Airco-onderhoud, wie, wat en kosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-05 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
In mijn woning hangen 3 (simpele) airco units die een erfenis zijn van de eerste eigenaar van deze woning. De units zijn inmiddels ergens tussen de 15 en 20 jaar oud (aardig op leeftijd dus) en hebben nodig onderhoud nodig. Over de werking van 1 unit twijfel ik, 1 unit koelt niet meer en 1 unit interesseert ons verder niet (hangt op zolder, maar die lijkt als enige wel goed te functioneren).

Nu is het probleem dat het 3 verschillende merken units zijn, het een Carrier, een Klima1klaas en een Maxicool.

Sinds afgelopen zomer ben ik al op zoek naar een onderhouds-/reparatiebedrijf die de twee belangrijkste units kan nakijken en eventueel opnieuw kan vullen (zo goed als zeker het probleem met de Carrier, die niet mee functioneert), maar in het oerwoud van zoekresultaten voor airco-reparatie voor auto's, kan ik slechts een enkel bedrijf vinden dat ook aan onderhoud doet bij huisinstallaties. En die enkele die ik gevonden had, wil alleen aan eigen geïnstalleerde of van het merk dat ze zelf leveren onderhoud plegen.

Ik heb wel een "universeel" onderhoudsbedrijf gevonden, maar die doet alleen onderhoud, terwijl ik gezien de leeftijd ook graag een keer met een leverancier in gesprek wil over vervanging van 2 van de units door een split-systeem met warmtepomp.

Ik zit dus een beetje vast in mijn zoektocht... Wie kan mij op weg helpen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Beste antwoord (via deepbass909 op 15-03-2019 14:46)

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 23:51
deepbass909 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:49:
In mijn woning hangen 3 (simpele) airco units die een erfenis zijn van de eerste eigenaar van deze woning. De units zijn inmiddels ergens tussen de 15 en 20 jaar oud (aardig op leeftijd dus) en hebben nodig onderhoud nodig. Over de werking van 1 unit twijfel ik, 1 unit koelt niet meer en 1 unit interesseert ons verder niet (hangt op zolder, maar die lijkt als enige wel goed te functioneren).

Nu is het probleem dat het 3 verschillende merken units zijn, het een Carrier, een Klima1klaas en een Maxicool.

Sinds afgelopen zomer ben ik al op zoek naar een onderhouds-/reparatiebedrijf die de twee belangrijkste units kan nakijken en eventueel opnieuw kan vullen (zo goed als zeker het probleem met de Carrier, die niet mee functioneert), maar in het oerwoud van zoekresultaten voor airco-reparatie voor auto's, kan ik slechts een enkel bedrijf vinden dat ook aan onderhoud doet bij huisinstallaties. En die enkele die ik gevonden had, wil alleen aan eigen geïnstalleerde of van het merk dat ze zelf leveren onderhoud plegen.

Ik heb wel een "universeel" onderhoudsbedrijf gevonden, maar die doet alleen onderhoud, terwijl ik gezien de leeftijd ook graag een keer met een leverancier in gesprek wil over vervanging van 2 van de units door een split-systeem met warmtepomp.

toon volledige bericht
Wat voor koudemiddel zit er op de unit die je gevuld wilt hebben? Bepaalde type koudemiddelen mogen namelijk niet meer toegepast worden, gezien de ouderdom een reële kans dat je hiermee te maken hebt,

Paar adressen in jouw omgeving na 2 minuten googlen:
www.aircotec.nl
www.airco-totaal-service.nl
www.rijndorp.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 17:09
Ik heb zelf goede ervaringen met: https://www.cool-air.nl/
Durf echter niet te stellen of ze ook onderhoud doen aan AC's anders dan degene die ze zelf leveren, even contact met ze opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 15:07
Mijn vader is met zijn pensioen een eigen bedrijfje gestart na het halen van zijn koelmonteur/techniek diploma, na jarenlang (20+) als monteur en later als manager in de branche werkzaam geweest te zijn.

Hij doet momenteel vooral onderhoud voor units van bedrijven, maar wil ook wel eens wat huiselijke werkzaamheden doen voor bekenden. Als je enigszins in de regio Drechtsteden/Rotterdam/Breda woont zou ik kunnen vragen of hij wat voor je kan betekenen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson

toon volledige bericht
Wat voor koudemiddel zit er op de unit die je gevuld wilt hebben? Bepaalde type koudemiddelen mogen namelijk niet meer toegepast worden, gezien de ouderdom een reële kans dat je hiermee te maken hebt,

www.aircotec.nl
www.rijndorp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:57
Misschien is http://www.koeldesign.eu een optie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kan je ze niet beter vervangen? in die tijd zijn nieuwe modellen een stuk efficienter geworden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 21:42
Als je in noord Nederland woont. Goede ervaringen met: https://www.av-klimaattechniek.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Gunner schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:17:
Kan je ze niet beter vervangen? in die tijd zijn nieuwe modellen een stuk efficienter geworden.
Dit inderdaad. Vermoedelijk zijn de types die je nu hebt hangen van het 'aan/uit' type. Volle bak aan, dan wacht hij tot de ruimte weer is opgewarmd, volle bak aan. Vreet stroom en maakt ook meer herrie (vooral de buitenunit) dan een inverter type. De COP van een nieuwe unit zal stukken beter zijn dan de units die je nu hebt hangen. Een moderne unit kan uit 1 kWh stroom ongeveer 4-4,5 kWh aan warmte/koelte halen.

