Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beschadigd stucwerk, hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 15:30
klopt alles wat los zit verwijderen daarna op vullen met rotband stuc ik zou nog een voorstrijkmiddel voor de hechting gebruiken

op vullen tot je het niet meer ziet uitlaten harden daar na met schuurpapier vlak schuren het zal vaak bij de hoeken en randen dikker zijn

of een kant en klaar emmertje kopen opvullen en daarna schuren schuurpapier fijne korrel btw

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@bie100 als ik een kant en klaar emmertje wil gebruiken wat kan ik dan het beste kopen? Kan dit met Knauf stucpasta? Ik zag een emmertje van 5KG bij de Praxis: https://www.praxis.nl/bou...auf-stucpasta-5kg/5383524

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 15:30
Tsurany schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:31:
@bie100 als ik een kant en klaar emmertje wil gebruiken wat kan ik dan het beste kopen? Kan dit met Knauf stucpasta? Ik zag een emmertje van 5KG bij de Praxis: https://www.praxis.nl/bou...auf-stucpasta-5kg/5383524
ja hoor knauf is prima

• Wahloh
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:49

Wahloh

Professioneel Nietsnut

LankHoar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:15:
Stuccen is een precies werkje, heb je daar ervaring mee?
Dit inderdaad, het is altijd leuk om te zien hoe een amateur zijn muren schuin smeert.

Maar ontopic, het is een nieuwe woning zeg je, zou je de aannemer hier niet eerst op aanspreken? Er wordt gewoonlijk geen garantie gegeven op scheuren in een nieuwe woning in verband met de werking van de woning maar dit is geen scheur, hier heeft het stucwerk niet goed gehecht.

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19:32
LankHoar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:15:
Stuccen is een precies werkje, heb je daar ervaring mee?
Dat is zo, maar op de foto lijkt het randje aan de bovenkant nog vast te zitten. Als dat zo is en je zorgt voor een voldoende breed plamuurmes, dan heb je aan twee kanten steun en valt het best wel mee. Dat is totaal niet te vergelijken met een lege muur stuccen. Als het resultaat niet perfect is, kan je het zelfs daarna met joint finisher (zoals die ook voor gipskartonplaten gebruikt wordt) afwerken (hoewel een half uurtje tot een uurtje na het vullen met een plantenspuit bevochtigen en nog eens gladstrijken ook wonderen doet).
Wahloh schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:21:
Maar ontopic, het is een nieuwe woning zeg je, zou je de aannemer hier niet eerst op aanspreken? Er wordt gewoonlijk geen garantie gegeven op scheuren in een nieuwe woning in verband met de werking van de woning maar dit is geen scheur, hier heeft het stucwerk niet goed gehecht.
Dat eerst.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Garantie? Als het stucwerk zo loskomt (met je knokkels er zachtjes tegenaan tikken = breken / loskomen) dan heeft je stuclaag niet goed gehecht.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:01

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Misschien is ie gewoon verhuisd naar een andere woning en noemt het 'zijn nieuwe woning' ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MRTNbos
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:52
Als het echt nieuwbouw is (of je hebt een andere manier van garantie) dan daar verhaal op proberen te verhalen. Op de foto zie je dat de stuclaag totaal niet hecht aan de ondergrond. Dit komt doorgaans omdat de ondergrond erg zuigend is, waarbij het vocht uit de opgesmeerde stuclaag gezogen wordt (veel te snel) waardoor er geen goede hechting is.

Om dit zuigen tegen te gaan wordt er nagenoeg altijd een primer aangebracht. Deze heb je in 1001 soorten en smaken (bouwmarkt merk @ 1L tot de prof merken @ 25L). Zelf heb ik al meerdere soorten gebruikt en heb tot nu toe geen slechte ervaringen gehad met iets.

Aangezien deze plek loslaat, kun je je afvragen hoe de rest van de muur/huis er aan toe is. Een kleine reparatie hier is uiteraard mogelijk, maar als de hele muur half-los zit is het wellicht handiger om het wat rigoreuzer aan te pakken.

Als je het zelf wilt doen dan is dit echt wel te doen (ik spreek uit ervaring), maar neem de tijd, lees je in op internet en zorg voor het juiste gereedschap.
Als materiaal kan ik je roodband juist afraden. Roodband droogt relatief snel waardoor het lastiger is om correcties aan te brengen. Voor een goede basislaag kan ik je Knauf MP75 aanraden. Dit is prima met de hand te verwerken, heeft een aardige opentijd en je kunt er een redelijk glad resultaat mee krijgen. Wil je nog gladder, dan zou je daarna met Knauf Finishpasta een laatste laagje kunnen aanbrengen. MP75 is een zak poeder wat je zelf moet aanmaken met water (goed roeren), Finishpasta is een kant en klare emmer, en hiermee kun je een spiegelglad resultaat bereiken.

