Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

All-electric wonen. Capaciteitstekort.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vers73
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 24-01 22:26
Door de reacties van het forum is onze invalshoek enigszins (ahum) gewijzigd. Vandaar dat ik een nieuw topic ben gestart:
All-electric, Warmtepomp-CV, Hybride tapwater

We gaan binnenkort verhuizen naar een lokatie zonder gas. Een relatief kleine woning, maar wel een stal met een enorm groot dakoppervlak voor zonnepanelen. Alles wordt volledig gerenoveerd en we willen all-electric gaan.

Mijn overwegingen:
-We willen geen warmtepomp. Het bedrag van de warmtepomp investeer ik liever in extra zonnepanelen. Hierdoor hebben we toch voldoende capaciteit om in onze elektrische behoefte te voorzien. En we hebben niet de nadelen van de warmtepomp, zoals geluid, lage temperatuur verwarming, onderhoud en buffervat.
-We willen dus naar een situatie met elektrische vloerverwarming en elektrische boilers. 1op1. 50 zonnepanelen. Er ligt een 3x25A aansluiting.

Het probleem waar ik tegen aan loop, is dat ik ca. 170m2 vloeroppervlakte elektrisch wil gaan verwarmen. 100W per m2 zorgt voor een aansluitwaarde van 17kW. Dit laat weinig ruimte voor elektrische boilers, inductiefornuis, oven en vaatwasser :)

Aansluiting verhogen wordt een dure bedoening, dus wie heeft er tips/ oplossingen in de vorm van aansluiten of andere vorm van verwarmen. (pelletkachel ben ik niet zo kapot van, vind ik niet echt duurzaam). Of zit ik er helemaal naast met mijn rekensom?

Alle suggesties zijn welkom!

Vers73 wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:27 (7%)
Reden: Nieuw plan van aanpak

Beste antwoord (via Vers73 op 10-01-2019 14:42)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Met een monoblock warmtepomp buiten heb je enkel een apparaat nodig wat je na subsidie nog geen 1.000 euro kost (namelijk de warmtepomp zelf). Je hebt geen buffervat nodig, geen dure STEK installatie en ook geen buffervat. Voor vloerverwarming is een WP ideaal. Binnen heb je niks nodig aan apparatuur.

Voordeel is dus dat je voor 1.000 euro je stroomverbruik nodig voor verwarmen met een factor 4 kan reduceren. Denk niet dat zonnepanelen hier tegenop kunnen.

En een monoblock is behoorlijk stil, Je hoort 'm wel een beetje als er naast staat, maar over het algemeen ben je niet buiten wanneer de WP aanstaat (want dan is het koud buiten)

7400 Wp op het dak

Alle reacties

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:33
Euh je weet dat salderen uiteindelijk gaat verdwijnen? En je dus je overschot tegen een laag tarief zult verkopen en duur zult moeten inkopen?

Ik zou toch gewoon naar een warmte pomp kijken met eventueel pallets stoken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:06

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19-04 10:50

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Je moet even voor jezelf nagaan of je de door jouw verwachte nadelen van een warmepomp toch niet opwegen tegen de nadelen die je nu noemt als gevolg van het niet keizen voor een warmtepomp.

Zeker aangezien salderen in de toekomst ook gaat verdwijnen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Als je all-electric wilt (even behoudens de argumenten wbt salderen hierboven), is er een kans dat je je aansluiting moet verzwaren. Je rekensom is wel aardig denk ik, maar hangt wel heel erg af van het vermogen/m2 van je verwarming. Vergeet ook t laden van een toekomstige electrische auto niet.

Overigens vind ik t vrij logisch dat je een zwaardere aansluiting moet hebben. De hogere kosten kun je (deels?) verrekenen met het vervallen van je gasaansluiting. Voor niets gaat de zon nou eenmaal niet op.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Je hebt ook geen koelkast? :?

Nieuwbouw? Dan is je verwarmingsbehoefte sowieso al nihiel en hoef je nooit de hele dag met 100 W / m2 te stoken.

Als salderen verdwijnt gaat je rekening wel echt door het plafond. Om nog maar te zwijgen van de verkoopwaarde van je huis. Zet gewoon zo'n warmtepomp neer. Er wordt veel te veel onzin verspreidt over die dingen. Als kind werd ik wakker als de CV ketel aansloeg op de zolder boven me, niet van de warmtepomp (koelkast, diepvries) in de keuken onder me.

Persoonlijk heb ik ook niks met de huidige anti-gas rage. Ik heb zelfs liever dat alle houtstokers met subsidie aan een gasgestookte HR ketel geholpen worden. Dat zou pure winst voor het milieu zijn. De Belgen doen dat trouwens ook, in Nederland doen we precies het tegenovergestelde 8)7
Maar als je dan gasloos gaat is een warmtepomp wel dé oplossing.

3x35A is alleen al 800 euro per jaar extra ofzo. Dus dan ga je 800 euro per jaar extra vaste kosten betalen om eh... 800 euro per jaar extra variabel tarief te betalen omdat je geen warmtepomp wilt :?

Met wat je nu in de OP zegt te willen komt het er op neer dat er 's winters in een centrale gas verbrand wordt om om te zetten naar elektriciteit en dat jij die elektriciteit louter voor een weerstand gaat gebruiken. Dan zou het beter zijn om zelf een gasgestookte CV ketel te hebben, dan is er minder CO2 uitstoot onder de streep.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:05 (116%)

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06:07

Exigence

dnkroz

Even los van wel of geen warmtepomp (ik denk dat je daar nog eens heel goed over na moet denken en door moet rekenen!) het volgende:
Vers73 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:43:
Het probleem waar ik tegen aan loop, is dat ik ca. 170m2 vloeroppervlakte elektrisch wil gaan verwarmen. 100W per m2 zorgt voor een aansluitwaarde van 17kW. Dit laat weinig ruimte voor elektrische boilers, inductiefornuis, oven en vaatwasser :)
Vanwaar de waarde 100 W/m²? Het verwarmingsvermogen wat nodig is om je huis warm te houden is niet zo zeer afhankelijk van het vloeroppervlak, maar van het warmteverlies (van de totale woning).

