Zolder afwerking in originele jaren '30 stijl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19
Zo'n jaar geleden hebben we ons eerste huis gekocht. Een mooie jaren '30 tussenwoning in een mooi stukje van Nederland. Bouwstijl is gestoeld op de Amsterdamse School.

Een van de grote klussen die ik afgelopen jaar heb opgepakt is het isoleren van de zolderverdieping. Een hoog schuin dak en platte daken van 2 dakkapellen.

Op deze zolder zijn twee kamers gemaakt waarbij de tussenwanden bestaat en plafond afwerking geheel bestond uit schrootjes. Allemaal wit geschilderd.

Nu hebben we bij de hele verbouwing geprobeerd de originele stijl van het huis en de architectuur te behouden, maar vragen we ons ondertussen af wat die stijl dan was voor de zolder?

Er zitten nu schrootjes, maar was dat ook wat men in de jaren '30 deed, of moet dat later zijn aangebracht? Of past het beter om het strak met gips af te werken en vervolgens te stuccen. De rest van het huis is netjes in strakke (gebroken) witte stijl gestuct met de kamer-en-quite en het glas-in-lood.

De schuine daken zelf om deze kamertjes heen zijn bewust afgewerkt met gips op zo'n manier dat de balken nog zichtbaar zijn. Deze willen we later netjes afwerken en schilderen zodat het één geheel wordt.

Voor mij is het om het even. Ik vind gestuct mooi, maar wit geschilderde schrootjes ook. En aangezien ik toch nog moet beginnen met afwerken is het dus goed om nu de juiste keuze te maken. Gips is alleen makkelijker en goedkoper dan luxe schrootjes.

Zijn er mensen bekend met de architectuur uit die tijd en dan specifiek de Amsterdamse School en kunnen die licht schijnen of wat toen gangbaar was?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
In de jaren '30 was ie waarschijnlijk leeg? ;)

Tenzij je een monument hebt, zou ik gaan voor wat het beste gaat. Gipsplaten zijn in principe de opvolger van alles aftimmeren met planken. Vroeger had je al die plaatmaterialen niet die je nu hebt. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 22:50
Ons huis komt uit die tijd, en geloof ook in de genoemde stijl. Nu weet ik natuurlijk niet wat er in de loop der jaren veranderd is, maar het is zeker indicatief. Alles is inderdaad van planken, de balkenlaag is voorzien van een planken vloer. Aan de zijkanten, ongeveer waar het schuine dak nog een stahoogte van 130 heeft is het dakbeschot met planken afgetimmerd. Simpel sierlatje erop om de kopse kanten af te werken en klaar.

Het is goed te zien dat alles oorspronkelijk door vakmensen gebouwd is, alle verbindingen etc zijn eenvoudig, maar zeer goed gepast en alles is keurig recht en op maat.

Enkele high-lights die absoluut niet mogen ontbreken op een authentieke jaren 30 zolder:
- een overmaat aan 'natuurlijke ventilatie' (het waait op zolder).
- ongeveer 2/5 van je vloeroppervlak is afgetimmerd zodat je er niet bij kunt.
- zo ongeveer alle planken zijn (inmiddels) kromgetrokken.
- het trapgat is ongeveer de helft van wat het tegenwoordig is.
- onverwarmd en onverlicht.
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:23:
Tenzij je een monument hebt, zou ik gaan voor wat het beste gaat.
Dit inderdaad. Isoleren die handel en naar de tegenwoordige praktijk aanleggen, in het leefgedeelte van een mooie oude woning zie ik absoluut de meerwaarde van de oorspronkelijke details en uitstraling, maar dit gaat voor een zolder echt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Matthijs.. schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:33:
Ons huis komt uit die tijd, en geloof ook in de genoemde stijl. Nu weet ik natuurlijk niet wat er in de loop der jaren veranderd is, maar het is zeker indicatief. Alles is inderdaad van planken, de balkenlaag is voorzien van een planken vloer. Aan de zijkanten, ongeveer waar het schuine dak nog een stahoogte van 130 heeft is het dakbeschot met planken afgetimmerd. Simpel sierlatje erop om de kopse kanten af te werken en klaar.
Dat is echt precies hoe het hier ook zit. Dus afwerking met latjes is niet perse geen jaren '70 renovatie geweest?

