Hoe laat je je digitale meuk achter voor nabestaanden/nood

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hoe laat ik mijn digitale meuk achter voor de nabestaanden als tweaker zijnde. Ik heb nu een keepass database met al mijn accounts met een vet password.
Nu wil ik niet gaan discussieren over welke accounts voor de nabestaanden exact intressant zijn dat is wel iets voor het moment wanneer ze echt iets zoeken/willen doen ermee. Als je hierover wilt discussieren mag dat best.

Waar moet je aan denken
ik sla zelf de volgende zaken op (kort gezegd alles wat een vorm van ID / account heeft)
- Accounts voor online diensten FB,Twitter,Tweakers, provider(s)
- digid (uwv,pensioen enzv)
- uzipas (medische toegang)
- crypto currency (bitcoins en andere financiele meuk)
- pas(nummers) en klantnummer van organisaties in mijn portomonee
- gsm nummer, imeinummer,
- serienummers en pincodes
- noodnummers (ice contacten) bv om pas te blokkeren in buitenland
- indien mogelijk digitale certificaten
- scan van paspoort/IDkaart
- toegang tot pc's van familie/vrienden (niet wachtwoorden maar hints)
- o ja hints voor security vragen
- niet geheel onbelangrijk, met welk e-mail, backup mail is het geregistreerd
- gegevens en accounts van onze kinderen
Ik zelf gebruik keepass hiervoor, ook omdat hij verloop van rijbewijs/paspoort kan melden
Tijdens vakantie is het ideaal als "noodmiddel" mocht je beroofd worden of je campeermiddel brand af.

Hoe meer je password-database ding gebruikt hoe meer je ziet dat je insecure bent maar ook hoeveel informatie je aan je dierbare(n) achter kan laten. Natuurlijk is veel troep maar goed sorteren mogen ze achteraf doen ;)

intressante side discussie punten
- Wat is eigendom van jou "juridische entiteit/persoon" (games, gekochte muziek / films)
- foto's van dierbaren (online disks, en andere meuk)
- accepteer je dit wel/niet juridisch gezien als bezit van een overledenen (accepteer je dus de financiele voor/nadelen van de bezittingen hiermee) ben even de juridische naam kwijt

Er zijn wat oude topic's
Digitale nalatenschap
Op zoek naar een digitale dood dienst.
[Password Managers] Discussie- en reviewtopic komt het onderwerp ter sprake. (maar wellicht te groot om in te zoeken naar dit specifieke onderwerp)

Zelf zou ik gelukkig worden als ik dit bij een notaris kan neerleggen (lees testament oid) en/of via een 1time access key beperk toegang tot selectieve informatie .

1time(OTP) denk ik aan een korte coma achtige toestand waarbij ik bepaalde informatie aan naasten beschikbaar zou willen stellen

Nu zou ik dit op mijn nas/huis genoten/partner moeten delen in "clear text" en waarbij diefstal van deze nas. Of bij overlijden de data verloren gaat / openbaar is. Wat natuurlijk ook niet gewenst is.
Of extreem, mijn kinderen kunnen niet meer bij de online backup van de digitale foto's terwijl de ouders niet tussen de levenden zijn.

Het vervelende is dat er een nogal grijs gebied is als iemand overlijd en digitale data, en na de ervaring van "niet betalen" en we wissen de data (of "foutje bedankt") bij KPN .. hmmm dit wil ik dan een beetje voorkomen.

of zijn we als ICT(ers) nog niet op voorbereid.

wat sla je nu op ?

bestaande "diensten"
Google heeft https://publicpolicy.goog...gital-afterlife-with.html
Facebook heeft legacy contact http://newsroom.fb.com/news/2015/02/adding-a-legacy-contact/
lastpass heeft emergency access https://helpdesk.lastpass.com/nl/emergency-access/
steam --> met een testament kan je bij Valve het account over laten zetten naar iemand
keepass (zie verderop)

voor algemeen heb je http://emailfromdeath.com/ ( hmm is dood)

Omdat keepass nogal veel gebruikt is --> https://keepass.info/help/kb/faq.html#emsheet
What is a KeePass emergency sheet?
A KeePass emergency sheet contains all important information that is required to open your database. It should be printed, filled out and stored in a secure location, where only you and possibly a few other people that you trust have access to.

It is recommended that you create an emergency sheet for your database. KeePass 2.x offers to print an emergency sheet after changing the master key (or when creating a new database). Users who take other precautions can turn this off (via 'Tools' → 'Options' → tab 'Interface' → turn off the option 'Ask whether to create an emergency sheet'). An emergency sheet can also be printed at any time via 'Tools' → 'Database Tools' → 'Print Emergency Sheet'.

When printing an emergency sheet, KeePass fills out some fields already that are not security-critical (e.g. the database file path, the key file path, and the name of the Windows user account). Other fields like the master password field are not filled out already (due to security reasons) and must be filled out by hand.

ps mocht je deze Start Post anders aan willen pakken ..of netter maken PM me aub

[ Voor 62% gewijzigd door vso op 16-01-2019 08:56 . Reden: toevoegen van een paar punten ]

Tja vanalles

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-11 19:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een interessant onderwerp. Laat me even per DM weten waarom je dit in Tweakers Lounge hebt geplaatst en niet in Algemene Zaken of wellicht Privacy & Beveiliging dan kunnen we het eventueel verplaatsen en dan heropenen (dit even om te voorkomen dat er al een zwik posts staan en we het niet meer zomaar vanuit TL kunnen verplaatsen naar een publiek forum). Ik zie namelijk niet in waarom dit onderwerp besloten besproken zou moeten worden.
Inmiddels afgehandeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 15-01-2019 13:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Overigens is het eerder ter sprake gekomen, o.a. hier: Digitale nalatenschap

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En meer recent in Op zoek naar een digitale dood dienst. en Nabestaanden en toegang tot digitale administratie en ook in [Password Managers] Discussie- en reviewtopic komt het onderwerp ter sprake.