Er zijn volgens mij heel weinig huizen die 17 kW nodig hebben om warm te blijven. Ter voorbeeld: mijn huis is een hoekwoning 120 m² uit de jaren 70 met minimale isolatie en heeft bij -10 buitentemperatuur 8,5 kW verwarmingsvermogen nodig.

Denk dat 17 kW veel te veel vermogen is, tenzij je huis een tochtige schuur is.

Laat wat zonnepanelen weg en steek die kosten in de aanleg van een goede vloerverwarming met een fatsoenlijke warmtepomp. Reken beide situaties (volledig elektrisch vs. warmtepomp) maar eens door over een aantal jaren.

Doe alvast wat inspiratie op: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Als je niet uitkijkt heb je binnenkort een warmtepomp thuis staan ;)

Exigence wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:09 (6%)

• Vers73
Shunt schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:46:
Euh je weet dat salderen uiteindelijk gaat verdwijnen? En je dus je overschot tegen een laag tarief zult verkopen en duur zult moeten inkopen?

Ik zou toch gewoon naar een warmte pomp kijken met eventueel pallets stoken.
Het gaat momenteel zo hard met ontwikkelingen dat ik er wel vertrouwen in heb dat er een goed alternatief komt voor het salderen. Ofwel in de vorm van opslag/ accu's ofwel in de vorm van nieuwe verdienmodellen van energieleveranciers. Vandaar dat we ook voor de meest primitieve vorm willen gaan eigenlijk. Elektriciteit naar warmte, 1 op 1.
Warmtepomp is natuurlijk niet echt een duurzaam ding (koelvloeistoffen, electronica), kost vrij veel ruimte en is eigenlijk vrij omslachtig. En een pelletkachel verstookt in de basis natuurlijk gewoon fossiele brandstof.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06:07

Exigence

dnkroz

Vers73 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:08:
[...]

Het gaat momenteel zo hard met ontwikkelingen dat ik er wel vertrouwen in heb dat er een goed alternatief komt voor het salderen. Ofwel in de vorm van opslag/ accu's ofwel in de vorm van nieuwe verdienmodellen van energieleveranciers. Vandaar dat we ook voor de meest primitieve vorm willen gaan eigenlijk. Elektriciteit naar warmte, 1 op 1.
Warmtepomp is natuurlijk niet echt een duurzaam ding (koelvloeistoffen, electronica), kost vrij veel ruimte en is eigenlijk vrij omslachtig. En een pelletkachel verstookt in de basis natuurlijk gewoon fossiele brandstof.
Vergeet niet dat je de seizoenen (winter: weinig opwekking, veel verbruik / zomer: veel opwekking, weinig verbruik) niet kunt overbruggen met opslag/accu's. En stel dat dat wel zou kunnen heb je met volledig elektrisch verwarmen ~4x zoveel accucapaciteit nodig als met een warmtepomp (uitgaande van een SCOP van ~4). Reken dat ook maar eens door voor de toekomst.

• kabeltjekabel
[...]

De koelvloeistoffen zitten _in_ het apparaat, die verbruik je niet, die gebruik je. Net zoals er zonnepanelen met Cadmium zijn.

Accu's zijn daarnaast ook bepaald niet schoon. Wat wel redelijk schoon kan is het opslaan van warmte. Maar om dat te benutten.... > warmtepomp

Hoezo veel ruimte? Je hebt het over een relatief kleine woning maar wel over 50 zonnepanelen. 50 panelen is 85 m2. Iets zegt me dat die woning dan best wel ruimte heeft voor een een halve m2 voor een warmtepomp.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:40

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

[...]
En een pelletkachel verstookt in de basis natuurlijk gewoon fossiele brandstof.
:?

Dode bomen worden pas fossiele brandstof als ze duizenden - miljoenen jaren in de grond hebben gezeten en zijn omgezet in kool/gas/olie. Hout verbranden is een korte koolstofcyclus en heeft niks met fossiele verbranding (en alle nadelen daarvan) te maken. In hoeverre het volledig duurzaam is, daar valt over te twisten natuurlijk, maar met fossiele brandstof heeft het niks van doen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Vers73
kabeltjekabel schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:17:
[...]

De koelvloeistoffen zitten _in_ het apparaat, die verbruik je niet, die gebruik je. Net zoals er zonnepanelen met Cadmium zijn.

Accu's zijn daarnaast ook bepaald niet schoon. Wat wel redelijk schoon kan is het opslaan van warmte. Maar om dat te benutten.... > warmtepomp

Hoezo veel ruimte? Je hebt het over een relatief kleine woning maar wel over 50 zonnepanelen. 50 panelen is 85 m2. Iets zegt me dat die woning dan best wel ruimte heeft voor een een halve m2 voor een warmtepomp.
Stallen staan ca. 50 meter van de woning vandaan. Daar is voldoende ruimte (500m2) voor panelen. Op de woning zelf kunnen geen panelen, ivm bomen/ schaduw. De indeling is ook zo, dat we niet echt ruimte hebben voor een groot buffervat voor vloerverwarming. En vloerverwarming heeft natuurlijk ook een verdeelblok enz, nodig. Elektrische matten nemen natuurlijk in dat opzicht helemaal geen ruimte in.
De afstand tussen de stal en de woning is te groot om daat de warmtepompinstallatie te maken.