Overigens, die sierlatjes wilde ik al wel vervangen door netjes de kopse kanten af te kitten.
Dit inderdaad. Isoleren die handel en naar de tegenwoordige praktijk aanleggen, in het leefgedeelte van een mooie oude woning zie ik absoluut de meerwaarde van de oorspronkelijke details en uitstraling, maar dit gaat voor een zolder echt niet op.
Zolder kamers worden volwaardige slaapkamers :)

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 08-01-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:43:
[...]

Dat is echt precies hoe het hier ook zit. Dus afwerking met latjes is niet perse geen jaren '70 renovatie geweest?

Overigens, die sierlatjes wilde ik al wel vervangen door netjes de kopse kanten af te kitten.

[...]

Zolder kamers worden volwaardige slaapkamers :)
Denk niet dat het een renovatie is geweest dan. Ik kan later nog wel even een foto voor je maken.
Jaren geleden is onze zolder als slaapkamer gebruikt, hangt nog vol met oude beatles en stones posters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Matthijs.. schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:48:
[...]
Ik kan later nog wel even een foto voor je maken.
Graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Staande muren? Dan lijkt me latten met cement ertegen gestreken en dat verven of behangen. Tussenmuren waren normaal toch altijd uit baksteen met iets er tegenaan gestreken, maar dat kun je natuurlijk niet op een vloer zonder ondersteuning zetten.

Plafond of schuine delen waar je nu gipsplaat hebt daar zaten meestal planken met messing en groef tegen.Bij mijn ouders (1936) zijn het min of meer dezelfde als de vloerplanken (messing en groef sluit strak aan) maar kraaldelen vind ik ook wel altijd een jaren '30 uitstraling hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
We hebben het over de zolder waar geen stenen muren staan, behalve de twee tussenmuren. Die tussenmuren zijn wit gestuct. Dus alles tussen deze twee muren is afgewerkt met houten schrootjes wanden.
Plafond of schuine delen waar je nu gipsplaat hebt daar zaten meestal planken met messing en groef tegen.Bij mijn ouders (1936) zijn het min of meer dezelfde als de vloerplanken (messing en groef sluit strak aan) maar kraaldelen vind ik ook wel altijd een jaren '30 uitstraling hebben.
Ik wilde het nu met kraaldelen afwerken en heb dat al een stukje gedaan als test, totdat de discussie ontstond dat dat jaren '70 is :)

De strakke afwerking zou dan meer dit worden:
Afbeeldingslocatie: https://www.jonnaklumpenaar.nl/images/interieurontwerp-kinderkamers-zolderverdieping/slaapkamer-kast-radiator.jpg
https://www.jonnaklumpena...rkamers-zolderverdieping/

Grenen vloer komt er overigens sowieso en ook de schuifdeuren om achter de knieschotten te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 08-01-2019 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik denk dat het zoiets zal worden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c6ajZma.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:53:
Ik denk dat het zoiets zal worden

[Afbeelding]
Dat was het dus voor de isolatie. Dus direct op het dakbeschot kunnen kijken en niet netjes elektra weggewerkt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb een huis uit 1928, en de zolder was vrij weinig aan gedaan totdat ik begon met verbouwen een aantal jaar terug. Enkele highlights:

-De zolder was niet toegankelijk via een trap. Ik had een verdieping lager een kast, bovenin die kast zat een luik om op zolder te komen.
-Ongeveer 6 vierkante meter was voorzien van wat oude planken, met daarop een oud tapijtje. De rest had geen vloer, daar kon je alleen over balken lopen.
-Verlichting was één peertje in een hoek van de zolder, verder geen electra of iets.
-Ik vond kranten uit 1956 die waren gebruikt als "isolatie" op de ergste plekken.
-Nooit schoongemaakt of wat dan ook, alles zit onder een laag zwart stof.
-Paar lekkages rond de schoorsteen.

Dus of je blij wordt van deze "originele afwerking" betwijfel ik. In die tijd was afwerking en isolatie niet zo'n ding als dat het vandaag de dag is. Huizen waren vaak donker van binnen, donkergroen, donkerbruin etc, dat zie je waarschijnlijk als je oude verflagen gaat opgraven. Dus ik weet niet of stucen en witte schrootjes echt periode-correct zijn, maar als ik het zo lees is dat wel de richting die je op wilt gaan. Maar ik zou zeggen, maak het zoals je wilt, en deel de foto's met ons :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Widow schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:06:
Dus ik weet niet of stucen en witte schrootjes echt periode-correct zijn, maar als ik het zo lees is dat wel de richting die je op wilt gaan. Maar ik zou zeggen, maak het zoals je wilt, en deel de foto's met ons :)
Dat is dus precies het punt. Het is beide net zo veel werk en ik vind beide prima. Maar het doel is de stijl behouden van toen waarvan ik niet voldoende weet wat toen was voor zolderverdiepingen.