@vso laat ons nog even weten of dit topic verplaatst kan worden naar AZ, dan kan het weer open voor discussie :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En bij deze dus naar AZ en weer open :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Thx mods, heb jullie reactie in de startpost erbij gezet

Tja vanalles

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39

Bob Popcorn

Plop!

Wat jij nodig hebt is een "Dead man switch", een dodemansknop die automatisch een mailtje stuurt naar je nabestaanden op het moment dat jij er niet meer bent. Deze dien je dus dagelijks/wekelijks/maandelijks te onderhouden, totdat je dat niet meer kunt/doet en dan wordt de email automatisch verzonden. Dit mechanisme gebruiken mensen als Assange/Snowden bijvoorbeeld ook in het geval ze omgebracht worden/gevangen worden gezet.

Welke service je hier voor kunt gebruiken zou ik zo 123 niet weten, maar ben benieuwd of iemand hier een goeie service voor weet. Eentje die het mailtje en de geaddresseerden ook secure opslaat. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

Pazo

Mroaw?

Met betrekking tot wachtwoorden en dus toegang tot al mijn accounts: Ik gebruik zelf ook Keepass als PW manager. Maar ik heb alle wachtwoorden wel in plane tekst (samen met andere belangrijke bestanden, zoals foto's) op een externe HDD staan. Die ligt bij mijn ouders in de kluis. Zij kunnen er dus bij mocht er iets met mij gebeuren. Andersom ook, ik heb hun wachtwoorden bij mij thuis in de kluis liggen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02

Hoicks

Techno!

Wachtwoord manager Dashlane heeft een functie waarin een nabestaande toegang kan vragen tot jouw account. Als je dan niet binnen x tijd reageert, krijgt diegene die de aanvraag doet toegang tot door jou specifiek aangewezen wachtwoorden/notities e.d.

Als iemand de aanvraag doet terwijl je nog leeft, kun je de aanvraag simpelweg weigeren voor dat moment.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-11 10:12
Hoicks schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:54:
Wachtwoord manager Dashlane heeft een functie waarin een nabestaande toegang kan vragen tot jouw account. Als je dan niet binnen x tijd reageert, krijgt diegene die de aanvraag doet toegang tot door jou specifiek aangewezen wachtwoorden/notities e.d.

Als iemand de aanvraag doet terwijl je nog leeft, kun je de aanvraag simpelweg weigeren voor dat moment.
Nadeel daarvan is wel weer dat degene die toegaan moet krijgen dan ook moet onthouden dat ze bij Dashlane moeten zijn. Mijn ouders zouden dit waarschijnlijk niet meer weten als ik over 10 jaar zou overlijden.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:23
Hoicks schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:54:

Lastpass heeft een vergelijkbare functie.

Al heb ik op bijv. mijn email en clouddiensten 2FA aanstaan, dus dan kom je nog niet veel verder terwijl dat wel de meest relevante accounts zijn. En wat hebben nabestaanden nu aan je bol.com account?

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-11 10:12
Arrne schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:01:
[...]
En wat hebben nabestaanden nu aan je bol.com account?
De bon voor de garantie van de geërfte televisie? :+

• Hoicks

Hoicks

Techno!

SonataArctica schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Nadeel daarvan is wel weer dat degene die toegaan moet krijgen dan ook moet onthouden dat ze bij Dashlane moeten zijn. Mijn ouders zouden dit waarschijnlijk niet meer weten als ik over 10 jaar zou overlijden.
Dat zou je op een - procedure bij overlijden notitie - kunnen plaatsen. Je wachtwoorden in een kluis leggen, zit je met het nadeel dat je altijd moet zorgen dat je wachtwoorden na wijzigen ook in de kluis worden bijgewerkt.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Hoicks

Hoicks

Techno!

[...]

Lastpass heeft een vergelijkbare functie.

Al heb ik op bijv. mijn email en clouddiensten 2FA aanstaan, dus dan kom je nog niet veel verder terwijl dat wel de meest relevante accounts zijn. En wat hebben nabestaanden nu aan je bol.com account?
Garantie claimen op die dikke tv die bij erving toch kapot blijkt te zijn :+

Als je sterft kun je toch ook je toegangscode op je telefoon in Dashlane zetten? Dan kunnen ze met je telefoon toch overal bij (incl wachtwoorden)

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:47:
Wat jij nodig hebt is een "Dead man switch", een dodemansknop die automatisch een mailtje stuurt naar je nabestaanden op het moment dat jij er niet meer bent. Deze dien je dus dagelijks/wekelijks/maandelijks te onderhouden, totdat je dat niet meer kunt/doet en dan wordt de email automatisch verzonden. Dit mechanisme gebruiken mensen als Assange/Snowden bijvoorbeeld ook in het geval ze omgebracht worden/gevangen worden gezet.

Welke service je hier voor kunt gebruiken zou ik zo 123 niet weten, maar ben benieuwd of iemand hier een goeie service voor weet. Eentje die het mailtje en de geaddresseerden ook secure opslaat. :)
Inderdaad, iets intern gaat niet lukken i.v.m. mogelijk uitzetten van de machine/VPS.