• kabeltjekabel
Orion84 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Dode bomen worden pas fossiele brandstof als ze duizenden - miljoenen jaren in de grond hebben gezeten en zijn omgezet in kool/gas/olie. Hout verbranden is een korte koolstofcyclus en heeft niks met fossiele verbranding (en alle nadelen daarvan) te maken. In hoeverre het volledig duurzaam is, daar valt over te twisten natuurlijk, maar met fossiele brandstof heeft het niks van doen.
De keten is lang niet fossiel-vrij en gewoon erg goor qua uitstoot. PAK's, fijnstof... Liever wat meer CO2.

Eerst houtkachel verbod, daarna praten over gasloos.

Er wordt nu door sommige partijen net gedaan alsof aardgas de duivel is, maar het was een grote zegen. Aardgas is zeer schoon op kleine schaal te verbranden. Hout niet.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:25 (3%)

• Vers73
Orion84 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Okay, goed argument!! :) :) :)

• Vers73
kabeltjekabel schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:23:
[...]

De keten is lang niet fossiel-vrij en gewoon erg goor qua uitstoot. PAK's, fijnstof... Liever wat meer CO2.

Eerst houtkachel verbod, daarna praten over gasloos.

Er wordt nu door sommige partijen net gedaan alsof aardgas de duivel is, maar het was een grote zegen. Aardgas is zeer schoon op kleine schaal te verbranden. Hout niet.
Of toch niet? Ahum :+

• Orion84
  • Laatst online: 08:40

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Er is vast vanalles aan te merken op houtstook, maar een fossiele brandstof is het niet. Maar laten we niet teveel offtopic gaan :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:46
[...]

Lolwat? Je vindt een warmtepomp te groot en niet duurzaam omdat er wat ammoniak in zit, maar een zeecontainer vol met accu's die barsten van de kobalt en iedere x jaar vervangen moeten worden zie je wel zitten?

Ontwikkeling is er niet alleen op het gebied van accu's, maar ook op het gebied van warmtepompen. Die worden steeds beter. Als je gloeispiralen in je vloer legt weet je één ding zeker: die gaan nooit ook maar een haar beter worden, en iedere seconde dat ze aanstaan gooi je geld door de plee.

Volgens mij heb je je prioriteiten echt op de verkeerde plek zitten. Ik weet niet waar de angst voor warmtepompen vandaan komt, maar om dan maar 4-5x zoveel energie te gaan verspillen, met nog extra nadelen die véél meer ruimte én geld én onderhoud kosten erbij... pffft... ga dan gewoon briefjes van €5 pinnen en verbrand die in je open haard voor je warmte, komt grofweg op het zelfde neer.

Ik zou je echt alleszins afraden voor elektrische vloerverwarming te gaan. Zoals kabeltjekabel ook al zegt, een gasgestookte vloerverwarming zou véél goedkoper én beter voor het milieu zijn. Dat je ook 50 zonnepanelen hebt, neemt niet weg dat een kWh gas gewoon de helft goedkoper is dan een kWh elektriciteit, dus dat zou ongeacht hoeveel zonnepanelen je hebt gewoon dikke winst zijn. Bovendien hou je op die manier de mogelijkheid open om later een andere energiebron te kiezen, wat de verkoopbaarheid van je huis ook ten goede zal komen.

mcDavid wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:54 (11%)

zcflevo.nl

• Vers73
Een van de dingen die komt bovendrijven zijn dus de kosten.
Momenteel zou een installatie van 50 panelen prima voldoen om gewoon alles volledig elektrisch te verwarmen zonder warmtepomp op basis van de salderingsregeling. (In de zomer verdienen we de kosten terug die we in de winter maken.)

Wat verwachten jullie wat er gaat gebeuren als de salderingsregeling verdwijnt. De regering heeft gezegd dat er dan een terugleversubsidie komt. Wat verwachten jullie daarvan?

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 08:45
Elektrische boiler zou ik niet aan beginnen, hebben ze hier ook allemaal en het verbruik is bizar hoog. We zitten nu op zo'n 800 kWh verbruik per maand, voornamelijk door de boiler. Huis verwarmen met een lucht-lucht warmte pomp(airco) valt dan wel weer mee. Stroom is hier wel veel goedkoper dan in Nederland dus ik ben alsnog goedkoper uit dan in Nederland maar duurzaam is het niet.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:46
Vers73 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:52:
Momenteel zou een installatie van 50 panelen prima voldoen om gewoon alles volledig elektrisch te verwarmen zonder warmtepomp op basis van de salderingsregeling. (In de zomer verdienen we de kosten terug die we in de winter maken.)

Wat verwachten jullie wat er gaat gebeuren als de salderingsregeling verdwijnt. De regering heeft gezegd dat er dan een terugleversubsidie komt. Wat verwachten jullie daarvan?
Reken ook eens uit wat het oplevert als je die elektriciteit gewoon verkoopt en in plaats daarvan een beetje gas afneemt voor je verwarming. Denk dat dat een stuk gunstiger uitpakt namelijk.

Zeker als er terugleversubsidie komt en je dus ook een goeie prijs krijgt voor wat je méér opwekt dan je eigen verbruik gaat dat dubbel hard aantikken.

zcflevo.nl

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-04 16:18

Niet heel veel. Steeds meer mensen nemen zonnepanelen waardoor de salderingsregeling te duur wordt. Uiteindelijk zal dat ook voor de terugleversubsidie gaan gelden. De terugleversubsidie is er volgens mij alleen maar om te zorgen dat mensen niet gelijk beginnen te rellen omdat ze in één keer een hoop geld mislopen, maar het is er om te zorgen dat ze het in kleine stapjes kunnen afbouwen.

• Vers73
mcDavid schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Lolwat? Je vindt een warmtepomp te groot en niet duurzaam omdat er wat ammoniak in zit, maar een zeecontainer vol met accu's die barsten van de kobalt en iedere x jaar vervangen moeten worden zie je wel zitten?

Ontwikkeling is er niet alleen op het gebied van accu's, maar ook op het gebied van warmtepompen. Die worden steeds beter. Als je gloeispiralen in je vloer legt weet je één ding zeker: die gaan nooit ook maar een haar beter worden, en iedere seconde dat ze aanstaan gooi je geld door de plee.

