Nabestaanden en toegang tot digitale administratie

Pagina: 1
Acties:

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-11 17:17
Heb jij wel 's nagedacht over: "Als het hele gezin in 1 klap overlijd, wie kan dan bij de digitale administratie?"

Als ik in m'n eentje overlijd, dan is de nabestaande mijn partner, dan is het probleem niet zo groot. Zij kent alle toegangscodes (behalve misschien wat rekeningen-op-mijn-naam-alleen).
Maar wat nu als wij (geen kinderen) onverhoopt tegelijk overlijden (denk aan een vliegtuig-ongeluk of aan een woningbrand)? Politie, familie en/of vrienden vinden geen relevante paperassen.

In mijn kasten staan nagenoeg geen mappen-met-papieren meer. Ik noem het "een 100% digitale administratie"; op een password-protected PC met een versleutelde partitie staan mijn bestanden. Mijn backups zijn ook versleuteld en staan op media zoals USB sticks, externe HDD's, DVD+RW's en BD's (Blu-ray Discs), NAS en MEGA (waarvan enkele buitenshuis).

Het gaat om relevante zaken zoals bv uitvaart-instructies, (overlijdens)verzekeringen, bankaire informatie, etc etc. Mijn Wachtwoord Manager met 300 entries bevat bij nader inzien maar weinig écht relevante entries (bv digid, smartphone (puk)codes), en daarnaast heel veel spul wat vanzelf wat "uitsterft" (facebook, webshops, mail-accounts, fora-lidmaatschappen, etc, etc).

Wat opties:
1) "Na mij de zondvloed"... }:O
2) Een backup inclusief toegangs-wachtwoord(en) bij een vertrouweling stallen. Maar... "hoe betrouwbaar is een vertrouweling?" O-)
3) Twee vertrouwelingen een half wachtwoord geven?
4) Één vertrouweling de backup en een tweede vertrouweling het wachtwoord?
5) AskLeo heeft er een onderwerp over.
6) De notaris? Mijn notaris is nog niet zover dat 'ie een digitale kluis aanbiedt. Dan maar ouderwets op papier vastleggen? En wie krijgen dát allemaal onder ogen? En het is ondoenlijk om elke x-maanden - bv igv veranderende wachtwoorden - €300 te spenderen aan alweer een officiële akte. En hoe lang duurt het wel niet voordat een nabestaande/executeur er bij kan?
7) Instructies over meerdere vertrouwelingen verspreiden? Bv een versleuteld bestand (password protected zip file of een TrueCrypt-container) file-splitten en de chunks verdelen?

Hoe heb jij dit issue aangepakt cq opgelost?
Ik ben zeer geïnteresseerd in je mening. _/-\o_

• HamuNaptra
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Er bestaan al verschillende services die hierop inspelen.

bvb:
https://deathswitch.com/
https://www.ifidie.org/

en zelfs google heeft er iets voor: https://www.google.com/settings/u/0/account/inactive

• AYTJ
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-06 13:58
Kluisje bij de bank met externe HDD, notaris heeft wachtwoord voor truecrypt file + pww manager.
In het geval van sterven, zorgt de notaris en de bank er voor dat de externe hdd (en DVD's) overhandigt wordt en inloggegevens.

Zo is dit geregeld bij mijn vader een paar jaar geleden nadat hij het bedrijf heeft verkocht. Hier (gelukkig) nog geen ervaring mee hoe het terug te halen is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het Nedelrlands erfrecht voorziet volgens mij gewoon in het aanwijzen van iemand die dan de zaken behartigt. Als een heel gezin overlijdt ga ik er vanuit dat daar politie bijkomt, gewoon vanwege de afwijkende situatie.
Die belangenbehartiger kan, op basis van een overlijdenscertificaat, aankloppen bij diverse instanties, bijv een bank. Machtigingen gaan via de notaris. Maar een telefoontje naar een willekeurige notaris is voldoende om landelijk testamenten etc te zoeken. Ook kan een notaris volgens mij zo navragen waar een overlijdensverzekering loopt.
Is dat voldoende? Niet om zeker te zijn dat een evt uitvaartinstructie gevonden wordt, al kan die ook in een testament opgenomen worden. Ook niet om zeker te zijn dat ieder een kaartje krijgt en niemand wordt overgeslagen. Maar voor de rest kom je een aardig eind :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Je moet de juridische afhandeling van een nalatenschap scheiden van de emotioneel/persoonlijke delen ervan.

Dat eerste komt gewoon goed. Ongeacht waar je zelf administratie bijhoudt valt dat terug op standaardzaken zoals testament (waar een register van is) en vervolgens bankrekeningen, verzekeringen en zo nog een paar financiele dingen waar protocollen bestaan voor exact dit soort situatie. Tenzij je grote bedragen erg goed (offshore) verstopt hebt, danwel volledig informele, nergens geregistreerde, schulden hebt gaat dat z'n gangetje.

Maar eindresultaat daarvan is enkel dat de erfgenamen gecontacteerd worden en de vraag krijgen of ze het nalatenschap accepteren en zo ja dat de geldelijke saldo ervan (na aftrek executeurskosten, die wel eens significant kunnen zijn) conform wet en testament verdeeld wordt onder degenen die het accepteren.

Wat daar in het geheel niet in meegenomen wordt is wat dan ook je voor niet-geldelijke regelingen in gedachte had. Dat zul je dus apart moeten regelen. Of niet. Want in de situatie die je schetst - dat er in een klap geen naasten meer zijn - is er dus bot gezegd ook niemand voor wie je dat alles zou willen regelen. Ik zou me in ieder geval meer focussen op wensen als je significant other (en evt kinderen) wel nog in leven zijn. Voor hen kan het wel veel uitmaken, bovendien is zo'n scenario een stuk makkelijker te regelen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Het digitaal nalatenschap van je social media profiel kun je vaak direct in je profiel instellen. Benieuwd hoe dat werkt? Bekijk het stappenplan op: <spam>

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 04-12-2019 16:40 ]

Pagina: 1