Google heeft tegenwoordig ook deze functie:
https://myaccount.google.com/u/0/inactive?pli=1

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Bob Popcorn de deadman switch is wel intressant maar ik zou dit in gedeeltes (van het wachtwoord) willen weten en een soort ketting. ook wel erg intensief in onderhoud ..
pappa --> mamma --> kind(eren) --> ?

@Pazo nadeel van "plain text" het is je zwakste schakel, en je zet wel erg veel risico als de kluis (geforceerd) geopend word. want alles ligt meteen op straat en overal heb je andere wachtwoorden .. bij dergelijke gebeurtenis ga je ook niet overal je wachtwoord wijzigen. tja dan nog liever bij de notaris een "kopie"

@Hoicks online wachtwoorden bewaren ben ik ook geen fan van .. goed het is een redelijk alternatief maar je zet je eieren wel in 1 mandje .. (lees idenity theft) is ook een optie om er in te komen.

ik zoek iets wat redelijk waterdicht is, het liefst via een onpartijdige (offline) derden

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 15-01-2019 14:06 ]

Tja vanalles

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Grote nadeel van alle varianten die gebruik maken van online diensten: die diensten willen nog wel eens ophouden te bestaan, dus dat vind ik nogal een risico. Waar ik zelf aan zit te denken, is om wat relevante informatie in een docje te zetten en dit (op papier of usb stick) bij de notaris in depot te geven. Wat bijvoorbeeld ook nog een leuke kan zijn: private keys (of recovery phrase). Die wil je eigenlijk niet in een online dienst opslaan natuurlijk.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46
Ik denk dat @anboni hier wel een goed punt heeft. USB stick met relevantie items (toegang tot etc.) bij de Notaris en daarbij een brief met begeleidende tekst. USB zou je eventueel kunnen beveiligen met een antwoord op een vraag waarop alleen die persoon / personen het antwoord weet/weten.

Er zijn waarschijnlijk voldoende persoonlijke vragen / antwoorden die je maar net moet weten. Maar, wat nu als het hele gezin met het neerstorten van een vliegtuig aan hun einde komt.. Zo kan je ook wel door blijven gaan denk ik.

Interessant onderwerp!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

Pazo

Mroaw?

vso schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:05:
@Pazo nadeel van "plain text" het is je zwakste schakel, en je zet wel erg veel risico als de kluis (geforceerd) geopend word. want alles ligt meteen op straat en overal heb je andere wachtwoorden .. bij dergelijke gebeurtenis ga je ook niet overal je wachtwoord wijzigen. tja dan nog liever bij de notaris een "kopie"
Ja dat risico is er, maar dat neem ik. Voor mij (eigenlijk nog meer voor mijn ouders) is dit de beste oplossing. Mijn ouders zijn niet zo digitaal onderlegd mbt gebruik van PW managers. Als ze gewoon een bestandje hebben waar alles in staat, is dat veel makkelijker voor ze. Ja, de kluis kan gekraakt worden. Dan is mijn zaak om zo snel mogelijk mijn wachtwoorden aan te passen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-11 23:24
anboni schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:05:
Waar ik zelf aan zit te denken, is om wat relevante informatie in een docje te zetten en dit (op papier of usb stick) bij de notaris in depot te geven.
Nadeel van USB-stick is dat deze over 30, 40, wellicht 70 jaar niet meer te lezen is. Dan zal de notaris, of diens opvolger de data moeten overzetten op een dan meer gangbaar medium. Papier is wat dat betreft beter.

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:53
Is eventueel een usb met de vingerafdruk van de mensen die hem moeten krijgen een idee? Die leg je dan bij de notaris neer. En dat master wachtwoord erop zetten met een handleiding.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
het grootste probleem is hoe beveilig je de digitale data
- gerechtelijk bevel ? (lees je bent niet dood maar de wet wil wel toegang, als dit een issue is)
- identiteit fraude
- hoeveel factor authenticatie ? (mail / telefoon niet meer toegankelijk / verhuist?)
- vermissing (autmatisch open bij dood verklaring)
- misbruik (familie die "ruzie' heeft etc.

Los van het bovenstaande, ik zou wel willen dat de data een "drop" locatie is dus --> erin maar eigenlijk op 1 moment eruit .. tijdje beschikbaar en dan "vernietigd" met heavy logging. dus ik drop een wachtwoord bestand (encrypted) en de sleutel word apart bewaard.

Dus je hebt minimaal 2 servers nodig en genoeg backups

Maar wil ik dat de data met zijn tijd meegaat :?
- ik ben niet meer online (geld bedrag gewonnen en wereld reis met rugzak) hoe blijft de data up to date ? (lees keepas gaat van 128 bit naar 1024 encryptie oid)
- opslag medium veranderd van magnetisch naar opslag in diamant.

dit zijn zaken waar ik ook nog aan denk

Tja vanalles

• anboni
Mr.D78 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:20:
[...]

Nadeel van USB-stick is dat deze over 30, 40, wellicht 70 jaar niet meer te lezen is. Dan zal de notaris, of diens opvolger de data moeten overzetten op een dan meer gangbaar medium. Papier is wat dat betreft beter.
Da's waar. Aan de andere kant, zo'n bestand zul je waarschijnlijk toch periodiek moeten bijwerken/aanvullen, dus dat kan dan ook een mooi moment zijn om het zelf te upgraden naar een nieuwe medium.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:19
Denk dat het belangrijk is om te realiseren dat er 2 manieren zijn om 'dood' te gaan (of vermissing etc); acuut en chronisch.

