Gozer, doe vooral wat je zelf predikt en wees wat aardiger ik zie nu een aantal posts van je en men reageert heftig en visa versa.
Ja jonge, geef me dan ook even tijd om dit Unerza lengte epistel te typen. 8)

Ik wordt giftig als mensen gelijk gaan roepen van "dit is onzin dit dat", maar nu ik mijn originele post teruglees is die wel erg negatief inderdaad. Ik blame mobiel en iets willen posten wanneer ik er eigenlijk geen tijd voor had. (Nee hoor ik blame mijzelf.)

@WEBGAMING ik zal eens inhoudelijk op je post reageren.
WEBGAMING schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:13:
Hij heeft gewoon gelijk. Wat je zegt is gewoon onzin. En jij zit het hier als feit te verkondigen.
Nou dan lees ik hier maar overheen.
Een mod, vooral hier, ziet als het goed is veel meer topics waar het wel goed gaat, als waar het fout gaat.
Ik mag hopen dat dat overal zo is, laten voor het gemak van deze discussie hier ook maar even vanuit gaan.
Waarom zouden ze na een jaar ineens zuur zijn?
Dat zeg ik niet. Ik zei dat veel modjes zuur worden van jaren bagger ruimen. Veel is misschien overdreven van mijn kant, maar dat het invloed kan hebben op hoe je modereert moet jij denk ik ook wel als mogelijk achten. Misschien had ik ook de nadruk moeten leggen op dat nieuwe verse modjes vaak nog erg enthousiast zijn, die hebben bijvoorbeeld nieuwe ideeën over bestaande problemen waar de oude garde maar "mee heeft leren leven". Ik zie het als een groep collega's. Op de werkvloer zie je ook vaak dat de ouwe sloffen een beetje hun riedeltje afwerken en de nieuwe jonge collega vaak nog in die depressie geslagen moet worden. Tot die tijd zijn ze heel enthousiast en ambitieus.

Ik had geen idee dat mensen dit zich zo zouden aantrekken. Als ik de post nog een keer moest typen zou het zijn van;
Als je al jaren mod bent kan het nog wel eens voorkomen dat je door al het bagger ruimen niet meer het enthousiasme hebt van toen je begon. Is het niet een idee om modjes sneller te verversen om te kijken of dat het vers houdt? Of is het een idee om per mod 2 "stagiaires" aan te nemen uit de poel van verse gebruikers? Aan de ene kant heeft de mod er 4 ogen bij en aan de andere kant leren de users nog eens wat over wat er achter de schermen speelt en betrek je de community wat meer bij de moderaties. Met een beetje geluk brengt dat weer minder gezever en discussie over het modden.

Ik mis hier op Tweakers niet zozeer de etiquette. Althans, niemand in het rood is nou ooit ontzettend onbeleefd tegen mij geweest, maar wel een beetje het enthousiasme. Ik snap dat de mod niet voor de 1000e keer zin heeft in dezelfde discussie maar die nieuwe gebruiker met fout X heeft natuurlijk hetzelfde recht om even netjes aangesproken te worden zoals de 1e gebruiker dat kreeg. Ik heb het dan ook niet over een duidelijke flame o.i.d. maar bijv. iemand die in het verkeerde subforum post (waar dat soms niet altijd even duidelijk is) met een korte sneer. Jammer.
Naar mijn ervaring zijn mensen die langer mod zijn, juist wat redelijker als mensen die net mod zijn.
Dat verschilt per persoon, de ene mod groeit echt in zijn rol en de ander groeit er uit.
Zal er denk ik mee te maken hebben dat een nieuwe mod zich nog een beetje moet bewijzen, en dus dingen wat minder snel door de vingers ziet.
Ja maar in principe hoeft een mod alleen regels te bekrachtigen. In een mod-utopie zou elke mod dus exact hetzelfde modereren.
Ik heb ook geen voorbeelden, en wil hier absoluut niemand mee aanspreken. Maar dit is mijn ervaring na 10+ jaar forums.
Kijk, wij hebben wisselende ervaringen, daar kunnen we in dit topic dan over praten.
Reddit is ook een slechte vergelijking. Dit is een tech forum, Reddit is zo ongeveer alles.
Reddit heeft uiteraard ook serieuze tech subforums.
Subreddits kunnen gigantische echokamers worden, met bijpassende (soms ontzettend slechte) mods. Dat heb ik hier nog nooit zien gebeuren, en door de opbouw zal dat ook nooit gebeuren. Ook door het feit dat veel onderwerpen hier (bijna) niet aan bod komen.
Neem bijvoorbeeld een bepaald subreddit met 500k subs. Dit is 1 onderwerp, dus schaar ik het even in dezelfde categorie als een categorie-groep (zeg Harde Waren o.i.d.) hier op het Tweakers forum qua besproken onderwerpen. Je hebt daar een hele goede groep moderators waar 1 minder-goede-mod tussen zit die zijn/haar mod-rechten niet wilt afstaan. Door het systeem van Reddit kan dat. Dan hoef je geen echo kamer te zijn om een verkeerde moderator te hebben. Mijn voorbeeld sloeg ook op dat het óók in grote serieuze plekken fout kan gaan en je dat hier juist minder ziet. Dat is toch goed?
Daarbij kan bijna iedereen daar gewoon mod kan worden, er is praktisch geen controle.
Nogmaals, ik heb het niet over een subreddit met 100 gebruikers.
Dus ik vind het wél te vergelijken, maar als je dat nog niet zo ziet geef dat dan aan. Misschien kan ik nog een ander voorbeeld bedenken.
Lustucru schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:53:
Als mods de users zouden bejegenen zoals sommige users elkaar aanspreken
Ik voel mij aangesproken en dus bejegend. }:| }:| :'(

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:00:
[...]