Bij gips en stucwerk moet ik het huidige lattenwerk verbergen onder gipsplaten en dat weer afwerken. Bij kraalschoten moet ik de gestripte delen afwerken met schrootjes. Schrootjes is 10x meer werk dan gips, maar minder oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:10:
[...]
Maar het doel is de stijl behouden van toen waarvan ik niet voldoende weet wat toen was voor zolderverdiepingen.
Is het niet een idee om de architectuur van de rest van het huis dan door te trekken naar zolder? Ik weet niet of er in de rest van je huis schrootjes of gestucte muren zitten, dat je daar een beetje de stijl afkijkt?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Widow schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:12:
[...]

Is het niet een idee om de architectuur van de rest van het huis dan door te trekken naar zolder? Ik weet niet of er in de rest van je huis schrootjes of gestucte muren zitten, dat je daar een beetje de stijl afkijkt?
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:13:
De rest van het huis is netjes in strakke (gebroken) witte stijl gestuct met de kamer-en-quite en het glas-in-lood.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
Zoals beloofd wat plaatjes van onze zolder.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Matthijs.. Dank voor je foto's. Wat je echter laat zien is het dakbeschot en de ondervloer. Dat is in al die huizen op deze manier gemaakt. Dat is dus het constructiedeel van de bouw. Ik ben vooral benieuwd hoe in die tijd de afwerking was. Zoals met welke materialen er tussenwanden werden geplaatst. Was dit al schrootjes die geschilderd werden of juist behangen, of was dat ook een soort riet bedekking (zoals de plafonds in die tijd) wat vervolgens werd gestuct?

Ik zal vanavond een foto plaatsen van hoe het er nu bij ons uit ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 08-01-2019 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matthijs..
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:05:
@Matthijs..Ik ben vooral benieuwd hoe in die tijd de afwerking was.
Dit ís de afwerking op de zolder. Er zijn geen sporen te zien dat er andere afwerking heeft gezeten. Op m'n tweede foto staat een stuk van de schrootjes die als afwerking zijn geplaatst. Dit is geen constructief deel.

De binnenmuren zijn HSB, verticale messing-groef planken. Er zit bij ons in de inbouwkastjes nog veel van die donkerrode verf, maar uit welke periode dat stamt weet ik niet. Verder dunne paneeldeuren met bovenlichten van halfdoorzichtig glas. http://www.joostdevree.nl...ubbelglasrotterdam_nl.jpg

De oudste plafonds bij ons zijn van zachtboard, met daarop profielen om de naden af te dekken. Oorspronkelijk zal dit wel van dat riet-gips mengsel geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik kan Matthijs zijn verhaal confirmen. Wij hebben een woning uit 1938 (haagse school). En die zolder is gewoon onafgewerkt. Je kijkt direct op het dakbeschot en de planken’ondervloer’. Daarop lopen zorgt ook direct voor ‘authentieke’ scheuren in je stucwerk van onderliggende plafonds aangezien dat gewoon riet is waar op gestuct is.

Iedereen heeft het bij een jaren ‘30 woning ook altijd over ‘vakmanschap’ en ‘echte materialen’. In het echt valt dat vies tegen hoor. Ensuite kasten werden on-site door een timmerman in elkaar geklust uit vurenhout met wat simpele verbindingen waarbij loodrecht een mooi bijkomstigheid was, bekleding vondt plaats met ultradun en brandbaar triplex/zachtboard achtige meuk en je stalen kozijnen werden in de spouw vastgezet met een klodder cement en de natuursteen vensterbanken liggen los op de binnenmuur te balanceren.

