Beschadigd stucwerk, hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
In onze nieuwe woning is wat stucwerk los gaan zitten wat daarna vrij eenvoudig naar beneden viel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tp4fi0NSRjE2wP5j6n95Z2kS/thumb.jpg

Nu wil ik dit natuurlijk gaan repareren, maar hoe? Ik neem aan dat ik alles wat enigszins los zit er nog af moet halen en dan met een vul middel overheen moet gaan. Echter in de bouwmarkt vind ik zo ontzettend veel middeltjes dat ik niet helemaal zeker weet wat ik moet gebruiken. Ik gebruik een gewone allesvuller uit een tube om schroefgaten te vullen maar ik neem aan dat ik hier wel wat anders voor moet hebben.

Waarmee los je dit soort problemen het beste op?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:38
klopt alles wat los zit verwijderen daarna op vullen met rotband stuc ik zou nog een voorstrijkmiddel voor de hechting gebruiken

op vullen tot je het niet meer ziet uitlaten harden daar na met schuurpapier vlak schuren het zal vaak bij de hoeken en randen dikker zijn

of een kant en klaar emmertje kopen opvullen en daarna schuren schuurpapier fijne korrel btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@bie100 als ik een kant en klaar emmertje wil gebruiken wat kan ik dan het beste kopen? Kan dit met Knauf stucpasta? Ik zag een emmertje van 5KG bij de Praxis: https://www.praxis.nl/bou...auf-stucpasta-5kg/5383524

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Tsurany schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:31:
@bie100 als ik een kant en klaar emmertje wil gebruiken wat kan ik dan het beste kopen? Kan dit met Knauf stucpasta? Ik zag een emmertje van 5KG bij de Praxis: https://www.praxis.nl/bou...auf-stucpasta-5kg/5383524
ja hoor knauf is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Stuccen is een precies werkje, heb je daar ervaring mee?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 21:55

Wahloh

Professioneel Nietsnut

LankHoar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:15:
Dit inderdaad, het is altijd leuk om te zien hoe een amateur zijn muren schuin smeert.

Maar ontopic, het is een nieuwe woning zeg je, zou je de aannemer hier niet eerst op aanspreken? Er wordt gewoonlijk geen garantie gegeven op scheuren in een nieuwe woning in verband met de werking van de woning maar dit is geen scheur, hier heeft het stucwerk niet goed gehecht.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Moet er ook niet een soort van gaas onder zitten? Dit is waar het stucwerk zich aan hecht zeg maar.
Op die foto zie ik gewoon een kale muur onder dat stucwerk.
Ik zie wel vaker dat er langs de randen bijvoorbeeld minder of geen aanhechtspul (ik ben niet bekend met de vaktermen, sorry) wordt gebruikt waardoor de boel naar beneden klettert...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dat is zo, maar op de foto lijkt het randje aan de bovenkant nog vast te zitten. Als dat zo is en je zorgt voor een voldoende breed plamuurmes, dan heb je aan twee kanten steun en valt het best wel mee. Dat is totaal niet te vergelijken met een lege muur stuccen. Als het resultaat niet perfect is, kan je het zelfs daarna met joint finisher (zoals die ook voor gipskartonplaten gebruikt wordt) afwerken (hoewel een half uurtje tot een uurtje na het vullen met een plantenspuit bevochtigen en nog eens gladstrijken ook wonderen doet).
Wahloh schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:21:
Maar ontopic, het is een nieuwe woning zeg je, zou je de aannemer hier niet eerst op aanspreken? Er wordt gewoonlijk geen garantie gegeven op scheuren in een nieuwe woning in verband met de werking van de woning maar dit is geen scheur, hier heeft het stucwerk niet goed gehecht.
Dat eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alles wat los zit afkrabben en voorbewerken met Knauf oranjeband. http://www.knaufdoehetzelf.nl/oranjeband

edit: nieuwe woning zou ik melden bij aannemer en niet zelf klussen

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 18-01-2019 09:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Nyarlathotep schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:37:
Moet er ook niet een soort van gaas onder zitten?
Nee, dat de je alleen onder kwetsbare stukjes zoals buiten hoeken.