Volgens mij heb je je prioriteiten echt op de verkeerde plek zitten. Ik weet niet waar de angst voor warmtepompen vandaan komt, maar om dan maar 4-5x zoveel energie te gaan verspillen, met nog extra nadelen die véél meer ruimte én geld én onderhoud kosten erbij... pffft... ga dan gewoon briefjes van €5 pinnen en verbrand die in je open haard voor je warmte, komt grofweg op het zelfde neer.

Ik zou je echt alleszins afraden voor elektrische vloerverwarming te gaan. Zoals kabeltjekabel ook al zegt, een gasgestookte vloerverwarming zou véél goedkoper én beter voor het milieu zijn. Dat je ook 50 zonnepanelen hebt, neemt niet weg dat een kWh gas gewoon de helft goedkoper is dan een kWh elektriciteit, dus dat zou ongeacht hoeveel zonnepanelen je hebt gewoon dikke winst zijn. Bovendien hou je op die manier de mogelijkheid open om later een andere energiebron te kiezen, wat de verkoopbaarheid van je huis ook ten goede zal komen.
Het topic begint ermee dat we geen gasaansluiting hebben, dus.... Maar toch bedankt voor de positieve en inventieve reactie! ;)

• Vers73
mcDavid schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Wel goed punt wat betreft duurzaamheid van accu's uiteraard!

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23-04 19:38
-

sluipschutter wijzigde deze reactie 27-01-2019 10:06 (100%)

• Shunt
[...]

Zo werkt het niet natuurlijk, je kunt stroom niet een heel seizoen opslaan. Tenzij je in de zomer een warm water reservoir aanlegt waar je een hoop energie in steekt.
Maar zoals boven al gezegd is energie waarden van je woning zijn belangrijk. zorg voor vloer isolatie voor wand verwarming met een extra voorzet muur. (kan ook met vloer verwarming maar aangezien je met muur verwarming ook meteen de muren extra isoleert is dat dubbel handig.

Isoleer je dak zorg voor HR++/+ ramen en kozijnen. Dan heb je in eens een mooie isolatie waarde waar je met een paar KW aan verwarmingspomp vooruit kunt. Echt elektrische vloerverwarming is leuk als je een op een thermische energiebron zit of op een nucleaire reactor zit. Ook leuk op een bandkamertje en zo maar een heel huis is gewoon onbegonnen gekken werk.

Game PC

• Vers73
Shunt schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:46:
[...]

Zo werkt het niet natuurlijk, je kunt stroom niet een heel seizoen opslaan. Tenzij je in de zomer een warm water reservoir aanlegt waar je een hoop energie in steekt.
Maar zoals boven al gezegd is energie waarden van je woning zijn belangrijk. zorg voor vloer isolatie voor wand verwarming met een extra voorzet muur. (kan ook met vloer verwarming maar aangezien je met muur verwarming ook meteen de muren extra isoleert is dat dubbel handig.

Isoleer je dak zorg voor HR++/+ ramen en kozijnen. Dan heb je in eens een mooie isolatie waarde waar je met een paar KW aan verwarmingspomp vooruit kunt. Echt elektrische vloerverwarming is leuk als je een op een thermische energiebron zit of op een nucleaire reactor zit. Ook leuk op een bandkamertje en zo maar een heel huis is gewoon onbegonnen gekken werk.
Maar waarom??
Als ik mijn huidige gas en elektra verbruik omzet naar volledig elektrisch, kom ik uit op 17.000kWh op jaarbasis. Dit kan ik opwekken met 50 panelen.
Het enige vervelende is als de salderingsregeling stopt.
Elektrische vloerverwarming is in de basis veel effectiever dan een watergedragen vloerverwarming. Even los van het feit dat de installatie veel en veel simpeler is bij een elektrische vloerverwarming dan bij water v.v. Bij een water v.v. heb je ook nog te maken met buffervaten en verdeelblokken.

Dan het verhaal met een warmtepomp.
Uitgaande van een conversie van 3.0 (gunstig) hoef ik inderdaad minder energie op te wekken dan zonder warmtepomp. Echter voor de kosten van een warmtepomp kan ik ook extra panelen leggen, waardoor ik voor dezelfde aanschafkosten kan voorzien in hetzelfde energieverbruik.

Het enige probleem lijkt mij het ophouden van de salderingsregeling, waardoor je over een paar jaar voor verrassingen kunt komen te staan.

• Shunt
Vers73 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Maar waarom??
Als ik mijn huidige gas en elektra verbruik omzet naar volledig elektrisch, kom ik uit op 17.000kWh op jaarbasis. Dit kan ik opwekken met 50 panelen.
Elektrische vloerverwarming is in de basis veel effectiever dan een watergedragen vloerverwarming. Even los van het feit dat de installatie veel en veel simpeler is bij een elektrische vloerverwarming dan bij water v.v. Bij een water v.v. heb je ook nog te maken met buffervaten en verdeelblokken.
Zoals al eerder gezegd met elektrische vloer verwarming ben je direct klaar kan je nooit meer wat aan veranderen. Met een warmtepomp kun je naast verwarmen ook nog eens koelen en als je over 10 jaar eens kijkt naar een nieuwe warmte pomp dan kun je die gewoon vervangen en een beter model op hangen en je bent klaar.
Verder is water best een efficiënte warmte over drager dat zou je alleen al kunnen halen uit het feit dat wij het overal gebruiken om water op te slaan en zo.
Dan het verhaal met een warmtepomp.
Uitgaande van een conversie van 3.0 (gunstig) hoef ik inderdaad minder energie op te wekken dan zonder warmtepomp. Echter voor de kosten van een warmtepomp kan ik ook extra panelen leggen, waardoor ik voor dezelfde aanschafkosten kan voorzien in hetzelfde energieverbruik.