Begrijp me niet verkeerd ik hou van mijn jaren ‘30 woning hoor maar het enige wat deze woningen kwalitatief maakte was het optrekken uit baksteen met (gewapend) cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
ACRNM schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:40:
Ik kan Matthijs zijn verhaal confirmen. Wij hebben een woning uit 1938 (haagse school). En die zolder is gewoon onafgewerkt. Je kijkt direct op het dakbeschot en de planken’ondervloer’. Daarop lopen zorgt ook direct voor ‘authentieke’ scheuren in je stucwerk van onderliggende plafonds aangezien dat gewoon riet is waar op gestuct is.
Jep
Iedereen heeft het bij een jaren ‘30 woning ook altijd over ‘vakmanschap’ en ‘echte materialen’. In het echt valt dat vies tegen hoor. Ensuite kasten werden on-site door een timmerman in elkaar geklust uit vurenhout met wat simpele verbindingen waarbij loodrecht een mooi bijkomstigheid was, bekleding vondt plaats met ultradun en brandbaar triplex/zachtboard achtige meuk en je stalen kozijnen werden in de spouw vastgezet met een klodder cement en de natuursteen vensterbanken liggen los op de binnenmuur te balanceren.
Mooi is natuurlijk een kwestie van smaak, maar t is hier allemaal wel recht en haaks en ook wel degelijk uitgevoerd. Zal in die tijd ook wel van de bouwer hebben afgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Ik heb een pand uit omstreeks 1910 mogen verbouwen.
Hier was de zolder wél deels in gebruik (voor personeel) afwerking eenvoudig, kraaldelen of vellingdelen.
Tis iets te lang geleden om dit tot detail te herinneren.
Maar grotendeels heeft iedereen hierboven gelijk: zolder was geen verblijfsruimte!
Maw. Er was geen afwerking nodig

Los daarvan zou ik isoleren, folies volgens voorschriften. En dan, als je het netjes wilt, brede kraaldelen. Maar dat is persoonlijk.
Tegenwoordig bouwen we zowat alle zolders af met gips en stuc tussen de balklaag. Balklagen dan blank, heel af en toe geschilderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier een paar foto's hoe het er nu uitziet en wat ik al met kraaldelen aan het doen was:
Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P9QhFYEtVeVxfVHzYiLuV48T/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/foTJIVii0mA3RIQUyLa8CzYE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hHdDUgF3Fj0GgvoFjkMtvdrX/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Oo8nj1lNXIG6XqKa9ZNJWpyU/thumb.jpg

Dit is hoe het eruit zag voordat ik ging strippen en hoe het tijdens de koop was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nro77rZkni7v0qniB30Bpl62/full.jpg

Met de klassieke jaren '30 laminaat tegen het tochten :+

Dat laminaat is nu kraaldelen geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 08-01-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jaren '30? Asbest dakbeschot, geen isolatie en dan zo'n flinterdun bruin boardplaatje?

Ik bedank er voor. Al die oude meuk er uit, tussen de balken helemaal volstouwen met isolatie en dan gipsplaten er op. Wordt het ook opeens licht op zolder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kabeltjekabel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:08:
Jaren '30? Asbest dakbeschot, geen isolatie en dan zo'n flinterdun bruin boardplaatje?

Ik bedank er voor. Al die oude meuk er uit, tussen de balken helemaal volstouwen met isolatie en dan gipsplaten er op. Wordt het ook opeens licht op zolder :).
Er zit geen asbest in het dakbeschot. En als je naar de foto's had gekeken dan had je gezien dat ik al lang heb geïsoleerd :O

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 09-01-2019 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CurlyMo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:14:
[...]

Er zit geen asbest in het dakbeschot. En als je naar de foto's had gekeken dan had je gezien dat ik al lang heb geïsoleerd :O
Ik doelde niet op jouw huis, maar meer in het algemeen. Al zou dat asbest ook best een latere toevoegingen kunnen zijn geweest.

Maar hoeveel cm heb je nu? Waarom niet gewoon de hele balkdikte gebruiken voor isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kabeltjekabel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:22:
[...]

Ik doelde niet op jouw huis, maar meer in het algemeen. Al zou dat asbest ook best een latere toevoegingen kunnen zijn geweest.
Zeg dat dan :)
Maar hoeveel cm heb je nu? Waarom niet gewoon de hele balkdikte gebruiken voor isolatie?
Zie daarvoor het zolder isolatie topic. Maar het korte antwoord. 90% 10cm PIR en de rest 6cm PIR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:13:
[..]

Er zitten nu schrootjes, maar was dat ook wat men in de jaren '30 deed, of moet dat later zijn aangebracht? Of past het beter om het strak met gips af te werken en vervolgens te stuccen. De rest van het huis is netjes in strakke (gebroken) witte stijl gestuct met de kamer-en-quite en het glas-in-lood.

[..]

Zijn er mensen bekend met de architectuur uit die tijd en dan specifiek de Amsterdamse School en kunnen die licht schijnen of wat toen gangbaar was?
Schrootjes waren ook in de jaren 70-80 heel populair. De kans is groot dat de zolder onafgewerkt was, of slechts voorzien van een planken vloer. Dit is ook het beeld wat vele anderen posten.