Wel voorstrijken met bijv. https://knauf.nl/systemen-en-producten/stuc-primer
(edit: Bovengenoemde oranjeband kan ook maar dat is wel meer de hobby klusser..)
Zeker aangezien de ondergrond (zover ik kan zien) cellen betonblokken zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 18-01-2019 09:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Garantie? Als het stucwerk zo loskomt (met je knokkels er zachtjes tegenaan tikken = breken / loskomen) dan heeft je stuclaag niet goed gehecht.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29
Misschien is ie gewoon verhuisd naar een andere woning en noemt het 'zijn nieuwe woning' ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 21:51
Als het echt nieuwbouw is (of je hebt een andere manier van garantie) dan daar verhaal op proberen te verhalen. Op de foto zie je dat de stuclaag totaal niet hecht aan de ondergrond. Dit komt doorgaans omdat de ondergrond erg zuigend is, waarbij het vocht uit de opgesmeerde stuclaag gezogen wordt (veel te snel) waardoor er geen goede hechting is.

Om dit zuigen tegen te gaan wordt er nagenoeg altijd een primer aangebracht. Deze heb je in 1001 soorten en smaken (bouwmarkt merk @ 1L tot de prof merken @ 25L). Zelf heb ik al meerdere soorten gebruikt en heb tot nu toe geen slechte ervaringen gehad met iets.

Aangezien deze plek loslaat, kun je je afvragen hoe de rest van de muur/huis er aan toe is. Een kleine reparatie hier is uiteraard mogelijk, maar als de hele muur half-los zit is het wellicht handiger om het wat rigoreuzer aan te pakken.

Als je het zelf wilt doen dan is dit echt wel te doen (ik spreek uit ervaring), maar neem de tijd, lees je in op internet en zorg voor het juiste gereedschap.
Als materiaal kan ik je roodband juist afraden. Roodband droogt relatief snel waardoor het lastiger is om correcties aan te brengen. Voor een goede basislaag kan ik je Knauf MP75 aanraden. Dit is prima met de hand te verwerken, heeft een aardige opentijd en je kunt er een redelijk glad resultaat mee krijgen. Wil je nog gladder, dan zou je daarna met Knauf Finishpasta een laatste laagje kunnen aanbrengen. MP75 is een zak poeder wat je zelf moet aanmaken met water (goed roeren), Finishpasta is een kant en klare emmer, en hiermee kun je een spiegelglad resultaat bereiken.

De finishpasta is bedoeld voor kleine laagdiktes, dit komt o.a. omdat het in verhouding veel slinkt tijdens het drogen. Ga dus geen millimeters dikke laag hiermee smeren!

Succes met de klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Señor Sjon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:57:
Misschien is ie gewoon verhuisd naar een andere woning en noemt het 'zijn nieuwe woning' ;)
Verborgen gebreken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 14:47
Een gat dichtsmeren valt best mee. Met goed gereedschap en een paar youtube tutorials is het goed te doen. gewoon ietsjes dikker aanbrengen en daarna schuren. wel belangrijk om al het losse spul eraf te halen en goed voor te strijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

m3gA schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Een gat dichtsmeren valt best mee. Met goed gereedschap en een paar youtube tutorials is het goed te doen. gewoon ietsjes dikker aanbrengen en daarna schuren. wel belangrijk om al het losse spul eraf te halen en goed voor te strijken.
Ben het eens met @LankHoar, je ziet op de foto al dat er meer stucwerk loszit, de vraag is dus even hoeveel er dichtgesmeerd moet worden... Je blijft het bijna altijd zien, dat is wellicht overkomelijk als er gaatje/scheurtje in de muur zit, maar als er dadelijk een vierkante meter stucwerk los zit en je moet dat weer strak dichtkrijgen zonder enige ervaring op basis van een youtube-video :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 00:28

LankHoar

Langharig tuig

@m3gA @indigo79 er van uitgaande dat wat op deze foto zichtbaar is alles is, dan zal Youtube wel volstaan inderdaad. Ik dacht meer in de richting dat er ook grotere stukken elders op de muren zijn weggevallen, maar natuurlijk is dat gebaseerd op info die ik niet heb.