Ik lees hier vooral dingen die gaan over 'acute' dood, kortom je rijdt 's ochtends naar werk en komt nooit meer thuis.

Bedenk dat als je chronisch dood gaat, kanker, hartfalen, je meer dan tijd genoeg hebt om al je zaken op orde te brengen.

Voor acute dood; je zal er levenslang mee bezig moeten zijn; een nieuw account moet je toevoegen aan een dienst die je doorzet naar je nabestaanden.

Verder zal je ook moeten kijken wat nou echt relevant is voor nabestaanden; dat mijn vriendin voor ze overleed een bol.com account had, vind ik nu niet meer relevant. Haar facebook/instagram wel, daar staan foto's op. Toen we dus voor haar overlijden samen een lastpass account gemaakt hadden, hebben we alleen de 'nuttige' dingen toegevoegd. Er is nu (bijna 2 jaar later) niets wat ik of haar familie mist.

Wat hieboven genoemd is, is ook waar; online diensten kunnen er mee ophouden. Echter, nu digitaal een usb-C usb stick (nieuwste van het nieuwste) bij de notaris inleveren heeft weer een ander nadeel; wat nou als er (wat ik eerder al zei) een dienst bij komt, of de techniek naar USB-K is inmiddels. Ga je dan (a kosten €€€€) weer langs de notaris?

Overigens lees ik in je laatste comment weer iets over opslagmedia die veranderen van typering. Dat is weer alleen relevant voor thuis-data, niet online accounts (dat zoekt het bedrijf zelf wel uit). Je thuisdata is toch sowieso al toegankelijk voor iedereen in je huis? Het is overigens de reden dat ik thuis niets encrypted heb; mn vader, vrienden of wat dan ook kunnen eenvoudig iemand een harde schijf laten overpluggen en ze hebben al mn data. Voor diefstal ben ik namelijk niet bang. Stel dat het gebeurt, tja dan zien ze mn liefdesbriefjes :P . 1 harde schijf stelen = nog geen toegang tot je bank. Dat staat dan weer met een password in lastpass, waar familie nu reeds emergency access toe heeft.

• Arrne
[...]

Ik hoop sowieso dat je vaker dan eens per 70 jaar je wachtwoorden wijzigt. :+

• anboni
Arrne schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:39:
[...]

Ik hoop sowieso dat je vaker dan eens per 70 jaar je wachtwoorden wijzigt. :+
Voor een toegangsvorm als dit, waarbij je een wachtwoord eenmalig instelt en daarna nooit gebruikt, is het niet zo'n probleem om het wachtwoord nooit te wijzigen. Belangrijkste reden om je wachtwoord te wijzigen, is als het uitlekt (hetzij door een datalek hetzij door iemand die over je schouder meekijkt). Dit ene wachtwoord geeft toegang tot al je andere wachtwoorden die wel dynamisch zijn.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb een lijst bij de notaris liggen, geen wachtwoorden, maar enkel belangrijke accounts die ik heb, samen met een korte uitleg om toegang te krijgen tot mijn mailbox. Via mailbox kan je 99% van al mijn zaken afwikkelen, wachtwoorden resetten, opvragen of anders. Er komt nog een masterwachtwoord bij voor mijn Enpass (of andere als ik tzt overstap), maar wel in 2 delen zodat er niet 'direct' gebruik van kan worden gemaakt (of misbruik).

Omdat je simpel niet weet wanneer je gaat, dus wijziging van wachtwoord moet je steeds gaan doorgegeven of dynamisch bijhouden via wachtwoord manager, ben ik voor een oplossing gegaan waar ik verwacht dat de persoon die dit gaat afwikkelen genoeg kennis zal hebben om dit zonder een lijst met wachtwoorden te doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Arrne
anboni schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Voor een toegangsvorm als dit, waarbij je een wachtwoord eenmalig instelt en daarna nooit gebruikt, is het niet zo'n probleem om het wachtwoord nooit te wijzigen. Belangrijkste reden om je wachtwoord te wijzigen, is als het uitlekt (hetzij door een datalek hetzij door iemand die over je schouder meekijkt). Dit ene wachtwoord geeft toegang tot al je andere wachtwoorden die wel dynamisch zijn.
Maar het ging juist om wachtwoorden van diensten die je (waarschijnlijk dagelijks) gebruikt, en die dan als plain text op een USB-stick in de kluis van de notaris deponeren.

Die zul je dus regelmatig moeten wijzigingen. En dat maakt de "document-in-kluis" aanpak in elke vorm een bijzonder onhandige.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik denk ook dat je moet realiseren dat vinger afdruk van een persoon weer een afhankelijkheid cree-ert. persoon verdwijnt (ontslag of overlijdt) tja dan heb je er ook niks meer aan.

Maar niemand nog gehoord over digitale currency (crypto coins/bitcoins enzv)

Tja vanalles

• anboni
Arrne schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Maar het ging juist om wachtwoorden van diensten die je (waarschijnlijk dagelijks) gebruikt,
Nee, het gaat erom hoe je de wachtwoorden van diensten die je regelmatig gebruikt, doorgeeft aan je nabestaanden. Die sla je op een handige plek op (bijvoorbeeld die passwordmanager) en daarop heb je een (hopelijk extra) wachtwoord wat je bij de notaris legt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb de startpost aangepast, met naar mijn idee wat belangrijke punten

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Pazo schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:12:
[...]