Het enige probleem lijkt mij het ophouden van de salderingsregeling, waardoor je over een paar jaar voor verrassingen kunt komen te staan.
Salderen GAAT vervallen. Dat hebben ze simpelweg al lang aangekondigd en is een zekerheid. De vraag is wat er in de plaats van gaat komen en er is een zekerheid de huidige vorm is te duur veel te duur dus er gaat hoe dan ook een minder gunstige vorm voor terug komen. Energie opslaan over een lange periode is niet mogelijk met de huidige technologie in de behoeftes die jij nodig hebt.

Dus dan kom je op je huis beter isoleren en een warmte pomp neer gooien met vloer of muur verwarming.

Game PC

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Met een monoblock warmtepomp buiten heb je enkel een apparaat nodig wat je na subsidie nog geen 1.000 euro kost (namelijk de warmtepomp zelf). Je hebt geen buffervat nodig, geen dure STEK installatie en ook geen buffervat. Voor vloerverwarming is een WP ideaal. Binnen heb je niks nodig aan apparatuur.

Voordeel is dus dat je voor 1.000 euro je stroomverbruik nodig voor verwarmen met een factor 4 kan reduceren. Denk niet dat zonnepanelen hier tegenop kunnen.

En een monoblock is behoorlijk stil, Je hoort 'm wel een beetje als er naast staat, maar over het algemeen ben je niet buiten wanneer de WP aanstaat (want dan is het koud buiten)

7400 Wp op het dak

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-04 20:44
Je stoelt je hele plan op de basis van salderen waarvan je nu al weet dat het gaat vervallen.
Je moet altijd zorgen dat je eerst minder verbruikt voordat je dat verbruik gaat compenseren. Warmtepomp helpt daarbij.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
Waarom niet watervloerverwarming en een elektrische cv ketel? Als je in je woning bijv een ventilatiewarmtepomp (met boilervat) kunt installeren, dan is er alleen bijverwarming nodig, evt van een electrische cvketel.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:43
Wat is de verassing dan, dat het peperduur wordt om all-electric te verwarmen? Dat weet je nu toch al?
Precies dit soort plannen waar je nu mee aankomt is de reden dat de salderingsregeling komt te vervallen, en als je erover nadenkt moet dat ook.
Zoals al gezegd zet gewoon ergens een monoblock neer of desnoods op je dak. Kun je ook lekker koelen in de zomer door je overschot van je panelen in je warmtepomp te verstoken.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En hoeveel kosten je die 50 panelen dan wel niet? 50*280 Wp en 1 euro/Wp is € 14.000. Met een warmtepomp heb je ongeveer 1/4 van de energie nodig, dus je bespaart € 11.500 in zonnepanelen. Daar kun je een heel grote en heel stille warmtepomp voor kopen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:36

Illusion

(the art of)

Je kan die warmtepomp ook best in de schuur zetten als dat echt de dealbreaker is.
Dan leg je een goed geisoleerde leiding naar je huis. Bijv een Calpex Duo Plus 32+32/126.
Warmteverlies bij 40graden (50 heen, 30 terug), 4,71 Watt per meter. * 50 meter =236 Watt. Nog steeds een fors verlies, maar in vergelijking met de besparing die de warmtepomp oplevert met zijn COP van ruim boven de twee, is dat nog steeds prima te verdedigen.

Calpex spec-sheet: http://www.weijers-waalwi...Waalwijk%208-1-2015_1.pdf

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:41
Bovendien, wat doe je als je zonnepanelen na +- 25 jaar zijn afgeschreven, en een slechter rendement hebben? Om over de trafo die maar 10 jaar garantie heeft en het duurst van allemaal is nog maar te zwijgen.

Tegend e tijd dat de zonnepanelen moeten worden vervangen, is de subsidie regeling ook al lang en breed weg, en zoals verschillende berekeningen al hebben laten zien, zonder subsidie is zonne energie in enderland totaal niet interresant.

Maar terugkomende op de orginele vraag; Ik zou inderdaad ook een warmtepomp nemen, is een veel efficientere manier van verwarmen dan puur electrisch. Bovendien heb je een veel lager stroomgebruik.
Blijft de kwestie van warm water. Ik weet niet of je op het huis (dus niet de stallen) een mogelijkheid hebt voor een zonneboiler, maar dat is beter, en goedkoper (alhoewel winters het ook tegen valt) dan een electrische boiler.
Trouwens wel interessant item. We moeten allemaal van het gas af, maar het verwarmen van water is, nu nog in ieder geval, via gas het meest efficient. Je krijgt een hele hik in het stroomverbuik als iedereen lectrisch water gaat verwarmen.

• Vers73
Maasluip schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:34:
[...]

En hoeveel kosten je die 50 panelen dan wel niet? 50*280 Wp en 1 euro/Wp is € 14.000. Met een warmtepomp heb je ongeveer 1/4 van de energie nodig, dus je bespaart € 11.500 in zonnepanelen. Daar kun je een heel grote en heel stille warmtepomp voor kopen.
Dat klopt niet helemaal, want je hebt natuurlijk ook gewoon elektriciteit nodig voor je apparatuur. (In ons geval ongeveer 4500kWh.) Maar voor je verwarming en warm water voorziening kun je een warmtepomp gebruiken die inderdaad veel zuiniger is dan alleen zonnepanelen.
Ik dacht alleen dat het een stuk eenvoudiger zou zijn en meer ruimtebesparend om elektrische vloerverwarming te gebruiken, en dat het niet zoveel zou uitmaken of je nu meer zonnepanelen of een warmtepomp zou nemen. Ik ben mijn mening nu wel aan het bijstellen :)

Vooral omdat ik in de problemen kom met mijn hoofdaansluiting en omdat we niet weten wat het alternatief voor salderen wordt, is het inderdaad verstandig om zo energiezuinig op te wekken (dus warmtepomp).