De finishpasta is bedoeld voor kleine laagdiktes, dit komt o.a. omdat het in verhouding veel slinkt tijdens het drogen. Ga dus geen millimeters dikke laag hiermee smeren!

Succes met de klus!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

m3gA schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Een gat dichtsmeren valt best mee. Met goed gereedschap en een paar youtube tutorials is het goed te doen. gewoon ietsjes dikker aanbrengen en daarna schuren. wel belangrijk om al het losse spul eraf te halen en goed voor te strijken.
Ben het eens met @LankHoar, je ziet op de foto al dat er meer stucwerk loszit, de vraag is dus even hoeveel er dichtgesmeerd moet worden... Je blijft het bijna altijd zien, dat is wellicht overkomelijk als er gaatje/scheurtje in de muur zit, maar als er dadelijk een vierkante meter stucwerk los zit en je moet dat weer strak dichtkrijgen zonder enige ervaring op basis van een youtube-video :X

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:59

LankHoar

Professionele amateur

@m3gA @indigo79 er van uitgaande dat wat op deze foto zichtbaar is alles is, dan zal Youtube wel volstaan inderdaad. Ik dacht meer in de richting dat er ook grotere stukken elders op de muren zijn weggevallen, maar natuurlijk is dat gebaseerd op info die ik niet heb.

Hoop overigens voor TS dat het hierbij blijft, en niet dat de rest ook slecht gehecht heeft en na verloop van tijd ook begint te bladderen..

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:01

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ziet er niet echt verborgen uit. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

m3gA schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Ik heb laatst 8m2 gedaan mbv. een Youtube video en veel doorzettingsvermogen. (4m hoog en 2 breed in het trapgat). Moest het wel in 2x doen maar je ziet er niks meer van. Nooit eerder gestuct.
Top, dan heb je een mooie cent uitgespaard! Maar feit is natuurlijk wel dat niet iedereen even handig is dus om nou als maatstaf te gebruiken 'als m3gA het kan, dan kan iedereen het' vind ik ook wel wat ver gaan :+ Ik ken mensen genoeg die met geen mogelijkheid een latje recht afgezaagd krijgen...

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:18
Harrie_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Top, dan heb je een mooie cent uitgespaard! Maar feit is natuurlijk wel dat niet iedereen even handig is dus om nou als maatstaf te gebruiken 'als m3gA het kan, dan kan iedereen het' vind ik ook wel wat ver gaan :+ Ik ken mensen genoeg die met geen mogelijkheid een latje recht afgezaagd krijgen...
Daar heb je gelijk in maar ik denk dat met goed gereedschap, doorzettingsvermogen en durf een heel eind komt. Wel jammer dat ik er achter moest komen dat mijn stofzuiger niet van gips houdt. (dus iets duurder dan begroot).

m3gA wijzigde deze reactie 18-01-2019 12:03 (9%)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:21
Jan-man schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
Valt niet aan te tonen dat de vorige bewoner er van wist aangezien het pas na de sleutel overdracht is losgekomen?
Voor een verborgen gebrek is het helemaal niet interessant of de vorige eigenaar er van wist of niet. Ook het loskomen na de sleuteloverdracht is niet persé interessant als er een structureel probleem achter schuil gaat (zoals bijvoorbeeld opkomend vocht uit de muur)

Maar tenzij het een structureel bouwkundig probleem is zou ik hier ook niet naar "verborgen gebrek" grijpen; dat is de energie simpelweg niet waard.

• Tsurany
  • Niet online
Het is een bestaande woning uit 2006 dus geen nieuwbouw met garantie. Het gaat om een enkele strook van 1 meter bij 10cm hoog. De rest van het stucwerk hecht nog prima, zowel om de schade heen als elders in het huis.

Volgens mij is hier ooit een keer lekkage geweest waardoor het in de loop der tijd wat los is gaan zitten.

Ik heb in ieder geval geen zin om met de verkoper om tafel te gaan, dit lijkt een relatief klein probleem. Ik heb nu roodband gekocht en zo'n truffel en ga wat YouTube video's kijken om te zien hoe het moet.

Als het er later weer vanaf valt haal ik er eem professional bij, vooralsnog is het slechts de werkkamer.

• Tsurany
  • Niet online
Ik heb het inmiddels dichtgesmeerd, geschuurd en geschilderd. Niet perfect maar ik ben er zeker tevreden mee. Foto's volgen na de tweede laag verf.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True