Ja dat risico is er, maar dat neem ik. Voor mij (eigenlijk nog meer voor mijn ouders) is dit de beste oplossing. Mijn ouders zijn niet zo digitaal onderlegd mbt gebruik van PW managers. Als ze gewoon een bestandje hebben waar alles in staat, is dat veel makkelijker voor ze. Ja, de kluis kan gekraakt worden. Dan is mijn zaak om zo snel mogelijk mijn wachtwoorden aan te passen.
pw managers is echt een ding waar 90% van de connected internet community niet eens het nut van inzit ..totdat het te laat is.

Kortom het is begrijpelijk, net zoals je huis van slot laten maar handig is het natuurlijk niet.

Tja vanalles

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-11 23:19
[...]
Maak daarvan maar 2-10 jaar hooguit aan dataretentie...
USB sticks en andere memory cards hebben een retention time van flink onder de 10 jaar. (als ze niet gepowered worden)
Sterker nog: je moet al naar hele dure industrial archival class memory cards gaan kijken, voordat ze pas datarententie garanderen van rond de 10 jaar. .Meer dan dat zul je niet snel vinden...
Wat dat betreft is een USB stick opslaan in een kluis dus in dit geval een ongeschikte oplossing.
Dan is uitprinten inderdaad een veel beter idee.. Dat is na honderden jaren nog leesbaar :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• anboni
vso schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:52:
- accepteer je dit wel/niet juridisch gezien als bezit van een overledenen (accepteer je dus de financiele voor/nadelen van de bezittingen hiermee) ben even de juridische naam kwijt
Je denkt neem ik aan aan beneficiair aanvaarden? Het ligt er misschien een beetje aan hoe je het verpakt. Als je een depotakte bij de notaris bewaart, zal die in principe overhandigd worden aan de executeur. Die is dan bevoegd om van deze informatie gebruik te maken om de boedel op te maken, dus dat houdt per definitie niet direct zuivere aanvaarding in.

Als je een ander mechanisme gebruikt, zal het er vanaf hangen wat iemand gaat doen. Zolang je geen geld of goederen uit de boedel onttrekt, zal het nog geen zuivere aanvaarding inhouden. Data is juridisch niets, dus alle foto's kopieeren zal waarschijnlijk ook nog geen aanvaarding betekenen. (maar goed, IANAL, dit is op basis van mijn begrip van wet)

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-10 16:48
Ligt een usb stick in de kluis met KeePass. Kluis gaat met pincode open voor mij maar de nood/resetcode sleutel incl ww van de KeePass ligt bij mn ouders zodat ze de kluis kunnen openen en toegang hebben tot de usb.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-11 11:13
Interessante vraag. Het heeft mij ook even aan het denken gezet en voor mijzelf zou ik het op de volgende manier oplossen:

Ik gebruik "Password Store" of gewoon "pass". Dit is een Linux tool welke al mijn wachtwoorden opslaat in plain text bestanden en deze bestanden vervolgens encrypt met PGP. Deze wachtwoorden worden dan in sync gehouden met een git repo (private, maar kan ook een publieke zijn aangezien een 4096 bit PGP key behoorlijk veilig is).
Om na mijn overlijden mijn nabestaanden toegang te geven tot mijn wachtwoorden zou ik mijn PGP Private Key op een USB en op papier in de kluis kunnen leggen of kunnen achterlaten bij de notaris welke ook mijn testament heeft. Mijn nabestaanden kunnen dan na mijn dood bij al mijn wachtwoorden en daar mee doen wat ze willen.

Alle technologische tools zijn leuk die dit tegenwoordig kunnen, maar met deze zaken zou ik niet van techniek en 3e partijen afhankelijk willen zijn. Daarom lijkt het mij het beste om bij een notaris instructies achter te laten of in een kluis welke te openen valt met sleutel/combinatie welke bekend is bij familie.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:04:
Maak daar maar 2-10 jaar hooguit aan dataretentie...
USB sticks en andere memory cards hebben een retention time van flink onder de 10 jaar. (als ze niet gepowered worden)
Sterker nog: je moet al voor hele dure industrial archival class memory cards gaan kijken, voordat ze par datarententie garanderen van rond de 10 jaar. .Meer dan dat zul je niet snel vinden...
Wat dat betreft is een USB stick opslaan in een kluis dus in dit geval een ongeschikte oplossing.
Dan is uitprinten inderdaad een veel beter idee.. Dat is na honderden jaren nog leesbaar :)
Ik heb nu nog floppies die ik uit kan lezen, ze hebben alleen iets meer errors (bit rot) en de recovery techniek is niet zo moeilijk .. zolang je maar een verschil kan "lezen" tussen een digitale 0 en 1

En elke keer de lijst uitprinten bij wachtwoord changes is ook erg zonde v.d boom, tenzij je erg lui bent en je wachtwoorden nooit meer changed ;) maar ja nieuwe accounts zal je blijven houden :)

Ik zou meer denken aan een versie beheert systeem waarbij je zowel je key als je lijst aanpast.
Ik denk wel dat je een semi offline systeem kan maken die alleen ontvangt maar niet verstuurt ..
(hoe je dit dan gedaan word is een andere discussie denk ik)
Hatsjoe schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:38:
een 4096 bit PGP key behoorlijk veilig is
iemand zijn ooit dat 640K genoeg is aan RAM geheugen ;) of WEP/wpa2 wifi passworden ook erg secure zijn ;) --> ken je geschiedenis in deze :+
Om na mijn overlijden mijn nabestaanden toegang te geven tot mijn wachtwoorden zou ik mijn PGP Private Key op een USB en op papier in de kluis kunnen leggen of kunnen achterlaten bij de notaris welke ook mijn testament heeft. Mijn nabestaanden kunnen dan na mijn dood bij al mijn wachtwoorden en daar mee doen wat ze willen.