Ja jonge, geef me dan ook even tijd om dit Unerza lengte epistel te typen. 8)
......
Ik wordt giftig als mensen gelijk gaan roepen van "dit is onzin dit dat", maar nu ik mijn originele post teruglees is die wel erg negatief inderdaad. Ik blame mobiel en iets willen posten wanneer ik er eigenlijk geen tijd voor had. (Nee hoor ik blame mijzelf.)
dat je boos word .. pfff de moeite, ik negeer over het algemeen negativiteit.. soms wil ik zoals bij jou wel een "schop" geven .. en het werkt (redelijk) _/-\o_
Ik had geen idee dat mensen dit zich zo zouden aantrekken. Als ik de post nog een keer moest typen zou het zijn van;
Als je al jaren mod bent kan het nog wel eens voorkomen dat je door al het bagger ruimen niet meer het enthousiasme hebt van toen je begon. Is het niet een idee om modjes sneller te verversen om te kijken of dat het vers houdt? Of is het een idee om per mod 2 "stagiaires" aan te nemen uit de poel van verse gebruikers? Aan de ene kant heeft de mod er 4 ogen bij en aan de andere kant leren de users nog eens wat over wat er achter de schermen speelt en betrek je de community wat meer bij de moderaties. Met een beetje geluk brengt dat weer minder gezever en discussie over het modden.
was inderdaad beter geweest :) hoewel ik het niet met je eens bent is het wel positiever.
Ik mis hier op Tweakers niet zozeer de etiquette. Althans, niemand in het rood is nou ooit ontzettend onbeleefd tegen mij geweest, maar wel een beetje het enthousiasme. Ik snap dat de mod niet voor de 1000e keer zin heeft in dezelfde discussie maar die nieuwe gebruiker met fout X heeft natuurlijk hetzelfde recht om even netjes aangesproken te worden zoals de 1e gebruiker dat kreeg. Ik heb het dan ook niet over een duidelijke flame o.i.d. maar bijv. iemand die in het verkeerde subforum post (waar dat soms niet altijd even duidelijk is) met een korte sneer. Jammer.
Tja erhm ik heb de ervaring wel dat ik in mijn enthousiastme wel gehinderd voel door de mods, goed / fout het is geschiedenis.. leven is te kort om er te lang bij stil te staan.

Ik vind de reddit vergelijking kant nog wal raken maar meer omdat ik het niet ken..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 17:27

13art

Moderator Mobile
SuBBaSS schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:35:
Het wordt wellicht tijd om tweaker-spiegels bij de merchandise te voegen.
Merchandise?! Waar? Shit, ze hebben me overgeslagen ben ik bang... Hmmm misschien m'n ontslag maar indienen...
chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:40:
Nou @WEBGAMING

Ik snap sowieso niet dat mensen dit zich zo aantrekken.
Precies dit, dus dan kunnen we dit topic gewoon sluiten en weer door d:)b

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Pittige discussie geworden, was aan het meelezen puur voor het leesvoer, maar het dwaalt volgens mij ook een af in een zwart-wit welles/nietus discussie en dan rolt er sowieso nooit wat constructiefs uit een discussie.

Naar de startpost gekeken... ja, ik snap wat er wordt bedoelt, alhoewel ik daar zeker niet iedere mod over 1 kam mee wil scheren of dat het 'telkens dezelfde is'. Of de rol van een mod soms arbitrair is of niet, het kan mijn inziens soms wel eens iets anders worden verwoord. Vaak zit het dan in een iets andere woordkeuze of iets minder kortaf zijn. Gelukkig zie ik dat niet heel vaak gebeuren... het zal sowieso vrijwel nooit bewust gebeuren. Maar ik ben het er mee eens dat het wel eens gebeurd of dat een discussie tussen twee of meer gebruikers in een vroeg stadium al wordt onderbroken 'ter preventie'... de discussie moet soms ook de discussie kunnen zijn.

Of iemand zich wanneer er wordt ingegrepen dat zich aan moet trekken... tja, dat ligt bij de mens. Sommige gesprekken over bepaalde onderwerpen doen nou eenmaal wel iets met de ene en niet met de andere en andersom, we blijven nou eenmaal mensen. Dat geldt ook voor de 'irritatiegrens' van een ieder, daarin mag soms ook wel eens iets meer ruimte zijn om dat even tegen elkaar te zeggen zonder dat er breakjes komen of berichtjes verdwijnen.

Tweakers is een community en geen voetbalwedstrijd, moderator is wat dat betreft eigenlijk helemaal geen 'arbitraire rol'... dat blijkt al uit de 'titel' ;) Het gevoel wat er soms bij iemand kan zijn in een discussie, terecht of onterecht, mag je mijn inziens als mensen onder elkaar niet zomaar negeren 'en weer doorgaan'... dan ben je idd volledig arbitrair bezig en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:00:
[...]

Mooi, zijn we het in ieder geval ergens over eens. ;)
[...]

In theorie een mooi voorstel, maar praktisch niet echt uitvoerbaar. Dan krijg je straks net als op Reddit meer mods dan users.
[...]

Ja maar in principe hoeft een mod alleen regels te bekrachtigen. In een mod-utopie zou elke mod dus exact hetzelfde modereren.
Yep, maar helaas zie je hier net iets te vaak dat het in sommige fora niet lekker gaat ( hallo AWM :w )
[...]

Ik voel mij aangesproken en dus bejegend. }:| }:| :'(
:(:)

Pagina: 1