Hoop overigens voor TS dat het hierbij blijft, en niet dat de rest ook slecht gehecht heeft en na verloop van tijd ook begint te bladderen..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ziet er niet echt verborgen uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Señor Sjon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:37:
[...]

Ziet er niet echt verborgen uit. ;)
Nee klopt, maar:
Tsurany schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:55:
In onze nieuwe woning is wat stucwerk los gaan zitten wat daarna vrij eenvoudig naar beneden viel.
Ik maak dus uit de context op dat @Tsurany de woning heeft gekocht zonder zichtbare beschadigingen in het stucwerk en dat deze brokken er later af zijn gevallen. En hoewel koper een onderzoeksplicht heeft houdt dat volgens mij niet in dat je alle stucwerk in de woning na gaat lopen kloppen om te kijken of er ergens iets los zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Likewise, wellicht weet de vorige eigenaar ook van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 14:51
Als je het al verhaalt krijgt, dan zal het misschien tientjewerk zijn wat je krijgt, niet waard om de moeite voor te doen.
Verborgen gebreken zijn meer bedoeld voor grote zaken, een gare fundering, dak wat na de eerste najaarsbui als een vergiet lekt, asbest terwijl je geclaimed hebt dat er geen asbest aanwezig is.

Misschien kan de van de klussers hier commentaar opgeven of dit correct is:
Haal zoveel mogelijk van de rotte plek weg, ook richting plafond, als je het bijgewerkt hebt moet je de naad tussen plafond en muur even insnijden met een mes en weer afkitten (let erop dat je overschilderbare kit koopt), zo voorkom je straks scheuren.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 22:33
Valt niet aan te tonen dat de vorige bewoner er van wist aangezien het pas na de sleutel overdracht is losgekomen?

Je dient rondom al het losse los te halen en dan goed eerst voorstrijken en weer afwerken. Maar de kans is relatief groot dat je het altijd blijft zien indien het stucwerk is met motiefje. Ook de verf zal altijd net een andere kleur hebben ben ik bang.

Indien nieuwbouw dan zou ik eerst met de bouwer in gesprek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

ThaStealth schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:55:
[...]
Als je het al verhaalt krijgt, dan zal het misschien tientjewerk zijn wat je krijgt, niet waard om de moeite voor te doen.
Verborgen gebreken zijn meer bedoeld voor grote zaken, een gare fundering, dak wat na de eerste najaarsbui als een vergiet lekt, asbest terwijl je geclaimed hebt dat er geen asbest aanwezig is.
[...]
Daar heb je natuurlijk gelijk in, ik zou voor zo'n plekje ook niet direct aan de 'verborgen gebreken'-kaart trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Harrie_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:16:
[...]

Ben het eens met @LankHoar, je ziet op de foto al dat er meer stucwerk loszit, de vraag is dus even hoeveel er dichtgesmeerd moet worden... Je blijft het bijna altijd zien, dat is wellicht overkomelijk als er gaatje/scheurtje in de muur zit, maar als er dadelijk een vierkante meter stucwerk los zit en je moet dat weer strak dichtkrijgen zonder enige ervaring op basis van een youtube-video :X
Ik heb laatst 8m2 gedaan mbv. een Youtube video en veel doorzettingsvermogen. (4m hoog en 2 breed in het trapgat). Moest het wel in 2x doen maar je ziet er niks meer van. Nooit eerder gestuct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