Alle technologische tools zijn leuk die dit tegenwoordig kunnen, maar met deze zaken zou ik niet van techniek en 3e partijen afhankelijk willen zijn. Daarom lijkt het mij het beste om bij een notaris instructies achter te laten of in een kluis welke te openen valt met sleutel/combinatie welke bekend is bij familie.
en de digibeet ---> staat er vervolgens :? 8)7 ;w oftewel .. je moet het ook niet te hoog drempeling hebben voor de nabestaanden

ik zou overgens wel een lijst met welke accounts er opstaan (zonder passwords) seperaat erbij kunnen produceren.

Tja vanalles

• anboni
vso schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Ik heb nu nog floppies die ik uit kan lezen, ze hebben alleen iets meer errors (bit rot) en de recovery techniek is niet zo moeilijk .. zolang je maar een verschil kan "lezen" tussen een digitale 0 en 1
Er zit natuurlijk wel verschil tussen de werking van een floppy en van een flash drive. Die floppy is magnetisch opgeslagen. Zolang je dat niet in een sterk magnetisch veld legt, blijft dat wel een tijdje goed. Flash drive is elektrisch en die lading zal na verloop van tijd te weinig worden om nog af te lezen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
anboni schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:11:
[...]

Er zit natuurlijk wel verschil tussen de werking van een floppy en van een flash drive. Die floppy is magnetisch opgeslagen. Zolang je dat niet in een sterk magnetisch veld legt, blijft dat wel een tijdje goed. Flash drive is elektrisch en die lading zal na verloop van tijd te weinig worden om nog af te lezen.
zeker iets om rekening mee te houden, anderzijds je update je database frequent dus hoe relevant is het in de praktijk :?

Tja vanalles

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Dit is wel een goed topic, ik zat laatst ook aan dit onderwerp te denken.
Mijn plan was om een soort 'procedure' te typen wat m'n vriendin moet doen als ik kom te overlijden. Eens kijken hoe we dat handig kunnen doen. Die komt dan op papier ergens in huis te liggen en ook digitaal (gedeelde Dropbox samen).

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:00
Ik gebruik hier ook Keepass, waarvan het master wachtwoord van mijn Keepass in de Keepass van mijn partner staat en vice versa.

Daarnaast zijn mijn partner en ik gedelegeerden van elkaars gmail account, dus ook via die weg kunnen we altijd bij elkaars gegevens.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier gebruik ik de Google functie voor
https://myaccount.google.com/u/0/inactive?pli=1

Mijn wederhelft en een vriend krijgen een mail als ik op mijn hoofdaccount langer dan 30 dagen niet actief ben.
In eerste instantie krijg je zelf een mailtje op een ingesteld adres, onderneem je geen actie, krijgen de toegewezen personen en bericht met instructies en uitleg
In dat Googleaccount staat mijn meest recente keepass database ( en de programma's zelf ) en nij mijn vader en dezelfde vriend eerder ligt een enveloppe in de kluis met het masterpassword.

Foto en video backups staan lokaal en in een beveiligde ruimte, documenten gaan in gesorteerde veracrypt containers, Welke op dezelfde hdd's staan met de andere backups.

Doorgenomen met verschillende personen wat te doen, en hoe ( en instructie RTFMs erbij geplaatst ).
Na de uitleg kreeg ik van de anderen ook ineens dezelfde vraag om het op te slaan / bewaren.

• gmblom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:13
En wat hebben nabestaanden nu aan je bol.com account?
Dit zette me wel aan het denken: er zijn hele rits van accounts die je automatisch zou willen laten opdoeken om evt misbruik te voorkomen zonder dat je dat ook nog als acties moet opgeven.
Als we dan toch wat mogen dromen over mogelijke opties van een dergelijke dienst.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
What is a KeePass emergency sheet?
A KeePass emergency sheet contains all important information that is required to open your database. It should be printed, filled out and stored in a secure location, where only you and possibly a few other people that you trust have access to.

It is recommended that you create an emergency sheet for your database. KeePass 2.x offers to print an emergency sheet after changing the master key (or when creating a new database). Users who take other precautions can turn this off (via 'Tools' → 'Options' → tab 'Interface' → turn off the option 'Ask whether to create an emergency sheet'). An emergency sheet can also be printed at any time via 'Tools' → 'Database Tools' → 'Print Emergency Sheet'.

When printing an emergency sheet, KeePass fills out some fields already that are not security-critical (e.g. the database file path, the key file path, and the name of the Windows user account). Other fields like the master password field are not filled out already (due to security reasons) and must be filled out by hand.

steam -->
If the steam account is willed to you you can change ownership. Steam support/VALVe have mentioned several times in the past they wouldn't block this change of ownership.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:17:
Dit is wel een goed topic, ik zat laatst ook aan dit onderwerp te denken.
Mijn plan was om een soort 'procedure' te typen wat m'n vriendin moet doen als ik kom te overlijden. Eens kijken hoe we dat handig kunnen doen. Die komt dan op papier ergens in huis te liggen en ook digitaal (gedeelde Dropbox samen).
mijn advies, begin met een Keepass database (gezamelijk), stel daar een "format" in die jullie beide bedenken en informatie die je wilt "delen", gezamelijke dingen die je bij ruzie niet elkaar dwars kan zitten, deze sla je op met een gezamelijk password.
Gebruik deze tijdelijk (jaar oid) samen, wellicht is je wederhelft wat minder pc minded en is het een goed gebruik om het elkaar te leren & beheren.