• India Sierra
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-04 16:05

India Sierra

Learn by failure

Let ook op dat je in de winter, wanneer je juist veel stroom gaat gebruiken als je elektrische vloerverwarming pakt, zeer weinig opbrengst hebt van zonnepanelen.

Je zou natuurlijk de hele schuur vol kunnen gooien met een enorme boiler die je in de zomer opwarmt en gedurende de winter gebruikt, maar of dat handig is :+

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Dwaalboy
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 31-03 23:04
Salderen vervalt niet...

Stop nou eens met dat te verkondigen.

Laat me een overeenkomst zien dan? Ze zijn van an maar krijgen dat er niet door.

Eigen verbruik word tzt tegen eigen opwek weggestreept. Alles extra verkoop je voor lager bedrag.

Gebruik je 100000kw en wem je dat ook op? Dan krijg je rekening 0

• Dwaalboy
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 31-03 23:04
Srry voor typefouten ol mijn kleine foon getypt

• Shunt
Dwaalboy schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:31:
Salderen vervalt niet...

Laat me een overeenkomst zien dan? Ze zijn van an maar krijgen dat er niet door.

Eigen verbruik word tzt tegen eigen opwek weggestreept. Alles extra verkoop je voor lager bedrag.

De overheid heeft al meerdere malen aangegeven dat salderen op de schop gaat omdat dit niet betaalbaar blijft.

Game PC

• kabeltjekabel
Salderen vervalt niet...

Dat salderen gaat er echt wel een keer aan hoor. Zonnepanelen worden steeds goedkoper, de terugverdientermijn zakt steeds meer. Logischerwijs neemt dan het geinstalleerde vermogen ieder jaar steeds harder toe. Uiteindelijk betaald iedereen dan alleen de vaste aansluitkosten en we kunnen allemaal bedenken dat dat nu eenmaal niet gaat...

Dat is niet tzt; dat is nu. Dat is de hele salderingsregeling. Je vergeet overigens een 'h'. Als je verbruikt tijdens het opwekken gaat het niet langs je meter en valt het buiten welke regeling dan ook.

Wat vast wel zal blijven is het salderen over de fasen heen. Als in; netto 1000 afgenomen op L1 en 500 teruggeleverd op L2 wordt onder de streep gewoon 500 afgenomen. Maar ook daar zal het me niet verbazen als er voor netbeheerders mogelijkheden komen om wat te 'sturen' om te voorkomen dat een of andere installateur in een hele wijk alle zonnepanelen op dezelfde fase aansluit.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 11-01-2019 00:04 (7%)

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 07:47
Vers73 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:52:
[...]

Dat klopt niet helemaal, want je hebt natuurlijk ook gewoon elektriciteit nodig voor je apparatuur. (In ons geval ongeveer 4500kWh.) Maar voor je verwarming en warm water voorziening kun je een warmtepomp gebruiken die inderdaad veel zuiniger is dan alleen zonnepanelen.
Ik dacht alleen dat het een stuk eenvoudiger zou zijn en meer ruimtebesparend om elektrische vloerverwarming te gebruiken, en dat het niet zoveel zou uitmaken of je nu meer zonnepanelen of een warmtepomp zou nemen. Ik ben mijn mening nu wel aan het bijstellen :)

Vooral omdat ik in de problemen kom met mijn hoofdaansluiting en omdat we niet weten wat het alternatief voor salderen wordt, is het inderdaad verstandig om zo energiezuinig op te wekken (dus warmtepomp).
Nou goed, laat het de helft van de zonnepanelen zijn die je straks nodig hebt. Dat bespaart je dan zo'n 7000 euro in de aanleg daarvan. Na aftrek van subsidie heb je ook voor dat bedrag een mooie warmtepomp staan.

Wat betreft je bezwaren:

- Een warmtepomp aangesloten op vloerverwarming heeft geen buffervat nodig.de waterinhoud van de vloerverwarming is zo groot dat er geen buffervat nodig is.

- Aanleg van watergedragen vloerverwarming is an sich niet zo duur, als het meteen bij de bouw of verbouw meegenomen wordt. Elektrische vloerverwarming is waarschijnlijk duurder in aanschaf + installatie.

- Denk naast je verwarming ook nog even aan elektrisch koken en in de toekomst elektrisch vervoer. Met vele KW elektrische vloerverwarming kom je dan met een 3x25A echt tekort. 3x35A is per jaar zo'n 600 euro duurder. Je hebt al een stuk of 12 zonnepanelen nodig om alleen al dat verschil in vastrecht te compenseren. Met diezelfde 12 zonnepanelen kun je dan beter in de stroomvoorziening van een warmtepomp voorzien. Het zal al bijna genoeg zijn om het jaarverbruik van je warmtepomp af te dekken.

- Vroeg of laat gaat het salderen vervallen of komt er anderszins een belasting op zonnepanelen (zoals een belasting gebaseerd op het vermogen van de omvormer in België). Met 50 panelen die in de zomer heel veel overschot hebben en in de winter ernstig tekort komen, schiet je niks op. Zomers zul je 10.000kWh (of meer) over houden en 's winters kom je een dergelijke hoeveelheid tekort.

- Accu's gaan voor het door jou benodigde vermogen geen uitkomst bieden. 10.000kWh. Nu kost een Tesla Powerwall nog 350 euro per kWh opslagcapaciteit. Zelfs als de prijs van accu's met 99% daalt, dus naar 3 euro en 50 cent per kWh, heb jij 35.000 euro aan accu's nodig om in je opslagcapaciteit te voldoen om de nadelen van de wegvallende salderingsregeling op te vangen. Onbetaalbaar dus.

- Je bezwaar tegen lage temperatuur verwarming slaat alles. Je wilt geen lage temperatuurverwarming, maar als alternatief wil je een elektrische vorm van lage temperatuur verwarming installeren... Ik kan het echt niet volgen...