m3gA schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Ik heb laatst 8m2 gedaan mbv. een Youtube video en veel doorzettingsvermogen. (4m hoog en 2 breed in het trapgat). Moest het wel in 2x doen maar je ziet er niks meer van. Nooit eerder gestuct.
Top, dan heb je een mooie cent uitgespaard! Maar feit is natuurlijk wel dat niet iedereen even handig is dus om nou als maatstaf te gebruiken 'als m3gA het kan, dan kan iedereen het' vind ik ook wel wat ver gaan :+ Ik ken mensen genoeg die met geen mogelijkheid een latje recht afgezaagd krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
Harrie_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Top, dan heb je een mooie cent uitgespaard! Maar feit is natuurlijk wel dat niet iedereen even handig is dus om nou als maatstaf te gebruiken 'als m3gA het kan, dan kan iedereen het' vind ik ook wel wat ver gaan :+ Ik ken mensen genoeg die met geen mogelijkheid een latje recht afgezaagd krijgen...
Daar heb je gelijk in maar ik denk dat met goed gereedschap, doorzettingsvermogen en durf een heel eind komt. Wel jammer dat ik er achter moest komen dat mijn stofzuiger niet van gips houdt. (dus iets duurder dan begroot).

[ Voor 9% gewijzigd door m3gA op 18-01-2019 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Jan-man schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
Valt niet aan te tonen dat de vorige bewoner er van wist aangezien het pas na de sleutel overdracht is losgekomen?
Voor een verborgen gebrek is het helemaal niet interessant of de vorige eigenaar er van wist of niet. Ook het loskomen na de sleuteloverdracht is niet persé interessant als er een structureel probleem achter schuil gaat (zoals bijvoorbeeld opkomend vocht uit de muur)

Maar tenzij het een structureel bouwkundig probleem is zou ik hier ook niet naar "verborgen gebrek" grijpen; dat is de energie simpelweg niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
Jan-man schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
[...]
Ook de verf zal altijd net een andere kleur hebben ben ik bang.
Voordat stucwerk afgewerkt wordt (verf/behang) zal dit ook eerst voorbehandeld moeten worden. Dit om dezelfde reden als bij het stucken zelf: het vocht uit de lijm/verf trekt te snel in het stucwerk met een slechte hechting als resultaat.

Standaard wordt stucwerk altijd voorgestreken, maar er zijn tegenwoordig ook zogenaamde primers te koop. Dit is een soort grondverf voor muren/plafonds (ook al op kleur te mengen indien nodig) die je net als normale verf aanbrengt.

Als je de muur gaat verven is het zeker aan te raden om de hele muur te verven, en niet alleen het bijgewerkte stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Oef, bij ons in de woning (voordat we er in woonde) was het plafond ook gigantisch aan het bladderen. We zijn met 2-4 man 3 dagen bezig geweest om al het oude goed los te halen, want als je daar overheen gaat flikkert het er vanzelf weer vanaf.

Daarna is het een kwestie van voorstrijken en opnieuw stucen. Het is niet echt vergelijkbaar met een gaatje in je muur of houtwerk wat je opvult.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het is een bestaande woning uit 2006 dus geen nieuwbouw met garantie. Het gaat om een enkele strook van 1 meter bij 10cm hoog. De rest van het stucwerk hecht nog prima, zowel om de schade heen als elders in het huis.

Volgens mij is hier ooit een keer lekkage geweest waardoor het in de loop der tijd wat los is gaan zitten.

Ik heb in ieder geval geen zin om met de verkoper om tafel te gaan, dit lijkt een relatief klein probleem. Ik heb nu roodband gekocht en zo'n truffel en ga wat YouTube video's kijken om te zien hoe het moet.

Als het er later weer vanaf valt haal ik er eem professional bij, vooralsnog is het slechts de werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
Tsurany schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:02:
Het is een bestaande woning uit 2006 dus geen nieuwbouw met garantie. Het gaat om een enkele strook van 1 meter bij 10cm hoog. De rest van het stucwerk hecht nog prima, zowel om de schade heen als elders in het huis.

Volgens mij is hier ooit een keer lekkage geweest waardoor het in de loop der tijd wat los is gaan zitten.