Persoonlijk geloof ik dat het gezond is wat zaken voor elkaar te "verbergen" oftewel we zijn allemaal wel eens erg boos/pissig en "wraakzuchtig" en dus kies ik ervoor om mijn eigen wachtwoorden/database te beheren los van de gezamelijke "accounts" de lijst met gezamelijke accounts zit ook in mijn eigen database maar wachtwoorden verwijs ik vrolijk naar de juiste DB (meerdere plekken is onhandig)

toevallig is er een pagina met veel hoe ik zelf hier tegenaan kijk .. https://blog.lastpass.com...-for-your-passwords.html/

ps keepass kan goed met dropbox samen werken en er zijn (gratis) app's die op je gsm toegang geven op de online DB .. en in mijn optiek relatief veilig zijn.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
start post weer beetje aangepast..

Tja vanalles

• Batavia
  • Laatst online: 09-11 11:51
Zou zo iets niet ook een heel eind zonder notaris te regelen zijn door bijvoorbeeld een yubikey aan je sleutelhanger. Als die dan nemen als je dood bent kunnen ze toegang krijgen.

Het bijbehorende wachtwoord kan je ze dan gewoon vertellen (of alsnog in je testament opnemen zodat ze het pas zien als je echt dood bent).

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
peltco schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:23:
Zou zo iets niet ook een heel eind zonder notaris te regelen zijn door bijvoorbeeld een yubikey aan je sleutelhanger. Als die dan nemen als je dood bent kunnen ze toegang krijgen.
Totdat je om komt in een brand en er van jouw en je key niets meer over is.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Batavia
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:32:
[...]

Totdat je om komt in een brand en er van jouw en je key niets meer over is.
Het is misschien niet 100% safe. Mijn punt was vooral dat als je richting passwordless authenticatie gaat je ook minder het probleem hebt dat je een wachtwoord later moet delen (en dus niet kan veranderen of iedere keer ook de notaris op de hoogte moet stellen wat je vast een keer vergeet enz). Maar net zoals dat iemand bij mijn huis en alle spullen er in kan als ze gewoon mijn sleutel hebben blijft dat juist bestaan als ik spontaan een hartaanval krijg.

Je zou eventueel een reserve key in een bankkluis kunnen leggen waar je erfgenamen met een overlijdensakte bij kunnen.

En ik denk ook dat vanuit een IT Security perspectief de wachtwoorden "something you know" klinkt mooi maar de praktijk leert dat er te vaak te veel problemen mee zijn en dat daarom de fysieke oplossing misschien zelfs sterker is.

[ Voor 13% gewijzigd door Batavia op 15-01-2019 22:52 ]

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Intressant onderwerp dit, heeft me weer eens aan het denken gezet. Houd zelf alles bij in Keepass, de .kdbx staat op Dropbox, mijn .key op Google Drive, gesynchroniseerd vanaf mijn laptop en tevens ook op de NAS aanwezig. Maargoed, wachtwoord van de NAS, Dropbox en Gmail / Google Drive staan dan weer in Keepass... en in mijn hoofd, maar deze kunnen ze (gelukkig) niet 'uitlezen' na mijn dood.

In principe moet het mijn mijn e-mailaccount (eigen domein) mogelijk zijn om wachtwoorden van Google en Dropbox opnieuw op te vragen, van daaruit kunnen de Keepass-bestanden gevonden worden en daarmee de rest van mijn accounts. Mijn vriendin heb ik dit al eens uitgelegd, maarja, als je samen overlijd, dan weet niemand het. Ook is het nog maar de vraag of ze dit over bijv. 30 jaar nog steeds weet? Dit zou ik dus nog in een soort instructie-handleiding kunnen zetten en eventueel bij een notaris kunnen dumpen, zodat het voor alle nabestaanden beschikbaar komt.

Het meest lastige vind ik dat ik van geen van de diensten (Dropbox, Drive, domein) kan garanderen dat ze blijven bestaan. Ik weet niet precies wat er met een creditcard / bankrekening gebeurt bij overlijden. Maar op het moment dat deze vervalt, waardoor bepaalde diensten niet meer geïncasseerd kunnen worden en deze dus vervallen, dan valt er niks meer online te vinden...

Het meest zekere zou (denk ik) gewoon een uitgeprinte, papieren lijst zijn met alle accounts en wachtwoorden. Dit kan niet verlopen, is altijd leesbaar (in tegenstelling tot bijv. een floppy, cd-rom, USB-stick) en vereist niks extra's van de nabestaande. Wie zegt dat over 30 jaar Keepass nog bestaat en het .kdbx-bestand nog gelezen kan worden?

Nu is het natuurlijk wel zo dat ik hier zelf deels grip op heb. Als een dienst vervalt / verloopt of ik stap over op iets anders, zal ik de instructies moeten updaten en deze opnieuw moeten afgeven, maar er zijn altijd situaties... Ik geraak in een coma, de verwachting is dat ik hier nog uitkom, dus nabestaanden hebben nog nergens recht op. Na 4 jaar gaat toch 'de stekker eruit'. Hosting is vervallen, domeinnaam gekaapt, mailadres niet meer bereikbaar...

Ik weet dat het allemaal wel heel erg als, als, als is en dat het wel een hele vreemde samenloop van omstandigheden moet zijn, maar het kan. Dus, inderdaad de vraag: Hoe laat je dit het best en betrouwbaarst achter?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Keepass op je telefoon, en daar zijn/haar vingerafdruk aan koppelen is evt ook een optie. Niets te onthouden behalve de procedure, geen wachtwoord.