- Heb je wel eens bij iemand in huis geluisterd wat de "Herrie" van een fatsoenlijk geïnstalleerde warmtepomp is? Als de buitenunit van de warmtepomp niet op of aan de woning gemonteerd is, dan moet het wel heel raar lopen als de normale leefgeluiden in de woning niet het geluid van de warmtepomp ruimschoots overstemmen. Alleen een slecht geplaatste buitenunit van een warmtepomp die op of aan de woning gemonteerd is, wil nog wel eens voor resonantie zorgen. En dat kan dan inderdaad hinderlijk geluid opleveren. Wanneer de buitenunit vrij geplaatst wordt komt dit niet voor.

Je laat je in je wensen duidelijk leiden door alle ongefundeerde bezwaren die grotendeels niet waar zijn.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 07:47
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 00:03:
[...]
Wat vast wel zal blijven is het salderen over de fasen heen. Als in; netto 1000 afgenomen op L1 en 500 teruggeleverd op L2 wordt onder de streep gewoon 500 afgenomen. Maar ook daar zal het me niet verbazen als er voor netbeheerders mogelijkheden komen om wat te 'sturen' om te voorkomen dat een of andere installateur in een hele wijk alle zonnepanelen op dezelfde fase aansluit.
Op die fase zal dan als vanzelf de spanning oplopen. En elke goedgekeurde omvormer zal zichzelf uitschakelen als de spanning oploopt tot 230V + 10%, dus zodra 253V nadert, zal een deel van de omvormers in zo'n wijk uitschakelen. Er wordt dan gewoon door een aantal woningen even helemaal niks teruggeleverd omdat het net het niet aan kan. Zodra bewoners hier achter komen, zullen ze vanzelf de installateur onder garantie zijn "fout" laten herstellen.

Enige wat netbeheerders zeker voor bestaande wijken hierin kunnen betekenen, is inzicht geven aan installateurs hoe op zonnige zomerse dagen de belasting over de fasen is verdeeld. Zodat de installateur die in november paneeltjes legt niet in mei terug moet komen omdat hij gegokt heeft op de fase die reeds het zwaarst belast was.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• kabeltjekabel
Ivow85 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 00:32:
[...]

Op die fase zal dan als vanzelf de spanning oplopen. En elke goedgekeurde omvormer zal zichzelf uitschakelen als de spanning oploopt tot 230V + 10%, dus zodra 253V nadert, zal een deel van de omvormers in zo'n wijk uitschakelen. Er wordt dan gewoon door een aantal woningen even helemaal niks teruggeleverd omdat het net het niet aan kan. Zodra bewoners hier achter komen, zullen ze vanzelf de installateur onder garantie zijn "fout" laten herstellen.

Enige wat netbeheerders zeker voor bestaande wijken hierin kunnen betekenen, is inzicht geven aan installateurs hoe op zonnige zomerse dagen de belasting over de fasen is verdeeld. Zodat de installateur die in november paneeltjes legt niet in mei terug moet komen omdat hij gegokt heeft op de fase die reeds het zwaarst belast was.
Klopt. Maar volgens mij stonden er twee jaar geleden al ingezonden stukken in het blaadje van vereniging eigen huis van mensen in 250V+ gebied die hun omvormer achter een trafo gezet hadden... die drukken het gewoon nog wat verder omhoog dus.

Maar ook voor die grens overschreden wordt is er natuurlijk wel een wenselijkheid het zo optimaal mogelijk te verdelen.

Inderdaad zou het goed zijn als de netbeheerder dat inzicht deelt. Maar voor de TS met z'n 50 panelen is dat allemaal niet van toepassing; die moet ze sowieso over de fasen verdelen anders gaat hij in de zomer de hoofdautomaat trippen met netto teruglevering :+

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 11-01-2019 00:55 (6%)

• Vers73
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 00:55:
[...]
Inderdaad zou het goed zijn als de netbeheerder dat inzicht deelt. Maar voor de TS met z'n 50 panelen is dat allemaal niet van toepassing; die moet ze sowieso over de fasen verdelen anders gaat hij in de zomer de hoofdautomaat trippen met netto teruglevering :+
Nou, dankzij de hartverwarmende reacties hier op het forum, gaat m dat niet meer worden denk ik....... :)

Maar ja... wat dan wel, er is zoveel te kiezen, pellet kachel, pellet CV, zonneboiler, heatpipes, warmtepomp, met of zonder buffervat, of twee buffervaten, doorstroomboiler erbij, naverwarmer, zonnepanelen uiteraard (nou ja...?), echt geen idee meer eigenlijk.

• kabeltjekabel
Vers73 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 01:13:
[...]

Nou, dankzij de hartverwarmende reacties hier op het forum, gaat m dat niet meer worden denk ik....... :)

Maar ja... wat dan wel, er is zoveel te kiezen, pellet kachel, pellet CV, zonneboiler, heatpipes, warmtepomp, met of zonder buffervat, of twee buffervaten, doorstroomboiler erbij, naverwarmer, zonnepanelen uiteraard (nou ja...?), echt geen idee meer eigenlijk.
Oke, ik zal je helpen en vast de keuzes voor je maken; ;)

Ruimte verwarming; Monoblock warmtepomp met "normale" vloerverwarming. Geen los buffervat nodig, geen F-Gassen handelingen nodig. Staat buiten dus binnen geen lawaai.

Warm Tapwater; Warmtepompboiler. Grootte van de boiler kiezen afhankelijk van hoeveel mensen er lang douchen in je huishouden. Kan zowel losstaand als appart apparaat of in combinatie met het monoblock voor de verwarming. Dit vat staat wel binnen, dus reserveer in de buurt van waar je de warmtepomp plaats een vloeroppervlak van ~0,3 m2 Indien je wat langer douched dan 3 minuten p.p. en je niet in je eentje woont; douche WTW erbij.