Mijn vader woont ook in een mooi jaren 30 huis welke grotendeels nog in originele stijl was. Welke stijl weet ik niet. De 2e verdieping (3e woonlaag) was echter bij aankoop al voorzien van 2 slaapkamers en enkele inbouwkasten. De muren zijn daar behangen. Grote kans dat dit dus niet origineel is. Er is geen sprake van stucwerk (wel in de rest van de woning).
De trap naar deze woonlaag is zeer smal en stijl, maar (daarom) waarschijnlijk wel origineel. De kamers op de eerste verdieping (2e woonlaag) zijn namelijk nog steeds 2,60m hoog. De 3e verdieping (4e woonlaag) is slechts te bereiken d.m.v. een luik met trapje en bestaat uit zichtbare balken zonder enige afwerking op vloer of dak.

Aan de trap naar de verdieping is te zien in hoeverre die verdieping ook in architectuur is afgewerkt. Dus als jouw trap naar de zolder in dezelfde stijl is als jouw trap naar de 1e verdieping dan zou je de stijl van die verdieping kunnen doortrekken naar de zolder.
Heb je (net als bij mijn vader) een andere trap (minder mooi afgewerkt) dan kan je er van uit gaan dat de verdieping origineel onafgewerkt was. Ik zou hoe dan ook de afwerking van de 1e verdieping doortrekken naar de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:26:
Hier een paar foto's hoe het er nu uitziet en wat ik al met kraaldelen aan het doen was:
Mooi werk!

Heb nog even een foto gemaakt van de afwerking zoals die veel bij ons in het huis te vinden is. En een foto van de afwerking van t plafond in de woonkamer. Van dat laatste weet ik niet of het origineel is, of dat er een keer een nieuw plafond in gezet is en de stijl is nagemaakt. Het past in ieder geval wel bij de rest van de afwerking van t huis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
CurlyMo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:15:
[...]

Zie daarvoor het zolder isolatie topic.
Heb even gezocht naar dit topic, want ook wel interesse in. Maar ik kan m niet vinden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik zou die houtzooi er lekker uithalen en gips er in doen. Veel strakker qua afwerking. Hout moet je schuren, schilderen, kitten en dan nog gaat het werken en krijg je weer naadjes en dergelijke.

Strak en jaren 30 kan enorm mooi samen gaan. Strakke muren met details zoals lijsten om de deuren, verhoogde witte plinten bij een eikenhouten vloer, glas in lood enz enz.

Ik vind hout altijd heel druk overkomen door de randjes en het schilderwerk. Mijn mening is nog altijd dat de muren strak wit horen te zijn en dat je gezelligheid aanbrengt door kleur en meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Matthijs.. schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Heb even gezocht naar dit topic, want ook wel interesse in. Maar ik kan m niet vinden??
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
Bakelieten schakelmateriaal is ook een mooi sfeerelement voor je jaren 30 zolder.
Onze zolder is ook niet afgewerkt. Wij gaan tussen de gordingen isoleren en afwerken met gipsplaat, evt. gestuct.
Helaas eerst de houtworm laten bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
We hebben besloten toch voor strak te gaan. Dank voor jullie input. We daarbij maar eens kijken in welke volgorde we dat aanpakken. Eerst de gestripte stukken maar eens doen. Daarna kijken of we de rest van het gips over de bestaande schrootjes schroeven of deze schrootjes eerst strippen. De schrootjes van de zijwangen kunnen echter niet weg, want dan mollen we de dakkapel.

Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Helaas heb ik geen foto bij de hand, maar wij hebben een tijdje terug onze jaren 30 zolder van dakbeschot met wat folie naar een woonruimte verbouwd.

Na het plaatsen van een dakkapel is het dak geisoleerd met r4.5 glaswol (gelijk aan de dakkapel) met daar overheen gipsplaten en renovliesbehang (ral9010 geschilderd). We hebben daarbij de oorspronkelijke verticale balken ongeschilderd in het zicht gehouden (inclusief houtwormgaatjes).

Mocht je interesse hebben dan kan ik nog wel wat foto's opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ben erg benieuwd naar die foto's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb zojuist wat foto's gemaakt:
zolder2

zolder1

zolder3

Wij zijn er blij mee, maar smaken kunnen natuurlijk verschillen :) Hopelijk heb je er iets aan!

Bonus: wat er achter zit:
isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
slacksoff schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:06:
Ik heb zojuist wat foto's gemaakt:
Is dit met gips afgewerkt of met houten platen/latten? Dat had je al geschreven :)

Mooi strak!

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 14-01-2019 08:47 ]

Pagina: 1