Alleen als je van telefoon switchen, of je neemt je telefoon mee in je graf om het zomaar te zeggen (beroofd en vermoord, brand, you name is) heeft ze niets. Tenzij je de file natuurlijk synced naar een 2e toestel.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
wnwiigrtz schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 01:20:
Het meest lastige vind ik dat ik van geen van de diensten (Dropbox, Drive, domein) kan garanderen dat ze blijven bestaan. Ik weet niet precies wat er met een creditcard / bankrekening gebeurt bij overlijden. Maar op het moment dat deze vervalt, waardoor bepaalde diensten niet meer geïncasseerd kunnen worden en deze dus vervallen, dan valt er niks meer online te vinden...
Een service provider zoals dropbox heeft bijvoorbeeldeen procedure na 5 jaar inactief word het account opgeheven, hiermee kan je unused accounts verwijderen. zolang we niet kunnen zien of het de echt de eigenaar is die inlogt .. tja ..
Het meest zekere zou (denk ik) gewoon een uitgeprinte, papieren lijst zijn met alle accounts en wachtwoorden. Dit kan niet verlopen, is altijd leesbaar (in tegenstelling tot bijv. een floppy, cd-rom, USB-stick) en vereist niks extra's van de nabestaande. Wie zegt dat over 30 jaar Keepass nog bestaat en het .kdbx-bestand nog gelezen kan worden?
& @_ferry_ zie startpost daarin staat iets over emergency sheet van keepass :)
Nu is het natuurlijk wel zo dat ik hier zelf deels grip op heb. Als een dienst vervalt / verloopt of ik stap over op iets anders, zal ik de instructies moeten updaten en deze opnieuw moeten afgeven, maar er zijn altijd situaties... Ik geraak in een coma, de verwachting is dat ik hier nog uitkom, dus nabestaanden hebben nog nergens recht op. Na 4 jaar gaat toch 'de stekker eruit'. Hosting is vervallen, domeinnaam gekaapt, mailadres niet meer bereikbaar...

Ik weet dat het allemaal wel heel erg als, als, als is en dat het wel een hele vreemde samenloop van omstandigheden moet zijn, maar het kan. Dus, inderdaad de vraag: Hoe laat je dit het best en betrouwbaarst achter?
Als ik een dergelijke dienst zou draaien, dan wil ik niet verantwoordelijk zijn voor jou data / wachtwoorden (de veiligheid ervan) net zoals een bank is het geld of het personeel belangrijker .. daar heeft iedereen ook wel een mening over. Dus als iemand vraagt naar alle account gegevens onder bedreiging tja .. jammer voor die accounts. Vervolgens worden mensen gechanteerd .. --> never ending cyclus.

Technisch gezien kan je natuurlijk de database exporteren --> importeren van versie A naar B en de software beschikbaar houden voor 15 jaar oude PC's immers daar betaal je als klant voor en met virtualisatie kan je alsnog een hoop. Daar zal het probleem ook niet snel liggen.

Een papieren versie ga je niet met elke "update" versturen naar de notaris en die vraagt ook geld voor deze dienst. Stel je geeft een ubikey (OTP) of de masterpassword.. ga jij onthouden dat als je het wijzigt dat het ook nog bij pietje de notaris geupdate moet worden voor 100,- die je op dat moment even niet kan uitgeven (pensioen) en erhm geen zin/tijd --> vergeten uiteindelijk

Overgens maak ik me niet druk hoe familie / partner in keepass komt --> handleidingen enzv.
dat ze weten dat ik het gebruik, waar het ongeveer staat en wie/wat het masterpassword heeft de rest betaal je maar geld /vraagt een nerd in de familie om erbij te assisteren

Tja vanalles

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:48
Ik moest bij dit topic direct denk aan:
"Nederlandse Notariskluis biedt beveiligde opslag én continuïteit
De Nederlandse Notariskluis biedt voor iedere persoon of bedrijf een beveiligde digitale kluis waarin inlogcodes, wachtwoorden en vertrouwelijke documenten kunnen worden opgeslagen. Alleen u kunt als kluishouder in de kluis, u verklaart in een volmacht of (levens)testament wie in door u vastgestelde gevallen de toegangscode krijgt om bijvoorbeeld accounts af te sluiten, documenten te ontsluiten of gelden vrij te maken."

Geen ervaring mee, maar als het via de notaris verloopt moet er toch een bepaalde garantie zijn van continuïteit.

• Batavia
Arosa schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 06:26:
Geen ervaring mee, maar als het via de notaris verloopt moet er toch een bepaalde garantie zijn van continuïteit.
Ik denk dat de garantie meer is dat er een notaris bij betrokken is. De notaris wereld staat nu niet direct bekend op een vooruitstrevend ICT landschap.

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-11 20:39
Overigens, wat ik laatst nog ergens gelezen heb dat ik ook wel interessant vond (en wat steeds relevanter wordt) is dat ik heb dat het inloggen op andermans account - ook als diegene overleden is - nogsteeds onder computervredebreuk valt. Weet niet of er al precedent voor is, maar technisch gezien is het dus illegaal voor nabestaanden om met wachtwoorden die je hebt achtergelaten in te loggen op je account.

Maar, IANAL, dus ik weet niet precies hoe dit zit.

[ Voor 10% gewijzigd door thescorpi0n op 17-01-2019 21:06 ]

Pagina: 1