Geen zonneboiler; nodeloos duur, nodeloos foutgevoelig en alleen rendabel als je hem elke dag op het juiste moment leeg douched.

Geen pellet kachel. Als je van vieze lucht houdt kun je altijd nog naast een hoogoven of kippenboederij gaan wonen.

Als dit voor Nederlandse nieuwbouw is, is je verwarmingsbehoefte sowieso nihil. Je moet dan ook gaan denken aan koeling. Dus; geen grote lappen HR++ glas op het zuiden zonder externe zonnewering / overstek / rolluiken. Wil / kun je niks extern regelen; denk aan ZHR++ glas.

Vanuit de warmtepomp koel water door je vloerverwarming halen koelt wel, maar verwijderd geen vocht uit je huis, dus daarvoor moet je er nog zo'n fancoil unit bij hebben of normale split-airco.

Boodschappenlijstje;
https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03551060

https://www.warmteservice...rop-douche-WTW/p/04550120

Probleem opgelost :)

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 11-01-2019 01:41 (12%)

• Antique
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23-04 08:20
[...]

Maar waarom??
Als het gaat om duurzaamheid moet je ook naar het grote plaatje kijken. Jouw plan lijkt te zijn om 's zomers elektrische energie van zonnepanelen te verkopen, en 's winters met het verdiende geld weer elektrische energie in te kopen voor verwarming. Dat werkt prima als jij de enige bent die dit doet. Maar denk eens aan het grote plaatje. Als iedereen ditzelfde plan volgt, dan is er 's zomers een overschot aan elektrische energie en 's winters een tekort. Er is dan niemand meer om 's zomers die stroom aan te verkopen. Logisch gevolg is dat je er minder geld voor krijgt. Maar dat is jouw geld, dus verder geen probleem als jij dat niet erg vindt.

Vervelender is het grote plaatje voor de duurzaamheid: stel dat iedereen 's winters stroom bijkoopt om zijn huis te verwarmen. Waar moet die elektrische energie dan vandaan komen? Dat zal uit gasverbranding zijn, want zonnepanelen leveren niet genoeg op in de winter en windenergie hebben we onvoldoende van om alle huizen te verwarmen.

Kort gezegd, het plan "'s zomers verkopen, 's winters inkopen" is niet duurzaam omdat de ingekochte energie in de winter nog steeds geproduceerd moet worden. Wat is dan wel duurzaam? De benodigde hoeveelheid energie in de winter verminderen. Hoe doe je dat? Isoleren en warmtepomp.

Een warmtepomp heeft minder energie nodig dan gasketel/gloeidraai/etc. omdat een pomp warmte verplaatst in plaats van warmte genereert (door omzetting van andere vormen van energie).

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05:38
Antique schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:04:
[...]
Als het gaat om duurzaamheid moet je ook naar het grote plaatje kijken. Jouw plan lijkt te zijn om 's zomers elektrische energie van zonnepanelen te verkopen, en 's winters met het verdiende geld weer elektrische energie in te kopen voor verwarming. Dat werkt prima als jij de enige bent die dit doet. Maar denk eens aan het grote plaatje. Als iedereen ditzelfde plan volgt, dan is er 's zomers een overschot aan elektrische energie en 's winters een tekort. Er is dan niemand meer om 's zomers die stroom aan te verkopen. Logisch gevolg is dat je er minder geld voor krijgt. Maar dat is jouw geld, dus verder geen probleem als jij dat niet erg vindt.

Vervelender is het grote plaatje voor de duurzaamheid: stel dat iedereen 's winters stroom bijkoopt om zijn huis te verwarmen. Waar moet die elektrische energie dan vandaan komen? Dat zal uit gasverbranding zijn, want zonnepanelen leveren niet genoeg op in de winter en windenergie hebben we onvoldoende van om alle huizen te verwarmen.

Kort gezegd, het plan "'s zomers verkopen, 's winters inkopen" is niet duurzaam omdat de ingekochte energie in de winter nog steeds geproduceerd moet worden. Wat is dan wel duurzaam? De benodigde hoeveelheid energie in de winter verminderen. Hoe doe je dat? Isoleren en warmtepomp.

Een warmtepomp heeft minder energie nodig dan gasketel/gloeidraai/etc. omdat een pomp warmte verplaatst in plaats van warmte genereert (door omzetting van andere vormen van energie).
En daar zit het probleem (in het dik gedrukte zinnetje)
Als iedereen ditzelfde plan volgt, dan is er 's zomers een overschot aan elektrische energie en 's winters een tekort.
[scepsis mode=on]
Niet om de TS of wie dan ook af te doen (iedereen z'n eigen keuze) maar doordat iedereen in de zomer (Europa breed) terug levert gaan de generatoren langzaam afschakelen omdat er anders teveel capaciteit is en die kan niet kwijt.
En aangezien dit dus Europa breed/groot/wijd gebeurd (zowel terugleveren als stroom genereren) zal dit ook op die schaal afschakelen.

EN daar zit uiteindelijk het probleem, want als meer als 60% van de generatoren afgeschakeld is/wordt doordat er teveel is/wordt terug geleverd en dan gaat ineens Europa weer piek vragen schakelen we allen tezamen af en zitten we minstens 3 maanden in de shit zonder stroom (oke hooguit je eigen battery-pack en/of generator en wat ben je dan blij met de fosiele brandstoffen).

Dit is iets waar weinig tot niet over nagedacht wordt, maar dit is wel één van de grootste redenen waarom (delen van) de zonneparken e.d. in DLD zijn uit/af geschakeld.

En nee je eigen windturbine genereert dan ook niets meer hoor als er geen netspanning meer is ;)

En trouwens waar gaat al het geld weg komen als iedereen full-electric wil/moet om alle trafo's/kabels e.d. te gaan verbeteren (je praat over enkele honderden miljarden alleen aan materiaal) ;)

[scepsis mode=off]
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True