De huidige types kunnen terugmoduleren en kunnen dan urenlang op een laag pitje (500-700W) pruttelen om het op de gewenste temperatuur te houden, terwijl die van jou maar zo 1500W kunnen gebruiken als de compressor aanslaat.

Kijk eens in Het grote airconditioning topic - Deel 2 en Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Beetje split-unit (Mitsubishi bijv.) heb je voor ~€1500 all-in aan de muur hangen. Volgens mij heb je ook zonnepanelen? Als je overschot hebt dan kun je dat mooi opstoken in de warmtepomp door er mee te verwarmen, scheelt weer gas.

Tweaker @koevlaas2 installeert ook warmtepompen trouwens.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-05 20:35

toon volledige bericht
Als er R22 als koudemiddel inzit mogen wij (installateurs) 'm niet meer vullen, er is een verbod op R22 van kracht.
Welk type koudemiddel erin zit staat op het typeplaatje.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 11:07
Door deze man twee split-unit airco’s laten installeren en ben er tevreden over. Doet ook jaarlijks onderhoud/controle. Kan hem wat dat betreft aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:17:
Dat staat ook zeker in de planning, maar is niet het enige wat in de planning staat en eigenlijk hebben een aantal andere zaken op het moment een hogere prioriteit. Alleen omdat uitgerekend de airco in de slaapkamer (de enige die er echt toe doet als het warm weer is) ermee gestopt is, heb ik nu even iemand nodig die de airco's na kan kijken en eventueel vullen.
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:28:
[...]

Dit inderdaad. Vermoedelijk zijn de types die je nu hebt hangen van het 'aan/uit' type. Volle bak aan, dan wacht hij tot de ruimte weer is opgewarmd, volle bak aan. Vreet stroom en maakt ook meer herrie (vooral de buitenunit) dan een inverter type. De COP van een nieuwe unit zal stukken beter zijn dan de units die je nu hebt hangen. Een moderne unit kan uit 1 kWh stroom ongeveer 4-4,5 kWh aan warmte/koelte halen.

De huidige types kunnen terugmoduleren en kunnen dan urenlang op een laag pitje (500-700W) pruttelen om het op de gewenste temperatuur te houden, terwijl die van jou maar zo 1500W kunnen gebruiken als de compressor aanslaat.

Kijk eens in Het grote airconditioning topic - Deel 2 en Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Beetje split-unit (Mitsubishi bijv.) heb je voor ~€1500 all-in aan de muur hangen. Volgens mij heb je ook zonnepanelen? Als je overschot hebt dan kun je dat mooi opstoken in de warmtepomp door er mee te verwarmen, scheelt weer gas.

Tweaker @koevlaas2 installeert ook warmtepompen trouwens.
toon volledige bericht
Ik wil ook zeker een modulerende unit, het liefste één die voorzien is van draadloze communicatie (wifi of anders), om in de nabije toekomst aan een Domoticz-server te kunnen hangen. En het is ook zeker de bedoeling om bij overproductie de inverter in de woonkamer in te zetten voor verwarmen (wat via Domoticz geregeld zou moeten kunnen).
Paul Hewson schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:46:
[...]

www.aircotec.nl
www.rijndorp.nl
Koudemiddel is in principe niet een probleem, de units draaien op andere middelen dan R22 (in de woonkamerunit zit R410a bijv.

Airco-totaal-service had ik trouwens al gevonden (dat was het universele onderhoudsbedrijf), maar zij doen alleen onderhoud en viel daarom in eerste instantie af. De andere twee had ik nog niet gevonden en ga ik zeker even benaderen.

Voor de duidelijkheid, ik woon in Alphen a/d Rijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Zebby schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:26:
Mijn vader is met zijn pensioen een eigen bedrijfje gestart na het halen van zijn koelmonteur/techniek diploma, na jarenlang (20+) als monteur en later als manager in de branche werkzaam geweest te zijn.

Hij doet momenteel vooral onderhoud voor units van bedrijven, maar wil ook wel eens wat huiselijke werkzaamheden doen voor bekenden. Als je enigszins in de regio Drechtsteden/Rotterdam/Breda woont zou ik kunnen vragen of hij wat voor je kan betekenen.
Hier op zich wel benieuwd naar mogelijkheden (regio 010) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Paul Hewson schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:46:
[...]

www.aircotec.nl
www.rijndorp.nl
Het was al even geleden, maar inmiddels met één van de partijen ook daadwerkelijk een afspraak kunnen maken en binnenkort komen ze langs voor een inspectie.

Het gebruikte koudemiddel is niet zo'n punt (is R410a), behalve de kosten daarvan.

Vraag zal alleen vooral zijn of de defecte unit nog repareerbaar is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
deepbass909 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:48:
[...]

Het was al even geleden, maar inmiddels met één van de partijen ook daadwerkelijk een afspraak kunnen maken en binnenkort komen ze langs voor een inspectie.

Het gebruikte koudemiddel is niet zo'n punt (is R410a), behalve de kosten daarvan.

Vraag zal alleen vooral zijn of de defecte unit nog repareerbaar is of niet.
Wat ik begrijp is R410a wel te vervangen door R32, alleen dat is nog vrij nieuw en niet ieder bedrijf heeft er ervaring mee.
Pagina: 1