Ik heb in ieder geval geen zin om met de verkoper om tafel te gaan, dit lijkt een relatief klein probleem. Ik heb nu roodband gekocht en zo'n truffel en ga wat YouTube video's kijken om te zien hoe het moet.

Als het er later weer vanaf valt haal ik er eem professional bij, vooralsnog is het slechts de werkkamer.
Ik kan je zeker aanraden om nog een vlakspaan(ook wel plakspaan genoemd) te halen. Met de troffel kun je het water en roodband mixen (ik gok dat je geen mixer hebt) en met de vlakspaan kun je vrij netjes de stuc opbrengen.

Als je niet gaat voorstrijken, zorg er dan voor dat de ondergrond minimaal goed vochtig is. Bijv door regelmatig van te voren de muur te bevochtigen met een plantenspuit...bijvoorbeeld 2uur van te voren de eerste keer en om het half uur herhalen. Hiermee zorg je dat de ondergrond al enigsinds vochtig is en je het "verbranden" van het stuc zult verminderen. Let wel dat voorstrijken absoluut de voorkeur geniet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
MRTNbos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:00:
[...]

Ik kan je zeker aanraden om nog een vlakspaan(ook wel plakspaan genoemd) te halen. Met de troffel kun je het water en roodband mixen (ik gok dat je geen mixer hebt) en met de vlakspaan kun je vrij netjes de stuc opbrengen.
Ik heb een vlakspaan gekocht, geen troffel. Ik haalde die twee door elkaar. Ik heb geen mixer maar zal wel even flink roeren met een roerstokje.
Als je niet gaat voorstrijken, zorg er dan voor dat de ondergrond minimaal goed vochtig is. Bijv door regelmatig van te voren de muur te bevochtigen met een plantenspuit...bijvoorbeeld 2uur van te voren de eerste keer en om het half uur herhalen. Hiermee zorg je dat de ondergrond al enigsinds vochtig is en je het "verbranden" van het stuc zult verminderen. Let wel dat voorstrijken absoluut de voorkeur geniet!
Ik zal nog even wat voorstrijk halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

Als je met schuren bezig gaat, gebruik uiteraard wel iets vlaks om het schuurpapier aan de achterkant te ondersteunen. Een roterende schuurmachine (dus geen band) werkt perfect is mijn ervaring. Je kan de vulling er nog zo opgekloddert hebben, na de schuurmachine is het zo strak als dat een professional het doet.

Werkt uiteraard alleen als de rest van je muur net zo supervlak is (is op de foto het geval). Als er structuur in het stucwerk zit ga je skills nodig hebben met kwasten etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forto
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 11:19
Ik heb de foto bekeken. Maar volgens mij is het stucwerk nog in orde hoor. Wat los is gekomen is de muurverf (waarschijnlijk een aantal lagen dik). Kan zijn gekomen door vochtinwerking of slechte hechting van de eerste laag muurverf. Waarschijnlijk kan je met een plamuurmes de halve muur kaalsteken..
Ik zou het ook opgevuld hebben. Eerst voorstrijken of anders natspuiten met water voordat je gaat vullen met een gipsvuller of stuc.
Bijwerken met fijn schuurpapier kan. Daarna voorstrijken voordat je weer met muurverf eroverheen gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door forto op 22-01-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-05 16:48
m3gA schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Pics, or it didn't happen ;)
Serieus, ik ga dit binnenkort ook doen en ben benieuwd wat ik kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
FYI: Een verborgen gebrek aan een woning kan je melden bij de verkopende partij als de woning dermate onveilig is dat er niet veilig in gewoond kan worden. Denk aan draagbalken die missen ... Een stukje stucwerk dat loslaat is geen verborgen gebrek maar gewoon pech :) Tenzij het stucwerk loslaat doordat een draagmuur op instorten staat ;)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 22:28
Ohh en een kleine tip bij het kopen van knauf in een bouwmarkt, check even de (houdbaarheids) datum. Knauf heeft daar advies over om het na X maanden na productie niet meer te gebruiken.

En met een reden kwamen wij achter, als hij nog binnen zijn "tijd" zit bleeft het bij ons beter zitten, minder brokken in de mengsel en dus strakkere afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

redfoxert schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:24:
FYI: Een verborgen gebrek aan een woning kan je melden bij de verkopende partij als de woning dermate onveilig is dat er niet veilig in gewoond kan worden. Denk aan draagbalken die missen ... Een stukje stucwerk dat loslaat is geen verborgen gebrek maar gewoon pech :) Tenzij het stucwerk loslaat doordat een draagmuur op instorten staat ;)
We waren al tot de conclusie gekomen dat het véél te ver gaat om zoiets op te voeren als verborgen gebrek. Dat gezegd hebbende kan een verborgen gebrek van alles zijn en hoeft niet persé de veiligheid in het geding te zijn. Een lekkend dak kan bijvoorbeeld ook een verborgen gebrek zijn, dat is vervelend maar niet direct onveilig.

Aanvullend, van de wikipedia-pagina:
Verborgen gebreken (algemene verborgen gebreken) kunnen naast feitelijke (bouwkundige of technische) gebreken ook juridische gebreken zijn. Er is dan sprake van een situatie waarbij er juridische bezwarende omstandigheden zijn waardoor normaal gebruik en genot niet mogelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn:
• erfdienstbaarheid
• recht van overpad
• recht van opstal (derden)
• verpanding
• blijk van verhuur
Het gaat dus om 'normaal gebruik en genot' en niet zozeer om 'veiligheid', al is het vanzelfsprekend dat wanneer de veiligheid in het geding is er ook van normaal gebruik en genot geen sprake kan zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Harrie_ op 22-01-2019 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb het inmiddels dichtgesmeerd, geschuurd en geschilderd. Niet perfect maar ik ben er zeker tevreden mee. Foto's volgen na de tweede laag verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
agile_tester schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:22:
[...]

Pics, or it didn't happen ;)
Serieus, ik ga dit binnenkort ook doen en ben benieuwd wat ik kan verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5YKzq99ph7KPLuWLnRqeNkIX/medium.jpg
Als je er met je neus bovenop staat zie je hier en daar nog een kleine onvolkomenheid.
Had het geluk dat ik een stuk eraf gehaald heb maar de randen van het bestaande stucwerk als basis kon gebruiken dus was het relatief gemakkelijk. Geen idee of een volledige muur zo netjes gelukt was. Ziet er sowieso veel beter uit dan het slechte stucwerk met scheuren die tot het plafond liepen.

[ Voor 12% gewijzigd door m3gA op 22-01-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
m3gA schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:13:
[...]

[Afbeelding]
Als je er met je neus bovenop staat zie je hier en daar nog een kleine onvolkomenheid.
Had het geluk dat ik een stuk eraf gehaald heb maar de randen van het bestaande stucwerk als basis kon gebruiken dus was het relatief gemakkelijk. Geen idee of een volledige muur zo netjes gelukt was. Ziet er sowieso veel beter uit dan het slechte stucwerk met scheuren die tot het plafond liepen.
niks mis mee toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-05 16:48
m3gA schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:13:
[...]

[Afbeelding]
Netjes hoor, zeker voor een eerste keer!
Heb je MP75 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
agile_tester schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Netjes hoor, zeker voor een eerste keer!
Heb je MP75 gebruikt?
Bedankt. Klopt inderdaad. 1 normale laag aangebracht. Niet te dik. Daarna een 2e laag toen het droog was om goed op te vullen. Opgeschuurd met schuurgaas en de laatste foutjes gecorrigeerd met stucpasta (kleine krasjes hier en daar),

Enige vervelende is dat ik op een paar plekken had dat de voorstrijk er door komt. Heb het met een speciale spuitbus latex (voor waterlekkages) weggewerkt maar moet daardoor de muur eigenlijk nog een keer netjes afrollen omdat je wel ziet waar ik het gespoten heb.
Pagina: 1